Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.9.2009
 Mangel på motorer i 2010?
 Stortest forventes i Bahrain
 
22.9.2009
 19 Formel 1 løb i 2010
 

Hop til top23.9.2009

Mangel på motorer i 2010?

Et skrækscenarie kan være under opbygning i Formel 1. Teoretisk kan der komme mangel på motorer til både nye og gamle teams. Såfremt det sker kan det skabe problemer for flere teams - både nye og gamle. Det forudsætter dog at der ikke "forsvinder" bilfabrikker som i forvejen er motorleverandører.

Flere medier spekulerer i næste sæson. Hvordan vil det gå for de nye teams, vil der være kørere nok, og kan de nye teams bringe penge nok med ind i sporten?

Det er blot nogle af de spørgsmål der rejser sig i en tid hvor den globale økonomi ikke har det specielt godt. På det seneste er spekulationerne gået videre. Nu drejer det sig om motorleverandører. Kan de overleve med de nuværende kontrakter eller forsvinder nogen af dem? Såfremt det sidste sker, kan de resterende så levere det mere?

Et meget vigtigt drejningspunkt i den forbindelse vil være Cosworth. Cosworth er godtaget af FIA som ekstern motorleverandør og tilsyneladende vil mange teams - især de nye teams - bruge Cosworth motorer i 2010. Men kan Cosworth leve op til forventningerne?

Siden Cosworth senest deltog i Formel 1 som en del af Ford koncernen, er der sket en stor udskiftning i udviklingsafdelingen og især blandt ingeniører. Mange af de gode folk er i dag stadig i motorsporten, men i andre sammenhænge. Nøgternt set har Cosworth "kun" deres 2006 V8 motorer som Williams teamet anvendte. Siden er der ikke sket ret meget på denne motor. Den er dog udviklet, men basiskonstruktionen er den samme. Det vil sige at man blandt andet lider under et stort brændstofforbrug. Det kan vise sig at være ret problematisk, idet reglementet for 2010 nu forbyder brændstofpåfyldning under løb.

Godt nok er omdrejningtallet sat ned siden 2006, men der er sandsynligvis ikke nok. Det betyder en større brændstofmængde - lig med større vægt, for de teams som vil anvende Cosworth motoren. Cosworth selv erkender at man ikke er på niveau med andre motorleverandører.

Som det ser ud pt. skal Cosworth levere motorer til 8 biler, Mercedes samme antal. For Ferrari gælder det udover dem selv også Toro Rosso og sandsynligvis også det nye Sauber team. Toyota og Renault vil selvfølgelig køre med deres egne motorer, og så skal én af dem også levere til andet team. Hvis enten Toyota eller Renault forlader Formel 1, må Ferrari kunne levere de manglende motorer. Men hvis nu både Toyota og Renault forlader Formel 1, hvad så? Der bliver regnet, ganget og divideret mange steder. Både med hensyn til antallet af motorer, men sandelig også i forhold til en forsat deltagelse i Formel 1.

PDL  


Hop til top
Stortest forventes i Bahrain

Eftersom det bliver Bahrain der åbner 2010 sæsonen bliver der efter alt at dømme planlagt en større test i på banen forud for Grand Prix'et i marts. I år var der også arrangeret test på banen, men mange valgte at spare pengene og blive hjemme. Men det bliver måske ikke tilfældet i starten af 2010.

Umiddelbart er det ikke tilladt at foretage større test udenfor Europa - også i et forsøg på at begrænse omkostningerne, men eftersom det ligger tæt på det første Grand Prix kan det give god mening at gennemføre en test på Sakhir banen.

I de kommende uger vil man forsøge at få skabt enighed om at der skal gennemføres en stortest i Bahrain.

BB  


 

Hop til top22.9.2009

19 Formel 1 løb i 2010

FIA's World Motor Sport Council har i dag offentliggjort det første udkast til Formel 1 løbskalenderen 2010, som indeholder ikke mindre en 19 Grand Prix datoer.
I forhold til dette års kalender er det tre største ændringer at sæsonens første løb ikke køres i Australien, samt at både Canada og Korea er med på 2010 kalenderen.

Der har i mange år været tradition for at Formel 1 sæsonen starter med Australiens Grand Prix i Albert Park i Melbourne, men i den foreløbige kalender for 2010 sæsonen skal der lægges ud i Bahrain den 14. marts, og først 14 dage senere skal der køres i Australien.

Canada har været ude af Formel 1 kalenderen de sidste par sæsoner, skønt der har været mange forsøg på at få dem med på programmet. Nu ser det ud til at lykkes, og holder planerne, køres der igen Formel 1 Grand Prix i Canada den 11. til 13. juni 2010.

Helt ny på Formel 1 kalenderen er Korea, som indtil videre er tildelt en Grand Prix weekend midt i oktober måned næste år.

Traditionelt startes Formel 1 altid klokken 14:00 om søndagen på Grand Prix weekenderne, men i 2010 er der fire undtagelser:
Grand PrixTidspunkt
Australien - kl. 17:00
Malaysia - Kl. 16:00
Singapore - Kl. 20:00
Abu Dhabi - Kl. 17:00

Foreløbig Formel 1 kalender for 2010 sæsonen:
DatoGrand Prix
14. marts - Bahrains Grand Prix
28. marts - Australiens Grand Prix
4. april - Malaysias Grand Prix
18. april - Kinas Grand Prix
9. maj - Spaniens Grand Prix
23. maj - Monacos Grand Prix
30. maj - Tyrkiets Grand Prix *
13. juni - Canadas Grand Prix *
27. juni - Europas Grand Prix (Valencia)
11. juli - Englands Grand Prix
25. juli - Tysklands Grand Prix
1. august - Ungarns Grand Prix
29. august - Belgiens Grand Prix
12. september - Italiens Grand Prix
26. september - Singapores Grand Prix
3. oktober - Japans Grand Prix
17. oktober - Koreas Grand Prix
31. oktober - Abu Dhabis Grand Prix
14. november - Brasiliens Grand Prix

* - Hvis Canadas Grand Prix ikke falder på plads, rykkes Tyrkiets Grand Prix til den 6. juni, for at give lidt mere luft i kalenderen.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk