Williams teamet har så godt som endeligt besluttet sig for at anvende deres version af KERS systemet i den kommende 2010 sæson. Det sker på trods af at FOTA blandt andet har trumfet igennem, at det ikke mere er et reglementskrav at anvende KERS systemet. Det bliver frivilligt ligesom det er i denne sæson. Omkostningsudviklingerne har for flere teams været enorme, og flere har endda afskrevet KERS.
Men Williams som har været ude af FOTA, men nu er inde igen, har besluttet sig for at man i 2010 vil anvende systemet. Williams teamet har faktisk hele tiden været fortaler for systemet, på trods af at man endnu ikke har anvendt. Nu gør man så tilsyneladende alvor af sin holdning og vil køre med systemet.
Williams vil ikke - endnu - afsløre om man vil forsætte med Toyota i den kommende sæson. Flere iagttagere mener at teamet vil have sikkerhed for om teamets udgave af KERS kan implementeres med den motor man vil vælge at anvende.
Flere medier spekulerer i næste sæson. Hvordan vil det gå for de nye teams, vil der være kørere nok, og kan de nye teams bringe penge nok med ind i sporten?
Det er blot nogle af de spørgsmål der rejser sig i en tid hvor den globale økonomi ikke har det specielt godt. På det seneste er spekulationerne gået videre. Nu drejer det sig om motorleverandører. Kan de overleve med de nuværende kontrakter eller forsvinder nogen af dem? Såfremt det sidste sker, kan de resterende så levere det mere?
Et meget vigtigt drejningspunkt i den forbindelse vil være Cosworth. Cosworth er godtaget af FIA som ekstern motorleverandør og tilsyneladende vil mange teams - især de nye teams - bruge Cosworth motorer i 2010. Men kan Cosworth leve op til forventningerne?
Siden Cosworth senest deltog i Formel 1 som en del af Ford koncernen, er der sket en stor udskiftning i udviklingsafdelingen og især blandt ingeniører. Mange af de gode folk er i dag stadig i motorsporten, men i andre sammenhænge. Nøgternt set har Cosworth "kun" deres 2006 V8 motorer som Williams teamet anvendte. Siden er der ikke sket ret meget på denne motor. Den er dog udviklet, men basiskonstruktionen er den samme. Det vil sige at man blandt andet lider under et stort brændstofforbrug. Det kan vise sig at være ret problematisk, idet reglementet for 2010 nu forbyder brændstofpåfyldning under løb.
Godt nok er omdrejningtallet sat ned siden 2006, men der er sandsynligvis ikke nok. Det betyder en større brændstofmængde - lig med større vægt, for de teams som vil anvende Cosworth motoren. Cosworth selv erkender at man ikke er på niveau med andre motorleverandører.
Som det ser ud pt. skal Cosworth levere motorer til 8 biler, Mercedes samme antal. For Ferrari gælder det udover dem selv også Toro Rosso og sandsynligvis også det nye Sauber team. Toyota og Renault vil selvfølgelig køre med deres egne motorer, og så skal én af dem også levere til andet team. Hvis enten Toyota eller Renault forlader Formel 1, må Ferrari kunne levere de manglende motorer. Men hvis nu både Toyota og Renault forlader Formel 1, hvad så? Der bliver regnet, ganget og divideret mange steder. Både med hensyn til antallet af motorer, men sandelig også i forhold til en forsat deltagelse i Formel 1.
Umiddelbart er det ikke tilladt at foretage større test udenfor Europa - også i et forsøg på at begrænse omkostningerne, men eftersom det ligger tæt på det første Grand Prix kan det give god mening at gennemføre en test på Sakhir banen.
I de kommende uger vil man forsøge at få skabt enighed om at der skal gennemføres en stortest i Bahrain.