Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.9.2009
 Singapores GP - 2. fri træning
 Singapores GP - 1. fri træning
 Renaults problemer forsætter
 Alonso eller Raikkonen?
 
24.9.2009
 Williams med KERS i 2010
 

Hop til top25.9.2009

Singapores GP - 2. fri træning

Sebastian Vettel tog sig af den anden fri træning forud for søndagens Grand Prix i Singapores gader. Holdkammeraten fra Red Bull teamet, Mark Webber, blev sjettehurtigst, men kørte af banen og ødelagde bilen temmelig meget. Rubens Barrichello som var hurtigste kører i den første fri træning, gjorde ikke meget væsen af sig - tidsmæssigt - i den anden fri træning.

Efter første dagen i Singapores projektør oplyste gader, ser det ud til at 3 teams vil skille sig ud, hvis da ikke lige at et par af de andre teams finder melodien i lørdagens træning og kvalifikation. Sammenlagt ser det ud til at Red Bull, Brawn og McLaren i hvert fald indtil videre, har taget teten.

Ferrari kørerne satte i den anden fri træning nærmest skræmmende dårlige tider, og havde det været kvalifikationen, så var kun Kimi Raikkonen gået videre til Q2 og så ikke længere. Teamet plejer dog som regel at finde et eller andet om lørdagen, og mon ikke det sker igen?

BMW Sauber som har ændret rigtig meget på bilen til Singapores Grand Prix, er for en gangs skyld helt godt med fremme. Det var Nick Heidfeld som gjorde det bedst med en placering som nr. 4 i dagens anden fri træning. Derimod har de seneste Grand Prixers positive overraskelse, Force India, endnu ikke gjort det store væsen af sig.

Tiderne fra den anden fri træning:
Pos Kører Team Tid Diff
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:48.650
2. Fernando Alonso Renault 1:48.924 0.274
3. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:48.952 0.302
4. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:49.098 0.448
5. Jenson Button Brawn-Mercedes 1:49.311 0.661
6. Mark Webber Red Bull-Renault 1:49.317 0.667
7. Nico Rosberg Williams-Toyota 1:49.333 0.683
8. Timo Glock Toyota 1:49.342 0.692
9. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:49.358 0.708
10. Robert Kubica BMW Sauber 1:49.609 0.959
11. Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:49.616 0.966
12. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:49.710 1.060
13. Jarno Trulli Toyota 1:49.795 1.145
14. Kimi Raikkonen Ferrari 1:49.941 1.291
15. Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:50.023 1.373
16. Giancarlo Fisichella Ferrari 1:50.253 1.603
17. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:50.527 1.877
18. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:50.605 1.955
19. Romain Grosjean Renault 1:50.972 2.322
20. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:51.423 2.773

PDL  


Hop til top
Singapores GP - 1. fri træning

Alt mens solen skinner her i Danmark, kørte Formel 1 deltagerne deres første fri træning til Singapores Grand Prix 2010 under kunstlys i det tiltagende mørke over gadebanen. Det var som det har været det hele denne sæson en meget stille 1. fri træning, der gik op mod en halv time inden den første tid blev sat, og lige over en time inden aller kørerne var kommet på scoringstavlen.

Den fri træning blev afbrudt i 11 minutter med rødt flag, efter at Renault teamets nye kører Romain Grosjean havde været i let berøring med barrieren i sving 14, hvilket efterlod ham holdende et farligt sted på banen.

Efter de 1½ time som denne fri træning strakte sig over, var det Brawn GP køreren Rubens Barrichello der toppede tidstabellen med en omgangstid på 1:50,179, hvilket var 0,177 sekund hurtigere end teamkollegaen Jenson Button på 2. pladsen kunne præsterer.

Tiderne fra 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Rubens BarrichelloBrawn GP1:50,17919
2Jenson ButtonBrawn GP1:50,35622
3Mark WebberRed Bull1:50,41621
4Fernando AlonsoRenault1:50,56716
5Sebastian VettelRed Bull1:50,61416
6Heikki KovalainenMcLaren1:50,69921
7Lewis HamiltonMcLaren1:50,71517
8Robert KubicaBMW Sauber1:50,81515
9Kimi RaikkonenFerrari1:50,86519
10Kasuki NakajimaWilliams1:51,08925
11Nico RosbergWilliams1:51,42723
12Adrian SutilForce India1:51,54414
13Sebastien BuemiToro Rosso1:51,64328
14Nick HeidfeldBMW Sauber1:51,65615
15Timo GlockToyota1:52,08320
16Jarno TrulliToyota1:52,13520
17Giancarlo FisichellaFerrari1:52,39024
18Vintantonio LiuzziForce India1:52,90523
19Jaime AlguersuariToro Rosso1:53,23225
20Romain GrosjeanRenault1:53,4689

Der er endnu en 1½ times fri træning i dag, den starter klokken 21:30 Singapore tid, hvilket svarer til klokken 15:30 her i Danmark.

AN  


Hop til top
Renaults problemer forsætter

Oven i dommen fra FIA og tab af flere sponsorer blandt andet hovedsponsoren ING, så har Renault teamet også fået et mindre problem på kørerfronten. Romain Grosjean er nemlig syg og i skrivende stund er det endnu ikke besluttet om han må køre i denne weekend.

Hos Renault teamet observerer man i øjeblikket Romain Grosjean der jo erstattede den meget omtalte Nelson Piquet jr. Sagen er den at Romain Grosjean i de seneste dage har været syg og har ligget i sengen på hotellet i Singapore.

En endelig test - som vi endnu ikke har fået resultatet af - skal foregå fredag morgen lokal tid. FIA's læger er blandt andet ind over, og vurderer de at det ikke er forsvarligt at lade Romain Grosjean køre, ja så kan Renault hive endnu en kører frem som kan få sin Formel 1 debut i denne sæson. Det er Luca di Grassi som blev teamets reservekører efter at netop Romain Grosjean erstattede Nelson Piquet jr. efter dennes noget uheldige afgang fra teamet.

PDL  


Hop til top
Alonso eller Raikkonen?

De fleste har nok gættet hvad de næste linier handler om når de 2 navne i overskriften bliver nævnt. Hos Ferrari skal man tilsyneladende træffe et valg. Og det af flere årsager. Man har i øjeblikket kontrakt for 2010 med både Felipe Massa og Kimi Raikkonen. I følge de seneste udmeldinger bliver i hvert fald Felipe Massa hos Ferrari i næste sæson.

Rygterne har længe sat Fernando Alonso i forbindelse med Ferrari teamet, og umiddelbart ser det ud til at muligheden er tættere på nu, og det af flere årsager. Renault har ikke rigtig præsteret det forventede og slet ikke set med Fernando Alonsos øjne.


Skifter Fernando Alonso til Ferrari til 2010 sæsonen?
(Foto: Renault F1)

Og ser er der selvfølgelig den netop afsluttede crash-gate sag. Med Flavio Briatore og Pat Symonds ude af billedet, skal Renault reorganisere sig og ingen har endnu den mindste formodning om hvordan det vil gå for teamet. Fremtiden er meget usikker på den led.

Kimi Raikkonen vil sandsynligvis gerne tilbage til McLaren og tilsyneladende underskrevet et udkast til en kontrakt gældende for 2010. Dog med visse betingelser som Ferrari skal opfylde og som er af økonomisk art.


Skifter Kimi Räikkönen til sin gamle arbejdsgiver - McLaren?
(Foto: Ferrari)

Døren for Fernando Alonso er blevet lidt mere åben af to grunde. For det første har Ferrari chefen Luca di Montezemolo udtrykt at Fernando Alonso kunne være interessant for Ferrari på et tidspunkt i fremtiden. For det andet har Ferrari sikret sig en storsponsor i form af den spanske bank Santander. Hvilke klausuler og aftaler der indbygget i denne sponsoraftale, kendes kun af Ferrari og Santander.

Med Luca di Montezemolo seneste udtalelser til en italiensk avis, ligger det fast at man vil beholde Felipe Massa. Men hvem bliver teamkollegaen i 2010, og hvis det eksempelvis bliver Fernando Alonso, kan de to kørere så enes? Det kunne Lewis Hamilton og Fernando Alonso øjensynligt ikke hos McLaren.

PDL  


 

Hop til top24.9.2009

Williams med KERS i 2010

Williams teamet er et af de teams der endnu ikke har anvendt KERS systemet i denne sæson. Meget tyder på at man har besluttet sig for at anvende systemet i 2010 sæsonen. Det endda på trods af at man i FOTA blandt andet siger at det ikke mere er tvunget at bruge systemet.

Williams teamet har så godt som endeligt besluttet sig for at anvende deres version af KERS systemet i den kommende 2010 sæson. Det sker på trods af at FOTA blandt andet har trumfet igennem, at det ikke mere er et reglementskrav at anvende KERS systemet. Det bliver frivilligt ligesom det er i denne sæson. Omkostningsudviklingerne har for flere teams været enorme, og flere har endda afskrevet KERS.

Men Williams som har været ude af FOTA, men nu er inde igen, har besluttet sig for at man i 2010 vil anvende systemet. Williams teamet har faktisk hele tiden været fortaler for systemet, på trods af at man endnu ikke har anvendt. Nu gør man så tilsyneladende alvor af sin holdning og vil køre med systemet.

Williams vil ikke - endnu - afsløre om man vil forsætte med Toyota i den kommende sæson. Flere iagttagere mener at teamet vil have sikkerhed for om teamets udgave af KERS kan implementeres med den motor man vil vælge at anvende.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk