Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.9.2009
 Singapores GP - startopstilling
 Singapores GP - kvalifikationen
 Singapores GP - 3. fri træning
 
25.9.2009
 Singapores GP - 2. fri træning
 Singapores GP - 1. fri træning
 Renaults problemer forsætter
 Alonso eller Raikkonen?
 

Hop til top26.9.2009

Singapores GP - startopstilling

Efter gårsdagens kvalifikationsrunder, var det McLaren køreren Lewis Hamilton der sikrede sig pole position til Singapores Grand Prix 2010, med Sebastian Vettel i sin Red Bull racer på 2. pladsen og Nico Rosberg fra Williams teamet på 3. pladsen - så langt så godt.
Men for køreren på 5. pladsen holdt startplaceringen ikke!

Brawn Grand Prix køreren Rubens Barrichello sikrede sig 5. hurtigste tid i den sidste af de tre kvalifikationsrunder, den der tæller til top 10.
Men da han under de frie træninger fik skiftet gearkassen på sin racer, bliver han rykket fem pladser bagud på startgridden til dagen løb på gadebanen i Singapore.

Den ny startopstilling ser således ud:
Kører/Team Kører/Team
Række 1 Lewis Hamilton
McLaren Sebastian Vettel
Red Bull
Række 2 Nico Rosberg
Williams Mark Webber
Red Bull
Række 3 Fernando Alonso
Renault Timo Glock
Toyota
Række 4 Nick Heidfeld
BMW Sauber Robert Kubica
BMW Sauber
Række 5 Heikki Kovalainen
McLaren Rubens Barrichello
Brawn
Række 6 Kazuki Nakajima
Williams Jenson Button
Brawn
Række 7 Kimi Raikkonen
Ferrari Sebastien Buemi
Toro Rosso
Række 8 Jarno Trulli
Toyota Adrian Sutil
Force India
Række 9 Jaime Alguersuari
Toro Rosso Giancarlo Fisichella
Ferrari
Række 10 Romain Grosjean
Renault Vitantonio Liuzzi
Force India

AN  


Hop til top
Singapores GP - kvalifikationen

På den meget ujævne og visse steder også støvede bybane i Singapore, var det Lewis Hamilton som kørte hurtigste tid foran Sebastian Vettel og Nico Rosberg. Det var samme rækkefølge som i den sidste fri træning som blev kørt tidligere i dag. Men kvalifikationen bragte også visse overraskelser.

Romain Grosjean var igen uheldig da han i Q1 mistede et bremsepunkt og måtte søge tilflugt i en afkørselszone. Han fik dog vendt bilen og kom tilbage. Han klagede efterfølgende over bremseproblemer, ikke rart og slet ikke på en bybane. Bortset fra Romain Grosjeans afkørsel var det for så vidt en fredelig og rolig Q1. Måske var det dog lidt overraskende at ingen af ingen af Force India bilerne ikke kom videre efter de seneste løbs flotte indsats. Banen passer sandsynligvis ikke Force India bilerne.

I Q2 fik man et noget mere overraskende resultat. Det lykkedes ikke for hverken Jenson Button i Brawn raceren eller Kimi Raikkonen i Ferrari at sætte den nødvendige tid for at komme videre. Heller ikke Jarno Trulli i Toyota fik held af sin indsats.

I Q3 skulle den endelige startopstilling så findes. Her satte kørerne på skift hurtige tider. Udkommet blev at Lewis Hamilton sikrede sig pole til morgendagens Grand Prix. Nogen vil sikkert sige lidt heldigt. Med 26 sekunder tilbage blev kvalifikationen stoppet, da Rubens Barrichello skred ud og rutchede i muren. Men undervejs var blandt andet Sebastian Vettel med en meget hurtig tid som tegnede sig meget kraftigt til at være hurtigere end den som Lewis Hamilton havde sat. Måske mistede Red Bull og Sebastian Vettel en pole position på grund af Rubens Barrichellos uheld og efterfølgende stop af kvalifikationen. Det vil sikkert blive diskuteret mere end almindelig meget. Rubens Barrichello må finde sig i at blive flyttet fra 3. startrække til 6. startrække, da hans bil har fået skiftet gearkasse udenfor den reglements bestemte termin. Det koster som vanligt 5 startplaceringer.

Tiderne fra kvalifikationen:
Pos Kører Team Q1 Q2 Q3
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:46.977 1:46.657 1:47.891
2 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:47.541 1:46.362 1:48.204
3 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:47.390 1:46.197 1:48.348
4 Mark Webber RBR-Renault 1:47.646 1:46.328 1:48.722
5 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:47.397 1:46.787 1:48.828
6 Fernando Alonso Renault 1:47.757 1:46.767 1:49.054
7 Timo Glock Toyota 1:47.770 1:46.707 1:49.180
8 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:47.347 1:46.832 1:49.307
9 Robert Kubica BMW Sauber 1:47.615 1:46.813 1:49.514
10 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:47.542 1:46.842 1:49.778
11 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:47.637 1:47.013
12 Jenson Button Brawn-Mercedes 1:47.180 1:47.141
13 Kimi Räikkönen Ferrari 1:47.293 1:47.177
14 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:47.677 1:47.369
15 Jarno Trulli Toyota 1:47.690 1:47.413
16 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:48.231
17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:48.340
18 Giancarlo Fisichella Ferrari 1:48.350
19 Romain Grosjean Renault 1:48.544
20 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:48.792

PDL  


Hop til top
Singapores GP - 3. fri træning

Den tredje og sidste fri træning for Formel 1 kørerne forud for kvalifikationen til Singapores Grand Prix 2009 var på 60 minutter, og den sluttede med at McLaren køreren i 'overtiden' slog Red Bull teamets Sebastian Vettel's eller hurtigste tid - en tid der havde hold det sidste lange stykke tid i denne fri træning. Hamilton's tid på 1:47,632 var 0,277 sekund hurtigere end Vettel's tid der nu blev til en 2. plads.

Nico Rosberg fra Williams teamet satte 3. hurtigste tid, med McLaren køreren Heikki Kovalainen lige bag sig.
5. og 6. pladserne gik til BMW Sauber teamet, hvor det var Robert Kubica foran Nick Heidfeld.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid Diff. Omg.
1 1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:47,632 15
2 15 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:47,909 0,277 17
3 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:48,332 0,700 18
4 2 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:48,420 0,788 14
5 5 Robert Kubica BMW Sauber 1:48,501 0,869 16
6 6 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:48,526 0,894 13
7 23 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:48,551 0,919 16
8 10 Timo Glock Toyota 1:48,673 1,041 17
9 12 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:48,754 1,122 17
10 9 Jarno Trulli Toyota 1:48,757 1,125 12
11 17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:48,831 1,199 17
12 4 Kimi Räikkönen Ferrari 1:48,864 1,232 16
13 14 Mark Webber RBR-Renault 1:48,876 1,244 15
14 22 Jenson Button Brawn-Mercedes 1:48,921 1,289 17
15 7 Fernando Alonso Renault 1:49,032 1,400 15
16 21 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:49,055 1,423 16
17 20 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:49,122 1,490 17
18 11 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:49,399 1,767 17
19 8 Romain Grosjean Renault 1:49,641 2,009 16
20 3 Giancarlo Fisichella Ferrari 1:50,039 2,407 21

Kvalifikationen starter klokken 22:00 lokal tid i Singapore, det er klokken 16:00 dansk tid.

AN  


 

Hop til top25.9.2009

Singapores GP - 2. fri træning

Sebastian Vettel tog sig af den anden fri træning forud for søndagens Grand Prix i Singapores gader. Holdkammeraten fra Red Bull teamet, Mark Webber, blev sjettehurtigst, men kørte af banen og ødelagde bilen temmelig meget. Rubens Barrichello som var hurtigste kører i den første fri træning, gjorde ikke meget væsen af sig - tidsmæssigt - i den anden fri træning.

Efter første dagen i Singapores projektør oplyste gader, ser det ud til at 3 teams vil skille sig ud, hvis da ikke lige at et par af de andre teams finder melodien i lørdagens træning og kvalifikation. Sammenlagt ser det ud til at Red Bull, Brawn og McLaren i hvert fald indtil videre, har taget teten.

Ferrari kørerne satte i den anden fri træning nærmest skræmmende dårlige tider, og havde det været kvalifikationen, så var kun Kimi Raikkonen gået videre til Q2 og så ikke længere. Teamet plejer dog som regel at finde et eller andet om lørdagen, og mon ikke det sker igen?

BMW Sauber som har ændret rigtig meget på bilen til Singapores Grand Prix, er for en gangs skyld helt godt med fremme. Det var Nick Heidfeld som gjorde det bedst med en placering som nr. 4 i dagens anden fri træning. Derimod har de seneste Grand Prixers positive overraskelse, Force India, endnu ikke gjort det store væsen af sig.

Tiderne fra den anden fri træning:
Pos Kører Team Tid Diff
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:48.650
2. Fernando Alonso Renault 1:48.924 0.274
3. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:48.952 0.302
4. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:49.098 0.448
5. Jenson Button Brawn-Mercedes 1:49.311 0.661
6. Mark Webber Red Bull-Renault 1:49.317 0.667
7. Nico Rosberg Williams-Toyota 1:49.333 0.683
8. Timo Glock Toyota 1:49.342 0.692
9. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:49.358 0.708
10. Robert Kubica BMW Sauber 1:49.609 0.959
11. Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:49.616 0.966
12. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:49.710 1.060
13. Jarno Trulli Toyota 1:49.795 1.145
14. Kimi Raikkonen Ferrari 1:49.941 1.291
15. Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:50.023 1.373
16. Giancarlo Fisichella Ferrari 1:50.253 1.603
17. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:50.527 1.877
18. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:50.605 1.955
19. Romain Grosjean Renault 1:50.972 2.322
20. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:51.423 2.773

PDL  


Hop til top
Singapores GP - 1. fri træning

Alt mens solen skinner her i Danmark, kørte Formel 1 deltagerne deres første fri træning til Singapores Grand Prix 2010 under kunstlys i det tiltagende mørke over gadebanen. Det var som det har været det hele denne sæson en meget stille 1. fri træning, der gik op mod en halv time inden den første tid blev sat, og lige over en time inden aller kørerne var kommet på scoringstavlen.

Den fri træning blev afbrudt i 11 minutter med rødt flag, efter at Renault teamets nye kører Romain Grosjean havde været i let berøring med barrieren i sving 14, hvilket efterlod ham holdende et farligt sted på banen.

Efter de 1½ time som denne fri træning strakte sig over, var det Brawn GP køreren Rubens Barrichello der toppede tidstabellen med en omgangstid på 1:50,179, hvilket var 0,177 sekund hurtigere end teamkollegaen Jenson Button på 2. pladsen kunne præsterer.

Tiderne fra 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Rubens BarrichelloBrawn GP1:50,17919
2Jenson ButtonBrawn GP1:50,35622
3Mark WebberRed Bull1:50,41621
4Fernando AlonsoRenault1:50,56716
5Sebastian VettelRed Bull1:50,61416
6Heikki KovalainenMcLaren1:50,69921
7Lewis HamiltonMcLaren1:50,71517
8Robert KubicaBMW Sauber1:50,81515
9Kimi RaikkonenFerrari1:50,86519
10Kasuki NakajimaWilliams1:51,08925
11Nico RosbergWilliams1:51,42723
12Adrian SutilForce India1:51,54414
13Sebastien BuemiToro Rosso1:51,64328
14Nick HeidfeldBMW Sauber1:51,65615
15Timo GlockToyota1:52,08320
16Jarno TrulliToyota1:52,13520
17Giancarlo FisichellaFerrari1:52,39024
18Vintantonio LiuzziForce India1:52,90523
19Jaime AlguersuariToro Rosso1:53,23225
20Romain GrosjeanRenault1:53,4689

Der er endnu en 1½ times fri træning i dag, den starter klokken 21:30 Singapore tid, hvilket svarer til klokken 15:30 her i Danmark.

AN  


Hop til top
Renaults problemer forsætter

Oven i dommen fra FIA og tab af flere sponsorer blandt andet hovedsponsoren ING, så har Renault teamet også fået et mindre problem på kørerfronten. Romain Grosjean er nemlig syg og i skrivende stund er det endnu ikke besluttet om han må køre i denne weekend.

Hos Renault teamet observerer man i øjeblikket Romain Grosjean der jo erstattede den meget omtalte Nelson Piquet jr. Sagen er den at Romain Grosjean i de seneste dage har været syg og har ligget i sengen på hotellet i Singapore.

En endelig test - som vi endnu ikke har fået resultatet af - skal foregå fredag morgen lokal tid. FIA's læger er blandt andet ind over, og vurderer de at det ikke er forsvarligt at lade Romain Grosjean køre, ja så kan Renault hive endnu en kører frem som kan få sin Formel 1 debut i denne sæson. Det er Luca di Grassi som blev teamets reservekører efter at netop Romain Grosjean erstattede Nelson Piquet jr. efter dennes noget uheldige afgang fra teamet.

PDL  


Hop til top
Alonso eller Raikkonen?

De fleste har nok gættet hvad de næste linier handler om når de 2 navne i overskriften bliver nævnt. Hos Ferrari skal man tilsyneladende træffe et valg. Og det af flere årsager. Man har i øjeblikket kontrakt for 2010 med både Felipe Massa og Kimi Raikkonen. I følge de seneste udmeldinger bliver i hvert fald Felipe Massa hos Ferrari i næste sæson.

Rygterne har længe sat Fernando Alonso i forbindelse med Ferrari teamet, og umiddelbart ser det ud til at muligheden er tættere på nu, og det af flere årsager. Renault har ikke rigtig præsteret det forventede og slet ikke set med Fernando Alonsos øjne.


Skifter Fernando Alonso til Ferrari til 2010 sæsonen?
(Foto: Renault F1)

Og ser er der selvfølgelig den netop afsluttede crash-gate sag. Med Flavio Briatore og Pat Symonds ude af billedet, skal Renault reorganisere sig og ingen har endnu den mindste formodning om hvordan det vil gå for teamet. Fremtiden er meget usikker på den led.

Kimi Raikkonen vil sandsynligvis gerne tilbage til McLaren og tilsyneladende underskrevet et udkast til en kontrakt gældende for 2010. Dog med visse betingelser som Ferrari skal opfylde og som er af økonomisk art.


Skifter Kimi Räikkönen til sin gamle arbejdsgiver - McLaren?
(Foto: Ferrari)

Døren for Fernando Alonso er blevet lidt mere åben af to grunde. For det første har Ferrari chefen Luca di Montezemolo udtrykt at Fernando Alonso kunne være interessant for Ferrari på et tidspunkt i fremtiden. For det andet har Ferrari sikret sig en storsponsor i form af den spanske bank Santander. Hvilke klausuler og aftaler der indbygget i denne sponsoraftale, kendes kun af Ferrari og Santander.

Med Luca di Montezemolo seneste udtalelser til en italiensk avis, ligger det fast at man vil beholde Felipe Massa. Men hvem bliver teamkollegaen i 2010, og hvis det eksempelvis bliver Fernando Alonso, kan de to kørere så enes? Det kunne Lewis Hamilton og Fernando Alonso øjensynligt ikke hos McLaren.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk