Ferrari vil teste sit F-duct system ved de fri træninger om fredagen i forbindelse med det italienske Grand Prix. Først derefter vil man evaluere på om det kan betale sig at benytte systemet.
Med eller uden F-duct på Monza?
(Foto: Ferrari Media)
Andre teams har meldt ud at de ikke vil anvende systemet, da man anså virkningen af systemet som værende næsten lig nul med den ekstreme low-downforce konfiguration som anvendes på Monza banen.
Men i hvert fald et par teams har i de sidste revurderet den afgørelse. McLaren teamet vil måske prøve F-duct systemet i hvert fald i den ene af de to træningssessioner om fredag. Renault som debuterede med deres F-duct udgave ved det seneste Grand Prix i Belgien, ventes at tage en lignende beslutning.
McLaren vil teste F-duct inden endelig afgørelse
(Foto: Ferrari Media)
Meget afhængig selvfølgelig af den samlede aerodynamiske pakke der er udviklet til netop Monza banen. Det kan være at F-duct systemet alligevel i praksis kan give en fordel der gør det berettiget at anvende systemet. Renault siger dog på forhånd at de er næsten sikre på at de vil anvende systemet. Alt afhænger dog af de frie tests.
På Sepang banen i Malaysia er der panderynker i ansigterne på baneejerne og arrangørerne af det malaysiske Formel 1 Grand Prix.
For det første er banen ikke helt så ny mere og flere indikerer at det er nødvendigt med en renovation af faciliteterne. Det ved man godt på banen og har derfor søgt den malaysiske regering om lov til at forbedre faciliteterne. Men det er tilsyneladende en langvarig proces. Utålmodigheden stiger og stiger.
Dernæst er man også bekymret for om Grand Prixet måske ryger ud. Alt tyder på en stigende antal Formel 1 Grand Prixer i fremtiden, og nu er man bekymret for at komme i klemme blandt alle de nye kommende Grand Prixer. Man har derfor rettet henvendelse til Bernie Ecclestone om muligheden for at få flyttet det malaysiske Formel 1 Grand Prix, så det ligger enten lige før eller lige efter Grand Prixet i Singapore.
Det vil ifølge arrangørerne i Malaysia give flere tilskuere, da de to Grand Prixer ikke ligger langt fra hinanden geografisk. I år var der 100.000 tilskuere til Grand Prixet, men det er et antal der svinger utrolig meget i netop Malaysia. Derfor er denne flytning af løbsdato ønskeligt for arrangørerne.