Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.9.2010
 Austin banen i Texas præsenteret
 Sauber teamet - købt eller solgt?
 
4.9.2010
 Stadig køleproblemer hos Mercedes GP
 

Hop til top6.9.2010

Austin banen i Texas præsenteret

Arrangørerne af det kommende Amerikanske Grand Prix har sammen med en repræsentant fra Hermann Tilkes designfirma, præsenteret layoutet på den kommende Grand Prix.
Banen kommer som tidligere omtalt til at ligge sydøst for Austin, Texas, og bliver 5,47 km lang, indeholder 20 sving og har en højdeforskel på 40, 5 meter.

Den kommende Formel 1 Grand Prix bane i Austin er blevet præsenteret af arrangørerne sammen med en repræsentant fra Hermann Tilkes designfirma. Endnu er kun tegninger man får at se, men umiddelbart ser det egentligt ret spændende ud.

Banen som bliver 3,4 miles eller 5,47 km lang indeholder 20 sving og er rimeligt kuperet. Det vil sige, at banen har en del småbakker, men mest spændende er umiddelbart den stejle stigning lige efter startlinien. Det ser dog nok mere voldsomt ud på nedenstående illustration 2 end den bliver i virkeligheden, men dog udfordrende alligevel.


Klik på billedet for at se i en større udgave.
(Grafik: Formula1UnitedStates.com)

Et eller andet må man sige at Hermann Tilke og hans designerteam har fået en genial ide. Nemlig at lade sig inspirere af sving fra andre baner. Sektionen fra sving 3 til sving 6 har en vis lighed med Maggotts/Becketts sektionen på Silverstone. Går vi videre så har sving 12 til 15 en vis lighed med stadionsektionen på Hockenheim banen. Sving 16 til 18 minder meget om dobbelt-svinget på Istanbul Park.


Klik på billedet for at se i en større udgave.
(Grafik: Formula1UnitedStates.com)

Det ventes at topfarten bliver på lidt over de 320 km/t. Første kommentar kom ikke helt uventet fra Bernie Ecclestone omend den var kort:
"Jeg kan godt li' den."

Det ventes at der er tre oplagte oplagte overhalingsmuligheder på banen hvor man kører venstre om ligesom man gør på Istanbul Park og i Brasilien. Opførslen af hele anlægget ventes at starte i december måned. Første Grand Prix på banen køres i 2012 og der er allerede lavet en kontrakt gældende i 10 år.

PDL  


Hop til top
Sauber teamet - købt eller solgt?

I den seneste tid har rygterne løbet lidt stærkere om Sauber teamet, som fornylig kunne fejre 40 års jubilæum.
Rygterne fik næsten solgt teamet uden Peter Saubers vidende til Gerhard Berger. Disse rygter blev dog hurtigt manet i jorden af begge, omend det skete på forskellig vis.
Men nu er et nyt rygte dukket op, som Peter Sauber for så vidt ikke afviser.

Angiveligt er der mexicanske interesser i teamet. Det er den mexicanske billionær i dollars vel at mærke, Carlos Slim, som rygterne vil vide er interesseret i Sauber teamet.

Carlos Slim der blandt andet ejer Telmex selskabet, er sponsor for Sergio Perez i GP2 serien, og den mexicanske interesse forsætter da Esteban Gutierrez der kører i GP3 serien er på kontrakt med Sauber teamet.

Peter Sauber afviser ikke rygterne men bekræfter dem heller ikke. Ikke mere end at han dog siger at teamet er atraktivt og har et stort potentiale på grund af den infrastruktur man arbejder med teamet. Den er ifølge Peter Sauber fuldt på højde med de store teams. Peter Sauber siger også at grunden til at man ikke er med længere fremme, simpelthen er et spørgsmål om økonomi.

Peter Sauber fastholder at teamet er gearet til at kunne komme længere frem. Ligeledes fastholder han at de mange besøg af Carlos Slim i teamets hospitality ved Grand Prixerne ikke betyder noget. Han er lige så tit gæst hos de andre teams, siger Peter Sauber. Og vil igen fremhæve at rygter ikke er noget han kommenterer på.

PDL  


 

Hop til top4.9.2010

Stadig køleproblemer hos Mercedes GP

Hen over sæsonen har Mercedes GP kørerne haft problemer med at bilerne og dermed motorerne bliver for varme undervejs i Grand Prixerne.
Det var angiveligt diffuseren der var årsag til varmeproblemerne, en nyudviklet diffuser har hjulpet men der er stadig ikke køling nok. Derfor er der travlt hos teamet med at udvikle yderligere for at løse problemet.

Køleproblemer har generet motorerne i Mercedes GP bilerne henover sæsonen, og til det belgiske Grand Prix, havde man udviklet en ny, men det var ikke nok.


Der er kølingsproblemer i bilerne
(Foto: Mercedes GP)

Derfor arbejdes der videre på højtryk for at finde en endnu bedre løsning. "Anden" generations diffuseren var bygget med visse ændringer i bunden idet man hos Mercedes GP arbejder med at udstødningsgasserne både bliver blæst ind i og over diffuseren. Ross Brawn virker en anelse bekymret og frusteret over problemet.

"Problemet er ikke fuldstændig løst. Vi er noget frustreret over at vi endnu ikke har fundet en ordentlig løsning. Der kan anvendes forskellige materialer til bunden og det er primært der vi har problemet. Vi havde ikke forventet at der blev så varmt i det område som tilfældet er. Det er øjensynligt ikke nemt at beregne hvordan udstødningsgasserne bevæger sig rundt. Det er selvfølgelig ikke perfekt, men vi kommer med en revideret udgave på Monza."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk