Ferrari er sluppet for yderligere straf efter at have været idømt en bøde på $ 100.000 for at have overtrådt reglerne om teamordre. En regel der blev indført efter det østrigske Grand Prix i 2002 på A-1 Ring hvor Rubens Barrichello fik besked på at lade Michael Schumacher komme for og vinde løbet.
FIAs World Motor Sport Council fik Hockenheim episoden viderebragt fra stewards på Hockenheim til yderligere vurdering. Efter at have afhørt Ferrari teamet og vurderet på andre vidneafhøringer er beslutningen truffet. Ingen yderligere straf til Ferrari teamet end den allerede idømte bøde andet end at Ferrari også skal betale sagens omkostninger.
Forud for selve hændelsen foregik der en vis radio kommunikation mellem pittet og Felipe Massa. Umiddelbart kan den virke som en direkte teamordre, men analyserer man dybere, kan indholdet være af tvetydig karakter. Ferrari får vel egentligt straffen for at have opfordret Felipe Massa til at lade Fernando Alonso komme forbi. Ferrari undskylder sig dog med at det var Felipe Massas egen beslutning at effektuere opfordringen. Den forklaring har de høje herrer åbenbart godtaget.
Men i forlængelse af beslutningen siger FIA også at man vil se nærmere på de nuværende regler om teamordrer. Man mener at det umiddelbart er for nemt at omgå reglerne. Hvordan reglerne så skal strammes om kan blive lidt af en opgave. For hvordan udtrykker man en teamordre? Opfattelsen af en formulering kan være mere end tvetydig. Derfor er det faktisk lidt af en gråzone at bevæge sig rundt i.
Flere episoder - de fleste med Ferrari involveret - gjorde det i starten af dette årtusinde nødvendigt at indføre forbuddet om teamordrer. Der er vel egentligt kun to meninger om dette. Enten eller. Skal der være et forbud, skal der også være klare retningslinier, ellers vil det ganske givet forekomme igen. Det viser denne sag tydeligt.
Det er første gang i Formel 1 Grand Prix historien at en sæson indeholder så mange løbsweekender, og det står jo lidt i kontrast til at teamne gerne vil begrænse deres udgifter i øjeblikket!
Fire gange i løbet af 2011 sæsonen skal Formel 1 Grand Prix løb afvikles i to på hinanden følgende weekender, det gælder følgende løb:
Malaysia og Kina
Spanien og Monaco
Tyskland og Ungarn
Japan og Korea
Eneste nye bane i 2011 kalenderen er Jaypee Circuit banen ved Delhi i Indien, der skal være vært for det første 'Indian Grand Prix' den 30. oktober, og det er også her kalenderens eneste spørgsmålstegn rejser sig, da dette løb er betinget af at Indien kan nå både at få banen klar, samt at få den godkendt af FIA.
2011 Formel 1 kalender:
Dato | Løb | Bane |
13. marts | Bahrains Grand Prix | Sakhir |
27. marts | Australiens Grand Prix | Melbourne |
10. april | Malaysias Grand Prix | Sepang |
17. april | Kinas Grand Prix | Shanghai |
8. maj | Tyrkiets Grand Prix | Istanbul |
22. maj | Spaniens Grand Prix | Barcelona |
29. maj | Monacos Grand Prix | Monte Carlo |
12. juni | Canadas Grand Prix | Montreal |
26. juni | Europas Grand Prix | Valencia |
10. juli | Englands Grand Prix | Silverstone |
24. juli | Tysklands Grand Prix | Nürburgring |
31. juli | Ungarns Grand Prix | Hungaroring |
Sommerpause | ||
28. august | Belgiens Grand Prix | Spa-Francorchamps |
11. september | Italiens Grand Prix | Monza |
25. september | Singapores Grand Prix | Marina Bay |
9. oktober | Japans Grand Prix | Suzuka |
16. oktober | Koreas Grand Prix | Yeongam |
30. oktober | Indiens Grand Prix | New Delhi |
13. november | Abu Dhabis Grand Prix | Yas Marina |
27. november | Brasiliens Grand Prix | Interlagos |
Lotus vil angiveligt gerne skifte motorleverandør, men kan ikke. Tilfredsheden med Cosworth er ikke som ønsket, men problemet er at man ikke bare kan komme ud af den indgåede 3 årige kontrakt med Cosworth. Lotus har ifølge Cosworth indgået samme 3 årige kontrakt som de to andre nye teams i feltet med Cosworth motorer - Hispania og Virgin.
Der er angiveligt ingen klausul hvor man kan ophæve kontrakten. Så er det i hvert fald en kæmpeopgave for juristerne at finde en løsning, hvis de kan.
Er det motoren eller gearkasse og transmission der giver problemerne hos Lotus teamet?
(Foto: Lotus Racing)
Lotus har ikke bekræftet at man taler med Renault. Modsat har Renault siden rygterne begyndte at cirkulere, ikke lagt skjul på at de er mere end villige til at levere til Lotus. Allerhelst vil Renault dog helst levere hele pakken - motor, gearkasse og transmission - til Lotus.
Det er måske lidt af et puslespil som Lotus teamet har gang i. Kilder antyder at man ikke er tilfredse med Cosworth motoren. Andre kilder siger at det snarere drejer sig om gearkasse og transmission. Ved at skifte til Renault kan man få hele pakken på én gang fra samme leverandør.
Lotus har angiveligt også kigget andre steder hen idet Williams er kommet ind i billedet. Den Williams udviklede gearkasse kan også købes. Det meddeler Williams teamet selv, som bekræfter at der har været henvendelser angående teamets hydrauliksystem og gearkasser.
Lotus Racings tekniske direktør, Mike Gascoyne, har tidligere været hos Renault
(Foto: Lotus Racing)
Det oprindelige Lotus team under ledelse af den berømte Colin Chapman, havde nære forbindelser til Renault. Således vandt også afdøde Ayrton Senna sin første Grand Prix sejr i en Lotus 95T Renault V6 Turbo. Dengang kørte Lotus med Renault motorer i perioden 1983 - 1986. Sennas sejr kom i det portugisiske Grand Prix i 1985.
Lotus Racings tekniske direktør, Mike Gascoyne, var teknisk chef hos Benetton Renault i årene 2001 - 2003. Forbindelsen mellem Lotus og Renault er dermed af ældre dato.
Williams teknikerne kan kaste sig over nye udfordringer opgaver med udviklingen af teamets 2011 racer. Udviklingen af dette års racer er stort set stoppet efter at man har færdiggjort den sidste store opgradering af raceren. Denne opgradering får debut i forbindelse med Singapores Grand Prix.
Williams kørerne får en spritny bil i 2011
(Foto: Motorsporten.dk)
Dog vil der sikkert være mindre mere mekaniske emner som ingeniører og teknikere vil arbejde med, men den store udvikling er stoppet. Det bekræfter teamchef Sam Michael.
Man er allerede godt i gang med udviklingen af 2011 raceren som ikke vil genbruge ret mange dele fra i år. Det hænger primært sammen med at de dobbelte diffusere og F-duct fra og med næste sæson er forbudte. Williams teamet planlægger også at anvende KERS systemet som igen bliver tilladt. Man er dog stadig i tvivl om hvorvidt dele af det mekaniske skal fungere sammen med KERS. Men ifølge Sam Michael er man startet med et helt tomt tegneark i forhold til 2011 racerens design, så det bliver for så vidt en helt ny bil.