Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.9.2010
 Italiens GP - 2. fri træning
 Italiens GP - 1. fri træning - tiderne
 Italiens Grand Prix - vejrudsigten
 
9.9.2010
 Ferrari slipper for yderligere straf
 Formel 1 kalenderen 2011 på plads
 Lotus tættere på aftale med Renault
- men underskriften mangler

 

Hop til top10.9.2010

Italiens GP - 2. fri træning

Red Bull Racing's tyske kører Sebastian Vettel satte hurtigste tid i den anden fri træning for Formel 1 deltagerne på Monza, hvor der var lidt oprejsning til Ferrari teamet, da Fernando Alonso og Felipe Masse besatte anden og tredje pladserne.
På fjerde og femte pladserne kom de to McLaren racere med Lewis Hamilton foran Jenson Button.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid Omg.
1 5 Sebastian Vettel Red Bull 1'22.839 27
2 8 Fernando Alonso Ferrari 1'22.915 32
3 7 Felipe Massa Ferrari 1'23.061 20
4 2 Lewis Hamilton McLaren 1'23.154 22
5 1 Jenson Button McLaren 1'23.210 38
6 6 Mark Webber Red Bull 1'23.415 23
7 9 Rubens Barrichello Williams 1'23.708 31
8 11 Robert Kubica Renault 1'23.709 32
9 10 Nico Hülkenberg Williams 1'23.852 30
10 4 Nico Rosberg Mercedes 1'23.857 29
11 14 Adrian Sutil Force India 1'24.181 35
12 15 Tonio Liuzzi Force India 1'24.380 36
13 12 Vitaly Petrov Renault 1'24.407 21
14 3 Michael Schumacher Mercedes 1'24.448 29
15 16 Sébastien Buemi Toro Rosso 1'24.517 35
16 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber 1'24.547 32
17 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber 1'24.785 31
18 17 Jaime Alguersuari Toro Rosso 1'25.106 24
19 18 Jarno Trulli Lotus 1'26.204 38
20 19 Heikki Kovalainen Lotus 1'26.306 41
21 25 Lucas di Grassi Virgin 1'26.631 31
22 24 Timo Glock Virgin 1'26.676 25
23 20 Sakon Yamamoto HRT F1 1'29.498 5
24 21 Bruno Senna HRT F1 - 3

AN  


Hop til top
Italiens GP - 1. fri træning - tiderne

Det var en kold og delvis fugtig Monza bane der bød Formel 1 deltagerne velkommen til den første fri træning forud for Italiens Grand Prix 2010.
Der var som sædvenlig ikke meget aktivitet på banen den første halve time ud af de halvanden time som kørerne havde til deres rådighed, og da tiden var 'opbrugt' var det med McLaren køreren Jenson Button som den hurtigste ud af de 24 kørere.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid Omg.
1 1 Jenson Button McLaren 1:23,693 28
2 5 Sebastian Vettel Red Bull 1:23,790 27
3 2 Lewis Hamilton McLaren 1:23,967 25
4 11 Robert Kubica Renault 1:24,120 25
5 4 Nico Rosberg Mercedes 1:24,129 30
6 6 Mark Webber Red Bull 1:24,446 26
7 15 Tonio Liuzzi Force India 1:24,512 19
8 8 Fernando Alonso Ferrari 1:24,543 24
9 7 Felipe Massa Ferrari 1:24,648 22
10 3 Michael Schumacher Mercedes 1:24,756 26
11 10 Nico Hülkenberg Williams 1:24,841 28
12 14 Paul di Resta Force India 1:24,923 23
13 12 Vitaly Petrov Renault 1:25,292 25
14 16 Sébastien Buemi Toro Rosso 1:25,318 29
15 22 Pedro de la Rosa Sauber 1:25,320 20
16 23 Kamui Kobayashi Sauber 1:25,334 24
17 17 Jaime Alguersuari Toro Rosso 1:25,897 19
18 24 Timo Glock Virgin 1:26,772 19
19 18 Jarno Trulli Lotus 1:26,898 12
20 25 Lucas di Grassi Virgin 1:26,956 17
21 19 Heikki Kovalainen Lotus 1:27,374 14
22 21 Bruno Senna HRT F1 1:28,256 8
23 9 Rubens Barrichello Williams 1:28,516 4
24 20 Sakon Yamamoto HRT F1 1:29,870 17

AN  


Hop til top
Italiens Grand Prix - vejrudsigten

De fleste vil allerhelst se Formel 1 solskin eller i hvert fald i tørvejr. Sådan så det ikke umiddelbart ud da flere af kørerne onsdag ankom til deres destinationer i Milano området. Her var det nemlig kraftig regn og tordenvejr.
Lotus køreren Heikki Kovalainen sagde direkte at sådan et vejr måtte det gerne blive i hele weekenden, men det ser ikke ud til at han får sit ønske opfyldt.

Tværtimod ser det ud til at det bliver tørt hen over hele weekenden. Den foreløbige vejrudsigt udstukket torsdag formiddag, siger at det bliver mildt, tørt og solrigt. Dog med en vis chance for regn i løbet af i dag fredag.

En anden prognose siger der kun tager lørdag og søndag med, siger at chancen for regn er mindre end 5%. Alt i alt ser det så ganske fornuftigt ud. Det vil uværgeligt også gøre arbejdet nemmere for alle teams, idet der så ikke skal tages højde for et regnvejrs-setup. Man har det dog sikkert klart, men der bliver efter alt at dømme ikke brug for det.

PDL  


 

Hop til top9.9.2010

Ferrari slipper for yderligere straf

I forbindelse med det tyske Grand Prix på Hockenheim i juli måned, lod Felipe Massa sin teamkollega Fernando Alonso overhale efter en noget tvetydig besked over radioen.
Det blev af stewards takseret til at være en teamordre, og teamet blev ret hurtigt idømt en bøde på $ 100.000. Desuden skulle sagen forelægges FIAs motorsportsråd, som også skulle vurdere sagen.

Ferrari er sluppet for yderligere straf efter at have været idømt en bøde på $ 100.000 for at have overtrådt reglerne om teamordre. En regel der blev indført efter det østrigske Grand Prix i 2002 på A-1 Ring hvor Rubens Barrichello fik besked på at lade Michael Schumacher komme for og vinde løbet.

FIAs World Motor Sport Council fik Hockenheim episoden viderebragt fra stewards på Hockenheim til yderligere vurdering. Efter at have afhørt Ferrari teamet og vurderet på andre vidneafhøringer er beslutningen truffet. Ingen yderligere straf til Ferrari teamet end den allerede idømte bøde andet end at Ferrari også skal betale sagens omkostninger.

Forud for selve hændelsen foregik der en vis radio kommunikation mellem pittet og Felipe Massa. Umiddelbart kan den virke som en direkte teamordre, men analyserer man dybere, kan indholdet være af tvetydig karakter. Ferrari får vel egentligt straffen for at have opfordret Felipe Massa til at lade Fernando Alonso komme forbi. Ferrari undskylder sig dog med at det var Felipe Massas egen beslutning at effektuere opfordringen. Den forklaring har de høje herrer åbenbart godtaget.

Men i forlængelse af beslutningen siger FIA også at man vil se nærmere på de nuværende regler om teamordrer. Man mener at det umiddelbart er for nemt at omgå reglerne. Hvordan reglerne så skal strammes om kan blive lidt af en opgave. For hvordan udtrykker man en teamordre? Opfattelsen af en formulering kan være mere end tvetydig. Derfor er det faktisk lidt af en gråzone at bevæge sig rundt i.

Flere episoder - de fleste med Ferrari involveret - gjorde det i starten af dette årtusinde nødvendigt at indføre forbuddet om teamordrer. Der er vel egentligt kun to meninger om dette. Enten eller. Skal der være et forbud, skal der også være klare retningslinier, ellers vil det ganske givet forekomme igen. Det viser denne sag tydeligt.

PDL  


Hop til top
Formel 1 kalenderen 2011 på plads

I går offentliggjorde FIA's World Motor Sport Council et par af løbskalenderne til 2011 sæsonen, og den der nok var ventet med mest spænding var uden tvivl Formel 1 kalenderen. 2011 kalenderen kommer til at indeholde hele 20 Formel 1 Grand Prix weekender, sæsonen starter allerede den 13. marts i Bahrain, og strækker sig helt frem til den 27. november hvor der sluttes af i Brasilien.

Det er første gang i Formel 1 Grand Prix historien at en sæson indeholder så mange løbsweekender, og det står jo lidt i kontrast til at teamne gerne vil begrænse deres udgifter i øjeblikket!

Fire gange i løbet af 2011 sæsonen skal Formel 1 Grand Prix løb afvikles i to på hinanden følgende weekender, det gælder følgende løb:
Malaysia og Kina
Spanien og Monaco
Tyskland og Ungarn
Japan og Korea

Eneste nye bane i 2011 kalenderen er Jaypee Circuit banen ved Delhi i Indien, der skal være vært for det første 'Indian Grand Prix' den 30. oktober, og det er også her kalenderens eneste spørgsmålstegn rejser sig, da dette løb er betinget af at Indien kan nå både at få banen klar, samt at få den godkendt af FIA.

2011 Formel 1 kalender:
Dato Løb Bane
13. marts Bahrains Grand Prix Sakhir
27. marts Australiens Grand Prix Melbourne
10. april Malaysias Grand Prix Sepang
17. april Kinas Grand Prix Shanghai
8. maj Tyrkiets Grand Prix Istanbul
22. maj Spaniens Grand Prix Barcelona
29. maj Monacos Grand Prix Monte Carlo
12. juni Canadas Grand Prix Montreal
26. juni Europas Grand Prix Valencia
10. juli Englands Grand Prix Silverstone
24. juli Tysklands Grand Prix Nürburgring
31. juli Ungarns Grand Prix Hungaroring
Sommerpause
28. august Belgiens Grand Prix Spa-Francorchamps
11. september Italiens Grand Prix Monza
25. september Singapores Grand Prix Marina Bay
9. oktober Japans Grand Prix Suzuka
16. oktober Koreas Grand Prix Yeongam
30. oktober Indiens Grand Prix New Delhi
13. november Abu Dhabis Grand Prix Yas Marina
27. november Brasiliens Grand Prix Interlagos

AN  


Hop til top
Lotus tættere på aftale med Renault
- men underskriften mangler

Lotus Formel 1 teamet har et seriøst problem i øjeblikket. Man er ikke helt tilfredse med Cosworth motorerne der udover at være temmelig forslugne, tilsyneladende lider af visse holdbarhedsproblemer.
Forlydender vil vide at der er forhandlet med Renault om levering af motorer, men der er i hvert fald et stort problem. Kontrakten med Cosworth gælder i 3 år og kan tilsyneladende ikke ophæves.

Lotus vil angiveligt gerne skifte motorleverandør, men kan ikke. Tilfredsheden med Cosworth er ikke som ønsket, men problemet er at man ikke bare kan komme ud af den indgåede 3 årige kontrakt med Cosworth. Lotus har ifølge Cosworth indgået samme 3 årige kontrakt som de to andre nye teams i feltet med Cosworth motorer - Hispania og Virgin.

Der er angiveligt ingen klausul hvor man kan ophæve kontrakten. Så er det i hvert fald en kæmpeopgave for juristerne at finde en løsning, hvis de kan.


Er det motoren eller gearkasse og transmission der giver problemerne hos Lotus teamet?
(Foto: Lotus Racing)

Lotus har ikke bekræftet at man taler med Renault. Modsat har Renault siden rygterne begyndte at cirkulere, ikke lagt skjul på at de er mere end villige til at levere til Lotus. Allerhelst vil Renault dog helst levere hele pakken - motor, gearkasse og transmission - til Lotus.

Det er måske lidt af et puslespil som Lotus teamet har gang i. Kilder antyder at man ikke er tilfredse med Cosworth motoren. Andre kilder siger at det snarere drejer sig om gearkasse og transmission. Ved at skifte til Renault kan man få hele pakken på én gang fra samme leverandør.

Lotus har angiveligt også kigget andre steder hen idet Williams er kommet ind i billedet. Den Williams udviklede gearkasse kan også købes. Det meddeler Williams teamet selv, som bekræfter at der har været henvendelser angående teamets hydrauliksystem og gearkasser.


Lotus Racings tekniske direktør, Mike Gascoyne, har tidligere været hos Renault
(Foto: Lotus Racing)

Det oprindelige Lotus team under ledelse af den berømte Colin Chapman, havde nære forbindelser til Renault. Således vandt også afdøde Ayrton Senna sin første Grand Prix sejr i en Lotus 95T Renault V6 Turbo. Dengang kørte Lotus med Renault motorer i perioden 1983 - 1986. Sennas sejr kom i det portugisiske Grand Prix i 1985.

Lotus Racings tekniske direktør, Mike Gascoyne, var teknisk chef hos Benetton Renault i årene 2001 - 2003. Forbindelsen mellem Lotus og Renault er dermed af ældre dato.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk