Det er slet ikke første gang at Nick Heidfeld kører for Sauber teamet. Han har kørt for teamet i flere omgange. Første gang var i perioden 2001-2003, senere fra 2006-2009 hvor teamet dog var under BMWs vinger. I første omgang gælder den nye kontrakt for de resterende 5 Grand Prixer i denne sæson.
Pedro de la Rosa der ser ud til være blevet "gået" uden at teamet dog har oplyst hvorfor, er selvfølgelig noget overrasket over beslutning. de la Rosa har ikke haft nogen stor sæson hos teamet, hvilket sikkert ligger til grund for beslutningen. Han siger i sin kommentar til den noget uventede udskifning at han er noget overrasket, men at han stadig har store intentioner om at være i Formel 1 igen i 2011.
For Nick Heidfeld var det en glædelig overraskelse omend at der sikkert har været forhandlet i baggrunden i et stykke tid. Han siger at han glæder sig til igen at være en del af feltet og i en god bil. Han ved at Peter Sauber altid leverer et godt produkt.
Det forlyder at Pedro de la Rosa erstatter Nick Heidfeld som testkører hos Pirelli. Og egentligt er det vel logisk nok. Først havde Pirelli en erfaren Grand Prix kører til at teste, nu får man så angiveligt en erfaren testkører. Pedro de la Rosa var inden skiftet til Sauber teamet i en lang årrække en respekteret testkører hos McLaren teamet.
Til gengæld får Sauber teamet en kører der om nogen har indsigt i hvordan de nye Pirelli dæk opfører sig. Det kan have stor værdi for Sauber teamet i forbindelse med udviklingen af 2011 raceren. Teamets anden kører Kamui Kobayashi forsætter i 2011 for teamet idet han har én 2-årig kontrakt med teamet.
Jarno Trulli udgik af Italiens Grand Prix på Monza med gearkasse problemer, hvilket fik Tony Fernandes til at straks at skrive på 'Twitter':
"Jarno er udgået på grund af et gearkasse problem. Oh well - det gør beslutningen lettere!"
Og mandag kom så oplysningen om at Lotus Racing stopper sit samarbejde med Cosworth med udgangen af indeværende sæson.
Det forventes at det bliver Renault der skal afløse Cosworth som leverandør af motor, gearkasse og differentiale dele til Lotus Racing i 2011.
Cosworth's direktør Tim Routsis oplyser at teamet er klar til at levere motorer til andre nye teams.
De hurtigste omgangstider:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:24,139 | 52 | |
2 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:24,278 | 0,139 | 52 |
3 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:24,491 | 0,352 | 52 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:24,493 | 0,354 | 50 |
5 | Robert Kubica | Renault | 1:24,560 | 0,421 | 48 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:24,575 | 0,436 | 51 |
7 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:24,576 | 0,437 | 52 |
8 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:24,598 | 0,459 | 46 |
9 | Vitaly Petrov | Renault | 1:24,644 | 0,505 | 53 |
10 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:24,937 | 0,798 | 51 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:24,947 | 0,808 | 49 |
12 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:25,102 | 0,963 | 51 |
13 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:25,224 | 1,085 | 51 |
14 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:25,239 | 1,100 | 48 |
15 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:25,472 | 1,333 | 51 |
16 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:26,325 | 2,186 | 47 |
17 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:27,765 | 3,626 | 50 |
18 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:27,822 | 3,683 | 50 |
19 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:28,171 | 4,032 | 46 |
20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:28,875 | 4,736 | 45 |
21 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:29,017 | 4,878 | 30 |
22 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:30,880 | 6,741 | 10 |