Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.9.2010
 Dagens ret - Silly Season ala Monza
 
15.9.2010
 Rygter fra og omkring Monza
 Ingen problemer efter ny fleks-vinge test
 

Hop til top16.9.2010

Dagens ret - Silly Season ala Monza

Begrebet Silly Season tager mere og mere fart jo længere vi når hen på sæsonen. Hvem skal køre hvor? Rygterne på Monza stod da heller ikke tilbage for andre Silly Season rygter.
Blandt kørerne som det primært drejer sig om, er der stor tvivl hos nogen, forvirring hos andre - også teams, men sådan er forholdene i Silly Season når den for alvor tager til.

En usikker faktor blandt kørerne har vel hele tiden været Bruno Senna. Arbejdsbetingelserne for Bruno Senna, har ikke været verdens bedste hos Hispania teamet, omvendt har han vel heller ikke præsteret. Dog bekræfter han at han skulle være sikker på sit sæde sæsonen ud. Derimod er der stor usikkerhed om Karun Chandhok, som har siddet ude i et antal løb efterhånden hvor Sakon Yamamoto med store beløb i baglommen har erstattet Karun Chandhok. 2011 bliver der ikke talt om i og omkring teamet endnu.

Hos Williams teamet vil man vente med at offentliggøre 2011 kørersammensætningen. Her hænger det på Nico Hülkenberg som teamet tilsyneladende stadig evaluerer på. Ifølge Rubens Barrichello mangler han blot at underskrive en forlængelse af kontrakten. Usikkerheden drejer sig derfor om Nico Hülkenbergs præstationer i de kommende Grand Prixer.

Lotus som er nyt team i denne sæson har forlængst meddelt at de forsætter. Pengene er der tilsyneladende idet det er lykkedes at komme ud af kontrakten med Cosworth og hvor teamet istedet skifter til Renault der skal levere motorer, gearkasser og transmission til Lotus. Det har længe forlydt at begge kørere har forlænget med teamet, men rygterne svirrer stadig.

Hos Virgin Racing er situationen også ganske uklar. Tilsyneladende har Timo Glock sikret sig sædet for endnu en sæson, mens Luca di Grassi slet ikke er sikker på sit sæde. Der har endda været talt om at GP2 køreren Jerome d'Ambrosio skulle erstatte Luca di Grassi i et eller flere løb i den resterende del af sæsonen. En anden kører der kan være på vej til et sæde hos Virgin Racing er GP2 køreren Giedo van der Garde der har udtalt at han taler med Virgin Racing om et sæde i 2011. Men han tilføjer at også andre teams er inde i billedet. Blandt andet siger han at han taler med Lotus teamet i øjeblikket samt et par andre unavngivne teams.

Rygterne har også kørt om Michael Schumacher om hvorvidt han ville opfylde sin kontrakt med Mercedes GP som efter forlydende løber i 3 år men sikkert med visse klausuler. Hans talskvinde, Sabine Kehm, har udtalt at Michael Schumacher ingen planer har om at stoppe med udgangen af denne sæson. Problemer med bilen som han ikke rigtigt har kunnet finde sig til rette i, har været angivet som årsag til et muligt stop. Men mon ikke at næste års racer bliver bedre. Det er i hvert fald hvad blandt andet Ross Brawn indikerer.

Rygterne vil også vide at den tidligere verdensmester, Jacques Villeneuve, der ikke fik lov til at stille op i næste sæson med sit nye team, skulle være interesseret i at overtage Hispania teamet. Også Virgin Racing skulle angiveligt være i Jacques Villeneuves søgelys. Rygterne vil også vide at samme Hispania team er interesseret i Pedro de la Rosa som er fritstillet fra Sauber teamet efter at Nick Heidfeld med øjeblikkelig virkning har overtaget de la Rosas sæde.

Dagens ret - Silly Season ala Monza - vil helt sikkert skifte løbende næsten fra dag til dag. Dog er rygterne altid størst i forbindelse med Grand Prixerne, og i forbindelse med det næste Grand Prix i Singapore, vil menuen helt sikkert skifte.

PDL  


 

Hop til top15.9.2010

Rygter fra og omkring Monza

Som vanligt er der altid en masse rygter og hændelser i forbindelse med et Formel 1 Grand Prix og den netop overståede weekend var da heller ikke nogen undtagelse.
Rygter, undren, benægtelser er indholdet af de mange "sager" som dukkede op på Monza i weekenden. En af de mere interessante omhandler den tidligere verdensmester Kimi Räikkönen.

Inden vi når til Kimi Räikkönen, er der lige nogen andre ting vi skal omkring. Jaime Alguersuari fra Toro Rosso teamet kunne ikke forstå at han fik en drive-through straf på Monza. Han erkender at han kørte tværs gennem chikanen, men da han med egne øjne ikke fik nogen fordel af det, forstår han ikke den tildelte straf.

"Selvom at jeg godt ved at jeg kørte gennem chikanen, så fik jeg ikke nogen fordel ud af det. Jeg overhalede ingen, jeg kom ikke tættere på en forankørende, ligesom jeg heller øgede afstanden til en bagvedkørende. Straffen ændrede for så vidt ikke noget for mig, men jeg undres stadig over straffen."

Mercedes GP chefen Ross Brawn fastholder at man ikke bygger en GP racer specielt designet til Michael Schumacher og hans kørerstil. Det er han spurgt om flere gange på det seneste og svaret har hver gang været det samme. Han tilkendegiver dog at Michaels Schumachers 2011 sæson i en vis grad afhænger af hvordan bil og kører tilpasser sig de nye Pirelli dæk som skal anvendes i de kommende sæsoner.

Og så til det mange har talt om i lang tid og som har fået ny næring. Kimi Räikkönen rygtes igen tilbage til Formel 1. Autosport mener at vide at den finske kører eller hans manager har haft kontakt med Renault teamet efter det belgiske Grand Prix. Renault bekræfter henvendelsen, men vil ikke kommentere yderligere på det, andet end at Kimi Räikkönen er med i den gruppe af kørere man ser nærmere på. Renault meddeler også i samme forbindelse, at man stadig vil lade Vitaly Petrov køre sin chance.

Kimi Räikkönen har tidligere udtalt at han godt kunne finde på at vende tilbage til Formel 1 men kun i en konkurrencedygtig bil. Tilsyneladende har Renaults præstation på Spa-Francorchamps banen imponeret Kimi Räikkönen. Men Renault er også nødt til at kigge på pengepungen og her står Vitaly Petrov måske med stærkere kort end Kimi Räikkönen ifølge Renault. Ifølge Renault er Vitaly Petrov blevet meget bedre til at sætte præstere godt hen over en hel weekend i stedet for kun momentvis. Men interessen for Kimi Räikkönen er så absolut til stede.

PDL  


Hop til top
Ingen problemer efter ny fleks-vinge test

Fleksvinge debatten steg igen i år efter en pause, da især Red Bull Racings frontvinger så ud til at være yderst bevægelige tidligere på sæsonen.
Det fik FIA til at stramme op. I forbindelse med det belgiske Grand Prix gennemgik både Red Bull Racing og Ferrari den nye test, som siden er blevet yderlige udviklet. 3 teams var gennem den nye test på Monza banen i weekenden.

Den nyindførte FIA test af frontvingerne fangede ingen syndere. I fredags var McLaren bilerne gennem testen, mens FIA om lørdagen testede henholdsvis Jenson Buttons, Fernando Alonsos og Mark Webbers biler. Der blev ikke fundet afvigelser i forhold til hverken test eller reglementet.

FIA havde ellers strammet om denne test da flere andre teams fandt det mistænkeligt at især frontvingerne på Red Bull Racings biler og tildels også hos Ferrari, tilsyneladende bevægede sig mere end reglementet foreskriver.

FIA tog straks affære og gennemførte tests ved det belgiske Grand Prix og nu også på Monza uden at der dog blevet fundet afvigelser.
I testen fokuserer man på om vingerne bevæger sig mere end det tilladte og i særdeleshed hvor meget de bevæger sig ned mod asfalten for at opnå en større aerodynamisk effekt. Ligeledes er der kigget på om monteringen af frontvingerne kan skabe en fleks-effekt. Blandt andet om bunden af bilen kan have været opbygget så en fleks-effekt kan være opnået denne vej. Men intet afvigende er forefundet i de afholdte tests.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk