Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.9.2010
 Singapores Grand Prix - 2. fri træning
 Singapores Grand Prix - 1. fri træning
 Lotus Racing skifter navn
 Ikke mere end 20 Grand Prixer om året
 Singapores GP - tidsplan
 
23.9.2010
 Hvem vinder VM?
- 5 kørere har muligheden

 Nye og ´gamle´ kører rygter
 

Hop til top24.9.2010

Singapores Grand Prix - 2. fri træning

Ligesom i første fri træning, var der våd asfalt da Formel 1 kørerne kørte ud til dagens anden fri træning. Banen blev officielt erklæret for værende våd, men der var faktisk kun rigtig vådt enkelte steder på banen.
Kørerne kunne derfor holde sig til slicks. Hurtigste kører var Sebastian Vettel foran teamkollegaen Mark Webber og Jenson Button i McLaren. Fernando Alonso var meget stærkt på vej med en hurtigste tid, men måtte gøre stop ude på banen. Christian Klien kører efter alt at dømme hele weekenden.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:46.660 29
2 6 Mark Webber RBR-Renault 1:47.287 0.627 27
3 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:47.690 1.030 28
4 8 Fernando Alonso Ferrari 1:47.718 1.058 20
5 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:47.818 1.158 28
6 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:48.302 1.642 31
7 7 Felipe Massa Ferrari 1:48.341 1.681 28
8 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:48.679 2.019 26
9 11 Robert Kubica Renault 1:48.855 2.195 15
10 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:48.889 2.229 31
11 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:49.153 2.493 32
12 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:49.438 2.778 30
13 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 1:49.558 2.898 26
14 12 Vitaly Petrov Renault 1:49.608 2.948 30
15 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:49.896 3.236 28
16 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:49.984 3.324 11
17 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:50.191 3.531 31
18 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:50.896 4.236 35
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:51.878 5.218 30
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:52.150 5.490 22
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:53.431 6.771 25
22 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:53.526 6.866 27
23 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:54.725 8.065 27
24 20 Christian Klien HRT-Cosworth 1:55.542 8.882 25

PDL  


Hop til top
Singapores Grand Prix - 1. fri træning

Det var ikke verdens bedste betingelser der mødte Formel 1 kørerne da de skulle køre den første fri træning i forbindelse med Singapores Grand Prix.
En temmelig fugtig bane gjorde det nødvendigt at bruge intermediate dækkene i vid udstrækning, og der var da også bekymrede miner hos flere teams.
Hurtigst i denne session var Mark Webber - Red Bull Racing foran Michael Schumacher - Mercedes og Adrian Sutil - Force India.

Der var næsten som vanligt lidt tid til nogen af testkørerne. Hos Lotus Racing/Team Lotus kørte Fairuz Fauzy i stedet for Jarno Trulli. Jerome D'Ambrosio kørte i stedet for Lucas di Grassi hos Virgin Racing. Christian Klien kørte i stedet for Sakon Yamamoto hos Hispania teamet. Det ser også ud til at Christian Klien får chancen i hele weekenden, da Sakon Yamamoto har pådraget sig en madforgiftning.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 6 Mark Webber RBR-Renault 1:54.589 10
2 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:54.708 0.119 24
3 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:54.827 0.238 15
4 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:55.137 0.548 12
5 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:55.160 0.571 20
6 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:55.333 0.744 12
7 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:55.510 0.921 15
8 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:55.523 0.934 15
9 11 Robert Kubica Renault 1:55.672 1.083 11
10 12 Vitaly Petrov Renault 1:55.914 1.325 20
11 8 Fernando Alonso Ferrari 1:56.090 1.501 12
12 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:56.339 1.750 22
13 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 1:56.458 1.869 18
14 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:56.598 2.009 8
15 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:56.603 2.014 12
16 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:56.615 2.026 17
17 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:56.840 2.251 14
18 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:56.884 2.295 9
19 7 Felipe Massa Ferrari 1:57.760 3.171 22
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:59.034 4.445 19
21 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:59.275 4.686 16
22 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:59.783 5.194 23
23 20 Christian Klien HRT-Cosworth 2:03.424 8.835 17
24 18 Fairuz Fauzy Lotus-Cosworth 2:05.694 11.105 11

PDL  


Hop til top
Lotus Racing skifter navn

Navnerettigheder med mere er også en del af Formel 1 sporten. Således har man i Malaysia måttet leve med at måtte anvende navnet Lotus Racing til trods for at man overtog produktionen af Lotus gadebiler for et par år siden.
Team Lotus som det gamle Formel 1 team under Colin Champmans ledelse hed, har ikke måttet bruges da navnerettighederne tilhørte David Hunt. Den uregelmæssighed har man nu fået rettet op på.

Fra og med sæsonstarten i 2011 så skifter Lotus Racing navn til at hedde Team Lotus, og overtager dermed det gamle oprindelige navn for teamet. Team Lotus blev kendt under Colin Chapmans ledelse.

Teamchef Tony Fernandez har netop offentliggjort denne nyhed i forbindelse med Singapores Grand Prix. Dermed har Lotus sikret sig navnerettigheden fra den nu tidligere ihændehaver af denne rettighed, David Hunt, som overtog denne, da det oprindelige Team Lotus lukkede i 1994.

Dermed er der sket meget hos Lotus i denne forgangne uge. Man har overtaget det gamle navn, man har indgået samarbejde med ART Grand Prix i GP2 og GP3 klasserne og stiller op som et fælles team - Lotus ART. Samtidigt har teamchef Tony Fernandez annonceret at han deltager med sit eget GP2 team - Team Air Asia.

Det eneste der nu mangler er den endelige bekræftelse på at man i næste sæson anvender Renault motorer og gearkasser. Selvom det forlyder at aftalen er indgået så er den ikke officielt bekræftet - endnu. Cosworth har dog meddelt at man lader Team Lotus slippe ud af den indgåede kontrakt der ellers ville være gældende 2 sæsoner mere.

PDL  


Hop til top
Ikke mere end 20 Grand Prixer om året

Bernie Ecclestone oplever den for ham og FOM taknemmelige situation at der faktisk er venteliste for at komme med på Formel 1 kalenderen. Skulle alle med i de kommende år, vil der være langt over 20 baner der skal puttes ind.
Men der er en smertegrænse og den er tilsyneladende ved 20 Grand Prixer, det er mange enige om.

Mange har henvendt sig for at komme med på Formel 1 kalenderen, men grænsen går tilsyneladende ved 20 Grand Prixer om året. Flere teams har allerede ytret sig om antallet, ligesom flere kørere og især medarbejderne i de respektive teams også har råbt højt. Med en lang sæson, er der ikke plads til fritid. Medarbejderne arbejder også når der ikke køres Formel 1 Grand Prixer.

Det har fået Bernie Ecclestone til at indse at 20 Grand Prixer om året er grænsen, omend hans forretningsgen siger noget andet. Her er der så lagt op til et puslespil. Et puslespil der skal få antallet af indgåede kontrakter til at gå op. For de nye baner skal passes ind. I år er der 19 løb, næste år er der 20 med tilgangen af Indiens Grand Prix. Og i 2012 kommer det nye US Grand Prix på også.

Det kan betyde at det flere gange omtalte Grand Prix i Roms gader ikke kommer med, ligesom et af de eksisterende Grand Prix - angiveligt i Europa - også ryger ud. Her kan det så diskuteres hvem der kan være kandidat til ikke at få forlænget sin aftale. Tyrkiets Grand Prix kan være på tale, da der ikke kommer ret mange tilskuere og dermed har en dårlig økonomi. Mange synes at det Europæiske Grand Prix der køres i Valencias gader også godt kunne undværes, men her økonomien tilsyneladende væsentligt bedre. Tysklands Grand Prix er også en mulighed, men her er der indgået en forløbig aftale mellem 2 baner. Belgiens Grand Prix er sådan en blandet fornøjelse, der tilsyneladende har haft sit lavpunkt med lave tilskuertal, og med nye og stærkt forbedrede faciliteter igen er vokset i interesse. Men det er Bernie Ecclestones opgave at få det puslespil til at gå op.

PDL  


Hop til top
Singapores GP - tidsplan

Singapores Formel 1 Grand Prix løb på Marina Bay Street Circuit køres som et aftenløb hvilket gør løbet til en helt unik oplevelse, men hvordan er det nu lige tiderne ligger i forhold til os her i Europa?
De er næsten som de plejer at være det, dog er der visse små forskydninger, hvilket betyder at vi kan sidde og se aftenløbet i dagtimerne, og der er lagt op til lidt af et spændende løb, for ikke alene er titelkampen stadig åben, yderligere en 'spiller har meldt sig på banen' - og det er vejret!

Op til weekendens kørsler er der alle tre dage lovet mellem 25 og 30 graders varme, samt regn og tordenvejr - noget der nok skal give Formel 1 kørerne en udfordring i kunstlyset!

Tidsplan:

Fredag den 24. september:
12:00 - 1. fri træning - 90 minutter
15:30 - 2. fri træning - 90 minutter

Lørdag den 25. september:
13:00 - 3. fri træning - 60 minutter
16:00 - kvalifikation

Søndag den 26. september:
14:00 - Singapores Grand Prix - 61 omgange

AN  


 

Hop til top23.9.2010

Hvem vinder VM?
- 5 kørere har muligheden

Spændingen om hvilken kører der vinder verdensmesterskabet i Formel 1 tager til. Teoretisk er der stadig fem kørere der har muligheden med 5 Grand Prixer tilbage i år.
Det er fem kørere fra tre forskellige teams, så også her er der spænding på. Her er det begrænset til at disse tre teams kan vinde mesterskabet for konstruktører.

For at tage det sidste først, så er der kun 3 teams der kan vinde VM for konstruktører. Red Bull Racing er i spidsen med 350 points tæt efterfulgt af McLaren-Mercedes der har 347 points. Ferrari har kun en teoretisk chance da teamet "kun" har 290 points.

Blandt kørerne er spændingen til gengæld større. 5 kørere har chancen, og lige nu er det Mark Webber der fører med 187 points, skarpt efterfulgt af Lewis Hamilton der har 182 points. Til gengæld er der kun 3 points der adskiller de næste kandidater. Fernando Alonso har 166 points, Jenson Button 165 points og Sebastian Vettel med 163 points.


Lewis Hamilton er stor kandidat til mesterskabet
(Foto: Flemming Jensen.com)

Hvem vinder VM? Det er der mange faktorer der afgør. Baner, bil og ikke mindst de indbyrdes resultater i de sidste 5 Grand Prix er i år.

Meningerne er mange. McLaren chef Martin Whitmarsh vil ikke nævne nogen kandidater, men med 2 kørere med blandt de 5 er der gode chancer.
Niki Lauda som altid har en mening klar mener at det bliver afgjort mellem Red Bull Racings kørere, da han mener at Red Bull Racing er det team der har den bedste samlede pakke - også til de resterende Grand Prixer.


Fernando Alonso er efter i mesterskabet, men har stadig en chance
(Foto: Flemming Jensen.com)

Ferrari chef Stefan Domenicali siger at Ferrari selvfølgelig vil kæmpe for deres chance i form af Fernando Alonso, men tror ikke er chancen er så stor for Ferrari. Han siger det ikke direkte, men mener at de 4 andre nævnte kørere er dem med størst chance. Han erkender dermed at Ferrari ikke har haft den bedste pakke til denne sæson generelt set.

Fernando Alonso vil derimod ikke afskrive sine chancer endnu. For som han siger, så er der masser af points at køre om endnu, og forsætter med at sige at det kan afgøres i et enkelt løb.

Hos flere brasilianske kommentatorer er holdningen den at det bliver en af Red Bull Racings kørere der vinder. De har den bedste samlede pakke. 24 points adskiller de to Red Bull Racing kørere inden søndagens Grand Prix i Singapore.

PDL  


Hop til top
Nye og ´gamle´ kører rygter

Der er endnu et par måneder tilbage af indeværende Formel 1 sæson, og skønt 'silly season' har kørt i højeste gear siden sommer pausen, er det forbavsende lidt fakta der er kommet på bordet - men rygter er der nok af!
De seneste involverer Kimi Raikkonen, Vitaly Petrov, Nick Heidfeld, Robert Kubica, Felipe Massa, Paul de Resta samt Romain Grosjean.

Som altid når en Formel 1 sæson går mod sin slutning, kommer der flere kørerskift, og for at hele den kabalen kan blive lagt, skal først de bedste kørere placeres og de bedste pladser besættes, hvilket naturligvis påvirker alle de øvrige kontraktforhandlinger.
Og netop fordi der kan være nogle pladser i nogle af topteamne der bliver ledige, er der rigtig gang i rygterne her op til Singapores Grand Prix den kommende weekend.

Et af de rygter der har levet længe, og som både er bekræftet af kørerens manager Steve Robertson, samt det involverede team, er at den tidligere verdensmester Kimi Raikkonen arbejder på at få en plads i Renault's Formel 1 team.


Har Kimi Raikkonen allerede fået nok af at køre rally?
(Foto: Citroën Press)

Renault F1 teamet råder i øjeblikket over Robert Kubica og Vitaly Petrov, og spørgsmålet her må jo så være om en af dem (eller de begge) skal forlade teamet.
Der er ingen tvivl om at det er Robert Kubica der er 'første-kører' hos Renault, så er der en der sidder lidt løst er det Vitaly Petrov - eller er det?

Grunden til tvivlen her er to:
Vitaly Petrov har lige tilført Renault F1 teamet en stor sponsor, de russiske skibsværft 'Vyborg Shipyard JSC' der holder til huse i Petrov's hjemby, og som for første gang optræder på Renault racerne denne weekend.
Den anden grund er at Robert Kubica nu oftere og oftere sættes i forbindelse med en plads i Scuderia Ferrari teamet!
Så det kan måske ende med at Renault F1 teamet stiller med Kimi Raikkonen og Vitaly Petrov i 2011.
Men samtidig sættes Vitaly Petrov i forbindelse med Lotus teamet, der udover at sikre sig hans talent, sikker også gerne vil have fat i sponsoratet fra 'Vyborg Shipyard JSC'.


Skifter Robert Kubica over til Ferrari teamet?
(Foto: Bridgestone F1)

Rygterne omkring et muligt skifte til Ferrari teamet for Robert Kubica tiltager næsten dagligt, uden at der dog af den grund behøver at være hold i dem.
Men yderligere en kører rygtes nu på vej til et teamskifte, og det er Ferrari køreren Felipe Massa, og dermed bliver der plads til Robert Kubica i teamet - så måske er der lidt om snakken alligevel.

Felipe Massa sætte i forbindelse med teamet der startede hans Formel 1 karriere, Sauber teamet, men derudover har Massa også været nævnt som afløser for Robert Kubica i Renault F1 teamet!
Rykker Felipe Massa til Sauber, hvem skal så ud af teamet for at gøre plads til ham?


Er Felipe Massa på vej ud af Ferrari teamet?
(Foto: Ferrari Media)

Et rygte antyder at Nick Heidfeld's nye Sauber kontrakt er udformet, men endnu ikke underskrevet, samt at han stadig forhandler med flere andre teams.
Sauber kontrakten til Nick Heidfeld kostede ellers Pedro de la Rosa pladsen i teamet som teamkollega til Kamui Kobayashi, og Heidfeld står da også på startlisten til Singapores Grand Prix!

Nogle kørere der ikke har deres faste plads i Formel 1 feltet i øjeblikket står også i kulissen og banker på:

Den nuværende DTM kører og Force India test- og reservekører Paul di Resta spås at være på vej til en fast plads i Formel 1 feltet, og det er med stor opbakning af Mercedes Benz og ikke mindst deres motorsportschef Norbert Haug.


Er Force India teamet ved at love Paul de Resta en fast plads i 2011?
(Foto: Force India)

Norbert Haug er overbevist om at Paul di Resta får en fast plads næste sæson, og det lyder jo positivt for ham. Men samtidig oplyser Force India at han ikke ,som ellers planlagt, skal køre ved den fri træning fredag i Singapore.

Romain Grosjean har overtaget rollen som Pirelli testkører efter Nick Heidfeld nu skal køre hos Sauber teamet, og han satser ligesom Heidfeld på at den viden han opbygger omkring de Pirelli dæk der skal benyttes næste sæson, kan være hans billet til en fast plads i et af Formel 1 teamne i 2011.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk