Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.9.2010
 Pirelli nu med to testkørere
 
24.9.2010
 Singapores Grand Prix - 2. fri træning
 Singapores Grand Prix - 1. fri træning
 Lotus Racing skifter navn
 Ikke mere end 20 Grand Prixer om året
 Singapores GP - tidsplan
 

Hop til top25.9.2010

Pirelli nu med to testkørere

For nylig fik Nick Heidfeld et sæde hos Sauber-Ferrari teamet. Til gengæld måtte Pedro de la Rosa så forlade sit sæde. Dermed var der et ledigt testsæde hos Pirelli der skal levere dæk til Formel 1 og GP2 i de kommende sæsoner.
Pirelli hyrede i første omgang så Romain Grosjean som erstatning for Nick Heidfeld, men nu er en ny kører kommet til som testkører.

Nick Heidfeld fik tilbuddet om at køre Formel 1 igen efter at have været test- og reservekører hos Mercedes GP. Et job som vel mest var af navn og ikke af gavn. Bridgestone ville ikke være med mere som dækleverandør, og i stedet valgte FIA så Pirelli som dækleverandør. Her fik Nick Heidfeld så nyt job, men det holdt kort, da Sauber-Ferrari ville erstatte Pedro de la Rosa og tilbød Nick Heidfeld jobbet og som han sagde ja til.

Så stod Pirelli uden kører til at foretage de planlagte tests. Ret hurtigt kom der dog en aftale i stand med Romain Grosjean som så skulle overtage Nick Heidfelds arbejde. Og nu har Pirelli så ansat en testkører mere til at hjælpe med at køre de sidste og vigtige tests inden leverancerne af dæk begynder.

Det var måske ventet at Pirelli ville overtage Pedro de la Rosa med det samme efter at Nick Heidfeld forlod jobbet. Pirelli har dog set nødvendigheden i at have to testkørere til de sidste afsluttende tests. Derfor er Pedro de la Rosa også hyret som testkører. Og det ser ud til at de to kørere ikke kommer til at kede sig.

Pirelli har nemlig ret travlt. Efter at Nick Heidfeld og til dels også Romain Grosjean har kørt de første tests som hovedsagligt har været fokuseret på blandt andet strukturen af dækket, så arbejdes der i øjeblikket meget med forskellige compounds, holdbarhed og slidstyrke til de forskellige typer af baner. Nogle baner er hurtige som eksempelvis Monza, mens andre er langsomme og slider rigtig hårdt på dækkene.

Derfor skal de to kørere kører tests på Monza og flere andre. Blandt andet skal der også testes på Jerez banen som er temmelig hård ved dækkene. Når Formel 1 feltet besøger Yas Marina Circuit i Abu Dhabi til årets sidste Grand Prix, er testarbejdet umiddelbart slut. Herefter kan Formel 1 teamene teste med Pirelli dækkene.

PDL  


 

Hop til top24.9.2010

Singapores Grand Prix - 2. fri træning

Ligesom i første fri træning, var der våd asfalt da Formel 1 kørerne kørte ud til dagens anden fri træning. Banen blev officielt erklæret for værende våd, men der var faktisk kun rigtig vådt enkelte steder på banen.
Kørerne kunne derfor holde sig til slicks. Hurtigste kører var Sebastian Vettel foran teamkollegaen Mark Webber og Jenson Button i McLaren. Fernando Alonso var meget stærkt på vej med en hurtigste tid, men måtte gøre stop ude på banen. Christian Klien kører efter alt at dømme hele weekenden.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:46.660 29
2 6 Mark Webber RBR-Renault 1:47.287 0.627 27
3 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:47.690 1.030 28
4 8 Fernando Alonso Ferrari 1:47.718 1.058 20
5 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:47.818 1.158 28
6 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:48.302 1.642 31
7 7 Felipe Massa Ferrari 1:48.341 1.681 28
8 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:48.679 2.019 26
9 11 Robert Kubica Renault 1:48.855 2.195 15
10 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:48.889 2.229 31
11 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:49.153 2.493 32
12 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:49.438 2.778 30
13 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 1:49.558 2.898 26
14 12 Vitaly Petrov Renault 1:49.608 2.948 30
15 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:49.896 3.236 28
16 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:49.984 3.324 11
17 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:50.191 3.531 31
18 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:50.896 4.236 35
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:51.878 5.218 30
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:52.150 5.490 22
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:53.431 6.771 25
22 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:53.526 6.866 27
23 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:54.725 8.065 27
24 20 Christian Klien HRT-Cosworth 1:55.542 8.882 25

PDL  


Hop til top
Singapores Grand Prix - 1. fri træning

Det var ikke verdens bedste betingelser der mødte Formel 1 kørerne da de skulle køre den første fri træning i forbindelse med Singapores Grand Prix.
En temmelig fugtig bane gjorde det nødvendigt at bruge intermediate dækkene i vid udstrækning, og der var da også bekymrede miner hos flere teams.
Hurtigst i denne session var Mark Webber - Red Bull Racing foran Michael Schumacher - Mercedes og Adrian Sutil - Force India.

Der var næsten som vanligt lidt tid til nogen af testkørerne. Hos Lotus Racing/Team Lotus kørte Fairuz Fauzy i stedet for Jarno Trulli. Jerome D'Ambrosio kørte i stedet for Lucas di Grassi hos Virgin Racing. Christian Klien kørte i stedet for Sakon Yamamoto hos Hispania teamet. Det ser også ud til at Christian Klien får chancen i hele weekenden, da Sakon Yamamoto har pådraget sig en madforgiftning.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 6 Mark Webber RBR-Renault 1:54.589 10
2 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:54.708 0.119 24
3 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:54.827 0.238 15
4 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:55.137 0.548 12
5 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:55.160 0.571 20
6 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:55.333 0.744 12
7 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:55.510 0.921 15
8 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:55.523 0.934 15
9 11 Robert Kubica Renault 1:55.672 1.083 11
10 12 Vitaly Petrov Renault 1:55.914 1.325 20
11 8 Fernando Alonso Ferrari 1:56.090 1.501 12
12 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:56.339 1.750 22
13 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 1:56.458 1.869 18
14 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:56.598 2.009 8
15 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:56.603 2.014 12
16 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:56.615 2.026 17
17 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:56.840 2.251 14
18 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:56.884 2.295 9
19 7 Felipe Massa Ferrari 1:57.760 3.171 22
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:59.034 4.445 19
21 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:59.275 4.686 16
22 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:59.783 5.194 23
23 20 Christian Klien HRT-Cosworth 2:03.424 8.835 17
24 18 Fairuz Fauzy Lotus-Cosworth 2:05.694 11.105 11

PDL  


Hop til top
Lotus Racing skifter navn

Navnerettigheder med mere er også en del af Formel 1 sporten. Således har man i Malaysia måttet leve med at måtte anvende navnet Lotus Racing til trods for at man overtog produktionen af Lotus gadebiler for et par år siden.
Team Lotus som det gamle Formel 1 team under Colin Champmans ledelse hed, har ikke måttet bruges da navnerettighederne tilhørte David Hunt. Den uregelmæssighed har man nu fået rettet op på.

Fra og med sæsonstarten i 2011 så skifter Lotus Racing navn til at hedde Team Lotus, og overtager dermed det gamle oprindelige navn for teamet. Team Lotus blev kendt under Colin Chapmans ledelse.

Teamchef Tony Fernandez har netop offentliggjort denne nyhed i forbindelse med Singapores Grand Prix. Dermed har Lotus sikret sig navnerettigheden fra den nu tidligere ihændehaver af denne rettighed, David Hunt, som overtog denne, da det oprindelige Team Lotus lukkede i 1994.

Dermed er der sket meget hos Lotus i denne forgangne uge. Man har overtaget det gamle navn, man har indgået samarbejde med ART Grand Prix i GP2 og GP3 klasserne og stiller op som et fælles team - Lotus ART. Samtidigt har teamchef Tony Fernandez annonceret at han deltager med sit eget GP2 team - Team Air Asia.

Det eneste der nu mangler er den endelige bekræftelse på at man i næste sæson anvender Renault motorer og gearkasser. Selvom det forlyder at aftalen er indgået så er den ikke officielt bekræftet - endnu. Cosworth har dog meddelt at man lader Team Lotus slippe ud af den indgåede kontrakt der ellers ville være gældende 2 sæsoner mere.

PDL  


Hop til top
Ikke mere end 20 Grand Prixer om året

Bernie Ecclestone oplever den for ham og FOM taknemmelige situation at der faktisk er venteliste for at komme med på Formel 1 kalenderen. Skulle alle med i de kommende år, vil der være langt over 20 baner der skal puttes ind.
Men der er en smertegrænse og den er tilsyneladende ved 20 Grand Prixer, det er mange enige om.

Mange har henvendt sig for at komme med på Formel 1 kalenderen, men grænsen går tilsyneladende ved 20 Grand Prixer om året. Flere teams har allerede ytret sig om antallet, ligesom flere kørere og især medarbejderne i de respektive teams også har råbt højt. Med en lang sæson, er der ikke plads til fritid. Medarbejderne arbejder også når der ikke køres Formel 1 Grand Prixer.

Det har fået Bernie Ecclestone til at indse at 20 Grand Prixer om året er grænsen, omend hans forretningsgen siger noget andet. Her er der så lagt op til et puslespil. Et puslespil der skal få antallet af indgåede kontrakter til at gå op. For de nye baner skal passes ind. I år er der 19 løb, næste år er der 20 med tilgangen af Indiens Grand Prix. Og i 2012 kommer det nye US Grand Prix på også.

Det kan betyde at det flere gange omtalte Grand Prix i Roms gader ikke kommer med, ligesom et af de eksisterende Grand Prix - angiveligt i Europa - også ryger ud. Her kan det så diskuteres hvem der kan være kandidat til ikke at få forlænget sin aftale. Tyrkiets Grand Prix kan være på tale, da der ikke kommer ret mange tilskuere og dermed har en dårlig økonomi. Mange synes at det Europæiske Grand Prix der køres i Valencias gader også godt kunne undværes, men her økonomien tilsyneladende væsentligt bedre. Tysklands Grand Prix er også en mulighed, men her er der indgået en forløbig aftale mellem 2 baner. Belgiens Grand Prix er sådan en blandet fornøjelse, der tilsyneladende har haft sit lavpunkt med lave tilskuertal, og med nye og stærkt forbedrede faciliteter igen er vokset i interesse. Men det er Bernie Ecclestones opgave at få det puslespil til at gå op.

PDL  


Hop til top
Singapores GP - tidsplan

Singapores Formel 1 Grand Prix løb på Marina Bay Street Circuit køres som et aftenløb hvilket gør løbet til en helt unik oplevelse, men hvordan er det nu lige tiderne ligger i forhold til os her i Europa?
De er næsten som de plejer at være det, dog er der visse små forskydninger, hvilket betyder at vi kan sidde og se aftenløbet i dagtimerne, og der er lagt op til lidt af et spændende løb, for ikke alene er titelkampen stadig åben, yderligere en 'spiller har meldt sig på banen' - og det er vejret!

Op til weekendens kørsler er der alle tre dage lovet mellem 25 og 30 graders varme, samt regn og tordenvejr - noget der nok skal give Formel 1 kørerne en udfordring i kunstlyset!

Tidsplan:

Fredag den 24. september:
12:00 - 1. fri træning - 90 minutter
15:30 - 2. fri træning - 90 minutter

Lørdag den 25. september:
13:00 - 3. fri træning - 60 minutter
16:00 - kvalifikation

Søndag den 26. september:
14:00 - Singapores Grand Prix - 61 omgange

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk