Bernie Ecclestone ønsker en lang tids kontrakt udover det sædvanlige med arrangørerne af Singapores Grand Prix. Ikke kun fordi at det nu har været udsolgt igen til arrangementet, men også fordi at formatet med natløb har vist sig at fungere særdeles tilfredsstillende.
Hele Formel 1 cirkuset har gennem de seneste 3 år udtrykt stor begejstring for hele arrangementet, men der er stadig visse ting der kan tåle at blive rettet. Til Grand Prixet i år, har man rettet en del ting, men der er stadig ting der ikke fungerer helt efter hensigten.
Et af klagepunkterne har hele tiden været chikanen i sving 10. Den er ændret til i år, men tilsyneladende uden at forholdende er blevet bedre. Især Lewis Hamilton har kritiseret svinget med udtalelser som "det værste sving han har kørt i Formel 1" og lignende. Teamkollegaen Jenson Button anfører et andet punkt som bør rettes.
Singapore ligger i en zone hvor der er utrolig meget regn, og man er da heller ikke blevet skånet i år. Jenson Button anfører at bortledningen af vand fra banen ikke er god nok. Har man fulgt de forskellige sessioner kan man være tilbøjelig til at give Jenson Button ret. Der har været flere steder hvor der har stået vand, mens resten af banen for så vidt har været rimelig tør eller helt tør.
Arrangørerne i Singapore er meget lydhøre og vil løbende se hvad der kan gøres. Især kritikken af sving 10 som ikke kun kommer fra Lewis Hamilton, vil man evaluere på og måske ser vi en ny udgave af chikanen allerede næste år.
Men straks efter protesterede Force India teamet over Nico Hülkenberg som man mente havde begået samme forseelse. Efter at have vurderet protesten fik Nico Hülkenberg samme straf. De to kørere rykkede dermed begge en placering ned. Tidsstraffen var lige akkurat nok til at Ferrari køreren Felipe Massa i stedet bliver placeret på en placering som nr. 8 og dermed tjener lidt ekstra points.
Revideret resultat:
Pos | # | Kører | Team | Omg | Tid | Pts |
1 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 61 | 1:57:53.579 | 25 |
2 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 61 | +0.2 sec | 18 |
3 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 61 | +29.1 sec | 15 |
4 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 61 | +30.3 sec | 12 |
5 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 61 | +49.3 sec | 10 |
6 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 61 | +56.1 sec | 8 |
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 61 | +86.5 sec | 6 |
8 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 61 | +113.3 sec | 4 |
9 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 61 | +122.4 sec | 2 |
10 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 61 | +132.8 sec | 1 |
11 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 60 | +1 omg | |
12 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 60 | +1 omg | |
13 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 60 | +1 omg | |
14 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 60 | +1 omg | |
15 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 59 | +2 omg | |
16 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 58 | +3 omg | |
24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 49 | DNF | ||
22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 36 | DNF | ||
2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 35 | DNF | ||
20 | Christian Klien | HRT-Cosworth | 31 | DNF | ||
23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 30 | DNF | ||
21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 29 | DNF | ||
18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 27 | DNF | ||
15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1 | DNF | ||
Arrangørerne af det kommende Koreanske Grand Prix har haft deres at slås med siden arbejdet gik i gang. Arbejdsnedlæggelse, måske manglende planlægning og andre faktorer har i den grad forsinket arbejdet. Men nu skulle det være ganske vist. Det sidste lag asfalt bliver lagt i denne uge. Og så kan Charlie Whiting komme til.
Og det er i sidste øjeblik. FIAs krav er normalt at asfalten skal være klar godt et par måneder før den tages i brug. Det er blandt andet for at undgå det der skete på Circuit de Catalunya da den blev indviet. Her smuldrede asfalten på det nærmeste væk da Formel 1 bilerne indtog banen, kun få dage efter at asfalten var lagt.
Det Koreanske Grand Prix er fastsat til den 24. oktober.
Udover at Charlie Whiting skal inspicere selve banen, skal han også kontrollere de omgivende sikkerhedshegn, dækmure og afkørselsområder. Lever de ikke op til kravene, bliver Grand Prixet aflyst. Kilder på stedet mener at vide at de omgivende sikkerhedshegn, dækmure og afkørselsområder slet ikke var klar for ganske få dage siden.
Bliver Grand Prixet aflyst, er det selvfølgelig ikke særlig heldigt, hverken for løbets arrangører, Bernie Ecclestone eller FIA. Det giver ikke verdens bedste PR. Hvorvidt Grand Prixet så kan komme på næste års kalender er et andet spørgsmål. Bernie Ecclestone/FOM skal have plads til 20 Grand Prixer om året i de kommende år. Aflysningen kan true, og om det i det hele taget kommer med på kalenderen, er ren jura.