Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.9.2011
 Imola banen på vej tilbage på Formel 1 kalenderen?
 
1.9.2011
 Der bliver 2 DRS zoner på Monza
 

Hop til top6.9.2011

Imola banen på vej tilbage på Formel 1 kalenderen?

Ikke siden 2006 har der været kørt Formel 1 på Imola banen. I hvert fald ikke i form af Grand Prixer. Men en ny rating af banen i FIA regi gør det muligt at få banen tilbage til Formel 1 kalenderen.
Manglende økonomi og manglende opgradering af banen sendte banen ud efter 2006 sæsonen.

Imola banen på vej tilbage til Formel 1 kalenderen? Noget tyder på det efter at FIA har opgraderet banen fra kategori '1T' til øverste '1' rating efter at Charlie Whiting har synet banen for nylig.
'1T' betyder kort fortalt at der kun må testes på banen når det gælder Formel 1.

Op til 2006 var banen i en tilstand der gjorde at FIA måtte nedgradere den. FOM/Bernie Ecclestone sagde ved samme lejlighed fra, men af en helt anden årsag.

Banen havde planlagt diverse opgraderinger og renovationer for at bevare sin status, men blev forsinket i arbejdet af blandt andet økonomiske årsager og miljømæssige årsager. Den dårlige økonomi gjorde at man både måtte forsinke arbejdet med forbedre banen, samt at man ikke kunne betale de øgede udgifter til FOM.

Men siden dengang har tingene ændret sig. Banen er blevet opgraderet til FIA standard - blandt andet under tilsyn af Hermann Tilke, som om nogen ved hvad der kræves. Der er også kommet styr på økonomien, så man er klar til at genindtræde i Formel 1 kalenderen.

Nu er det helt store spørgsmål hvad man så skal kalde et Grand Prix på banen. Tidligere blev der kørt det Italienske Grand Prix, siden San Marinos Grand Prix. Der skal nok opfindes et nyt Grand Prix, hvis der skal køres Formel 1 på banen i den nærmeste fremtid.

PDL  


 

Hop til top1.9.2011

Der bliver 2 DRS zoner på Monza

Efter weekendens F1 løb på Spa, hvor det ikke blev tilladt at bruge DRS systemet gennem Eau Rouge, oplyser FIA nu at der vil være to DRS zoner ved næste løb på Monza.

På de fleste baner i år har der kun været en zone hvor DRS systemet har kunne benyttes til overhalinger. Det har i denne sæson kun været Montreal og Valencia banerne hvor der har været to DRS zoner.

På de to tidligere baner hvor DRS systemet kunne bruges flere gange på en omgang, har der været et enkelt fælles målezone, da DRS kunne bruges på to strækninger lige efter hinanden, kun adskilt af et sving.

Kort fortalt er DRS systemet en anordning der gør det muligt at åbne den ene lamel i bilens bagspoiler, så man nedsætter vindmodstanden og bilens tophastighed kan hæves med ca. 15 km/t, hvilket gør det muligt at overhale en konkurrent. Det kræver dog at man er under 1 sekund efter sin modstander i målezonen.

På Monza kan DRS benyttes både på start/mål langsiden og mellem det andet Lesmo sving og Ascari chikanen. Der vil denne gang også være målezoner på banen. Den første måle zone vil være i udgangen af Parabolica og den anden vil være mellem de to Lesmo sving.

Selch  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk