Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.9.2011
 Italiens GP - kvalifikation
 Italiens GP - tidligere pole positions
 Italiens GP - 3. fri træning
 
9.9.2011
 Italiens GP - 2. fri træning
 Italiens GP - 1. fri træning
 Det glippede for Bernie Ecclestone
 

Hop til top10.9.2011

Italiens GP - kvalifikation

Sebastian Vettel, Red Bull, var mega hurtig i dag og sætter endnu en gang pole, denne gang foran de to McLaren kørere Lewis Hamilton og Jenson Button, hvilket nok skal kunne give mulighed for et spændende løb i morgen.

Tiderne fra de tre kvalifikationer:
Pl. # Kører Team Q1 Q2 Q3
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:24.002 1:22.914 1:22.275
2 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:23.976 1:23.172 1:22.725
3 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:24.013 1:23.031 1:22.777
4 5 Fernando Alonso Ferrari 1:24.134 1:23.342 1:22.841
5 2 Mark Webber RBR-Renault 1:24.148 1:23.387 1:22.972
6 6 Felipe Massa Ferrari 1:24.523 1:23.681 1:23.188
7 10 Vitaly Petrov Renault 1:24.486 1:23.741 1:23.530
8 7 Michael Schumacher Mercedes 1:25.108 1:23.671 1:23.777
9 8 Nico Rosberg Mercedes 1:24.550 1:23.335 1:24.477
10 9 Bruno Senna Renault 1:24.914 1:24.157
11 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:24.574 1:24.163
12 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:24.595 1:24.209
13 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:24.975 1:24.648
14 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:24.798 1:24.726
15 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:25.113 1:24.845
16 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:25.164 1:24.932
17 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:24.879 1:25.065
18 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:25.334
19 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:26.647
20 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:27.184
21 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:27.591
22 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:27.609
23 22 Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 1:28.054
24 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:28.231

HBess  


Hop til top
Italiens GP - tidligere pole positions

Formel 1 startede i 1950 i sin nuværende udformning - grundlæggende - og lige siden 1950 har det Italienske Grand Prix været kørt på Monza banen lige uden for Milano.
Der er dog en enkelt undtagelse. I 1980 blev det Italienske Grand Prix kørt på Imola banen. Derfor er 1980 ikke anført i denne statistik der kun gælder Monza banen.

Ud af de mange Italienske Grand Prixer der er kørt på Monza banen, så er det hjemmebane favoritten, især blandt publikum, Ferrari der har vundet flest pole positions her - hele 19 stykker er det blevet til. Senest i 2010 hvor det var Fernando Alonso der sikrede sig pole position.

Men andre er også kommet til fadet. McLaren har hentet 10 af slagsen, heraf 4 i træk hvilket ingen andre har præsteret. Williams teamet har hentet 7 pole positions. Det gamle Lotus team står for 6 pole positions.

Blandt kørerne er det Ayrton Senna og Juan-Manuel Fangio der er de absolutte topscorere med 5 pole positions hver.

Tidligere pole positions:
År Kører Team
2010 Fernando Alonso Ferrari
2009 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2008 Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso McLaren-Mercedes
2006 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari
2002 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2001 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari
1997 Jean Alesi Benetton-Renault
1996 Damon Hill Williams-Renault
1995 David Coulthard Williams-Renault
1994 Jean Alesi Ferrari
1993 Alain Prost Williams-Renault
1992 Nigel Mansell Williams-Renault
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1989 Ayrton Senna McLaren-Honda
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1987 Nélson Piquet Williams-Honda
1986 Teo Fabi Benetton-BMW
1985 Ayrton Senna Lotus-Renault
1984 Nélson Piquet Brabham-BMW
1983 Ricardo Patrese Brabham-BMW
1982 Mario Andretti Ferrari
1981 René Arnoux Renault
1979 Jean-Pierre Jabouille Renault
1978 Mario Andretti Lotus-Ford
1977 James Hunt McLaren-Ford
1976 Jacques Lafitte Ligier-Matra
1975 Niki Lauda Ferrari
1974 Niki Lauda Ferrari
1973 Ronnie Peterson Lotus-Ford
1972 Jacky Ickx Ferrari
1971 Chris Amon Matra
1970 Jacky Ickx Ferrari
1969 Jocken Rindt Lotus-Ford
1968 John Surtees Honda
1967 Jim Clark Lotus-Ford
1966 Mike Parkes Ferrari
1965 Jim Clark Lotus-Climax
1964 John Surtees Ferrari
1963 John Surtees Ferrari
1962 Jim Clark Lotus Climax
1961 Wolfgang von Trips Ferrari
1960 Phil Hill Ferrari
1959 Stirling Moss Cooper-Climax
1958 Stirling Moss Vanwall
1957 Stuart Lewis-Evans Vanwall
1956 Juan Manuel Fangio Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio Mercedes
1953 Alberto Ascari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari
1951 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo
1950 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo

PDL  


Hop til top
Italiens GP - 3. fri træning

Igen var det Red Bull køreren Sebastian Vettel der kunne sætte bedste omgangstid på Monza og dermed være den hurtigste mand på den hurtige italienske bane, efter Vettel er det Mark Webber og Felipe Massa

Tiderne fra den 2. frie træning:
Pl. # Kører Team Tid Diff Omg
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:23.170 18
2 2 Mark Webber RBR-Renault 1:23.534 0.364 19
3 6 Felipe Massa Ferrari 1:23.668 0.498 14
4 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:23.741 0.571 17
5 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:23.787 0.617 16
6 8 Nico Rosberg Mercedes 1:23.875 0.705 22
7 7 Michael Schumacher Mercedes 1:24.114 0.944 20
8 5 Fernando Alonso Ferrari 1:24.133 0.963 14
9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:24.543 1.373 21
10 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:24.581 1.411 22
11 9 Bruno Senna Renault 1:24.853 1.683 20
12 10 Vitaly Petrov Renault 1:24.889 1.719 19
13 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:24.948 1.778 22
14 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:25.261 2.091 21
15 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:25.319 2.149 19
16 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:25.426 2.256 19
17 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:25.439 2.269 22
18 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:25.539 2.369 19
19 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:27.328 4.158 19
20 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:27.491 4.321 21
21 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:28.186 5.016 23
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:28.441 5.271 22
23 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:28.962 5.792 17
24 22 Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 1:30.316 7.146 16

HBess  


 

Hop til top9.9.2011

Italiens GP - 2. fri træning

På den italienske Monza bane blev det andet træningspas afviklet i eftermiddags og denne gang blev den hurtigste omgangstid sat af Red Bull køreren Sebastian Vettel, og Lewis Hamilton fulgte efter med næstbedste tid - Michael Schumacher er sidste mand i top 3.

Tiderne fra den anden frie træning:
Pl. Kører Team Tid Omg
1. Sebastian Vettel Red Bull 01:24.010 37
2. Lewis Hamilton McLaren 01:24.046 21
3. Michael Schumacher Mercedes 01:24.347 39
4. Felipe Massa Ferrari 01:24.366 33
5. Fernando Alonso Ferrari 01:24.433 31
6. Mark Webber Red Bull 01:24.468 32
7. Jenson Button McLaren 01:24.508 30
8. Sergio Perez Sauber 01:25.097 39
9. Kamui Kobayashi Sauber 01:25.182 37
10. Bruno Senna Lotus Renault 01:25.325 38
11. Vitaly Petrov Lotus Renault 01:25.450 31
12. Adrian Sutil Force India 01:25.496 39
13. Paul di Resta Force India 01:25.683 37
14. Jaime Alguersuari Toro Rosso 01:25.758 29
15. Rubens Barrichello Williams 01:26.202 36
16. Pastor Maldonado Williams 01:26.353 40
17. Sebastien Buemi Toro Rosso 01:28.347 5
18. Jarno Trulli Team Lotus 01:28.559 32
19. Heikki Kovalainen Team Lotus 01:28.605 32
20. Timo Glock Virgin 01:28.804 25
21. Vitantonio Liuzzi HRT 01:29.162 34
22. Nico Rosberg Mercedes 01:29.184 29
23. Jerome d` Ambrosio Virgin 01:29.622 34
24. Daniel Ricciardo HRT 01:29.841 7

HBess  


Hop til top
Italiens GP - 1. fri træning

Under formiddagens første træningspas for Formel1 feltet på Monza banen var det Mclaren teamet der fik sat de hurtigste omgangstider, Lewis Hamilton foran team kollegaen Jenson Button og Red Bull køreren Sebastian Vettel

Tiderne fra den første frie træning:
Pl. Kører Team Tid Omg
1. Lewis Hamilton McLaren 01:23.865 18
2. Jenson Button McLaren 01:24.786 19
3. Sebastian Vettel Red Bull 01:25.231 25
4. Mark Webber Red Bull 01:25.459 24
5. Adrian Sutil Force India 01:26.550 23
6. Vitaly Petrov Lotus Renault 01:26.625 20
7. Fernando Alonso Ferrari 01:26.647 20
8. Felipe Massa Ferrari 01:26.676 24
9. Sergio Perez Sauber 01:26.694 28
10. Jaime Alguersuari Toro Rosso 01:26.696 15
11. Michael Schumacher Mercedes 01:26.699 21
12. Nico Hulkenberg Force India 01:26.826 21
13. Rubens Barrichello Williams 01:26.836 25
14. Kamui Kobayashi Sauber 01:26.996 29
15. Pastor Maldonado Williams 01:27.365 25
16. Bruno Senna Lotus Renault 01:27.385 23
17. Sebastien Buemi Toro Rosso 01:27.433 25
18. Nico Rosberg Mercedes 01:27.492 24
19. Heikki Kovalainen Team Lotus 01:29.539 10
20. Karun Chandhok Team Lotus 01:30.148 19
21. Daniel Ricciardo HRT 01:30.609 27
22. Vitantonio Liuzzi HRT 01:30.619 24
23. Timo Glock Virgin 01:31.052 12
24. Jerome d` Ambrosio Virgin 01:31.899 22

HBess  


Hop til top
Det glippede for Bernie Ecclestone

Lotus Renault GP som teamet hedder i dag grundet ejerskifte, kunne have fået en hel anden ejer for et par år siden.
Da det begyndte at knibe lidt for Renault rent økonomisk grundet den økonomiske krise og da også den daværende medejer, Genii Capital, også skulle lede efter penge, var teamet på vej til at blive solgt til en vis gråhåret eminence.

Trods flere års økonomisk krise så har Renaults Formel 1 team, hele tiden heddet Renault, også selvom at ejerskiftet har skiftet undervejs.

Det er også situationen nu hvor bilfabrikken Lotus er den primære ejer af teamet. Spørgsmålet er om hvad teamet kunne have heddet hvis Bernie Ecclestone for et par år siden havde fået sin lyst og vilje ført igennem.

Dengang stod han næsten klar med fyldepennen i hånden for at købe teamet, men blev på det kraftigste frarådt dette. Direktøren for CVC som sammen med Bernie Ecclestone har de kommercielle rettigheder til Formel 1 cirkusset, Daniel Mackenzie, kunne så absolut ikke anbefale at Bernie Ecclestone købte sig ind i Renault teamet.

Det indrømmede Bernie Ecclestone for nyligt i et interview.
"Donald sagde til mig, at det kunne ikke lade sig gøre. Hvis jeg trådte ind i ejerskabet af et team, ville det kun give problemer. Der kunne hurtigt opstå en situation med at hver gang teamet blev vist på tv, ja så ville kritikere sige at vi favoriserede dette team."

Der er ganske givet også andre forklaringer på at handlen ikke blev til noget. Istedet må Bernie Ecclestone nøjes med sine andre interesser i motorsport, blandt andet medejerskab af et par baner.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk