Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.9.2011
 Første Formel 1 test på Circuit of the Americas
 
11.9.2011
 Vettel vinder igen
 Italiens GP - resultat
 Italiens GP - tidligere vindere
 

Hop til top22.9.2011

Første Formel 1 test på Circuit of the Americas

Der har ikke været kørt Formel 1 Grand Prixer i USA siden 2007, men går alt vel så er man tilbage igen i 2012 i Austin, Texas hvor opbygningen af en ny bane er godt undervejs.
Fornylig var den tidligere Formel 1 kører, David Coulthard, ude at lufte en af sin tidligere arbejdsgiveres racere på den nye, men langt fra færdige bane.

I slutningen af august var Red Bull Racing i Austin, Texas. Nærmere bestemt personificeret af David Coulthard og en del af testteamet. Udover at lave en præsentation i hjertet af Austin, var teamet også ude at besigtige den nye Grand Prix bane, som skal stå klar i 2012, hvor Formel 1 igen vender tilbage til USA.

Der er endnu ikke lagt asfalt, men derfor kan man med den rette godkendelse osv. godt lige køre nogen meter på det nye anlæg. Sikkert ikke særlig sundt for bilen, men helt sikkert fast arbejde til Red Bull Racing mekanikerne med rengøring.


(Video: Red Bull Racing)

PDL  


 

Hop til top11.9.2011

Vettel vinder igen

Der var dramatik på Monza, specielt på første omgang. Der var flere gode dueller, kamp om placeringer. Men Vettel var dybest set urørlig og VM ligner nu en ren formssag for tyskeren. Flere gange har det været fremme af Red Bulls dominans nu var slut, men indtil videre er det mest blevet ved snakken.

Ingen rigtige overraskelser men masser af dramatik

Hjemmebanepublikummet fik ellers den start de håbede på. Da de røde lamper slukkedes, brølede Alonsos Ferrari fra en startplads som nr. 3 og frem i front af feltet, og først igennem chikanen.

Føringen holdt dog også nogle omgange, sikker forlænget af en flok omgange under ledelse af SC. For det var ikke kun i front at der var drama på Monza; Liuzzi leverede også sin del. Da feltet bremsede ned for at snegle sig igennem chikanen skred Liuzzi sidelæns af banen og ukontrollabelt rutchede han ned gennem grønsværen indtil igen nåede asfalten - altså chikanen. Her ramte han Petrov i Renault og Rosberg i Mercedes, alle tre udgik. Flere biler var på den ene eller den anden måde også involveret i uheldet.

Da løbet var blevet frit igen, gik der ikke længe førend Vettel var forrest og siden var der ingen der så ham. Alonso lå længe på en sikker 2. plads, og længere ned var der kamp om placeringerne.

For eksempel var der Mark Webber, der gerne ville forbi Massa. I chikanen på langsiden prøvede han at tage inderbanen og vandt den, og var måske endda foran Massa, inden de drejede ind i chikanen. Men igennem chikanen var Massa igen marginalt foran, og ville skulle køre lidt bredt hvis der skulle være plads til dem begge. Det skulle der åbenbart ikke. Massa spandt, Webber mistede næsen. Sådan er racerløb!

Og for så vidt, ville problemet have været til at overse, Webber kunne jo bare trille hjem og få en ny næse, men dertil var han altså lige lidt for dum i dag. Når man ikke har en næse og skal igennem Parabolica, skal man være forsigtig, og forsigtig var Webber ikke, resultatet var at han plantede sin Red Bull i barrieren, dumt og unødvendigt.

Michael Schumacher havde haft en god start og havde faktisk møffet sig ind på en 3. plads, bag Alonso, og foran Hamilton. Det kom der en lang lang lang duel ud af. For Hamilton var klart den hurtigste, over en hel omgang, men på opløbsstrækningen og stort set hele første sektor, var Mercedes raceren bedre. Det gav sig udslag i at Hamilton omgang efter omgang forgæves forsøgte et angreb henover målstregen. Og da det endelig lykkedes, nåede Schumacher at erobre pladsen tilbage. Herefter gik det som det gjorde omgangen før.

På et tidspunkt mistede Hamilton sådan lidt tålmodigheden og satte et noget tåbeligt angreb ind på Schumacher, der jo ikke sådan lige er en der bliver skræmt, så den gamle tysker holdt sin linje, mens Hamilton måtte have dækkene i højre side af bilen ud i græsset. Og vupti, blev han overhalet af Jenson Button, der er en fredelig kører, der bare straffer andres fejl. Senere samme omgang smuttede Button også relativt uproblematisk forbi Schumacher, der så valgte at skifte dæk.

Button og Hamilton skiftede også dæk, og Button blev på sin placering som nr. 3 og Hamilton endte igen bag Schumacher. Og der skiltes de to McLaren kørere for denne søndag. Button kæmpede sig videre, hentede og fik passeret Alonso og endte på en fornem 2. plads.

Hamilton derimod måtte gentage sin kamp mod Schumacher og kom stadig ikke forbi, men det var med det yderste af neglene, eller rettere med lidt for meget slingerkurs at Schumacher holdt fast i sin placering. Omgang efter omgang mod Ascari kurven, trak først Hamilton til venstre, hvorefter Schumacher gjorde det samme, så trak Hamilton til højre, hvorefter Schumacher gjorde det samme. Til dels kunne det nok forsvares med at trækket tilbage mod højre var nødvendigt for at have den ideelle linje gennem Ascari kurven, men hele to gange var Ross Brawn på radioen til Schumacher for at minde ham at man skulle levne plads; sagt med andre ord - han lænede sig måske op ad en straf.

Da Schumacher så på opfordring for pitten ikke slingrede mere, smuttede Hamilton uproblematisk forbi, men selvom han til sidst nåede Alonso, var det for sent til at komme forbi ham.

Så Hamilton endte på en 4. plads, mens Schumacher blev nr. 5. Massa, der overlevede sit møde med Webber, endte på en 6. plads, og blev efterfulgt af Alguersuari på 7. plads, di Resta på en 8. Senna blev nr. 9 og Buemi blev nr. 10.

Otte kørere udgik og stakkels Ricciardo i HRT kørte så få omgange at han ikke blev klassificeret. han endte 13 omgange efter Vettel. I VM kampen har Vettel nu 112 points forspring og man skal være mere end almindelig optimist for at tro at noget der vil blive ændret.

MMT  


Hop til top
Italiens GP - resultat

Sebastian Vettel startede fra pole position og kunne vinde sin anden sejr til Red Bull, på andenpladsen kom McLaren køreren Jenson Button og tredjepladsen indtog Ferrari køreren Fernando Alonso

Resultatet af løbet ved Italiens Grand Prix:
Pl. # Kører Bil/motor Omg. Tid
1 1 Sebastian Vettel Red Bull/Renault 53 1:20'46.172
2 4 Jenson Button McLaren/Mercedes 53 1:20'55.762
3 5 Fernando Alonso Ferrari 53 1:21'03.081
4 3 Lewis Hamilton McLaren/Mercedes 53 1:21'03.589
5 7 M.Schumacher Mercedes 53 1:21'18.849
6 6 Felipe Massa Ferrari 53 1:21'29.165
7 19 J.Alguersuari Toro Rosso/Ferrari 52 1:20'54.891
8 15 Paul Di Resta Force India/Mercedes 52 1:20'58.821
9 9 Bruno Senna Renault 52 1:20'59.687
10 18 Sébastien Buemi Toro Rosso/Ferrari 52 1:21'10.095
11 12 Pastor Maldonado Williams/Cosworth 52 1:21'22.769
12 11 R.Barrichello Williams/Cosworth 52 1:21'38.443
13 20 H.Kovalainen Lotus/Renault 51 1:20'47.072
14 21 Jarno Trulli Lotus/Renault 51 1:21'18.239
15 24 Timo Glock Virgin/Cosworth 51 1:21'36.845
- 22 Daniel Ricciardo HRT/Cosworth 39 1:22'09.502
- 17 Sergio Pérez Sauber/Ferrari 32 50'47.034
- 16 Kamui Kobayashi Sauber/Ferrari 21 34'39.328
- 14 Adrian Sutil Force India/Mercedes 9 16'05.322
- 2 Mark Webber Red Bull/Renault 4 8'14.715
- 25 J.D'Ambrosio Virgin/Cosworth 1 2'50.977
- 10 Vitaly Petrov Renault 0
- 8 Nico Rosberg Mercedes 0
- 23 Vitantonio Liuzzi HRT/Cosworth 0

HBess  


Hop til top
Italiens GP - tidligere vindere

Årets Italienske Grand Prix er nummer 61 i rækken siden Formel 1 startede i sin nuværende konstruktion i 1950. Det er dog ikke alle Italienske Grand Prixer der er kørt på Monza banen.
Afvigelsen kommer i 1980 hvor det blev kørt på Imola banen, der er kendt for at huse det tidligere San Marinos Grand Prix.

Ferrari teamet - 18 sejre på hjemmebanen, hvor de italienske tiforsis regerer. For dem er kravet en sejr, og kan sommetider stilles tilfreds med en podieplacering. Til gengæld er McLaren teamet kommet stærkt i de senere sæsoner. 9 sejre på den lynhurtige bane er teamet nået op på. Williams med 6 sejre og det 'gamle' Lotus med 5 er de der kommer tættest på den stejlende hingst.

18 sejre ud af de hidtil 60 kørte Grand Prixer er vundet fra pole. Til gengæld er Juan-Manuel Fangio den eneste kører der hidtil har præsteret at vinde 3 sejre i træk på banen. Andre kørere har vundet flere sejre end Fangio, men ikke 3 sejre i træk. Det var for øvrigt de eneste sejre Fangio kunne køre sig til på Monza banen, der den gang havde en helt anden udformning.

Tidligere vindere på Monza:
År Kører Team
2010 Fernando Alonso Ferrari *
2009 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes
2008 Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari *
2007 Fernando Alonso McLaren-Mercedes *
2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes *
2004 Rubens Barrichello Ferrari *
2003 Michael Schumacher Ferrari *
2002 Rubens Barrichello Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya Williams-BMW *
2000 Michael Schumacher Ferrari *
1999 Heinz-Harald Frentzen Jordan-Honda
1998 Michael Schumacher Ferrari *
1997 David Coulthard McLaren-Mercedes
1996 Michael Schumacher Ferrari
1995 Johnny Herbert Benetton-Renault
1994 Damon Hill Williams-Renault
1993 Damon Hill Williams-Renault
1992 Ayrton Senna McLaren-Honda
1991 Nigel Mansell Williams-Renault
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda *
1989 Alain Prost McLaren-Honda
1988 Gerhard Berger Ferrari
1987 Nélson Piquet Williams-Honda *
1986 Nélson Piquet Williams-Honda
1985 Alain Prost McLaren-TAG
1984 Niki Lauda McLaren-TAG
1983 Nélson Piquet Brabham-BMW
1982 René Arnoux Renault
1981 Alain Prost Renault
1979 Jody Scheckter Ferrari
1978 Niki Lauda Brabham-Alfa Romeo
1977 Mario Andretti Lotus-Ford
1976 Ronnie Peterson March-Ford
1975 Clay Regazzoni Ferrari
1974 Ronnie Peterson Lotus-Ford
1973 Ronnie Peterson Lotus-Ford *
1972 Emerson Fittipaldi Lotus-Ford
1971 Peter Gethin BRM
1970 Clay Regazzoni Ferrari
1969 Jackie Stewart Matra-Ford
1968 Denny Hulme McLaren-Ford
1967 John Surtees Honda
1966 Ludovico Scarfiotti Ferrari
1965 Jackie Stewart BRM
1964 John Surtees Ferrari *
1963 Jim Clarke Lotus-Climax
1962 Graham Hill BRM
1961 Phil Hill Ferrari
1960 Phil Hill Ferrari *
1959 Stirling Moss Cooper-Climax *
1958 Tony Brookes Vanwall
1957 Stirling Moss Vanwall
1956 Stirling Moss Maserati
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes *
1954 Juan Manuel Fangio Mercedes *
1953 Juan Manuel Fangio Maserati
1952 Alberto Ascari Ferrari *
1951 Alberto Ascari Ferrari
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo

* = vundet fra pole position

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk