Regler


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.10.2000
 Ændringer i reglementet til 2001
 
22.6.2000
 Her ændrer FIA reglementet i 2001
 
5.2.2000
 Her er reglementet ændret
 

Hop til top5.10.2000

Ændringer i reglementet til 2001

Efter mødet i verdensrådet i Sevilla i går, er FIA kommet med nogle ændringer i reglementet. Der er nogle pæne justeringer, men intet der for alvor vender op og ned på Formel 1-sporten.

Sportslige regulativer

Test
Ingen test mandagen efter løbet på en bane hvorpå der er blevet afholdt et grand prix.

Der vil være en 3 ugers pause mellem løbene i august og ingen test vil være tilladt i denne tid.

Ingen test vil være tilladt på Silverstone, Magny-Cours, Monza og Barcelona i 28 dage før deres respektive løb.

Dæk
Maksimalt 10 sæt dæk (tidligere 8) vil være tilladt under fredagens træning. Tre af disse sæt, hvoraf et skal være af en anden specifikation, kan ikke anvendes efter fredagen.

Et regnvejrsdæk vil få 5% mindre kontaktflade end tidligere specifikationer.

Pressekonference
Fredagens pressekonference vil finde sted klokken 15:00 (i stedet for kl. 15:30)

Fri træning
15 minutters yderligere fri træning før løbet som kan køres i tilfælde af vejrforhold der er anderledes end dem som har været i alle træninger, er nu blevet fjernet.

Tekniske regulativer

Som supplement til det vedtagende regulativ af 21. juni, vil følgende målinger gælde:

Fra 1. januar 2001:

Presset på krængningsstabilisatoren er øget til 50 KN sidevers (svarer til godt 5 ton), 60 KN vandret (tidligere 45 KN) og 90 KN lodret (tidligere 60 KN).

En test for sidegennembrud i monocoque'en er blevet introduceret.

Bagvingen må nu have tre aerodynamiske sektioner.

For at hindre aquaplaning i stærk regn vil diameteren på regnvejrsdæk været øget med 10 mm.

Fra 1. januar 2000:

Testpresset for sidegennembrud vil øges til 200 KN (tidligere 150 KN) og energiabsorberingen til mindst 8000 J (tidligere 6000 J).

Som tillæg til testen af sammenstød ved bagenden af raceren, vil en 'fald-af' test af bagstrukturen blive introduceret.

BB  

 

Hop til top22.6.2000

Her ændrer FIA reglementet i 2001

FIA har valgt at ændre det tekniske reglement til 2001-sæsonen, efter topmødet i Warszawa. De er blevet godkendt og modtaget af de deltagende teams og de er som følger:

- Frontvingen bliver 50 mm. højere
- Styrtbøjler forstærkes – skal klare 4 gange så meget som p.t.
- To kabler skal fæstes til hvert hjul (p.t. blot et enkelt)
- Cockpittet gøres større og rykkes lidt længere tilbage
- Sædet skal tilpasses hovedstøtten og åbningen i cockpittet
- Skumgummiområde i cockpittet på 25 mm. omkring kørerens ben
- Større chassis tværbredde
- Standardiseret flytbart sæde i alle racere

Der er med andre ord ikke lagt op til store forandringer. Den mest markante er de 5 cm. som forvingen bliver højere. Det vil give mindre downforce på den forreste del af raceren, men det vil næppe løse Formel 1's fundamentale problem: overhalinger, selvom det forventes at ingeniørerne skal finde andre løsninger omkring bagvingen for at give en stabil racer. Men mon kombinationen af mindre downforce foran og turbulenser fra den forankørende kommer til at gå op i en højere enhed?

BB  

 

Hop til top5.2.2000

Her er reglementet ændret

Modsat andre år har FIA ikke været ude med reglementsændringer i metervis - det kan være at de kommer inden sæsonen 2001 hvis man skal tro Mosleys udtalelser. Dog er der kommet et par mindre ændringer - blandt andet et par præciseringer af reglementet.

FIA er meget bevidst om at sætte sikkerheden på 1. pladsen og derfor er det især her der er sat ind. Det har især været de to store ulykker i 1999 der har sat fokus på enkelte områder - Michael Schumachers uheld på Silverstone og Pedro Diniz på Nürburgring. For at starte med den sidste episode, så er der kommet ændringer der gør at styrtbøjlen er blevet yderligere forstærket. Efter at Diniz flippede rundt og landede på hovedet, hvor styrtbøjlen slet og ret knækkede, og det kun var Saubers ekstraforanstaltning der gjorde at Diniz ikke brække nakken, har FIA gjort kravene til styrtbøjlen større - faktisk er det nu krævet at de skal kunne klare det dobbelte af hvad der tidligere var krævet.

Derudover er der yderligere krav til at fronten af raceren gøres stærkere - igen med baggrund i Michael Schumachers uheld. Det lette stof beryllium er forbudt fra 1. januar 2000 hvilket har givet grund til bekymring hos Sauber, der overtog Ferraris 99-motorer med beryllium i. Men problemet skulle være løst. Frem til den nuværende Concorde-aftale udløber er det forbudt at anvende andet end V10-motorer.

En andet, og måske markant, ændring er det at fartbegrænsningen i pitten er blevet nedsat - fra 120 i løb til 80 og endnu langsommere under træning og kvalifikation. Flere teams har sikkert måtte programmere deres strategi-computere om - og mon ikke Ross Brawn har været godt i gang med noget hjernegymnastik for hvordan strategierne nu skal være?

En lige så markant ændring: det er ikke tilladt at teste fra de sidste løb og indtil 1. januar - gældende allerede fra i år. Det er helt sikkert ikke noget der falder i god jord hos alle teams! Andre regler er blevet præciseret efter at der har været lidt uenighed om hvad der skal være sammenligningsgrundlag når bunden af raceren skal måles. Men totalt set er det på den tekniske side ikke store ændringer, mens det på i det sportslige er blevet lidt anderledes.

BB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk