Presse
Frankrigs Grand Prix


 Kvallifikationsrapport
 Løbsrapport
 Pressemeddelelser - Magny-Cours
 

Kvallifikationsrapport

Dagens kvalifikation blev afviklet i overskyet vejr og med en banetemperatur på 28C.

Første mand på banen var Ralf Schumacher, men mange fulgte hurtigt efter. Efter kun 7 minutter satte Michael Schumacher den første seriøse tid, den var på 1:16,227 på trods at at han kørte ind i lidt trafik sidst på omgangen. 2 minutter senere satte Eddie Irvine tiden 1:16,043. Efter 15 minutter var top 10 følgende:
1 - Eddie Irvine.
2 - Michael Schumacher.
3 - Jacques Villeneuve.
4 - Giancarlo Fisichella.
5 - Ralf Schumacher.
6 - Damon Hill.
7 - Alexander Wurz.
8 - Jarno trulli.
9 - Rubens Barrichello.
10 - Olivier Panis.
Kun 2 minutter derefter sætter David Coulthard tiden 1:15,845, og sekunder senere sænker Mika Hakkinen tiden til 1:15,279. Michael Schumacher svarer igen med tiden 1:15,383, hvilket giver ham 2. pladsen. Og efter at halvdelen af tiden er gået, er top 10 nu således:
1 - Mika Hakkinen.
2 - Michael Schumacher.
3 - Eddie Irvine.
4 - David Coulthard.
5 - Jacques Villeneuve.
6 - Damon Hill.
7 - Ralf Schumacher.
8 - Heinz-Harald frentzen.
9 - Ciancarlo Fisichella.
10 - Alexander Wurz.
I de følgende 10 minutter så kommer David Coulthard tilbage på 3. pladsen, og Michael Schumacher topper med tiden 1:15,159. Pedro Diniz spinner af banen, og havner i dækbarrieren. Så med kun 15 minutter tilbage ser stillingen i top 10 sådan her ud:
1 - Michael Schumacher.
2 - Mika Hakkinen.
3 - David Coulthard.
4 - Eddie Irvine.
5 - Jacques Villeneuve.
6 - Damon Hill.
7 - Ralf Schumacher.
8 - Heinz-Harald Frentzen.
9 - Alexander Wurz.
10 - Giancarlo Fisichella
Et par minutter senere så kører Mika Hakkinen tiden 1:14,929 og det bliver dagens poletid. Til sammenligning så var sidste års poletid 1:14,589 den blev sat af Michael Schumacher i en Ferrari. I løbet af de sidste 10 minutter at denne kvalifikation så kører både Mika Salo, Esteban Tuero samt Giancarlo Fisichella af banen med diverse problemer. I de sidste minutter af denne session så kører Michael Schumacher, David Coulthard og Mika Hakkinen alle ud for at gøre et sidste forsøg på at forbedre deres tider, men det lykkedes ikke for nogle af dem. Top 6 på startgridden til morgendagens løb er følgende:
1 - Mika Hakkinen.
2 - Michael Schumacher.
3 - David Coulthard.
4 - Eddie Irvine.
5 - Jacques Villeneuve.
6 - Ralf Schumacher.

Se samtlige tider på resultatsiden.

AN  


Løbsrapport

Schumacher's Home-run

Michael Schumacher gentog sidste års succes, da han i overlegen stil vandt det Franske Grand Prix på Magny Cours banen. Tyskeren passerede målstregen godt tyve sekunder foran team kollegaen Eddie Irvine som i løbet afsluttende fase havde en fantastik duel med Finnen Mika Hakkinen. Men bortset fra den spænede duel, bød løbet ikke på den store underholdning, I lange sekvenser var løbet ligefrem direkte kedeligt. Og hvis man tænker lidt over det, så er det jo langt fra første gang at dette har været tilfældet. Det er lige som om det årlige Grand Prix på Magny Cours mangler noget vitalt. Og frustrationerne over den manglende underholdning på Magny Cours er ved at nå sit absolutte klimaks.
For dem der kan huske bare nogle år tilbage, må nogle af de sidste løb som blev kørt på Paul Ricard banen stå tydelig i hukommelsen, ikke mindst det sidste i 1990 hvor Ivan Capelli nær havde vundet løbet i hans under tippede Leyton House March. For dem der kan huske bare nogle af disse spændende løb, må frustrationer over nu at skulle se det ene triste løb på Magny Cours efter det andet være endnu stører. Nye rygter går dog på at Bernie Ecclestone måske står foran et køb af Paul Ricard banen, med det formål for øje at bringe Formel 1 cirkuset tilbage til den Sydfranske bane, hvilket bestemt må regene for et stort plus for Formel 1 sporten.
Selve Grand Prix'et var som tidligere nævnt ikke den store oplevelse. Løbet første start blev afbrudt umiddelbart efter de røde lamper var gået ud, fordi Jos Verstappen ikke var kommet fra start, på grund af en mindre feje havde Hollænderen ikke i stand til at sætte sin Stewart Ford i første gear. Til stor ærgrelse for Mika Hakkinen som havde haft en perfekt start, men til ingen nytte. Biler optog på ny deres pladser på grid'en klar til endnu et forsøg.
Da de røde lamper gik ud "igen" var det Michael Schumacher som kom bedst fra start, og alt imens Hakkinen forsøgte at presse Schumacher pressede Eddie Irvine sig inden om Finnen i en formidabel manøvre og lage sig på anden pladsen med Hakkinen og Coulthard lige efter sig. På de næste pladser kom Jacques Villeneuve og de to Jordan vogne. Michael Schumacher lage straks afstand til Eddie Irvine som var under pres fra de to sølvpile, det lykkes for Ferrari køreren at holde Hakkinen bag sig indtil 21 omgang hvor det endelig lykkes Hakkinen af komme forbi Ferrarien, men glæden var kort, for umiddelbart efter havde Hakkinen et spin og lykkes både Irvine og Colthard at køre forbi før det lykkes Hakkinen at få rettet sin McLaren op og komme ind på banen igen. Finnen tog den direkte konsekvens af sin snoretur og kørte i pit umiddelbart efter.
På dette tidspunkt havde Jordan teamet haft begge sine vogne inde for deres første stop, og til de flestes overraskelse havde også de to Benetton'er været inde for deres første af tre planlagte stop, Da Hakkinen forlod piten efter et perfekt stop havde han kun mistet to pladser og Finnen var nu i sjette position. På de efterfølgende omgang kørte både Michael Schumacher og Coulthard i pit for deres første af to planlagte stop, men under benzin påfyldningen opstod der problemer med påfyldnings ventilen på Coulthards McLaren og den uheldige skotte måtte tilbringe over 34 sekunder i piten før han var istand til at forsætte.
Michael Schumacher som ikke havde haft problemer havde nu en meget komfortabel føring og Tyskeren kørte herefter helt sit eget løb med sin team kollega Eddie Irvine på andenpladsen med Hakkinen på tredjepladsen derefter Coulthard, Villeneuve, og Alexander Wurz. Derefter holdt løbet sig faktisk Status Que indtil 43 omgang hvor Eddie Irvine kørte ind for hans sidste stop efter fuldt af Michael Schumacher to omgange senere hvilket imidlertid bragte Hakkinen og Coulthard op på henholdsvis anden og tredje pladsen indtil de også kørte ind for deres sidste stop. Hakkinen havde igen et perfekt stop, hvilket er mere end man kunne sige om Coulthards sidste stop, d

AN  


Pressemeddelelser - Magny-Cours

Ferrari


Ved den anden start, kørte Michael Schumacher og Eddie Irvine deres F300'er op på hhv 1. og 2. pladsen. Michael beholdt føringen efter sit pitstop på 22. omgang. Det var Irvines tur på 23. omgang og han forblev nummer 2 da Villeneuve havde haft sit pitstop. På 43. omgang kørte Irvine i pit til sit andet og sidste stop. Schumacher tog sit andet stop 2 omgange efter uden at miste sin føring som han beholdt frem til det ternede flag. Irvine var lå på en 4. plads efter de to McLaren racere men han kom op på en 2. plads på 56. omgang efter McLarens pitstop. På trods af Mika Hakkinens mange forsøg på at overhale på de sidste 15 omgange, beholdt Eddie sin 2. plads. Efter løbet ringede Ferraris president Luca di Montezemolo med disse kommentarer: "Dette er en stor sejr som belønner alle hos Ferrari for at sætte begge biler i front og holde dem der hele løbet. Sejren er også en belønning til Goodyear, hvis udvikling den seneste tid har gjort denne sejr mulig. Det var et fantastisk løb for Schumacer og et fremragende løb for Irvine som holdt ved sin andenplads med megen viljestyrke. Jeg er også glad for at denne dobbeltsejr skete netop på 5-årsdagen for Jean Todts ankomst til Ferrari. Endelig, en stor tak til teamet som har arbejdet ufortrødent på Maranello og altid effektivt på banen."

Jean Todt: "Dette er et drømmeresultat. Efter at den første start blev afbrudt, kørte begge Ferrari'er direkte i front. Strategien var perfekt; Schumacher og Irvine kørte et fantastisk løb og Goodyear-dækkene var perfekte. Eddie gjorde et fantastisk stykke arbejde med at holde McLaren bag sig. Vi indså at vore værste rivaler ville gå i pit senere end os men vi formåede alligevel at slutte foran dem. Vi er stadig bagefter i mesterskabet, men vi har nogle forbedringer på vej og Goodyear vil med sikkerhed være i stand til at give os mere."

Michael Schumacher: "Jeg er meget glad for denne 30. sejr i min karriere og den første dobbeltsejr siden 1990, som jeg lige fik at vide. Denne lovende statestik får mig til at kigge positivt mod fremtiden. Under løbet tænkte jeg på Eddie som gjorde et fejlfrit stykke arbejde i dag og hjalp til med at reducere hullet til kun 6 point. Det faktum at vi begge kørte fra McLaren i starten var en meget vigtig faktor til denne slutstilling. Mine komplimenter til teamet og til Goodyear som har arbejde mange nætter for at gøre dette resultat muligt."

Eddie Irvine: "Jeg havde en fantastisk anden start og derefter havde Jeg Mika lige i min udstødning i næsten hele løbet. Vi har haft mange 1-3 resultater men dette føles meget bedre. Det er også ideelt for mesterskabet. Jeg prøvede at undgå at presse for hårdt i starten og kørte i stedet roligt. Mika kom tættere på da jeg blev holdt tilbage af trafikken men her er det nemt at holde nogen bag sig. Jeg vidste at han ville have en chance i det sidste sving da jeg kom ind langsomt fordi mine baghjul blev ved med at blokere. Heldigvis lavede han en fejl den første gang og på sidste omgang skred jeg en smule ud til siden. Resultatet viser at vi har gjort fremskridt og at vi kan kæmpe for titlen."


McLaren


West McLaren Mercedes teamet havde en frustrerende weekend på grund af et problem med et påfyldningsanlæg som rykkede David fra en potentiel podieplads ned til en 6. plads. Mika havde en skuffende anden start hvor han mistede to pladser fra pole-position og selvom han kæmpede hårdt gennem hele løbet, kunne han ikke genvinde sin føring og måtte slutte på en 3. plads.

Mika Hakkinen: "Min anden start var en katastrofe og jeg mistede adskillige pladser inden det første sving. Jeg har nok erfaring med denne ban til at vide at når man er bag en langsommere kører er det næsten umuligt at overhale medmindre du tager en stor chance. Jeg prøve
NJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk