Presse
Englands Grand Prix


 Kvalifikationsrapport
 Morning Warm Up
 Løbet omgang for omgang
 Post-race pressemeddelelser
 

Kvalifikationsrapport

I dagens kvalifikation var vejret tørt men overskyet, og der var lovet regnbyer, men de kom heldigvis ikke.
Luft temperaturen var 15C. og bane temperaturen 18C.

TidHændelse
00I løbet af få minutter var der 9 vogne på banen
15Stillingen efter 15 min.:
1 - Mika Hakkinen
2 - Michael Schumacher
3 - David Coulthard
4 - Eddie Irvine
5 - Heinz-Frentzen Frentzen
6 - Ralf Schumacher
7 - Damon Hill
8 - Jacques Villeneuve
9 - Jean Alesi
10 - Giancarlo Fisichella
20Ralf Schumacher spinder af banen og hans motor går istå. Han fik derefter reservevognen, men den var sat op til Damon Hill, så han fik den aldrig til at køre som han ville ha' det.
30Top 10 efter 30 minutter:
1 - Mika Hakkinen - 1:23,271
2 - Michael Schumacher
3 - David Coulthard
4 - Heinz-Frentzen Frentzen
5 - Eddie Irvine
6 - Jacques Villeneuve - 1:24,985
7 - Damon Hill
8 - Johnny Herbert
9 - Ralf Schumacher
10 - Jean Alesi
45Stillingen:
1 - Mika Hakkinen
2 - Michael Schumacher
3 - David Coulthard
4 - Heinz-Frentzen Frentzen
5 - Jacques Villeneuve - 1:24,619BR> 6 - Damon Hill
7 - Eddie Irvine
8 - Johnny Herbert
9 - Jean Alesi
10 - Ralf Schumacher
60 Da kvalifikationen var færdi så top 10 således ud:
1 - Mika Hakkinen - 1: 23.271 - 10 omg.
2 - Michael Schumacher - 1:23.720s - 11 omg.
3 - Jacques Villeneuve - 1:24.102 - 11 omg.
4 - David Coulthard - 1:24.310 - 12 omg.
5 - Eddie Irvine - 1:24.436
6 - Heinz-Frentzen Frentzen - 1:24.442
7 - Damon Hill - 1:24.542
8 - Jean Alesi - 1:25.081
9 - Johnny Herbert - 1:25.084
10 - Ralf Schumacher - 1:25.461

AN  


Morning Warm Up

Så er dagens første kørsel, Morning Warm Up, blevet færdig kørt på en meget regnvåd Silverstone bane. Da det er her at kørerne afprøver de sidste justeringer før dagens løb, kan det også være her at man får et lille billede af hvordan det går i eftermiddagens race. Men der er også tit tale om reel "sandbaging", bare for at vildlede konkurrenterne.
Efter at de frie træninger samt kvalifikationen er blevet afvilket i tørt vejr, så måtte alle idag ud i en Morning Warn Up på vådt undrelag, men stadig er det McLaren der har overtaget.
Efter 5 minutter havde 8 kørere været på banen og stillingen i toppen var:
1 - Eddie Irvine
2 - Jean Alesi
3 - Ralf Schumacher
4 - Shinji Nakano
5 - Jacques Villeneuve
6 - Esteban Tuero
Efter 10 minutters kørsel havde 21 kørere været ude og sætte en tid, det gav følgende placeringer i top 6:
1 - David Coulthard
2 - Michael Schumacher
3 - Eddie Irvine
4 - Mika Hakkinen
5 - Heinz-Harald Frentzen
6 - Jean Alesi
15 minutter inde i Morning Warm Up var der stadig kun 21 kørere der havde være på banen:
1 - David Coulthard
2 - Eddie Irvine
3 - Michael Schumacher
4 - Mika Hakkinen
5 - Heinz-Harald Frentzen
6 - Giancarlo Fisichella
20 minutter er kørt og nu har alle været mindst en tur på banen, afstanden mellem første og sidste pladsen er 12,903 sek.:
1 - Mika Hakkinen
2 - David Coulthard
3 - Giancarlo Fisichella
4 - Eddie Irvine
5 - Michael Schumacher
6 - Heinz-Harald Frentzen
22 - Ricardo Rosset
Da der er kørt i 25 min er stillinge i top 6 følgende:
1 - David Coulthard
2 - Mika Hakkinen
3 - Giancarlo Fisichella
4 - Eddie Irvine
5 - Michael Schumacher
6 - Alexander Wurz
Da den halve time som Morning Warm Up varer er slut, så er der kun 3 teams i top 6 McLaren (1+2), Benetton (3+6) samt Ferrari (4+5).
For hjemmebane manden Damon Hill, som havde store forventninger til denne weekend, der var denne kørsel en stor skuffelse, han kom ind på 19. pladsen 5,887 sek. efter David Coulthard.
Hvis dette havde været kvalifikationen, så var der kun kommet 20 vogne til start i løbet, da både Toransuke Takagi (1:46,189) og Ricardo Rosset (1:48,865), begge fra Tyrrell teamet, kørte på tider der var på den forkerte side af 107% tiden (1:44,764).
Top 6 i Morning Warm Up blev følgende:
Nr.KørerTeamTidGap
1David CoulthardMcLaren1:37,910188,990 km/t.
2Mika HakkinenMcLaren1:37,921AN  

Løbet omgang for omgang

Her kommer en gennemgang af det Engelske Grand Prix 1998 på Silverstone banen som løbet udviklede sig omgang for omgang på den regnvåde bane.
OmgangHændelse
0 De fleste stiller op på intermediate dæk, bortset fra Stewart teamet der er på alm. dæk.
Efter en begivenhedsløs opvarmningsomgang, gik starten, og alle kørerne kom afsted fra start gridden.
Den som fik den bedste start var Jean Alesi der vandt flere pladser allerede inden det første sving.
Den som nok havde den dårligste start var Eddie Irvine der røg helt tilbage på 10. pladsen.
1 Stillingen efter første omgang:
1 - Mika Hakkinen
2 - Michael Schumacher
3 - David Coulthard
4 - Jean Alesi
5 - Jacques Villeneuve
6 - Heinz Harald Frentzen
2 Hurtigste omgang til Mika Hakkinen - 1:35,961.
Det begynder at småregne.
4 Ralf Schumacher stormer op igennem feltet, han er startet på 21. pladsen og han er nu på 13. pladsen.
5 David Coulthard overhaler Michael Schumacher i en genial manøvre og kommer op på 2. pladsen.
Mika Hakkinen er nu 4 sek. foran.
6 Nu regner der rigtigt.
De to Stewart racere der startede på tørvejrsdæk er nu nede på 19. og 22. pladsen.
8 Eddie Irvine overhaler Damon Hill og derefter Jacques Villeneuve da han kommer for langt ud i et sving.
10 Tiderne imellem top ti ser således ud:
Mika Hakkinen > 3,8 > David Coulthard > 5,3 >
Michael Schumacher > 4,9 > Jean Alesi > 6,9 >
Heinz-Harald Frentzen >
AN  


Post-race pressemeddelelser

Jordan


Endelig point til Benson and Hedges Jordan teamet, og oven i købet foran hjemmepublikummet! Ralf Schumacher blev udråbt til teamets helt i dag, efter at have kørt sin racer fra 21. til 6. - pladsen. Det var en fantastisk indsats som virkelig demonstrerede teamets tilbagevenden mod toppen. Løbsstrategien forløb perfekt, og gjorde Ralf i stand til at komme op på 14. pladsen efter første omgang. Ralfs holdkammerat, Damon Hill, som kørte et skuffende løb (han kørte af og stallede på 14. omgang) så løbet fra pitten hvor han fejrede sammen med resten af teamet da løbet var slut.

Ralf Schumacher: "Jeg er meget glad! Vi har ventet så længe på point at det næsten føles som en sejr i dag. Jeg tror at de første point er de sværeste at vinde, så fra nu af håber jeg at vi kan få flere og flere. Jeg havde den bedste start jeg nogensinde har haft i formel 1, tror jeg, og en meget god første omgang. Bilen var meget velbalanceret i den første halvdel af løbet, men da det begyndte at regne, var det virkeligt hårdt at holde bilen på banen da vi hovedsageligt kørte på en tørvejrsopsætning. Men overordnet var det et fint løb. På en af de sidste omgang fik jeg at vide at jeg var på 6. pladsen og at jeg skulle tage det roligt og bare komme hjem med pointet. Jeg talte hver omgang, og de føltes meget lange men jeg gjorde det!"

Damon Hill: "Jeg havde et meget skuffende løb og jeg havde det meget dårligt med at snurre af, men takket være det der skete med Ralf, vil jeg forlade Silverstone med en delvis glad fornemmelse nu hvor teamet har fået sine første point. Jeg kom over for at se løbet fra pitvæggen da jeg indså at Ralf havde kæmpet sig så højt op fra 21. pladsen. Det var en fantastisk anden halvdel af løbet da "Safety Car" kom ud. Vi ventede alle på at se om han kunne vinde os et point og det gjorde han. Det er fantastisk, og forhåbentlig vil dette være et vendepunkt i teamets held."
"For mig selv, var det en kæmpe skuffelse ikke at kunne køre som jeg havde håbet. Jeg mistede kontrollen og snurrede af og så gik motoren i stå. Jeg er meget ked af at jeg ikke kunne give mine fans et godt resultat."

Eddie Jordan: "Vi sagde efter Monaco at vi var nødt til at om-organisere os og tænke os om igen og være konkurrencedygtige på Silverstone. Og det er hvad vi har gjort. Jeg troede i går at alt vores gode arbejde var forgæves for, selvom vi kvalificerede os godt, løb vi ind i problemer med løbsledelsen som tvang Ralf til at starte bagerst i feltet. Men for en gangs skyld var lykkens gudinde med os da Ralf formåede at starte fra 21. pladsen og score point. Det var et fantastisk løb - enestående, faktisk. Flot klaret af ham! Hvis tilhængerne hér ikke kunne få en Britisk vinder så kunne de få Silverstone hjemmeteam med sæsonens første point. Vi har besteget et lille bjerg og nu skal vi bestige Everest. Jeg er sikker på at vi kan gøre fremskridt herfra."


Minardi



Shinji Nakano: "Jeg er tilfreds med mit resultat. Efter nogle skuffende tider fredag og lørdag, havde jeg ikke forventet det. I dag var forholdene virkelig dårlige: Da det begyndte at øse ned, kunne jeg ikke engang holde bilen lige, ikke engang på langsiderne. Det var som at surfe. Selvom jeg lavede nogle fejl, opnåede vi et godt resultat takket være min bil, som ydede godt, og mekanikerne som lavede et meget hurtigt pitstop. Det var på tide at vi fik et lyspunkt efter to sorte dage."

Esteban Tuero: "Mit løb var meget langsomt, men jeg kunne ikke køre hurtigere. Jeg mistede en masse tid i den første del af løbet, da banen var ved at blive tør og mine dæk
NJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk