Presse
Ungarns Grand Prix


 1. og 2. fri træning
 Fredagens kommentarer
 McLarenUNGARAN 1998 - QUALIFYING
 Rubens Barrichello - Kvalifikation
 Giancarlo Fisichella - Kvalifikation
 Jos Verstappen - Kvalifikation
 Alexander Wurz - kvalifikation
 Pressekonferencen - Ungarn Grand Prix
 Post-race pressemeddelelser
 

1. og 2. fri træning

Som optakt til Ungarns Grand Prix på Hungaroring uden for Budapest på søndag, så blev de første to af de fire fri træninger kørt idag. Der var tale om to gange 60 minutter med frit antal omgange, men uden reservevogne til rådighed. På grund af ombygning af pitområdet er banen nu 4 meter længere (3972 m.) end i fjor, hvor Michael Schumacher satte en poletid på 1:14,672. Banerekorden (sat i et løb) har Nigel Mansell i en Williams FW14B, den er på 1:18,308 og er sat i 1992.

Rent vejr mæssigt kunne de to træningskørsler ikke være mere forskellige.

1. fri træning
I den første fri træning begyndte regnen få minutter før det grønne lys blev tændt, først en stille silen, men det udviklede sig hurtigt til voldsom regn.
Temperaturene:
Luft = 19 C.
Asfalt = 18 C.

Første mand på banen var Toranosuke Takagi, og første mand der kørte af banen var Rubens Barrichello. I de første 10 min. var der næsten ingen trafik på banen, og i de sidste 50 min. hvor flere af kørerne fik sig noget regntræning kørte følgende af banen:
Toranosuke Takagi, Ricardo Rosset, Damon Hill, David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen, Jean Alesi samt Michael Schumacher.
Men de klarede sig alle ind på banen igen, uden nævneværdige skader på racerne. Den eneste kører der måtte udgå var Ralf Schumacher, der 10 min. før tid, spandt ind i dækbarrieren ved pitten.

Top 6 i den 1. fri træning blev:
AN  


Fredagens kommentarer

McLaren Mercedes

Mika Hakkinen:
Det var godt at vi fik muligheden for at teste både under våde og tørre forhold, og det var ingen overraskelse at banen var meget glat i regnvejret i morges. Vi fik afprøvet nogle gode setup's på raceren, og jeg er meget optimistisk til imorgen.

David Coulthard:
Det var en interessant dag, med både en våd og en tør session. Vi arbejdede meget med at begrænse nogle problemer med overstyring, men alt i alt er jeg tilfreds med dagens resultat og jeg ser frem til imorgen.

Ron Dennis:
Jeg er helt tilfreds med de fremskridt vi har gjort idag. Som sædvanlig så skifter Hungaroring hele tiden karakter, så derfor er jeg meget tilfreds med at slutte med begge racerer i front.

Norbert Haug:
Vi havde to gode sessions, en våd og en tør, og vi har nu gode setup's for begge typer af løb. Det er meget vigtigt at kvalificere sig i front her i Ungarn hvis man skal have en chance for at vinde, så vi vil benytte de frie træninger i morgen til at finde et godt kvalifikations setup, som forhåbentlig vil give os samme resultat som i dagens fri træninger.

Ferrari
Jean Todt:
Dagens frie træninger var usædvanlige på grund af regn i den første time, så vi arbejdede med regn- og tørvejrs setup. Vi er endnu ikke færdige med tørvejrs setupet. Vognene viste godt potentiale og der er stadig muligheder for forbedringer.

Michael Schumacher:
I formiddags viste vi at Goodyear's regndæk er suveræne i kraftig regn. Hvor imod det ikke gik helt så godt når banen kun var fugtig. Og i eftermiddags viste vi at vi nu er meget mere konkurrance dygtige end på Hockenheim. Afstanden op til de første er meget lille.

Eddie Irvine:
Det var en svær dag. Det var hårdt at køre over alle bumpene og kerberne. I svinget efter den ujævne nedkørsel var jeg nødt til at dreje der hvor jeg troede at svinget var, da jeg ikke kunne se tydeligt på grund af at raceren hoppede så meget. Vi må arbejde meget hårdt på at finde løsningen på dette problem. Dækkene var OK og racerens ballance er også meget fin. Banen var i endnu dårligere stand en den plejer på grund af at regnen vaskede den smyle gummi der var på banen af.

Jordan Mugen
Damon Hill:
Jeg mener at der er mere tilbage i raceren end vi kunne få frem idag, og det er meget possitivt da vi allerede nu ser konkurrance dygtige ud. Raceren er lidt urolig hen over ujævnhederne og behøver lidt mere fintuning for at være helt i ballance. Vi er kun 7/10 sek. bagefter, og hvis vi får klaret de småproblemer som vi har tror jeg vi vinder mindst 1 sek. Jeg regner med at kunne kvalificere mig i top seks i morgen og er meget optimistisk i den forbindelse.

Ralf Schumacher:
Jeg havde store problemer med både vejgreb og understyring idag, og det kostede meget tid. Men nu kigger vi på de indsamlede data, samt sender dem hjem til fabrikken i Silverstone så ingeniørerne der kan analysere dem, og jeg regner med at få problemerne løst til i morgen. Men alligevel, hvis man sammenligner dagens resultat med andre baner hvor vi kører med meget downforce, så har vi gjort store fremskridt.

Stewart Ford
Paul Stewart:
Det var en meget produktiv dag for teamet. Det vi brugte mest tid på var at overvinde problemerne med den meget glatte bane. Det er meget afgørende for bilens setup. Vi kørte kun lidt i formiddags, så vi skulle virkelig køre mange omgange her i eftermiddag. men alligevel ser vi frem til kvalifikationen med possitive øjne på grund af dagens resultate

AN  


McLarenUNGARAN 1998 - QUALIFYING

I dag lavede West McLaren Mercedes, for 8 gang denne sæson, en 1, 2. kvalifikation hvilket betyder at forreste startrække er sølvfarvet. Det er også Mika Hakkinen's 8 pole position og team's 11 i de 12 kvalifikationer der er kørt i år.

MIKA HAKKINEN 'Jeg er selvfølgeligt meget glad for at skulle starte løbet fra pole position, som er meget vigtigt på denne her bane. Det er en meget vanskelig bane og køre på, fordi ydresiderne på bane er meget støvede og hvis du kommer lidt udenfor ideal linien, hvilket sker når der skal overhales, har du meget mindre grip som gør at man mister meget tid, som så igen skal indhentes. Så det er helt klar en fordel at starte forrest. Hele kvalifikationen var interessant og vi arbejdede meget på vores set up af bilen, men i de sidste 10 minutter, forhindrede den stærke vind os i at forbedre vores tider. '
DAVID COULTHARD 'Hungaroring er en god bane at køre kvalifikation på hvis man kan få en "fri" omgang, så jeg var meget skuffet over at blive holdt tilbage unde mit sidste forsøg idag. Jeg var et par tiendedele foran Mika på første sektor, men det hjalp ikke så meget til sidst - Det er bare hvad der sker. Men det betyder ikke så meget, for det sluttede jo med, at vi ikke er så langt fra hinanden - og vi arbejder selvfølgeligt på at lave et godt resultat imorgen'

Chassis Numre:
Mika Hakkinen: MP4-13/05
David Coulthard: MP4-13/07
T. Car: MP4-13/04
HVJ  


Rubens Barrichello - Kvalifikation

"Jeg er meget skuffet over dagens kvalifikation. Jeg gav alt hvad jeg havde i mig, men det nyttede ikke så meget, for jeg blev fanget i noget trafik, under mit sidste forsøg. Jeg ser meget frem til i morgen, og vi tror på at bilen køre godt med fulde tanke. At få en god start i morgen er alt afgørende for at lave et godt resultat, for det er meget svært at overhale på denne her bane. Hvis tingen går som de plejer på denne bane, vil der være et stort mandefald imorgen, så hvem ved, hvis vores bil fungere perfekt har vi cahncen for at score point."
HVJ  


Giancarlo Fisichella - Kvalifikation

"Jeg lavede en fejl på min første "flying lap" og kørte af banen. Jeg brugte derfor reservebilen under reste af kvalifikationen, men jeg følte mig ikke så godt tilpas i den. Jeg var meget frustreret og lavede yderligere et par fejl under den resterende del af kvalifikationen. "
HVJ  


Jos Verstappen - Kvalifikation

"Jeg havde en meget vanskelig kvalifikation, men under omstændighederne er jeg meget godt tilfreds. Det lykkedes mig kun at køre 8 omgange under de frie træninger her til formiddag. I den første session fik jeg motor problemer, og under den anden session var jeg bag Rosset, da han bremsede alt for tidligt ind til et sving, og jeg kørte derfor op bag i ham. Som et resultat heraf brugte vi en del af kvalifikationen på at finde det rigtige setup til mig. Jeg er sikker på at jeg kunne have gjort det bedre, men det kan jeg ikke bruge til noget nu. Nu kigger jeg fremad mod løbet imorgen."
HVJ  


Alexander Wurz - kvalifikation

"Jeg er meget skuffet over min 9. Plads fordi jeg ved at jeg godt kunne have gjort det bedre, men jeg var uheldig med noget trafik under min første tur. Giancarlo er ikke ret meget hurtigere end mig idag så vi skal bruge aftenen på at studere data for at kunne øge farten på bilen imorgen. Vores "long wheelbase" bilhjalp os en lille smule, men desværre bare ikke nok. Jeg er tilfreds med vores dækvalg og tror på at Bridgestones vil være de bedste dæk imorgen."
HVJ  


Pressekonferencen - Ungarn Grand Prix

Q. Tillykke, Mika, med din 9 pole position i karrieren. Fortæl os om de 3 gange du var på banen under kvalifikationen...
MH: Dagens kvalifikation var ikke anderledes end de plejer at være. Vi havde lavet nogle ændringer på bilen før kvalifikationen, men også under kvalifikationen, for at prøve at forbedre vores tider i de forskellige sektore på banen. Men vi fandt ud af at når vi havde forbedret bilen i en sektor, var den bare blevet dårligere i en anden, så det var lidt svært for os. Nå men det er der jo ikke noget at gøre ved, selvom jeg havde håbet på at være lidt længere foran nummer 2, men David kørte extremt stærkt i dag, så det kunne jo ikke blive anderledes!
Q. der kom meget støv ud på banen, nogle steder. Hvordan taklede du det?
MH: Det er ikke særligt behageligt, fordi vi sidder så tæt på jorden. Hvis en af stenen kommer under bilen kan det blive farligt. Støvet bevirker også at grippet på bilen ikke er så godt, og det kan selvfølgeligt også ødelægge vinger eller andet på bilen.
Q. David, Hvad skete der under din sidste tur?
DC: på min "out-lap" på min sidste tur var der meget trafik, og jeg var kommet lidt for sent ud af pitten, så der var ikke så meget tid at gøre godt med. Jeg spurgte teamet hvor meget tid der var igen af kvalifikationen, da jeg nåede til sidste sving, og fik at vide at der var 10 sekunder. Jeg vidste ikke hvor lang tid det ville tage mig at komme fra sidste sving op til start/finish linien, så jeg ville lave et lille forspring op til den foran liggende Minardi. Men en af Jordan bilerne kørte meget langsomt igennem det sidste svinf, for at få en god start på en kvalifikations omg., så Minardi'en var også nød til at tage farten af. Så det endte med at jeg var nød til at køre forbi den i det første sving og det kommer der bare ikke en god kvalifikations omg. Ud af.
Q. Hvad kan du gøre ved Mika i løbet?
DC: Se på at der olie bagud af hans bil lige som på Hockenheim. Vi venter og ser hvad der sker, det hele afhænger af hvad der sker under starten, og Mika og jeg lave gode starter, så hvis Michael ikke laver en Magny-Cours start, vil jeg tro at vi ligger 1-2 ind i første sving.
Q. Vil det blive et taktisk løb?
DC: JA, taktik er altid vigtig..
Q. Michael, hvorfor afbrød du din første Kvalifikations omg.?
MS: Det var Heinz-Harald [Frentzen] som ikke kiggede i sine spejle, og han sænkede mig meget på vej ind i "turn four" fordi han var på en "slow down lap". Jeg kunne ikke komme forbi ham, så jeg var nød til at sætte farten ned, og valgte derfor at køre i pit.
Q. Efter det, så vi dig to gange lave lock up's. er der et problem med bilen?
MS: Det er et problem som opstår under kvalifikationer, specielt når jeg presser bilen hårdt; jeg bekymre mig ikke om mine dæk, for jeg har alligevel nok til løbet. Jeg flatspotter ikke rigtigt dækkene, jeg holder dem bare låst kort tid, og jeg skal ikke bekymre mig om at dækkene skal holde i lang tid.
Q. Kunne du have startet i forreste række ?
MS: Jeg prøvede. Jeg vidste godt at det ville blive svært, og vi ligger også meget tæt, så jeg er ikke bekymret.
Q. Er du stærk nok til at kunne hænge på McLaren?
MS: Det tror jeg, JA, jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne det. Som vi så under kvalifikationen, var min bil en lille smule bedre end i Tyskland, Men løbet er jo en helt anden historie, sådan som jeg ser det. Jeg håber at jeg kan bevise det imorgen.
Q. Der er en mulighed for at der kommer regnbyger under løbet. Håber du på det?
MS: Vi er hurtige nok i tørvejr. Og vi er stærke i regnvejr. Men hvis det bliver sådan halvt af hver, så er det ikke så godt, for der er vi lidt svage.
Q. Michael, vi har forstået at du har kørt meget hurtigt mellem dit hotel og banen igår. Fandt du ud af at du var blevet genkend da du var på vej igennem trafikke
HVJ  


Post-race pressemeddelelser

Ferrari


Jean Todt: "Tydeligvis et godt løb. Jeg er ked af det på Eddies vegne, som kørte et fantastisk løb og kunne have sluttet på podiet hvis det ikke havde været for et gearproblem som tvang ham til at udgå. Vi havde planlagt 2 stop, men efter det første besluttede vi at skifte til 3. Teamworket var perfekt og dækkene var også fremragende."

Michael Schumacher: "Jeg regnede med at vi ville være konkurrencedygtige i Ungarn men jeg havde aldrig drømt om at kunne mindske hullet i VM stillingen fra 16 point til blot 7 point. Dette var en af de mest følelsesladede sejre for mig, på grund af alle de mange Ferrari fans efter løbet. Alt det hårde arbejde vi fik gjort under de sidste 6 dages test på Fiorano, gav virkelig bonus i dag. Igen valgte teamet den rigtige strategi, selvom jeg var i tvivl om den ville virke i starten, da jeg blev fanget bag Jacques og David for noget tid. Til sidst viste det sig at teamet havde truffet den rigtige beslutning. Selvfølgelig gavnede det os at vores konkurrent fik problemer, selvom jeg nemt kunne køre op med McLaren racerne under løbet. Med 4 løb tilbage, ser mesterskabet nu ud til at være meget åbent. Da jeg kørte af banen var jeg ikke klar over at jeg førte løbet. Ross fortalte mig at jeg havde 19 omgange til at opbygge et 25 sekunds forspring for at blive i front efter mit tredie pitstop så jeg pressede så hårdt som muligt. Nu glæder jeg mig til at fejre med min familie derhjemme."

Eddie Irvine: "Jeg udgik fordi jeg havde mistet både 4. og 5. gear. Jeg kan ikke klage da dette er min første mekaniske fejl i denne sæson. Det er en skam da løbsresultatet viser at jeg kunne have sluttet på podiet i dag. Jeg har nu haft 2 dårlige løb i træk, så jeg håber at 3. gang er lykkens gang i Belgien."


McLaren


West McLaren Mercedes teamet havde en frustrerende dag. Løbet startede fint med Mika Hakkinen og David Coulthard forrest efter første sving fra deres 8. rene McLaren front i denne sæson. Men, et håndteringsproblem i Mikas bil betød at han faldt til 6. pladsen da løbet var slut. David kørte en udholdenhedsløb men sluttede på podiet som nummer 2 for tredje gang i sæsonen.

Mika Hakkinen: "Starten af løbet var god for mig; jeg havde David i mine spejle hele tiden så jeg kørte mere eller mindre med fuld fart men jeg havde det godt med den situation. Så besluttede jeg at presse lidt hårdere før mit første stop og opbyggede et lille forspring. Det første pitstop var perfekt men kort før mit andet stop, begyndte bilen at overstyre, men jeg var ikke hundrede procent sikker på hvad problemet var. Efter det andet stop, var bilen umulig at køre; specielt over bump og gennem svingene. Så vi er nødt til at vente til teamet har undersøgt bilen før vi kan sige hvad problemet var."

David Coulthard: "Alt så umiddelbart ud til at gå godt; Mika kom bedre fra start end jeg og jeg blev på andenpladsen og vi begyndte på at opbygge et forspring til Michael. Derefter blev alt vendt rundt; det var tydeligt at Michael var på en 3-stop strategi og jeg kunne køre hurtigere end Mika, så jeg overhalede men det var jeg kunne under ingen omstændigheder køre med topfart på det tidspunkt. Desuden blev jeg holdt tilbage af trafikken og så var skaden sket. Han øgede sin fordel og vandt løbet."

Ron Dennis: "Ikke det resultat vi havde arbejdet så hårdt for at opnå. David kæmpede med håndteringen efter sit andet pitstop hvilket tillod Michael at optimere sin egen strategi. Vi har endnu ikke fastslået Mikas problem men det er absolut alvorligt og gjorde håndteringen af hans bil umulig. På nuværende tidspunkt mener vi at bilen har en øde
NJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Mika HakkinenMcLaren1:36,08014
2David CoulthardMcLaren1:36,27112
3Michael SchumacherFerrari1:36,55311
4Giancarlo FisichellaBenetton1:38,20517
5