Presse
Spaniens Grand Prix


 McLaren Mercedes Barcelona Preview
 Benetton Barcelona Preview
 Morning Warm-Up rapport
 Løbet omg. for omg.
 Minardi - Løbet - press
 Arrows - Løbet - Press
 McLaren - Løbet - press
 Ferrari - Løbet - press
 Benetton - Løbet - Press
 Jordan - Løbet - Press
 Sauber - Løbet - Press
 BAR - Løbet - Press
 

McLaren Mercedes Barcelona Preview

McLaren Mercedes teamet kommer tilbage til Barcelona's Circuit de Catalunya i den kommende weekend for at køre det Spanske Grand Prix. Dette sker kun en uge efter at de fik sat tingene på plads under en test. Mika Häkkinen og David Coulthard var konstant hurtigst under sidste uges test. Teste var repræsenteret af samtlige teams, og Mika Häkkinen satte testen hurtigste tid på 1:21,771. Det kørte virkeligt godt for begge McLaren Mercedes kørerne, som lavede en 1-2 sejer sidste år på denne bane. McLaren har en meget fin historie omkr. Det Spanske Grand Prix, hvor de kun har sluttede udenfor pointene 4 siden teamet startede i 1968.

Det Spanske Grand Prix har skifte værested mange gange siden det blev kørt første gang i 1951, Men løbet har været afholdt på Circuit de Catalunya siden 1991. Barcelona banen er meget populær blandt kørerne, men den er meget hård ved dækkene, på grund af kombinationen mellem højhastighed og store G-påvirkningen i de hurtige sving.

MIKA HAKKINEN "Testen i sidste uge her i Barcelona gik bare rigtigt godt, og jeg tror virkeligt på at vi er konkurrencedygtige både under kvalifikationen men også under selve løbet. Det er en meget teknisk bane, som jeg plejer at klare mig godt på. Jeg håber selvfølgeligt på at kunne gentage mit resultat fra sidste år."

DAVID COULTHARD "Barcelona er en af de mest brugte test baner i formel 1, så derfor kender mange af chaufførerne banen som deres egen bukselomme. Efter løbet i Monaco bliver det dejligt at kunne strække Mercedes motoren ud her."

RON DENNIS "Det bliver svært at finde en større kontrast mellem to Grand Prix’er, ender er mellem Monaco og Barcelona. Det er MEGET vigtigt for McLaren Mercedes teamet at lave et godt resultat her, for at hænge på i mesterskabet."

McLaren skal simpelthen vinde i den kommende weekend. Tyske Michael Schumacher er 14 point foran Häkkinen. Det er derfor heldig at vi kommer til circuit de Catalunya som er en højfarts bane som nærmest er designet til MP4/14 chassiset, med den lange hurtige sving. Hvis nogen er i tvivl om dette er rigtigt, kan man bare kigge på sidste års resultat, hvor McLaren blev 1 og 2.

HVJ  


Benetton Barcelona Preview

Pat Symonds:

Forberedelse: Som forberedelse til det Spanske Grand prix, har vi teste i tre dage på Barcelona banen i sidste uge. Vi arbejdede en del med set-up til den kommende weekend, og fik en masse idéer til hvordan bilen kan sættes op. Men vi fik desværre smadret den ene af vores testbiler, så vi fik ikke prøvet alle de ting vi gerne ville.

Banen: De fleste teams bruger Barcelona banen meget gennem sæsonen til at teste på, så derfor kender de fleste chauffører banen meget godt. Bane er en fuldstændig kontrast til banen i Monaco, Her er der mange High-speed sving, kombineret med en meget lang langside, hvilket gør denne bane meget motorkrævende.

Banens udformning gør at man skal have godt grib i den for, for at blive på asfalten. Derfor bringer Bridgestone medium og soft compund dæk til dette løb, men dog ikke de super bløde dæk som der blev kørt på i Monaco. På baggrund af banens udformning, vil set-up’et blive en kompromis mellem high-speed og godt grib, med hovedvægten lagt på godt grib.

Løbet: Banetemperaturene i Barcelona plejer at være meget høje, hvilket har stor betydning for vores dækvalg. Det bliver spændende og se hvem der vælger de lidt hårdere dæk, og dermed kun et pit-stop og hvem der vælger bløde dæk, og derfor to pit-stop

HVJ  


Morning Warm-Up rapport

TidHændelse
09:00 Alle kørene starter på en opvarmningsomgang.
09.35 Mika Salo (BAR) er den første der sætter en "seriøs" tid - 1:30,394.

Jacques Villeneuve stopper ude på banen.

09.40 Top 6 er følgende:
1 - Mika Hakkinen - 1:24,665
2 - Eddie Irvine
3 - Ralf Schumacher
4 - Pedro Diniz
5 - Alex Zanardi
6 - Luca Badoer

Kun 8 kørere har fået noteret tider indtil nu.

09.45 21 kørere har indtil nu været på banen og sat en tid. Kun Jacques Villeneuve mangler.

Top 6:
1 - Mika Hakkinen - 1:24,171
2 - David Coulthard - 1:24,328
3 - Jarno Trulli - 1:24,816
4 - Eddie Irvine - 1:24,900
5 - Michael Schumacher - 1:24,929
6 - Damon Hill - 1:25,315

Mika Salo er nu på sidste pladsen med tiden 1:30,394, han er 6,223 sek. efter Mika Hakkinen.

09.50 Det er stadig en meget usædvanlig top 6 der er i denne morning warm-up:
1 - Mika Hakkinen
2 - David Coulthard
3 - Jarno Trulli
4 - Damon Hill
5 - Heinz-Harald Frentzen
6 - Eddie Irvine
09.55 Så har Jacques Villeneuve fåer gang i reserve vognen, og har sat tiden 1:25,297, som i øjeblikket rækker til en 11. plads.

Top 6:
1 - Mika Hakkinen.
2 - David Coulthard.
3 - Michael Schumacher.
4 - Jean Alesi.
5 - Jarno Trulli.
6 - Damon Hill.

09.57 Top 6:
1 - Mika hakkinen.
2 - David Coulthard.
3 - Michael Schumacher.
4 - Jean Alesi.
5 - Eddie Irvine.
6 - Jarno Trulli.

Afstanden imellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher er 0,400 sek.

AN  

Løbet omg. for omg.

OmgangHændelse
1Meget hår kamp ned mod første sving. Häkkinen kommer bedst fra start efterfulgt af Coulthard og Villeneuve og M.Schumacher
Panis o Gene kommer ikke fra start
2Häkkinen 1:266 Coulthard
Häkkinen 3.953 Villeneuve>BR> Panis har alligevel fået sin bil igang
3Häkkinen 1.548 Coulthard
Häkkinen 3.953 Villeneuve
Hutigte omg.: Häkkinen - 1:25,843
4Häkkinen 2.272 Coulthard
M.Schumcher lægger an til angreb på Villeneuve
Hurtigste omg. 1:25.471
5Häkkinen 2.754 Coulthard
Häkkinen 7,091 Villeneuve
Wurz lidt på afveje, men kommer på banen igen
6Häkkinen 3,223 Coulthard
Häkkinen 8,784 Villeneuve
7Häkkinen 3,343 Coulthard
Häkkinen 10,249 Villeneuve
Häkkinen10,980 M.Schumacher
Hurtigste omgang: Mika Häkkinen - 1:25,341
8Häkkinen 3,679 Coulthard
Häkkinen 11,911 Villeneuve
Häkkinen 12,644 M.Schumacher
Hurtigste omgang: Mika Häkkinen - 1:25,209
9Häkkinen presser sin McLaren racer meget, og den virker lidt nervøs
M.Schumacher kan ikke helt følge med Jacques Villeneuve
10Top 6: Häkkinen - Coulthard - Vílleneuve - M.Schumacher - Irvine
Häkkinen 3,711 Coulthard
Häkkinen 14,264 Villeneuve
Häkkinen 14,960 M.Schumacher
11Jacques Villeneuve bliver ved med at låse det venstre forhjul
13Top 8: Häkkinen - Coulthard - Villeneuve - M.Schumacher - Irvine - Trulli - Alesi - R.Schumacher<
HVJ  


Minardi - Løbet - press

LUCA BADOER
Chassis 03 – Stoppede efter ulykke på 51. omg

"Det var et hårdt løb. Jeg kørte så hurtigt jeg kunne, i et forsøg på at hente Takagi, men jeg fik problemer med bremserne og gearkassen. Da jeg kom til sving nr.. 10 lavede jeg en lille fejl under indbremsningen, og spandt og min motor gik ud."

MARC GENE'
Chassis 04 – Udgik under starten

"Det er virkeligt ærgerligt at jeg slet ikke kom fra start, og det var ikke det jeg havde forventet af mit hjemmebane Grand Prix. Jeg kunne godt mærke at mit første gear ikke var helt som det skulle være, under opvarmnings omgangen , og da jeg slap koblingen under starten gik bilen bare ud. Jeg er meget skuffet over det der skete idag, for min bil var virkeligt sat godt op. Det der skete idag er ikke kun ærgerligt på grund af at det er min hjemmebane det er sket på, men også på grund af jeg ikke fik kørt det løb som jeg gerne ville, og også på grund af at jeg ikke fik de race km. Som er så vigtige for mig, for at få noget erfaring. Men det er ikke ovre endnu, og jeg vil gøre alt hvad der står i min magt for at levre nogle gode resultater."

GABRIELE RUMI
"Jeg er meget skuffet over hele teamet, både under sidste uges test og over denne Grand Prix weekend, for vi opnåede absolut ingenting på grund af kørefejl. Det eneste jeg kan acceptere en lille smule, er den fejl Gené laver under starten, han kunne simpelthen ikke holde til presset."

GIAN CARLO MINARDI
"Der er virkeligt meget arbejder der skal gøre i vores team, inden tingene kommer til at fungere. Vi er nød til at granske hvad der er gået galt, og så se at få arbejdet med de ting, og måske være lidt mere flittige."

HVJ  


Arrows - Løbet - Press

De to Arrows-kørere kom ind som de to sidste, men det er et tilfredsstillende resultat for teamet, der kun havde set to biler fuldføre løb i år. Pedro de la Rosa endte som nr. 12 på sin hjemmebane og Toranosuke Takagi lå nr. 13. Kørerne og teamboss Tom Walkinshaw er rørende enige om det gode resultat og om at det ser lyst ud for teamet i fremtiden.

Pedro de la Rosa: "Det var vores mål, at slutte løbet med et godt resultat. Jeg var på en 3-stops-strategi og det fungerede fint for mig. Stabiliteten var på vores side i begyndelsen af løbet og jeg tror vi er tilbage i storform."

Toranosuke Takagi: "Mit første sæt dæk var gode og det lykkedes mig at holde trit med feltet med en rimelig fart. Men efter det første pitstop var bilens balance stærkt forringet, hvilket gjorde det meget svært at køre. Efter en begivenhedsrig weekend er jeg tilfreds med resultatet og jeg vil gerne takke teamet for det gode arbejde"

Tom Walkinshaw: "Det var vores håb, at begge biler ville krydse mållinien. Takket være en brav indsats fra teamet efter en udfordrende weekend, lykkedes det os. "

CBA  


McLaren - Løbet - press

Chassis Numre:
Mika Hakkinen MP4 - 14 /05
David Coulthard MP4 - 14 /04
T Car MP4 - 14 /02

West McLaren Mercedes teamet gjorde det rigtigt godt i det Spanske Grand Prix ved at lave årets først 1-2 sejer. Mika Hakkinen lavede pole position i kvalifikationen hvilket gav ham et perfekt udgangspunkt til løbet, som han vandt. David Coulthard gjorde det helt fantastisk, og lavede en anden plads, kun 6,238 sekunder bag Mika.

MIKA HAKKINEN
‘Det er meget dejligt at være på toppen af podiet igen, og jeg nød det virkeligt meget. Mine pitstop fungerede perfekt og alle gjorde bare hvad de skulle. Jeg var meget tilfreds med min start, og var hurtigst afsted, som altid. Jeg kørte med maksimal koncentration fra start til mål. Jeg slappede kun af på et enkelt tidspunkt, men det var helt planlagt. Nu ser jeg bare frem imod det Canadiske Grand Prix, om 14 dage.'

DAVID COULTHARD
‘Jeg kom godt fra start og første del af løbet gik meget god, selvom jeg måtte kæmpe lidt med overstyring. Jeg kaldte via min radio ind til pitten, og de justerede dæktrykket lidt på mit næste sæt dæk, i et forsøg på at afhjælpe problemet, men denne justering gav mig bare understyring. Det sidste sæt dæk jeg fik på fungerede derimod perfekt, og jeg kunne derfor skab lidt luft ned til Michael.'

RON DENNIS
‘Det var bare en perfekt weekend. Vi kunne godt have gjort det lidt bedre i træningen, men det er jo løbet der tæller. Hele teamet arbejde meget hårdt, og gjorde det rigtigt godt og vi er selvfølgeligt glade for at point forskellen op til Ferrari er blevet reduceret.'

NORBERT HAUG
‘Denne dobbelt sejer er meget speciel for hele teamet, fordi vi mener at vi gjorde alting rigtigt. Vi valgte den helt rigtige strategi, Hastigheden og disciplinen hos både Mika og David var excellent. Det lykkedes for os at placerer begge biler foran Ferraris. Jeg vil godt sige tak til crew members som har arbejdet dag og nat siden teste startede i sidste uge.

HVJ  


Ferrari - Løbet - press

Ferrari – Løbet - press Michael Schumacher: 65 omg., 3. Plads
Eddie Irvine: 65 omg, 4. plads
Chassis: Schumacher nr. 194, Irvine nr. 191

Jean Todt
"Vi vidste på forhån at det ville blive en hård kamp. Vi satsede på at starten skulle være nøglen til succes for os, men det lykkedes desværre Villeneuve at klemme sig op på 3. pladsen i første sving, foran begge vores biler. De 24 omgange som vi måtte tilbringe bag ham, ødelagde vores strategi. Lige før det andet pit-stop, var Michael nået helt op til Coulthard og Eddie var på en sikker 4. plads. Selvom teamet lavede et perfekt pitstop, missede Michael at komme ud foran Coulthard. Bilerne kørte godt, og nu ser vi bare frem imod det næste Grand Prix, som køres om 14 dage i Canada."

Michael Schumacher
"Den bil jeg kørte i idag, var bedre end den jeg brugte under kvalifikationen. Jeg var fanget bag Villeneuve i lang tid, i starten af løbet. Jeg kunne måske have nuppe 2. Pladsen, hvis ikke jeg var blevet sænket af en anden kører da jeg skulle ind til mit andet pitstop. Vi vidste på forhånd, at denne bane ikke var perfekt til vores bil, men vi gjorde det bedre end jeg havde forventet og hele den kredit kan tilskrives det fantastiske hold som står bag os. Jeg vil godt sige mange tak til dem, for det lykkedes mig at score 4 værdifulde point. Det er meget rart at vide at vi ikke er så langt bagefter, når vi no næste gang skal køre på en bane som passer vores bil bedre."

Eddie Irvine
"Jeg kom rimeligt godt igang, men så lavede jeg for meget hjulspind. På grundt af at jeg blev overrasket over det manglende grib i asfalten. Coulthard og jeg kørte meget tæt, og han bremsede før jeg forventede, så jeg var simpelthen nød til at bremse, hvilket gjorde at Villeneuve kom forbi. Mit eneste reelle problem under løbet var at min klap over benzin dækslet, ikke lukkede som det skulle."

HVJ  


Benetton - Løbet - Press

Mens Arrows var lykkelige over at begge biler i mål, er situationen ganske anderledes hos Benetton. 1999 har indtil videre bestemt ikke været så vellykket, som det blev lovet ved sæsonstarten. Supertec-motoren er et af feltets svageste og det "revolutionerende" FFT-system har kun Giancarlo Fisichella fået glæde af. Alexander Wurz har måtte fravælge det på grund af den vægt det lægger til hans i forvejen 82,5 kilo. De to kørere kom ind som henholdsvis nr. 10 og 11. Benetton har i løbet af sæsonens første fem løb fået skrabet 8 point sammen, fordelt på 2 5.-pladser og en 4.-plads til Fisichella og en 6.-plads til Alexander Wurz. Det rækker til en foreløbig 5.-plads i konstruktørernes mesterskab, så Benetton-teamet kunne ikke skjule skuffelsen over, at der ikke blev kørt nogle points hjem denne gang:

Giancarlo Fisichella: "Jeg er frustreret over resultatet og bilens samlede præstation. Jeg syntes bilen er meget svær at køre p. g. a. manglen på vejgreb og hestekræfter. Vi må slide hårdt med at se hvor vi kan lave forbedringer inden Canadas GP."

Alexander Wurz: "Det var et meget svært løb eftersom vi kun havde lidt vejgreb og bilen gled rundt en del. Dækkene var også meget ustabile. Jeg mistede en del tid da jeg var fanget bag Salo, men jeg havde nok alligevel ikke have scoret nogle points i dag."

Rocco Benetton: "Dette er slutningen på en meget anstrengende uge. De tests vi havde gennemgået her hjalp os overhovedet ikke og vi har haft mange problemer siden fredag. Vi tog nogle risikoer med strategien for at forsøge at være konkurrencedygtige i løbet efter en dårlig kvalifikation. Det virkede ikke som vi havde forventet, men det er en del af legen. Vi arbejder hårdt videre og fokuserer på fremtiden, så resultaterne må komme snart.

CBA  


Jordan - Løbet - Press

Tendensen har været meget tydelig hos Jordan i år. Mens mange åbenlyst er enige om at Damon Hill har nået pensionsalderen, har Heinz-Harald Frentzen fået selvtilliden tilbage og bevist at han i hvert fald ikke er det. Men i søndags var rollerne byttet om. Hill kom fra startposition 11 op lige under pointene. Måske ikke det mest fantastiske resultat, men i det mindste bedre end Frentzen der startede som nr. 8 var færdig fra løbet efter 35 omgange. Derved står det 3-2 i den interne løbskonkurrence i Frentzens favør. Det er interessant at se hvordan der tilsyneladende kun kan være én succesfuld Jordan-racer i denne sæsons GP'er. Jordan ligger nu nr. 3 i mesterskabet med 16 pts - 13 fra Heinz-Harald og 3 fra Damon. Men som bekendt har Damon Hill det jo med, at bryde tilbage når man mindst venter det.

Her er kørernes kommentarer til løbet:

Heinz-Harald Frentzen: "I dag var skuffende. Det var et hårdt løb denne gang og jeg kunne ikke passere Ralf Schumacher - de bløde dæk som mange af vores konkurrenter brugte klarede det bedre end vi havde forventet, og vores hårde dæk gav os ingen fordel. Dette løb handlede meget om strategi, men hen i mod slutningen af løbet skete der en mekanisk fejl."

Damon Hill: "Den bedste del af løbet for mig, var at overtage Rubens udenom. Jeg havde forsøgt at indhente ham i midten af løbet, men det lykkedes mig lige akkurat ikke at overtage ham ved pitstoppene. Det var tilfredsstillende at overtage ham. Jeg kunne se de blå flag mod slutningen af løbet, da McLaren'erne og Ferrari'erne kom og min løbsmekaniker var virkelig god til at fortælle mig hvad der foregik. Løbet selv var ikke for vanskeligt, men der var ingen fordel ved de hårde dæk."

CBA  


Sauber - Løbet - Press

JEAN ALESI - udgik på 28. omgang "Jeg begyndte dagen fuld af håb. Min start var langt fra perfekt og jeg faldt to pladser ned, men bilen kørte godt og holdt trit med Trulli, selvom det at overtage ham på banen ville blive meget svært. Men så kom vi meget tæt op på hinanden og jeg blev nødt til at skynde mig at sætte farten ned; få øjeblikke efter det gik galt, gik noget i stykker og jeg var desværre tvunget til at stoppe."

PEDRO DINIZ - udgik på 40. omgang "Min bil kørte godt og mine tider konkurrencedygtige. Jeg havde ingen problemer med at følge med Barrichello og holde Hill bag mig, og skulle egentlig have kæmpet om 6.-pladsen i slutningen af løbet. Men desværre kom der et problem med transmissionen, da jeg forsøgte at komme tilbage i løbet, efter mit pitstop på 40. omgang."

PETER SAUBER: "Det er skuffende resultat efter vores fantastiske resultat i kvalifikationen. Men set på den lyse side, viste både Jean og Pedro at vi er så konkurrencedygtige som noget af de teams der kæmper for pladsen efter McLaren og Ferrari."

CBA  


BAR - Løbet - Press

JACQUES VILLENEUVE - udgik på 9. omgang "Jeg fik en god start som overraskede mig, efter at alle mine prøvestarter i denne weekend ikke var så gode, men det var en af de heldige! Bilen var virkelig god og jeg kørte stærkt, kunne nemt holde Michael bag mig indtil det første pit-stop. På trods af en god indsats af mit hold var han i stand til at overhale mig i pitten. Efter at jeg kom tilbage kollapsede en bagvinge-flap, hvilket sinkede mig og jeg var tvunget til at komme ind til et ekstra pit-stop. Jeg mistede første gear da jeg forsøgte at forlade pitten og det var uheldigvis det. Det var alligevel et opmuntrende løb for teamet, for vi gjorde store fremskridt, men nu trænger jeg også til at tingene forbedre sig."

MIKA SALO - blev nr. 9 en omgang efter vinderen "Jeg måtte døje med en del understyr men ellers kørte bilen fint. Mit andet sæt dæk virkede som om det gjorde styringsproblemet værre, men da jeg fik dem skiftet igen , forbedrede tingene sig, og det var muligt for mig at køre langt hurtigere i sidste halvdel af løbet."

CRAIG POLLOCK "Mikas 9.-plads beviser at stabiliteten er begyndt at komme, og med Jacques ufattelige start kan vi ser at præstationen også er der. Det lykkedes ham at stå det enorme pres Michael lagde på ham igennem, især taget i betragtning den fart Ferrari'erne lagde for dagen da de kom forbi efter det første pitstop. Jeg tror det var en af Jacques bedste kørsler i lang tid. Hele teamet gjorde et fantastisk arbejde og jeg vil især gerne takke Mika på hele teamets vegne for hans dygtige kørsel og den dedikation der har været i de tre løb hvor han har erstattet Ricardo Zonta. Vi ønsker ham al det bedste."

CBA  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk