Presse
Tysklands Grand Prix


 STEWART-FORD - fredagens træninger
 McLaren - fredagens træninger
 Ferrari - fredagens træninger
 Fondmetal Minardi - Kvalifikation
 Warm-up
 Løbet omgang for omgang
 STEWART-FORD - Løbet
 British American Racing - Løbet
 Søndagens pressekonference
 

STEWART-FORD - fredagens træninger

Rubens Barrichello satte dagens 5. hurtigste tid, og teamkammeraten Johnny Herbert sluttede dagen som nummer 18, på grund af en del tekniske problemer.

RUBENS BARRICHELLO bil No.16 (SF3-04)
Bedste tid: 1:46.418
31 omgange

Hvor mener du at bilen er blevet forbedret?
'Jeg eksperimenterede med en del forskellige set-up, i et forsøg på at forbedre bilens traction og bagende stabilitet under indbremsninger. Jeg ser disse to faktorer som de vigtigste for vores biler i denne weekend.'

Er du afslappet og klar til morgendagens Kvalifikation ?
'Min bil er stadig lagt fra perfekt sat op til kvalifikationen i morgen, jeg føler simpelthen ikke at balancen er god i bilen. Jeg vil sætte mig ned sammen med min ingeniør og prøve at kortlægge hvor vi kan forbedre bilen, for jeg tro på at vi kan køre meget hurtigere, specielt inde i sløjfen, hvor nøglen ligger til en god omgangstid.'

JOHNNY HERBERT bil No.17 (SF3-05)
Bedste tid: 1:47.985
20 omgange

Hvorfor kørte du kun 20 omgange i dag ?
'I første session gik udstødningen i stykker på min bil og i anden session kæmpede jeg over- og understyring på min bil.'

Hvorfor ligger du så langt tilbage i dag ?
'Den bil jeg kørte idage, var på ingen måde lige så god som den kørte under testen på Monza i low downforce trim. Bilen jeg kørte i dag, havde en meget nervøs bagende og var meget urolig også selvom det gik lige ud. Det var umuligt at få bilen til at gøre det jeg ville have den til, så denne dag må betegnes som spildt.'

PAUL STEWART 'Vi havde nogle problemer med Johnny's bil, og vi har endnu ikke helt fundet ud af hvad vi skal gøre ved dem, men vi mener at det har noget med støddæmperne at gøre. Som et resultat heraf var det umuligt for ham at lave et godt resultat idag. Rubens kom igennem det planlagte set-up program i et forsøg på at finde det optimale. Begge chauffører har meget at lave før kvalifikationen imorgen.'

MARTIN WHITAKER 'Vi havde ingen problemer med vore motorer idag. Efter at vi har afprøvet den nye motor hos Cosworth Racing i Northampton, vil begge biler blive udstyret med den nye Series 4 imorgen.'

HVJ  


McLaren - fredagens træninger

Chassis Numre:
Mika Häkkinen: MP4-14/05
David Coulthard: MP4-14/07
Reserve bil: MP4-14/02

West McLaren Mercedes teamet arbejdede sig i dag igennem det planlagte program, i et forsøg på at finde et godt set-up til søndagens løb. Både David Coulthard og Mika Häkkinen spand af bane under dagens anden session, men ingen af dem lavede skader på deres biler. David kørte 1:46,111 og Mika 1:46.866 hvilket er acceptabelt.

MIKA HAKKINEN 'Dagen i dag var OK, og jeg arbejdede hårdt sammen med gutterne i et forsøg på at finde den rette balance i bilen. Jeg havde et lille spin i andene session, men det mistede jeg ikke ret meget tid på, men nu ved jeg hvor bilens grænse er.'

DAVID COULTHARD 'Det er en kæmpe forskel at komme direkte fra Østrig til Hockenheim, som er en rigtig low downforce bane, hvor der køres meget stærkt. I et forsøg på at finde grænsen i min bil på denne ujævne bane, spandt jeg en lille tur af banen på vej ind på stadion, men det vel ogsp det det drejer sig om, nemlig at finde bilens grænse.

RON DENNIS 'Dagens træninger gik ikke så godt for os, begge vores chauffører arbejdede hårdt i et forsøg på at optimerer deres biler til at kunne køre lange stints. Tiderne fra de frie træninger kan ikke rigtigt bruges til noget, og man kan derfor ikke drage nogen konklusion af dagen træning.'

NORBERT HAUG 'Vi er helt klart på vej i den rigtige retning. Og jeg tror på ingen måde at de biler der var hurtigere end os slæbet rundt på lige så meget brændstof som os.'

HVJ  


Ferrari - fredagens træninger

JEAN TODT "Vi koncentrerede os i dag om at tilvænne vores biler til banen. Som altid, er fredagens tider ikke noget godt udtryk for resten af weekenden. Begge vores chauffører brugte kun et sæt dæk. Jeg tror at dagen i morgen vil komme til at vise den traditionelle startopstilling."

EDDIE IRVINE "Det var rart at være hurtig idag, men tiden betyder ikke så meget. Vi mangler stadig at gøre meget ved bilen, fordi jeg havde meget svært ved at kontrollerer bilen bagende, og det var derfor jeg spandt her til morgen. Den nye vinge gør bilen meget hurtig ned af langsiden, men svær at kontrollerer i de langsomme afsnit på banen. Jeg føler at jeg er under mindre pres en jeg var på A1 ring, som var mit første løb som første kører."

MIKA SALO "Jeg havde overhoved ingen problemer med min bil idag og den blev bare bedre hele tiden. Jeg brugte ikke mange nye dæk, så jeg er sikker på at jeg kan gøre det bedre i morgen. Dagen i dag var lettere for mig, end første dagen i Østrig, fordi jeg ikke var nødt til at bruge tid på at lære bilen at kende men kunne derimod bruge tid på at sætte bilen rigtigt op. Nu ved jeg hvilken effekt de forskellige rettelser har på min bil og det gør jo det hele lidt lettere. Min bil fungerer godt under indbremsninger, hvilket er meget vigtigt på denne bane, men vi skal arbejde på Motodrom sektionen."

HVJ  


Fondmetal Minardi - Kvalifikation

MARC GENE'
Chassis 04
15 plads
12 omg.
tid: 1:45,331
"Vi gjorde det bare skide godt idag. Min bil fungerede godt, og jeg kunnde derfor koncentrere mig om at lave gode omgangstider. Jeg er meget godt tilfreds med dagens resultat. Prøv engang og se vi er faktisk for en del af dem der plejer at være foran os. Jeg vil gerne ved denne her lejlighed takke hele teamet fordi de indtil nu har gjort det helt fantastisk, og specielt min race ingeniør skal have en tak."

LUCA BADOER
Chassis 01
19 plads
12 omg.
tid: 1:45,917 "Det har været en uheldsramt weekend for mig indtil nu: I går mistede jeg en masse tid på grund af en motorfejl og i dag havde jeg en snurretur som jeg også mistede en masse tid på. Alt dette er skyld i at vi har kunnet koncentrere os 100% om at lave et godt set-up og det har selvfølgeligt effekt på min kvalifikationstid. Nu arbejder vi på løbsbilen og vi håber på mere held der."

CESARE FIORIO:
"Dagens resultat er til stor glæde for hele teamet, og det er et klap på skulderen til vores tekniske personale. Jeg tager dagens result som et udtryk for at vi arbejder i den rigtige retning, og vi håber derfor på et godt løb imorgen."

HVJ  


Warm-up

Resterende tidHendelse
30 min.Næsten alle biler kommer på banen, men efter en runde returnerer de til pitten(Helt efter planen)
28 Min.David Coulthard skifter til reservebilen
27 MinFrentzen kommer på bane, på vej ud af pitten laver en prøvestart
26 Min.Coulthard kommer på banen igen
24 Min.Mika Salo kommer på banen, og på vej uda af pitten laver han en prøvestart
22 Min.Ralf Schumacher sætter tiden 1:47,189, som er den hurtigste tid indtil nu
21. MinCoulthard kommer på banen endnu engang
20 Min.Salo sætter tiden 1:47,501(2) - Alse sætter tiden 1:47,787
18 Min.Hill sætter tiden 1:48,028
Mika Häkkinen sætter tiden1:46,236, som er foreløbigt hurtigste
17 Min.Olivier Panis sætter tiden 1:46,445
Mika Häkkinen sætter tiden 1:46,068 og forbedre dermed sin tid
14 Min.David Coulthard sætter tiden 1:45,557, og viser dermed at han ikke helt har tabt gejsten
11 Min.Jarno Trulle er en lille tur af banen
10 Min.Rubens Barrichello sætter tiden 1:46,727(5)
7 Min.HVJ  

Løbet omgang for omgang

omg.Hendelse
1Mika Häkkinen kommer godt fra strt og er først igennem første sving, efterfulgt af Mika Salo, Coulthard, Frentzen og Barrichello
Salo forsøger at komme fobi Häkkinen ved Senna kurven
Diniz og Villeneuve røg af banen i første sving
2Mika Häkkinen 1,033 Mika Salo
Alesi i pit
3Mika Häkkinen 1,182 Mika Salo
Fisichella køre i pit
Barrichello kommer forbi Frentzen på vej in i AGIP kurven
4David Coulthar presser Salo
Mika Häkkinen 1,681 Mika Salo
5David Coulthard angriber Salo op imod Clark Kurve
6Barrichello er helt oppe bag David Coulthard og Mika Salo
Barrichello's bil falder helt ned i fart på vej ind på stadion, og han udgår af løbet
Mika Häkkinen 1,996 Mika Salo
Hill laver en bremsefejl
7Mika Häkkinen 2,577 Mika Salo
8David Coulthard skygger Mika Salo
Mika Häkkinen 2,797 Mika Salo
Herbert kommer forbi Hill, som kommer tilbage igen
Top 6: Mika Häkkinen, Mika Salo, Coulthard, Frentzen, Irvine, R.Schumacher
9Fisichella udgår af løbet
Mika Häkkinen 4,256 Mika Salo
10David Coulthard fosrsøger igen at komme forbi Mika Salo, og det betyder at Coulthard rammer Salo på vej ind i Bremsekurve2 og beskadiger den venstre del af sin frontvinge
11David Coulthard køre i pit - 14,8 sek., kommer på banen igen som nummer 4
Trulli udgå med eksploderet motor
12Mika Häkkinen 7,782 Mika Salo, Frentze
HVJ  


STEWART-FORD - Løbet

Rubens Barrichello af løbet fra en 4. plads, kun 6 omgange inde i løbet, med en hydraulisk fejl.
Johnny Herbert udgik af løbet, kun 5 omgange før slut, efter at have kæmpet sig op fra 17. pladsen, da hans bil fik gearkasse problemer.

RUBENS BARRICHELLO bil nummer16 (SF3-04)
Du må virkeligt have nydt de første omgange?
'Det var fedt så længe det varede. Jeg nød overhalingen og jeg følte virkeligt at jeg havde kræfterne til at kæmpe om tredje pladsen, med min 2 stop strategi. Min plan var at lave en god start og tage så mange pladser som muligt, og den del af planen fungerede. Til slut virkede min speeder slet ikke og jeg kunne ikke skifte gear.'

Din podieplacering på Magny Cours er efterhånden langt væk?
'Jeg lavede ikke point i det Britiske, Østrigske og nu det Tyske Grands Prix og sådan er det bare. Endnu engang mistede vi nogle værdifulde point.'

JOHNNY HERBERT Bil nummer17 (SF3-05)
Du var endnu engang uheldig idag?
'Ja, og det er meget frustrerende. Vi burde ikke have den salgs mekaniske problemer på dette tidspunkt af sæsonen. Vi er simpelthend nød til at sætte os sammen, og få de problemer løst meget hurtigt. Jeg må virkeligt have gjort noget dårligt ved ham ovenfor. Og det er så derfor jeg bliver straffet nu. Men tro mig, jeg bliver ved med at kæmpe.'

Du startede som nummer 17, og du må da være tilfreds med at være nået op på 5. pladsen?
'Jeg fik en god start og hentede en del pladser på de første par omgange. Bilen kørte godt, og min køre virkeligt godt. Jeg kunne godt holde Panis bag mig i slutningen..'

PAUL STEWART
'På nuværende tidspunkt af sæsonen forventede vi at vores biler var mer stabile. Vi har for mange problemer med vores biler, og specielt med herberts bil i den forgangende weekend. Det er meget frustrerende for vi havde 4 gode test dage på Monza, som forberedelse til dette race. Så nu skal vi til at koncentrere os om holdbarhed på bilen.'

JAC NASSER 'Det var meget skuffende at være så hurtig i denne weekend, når vi ikke scorede nogle point. Jeg er specielt ked af det på Johnny's vegne, som kørte et fantastisk løb hvor han kæmpede sig op i top 6, nede fra 17. pladsen.

HVJ  


British American Racing - Løbet

Vores mangel på held fortsætter team. Jacques Villeneuve var involdveret i et uheld på første omgang da Gene (Minardi) ramte ham bagfra, hvilket tvang ham ud i et spind, og han strøg af banen. Ricardo Zonta lavede et ikke planlagt pit-stop på 15 omgang for at få en ny næse på bilen, og han kom tilbage i løbet på 15. pladsen hvor han blev indtil 20. omgang, hvor han udgik.

JACQUES VILLENEUVE - udgik på første omgang
"Det var helt kaotisk op imod første sving. Jeg trådte meget let på bremsen og bageden på min bil blev meget let fordi en eller anden ramte mig. Min bil begyndte at spinde rundt og uheldigvis tog jeg Pedro Diniz med ud af banen. Jeg er meget skuffet på grund af at jeg var hurtig her til morgen også selvom jeg havde meget brændstof ombord, og jeg følte mig godt tilpas i bilen. Denne gang var det ikke min eller vores skyld, og vi fik ikke engan chance for at vise hvor langt vi er nået."

RICARDO ZONTA - udgik på 21. omgang
"Jeg fik en god startog bilen fungerede godt - jeg kom forbi Zanardi og alt fungerede fint indtil jeg kunne mærke nogle rystelser ude fra fronten. Gene havde ramt min bil og jeg troede at frontvinge var skadet, så jeg kaldte teamet og sagde til dem at jeg ville komme i pit. De skiftede næsen på bilen og herefter fungerede bilen fint, indtil jeg pludseligt mistede power og løbet var dermed ovre for mig."

CRAIG POLLOCK
"Det har været en hård weekend for hele teamet. Alle har arbejdet 100%, og det var derfor bestemt ikke dette resultat vi havde regnet med result vi havde regnet med."

HVJ  


Søndagens pressekonference

1. Eddie Irvine (Ferrari); 1:21:58.594
2. Mike Salo (Ferrari); +1.007s
3. Heinz-Harald Frentzen (Jordan); +5.195s

Spørgsmål: Tillykke Eddie, med at du tilbage erobret mesterskabs føringen, ved at lave din anden sejer i træk. Weekenden startede jo ikke så godt for dig, Hvad skete der fordi i dag da de røde lamper blev slukket ?
Eddie Irvine: Jeg fik faktisk en god start, men så kom David Coulthard og nærmest lukkede mig inde., og så forsøgte jeg at gå den forkerte vej udenom Heinz på vej ned af langsiden, så Rubens kom fobi mig. Da alt det skete viste jeg at jeg var nød til at slappe lidt af og lade tingene ske, fordi jeg havde problemer med for høj olie temperatur så jeg var nødt til at tage det lidt med ro. Og heldet var på vores side idag.

Spørgsmål: Du har prøvet så mange gange, at høre over radioen at du skulle lukke Michael Schumacher forbi. Hvordan føles det at Mike skulle lukke dig forbi ?
Eddie Irvine: Jeg ved helt sikkert hvordan det føles, Men jeg var heldigvis ikke nød til at sige det til ham over radioen. Mika gjorde det helt af sig selv idag! Dat var hans løb i dag og han skal have æren for det der er sket idag:. Han er simpelthen en boy wonder og gjorde alt perfekt idag!

Spørgsmål: Endnu engang lavede du en dårlig kvalifikation, men viste så et superb race. Vil kvalifikationen også være et problem for Ferrari i fremtiden?
Eddie Irvine: Hel ærligt, så er det ikke særligt rart at kvalificere sig ned i anden eller tredje startrække, men lige nu er McLaren bedre til det end os. Næste løb køres på Hungaru ring, og det er en helt anden bane, så jeg håber på at vi er hurtigere her. Mika Salo er også oppe på fulde omdrejninger, så vi er et meget stærkt team nu så nu kan vi også satse på at score point i konstruktørenes mesterskab.

Spørgsmål: Mika, hvilken en stresset måned for dig ! Først blev du gift, så blev du ringet op fra Maranello og nu er du for første gang i karrieren på podiet. Hvordan føles det?
Mika Salo: Ja, jeg har virkeligt haft travlt. Da det hele startede, fik et par testdage på Fiorano, og jeg ser meget frem til at komme tilbage til Fiorano i næste uge. Løbet på A1 ring i sidste uge var ikke særligt godt for mig, men denne her weekend kan jeg ikke klage over. Jeg har overhoved ikke lavet nogle fejl og bilen har bare fungeret hele weekenden.

Spørgsmål: Du lavede en god start idag. Har du øvet dig meget på det?
Mika Salo: Jeg lavede en rigtig dårlig start for en uge siden i Østrig, Så jeg har øvet mig lige så meget jeg kunne. Jeg fik bare grip idag – og bilen kom bare ski.. godt afsted. Det var virkeligt rart.

Spørgsmål: Da du fik opkaldet fra pitte om at flytte dig for Irvine, strejfede tanken dig at du ville tage sejeren selv ?
Mika Salo: Nnn-eeej. Ikke på det tidspunk, men senere i løbet da Eddie ikke kunne køre så hurtigt, Jeg kaldte pitten over radioen, og fotalte dem at jeg godt ville have ham til at køre stærkere, fordi Heinz-Harald var på vej op til os.

Spørgsmål: Heinz-Harald, er det frustrerende at have kørt et løb på 300 kilometer, hvor du hele tiden har jagtet de andre, og så kun slutte 4 sekunder bag Mika Salo?
Heinz-Harald Frentzen: Well, Ja. I starten valgte jeg ikke de helt rigtige linier, men heller ikke de dårligste. Jeg var nød til at lukke Mika's Ferrari forbi, men jeg blev fanget på ydersiden af Rubens. Så jeg prøved at finde mit eget tempo. Jeg kunne godt følge med Ferrari gutterne, men jeg kunne ikke angribe dem. Uheldigvis flat-spotted jeg et dæk på 5. omgang, hvilket gav mange vibrationer i bilen på det første sæt dæk. I slutningen af mit første sting, kom Eddie meget tæt på mig, men så lavede vi et tidligt pit-stop hvor jeg kun fik skiftet dæk.

Spørgsmål: Nu er du kommet op på 3. pladsen i kørenes mesterskab og det ser ud til at du er meget konstant. Tror du at du har en chance for at kæmpe om titlen ?
H

HVJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk