Presse
Japans Grand Prix


 Suzuka - Overblik
 Suzuka - Ferrari preview
 Suzuka - Bridgestone preview
 Suzuka - Williams preview
 Suzuka - Arrows preview
 Suzuka - BAR preview
 Suzuka - McLaren preview
 Suzuka - Wurz forklarer
 Suzuka - Benetton preview
 Suzuka - Jordan preview
 Suzuka - Jaguar preview
 Suzuka - Vejrudsigt
 Suzuka - Odds
 Suzuka - torsdagens pressemøde
 Suzuka - Sauber preview
 Suzuka - Arrows fri træning
 Suzuka - Sauber fri træning
 Suzuka - Ferrari frie træninger
 Suzuka - Fredagens pressekonference
 Suzuka - Mclaren frie træninger
 Suzuka - Jordan frie træninger
 Suzuka - Williams frie træninger
 Suzuka - Minardi frie træninger
 Suzuka - Benetton frie træninger
 Suzuka - Jaguar frie træninger
 Suzuka - BAR frie træninger
 Suzuka - Williams kvalifikation
 Suzuka - McLaren kvalifikation
 Suzuka - Ferrari kvalifikation
 Suzuka - Minardi kvalifikation
 Suzuka - Sauber kvalifikation
 Suzuka - Prost kvalifikation
 Suzuka - Arrows kvalifikation
 Suzuka - Benetton kvalifikation
 Suzuka - BAR kvalifikation
 Suzuka - Jordan kvalifikation
 Suzuka - Jaguar kvalifikation
 Suzuka - Lørdagens pressekonference
 Suzuka - søndagens pressekonference
 Suzuka - Williams race
 Suzuka - Ferrari race
 Suzuka - BAR race
 Suzuka - Bridgestone race
 Suzuka - McLaren race
 Suzuka - Minardi race
 Suzuka - Jaguar race
 Suzuka - Jordan race
 

Suzuka - Overblik



Hent Shell-Ferraris kort over Suzuka som pdf (421kb).
MRR  


Suzuka - Ferrari preview

Mange spår, at den næste GP på Suzuka, vil vise hvem der bliver verdensmester. Måske falder afgørelsen allerede på Suzuka. Hvis Michael Schumacher vinder og Mika Hakkinen får et tilpas dårligt resultat i forhold til Michael Schumacher, er Schumacher verdensmester.

Men vil det lykkedes, de sidste år har det været lige ved og næsten. I de seneste løb har spændingen heldigvis været bevaret. Koncentrationen ligeså. Intet vil blive overladt til tilfældighederne. Og det er nu, at de sidste forbedringer i bil og motor skal hentes, for at bevare stillingen i forhold til konkurrenterne. Ferrari har sendt deres løbsbiler til Japan, men hjemme i Italien, har testteamet været klar på Mugello. Deres anstrengelser gav sig bl.a. udtryk i, at Michael Schumacher kunne sætte ny banerekord på banen.

Suzukabanen plejer at være sæsonens sidste løb. Det er samtidig i en bane, som indeholder næsten alt. Alle typer sving, og et par hurtige stræk. Hvis det regner, kan denne bane blive meget vanskelig at køre. Men alligevel er det en bane, som langt de fleste kørere godt kan li'.

Michael Schumacher:
"Jeg tager til Suzuka for at vinde, og om muligt tage titlen der. Vi har tidligere set, hvad der kan ske ved det sidste løb i sæsonen. Suzuka vil i år være lige som et almindeligt løb, i forhold til tidligere. Vi kan ikke tillade os at slappe af på nogen måde, og heller ikke tænke på verdensmesterskabet endnu. Jeg kan virkelig godt li' at køre på banen. Bortset fra chikanen, er der en god rytme. Specielt S-kurverne efter det første sving, er dejlige. Derimod skaber den hurtige 130R kurve kort før start/mål en spænding der ligner La Source og Blanchimont på Spa. Hvis man kan holde en god rytme og hurtige tider, så er det en af de baner, som giver den største tilfredsstillelse at køre på."

Rubens Barrichello:
"Når det regner her, kan det give nogle store overraskelser. Jeg ser frem til løbet, og håber på en måde at det vil regne. Jeg kæmper selvfølgelig for teamet, og for at Michael kan vinde verdensmesterskabet."

Næsten uanset udfaldet af GP'et på Suzuka, vil det være et utroligt spændende løb. Vil løbet afgøre mesterskabet, eller bliver det udsat til det sidste løb i Malaysia?

PDL  


Suzuka - Bridgestone preview

Bridgestone gør det igen. Dækfirmaet lancerer nye dæk igen. Til det japanske GP har firmaet introduceret tre nye dæk. Det sker i lyset af flere ting. To af de væsentlige faktorer er, at det er Bridgestones hjemme GP, og at løbet måske kan være det afgørende løb i kampen om VM. Men hvilket vil Bridgestone selv anbefale?

Yoshihiko Ichikawa:
"Vi vil levere et dæk af typen medium compound. Det er et helt nyt medium dæk, som er meget forskellig fra det medium dæk, som ellers har været brugt i gennem sæsonen. Det producer meget mere grip, end det "gamle". Vi har valgt kun at tilbyde denne ene dæktype, fordi det producerer næsten lige så meget grip, som et soft compound dæk, og holder væsentlig længere. Vi mener ikke, at det er nødvendigt at tage soft compound dæk med. Alle teams har allerede testet det nye dæk i den forløbne uge på deres testbaner. Suzuka er en meget teknisk krævende og rimelig hurtig bane. Det har også en meget grov overflade, som kan frembringe et ret hurtigt dækslid. Banen har også nogle teknisk krævende sving, og erfaringerne fra i år viser, at nogle biler på en sådan bane, vil være væsentlig hurtigere end andre."

Det er bemærkelsesværdigt at se, hvor mange nye dæk som Bridgestone har introduceret i år, er de ved at være bange for konkurrencen fra Michelin? Ingen ved rigtigt, hvad Michelin har opnået ved deres tests, måske er det et udtryk og signal til omverdenen, at Bridgestone accepterer konkurrencen fra Michelin, og at man derfor signalerer, at man er klar til at imødegå den kommende konkurrence.

PDL  


Suzuka - Williams preview

Williams teamet tager til Japan med forhåbninger om et godt resultat. På Indianapolis kvalificerede Jenson Button sig rigtig flot, og en overgang under selve GP'et var Ralf Schumacher oppe på andenpladsen. Begge kørere måtte dog udgå undervejs i løbet. Men nu er man klar til at gå løs igen.

Ralf Schumacher:
"Der er god grund til at være optimistiske lige nu, fordi vi har vist hvor konkurrencedygtige vi er. Også selv om vi begge måtte udgå på Indianapolis. Jeg kan godt lide at køre på Suzuka, jeg har gode minder fra min tid i Formel Nippon. Det bliver ikke nemt at sætte bilen rigtigt op her. Kombinationen af langsomme sving og de hurtigere sektioner, kræver et godt kompromis. Et af de mest spændende sving er 130R, som er en venstre kurve, der tages med næsten fuld gas i syvende gear. Ved enden af kurven er der god mulighed for at overhale lige inden chikanen. Suzuka plejer normalt at skabe gode spektakulære løb, og hvis vejret retter sig efter vores forhåbninger, er der god mulighed for et godt løb for os."

Jenson Button:
"Jeg har gode minder fra Suzuka, selvom jeg kun kender banen fra Super A karting. Japanerne er meget lidenskabelige når det gælder motorsport, og jeg er sikker på, at de er lidt skuffede over, at løbet har mistet sin status som sæsonfinale. Banen kræver meget af både bil og kører, og efter at jeg har studeret data fra sidste år, kan jeg næsten ikke vente med at komme ud at køre. Jeg var bag rattet to dage på Estoril, og bilen føltes som i resten af året, i en rigtig god balance. Jeg håber, at min ration af sort uheld er opbrugt for i år, og at jeg kan få et godt løb på Suzuka."

Frank Williams:
"Suzuka er en af de mere atypiske baner, men for mig, er det en god bane, som har en interessant kombination af hurtige og middelhurtige sving. Jeg kan specielt godt li' at se bilerne kører igennem siksakkurverne bag pitområdet."

PDL  


Suzuka - Arrows preview

De to Arrows-kørere ser frem til løbet på Suzuka - ganske som de plejer. Men både de la Rosa og Verstappen kender banen godt. De la Rosa kørte før Formel 1-tiden i den japanske Formel 3000-serie, hvor han i øvrigt blev sat på plads af Ralf Schumacher. Nu vender de tilbage og er klar til sæsonens næstsidste løb.

Pedro de la Rosa
"Det er en bane jeg kender meget godt, da jeg har kørt på den i F3000. Jeg kan lide Suzuka, og jeg mener at vores racer vil være meget gode fordi der ikke er så mange langsomme sving. Jeg ser virkelig frem til det, så jeg kan forbedre min præstation i forhold til det amerikanske grand prix. Der er to løb tilbage og jeg tror stadig at vi kan sikre os flere point."

Jos Verstappen
"Det vil være fjerde gang at jeg kører på Suzuka og jeg kan virkelig godt lide bane. Det er en god bane at køre race på da den er meget udfordrende, den er lang og har nogle hurtige sving og den er generelt interessant at køre på. Jeg er dog ikke så vild med at rejse dertil, men jeg ser frem til at køre på Suzuka igen."

BB  


Suzuka - BAR preview

BAR kommer til Suzuka - denne gang med Honda i ryggen. Derfor forventes der mere af dem i år. Sidste år kom begge racere igennem, men langt fra pointene. Teamet ser frem til udfordringer på måske verdens mest udfordrende bane i kalenderen.

Jacques Villeneuve
"Jeg elsker Suzuka og har gode minder fra Formel 3 i Japan. Det er en bane som vi har været hurtige på før, selvom løbet ikke har været så godt for os. Forhåbentlig vil dette års løb være så godt. Suzuka er en god bane at køre på. Der er et par meget farlige steder som sikkert kunne forbedres, men banens layout er utroligt. Den har en god rytme med høj- og middelfart. Det er en meget svær bane at gøre en god og ren omgang på. Jeg elsker den."

Steve Farrell, chefingeniør
"Suzuka bliver generelt betegnet som kørernes bane, så på det område har vi en af de bedste kørere i Jacques Villeneuve, og vi føler at vi har chancen for et godt resultat der. Det er klart at raceren støt og roligt er blevet forbedre, og kulminerede i BARs næsten-podieplads på Indianapolis. Jacques kan lide Suzuka, så med lidt held og nogle yderligere forbedringer kan vi måske få chancen for en podieplads næste weekend. Det er et meget vigtigt løb for vores partner Honda, og jeg er sikker på at de, ligesom os, vil gøre alt for at give et godt show foran deres hjemmebanepublikum. Der er i øjeblikket en hård kamp i konstruktørernes mesterskab, og 4. pladsen er inden for rækkevidde. Indtil det ikke længere er opnåeligt, så vil det være det som teamet går efter."

BB  


Suzuka - McLaren preview

Anden sidste runde i årets VM kamp er på trapperne. McLaren har ingen intentioner om, at slække på indsatsen. Der er stadig meget at kæmpe for. Chancen for at genvinde VM titlen til Mika Hakkinen er til stede, og konstruktørernes VM titel vil man gerne tilbageerobre, efter at Ferrari løb med denne titel sidste år.

Der har været kørt GP i Japan siden 1976, og Suzuka har repræsenteret Japan siden 1987. McLaren har vundet det japanske GP 6 gange, og det er mere end nogen anden konstruktør. Første gang var i 1977 hvor James Hunt vandt, og de sidste to gange har Mika Hakkinen været sejrherre.

Mika Hakkinen:
"Jeg har et specielt forhold til det japanske GP, fordi det er her jeg har vundet mine to verdensmesterskaber. Jeg kan godt lide Suzuka banen, dog er det meget svært at overhale her, den bedste mulighed er ved chikanen kort før start/mål. Jeg er ligeså koncentreret som altid, og er fast besluttet på at tage herfra med en sejr."

David Coulthard:
"Suzuka er en af de klassiske GP baner, og det er en af mine favoritter. Den er forholdsvis god ved bremserne, men på grund af den natur som banen er anlagt i, kan den være hård ved dækkene pga. et stort dækslid. Banen er en udfordring for både kørere og teamet. Det er meget svært at finde den rigtige balance i bilen."

Ron Dennis:
"Vores engagement i at vinde verdensmesterskabet er uformindsket, og vi er mere fokuseret og beslutsomme end nogensinde før på, at det ikke bliver afgjort før det sidste løb i år er kørt."

PDL  


Suzuka - Wurz forklarer

Formel 1-kørerne kommer til en af de mest udfordrende baner i kalenderen. Suzuka består af mange teknisk krævende sving, og det kræver den perfekte balance hvis man skal sejre på 8-tals banen.

Alexander Wurz forklarer os igennem den japanske bane - du kan høre og se kommentarer til Suzuka ved at klikke her for en virtuel omgang på Suzuka.

BB  


Suzuka - Benetton preview

Benetton kæmper for at holde sig på 4. pladsen i konstruktørernes VM, men det kan blive en svær kamp. Teamet valgte at sende deres racere direkte til Japan efter det amerikanske grand prix, og derfor har teamet ikke testet i den mellemliggende tid. Men Pat Symonds er overhovedet ikke bekymret.

Pat Symonds, der er Benettons tekniske leder fortæller os om forberedelserne til og chancerne på Suzuka:

Forberedelserne
"Da racerne blev sendt direkte fra Indianapolis til Suzuka, har der ikke været nogen specifik forberedelse til det japanske grand prix. På dette tidspunkt på året er udviklingsarbejdet stilnet af, da der koncentreres meget om den nye racer til næste år. Der er dog altid små fremskridt til at forbedre problemer som er blevet opdaget i det forgående løb, eller dele som er blevet testet inden og nu er kommet i produktion. Racerne vil dog i det store og hele være de samme til de to sidste løb som de var ved det amerikanske grand prix."

Løbet
"Suzuka er en svær bane, både for kørerne og ingeniørerne. Med sine 5,86 kilometer er det den næstlængste bane i grand prix-kalenderen (dette er dog ikke helt sandt: både Spa og Hockenheim er væsentlig længere - red.) og selvom den har meget hurtige afsnit, så har en også et par langsomme sving. Den er også unik dan den har en bro og derfor er det den eneste bane i Formel 1 der er formet som et 8-tal. Det er en meget svær bane for kørerne at lære og der er ingen tvivl om at kørere som har lokalkendskab fra tidligere at have kørt i japanske serier, har en fordel på Suzuka. Banen kræver rimelig høj downforce, som er meget lig det vi bruger på en bane som Barcelona. For at få en god omgangstid er det vigtigt at have den rette balance gennem S'erne efter pitten og at minimere understyringen gennem nogle af de længere sving, mens man holder god traction ud af hårnålen og rundt i chikanen. Banen er meget hård ved sliddet af dækkene og benzinforbruget. De fleste teams går efter to stop, men da regn også har været en feature her tidligere, kan dette også få indflydelse på strategien. Det er en svær bane at overhale på, selvom der er især er chancer i den sidste chikane. For at overhale her, er det vigtigt at have god balance gennem det meget hurtige 'R130'-sving. Uanset hvad der sker i mesterskabet, hele vejen gennem feltet, kan man være sikker på et godt løb hvor alle kørere går efter at forbedre deres egne og teamets positioner."

BB  


Suzuka - Jordan preview

Der er tre teams der bejler til 4. pladsen i konstruktørernes VM. Der ligger noget særligt i at blive nummer 4, da et team vil være i stand til at blive en af "the big four". Benetton har indtil videre et marginalt overtag, men Jordan og BAR bejler til at tage 4. pladsen, eftersom Benetton er faldet noget tilbage i den anden halvdel af sæsonen. Derfor blæser Eddie Jordan også til fuld kraft frem - alt bliver sat ind. Nu må det briste eller bære.

Eddie Jordan
"Vi kommer simpelthen til dette løb for at køre vores eget løb og gøre det så godt som vi kan. Vi vil gerne have at begge kørere slutter i pointene så vi kan realistisk set køre efter fjerdepladsen i konstruktørernes mesterskab. Et godt løbsresultat vil også være vidunderligt for teamet og alle vore sponsorer."

Trevor Foster
"De fleste kørere elsker Suzuka-banen. Banen bølger og har flere krævende sving, som kørerne virkelig nyder. Både Jarno og Heinz er stærke på denne bane: Heinz kørte det japanske F3000 og har kørt masser af test der, så han kender banen ret godt. Jarno var meget hurtig sidste år og kvalificerede sig som nummer 7. Vi går efter at komme på podiet i Japan."

Heinz-Harald Frentzen
"Suzuka er en bane som har fascineret mig siden den første gang jeg kørte der. Indtil i dag har jeg stadig gode minder fra banen, selvom jeg har kørt over 20.000 testkilometer der. Den japanske bane er en af de mest udfordrende som Formel 1-kalenderen byder på. Den kræver at man allerede på vej ind i svinget forbereder sig til det næste. Man skal hele tiden være fremme i skoen og forberede sig til det der ligger foran. Suzuka er fuld af overraskelser og chikanen før start/mål kan være meget vanskelig. Den virker meget nem til at starte med, men man kan lokke en til at bremse for sent og kører over svinget og miste et sekund ved det."

Jarno Trulli
"Jeg kan lide Japan hvor jeg har min egen fanklub, så jeg får god støtte fra de japanske fans. Banen er meget teknisk hvilket jeg kan lide, da den er interessant set fra kørerens synsvinkel og er en udfordring. Jeg tror vi vil være stærke i Japan og har chancen for at kvalificere os godt og give os selv en plads til at udfordre fjerdepladsen i konstruktørernes VM."

BB  


Suzuka - Jaguar preview

Jaguar kan man vist roligt sige har skuffet alt og alle denne sæson, men det store Ford-ejede team har ikke i sinde at tage sig en slapper i sæsonens sidste 2 løb. Jaguar skulle nemlig efter sigende have et lille es eller 2 i ærmet til weekendens Grand Prix på Suzuka-banen. Oven på sidste uges Silverstone test, har en talsmand fra Jaguar teamet udtalt, at testen primært var koncentreret omkring et par nye modifikationer, der skulle give holdet bedre betingelser i kampen om de sidste point.

Jaguars 2 britiske kørere har nogenlunde samme syn på banens opbygning og hvilke krav der stilles til mand og maskine.

Eddie Irvine: "Naturligvis er Grand Prix'et på Suzuka noget jeg ser frem til. Jeg tror alle ved at det er min yndlings-begivenhed i sæsonen, og at jeg anser Suzuka for at være den mest krævende bane i kalenderen. Suzuka er for mig meget speciel. Jeg har kørt tusindvis af kilometer her i både løb og tests, og det var her jeg fik min formel-1 debut. Jeg har fuldført det japanske Grand Prix på hver pointgivende placering fra 2-6.pladsen".

Eddie Irvine lå og kæmpede om verdensmesterskabet på dette tidspunkt sidste år. I år er det kun blevet til 3 point, men Irvine er fortrøstningsfuld op til weekendens løb:

"Suzuka er en svær bane, ikke bare dét at køre godt, men også at finde en god opsætning til bilen er svært, fordi du skal have ekstra meget greb, når du accelererer ud af de langsomme sving, men også meget kraft når du går gennem de hurtigere lige sektioner. 130R-svinget er særligt krævende, da det er muligt at tage den "flat-out", hvis man er koncentrerer sig fuldstændigt".

Johnny Herbert er også en erfaren herre når det kommer til at køre på Suzuka, også han er meget begejstret for banen.

Johnny Herbert: "Suzuka er meget krævende for køreren, bilen og holdet i det hele taget. Der er en god variation af langsomme og hurtige sving, det bedste er 130R, som virkelig sætter éns mod på en prøve, der er helt sikkert ikke tid til at slappe af når man kører en omgang her. Jeg håber at vi vil være mere konkurrencedygtige end vi var på Indianapolis, da jeg altid har kørt godt her i Japan".

Gary Anderson er klar over at det særprægede design Suzuka banen har betyder, at holdet må gøre sit ypperste hvis de skal score bare et enkelt point.

Gary Anderson: "Suzuka er en bane, men køreren kan virkelig gøre en stor forskel. Forhåbentlig kan vi få det bedste ud af vores "pakke". Vi er ret glade med dét vi har opnået på Silverstone (den netop overståede test inden løbet på Suzuka). Vejret var ikke ret godt, men vi formåede at få kørt en masse i vådt føre, hvilket kan vise sig at være en fordel op til det japanske løb".

Det skal blive spændende at se om rygterne om optimeringer af bilen vil holde stik, eller om det er tom snak. Jaguar holdet trænger ihvertfald til lidt medvind oven på en skuffende sæson.

RS  


Suzuka - Vejrudsigt

Den første vejrudsigt til Suzuka er nu klar: I begyndelsen vil det være solrigt, men i løbet af weekenden vil vejret forværres. Udsigten til torsdag er sol og temperaturer mellem 16 og 23 grader. Fredagens indledende tidskørsler skulle begynde delvist overskyet med temperaturer op mod 23 grader.

Og som det ser ud nu, vil både lørdagens kvalifikation og søndagens løb foregå under regn og temperaturer mellem 18 og 21 grader.

Alt er altså tilrettelagt for det, der måske går hen og bliver årets mest spændende løb! Hvis det således bliver et regnvejrsløb, må chancerne for en Schumacher sejr forøges betydeligt.

ISH  


Suzuka - Odds

Så er bookmakerne klar med odds'ne til Suzuka. Michael Schumacher er favorit til at tage sejren og mesterskabet med odds 2/1 skarpt efterfulgt af Hakkinen til odds 5/2. Både Coulthard og Barrichello forventes kun at vinde, hvis de to førende i mesterskabet udgår. Begge kørere har nu officiel status som 2.kører. Men det kan vise sig at være en god forretning at sætte pengene på enten Coulthard eller Barrichello, såfremt Schumacher og Hakkinen i kampens hede skulle vise sig at køre hinanden af banen. Coulthard er 3. favorit med odds 5/1 og hvis Rubens vinder, vil han give pengene hele 10 gange igen. På de efterfølgende pladser kommer Williams-drengene Ralf Schumacher og Jenson Button, med hhv. odds 33/1 og 40/1. Og både Frentzen og Trulli er vurderet til odds 40/1.

Benettons førstemand Fisichella er med odds 50/1 overraskende foran Villeneuve, der har odds 66/1. Overraskende fordi al logik peger på, at Villeneuve slutter foran Fisichella. BAR og Villeneuve har haft en opadgående formkurve, mens Benetton rutcher længere og længere tilbage i rækkerne.

Skulle Irvine gå hen og vinde på Suzuka, hvor han stort set altid har gjort en god figur, giver det pengene igen 100 (!) gange. Men det er dog ekstremt tvivlsomt, for selvom Irvine er god, er hans Jaguar ingenlunde så... Herefter følger Pedro de la Rosa med odds 125/1, og på de efterfølgende pladser finder vi Herbert, Salo, Verstappen, Wurz og Zonta - alle med en 150/1 chance for at vinde - ifølge bookmakerne altså...

Alesi og Diniz giver 200/1 - Heidfeld har odds 250/1 - og som rosinen i pølseenden følger de to Minardi-stjerneskud; Gene og Mazzacane. De to har man ikke engang gidet at rangere, for de er begge sat til odds 1000/1 !!!

Plac.KørerTeamOdds
1Michael SchumacherFerrari1/2
2Mika HakkinenMcLaren5/2
3David CoulthardMcLaren5/1
4Rubens BarrichelloFerrari10/1
5Ralf Schumacher
ISH  


Suzuka - torsdagens pressemøde

På torsdagens pressemøde havde man ikke overraskende valgt at indkalde de mesterskabsrivaler Mika Hakkinen og Michael Schumacher. Derudover var Norbert Haug (Mercedes), Hirotoshi Honda (Mugen-Honda) og Takefumi Hosaka (Honda) tilstede.

Spørgsmål: Mika, hvor alvorlig var det at du ikke fuldførte det amerikanske Grand Prix?
Mika Hakkinen: At ikke fuldføre i et Grand Prix er altid meget traumatisk, ligegyldigt hvilket stadie af sæsonen det sker på. Men på vej mod slutningen af sæsonen, når alle point tæller, det være sig ét point eller ti point, er de meget vigtige. Så at sådan noget sker for mig, som det gjorde på Indianapolis, er meget skuffende. Men man må bare komme over det.

Sp.: Ser du på mesterskabet som to løb eller ser du kun på det som dette ene løb?
MH: Jeg ser helt klart på det som to løb. Vi er kommet til dette GP forberedte og selvsikre. Missionen er at forsøge og få det bedste ud af bilen og finde det bedste set-up og forsøge at vinde, for det er den eneste måde at forsætte kampen.

Sp.: Har du været under så meget pres før?
MH: Afgjort – de sidste par år. Men denne situation, hvad angår pres, er bestemt ikke traumatisk. Du undrer dig måske over hvorfor, jeg siger det, men i Grand Prix-løb kan alting ske. Forskellen er otte point, hvilket på en måde er temmelig meget, men som på den anden side ikke er ret meget, fordi du så hvad der skete for mig i sidste løb og hvad der skete for Michael. Det kunne have været lige omvendt, så jeg har stadig tiltro til situationen.

Sp.: Ændrer du noget i din indgangsvinkel til dette løb?
MH: Nej. Simpelthen nej.

Sp.: Behandler du det blot som løb nr. 16 ud af 17?
MH: Tja, den eneste ting jeg vil ændre er at jeg i hvert sving vil forsøge at bremse tre meter senere!

Sp.: Michael, griber du denne begivenhed an som ét løb eller som to løb?
MS: Stort set som ét, fordi vi vil foretrække at slutte situationen her end senere. For at gøre det må man kæmpe som i et normalt løb, fordi en sejr er nødvendig for at vinde verdensmesterskabet, og det er hvad vi forsøger på.

Sp.: Så du tænker ikke på at du har et behageligt forspring på otte point?
MS: Ikke rigtigt, nej. Det er der ingen pointe i, fordi man ved aldrig hvad der sker i det sidste løb. Man er nødt til virkelig et forsøge og gøre det bedste man kan og det er hvad vi har tænkt os at gøre. Hvis Mika bremser tre meter senere, vil jeg bremse fem meter senere.
MH: Vi ses i grusgraven...
MS: Vi ses!

Sp.: Har du tilladt dig nogen optimisme siden Indianapolis?
MS: Som Mika sagde, så er det motorsport og alt kan ske. Jeg er ikke dum nok til at tro på titlen nu før det er virkeligt overstået. Og det er ikke overstået. Vi har otte point og det er et rart forspring, men det er ikke nok og derfor må vi kæmpe til det sidste.

Sp.: Hr. Hosaka, vil d være så venlig at fortælle os om næste års program? Hvem skal tage sig af de nye motorer. Hvordan kommer det alt sammen til at virke?
Takefumi Hosaka: For at være ærlig, så er vi stadig i gang med at planlægge næste år. Som du ved, har Honda offentliggjort at vi vil levere motorer til to team. Det ene er BAR, vor vores samarbejde om chassis'et naturligvis vil fosætte. Vi vel levere de samme motorer til Jordan næste år. Hvis jeg siger at vi har tænkt os at bruge de samme motorer som i år, har vi præstationsmæssigt haft nogle problemer. Det var pga. den ny-designede, lille letvægtsmotor, selvom vi har løst nogle af problemerne. Ved at bruge motoren som basis, vil vi tilføje nogle nye anordninger for at få flere kræfter. Hvad angår præstationen vil vi gerne slide os frem foran de andre team. I år har vi desværre ikke været i stand til at komme frem med vores ideer. Næste

CBA  


Suzuka - Sauber preview

Ifølge Willy Rampf, Sauber teamets tekniske direktør, er der en masse forberedelser til denne weekends krævende Grand Prix på Suzuka banen i Japan. Efter gode takter i de seneste løb - ser de 2 Sauber kørere også frem til weekendens løb.

Pedro Diniz udtaler således : "Suzuka er en af mine favoritbaner, da den stiller store udfordringer til kører og bil, så derfor ser jeg frem til løbet.

Pedro's holdkammerat Mika Salo er ligeledes begejstret for Suzuka : "Akkurat som Pedro ser jeg frem til løbet, som sætter store krav til køreren. Jeg havde min debut på Suzuka i 1994 og har et godt kendskab til banen fra mine dage i Fomel 3000 - så mit hjerte banker da lidt for denne bane."

Willy Rampf udtaler således omkring Suzuka : "Banen har mange unikke træk, blandt andet dens layout som et 8 tal , hvor man kører ind over banen. Den har lidt af hvert at byde på , fra langsomme sving til meget hurtige sving, som gør banen yderst krævende. Banen er som Spa, en medium downforce bane, som kræver god trækkraft ud af langsomme sving som feks. hårnålesvinget og chikanen. Her falder hstigheden til omkring 60 km/t. Så er der venstresvinget 130R, et virkeligt krævende sving, som tages næsten "flat out" (fuld pedal), og som giver førerne en påvirkning med op til 4 G.
Et andet vigtigt område på banen, er de 4 sving op ad bakken. Her kan man miste meget tid, hvis ikke bilens balance er i top og køreren derved ikke formår, at holde den optimale linie på banen."

Derudover påpegede den tekniske direktør, at området omkring Suzuka tit byder på regn, hvilket gør at mange teams må bruge en del tid på at simulere et "vådt"-setup på bilen , som hurtigt kan justeres ind.

Mht Pedro Diniz, er det usikkert hvor han kommer til at køre i sæsonen 2001, men en del peger på, at han vil "fyre den af" i en PROST racer i næste sæson.

Under alle omstændigheder er det helt sikkert 2 tændte kørere, som skal prøve at skaffe Sauber teamet resultater her sidst på sæsonen og der er al mulig grund til at vise sig, som en god kører - hvis man ønsker arbejde i et andet team fra næste sæson.

Per Liebst

Suzuka - Arrows fri træning

Selvom der var følgevirkninger fra et jordskælv et andet sted i Japan, så lykkedes det for Arrows teamet at få meget ud af dagen, dog med lidt blandede følelser for Jos Verstappen. De to kørere fik tider der placerede dem på henholdsvis en 8 plads og en 17 plads inden lørdagens kvalifikationer.

Pedro de la Rosa:
"Det var nogle gode sessioner. I den første ændrede vi en del på set-uppet til den anden session, og det gav nogle helt klare forbedringer. Jeg tror ikke at jeg kunne have forbedret mig mere på grund af jordskælvet. Alvorlig talt, jeg kunne ikke mærke det, men bilen føltes god, selvom vi stadig skal finde mere vejgreb i forenden. Det koster en del tid, men bilen føles rigtig god igennem "S" kombinationen, og i de hurtige sving."

Jos Verstappen:
"Bilen var ikke så dårlig at køre i på gamle dæk, men selv på helt nye dæk gav det ikke den fordel, som vi regnede med. Der er for meget understyring, og specielt i den første sektor, mistede jeg meget tid, så det er noget vi skal arbejde med i morgen."

Tom Walkinshaw:
"Begge biler og deres set-up arbejde gik efter planen. Jeg tror, at vi har fundet en rimelig opsætning til begge biler, men der er dog stadig en del arbejde at gøre inden kvalifikationen."

PDL  


Suzuka - Sauber fri træning

Pedro Diniz havde en mystisk oplevelse i bilen, fredag under den fri træning. Det er ikke ualmindeligt i Japan, at man kan blive udsat for samme oplevelse, som han var udsat for, nemlig en mindre jordrystelse. Og ifølge diverse nyhedsbureauer har det været et kraftigt jordskælv i Japan, som man på banen kunne mærke udløberne fra

Pedro Diniz:
"Det er vigtigt at have en vel afbalanceret bil på denne bane. Og ved eftermiddagens session fik vi rettet bilen ind efter dette. Den føltes god og var nem at køre. Jeg tror alle manglede noget vejgreb, specielt ved den sidste chikane. Jeg blev fortalt at der havde været nogle jordrystelser, og at det skete i mens jeg var i bilen på en hurtig omgang. Når man sidder i en F1 bil, mærker man absolut ikke til sådanne ting."

Pedro Diniz fik kørt sig ind på en 13 plads under fredagens sessioner. Mika Salo kæmpede lidt mere med bilen. Men holdet omkring ham nåede ikke helt så langt, som det var tilfældet med Pedro Diniz.

Mika Salo:
"Hele dagen igennem har jeg kæmpet med en kraftig understyring. Vi har virkelig prøvet at løse det. Vi skal have en meget bedre balance i bilen."

Peter Sauber:
Vi har lavet det sædvanlige, som vi plejer om fredagen før et GP. Vi har primært fokuseret på at finde et race set-up. Jeg tror dog også, at vi vil få en god kvalifikation."

PDL  


Suzuka - Ferrari frie træninger

Det ser meget godt ud for Ferrari. Michael Schumacher overlevede jordskælv og den flyvende finne, og sikrede sig dagens klart bedste tid. Så meget desto mere ser tyskeren ud til at være på VM-kurs, og optimismen breder sig.

Jean Todt
"Efter nystarten på Indianapolis er vi nu tilbage på en bane vi kender og derfor har fredagen været den samme som de andre vi har haft sæsonen igennem. Dagens arbejde koncentrerede sig mest om at finde det bedste set-up. For første gang i år har vi kun et type dæk til tørvejr, så vi skulle ikke arbejde for at træffe et valg. Vi ved at vi stadig kan forbedre os i forhold til vores præstation. Kvalifikationen i morgen vil som sædvanlig blive en kamp mellem os og vores nærmeste rivaler. Dette er en meget hård bane, både det at køre den godt og for raceren. Morgendagens træning vil være afsat til forberedelse til kvalifikationen."

Michael Schumacher
"VI har haft en god dag, hvor raceren blev udviklet meget godt gennem træningen. Arbejdet som vi udførte på Mugello i sidste uge har virkelig givet afkast. De nye dæk er så gode som vi forventede - meget hurtige og konstante, hvilket jeg er meget glad for. Vi lavede nogle positive ændringer. Banen ser ud til at passe mig og raceren meget godt, og vi er særlig stærke i den første og tredje sektor. Så jeg er optimistisk ved starten på det der bliver en lang weekend. Nu må vi vente og se hvordan tingene udvikler dig. Det vigtigste for en god omgang her, er at få den rigtige rytme, fordi der er så mange sving der følger i rap, og hvis man får den ene forkert, så vil den følgende også være forkert. Afstanden bag mig er meget stort, men jeg forventer ikke det samme i morgen. De vil forbedre sig, men jeg håber at vi også vil."

Rubens Barrichello
"I den første del af træningen var mit set-up ikke perfekt, da raceren føltes let bagi. Da jeg kørte af banen mod slutningen af den sidste time, ødelagde jeg ikke raceren, men mekanikerne havde masser af arbejde med at gøre den ren og fjerne alt, så jeg var ikke i stand til at køre på den måde som jeg ville have foretrukket i den anden halvdel af træningen. Før kvalifikationen i morgen, vil vi fortsætte med at finde den rette balance i raceren."

BB  


Suzuka - Fredagens pressekonference

Til fredagens pressekonference havde man fået fat i tre kørere og tre teamledere. Fra kørerne var det Mika Salo og de to andenkørere, Rubens Barrichello og David Coulthard. Man var meget interesseret i at høre om de designer-skift, der har været i Jordan og Benetton, og derfor var Flavio Briatore og Eddie Jordan tilstede. Desuden blev Alain Prost spurgt om sit teams fremtid.

Sp.: Eddie, hvad har Mike Gascoyne lavet siden han forlod Jordan i Juli?
Eddie Jordan: Han har siddet i sin have. Han har også fået en ny båd - det virker som om alle i F1 får ny både - og den har han sejlet i. Flavio har dog bedt mig om at lade ham gå, og jeg tænkte at [Mike var] i en umenneskelig situation, fordi at følte sig lagt i håndjern af Jordan. Jeg følte at han ville være langt lykkeligere i et nyt hjem med Flav.

Sp.: Har Flavio betalt dig en enorm sum for at lade Mike gå?
EJ: Jeg ved ikke hvor den historie kommer fra. Alle tror at Flavio er gavmild, men i virkeligheden er han nærig! Jeg forsøgte at får et par få pund fra ham, på min sædvanlige måde, men i dette tilfælde mente jeg at Mikes velfærd var vigtigere. Så jeg har ladet ham gå.

Sp.: Har du planer om bruge penge på at overtale Tom Walkinshaw til at lade Egbhal Hamidy gå før tid?
EJ: Det er en anden historie. Flavio og jeg har været i retten sammen så mange og pengene skifter altid hænder der. Denne gang skete det, at vi forsøgte at gøre det uden at udveksle penge, så vi gik ikke i retten. Det fede ved at være i retten mod Flavio er at når man taber mod, får man pengene! Så jeg ved ikke hvad der ville ske, hvis vi vandt.

Sp.: Hvad sker der når du går i retten mod Tom Walkinshaw?
EJ: Det er en anden historie. Jeg er sikker på at Tom vil kunne fortælle jer hvad det handler om.

Sp.: Flavio, nu du fået fat på Mike Gascoyne, starter han på arbejde hos Benetton på Mandag? BR>Flavio Briatore: Det tror jeg da. Jeg har ikkke noget imod Eddie. Det er den samme situation som da Ross Brawn ville forlade os for at tae til Ferrari. Det er nødvendigt at folk koncentrere sig 100% om jobbet og vogle gange vil fok gerne skifte. Jeg ved ikke hvornår Mike starter hos os, det er ikke blevet besluttet endnu, Men Mike er en del af den nye struktur, som Renault har sagt først er klar i 2002Vi har to år, 2000 og 2001, til at få fat på de rigtige folk og til at sætte teamet sammen. Vi vil forsætte denne proces indtil vi føler at teamet er på benene og er klar til at være konkurrencedygtige.

Sp.: Hvor vil Mkie passe ind med Pat Symonds, jeres tekniske direktør?
FB: Hvad man har brug for i et team er gode folk, og hvad jobbeskrivelsen så siger, er ikke vigtigt. Jeg tror på at alle arbejder i den samme retning, og det gør ingen forskel hvad der står på dit visitkort.

Sp.: Giancarlo Fisichella havde en rigtig god første halvdel af sæsonen 2000, men han har næsten ikke fuldført et løb siden da. Hvad er der gået galt der?
FB: Jeg tror ikke kun at det er Giancarlo: Det er også teamet. Da dette års bil arriverede besluttede vi med det samme ikke at forbedre den: teamet havde ikke den tekniske kapacitet til tage sig af begge programmer, dvs. at arbejde på 2001-bilen samtidig med at udvikle dette års chassis. Alle andre har dog gjort fremskridt: det har for eksempel Jordan og BAR, mens vi har gjort intet. I F1 vil alle have resultaterne i går, men når man planlægger at bygge et team op, har man brug for tid. Vi foretrak på dette tidspunkt at koncentrer vores indsats om 2001. For eksempel, får vi en helt ny motor, som bliver temmelig svær at få til at passe ind i bilen. Denne sport er helt anderledes fra fodbold, hvor man rykker ned til anden division, hvis man er dårlig. I F1 er der ingen anden division. og jeg håber at alt ændrer sig næste år.

Sp.: Alain, du har offentliggjort din motor-aftale med Ferrari i 2001 og

CBA  


Suzuka - Mclaren frie træninger

McLaren havde, sådan som de selv siger det, en god og problemfri dag. Dog var de stadig et godt stykke efter Michael Schumacher, og ud fra tiderne at dømme er Coulthard også sat tilbage. Der kom nogle interessante kommentarer fra McLaren. Blandt andet har de fået godt styr på dækslitagen.

Mika Hakkinen
"Jeg er tilfreds med arbejdet vi har lavet i dag, og balancen som vi opnåede er god. Kantstene i den sidste chikane er blevet ændret og forsøger stadig at finde den rigtige linie og optimal acceleration for at komme perfekt gennem dette stykke. Vi er på vej den rette vej og jeg føler mig meget positiv."

David Coulthard
"Det er altid hårdt at finde den ideele balance på grund af Suzukas natur. Det er vigtigt at stabilisere bagenden af raceren på vej ind og ud af svingene og det er hvad vi har forsøgt at optimere under dagens træninger. Der er et par medium-sving hvor man ikke rigtig bremser hårdt forud for indgangen, så da jeg følte mig tilfreds med racerens position, havde mine dæk mistet deres skarphed."

Ron Dennis
"Som man kunne forvente fokuserer alle på at opnå det resultat vi behøver denne weekend og teamet gjorde gode fremskridt mod målet under dagens træning."

Norbert Haug
"Teamet arbejdede på set-up til løbet og det er fornemmelsen at vi på vej til at nå vores mål. Vi forventer en tæt kamp om pole position i morgen."

BB  


Suzuka - Jordan frie træninger

Jordan går efter at blive teamet efter Ferrari og McLaren, men de kæmper hårdt mod Williams og i særdeleshed Jenson Button om at sikre sig den plads. Trulli var igen med fremme og kørte sig til en 6. plads - lige efter sin 'rival' de seneste par løb, Jenson Button. Frentzen sluttede som nummer 7 og indikerer dermed at Jordan vil frem i pointene.

Heinz-Harald Frentzen
"Banen var lidt glat i begyndelsen, men forholdene forbedrede sig og vi fik lavet masser af arbejde. Vi forsøgte mange forskellige opsætninger og jeg tror at vi har fundet en god retning at arbejde hen imod."

Jarno Trulli
"Jeg er meget positiv. Man kan normalt sige fra starten om racere vil eller ikke vil være stærk, og jeg føler virkelig at vi er stærke her. Raceren føltes god, selvom vi vil fortsætte med at arbejde for at forbedre os et par få steder. Jeg tror at vi kan kæmpe med om 5. og 6. pladserne i morgen.

BB  


Suzuka - Williams frie træninger

Jenson Button viste endnu en gang utrolig fornem kørsel, da han forsøgte sig første gang på den teknisk svære Suzuka-bane. Han sluttede som nummer 5 - og var 'best of the rest'. En flot præstation af en nybegynder på den japanske bane. Hans præstation sætte i relief af Ralf Schumachers tid - han var mere end et sekund langsommere.

Jenson Button
"Det sværeste for mig, var at lære banen. Jeg tror det vil tage mig yderligere en dag. Jeg mener at jeg stadig er lidt fra hvor jeg virkelig kunne være. Banen er god - det er blot svært at vide hvordan S'erne skal tages. Det er meget, meget svært at vide hvordan de skal tages. Jeg ved at nogle kørere presser meget hårdt i den første og så miste lidt på den anden, eller hvordan det end er, og jeg tror at jeg mister i dem begge. Vi får at se i morgen."

Ralf Schumacher
"Vi havde ikke nogle større problemer, udover et problem med en støddæmper, som gav mig nogle problemer. Vi udførte noget arbejde til løbet og alt gik som det skulle. Jeg har altid godt kunne lide banen og det er rart at vende tilbage til de japanske tilskuere, som stadig husker mig for fire år siden. Jeg tror at vi vil være i god form til morgendagens kvalifikation."

Patrick Head
"Vi havde en meget normal fredag, hvor vi lavede vores hjemmearbejde til løbsdagen. Ralf havde det der viste sig at være et problem med en støddæmper, som forvirrede os lidt omkring set-up'et. Alligevel fik vi en masse data, som vi nu vil se på og blive klar til kvalifikationen i morgen."

Dr. Mario Theissen
"Efter at afbryderen blev aktiveret af sig selv på Indianapolis da han var ved at overhale på de berømte brosten, fik vi løst dette problem med en ny softwareløsning. Det et så også ud til at virke under det korte jordskælv. Udover det, så skete der ikke noget særligt i forbindelse med motoren."

BB  


Suzuka - Minardi frie træninger

Der var mere af samme skuffe for Minardi - endnu en besværlig fredag. Marc Gene fik motorproblemer (det er jo Ford - husk det.) Det var meget bekymrende for teamet at de var så langt efter de andres tider - og især at de ikke var meget bedre end sidste år. Gaston Mazzacane skal hive en del op af posen i morgen, da han sluttede som nummer 22 i en tid der var over de 107%. Hvis det sker igen i kvalifikationen kommer han ikke til start i det japanske grand prix. Dog skal de siges at argentineren havde mange tekniske vanskeligheder med sin racer.

Marc Gene
"Til morgen mistede jeg næsten en halv time på grund af en mindre motorfejl, men udover det havde jeg i dag en problemfri træning. Jeg er slet ikke tilfreds med mit set-up, selvom det giver de samme tider som i sidste års kvalifikation, så er vi stadig alt for langt efter de andre teams. Vi må derfor koncentere os meget om morgendagens opsætning, og finde grundene til den store afstand. Når det så er sagt, så er jeg ikke alt for bekymret. Der er stadig meget arbejde at lave, men jeg er sikker på at vi kan finde det rette set-up som giver os forbedringer."

Gaston Mazzacane
"Dagen viste sig at blive problemfyldt, da jeg ikke var i stand til at arbejde så meget som jeg havde ønsket til forberedelse af morgendagens kvalifikation. Til morgen kunne jeg gennemføre meget få antal omgange før jeg måtte stoppe på banne på grund af et elektrisk problem der påvirkede motorkontrollen. Til eftermiddag ventede jeg på at raceren blev klar, og jeg kom tilbage på banen. Jeg var på vej til min første omgang, da jeg måtte stoppe på grund af et problem som vi stadig undersøger. Jeg må derfor udnytte morgendagens træning så meget jeg kan, men jeg føler mig dog klar, på trods af dagens bekymring."

BB  


Suzuka - Benetton frie træninger

Benetton går efter at konsolidere sig på 4. pladsen i konstruktørernes VM, men med de mange problemer der var for teamet bliver det svært. Fisichella fik rettet skuden tilbage på ret køl - og viste at han da godt kan forberede sig. Torsdag gik han en hurtig rundtur på banen.

Giancarlo Fisichella
"Det var en god og tilfredsstillende dag. Vi kørte en masse forsøg og gjorde gode fremskridt med raceren og fik en god balance. Selvom vores tider ikke ser gode ud, så ved vi at vi er i en stærk position resten af weekenden. Det var en skam at Alex dårlig nok fik kørt noget, men forhåbentlig fik vi lavet nok arbejde på min racer som kan hjælpe os begge i morgen."

Alexander Wurz
"Ved mit første forsøg til morgen, havde jeg et problem med oliesystemet i raceren og kom ind før der skete en uoprettelig skade. Vi skiftede motoren og da jeg kørte ud til mit første forsøg i den anden træning skete det samme igen. Det ser ud til at banen ikke er god for vores motorer, men vi kan forhåbentlig få identificeret problemet i dag, så vi kan være konkurrencedygtige resten af weekenden."

Pat Symonds
"Selvom vores positioner i skemaet er relativ dårlige, så var det en normal fredag for Giancarlo der arbejdede på et set-up til løbet hvilket er meget vigtigt på denne bane. Vi kørte med meget benzin og kun med et sæt dæk, og vi er glade for det vi lærte. Alex havde en uheldig dag på grund af problemer med oliesystemet, som betød at han kun kørte to flyvende omgange i dag. Jeg håber at han kan overtage noget af det som vi lærte om Giancarlos racer og give en ham en bedre position i morgen. Han har dog mistet vigtig tid på banen som er så udfordrende for kørerne."

BB  


Suzuka - Jaguar frie træninger

Hos Jaguar var det blot endnu en normal fredag. Eddie Irvine sluttede udenfor top-10, mens Herbert igen rodede rundt i bunden af feltet.

Eddie Irvine
"Jeg forventede at vi ville klare os godt her, fordi raceren er bedst når der er vejgreb. Jeg kan også godt lide banen og jeg er kendt med dens svagheder. Jeg var rimelig tilfreds med det vi opnåede i dag. Top-10 vil være vores mål for i morgen. Hvis vi kan forbedre balancen yderligere og finde mere traction i de langsomme sving, så har vi en god chance for at kvalificere os godt."

Johnny Herbert
"Jeg havde ikke en meget god dag, da balancen i raceren var dårlig og jeg udviklede en masse ustabilitet i bagraceren, som jeg ikke rigtig kom af med. Vi skal se godt på dataene til aften og forsøge at forbedre det. Det ser ud til at flere kørte med nye dæk til sidst, så ud fra det kan vi gå efter en plads i top-10 i morgen."

Gary Anderson
"Vi fik en meget god start på weekenden. Som sædvanlig på en fredag koncentrerede vi os om set-up til løbet, og gik efter at forbedre traction. Nøglen til en god omgang her, er at få raceren til at virke gennem 'Esses'. Hvis man har en racer som er godt balanceret til 'Esses' og holde en god linie, kan man vinde meget tid. Vi passede på vores dæk, så Eddie mistede et par pladser til sidst i træningen. Johnny mistede lidt på grund af opsætningen, men føler at der er meget tid at komme efter."

BB  


Suzuka - BAR frie træninger

Efter otte års fravær vendte Honda tilbage til et Formel 1-løb i Japan. Ud fra de første træninger ser det godt ud for BAR-Honda, der ligger til at blive det 5. bedste team. Selvom det lyder flot, så er der et godt stykke op til pointene og den plads på podiet som de gerne vil køre sig til på Suzuka.

Jacques Villeneuve
"Jeg er ikke sikker på hvor repræsentative tiderne er, da mange kørte med nye dæk i dag. Den ny motor kommer i raceren til i morgen, men vi skal stadig forbedre set-up'et for at vinde mere tid. Jeg er ikke sikker på hvor vi er i kvalifikationen - alt er muligt, men jeg håber at vi kan finde mere i posen. Jeg kan virkelig godt lide denne bane, men det er aldrig gået meget godt for mig i løbet. Jeg håber det ændrer sig i år."

Ricardo Zonta
"Jeg mener at vi gjorde gode fremskridt i dag. Vi forbedrede racere under de to træninger, og da vi satte nye dæk på, fandt vi næsten to sekunder. Banen er ret god og er ikke så glat. Jeg tror vi kan lave nogle forbedringer, og den nye motor vil hjælpe os til at finde mere fart i morgen."

Takefumi Hosaka
"I dag koncentrerede vi os om at finde den bedste opsætning til denne bane, så alt i alt var resultatet meget godt. I morgen vil vi køre med Suzuka motorspecifikationen, så vi håber at se et godt resultat resten af weekenden."

BB  


Suzuka - Williams kvalifikation

BMW-Williams sikrede sig en fornem kvalifikation, hvor begge kørere ligger i tredje række.

Jenson Button
"Det er godt at komme til en bane som Suzuka for første gang og så kvalificere sig som nummer fem! Det er et af de bedste øjeblikke i sæsonen. Det er utroligt! Jeg skylder meget til mekanikerne og ingeniørerne, fordi de gjorde det godt. Men jeg kan ikke begynde at juble endnu – i morgen skal jeg jo gennemføre løbet. Det er en meget teknisk bane, og jeg vil sige at det ikke var nemt, fordi det tog mig lidt længere tid at lære den at kende. I går var jeg omkring 1,5 sekund fra Ralfs fart, men vi fik det samlet nu."


Smil til fotografen - Button var igen hurtig

Ralf Schumacher
"Vi kan bestemt være glade for at starte i tredje række. Jeg var ikke rigtig heldig med min racer, da den under kvalifikationen ikke var så god som den var i morgenens træning. Jeg var ikke i stand til at finde det perfekte set-up."

Frank Williams
"En meget opmuntrende præstation fra alle i teamet, specielt de to kørere og deres ingeniører. Vi venter med utålmodighed på i morgen."

Patrick Head
"En god og solid kvalifikation hvor begge racere et i tredje række. Ralf mistede tid til Jenson på strækningerne, og vi ved ikke hvorfor da opsætningerne var ens. De topteams er i deres egen klasse, men vi håber at vi kan køre godt i morgen og få nogle point."

Gerhard Berger
"For første gang vil begge vores racere starte fra tredje række. Ralf mistede tid til Jenson på strækningerne, og vi er ikke sikker på hvorfor, da opsætningerne var ens. Denne lighed gør os glade, da vores position viser vores situation. Indtil videre kunne vi kun følge de to topteams hvis de havde et problem. Fra denne startposition kan vi meget vel håbe på point. Igen leverede Jenson en fornem præstation. I hele weekenden har han kørt lige op med andre og mere erfarne kørere på en så svær bane."

BB  


Suzuka - McLaren kvalifikation

Selvom Hakkinen ikke var i stand til at slå Michael Schumacher i den tætte duel om pole position, tror teamet stadig på at finnen kan sikre sig sejren og bevare spændingen i VM.

Mika Hakkinen
"En god kamp om pole position, hvor Schumacher og jeg skiftedes til at have hurtigste tid. Vi lavede justeringer på raceren gennem kvalifikationen, men i mit sidste forsøg var jeg ikke i stand til at få den rette acceleration på vej ud af den sidste chikane, hvilket betød at jeg mistede lidt tid. Der er dog løb i morgen og jeg ser frem til det."

David Coulthard
"Jeg er rimelig glad for at være på anden række, taget i betragtning at jeg ikke har kunnet finde den rette balance indtil dagens kvalifikation. Efter nogle ændringer efter morgenens træning, følte jeg mig sikker nok til at angribe banen, men vi fik ikke nok fremskridt til at sikre pole position, men jeg tror vi vil være stærke i løbet."

Ron Dennis
"Dette års kvalifikationstider er virkelig meget tættere end sidste år. Der er ingen grund til at resultatet af kvalifikationen ikke kan give os en chance om at køre om VM i Malaysia. Det første sving er vigtigt men ikke kritisk."

Norbert Haug
"Den tætteste kvalifikation i sæsonen endte med at Mika og David blev nummer to og tre: Mika ni tusindedele efter Michael Schumachers poletid og David fire tiendedele efter. Vi er i en god position til starten af løbet, og det er selvfølgelig vores mål at forsøge at være et og to i det første sving. Hvis det ikke lykkes, så kan vi stadig vinde løbet og holde VM åbent indtil Malaysia."

BB  


Suzuka - Ferrari kvalifikation

Michael Schumacher sikrede sig sin otte pole i denne sæson, og kørte sig dermed tættere på den VM-titel han i fem år har kæmpet for at sikre til Ferrari. Nu er han meget tæt på målet, og selvom de ikke vil tage glæderne på forskud, så ligger han godt til.

Jean Todt
"Kampen om pole var meget tæt og spændende. Som jeg forventede blev kampen om de to forreste rækker til en kamp mellem os selv og vores rivaler i sæsonen (det er McLaren, men Todt tager helst ikke navnet i sin mund…) Schumacher sikrede sig sæsonens ottende pole og den niende til Ferrari. Jeg er skuffet på Rubens vegne, da han i sit forsøg manglede et sekund for at nå det ternede flag. Han var dog i stand til at få en god placering på anden række. Michael brugte kun tre sæt dæk på vej til pole. Nu skal vi koncentrere os om løbet. Vi ved hvor vigtig starten vil være, samt strategien og racerne holdbarhed."

Michael Schumacher
"Pole position giver den bedste chance for at vinde løbet. Det har været vores mål hele weekenden, men arbejdet er ikke slut endnu. Det er selvfølgelig den bedste start, og vi har en god racer som kan gennemføre jobbet. Jeg kørte kun 9 omgange, fordi jeg følte at banen ikke havde de bedste forhold tidligt i kvalifikationen, og jeg så ingen grund til at bruge et sæt dæk. Teamet gjorde et godt stykke arbejde med at få mig ud på det rigtige øjeblik. I dag havde vi en kamp om pole i meget høj kvalitet. Jeg vidste at det ville blive tæt og at en af os ville have taget pole. Den position er dog ikke så vigtig som den er ved andre løb, fordi overfladen på langsiden ikke er så ru på racelinien. På indersiden er den mere ru, men også mere snavset. Selvfølgelig er dette løb ikke som ethvert andet, da vi kan slutte mesterskabet. Jeg er klar til at kæmpe for det i morgen. Jeg har ingen bekymringer om dækkene, da de nye er gode i alle aspekter. En god start vil være vigtig og generelt har vi haft problemer med det her. Men jeg har tilpasset mig og lært. Hvis jeg kan føre i det første sving, vil der være en meget god chance for at vinde."

Rubens Barrichello
"Vi ventede i næsten en halv time med vores første forsøg, da banen virkede lidt beskidt. Da det blev klart at vi kunne sætte gode tider, kørte vi ud. Jeg var uheldigvis ikke i stand til at få mit sidste forsøg, fordi jeg mistede tid, da jeg to gange blev indkaldt til et vægtcheck. Jeg satte min bedste tid i mit tredje forsøg, da jeg var i stand til at få det bedste ud af raceren. I det fjerde forsøg, besluttede vi at forsøge noget andet med set-up'et, men jeg fik ikke chancen til at se om det ville have virket."

BB  


Suzuka - Minardi kvalifikation

Minardi er i en klasse for sig - langt efter alle de andre. Således er det blevet sat markant tilbage i forhold til de andre teams, og de er allerede nu dømt til at køre om de sidste placeringer.

Marc Gene
"Jeg er lidt skuffet, fordi dagens problemer hindrede mig i at få noget ud af kvalifikationen. En pludselig stigning i temperaturen i gearkasseolien, tvang mig til at stoppe og jeg skiftede til reserveraceren som var sat op til min holdkammerat. Det er en skam, fordi jeg på denne bane kunne have fået alle mulige forsøg på den bedste omgang efter omgang. Jeg er sikker på at jeg kunne have forbedret min tid med mindst fire tiendedele. Måske er det eneste vigtige fra dagens præstation, at vi var 1,6 sek. bedre end sidste års kvalifikation. Det er dog bedre at opleve alle problemerne i dag, og så få et problemfrit løb i morgen. Racerens opsætning er god jeg er glad for den balance vi har opnået. Jeg vil forhåbentlig opleve en god præstation i morgen."

Gaston Mazzacane
"Jeg er virkelig skuffet, både med min placering og den tid jeg satte. Alligevel lavede vi dag et godt stykke arbejde i forsøget på at hente den tabte tid tilbage, som jeg mistede i går under den frie træning. Gårsdagens problemer straffede mig helt sikkert. I dag forbedrede jeg konstant mine tider, og når man tager banens sværhedsgrad og min manglende erfaring i betragtning, er jeg glad for det arbejde der blev leveret - for at være ærlig: jeg mener jeg gjorde mit bedste. Jeg føler mig skuffet over at jeg lavede en fejl i den første sektor i mit sidste forsøg. Uden den fejl kunne jeg havde forbedret min præstation yderligere."

BB  


Suzuka - Sauber kvalifikation

Sauber leverede årets mest skuffende resultat. De gjorde det også svært for sig selv. Pedro Diniz viste hensynsløs adfærd da han postede masser af olie ud på banen, og det blev straffet. Derfor blev hans to bedste tider fjernet. Det kostede. Salo starter som nummer 19 og Diniz som nummer 20 - en række bedre end Minardi.

Pedro Diniz
"Det har på den ene eller anden måde været en ret hård dag. Det begyndte med at min motor gik ud til morgen. Teamet fortalte mig at raceren var i brand, så jeg vidste jeg skulle forsøge at komme tilbage til pitten hvor branden kunne behandles bedst. Så fandt jeg ud af den straf som stewards gav mig ved at fjerne de to bedste tider i kvalifikationen. Det gjorde det helt sikkert hårdt at køre derud til eftermiddag, og vide at mine to bedste præstationer ville være værdiløse, men jeg pressede så meget jeg kunne.
Raceren understyrede stadig, og manglede til tider traction, men min bedste tid på 1:38,077 ville have sendt mig længere frem, og det var kørt med relativt meget benzin. Straffen påvirkede min kvalifikation, og det vil selvfølgelig også påvirke mit løb i morgen."

Mika Salo
"Efter det første forsøg i kvalifikationen udviklede min racer et problem da en elektrisk forbindelse brød sammen, så jeg måtte tage reserveraceren. Den var sat op til Pedro, og der var kun tid til at skifte sæde, så jeg havde det hårdt med at køre raceren og det påvirkede min kvalifikationstid.

Peter Sauber
"Det var helt sikket ikke vores dag i dag, og de negative ting begyndte allerede med Pedros motorskade. De kostede ham den meste tid i morgenens kørsel, og selvfølgelig påvirkede stewards straf også hans kvalifikation. Det var meget hårdt for Pedro. Imens havde Mika problemer med en elektronisk forbindelse til vekselstrømsgeneratoren, og han skulle tage reserveraceren med Pedros opsætning.
Det var en skam, fordi kørerne kan lide Suzuka meget og vores racere kører godt her. Vores kvalifikationspladser er ikke et præcist billede af vores sande potentiale her."

BB  


Suzuka - Prost kvalifikation

For en gangs skyld var der da lidt at glæde sig over hos Prost. Teamet satte nogle fornuftige tider, og denne gang er der mere end Minardi efter dem.

Nick Heidfeld
"Vi kan ikke være for glade med vores position i dag, men i det mindste føler jeg at Jean og jeg har fået det bedste vi kunne få ud af raceren på denne bane. Der var ikke meget mere vi kunne gøre, da vi ikke havde nogle større forbedringer på raceren i den sidste del sæsonen. Men langt fra at acceptere dette, arbejder vi stadig hårdt for at give et stærkt løb i morgen."

Jean Alesi
"Jeg oplevede en masse problemer med at tilpasse min racer og finde et godt kompromis her. Jeg føler mig ikke helt sikker på at vi har fået presse det maksimale ud som jeg gerne ville have på denne bane. Alt det har ikke givet mig en ideel mulighed for at finde en god balance eller at være hurtig. Men vi vil selvfølgelig være klar til at drage fordel af alle chancer i de to sidste løb."

Alain Prost
"Når man ser på afstanden mellem omgangstiderne i dag, var det svært for os at gøre det bedre, og vi burde ikke føle os for frustreret. Det er en bekræftelse på vores problemer i kvalifikationen, efter at starte weekenden uden nogle særlige problemer. Vi vil fortsat være motiverede lige til det sidste for at få et godt resultat, og vi vil igen få det bedste ud af omstændighederne i morgendagens løb."

BB  


Suzuka - Arrows kvalifikation

De to Arrows-kørere sluttede i toppen af den dårligste ende af feltet. Dog kan teamet se at deres to kørere ligger meget lige - blot to hundrededele skilte de to kørere. De la Rosa starter som nummer 13 og Verstappen en plads efter. Men det har ikke være en let kvalifikation.

Pedro de la Rosa
"Alle de problemer som vi ikke har haft indtil videre i denne weekend, koncentrerede sig i denne kvalifikaton, som er noget man overhovedet ikke ønsker, med nogle elektriske og hydrauliske problemer, så jeg kunne kun få meget få frie omgange. Jeg er virkelig skuffet, da jeg tror at vi kunne have været et par pladser længere fremme, især da raceren var så god under træningen. Dette er kvalifikation, og det er der man behøver en hurtig racere og den rette indstilling, og hvis en eller begge mangler, så kan man ikke kvalificere sig godt. Jeg var virkelig motiveret her, og jeg tror at vi skulle have kvalificeret os længere fremme."

Jos Verstappen
"Det var en ret god kvalifikation og vi forbedrede raceren hver gang vi kørte ud. Jeg tror at vi kunne have kvalificeret os lidt længere fremme end vi egentlig gjorde, hvilket er lidt skuffende, men jeg led også under lidt understyring som også kostede os tid."

Tom Walkinshaw
"Det var en rimelig skuffende kvalifikation, da mindre problemer dukkede op og hindrede begge kørere i at vise deres fulde potentiale. Men i morgen er det en ny dag, så vi har tid til at løse tingene og se frem til et stærkt løb."

BB  


Suzuka - Benetton kvalifikation

Fisichella er kommet i store problemer: han skal kortklippes. Wurz og Fisichella indgik inden kvalifikationen en aftale – og der står italieneren nu til et besøg hos barberen efter at Wurz slog ham i dagens kvalifikation…

Alexander Wurz
"Vi forventede at være i top-10 og vi var ikke i stand til det, så måske lavede vi noget forskelligt i forhold til de andre teams i træningen til morgen. Jeg er glad for min præstation, selvom jeg kæmpede for at få topfart og så ud til at være lidt nede mht. power. Jeg ønsker at takke mekanikerne som arbejde virkelig hårdt med raceren i denne weekend, især efter alle de problemer jeg havde i går. Nu ser jeg meget frem til at Giancarlo får klippet sit hår, da det var vores væddemål hvis jeg udkvalificerede ham!"


'Jo tak - jeg vil gerne bestille en frisure a la Briatore'

Giancarlo Fisichella
"Jeg er rimelig skuffet da vi efter gårsdagens træning og træningen til morgen, mente at vi kunne kvalificere os meget højere. Raceren virkede anderledes i kvalifikationen, og ikke så god som den var til morgen, så jeg kunne ikke rigtig få en god omgang."

Flavio Briatore
"Efter morgenens træning forventede vi at være bedre i kvalifikationen. Vi skal nu arbejde for at få en bedre præstation til løbet i morgen."

Pat Symonds
"Jeg håbede efter denne morgens træning at vi kunne få begge racere i top-10, og at vores nærmeste rivaler, Jordan og BAR, ville være bag os. Resultatet er ikke tilfredsstillende og vi skal nu finde ud af hvorfor."

BB  


Suzuka - BAR kvalifikation

BAR og Honda håber fortsat på point - også selvom de står tilbage i forhold til Williams og til dels også Jordan. Eneste mand der har en chance for - alt andet lige - at sikre sig nogle point til BAR er Villeneuve der starter som nummer 9, mens Zonta skuffende må findes helt tilbage på 18. pladsen.

Jacques Villeneuve
"Det var en god kvalifikation, men det er skuffende at have en god kvalifikation og så blive nummer 9. Generelt skyldes det manglende vejgreb. Dette års racer er bedre end sidste års, men Suzuka er en bane hvor racere har en større effekt en på andre, fordi man skifter retning hele tiden og med ret høj fart. Den eneste store ting, er at jeg har det hårdt med de dæk vi har her. Vi har en anden karakteristik at køre med, og jeg har det svært med at vænne mig til det. Jeg tror ikke at vi kan blive bedre i løbet i morgen, fordi vi ikke har været hurtige på ældre dæk. Hvis vi kan score nogle point her, så vil jeg være glad fordi vi ikke er så stærke som vi har været på det seneste."

Ricardo Zonta
"Jeg mener at resultatet er meget skuffende. Gutterne arbejde meget hårdt for at lave nogle ændringer i sidste minut og få mig ind i kvalifikationen så hurtigt som muligt. Jeg tror vi kørte med for meget downforce og jeg kunne drage fuld fordel af det i svingene, og det kostede mig for meget fart på langsiderne. Jeg ved ikke hvorfor jeg var så langsom i den første sektor."

Malcolm Oastler
"I Jacques tilfælde fik han sikkert alt ud af raceren og det som den tilbød i dag. Nummer ni er ikke godt, men vi kan køre fra der og forsøge at forbedre vores position i konstruktørernes VM."

BB  


Suzuka - Jordan kvalifikation

Jordan kørte sig pænt med frem, men de blev slået eftertrykkeligt af Williams, så der er vist ingen tvivl nu om hvilket team der er nummer 3 - det er ikke Jordan! Frentzen starter som nummer 8, mens Trull er helt tilbage på en skuffende 15. plads.

Heinz-Harald Frentzen
"Selvfølgelig er det ikke så godt at være så langt tilbage på grid'en. Men efter de problemer jeg havde til morgen, er ottendepladsen ikke så dårlig endda. I vores kamp for 4. pladsen i konstruktørernes VM er BAR og Benetton bag os, så det er positivt. Jeg er ikke glad for den måde raceren klarede sig og vi ved ikke præcist hvorfor. Jeg kender denne bane godt og jeg forsøgte at få det optimale ud af den, så det var det bedste jeg kunne levere."

Jarno Trulli
"Jeg ved ikke hvorfor, men racerens balance var perfekt i går, men ikke god i dag. Jeg havde ikke nok tid til at finde løsningen og derudover kunne jeg ikke få en god følelse fra servostyringen, så det var lidt et problem."

BB  


Suzuka - Jaguar kvalifikation

Der var langt om længe lidt succes for Jaguar – begge racere kørte sig ind i top-10, og det lover godt for Jaguar der godt kan bruge en succesoplevelse her sidst på året. Det har primært været de bløde dæk der har givet Jaguar et skub fremad.

Eddie Irvine
"De nye blødere dæk har gjort raceren meget bedre at køre, og jeg kunne ikke have kørt meget hurtigere end den tid jeg satte. Jeg er meget glad for at det hele faldt på plads i dag. Jeg tror ikke at jeg kunne finde mere tid i raceren. Jeg var på grænsen på min hurtigste omgang indtil at raceren gled lidt rundt. Måske ville en perfekt omgang give mig et par tiendedele, men der er ikke nogen perfekt omgang her. Vi skal nu slå til i morgen og slutte weekenden med en pointplacering. Vi er kommet igennem positivt arbejde de sidste to dage og vi er tæt på en belønning for den indsats."

Johnny Herbert
"Jeg var ikke glad for racerens balance til morgen, så vi tog beslutningen om at gå et skridt tilbage med opsætningen, hvilket var meget bedre med det samme. Vi kunne ikke fjerne al understyringen, hvilket er en skam, da man behøver en flydende racer her for at holde farten gennem omgangen, specielt gennem S'erne. På min bedste omgang endte jeg bag Jos i den sidste sektion, men jeg er meget glad for at være i top-10. Det ville have været rart at få en ekstra tiendedele der ville give mig 8. pladsen, men vi er helt sikkert med i spillet."

Gary Anderson
"Begge kørere arbejdede hårdt for at forbedre raceren progressivt, så det er ikke overraskende at vi har begge racere i top-10. Vi havde en god test på Silverstone i sidste uge, hvor vi fandt næsten tre tiendedele ved aerodynamiske udviklinger. Det betød at vi ankom med forvisningen om et godt løb. Vi holdt os også til planen vi havde lagt for fredag og i dag, og vi havde problemfrie forsøg, hvilket tillod os at gennemføre det program som forberedelse til kvalifikationen. Til løbet, er vi på jagt efter point som vi ønsker her sidst på sæsonen."

BB  


Suzuka - Lørdagens pressekonference

Efter dagens kvalifikation, så var der som sædvanlig pressekonference med de tre bedst placerede kørere. Det var i dag følgende:

1. Michael SCHUMACHER (FERRARI), 1:35.825s
2. Mika HAKKINEN (McLAREN-MERCEDES) 1:35.834s
3. David COULTHARD (McLAREN-MERCEDES), 1:36.236s

Spg.: Michael, hvor vigtigt var det psykologisk at opnå pole position i dag?
Michael Schumacher: Pole position er den bedste startposition til løbet, som vi alle ved, og du ønsker blot at opnå dette. Du ønsker at have den bedste mulighed for at vinde løbet. Det har været vores mål hele weekenden - at prøve at vinde dette løb og at afslutte mesterskabet. Dette er det første skridt [men] det er ikke slut endnu. Men vi har selvfølgelig den bedste startposition og en konkurrencedygtig bil, [i hvilken vi kan] gøre arbejdet færdigt.

Spg.: Det så ud som om, at du med vilje begrænsede dig selv til tre '3-omgange', når du kunne have valgt fire. Hvorfor?
MS: Normalt gør andre biler banen [bedre], når de går ud tidligt. Det var ikke tilfældet i dag, så der var ingen grund til at gå ud tidligt. Bagefter var der ikke mere tid til at [køre] mere.

Spg.: Denne bane har en berygtet start ned ad bakke, som sendte dig ud et par år siden. Er du glad for startproceduren her?
MS: Vi får at se i morgen!

Spg.: Mika, du er 2'er meget tæt på Michael efter en stærk kamp i dag, Men du har været 2'er her i kvalifikationen de sidste to år, og vundet løbet begge gange. Er du derfor skuffet over at være 2'er igen?
Mika Hakkinen: Grundlæggende ja. Vi foretog nogle justeringer, som hjalp mig [til at kunne] køre hurtigere, og min sidste omgang var temmelig god. Men i det sidste sving - chikanen - var jeg ikke i stand til at accelerere ud af svinget så hurtigt, som jeg ønskede. Så naturligvis er jeg en smule skuffet over at være på 2. pladsen.

Spg.: Når man kigger på sektortiderne, ser det ud som om, at de justeringer du foretog gjorde bilen langsommere i den første sektor til fordel for de to efterfølgende sektorer. Er det korrekt? Hvorfor gjorde du det?
MH: I en situation som vi var i [i dag] var det alene et spørgsmål om at få de rette linier gennem svingene og at [finde] de rigtige bremsepunkter. Jeg forbedrede mig gradvist i alle sektorer. Vi gjorde intet spektakulært gennem sessionen - og jeg var temmelig tilfreds med bilen.

Spg.: David, hvor let er det for dig at give 100% under kvalifikationen, når du ved, at du ikke længere er involveret i kampen om mesterskabet?
David Coulthard: Det har faktisk intet med det at gøre, når det gælder kvalifikationen. For mig er det ligesom ved det første løb i sæsonen: Jeg ønskede at gøre mit bedste. Jeg har kæmpet denne weekend for at finde balancen på bilen og være i stand til rigtigt at kunne angribe banen. Jeg følte ikke, at jeg havde en [reel] mulighed for at gå efter forreste startrække. Ikke desto mindre, er jeg tilfreds med at have foretaget nogle forbedringer, og med at komme lidt tættere [på de to forreste]. Jeg formoder, at jeg nu har husets bedste sæde for at kunne se, hvad der sker med mesterskabet.

Spg.: Hvordan ser du din rolle i morgen? Tror du, at du vil se på fra 3. pladsen, eller forventer du at teamet gør noget smart, som kunne sikre dig en vigtigere rolle?
DC: Ved du hvad, der har været så meget snak om dette, men jeg tror, at alle overspiller [dét som et] team egentlig kan gøre. Jeg kan ikke på mirakuløs vis placeres foran Michael eller sådan noget lignende. Vi bliver nødt til at køre [i morgen] og se hvad der sker. I øjeblikket er jeg ikke så hurtig som Michael eller Mika, så det er klart, at jeg bliver nødt til at få en god start. Hvis jeg kommer foran én af dem? Hvem ved, hvad der så kan ske? Men lad os nu først af alt, se hvad der sker ved starten.

Spg.: Michael, du virker meget mere stille og mere fokuseret på at få arbejdet gjort

ISH  


Suzuka - søndagens pressekonference

Efter løbet var kørerne i top tre, som sædvanligt samlet for at blive forhørt om løbet og i dette tilfælde deres følelser efter at verdensmesterskabet nu er afgjort.

Spørgsmål: Michael, du er verdensmester for tredje gang, og du har vundet med Ferrari. Hvordan føles det?
Michael Schumacher: Magen til Monza – men lad være med at forvente at jeg bryder sammen i gråd denne gang. Igen, det er… det er svært at finde de rette ord for sådan en følelse. Det var så stort et følelsesudbrud, da jeg først krydsede linien. Forholdene i dag var så svære: regn, så ingen regn, så en smule og så lidt mere. Op- og nedturene igennem sæsonen… og så at endelig opnå det med en sejr… den måde vi gjorde det på. Jeg mener kampen til det sidste sving, takket være Mika. Han kunne godt have gjort det lidt lettere for mig! Det var simpelthen… enestående, og der er ingen andre ord til at beskrive det end det.

Sp.: Der er gået fem år siden din anden titel i 1995 med Benetton. Har der været øjeblikke i den periode, hvor du troede, at det aldrig ville ske igen?
MS:Nej, Jeg troede ikke at det aldrig ville ske igen. Men selvfølgelig: for hvert år, at det ikke skete, blev det længere og længere siden. Man bliver på en eller anden måde vred over at det virker til sidst, selvom vi altid følte at vi havde en chance. Men vi kunne ikke udnytte det af mange grunde. Endelig [at have opnået det] det er skønt. Det er simpelthen skønt. Tænk på hvordan der må være lige nu i Italien. Det må simpelthen være fantastisk…

Sp.: Vi hørte et uddrag af din radio-kommunikation med Ross Brawn. Hvad handlede diskussionen om mellem jer to omkring tidspunktet for dit andet pitstop?
MS: Da vi så Mika gå ind til sit andet pitstop, vidste vi at havde et par omgange mere tilbage. Vi vidste også at de ville blive to skæbnesvangre omgange. Problemet var trafikken. Jeg vil ikke sige at det var let at overhale, for det kostede mig lidt tid, og da jeg kom ind i pitten spandt en Benetton rundt foran mig og bevægede sig baglæns, og jeg vidste ikke hvor han ville hen. Så jeg tænkte: 'Det er ikke nok. Simpelthen. Det øsede ned jeg var ikke så hurtig som jeg burde være. Da jeg kom ind, gav Ross mig en ajourføring og sagde: "Det ser godt ud, godt ud nedad pitten, der er en 80 km/t hastighedsbegrænsning." Men jeg ventede kun på ordene: " Det ser ikke godt nok ud.", fordi at man ikke kan se hvor modstanderne er. Men så sagde han: "Det ser helvedes godt ud!". Det var helt klart et fantastisk øjeblik. Og derfra håber man bare at intet går i stykker på bilen. Men regne tog stadig til og af, hvilket ikke hjalp, fordi manden i front ikke vil begå nogen fejltagelser, når manden bagved ikke har noget at miste, ha er nødt til at forsætte med at skubbe på. Det var ikke de ideelle forhold, men når alt kommer til alt, er det lige meget om det var ideelt: Det var nok.

Sp.: Mika, du har været en værdig verdensmester i to år. Din regeringsperiode er dog ovre nu. Hvordan har du det?
Mika Hakkinen: Meget trist… Men tillykke til Michael. Det har været en skøn sæson, meget hård. Det har bestemt også været spændende, med masser af op- og nedture for os. På den anden side forstår jeg at det er en anden kørers tur til at vinde. Og for at vær en god vinder må man også nogle gange være en god taber. Det betyder ikke at man skal være lykkelig over at blive 2'er eller tabe, men at tillade nogen lykke og glæde for den kører, der har vundet. Det er Michael for tiden. Han har gjort det bedst mulige job i år, hvad vi ikke var i stand til. Selvfølgelig, er jeg lidt skuffet, men på den anden side har jeg vundet to år i træk, i 1998 og 1999. Livet og motorsporten forsætter. Vi er nødt til at blive ved med at kæmpe, og jeg er sikker på at vi også i fremtiden vil se noget spændende motorsport.

Sp.: Det var i slutningen af perioden omkring det andet pitstop, hvor du tabte din ti

CBA  


Suzuka - Williams race

Jenson Button havde endnu en gang kvalificeret sig foran teamkollegaen, Ralf Schumacher, og ville han endnu en gang, enten udgå eller placere sig nede i rækkerne? Det var et af de spørgsmål der dukkede op efter kvalifikationen lørdag

Rytmen blev brudt. Jenson Button fuldførte løbet og kom i mål på en flot femteplads, hvorimod Ralf Schumacher måtte udgå efter 41 omgange. Jenson Button fik en dårlig start, hvor han mistede 2 placeringer. Grunden var at koblingen var blevet overophedet. En af placeringerne mistede han til Ralf Schumacher, som avancerede kraftigt, og endda var lige ved at kunne overhale David Coulthard og tage tredjepladsen.

Jenson Button:
"Jeg prøvede at finde koblingspunktet, og derved blev koblingen overophedet. Så da starten gik, føltes det som om jeg blev holdende, i mens de andre passerede mig. Da regnen tog til, var bilen faktisk meget nem at køre, og jeg havde fuld tillid til den. Og da jeg endelig kom foran Ralf, var det faktisk et rimelig roligt løb. Der var for langt op til Barrichello, og der var langt ned til Villeneuve. Det var godt at få nogle points, der er med til at fastholde min position i mesterskabet. Hvis jeg får nogle flere i Malaysia, og Villeneuve ingen får er det endda muligt, at jeg kan overhale ham."

For Ralf Schumacher var det en blandet fornøjelse at køre løbet, så længe det varede. Bl.a. var han ikke helt tilfreds med Marc Gene i Minardi.

Ralf Schumacher:
"Starten var rigtig god, og jeg troede en overgang, at det skulle lykkes at bevare fjerdepladsen løbet igennem. Men da regnen kom, begyndte vanskelighederne. Løbsbetingelserne blev vanskeligere, men dybest set, var de spin min egen skyld."

På 13 omgang, da regnen tog lidt til, blev hans bil vanskeligere at håndtere. Han kom lidt for langt ud i et sving, og det gjorde muligt for Barrichello at overhale ham. Han kørte derefter i pit for nye dæk og mere benzin. På 41 omgang var det galt igen.

Ralf Schumacher:
"Som sædvanligt når man skal overhale en Minardi, har de svært ved at flytte sig. De flytter sig ikke før allersidste øjeblik, og man ved ikke altid hvor de flytter sig hen, fordi man er ikke klar over, om de har set at man vil overhale. Han bremsede meget pludselig, og det overraskede mig totalt. Marc Gene kom dog hen efter løbet, og undskyldte sin kørsel, og det er helt i orden."

Gerhard Berger:
"Det var en flot og meget voksen kørsel af Jenson. Et stort tillykke til Michael Schumacher og Ferrari med verdensmesterskabet. De har vist den standard, som vi prøver at nå. Jeg er meget glad for at vi er kommet et skridt nærmere på at besætte tredjepladsen i VM for konstruktører. Jeg håber, at vi kan fejre dette i Malaysia."


"Vi havde overhovedet ingen tekniske problemer med motorerne i denne weekend. Det er meget tilfredsstillende, især også fordi det klarede det flot."

PDL  


Suzuka - Ferrari race

En dobbelt historisk begivenhed fandt sted på Suzuka banen i Japan i dag. Banen som er ved at få ry for at afgøre verdensmesterskabet i F1 levede op til dette ry i dag igen. Hovedpersonen i begge begivenheder hedder Michael Schumacher. Første historiske begivenhed er, at han er den første kører for Ferrari, som vinder VM siden 1979, hvor Jody Scheckter vandt. Den anden begivenhed er, at han er den første kører siden afdøde Ayrton Senna, som har vundet 3 verdensmesterskaber.

Efter et par sæsoner, hvor det har været lige ved og næsten, lykkedes det endelig i dag for Michael Schumacher at opfylde drømmen - for både ham selv og ikke mindst Ferrari - nemlig at vinde kørernes mesterskab til det gamle hæderkronede italienske mærke.

Men hvordan forløb det så? Michael Schumacher lavede ikke verdens bedste start, det samme oplevede Rubens Barrichello i den anden Ferrari. Undervejs fik Barrichello sig dog kørt op på den fjerdeplads som han også startede fra. Takket være pitstoppene vandt han nogle placeringer, det hjalp også at Ralf Schumacher i en enkelt situation røg ud af ideallinjen, og derved var vejen for Barrichello til at overhale. Michael Schumacher tabte en enkelt position i starten, men hægtede sig rimeligt på Mika Hakkinen der tog føringen. Takket være et pitstop i forbindelse med det meget svingende vejrlig, lykkedes det igen Michael Schumacher at tage føringen ved det andet pitstop, og bevare føringen til målstregen.

Efter løbet var der selvfølgelig glæde i teamet og hos kørerne. Alle vigtige personer udtrykte deres glæde over sejren og verdensmesterskabet.
En af de vigtige personer i Ferrari teamet er Ross Brawn, teknisk direktør og teamets store strateg, er en af bagmændene bag successen.

Ross Brawn:
"Det kritiske punkt i løbet var Hakkinens andet pitstop. Der fik vi mulighed for at passere ham og komme i front. Det lykkedes os at bevare føringen derfra. Vejrbetingelserne var ikke de bedste, og vi vidste at på et tidspunkt ville han få problemer. Michael kørte optimalt, det lykkedes ham at holde kontakten med Hakkinen, og kunne slå til på det rigtige tidspunkt."


"Det er et glædeligt øjeblik. Dette resultat har været det primære mål siden starten af året, og også i de foregående år. Nu behøver vi kun 3 points for også at vinde konstruktørernes mesterskab, og det bliver vores store mål om 14 dage i Malaysia. Ved det andet pitstop lykkedes det os at få Michael ud foran Hakkinen. Det skete på de bedste dæk, som vi havde tilbage fra kvalifikationen i går."

Michael Schumacher:
"Det er svært at finde ord som kan udtrykke det føles. Vi har arbejdet for dette i de sidste 5 år, og 3 gange har vi været tæt på. Ved starten var Mika meget hurtig og der var ikke noget jeg kunne gøre. Vi lavede nogle enkelte justeringer ved det første pitstop, og det hjalp en hel del. Så så vi Mika tage sit andet pitstop, og der havde jeg stadig nogle omgange tilbage inden mit pitstop. Da jeg skulle ind til mit pitstop, var det lige ved at glippe, der var noget trafik som sinkede mig, og pludselig holdte der en Benetton på tværs foran mig, da jeg skulle køre ind i pitindkørslen. Men Ross Brawn beroligede mig da jeg kørte i pitlanen, og til sidst skulle jeg bare passe på bilen, og sikre mig at jeg ikke lavede nogen fejl."

Rubens Barrichello:
"Jeg fik en god start, men så blokkerede Coulthard, og det gjorde at andre kunne køre forbi mig. Derefter var det svært at komme op igennem trafikken. Men da jeg havde klaret det, kunne jeg presse noget mere, men det var ikke nok til en podieplacering."

Det var så slut på 21 års venten for Ferrari på at vinde kørernes mesterskab. En stor byrde er taget af skuldrene, men det sidste mangler. Man vil gerne have "The Double" og mon ikke det lykkedes at sikre sig konstruktørernes mesterskab ved sæsonafslutningen på Sepang banen?

PDL  


Suzuka - BAR race

Udenfor det store rampelys blev der også leveret en præstation der får betydning for VM. Det ene point som Jacques Villeneuve sikrede sig gør at BAR nu er alene om at have 5. pladsen i konstruktørernes VM, og dermed er Jordan rykket ned som nummer 6.

Jacques Villeneuve
"Vi gjorde det godt i denne weekend. Raceren var ret hurtig i midten og slutningen af løbet. Jeg lavede uheldigvis ikke en god start, men da alt var faldet til ro i feltet havde jeg en god kamp med de to Jaguarer. Det meste at løbet blev brugt til at angribe. Jeg passerede de to Jaguarer og forsøgte at komme tæt på Button, men jeg kunne ikke overhale ham ved det andet pitstop. Det er selvfølgelig meget vigtigt at blive i top-5 i konstruktørernes VM, men vores mål må nu være at slå Fisichella i kørerens VM og Benetton i konstruktørernes. Det er helt sikkert muligt."

Ricardo Zonta
"Startende næsten bagerst, var det nok det bedste vi kunne få i dag. Niendepladsen er rimelig godt for teamet da vi sluttede i top-10, men skuffende for en kører, da der ikke blev tjent nogle point. Jeg kørte så hårdt jeg kunne, og det eneste øjeblik jeg havde var da Michael Schumacher overhalede mig. Jeg kørte så langt over som jeg kunne for at give ham plads, selv helt ind på græsset, men var stadig i stand til at komme så langt over så han ramte mit hjul da han kørte forbi."

Craig Pollock
"Det var et hårdtkæmpet løb for meget vigtige point som gav os en plads bedre i konstruktørernes mesterskab. Jacques og Ricardo kørte alle hårdt og de vandt deres pladser ved gode overhalinger. Det var alt i alt en god teampræstation."

Takefumi Hosaka
"Jeg vil gerne sige tillykke til Michael Schumacher med VM. De forreste har været de hurtigste hele sæsonen og var meget hurtige i dag. Vi forsøgte at få det bedste ud af raceren i denne weekend, men det var desværre ikke nok, selvom det var godt at få et point. Jeg er ked af det på de mange Honda-fans vegne, da de har givet os god støtte og jeg lover dem at vi vil være meget bedre når vi vender tilbage til Suzuka næste år."

BB  


Suzuka - Bridgestone race

Bridgestone valgte at bruge deres lokalkendskab til at sætte dagsorden og kun medbringe én compound. Det gjorde at alle stod helt lige, og det gav egentlig et interessant billede af hvordan feltet måske i virkeligheden er skruet sammen.

Ross Brawn, teknisk leder hos Ferrari
"Vi har haft fire virkelig hårde år hos Ferrari og med sejren er en drøm blevet til virkelighed. Da jeg kom til Ferrari var det min ambition at vinde denne titel, og det er slutningen på mine ambitioner. McLarens andet pitstop var det vigtige øjeblik som tillod os at komme forbi Mika og tage føringen. Forholdene var meget svære på det tidspunkt og vi var heldige - med al respekt for Mika - at han kæmpede med regnen. Michael udførte han normale fornemme arbejde og var i stand til at holde på Mika gennem midten af løbet. Han fik alt til at tælle mod slutningen af det andet og i begyndelsen af det tredje stint. Mod slutningen af løbet blev Michael lidt nervøs omkring baneforholdene, og vi begyndte at overveje om vi skulle bruge regnvejrsdæk. Men vi holdt blot øje med Mika for at se hvad han gjorde - og vi var meget bekymrede mod slutningen! Dette er ikke slutningen af mesterskabet for Ferrari, fordi vi stadig skal kæmpe om konstruktørernes mesterskab. Det vil være rart at slutte dette historiske år med en dobbeltsejr. Dækkene var konstante og gode hele weekenden. Medium-dækkene som Bridgestone tog med til dette løb så ud til at passe godt til Ferrari og McLaren, fordi de alle kørte meget tæt hele weekenden. Bridgestone tog virkelig det rigtige valg ved at medbringe denne compound i Japan."

Adrian Newey, teknisk leder hos McLaren
"Under forholdene føler jeg mig meget afslappet. Vi gjorde vores bedste. Schumacher var dog hurtigere i de fugtige forhold. Det var meget tæt i løbet og Mika var lidt hurtige end Michael da banen var tør. Mikas andet pitstop var den afgørende faktor i VM-kampen. Vi var ikke hurtige nok i de fugtige dele i tiden for pitstoppet."

Yoshihiko Ichikawa, teknisk leder hos Bridgestone
"Omgangstiderne her på Suzuka var over to sekunder hurtigere end sidste år. Denne forbedring af tiderne var forventet fra de specielle dæk vi havde med her. På trods af den store forbedring af omgangstiderne og den hårde Suzuka-bane, var nedbrydelsen af dækket fortsat rimelig lav. Det nye medium-dæk virkede meget godt - og det var uheldigt at vi ikke også fik prøvet vores nye regnvejrsdæk, men måske vil vi have chancen for at prøve dem i Malaysia. Det var meget uheldigt for Mika da det startede med at regne til sidst i løbet. Tillykke til Michael og Ferrari."

Hiroshi Yasukawa, leder af Bridgestone Motorsport
"Jeg er meget glad for Bridgestones resulat. I de sidste to år har vi været de eneste der leverer dæk, og jeg vil gerne sige tak til alle i teamet. Jeg vil gerne sige tillykke til Ferrari og Michael Schumacher for deres vigtige sejr efter 21 år. McLaren-Mercedes gjorde også et fantastisk stykke arbejde i år, hvor begge teams gjorde weekendens kvalifikation og løbet til noget meget specielt. Tak også til vores utrolige tekniske team hos Bridgestone og hele holdet som har hjulpet os frem til denne sejr. Næste år vil vi sikkert levere til seks teams, og håber at slå vores nye konkurrent."

BB  


Suzuka - McLaren race

McLaren-Mercedes sluttede det japanske grand prix med begge kørere på podiet. Men selvom det lyder meget flot, så mistede McLaren VM-titlen.

Mika Hakkinen
"Jeg er selvfølgelig skuffet, men jeg vil stadig gerne ønske Michael tillykke. Vi havde en god kamp i år, både med op- og nedture og det har været meget spændende. I dag lavede jeg en god start for at tage føringen og tingene så meget godt ud indtil mit andet pitstop. Disse gutter udførte et godt stop, men jeg mistede uheldigvis værdifuld tid på min udomgang blandt andet på grund af trafik, men også da det begyndte at regne lidt mere, og med de nye dæk var det meget glat og jeg gled over det hele. Jeg vil tror at man for at være en god vinder også skal være en god taber, og nu fokuserer vi på at slutte sæsonen på toppen i Malaysia og på næste års mesterskab."

David Coulthard
"Jeg havde et meget stille løb og var ikke rigtig involveret i nogle kampe. Jeg koncentrerede mig blot om at holde raceren på banen, da forholdene var meget svære, da banen ændrede sig hele tiden. På en omgang var den meget våd og på den næste var den ikke. Vi ser nu frem til næste år hvor vi vil forny vores udfordring."

Ron Dennis
"Den uregelmæssige regn og trafik efter Mikas sidste pitstop var vigtige grunde til udfaldet af løbet. Kørerne og teamet som et hele, arbejdede hårdt weekenden igennem og vi huske at VM kommer af point der er hentet over 17 løb, så vi kan ikke se isoleret på dette løb. Det har været et svært år, som har set både vores konkurrenter og held svinge i begge retninger - vi har ikke haft en perfekt sæson, men heller ikke en dårlig. Pointforskellen mellem de to topteams og resten af feltet viser hvor intens kampen har været i år. Det er svært at være positiv i øjeblikket, men hele firmaet har gjort det godt og vi kan alle være glade for de 7 sejre og 7 pole positions som vi opnået indtil videre i år."

Norbert Haug
"At slutte som nummer 2 i VM efter to titler i træk er ikke noget at skamme sig over. Det var tæt race i dag, som Mika havde under kontrol indtil det sidste pitstop hvor han mistede tid da han var ude på nye dæk i delvis våde forhold. Han var også uheldig at mistede yderligere tid på grund af langsommere kørere. Vi ser frem til næste VM-sæson, som for os allerede begynder i Kuala Lumpur. Tillykke til Michael Schumacher og Ferrari."

BB  


Suzuka - Minardi race

Det lille italienske Minardi team klarede igen skærene. Det skal forstås på den måde, at godt nok er de som regel sidst i kvalifikationen, men i selve løbene, kan de et langt stykke af vejen, følge flere af de andre biler. Og det var også tilfældet denne gang. Men som flere gange før i denne sæson, måtte den ene af kørerne udgå med et motorproblem.

Gaston Mazzacane:
"Jeg fik en god start, men kunne ikke følge det samme tempo som de andre. Det var ikke meget grip i det første sæt dæk, det blev dog bedre efter det første pitstop. Men jeg kæmpede hele tiden med understyring, specielt ved udgangen af de langsomme kurver. Og da det begyndte at regne, blev det hele endnu værre. Det vigtigste for mig, var dog at passere målstregen, og det lykkedes i dag. Og på trods af uheldet under formiddagens warmup, virkede bilen godt mekanisk, og derfor vil jeg gerne takke teamet for en fremragende indsats."

Marc Gene:
"Vi vidste allerede inden starten, at det kunne blive et vanskelig løb, fordi vi ikke brugte den nye hydrauliske gearkasse. Det betyder at vi tabte ca. 2/10 af et sekund pr. omgang. Men alligevel lykkedes det mig at kunne holde samme tempo som Benetton'erne og den ene Sauber. Jeg var desværre ikke hurtig nok til at kunne overhale dem, men jeg kunne holde deres rytme og tempo. Mine pitstop gik rigtig godt, desværre var jeg nødt til at udgå med et motorproblem. Det var en skam, fordi i dag følte jeg, at vi beviste at vi kunne være med mange af de andre.

Gian Carlo Minardi:
På trods af hans position, viste Marc en flot præstation med nogle gode omgangstider. Desværre blev han svigtet af en motorfejl kun syv omgange før mål. Gaston kørte også et godt løb, og imod slutningen af løbet, kunne han i regnvejret matche mange af de andres omgangstider. Vi vil gerne ønske Ferrari tillykke med mesterskabet. De har virkelig fortjent det, efter det hårde arbejde de har udført i lang tid."

PDL  


Suzuka - Jaguar race

Jaguar gjorde det igen. Igen en syvende plads. Denne gang var det dog anderledes, idet man også havde en bil lige efter på ottende pladsen. Og efter de seneste løb, er man efter en lang down periode endelig ved at nærme sig næsten toppen. Men med et løb tilbage, er det alt for sent. I hvert fald i år.

Men hvordan oplevede kørerne selve løbet?

Johnny Herbert:
"Jeg havde en god start på løbet, men det første sæt dæk føltes ikke så gode. Bagenden af bilen virkede meget løs, så det var svært at køre konstante omgange. Efter det første pitstop, var bilen meget bedre, og det var der jeg kunne køre det bedste i løbet. Efter det andet pitstop, kom jeg forbi Eddie, men jeg anede ikke at vi var så tæt på hinanden, før jeg så et sammendrag efter løbet. Det lykkedes mig at køre væk fra ham, og kunne optage forfølgelsen af Villeneuve, men der var ikke fart nok i bilen til at det kunne lykkes. Det var endnu en syvende plads for mig, men det er godt at se teamet avancere, og være med i "best of the rest".

Eddie Irvine:
"Jeg lavede en rigtig god start, hvor jeg passerede Button og Barrichello. Mit første stint var godt nok - bilen var god, og jeg kunne opretholde en god fart hele tiden. Efter det første pitstop tabte jeg en masse, fordi bagenden af bilen føltes meget løs. Og efter det andet pitstop, føltes bilen ikke rigtig god på de nye dæk. Hvis vi havde kunnet frembringe den samme balance i bilen, som i fredags, ville vi have været i pointene. Efter denne weekend, føles det næsten som endnu et tab. Men vi har bevist at vi kan være med næsten helt fremme. Vi bygger stadig, men fundamentet er ikke helt færdigt endnu."

Neil Ressler:
"Helt klart, vi er selvfølgelig skuffede over ikke at få points igen, men jeg vil så til gengæld også sige, at dette var den bedste weekend for os i år. Begge biler klarede det fint igennem hele weekenden, og vi har været tæt ved hele tiden. Vi er selvfølgelig glade for, at vi bevæger os i den rigtige retning. Vi glæder os til Malaysia, og vi håber at kunne forsætte fremgangen dér. Med lidt held kan vi slutte i pointene."

Teamet havde en ekstra mand med i Japan. Nemlig den kommende teamchef, Bobby Rahal. Selvom han ikke er tiltrådt endnu, er han i fuld gang med at iagttage, og suge til sig af indtryk. Han var også indlemmet i teamet på Indianapolis, men kunne pga. den megen ståhej omkring hans udnævnelse, ikke var så involveret i teamets arbejde som han gerne ville.

Bobby Rahal:
"Begge kørere lavede en god start. Det var en skam, at der var nogle småproblemer omkring pitstoppene. Det gik værst udover Eddie Irvine, som mistede noget af balancen i bilen i hans andet stint. Jeg mener, at Johnny Herbert havde en mere konstant bil igennem hele løbet. Jeg er lidt skuffet over, at vi ikke fik points, men i det mindste udviste vi en god pålidelighed. Tingene er lidt anderledes her i F1, men det er stadig racerløb, det drejer sig om."

PDL  


Suzuka - Jordan race

Løbet på Suzuka blev en stor skuffelse for Jordan - igen! Trulli gennemførte løbet, men helt nede på en ligegyldig 13. plads. Frentzen udgik med hydrauliske problemer. Samtidig blev teamet sat en plads tilbage i forhold til BAR, og de ligger nu nummer 6 i konstruktørernes VM.

Jarno Trulli
"Vi startede på en 3-stop strategi i håb om at det ville hjælpe mig med at forbedre min dårlige startplacering. Jeg kom op på 10. pladsen før jeg lavede et tidligt førstestop, men det var der jeg besluttede at skifte til at tage to stop. Da jeg kom ind for anden gang på 28. omgang, var den ekstra benzin der var ombord med til at slå bunden ud af raceren visse steder, og den var svær at køre. Jeg måtte blot gøre det bedste jeg kunne for at gennemføre."

Heinz-Harald Frentzen
"Det var en skam fordi løbet gik til min fordel. Okay, jeg mistede nogle pladser i starten fordi jeg havde for meget hjulspind. Jeg lod Trulli gå forbi, fordi han var på en 3-stop strategi. Jeg havde planlagt to. Senere skiftede Jarno sin strategi. Alt jeg nu kan, er at håbe på et bedre resultat i Malaysia. Alt mellem 4. og 6. pladsen i konstruktørernes VM er muligt."

BB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk