Presse
Australiens Grand Prix


 Bridgestone - preview
 Australien - Williams preview
 Australien - Jordan preview
 Australiens GP - Toyota prewiew
 Australiens GP - Renault preview
 Australiens GP - BAR preview
 Australiens GP - Sauber preview
 Australiens GP - McLaren preview
 Australiens GP - Minardi preview
 Australiens GP - Jaguar preview
 Australiens GP - Ferrari - 1. kvalifikation
 Australiens GP - Mclaren - 1. kvalifikation
 Australiens GP - Sauber - 2. kvalifikation
 Australiens GP - Williams - 2. kvalifikation
 Australiens GP - Ferrari - 2. kvalifikation
 Australiens GP - Toyota - 2. kvalifikation
 Australiens GP - BAR - 2. kvalifikation
 Australiens GP - Sauber racerapport
 Australiens GP - Renault racerapport
 Australiens GP - Ferrari racerapport
 Australiens GP - Williams racerapport
 Australiens GP - McLaren racerapport
 Australiens GP - Minardi racerapport
 Australiens GP - BAR racerapport
 Australiens GP - Jordan racerapport
 Australiens GP - Toyota racerapport
 Australiens GP - Jaguar løbsrapport
 

Bridgestone - preview

Så er banen igen kridtet op til en intens duel på dæksiden i Formel 1. De forsvarende mestre fra Bridgestone har masser at se til for at holde konkurrenterne stangen. Derfor har de også været i fuld sving henover vinteren for at være 100% klar til Melbourne. Teamet har i år udvidet deres stald af teams - således at det bliver BAR, Ferrari, Jordan, Minardi og Sauber der kører med Bridgestone Potenza dækkene. 5.000 dæk har været testet af i løbet af vinteren, således at dækkene er udviklet videre. Målsætningen er da også klar - de skal fortsætte med at vinde og tage mesterskabet igen. Her bliver det primært Ferrari der får den mulighed af de teams som Bridgestone leverer dæk til. "Vi sluttede 2002-sæsonen på toppen med den 70. Grand Prix-sejr i Bridgestones 100. løb i mesterskabet, og vi er opsatte på at fortsætte hvad hvor vi slap - med endnu en sejr," siger Hiroshi Yasukawa.

I alt er der medbragt 1.100 Bridgestone dæk til weekenden i Albert Park - alle produceret i Japan. Reglementet i 2003 åbner op for diffentieret dækvalg forud for Grand Prix'et, og derfor har der ved dækudvikling været lagt vægt på det enkelte teams behov og ønsker. "På grund af de nye regler i år, har vi arbejdet meget hårdt på at matche vores dæk med de forskellige egenskaber ved vores teams racere og forskellige konstruktioner og compounds vil blive brugt af vores teams næste weekend," siger Hisao Suganuma. Derudover har de skullet arbejde på at levere et godt regnvejrsdæk - det ikke tilladt at medbringe en lang række forskellige regnvejrsdæk, men kun ét.

Yderligere er der også nye regler for kvalifikation, hvorfor holdbarhed og præstation af dækkene får meget stor betydning. "Vi har gjort markante fremskridt i vores compounds henover vinteren og jeg er tilfreds med at vores compounds vil leve op til de hårde forhold," slutter Suganuma.

BB  


Australien - Williams preview

Williams teamet tager til Australien med store forhåbninger. De første svære problemer med det nye chassis er man ved at få løst, men er det nok?

Williams har haft en svær forsæson med adskillige vanskeligheder under diverse tests. Det var som om at motor og chassis ikke ville arbejde ordentlig sammen. Den meget kraftfulde BMW motor kunne ikke få fart nok i chassiset. Nærmere analyser viste at der var problemer med aerodynamikken i det helt nye chassis som også indeholder visse specielle funktioner ifølge Williams selv. Det har man dog her i de sidste tests fået rettet meget op på og er nu på rette vej.

Kørerne er i hvert fald ikke tvivl om at den nye konstruktion er noget særligt. Det som nu gør det vanskeligere, er at de nye regler påbyder at man skal køre Grand Prix'et med samme setup som under kvalifikationen. Det giver nok nogle panderynker - ikke kun hos Williams - om hvilken vej man skal arbejde hen imod når et setup skal findes og besluttes.

Hos Williams venter man sig meget af de nye dæk fra Michelin, som har udviklet utrolig meget siden sæsonen sluttede sidste år. Også den nye BMW motor har været lang tid undervejs. Man har testet motoren meget i prøvebænke, og selvfølgelig også under de første indledende tests til sæsonen i år. Det man har været meget fokuseret på, har været holdbarhed. De nye regler stiller utrolig store krav til holdbarheden i motorerne i denne sæson. Rent faktisk skal motorerne anvendes både under kvalifikationen og Grand Prix'et. Tidligere har man måttet skifte motor efter behag, men det er slut nu. Dog er man alligevel meget optimistiske hos Williams og BMW. De første problemer er væk, nu kommer den første store eksamen.

PDL  


Australien - Jordan preview

Optakten til 2003 sæsonen har ikke været nem for Jordan teamet. Økonomiske problemer har kastet en mørk skygge over teamet. Men man er klar til weekenden.

Jordan teamet har pga. økonomiske problemer været sent ude med flere ting. Teamets fremtid, andenkøreren, sponsorer osv. Der er rigtig mange ting som skulle klarlægges inden man kunne komme rigtigt i gang med forberedelserne. Men nu er man klar og optimismen har igen fået overtaget.

Alle har arbejdet utrolig hårdt i teamet for at få det hele til at hænge sammen, og derfor havde Eddie Jordan samlet alle ansatte for at takke dem for den store indsats, og selvfølgelig også hvad målsætningen er nu da man er kommet godt i gang.

Også udadtil lyder der positive toner fra teamchefen:
"Vi har fået bygget en godt udseende bil, og med loyal støtte fra vore sponsorer, især Benson & Hedges, samt det nye samarbejde med Ford Cosworth, kan vi se frem til starten på sæsonen med god del forhåbninger. I Giancarlo har vi en af de bedste Grand Prix kørere og i Ralph har vi en ung med som har en utrolig moden optræden. Vores helt store mål er at Jordan skal komme tilbage som en seriøs udfordrer. Glem ikke at kun fire konstruktører har vundet Grand Prix'er i de sidste fem år - og vi er en af dem. Med de nye regler kommer der en del uforudsigelighed ind, og jeg tror at vi kan drage fordel af dette. Vi er gode racere. Vi har et fordelagtigt team, god ledelse, forsigtige med vore omkostninger og med mange loyale støtter både indenfor og udenfor Formel 1. Vi har været i stand til at ride en kraftig økonomisk nedtur af - måske endda bedre end de fleste - og vi kan nu se frem til en sæson med stor stolthed. Nu er det tid til at køre race igen. Lave de bedste resultater som vi formår, og minde folk om at Jordan er team som man ikke skal glemme."

Om disse ord kommer til at holde stik må vi vente at se. Der skal ikke være nogen tvivl om at mange har tvivlet på Jordan teamet i år. Teamet har skiftet motorleverandør fra Honda til Cosworth. Man kører i år på Bridgestone, og man har fundet en anden andenkører til Fisichella. Det er faktorer som man skal tage med i den samlede vurdering af teamet inden sæsonstarten. Nu er det op til Eddie Jordan og co. at bevise at den samlede pakke kan leve op til teamets egne forhåbninger.

PDL  


Australiens GP - Toyota prewiew

Toyota er klar til deres anden sæson i Formel 1, og de er meget opsatte på at gentage starten af 2002-sæsonen. Med på holdet har de nu veteranen Olivier Panis og Toyotas egen protege, CART-mesteren Cristiano da Matta.

Forud for sæsonen er der gået utallige forberedelser, både på fabrikken men også ved forskellige tests. Den nye Toyota TF103 er blevet testet af de to kørere, og der stilles store forventninger til den. Nu venter så den første prøve i Melbourne hvor det skal vise sig om den kan begå sig med fremme blandt de store.

Olivier Panis

"Den australske bane i Albert Park er meget støvet den første dag. Det er svært at finde et valg af dæk mellem de compounds som vi har tilgængelige fra Michelin. Banen er meget sjov og har nogle overhalingsmuligheder, men problemet er at der kun er en klar linie med godt greb, mens det udenfor er meget støvet og let at lave en fejl. Efter at have kørt i TF103'eren siden januar, vil denne weekend blive min løbsdebut for Panasonic Toyota Racing. De nye kvalifikationsregler bliver interessante og jeg ser frem til en fornøjelig weekend."

Cristiano da Matta

"Jeg har aldrig kørt på denne bane før og det bliver mit første Formel 1-løb så jeg forventer en stor udfordring i denne weekend. Sidste uges test på Imola og Jerez var meget lovende og jeg har en rimelig god følelse for TF103'eren. Med de ændrede regler vil jeg ikke få så meget banetid før den første kvalifikation om fredagen, men jeg er klar og fortrøsningsfuld. På papiret ser banen ud til at være teknisk udfordrende med et mix af hårde nedbremsninger og langsomme områder. Vi vil være i stand til at se hvor vi er i forhold til de andre teams og det bliver sjovt."

Ove Andersson, teamchef

"Det er underligt at være tilbage i Melbourne for at begynde vores anden sæson i Formel 1. Et helt år er nu gået siden vi fejrede vores første VM-point her. Vi har nu brugt syv uger med intensivt test af TF103'eren for at forberede den optimalt til dette løb. Jeg er som altid tilbageholdende med at forudsige hvordan vi klarer os, men jeg ved at Olivier og Cristiano vil give en indsats på 110%, og jeg er sikker på at de nye regler for kvalifikation vil give nogle få overraskelser.

Hvad skete der sidste år?

Mika Salo startede fra 14. pladsen - 3,362 sekunder fra Rubens Barrichellos tid for pole. Allan McNish startede fra 16. pladsen. Salo sluttede Grand Prix'et på 6. pladsen og sikrede dermed teamet point i allerførste Grand Prix. Allan McNish udgik allerede i starten af løbet.

BB  


Australiens GP - Renault preview

Sidste års nummer 4 i VM, Renault er det højstrangerede team der får en lidt mere travl løbsweekend i Melbourne. De har meldt sig til at teste frit om fredagen - to ekstra timers træning bliver dem til gavn.

Det er i hvert fald det som der håbes på. Til at udføre en del af det omfattende arbejde, har teamet sikret sig den tidligere Toyota-kører Allan McNish som testkører. Derudover deltager også de to Grand Prix kørere i de to timers fri test. "Jeg tror at den støvede bane vil præge den første halve time, men man skal huske på at banen får mere gummi i sig hele weekenden og derfor hele tiden skifter karrakter. Alle teams skal følge hvordan banen udvikler sig, så intet anderledes vil ske for os - det som det betyder er at vi bliver vant til det tidligt og får ekstra to timers kørsel," siger McNish.

En del af arbejdet kommer selvfølgelig til at bestå i at finde det rette dæk og i det hele taget få en forståelse af bilens egenskaber i forhold til banen. Derudover ligger også et arbejde i at finde opsætning til resten af weekenden. Pat Symonds udpeger et par områder som er markant ved banen i Melbourne. Holdbarheden i dækkene falder markant henover weekenden, og så er det en bane der er hård ved bremserne - dog ikke på niveau med blandt andet løbet i Canada og selvfølgelig også på Monza hvor der bremses heftigt. Om opsætning siger Symonds: "Det er en medium til høj downforce bane, men der er nogle meget udfordrende sving. Chikanen på bagsiden af banen - sving 11 og 12 - er ret hurtigt, og mens kørerne generelt skal bruge en blød opsætning, kræver denne del god respons fra raceren. Kantstenene kan også spille en rolle, især i sving 15, hvor kørerne skal bruge kantstenen for at få en god omgang. Det er en meget stejl kantsten og dårlig kørsel kan sende raceren udenfor linien og koste køreren tid," forklarer Symonds.

Derudover er der de nye regler som teamet også vil udnytte maksimalt - og endnu en faktor som dog er mindre beregnelig: vejret. "Som vi så sidste år med regn lørdag og søndag, kan forholdene ændre sig meget hurtigt. Her i 2003 var temperaturerne ekstremt høje indtil for et par uger siden, og selvom det nu er mere normalt for årstiden, så holder vi helt sikkert et øje på himlen og tilpasser vores strategi," fortsætter Symonds.

På motorsiden bliver der også brug for lidt ekstra power - det er en af de baner hvor der trykkes længst tid på speederen. "Omkring 60% af omgangen er med fuld speeder under løbet, hvilket gør Melbourne til den tredje mest krævende bane efter Monza og A1-Ring," siger Remi Taffin. Dog er det nogle meget korte stræk, hvorfor motorerne ikke kommer voldsomt på overarbejde. Den maksimale hastighed overstiger ikke 310 km./t.

Og så til sidst: det handler om at gennemføre. Men sådan er det også for alle!

BB  


Australiens GP - BAR preview

Efter hvad der svarer til 35 dages testkørsel og næsten 7000 km., er det er velforberedt Lucky Strike BAR Honda team, der nu spændt venter på starten på årets første Grand Pric løb.

For BAR teamet har Australiens Grand Prix altid været et af sæsonens højdepunkter, og det mener man også løbet bliver i år, ikke mindst fordi det er første gang at det nye kvalifikationssysten skal tages i brug.

For Jacques Villeneuve bliver det et gensyn med den bane han debuterede på i Formel 1 i 1996, hvor han startede løbet fra poleposition, samt sluttede løbet på anden pladsen. Sidste år måtte Villeneuve udgå efter 27 omgange med en beskadiget bagvinge.

Ny man i teamets anden racer er Jenson Button, der kommer fra Renault teamet.

Begge kørere ser fortrøstningsfuldt frem til løbet, samt det nye kvalifikationssysten.
Teamchef David Richards udtaler i den forbindelse:
"Der er ingen tvivl om at 2003 bliver en stor udfordring for os, i forbindelse med at vi vil frem i feltet. Jeg er overbevist om at den nye BAR Honda 005 vil kunne kvalificerer sig i top 10, samt køre både point og podieplaceringer hjem."

AN  


Australiens GP - Sauber preview

Det er et optimistisk Sauber team, der stiller op til årets første Formel 1 Grand Prix løb i Australien, hvor de altid har haft et rigtigt godt setup på deres racere.

Lige siden 1996 hvor det Australske Grand Prix for første gang blev afholdt på gadebanen i Melbourne, så har det været en bane som har passet godt til Sauber teamets racere, for som Willy Rampf udtaler:
"Kombinationen af langsomme og medium hurtige sving, sammen med kravet til en god del downforce, samt en bane der generelt er meget hård ved bremserne, har altid passet godt til vores raceres konstruktion og design. Vi ved også at den nye Sauber C22 er bedre en C21 modellen, og den har vist sig yderst pålidelig under vinterens testkørsler. Men hvor hurtige vi er i forhold til de øvrige teams er ikke til at udtale sig om før efter fredagens kvalifikation, for her bliver det første gang vi alle er på banen med ens setup og brændstof mængde. Og selv her kan de snyde lidt, for med de nye kvalifikationsregler, så kan der godt være valgt forskellige strategier. Normalt er Australiens Grand Prix et 'et-stop' løb, men med de nye kvalifikationsregler, kan vi nok forvente at se flere teams vælge at kvalificerer sig med en del brændstof i tankene, for derefter at satse på en 'to-stop' strategi."

Sauber teamet stiller i år med Nick Heidfeld og Heinz-Harald Frentzen i racerne.
Nick Heidfeld har kørt for teamet i mange år nu, og han håber på lidt bedre held i løbet i år, end han fik sidste år. I sidste års Grand Prix, blev Heidfeld et af ofrene i de massesammenstød som skete i det første sving i løbet.
For Heinz-Harald Frentzen er der tale om et comeback hos Sauber teamet, efter at han sidste sæson kørte for Arrows, hvor han var så uheldig at hans racer gik i stå på startstregen, med et elektrisk problem.

AN  


Australiens GP - McLaren preview

McLaren har valgt mod sædvane at starte i en meget modificeret MP4-17 model. MP4-18 får først sin debut når feltet kommer til Europa.

McLaren har valgt at gøre som Ferrari har gjort de sidste par år, nemlig at vente med at anvende det nyeste skud på stammen til man kommer tilbage til Europa. En meget modificeret udgave af sidste års model skal klare skærene i de første løb.

Ron Dennis og McLaren var svært lidt tilfreds med resultatet i sidste sæson. Det skal der laves om på i år, forventer man. Den nye MP4-18 bliver ikke sat ind før en gang når man kommer tilbage til Europa. Den nye skulle efter sigende indeholde en masse nye spændende ting, igen skabt af superdesigneren Adrian Newey. Noget af det som er sluppet ud om den konstruktion, er et nyt og meget anderledes design af frontvingen. Men også chassiset skulle indeholde en god del nytænkning.

Hen over vinteren er der udviklet og testet på livet løs. McLaren har ifølge Alex Wurz, teamets testkører, kørt over 16.000 testkilometer. Det er sket på alle typer baner for at optimere bilen mest mulig. Den ene af teamets kører, David Coulthard, venter sig meget af den nye bil. Og så håber han nok også på en lille revanche for det uheldige debutløb sidste år, hvor han blev involveret i det store uheld ved starten af løbet. Kimi Räikkönen fik sidste en dårlig kvalifikation, men det reddede ham faktisk for det store sammenstød som mange andre biler blev involveret i. Han kom godt igennem og kørte sig frem på tredjepladsen og dermed var hans debut hos McLaren en succes.

McLaren glæder sig generelt til sæsonen i år, men som hos flere andre teams har man sine spekulationer om strategi osv. De nye regler skal granskes grundigt for at sikre både en god kvalifikation og et godt Grand Prix forløb. Ingen optankning mellem kvalifikation og Grand Prix. Ingen ændring af setup mellem kvalifikation og Grand Prix. Ej heller må man skifte motoren mere. Dermed er meget lagt i hænderne på Mercedes som skal få motorerne til at holde over flere dage.

Alt i alt er forhåbninger og forventningerne store hos McLaren. Man venter sig utrolig meget af den nye bil når den bliver endelig klar. Indtil da må man "nøjes" med en meget modificeret udgave af MP4-17, kaldet MP4-17D.

PDL  


Australiens GP - Minardi preview

Takket været bl.a. økonomisk til gang fra FIA's tv-penge er Minardi også med i år. Det lille hårdt prøvede italienske team kæmper med næb og klør.

Paul Stoddart, teamets ejer, har det med at lægge sig ud med de etablerede navne. Sidste år var det med Tom Walkinshaw om tv-pengene fra Prost teamet. I år har det været Frank Williams og Ron Dennis der har måttet lægge øre til Paul Stoddarts tale om penge. Og indtil videre har han jo haft en vis succes med det. Også i de sidste dage har ordene mellem de herrer fløjet frem og tilbage.

Men Minardi er på plads i det australske. Teamet holder fredag klar til de første officielle test som et fåtal af teamene har valgt at foretage om fredagen. Optakten har ikke været alt for nem. Først skulle man gerne have fat i bedre motor end man har kørt med de sidste år. Valget faldt på Ford Cosworth efter at financeringen kom på plads. Den første test Minardi skulle deltage var ikke den store succes. Man havde ingen dæk, andet en nogle ret brugte dæk fra sidste sæson. Man måtte endda ty til at bruge nogle brugte Avon dæk til Formel 3000 bilerne. Senere lykkedes det at få en aftale i stand med Michelin. Nu er alt så klart som det nu kan blive for teamet.

Men det er dog ikke nogen ønske position som teamet indtager. En næsten ny bil, ny dækleverandør, ny motor, og så to nye kørere i teamet, nemlig Jos Verstappen og Justin Wilson. Jos Verstappen har dog kørt mange Formel 1 løb, mens Justin Wilson kommer fra Formel 3000, altså en blanding af erfaring og ungdom.

Minardi har alt at vinde, man kan sikkert godt tænke sig at gentage sidste års bedrift hvor Mark Webber sikrede Minardi sine første points i meget lang tid, og der findes vel ikke et bedre sted at gøre det end i Paul Stoddarts hjemland.

PDL  


Australiens GP - Jaguar preview

Jaguar teamet stiller i år op med to nye kørere, australieren Mark Webber og brasilianeren Antonio Pizzonia, og disse to kørere bliver blandt første der skal på banen i årets Grand Prix sæson.

Grunden til at de bliver mellem de første der skal på banen, er at Jaguar teamet har valgt at deltage i de ekstra fredags træninger, som giver to timers fri træning på Albert Park, forud for de 'normale' frie træninger hvor alle teams deltager.

Men ud over at kørerne er nye, så er også raceren og motoren en helt ny model, samt den kendsgerning at hele teamet er blevet omstruktureret, gør at man reelt kan tale om at Jaguar teamet i år er helt nyt.
Kombiner dette med at reglerne for afviklingen af Formel 1 løb er ændret, så er det let at forstå at teamet er meget spændte her forud for sæson starten i Australien.

Mark Webber oplyser at teamet vil benytte de to timers ekstre træning til at finpudse racernes setup, samt til at vurderer dæk og bane forhold. Og det er hans håb at de to ekstre trænings timer vil kunne give begge Jaguar kørere en fordel når det bliver tid til kvalifikation og så selvfølgelig også i selve løbet.
Også Antonio Pizzonia ser frem til de to ekstra trænings timer, da det vil give han et større kendskab til Albert Park gadebanen, en bane som han ikke tidligere her kørt på.

Udover at teamet som nævnt stiller med deres helt nye racer, så kommer de også med en helt ny Cosworth motor, CR5-V10, som skulle være mere kraftfuld end sidste års model.

AN  


Australiens GP - Ferrari - 1. kvalifikation

Jean Todt:
"Man kan med sikkerhed godt sige at det ikke var en helt almindelig dag på kontoret. Ikke bare fordi det årets første Grand Prix dag, men også fordi det er første gang vi tager de nye regler i brug angående de forskellige kvalifikationsrunder.
Alt har endnu forløbet som vi forventede. F2002 og Bridgestone dækkene har vist sig at være konkurrencedygtige, men det havde vi også regnet med, da de andre teams heller ikke er helt klar med deres nye modeller."


(Foto: Ferrari)

Rubens Barrichello:
"Det var en rigtig god dag for mig, også selv om det var den første gang vi brugte de nye regler.
Vi brugte morgenens frie træning på at finde det rigtige set-up og de rigtige dæk. Selv om der ikke er så meget tid til at finde den rigtige kombination, så syntes jeg at teamet gjorde et godt stykke arbejde.
At være den hurtigste kører på årets første dag, giver én et moralsk spark bag i, også selv om det ikke har den store betydning set i det store forløb.
I morgen er det så den store prøve skal stå. Det er der vi skal se om vi har valgt den rigtige strategi, men jeg er fortrøstningsfuld, og er sikker på at det nok skal gå godt for mig og teamet."

Michael Schumacher:
"Jeg følte mig som dagens fejemaskine, da jeg var den første mand på banen I dag. Jeg fik alt snavset, så det var helt sikkert ikke en fordel at være den første mand på banen.
Rubens kørte en rigtig god omgang, men jeg ser frem til i morgen, når det virkelig gælder, for så skulle banen gerne være end hel del renere end den var i dag.
Jeg syntes at det er for tidligt at udtale sig om de nye regler angående kvalifikationen, så jeg vil først udtale mig når weekenden er ovre. En ting kan jeg dog sige, og det er, at det er lidt sært, at man kun kører en omgang og så skal vente forholdsvis længe for at se det endelige resultat af ens omgang."

Ross Brawn:
"Det er svært på nuværende tidspunkt at udtale sig om de nye regler. Vi kunne se at Michael havde det svært fordi han var den første mand på banen. P.g.a. støv og snavs på banen, blev hans tid også derefter. Til gengæld kørte Rubens en optimal omgang.
Vi skal nu til at blive dus med de nye arbejdsforhold, og alle i teamet gør deres bedste for at alt falder i hak indenfor den tid vi har til at efterse racerne.
Med Michael startende som nr. 17 og Rubens som sidste mand i morgen, så håber vi at den endelige kvalifikation falder heldigt ud for os.
Begge kørere brugte den samme slags dæk, men for Michaels vedkommende, er det jo altid svært at være den første mand på banen, da man samler alt snavset op i sine dæk.
Dækkene virkede perfekt i dag, og jeg er sikker på at vi har valgt de helt rigtige dæk til kvalifikationen og til selve løbet."

BKP  


Australiens GP - Mclaren - 1. kvalifikation

Kimi Räikkönen som kører for McLaren Mercedes teamet sluttede dagens kvalifikation på en 2. plads med tiden 1:26.551, mens teamets anden kører David Coulthard sluttede på 6. pladsen med tiden 1:27.242.

Kimi Räikkönen:
”I den frie træning kom jeg for langt ud i Whiteford svinget. Jeg undgik med nød og næppe at smadre raceren, med desværre ødelagde jeg bunden på raceren, og vi var nødt til at skifte bunden på raceren.
Under selve kvalifikationen kom jeg for langt ud i det første sving, men ellers var selve omgangen tilfredsstillinde.
Den nye måde at vi skal køre kvalifikation på, har ikke ændret vores måde at køre på. Tidligere skulle vi også fokusere på at få det hele til at falde i hak på en omgang, men tidligere havde vi bare flere omgange at få det til at lykkes på.

David Coulthard:
”I slutningen af den frie træning brød min benzinpumpe sammen, men teamet udførte et fantastisk stykke arbejde, og fik min racer klar til kvalifikationen.
Jeg havde en hel del problemer med balancen i raceren, og med de nye regler, er det helt umuligt at få det bedst mulige ud af raceren på så kort tid.
I dagens kvalifikation var vores mål, i morgendagens kvalifikation at være mellem de sidste 6 racere, og det mål opfyldte vi.”

Ron Dennis:
”En begivenhedsløs første dag. Jeg tror ikke helt det slår igennem hos tv-seerne og tilskuerne.
Vores synspunkt er at fra i morgen vil det kun dreje sig om strategi.”
Norbert Haug:
”En spændende første dag, med enkelte overraskelser. Fra Michaels position og til position 15 er der kun ½ sekund forskel, og jeg håber at det bliver lige så tæt i morgen.
Kimi lavede et fantastisk stykke arbejde i dag, og han er kun 2/10 af et sekund efter Rubens.
I morgen er der chancer for at det vil regne, og hvis det begynder på det, så bliver kvalifikationen helt anderledes end i dag.”

BKP  


Australiens GP - Sauber - 2. kvalifikation

Sauber har Frentzen placeret som nummer 4 mens Nick Heidfeld starter som nummer 7.

Nick Heidfeld

"Jeg pressede raceren til grænsen uden at køre af. Det var en god omgang, men ikke perfekt, men jeg er rimelig glad når man tager i betragtning hvor meget tid på banen som vi har mistet indtil videre i denne weekend. Balancen i raceren var god og jeg fik det bedste ud af det."

Heinz-Harald Frentzen

"Min racer var bedre balanceret i dag, og samlet er jeg meget glad. Jeg kunne ikke få den anden chikane helt rigtig, men ellers føltes raceren virkelig god. Jeg ved dog ikke hvor godt, indtil efter løbet!"

Peter Sauber, teamchef

"Både Heinz-Harald og Nick gjorde det godt i dag og begge var tilfredse med præstationen i C22'eren. Da det er første gang vi har denne nye måde for kvalifikation, bliver det spændende at se om vi har taget den rigtige beslutning til løbet. Vedrørende dagens resultat, er vi tilfredse med at vores strategi virker godt."

BB  


Australiens GP - Williams - 2. kvalifikation

Williams fik skubbet sig lidt længere frem efter gårsdagens skuffende resultat. Således holder Juan Pablo Montoya som nummer 3, mens Ralf Schumacher starter fra 9. pladsen.

Juan Pablo Montoya

"Jeg synes det gik rimelig godt, og raceren arbejder godt. I warm-up'en kørte jeg af tre gange det samme sted fordi raceren var så svær at køre og anderledes fra hvordan jeg havde det i træningerne, eftersom vi havde lavet et par få ændringer. Jeg var meget generet over det, men sidst på dagen var det ikke så dårligt. Det var en rimelig og holbar racer, og når man kørte ud og pressede den opførte den sig meget pænt. Jeg mistede lidt tid i det første sving, fordi jeg havde kørt af to gange der tidligere og man ønsker ikke at sætte raceren i græsset i kvalifikationen! Men udover det, ser det ud til at jeg har fået sat en rimelig omgang sammen."

Ralf Schumacher

"Jeg lavede en fejl i den første sektor som kostede mig et par tiendedele. I dag måtte jeg betale to gange for min præstation om fredagen, da det dette skyldes min tidlige starttid hvor banen ikke er oppe på de bedste forhold. Jeg er ikke så bekymret over de to Sauber'ere foran mig, da jeg tror det kan klares i løbet."

Sam Michael, chefmekaniker

"Det kunne have været værre. Men det er svært at sige hvilken placering man rent faktisk er på, da man ikke kender til hvor meget benzin der er medtaget ved kvalifikationen. Jeg tror det vil vise sig i morgen at vi har den samme mængde benzin som Ferrari. Vi er tydeligvis stadig et stykke fra dem. Vi vil nu gøre vort bedste for at forbedre vores præstation."

Mario Theissen, direktør for BMW Motorsport

"Vi er tilfredse med resultatet. Den anden kvalifikation gik meget bedre for vores team end den første om fredagen. I dagens frie træninger var vi i stand til at forbedre set-up'et på racerne. Juan Pablo fik det meste ud af det, mens det ikke gik så godt for Ralf. Vi føler os godt forberedt til løbet, selvom det er svært at sige hvor meget benzin de andre teams kørte med i dag. Det vil vi ikke vide før de første pitstops i løbet, og jeg vil vædde på at vi kommer til at se et par overraskelser. Jeg mener at enkelt-omgangs kvalifikationen er positivt for Formel 1, men forbudet mod at tanke benzin giver et rodet indtryk."

BB  


Australiens GP - Ferrari - 2. kvalifikation

De to Ferrari'er begynder Grand Prix'et fra de forreste pladser. Det er teamets 159. pole position i historien, og 51. gang for Schumachers vedkommende.

Jean Todt, teamchef

"Spændende, anspændthed og glæde er de ord som bedst kan opsummere denne lørdag i Melbourne. I dag fik vi et bedre indblik i effekten af de nye sportslige regler: ændringerne af komponenterne efter den frie træning, en meget hektisk opvarmning på 15 minutter og alt skal spilles på blot én omgang. Det endelige resultat er fyldt med usikkerhed for hver kører angående benzinmængde der medbringes til starten af løbet i morgen. F2002'eren gav igen en tilfredshed med en ren rød front til årets første løb. Igen har Bridgestone gjort et godt stykke arbejde på dæksiden, mens Shell har arbejdet hårdt for at give os de absolut bedste produkter. Nu skal vi checke racerne indenfor de nye regler, sådan at vi er klar til løbet, hvor vi får det sande billede af rangordenen. Som altid bliver holdbarhed meget vigtigt."

Michael Schumacher

"Godt teamwork i dag, da jeg er mine problemer til morgen, tog Rubens opsætning til eftermiddagen. Kvalifikationen gik godt, men det nye tidsskema gør livet hårdere for teamet, da man blot har 15 minutter efter warm-up til at gøre sig klar til kvalifikationen og løbet. Jeg brokker mig dog ikke, da det er det samme for alle. Sådan som jeg ser det i cockpittet kræver det den samme portion koncentration. Min omgang var direkte og der var ikke plads til at presse mere. Det ser dog ud til at jeg har en tradition med at køre af her! Heldigvis er afkørselsområderne i det sving blevet forbedre til i år og teamet var i stand til at reperere raceren uden problemer."

Rubens Barrichello

"Dagens kvalifikation var den første gang i weekenden at jeg havde et problem. Jeg var på en god omgang indtil jeg så olieflaget efter sving 6. Med de nye regler er det meningen at man skal være alene på banen, så jeg var ikke sikker på hvad jeg skulle gøre og mistede koncentrationen. Kimis racer var på en rigtige side af banen, men der var en racer på vejen. Jeg brokker mig ikke, men jeg kunne have kørt en bedre tid. Måske skal man se på reglerne når der opstår en sådan situation. Fra kørerens vinkel mener jeg at den nye kvalifikation er mindre spændende for kørerne. fordi man kan ikke presse så hårdt på som tidligere på grund af den øgede mængde benzin hvilket giver meget overstyring eller understyring. Men jeg mener at det nye system kan være mere spændende for tilskuerne."

Ross Brawn

"Jeg er noget overrasket over afstanden mellem os og konkurrenterne. Selvfølgelig kan det være at vi har taget mindre benzin med end dem. Vi må derfor vente indtil i morgen med at se hvor alle reelt står. Selvfølgelig er jeg glad for at vores racere holder på forreste række. Vors kørere leverede et godt stykke arbejde. Dækkene præsterede bedre i dag, sikkert fordi overfladen giver mere greb. Vi valgte et dæk som nok ikke har været så hurtigt over en enkelt omgang, men det er et mere sikkert valg til løbet."

BB  


Australiens GP - Toyota - 2. kvalifikation

Det var Toyotas bedste kvalifikation nogensinde. Olivier Panis' 5. plads er det bedste som teamet har opnået i Formel 1. Cristiano da Matta kører med en anden strategi og begynder sit første Formel 1-løb fra 16. pladsen.

Olivier Panis

"Jeg er virkelig glad for racerens præstation og det er rart at være med fremme i den forreste del af grid'en ved min løbsdebut for teamet. Jeg synes vi gjorde et godt stykke arbejde til morgen med at sammenligne Michelin dæk og jeg mener vi tog et godt valg. Nu skal vi vente til i morgen for at se hvordan det går i løbet. Alle har arbejdet virkelig hårdt og det var en positiv kvalifikation, så jeg vil gerne takke hvert medlem af teamet her og i Köln."

Cristiano da Matta

"Vi havde et problem med koblingen i træningen før, hvilket betød at jeg ikke kunne køre med i warm-up. Det var ikke en perfekt situation, men teamet gjorde et fantastisk stykke arbejde for at klare problemet i tide for kvalifikationsomgangen. Jeg forventede en ren omgang på min omgang, så jeg var overrasket over at se en racer lige foran mig. Psykologisk sløver det en lidt ned. Alligevel er både Olivier og jeg på forskellige strategier, og jeg tror stadig vi kan være med om point i morgen."

Keizo Takahashi

"Et meget tilfredsstillende resultat for hele Panasonic Toyota Racing teamet. Olivier fik en god omgang så vi er meget glade og det er vores bedste kvalifikationsresultat i blot vores første løb af den anden sæson i Formel 1. Vi har en forskellig strategi for begge kørere i dag, og Cristiano gjorde det godt under svære forhold. Løbet bliver helt sikkert interessant i morgen."

BB  


Australiens GP - BAR - 2. kvalifikation

BAR har deres kørere med fremme på henholdsvis 3. og 4. række. Jacques Villeneuve som nummer 6 og Jenson Button fra 8. pladsen.

Jacques Villeneuve

"6. pladsen er en god plads til starten af løbet. Vores strategi er sund og meget realistisk, så vi ser stadig godt ud for i morgen. Vi bør være med fremme i front til kampen. Jeg er blot skuffet over min omgang, fordi den ikke var særlig speciel. Efter træningen til morgen, var holdbarheden lidt bekymrende, men vi kan stadig kæmpe med om en podieplads, så det er hvad vi skal forsøge at gøre."

Jenson Button

"Det er svært at vide hvor vi står i forhold til alle andre, men jeg er rimelig glad for 8. pladsen. Det er en god placering at starte det første løb i sæsonen. Vi var ikke i stand til at få så mange omgange under træningen til morgen, men raceren fungerede dog ret godt derefter. Vi havde 15 minutters warm up, hvor vinden tog til og det føltes som en helt anden racer at køre i kvalifikationen, hvor den var meget nervøs. Det var ikke en stor omgang, og som alle andre var der plads til forbedringer. Vi starter fra pointgivende pladser, så jeg er fortrøstningsfuld til løbet."

David Richards, teamchef

"Efter en meget hård weekend for hele teamet, kan vi være tilfredse med 6. og 8. pladserne på grid'en. Nu hvor racerne holder i parc fermé, ser alle frem til at få en god nats søvn. Det er svært at forudsige alle strategi for i morgen, men sådan som det ser ud ser vi ret gode ud, og burde være i stand til at kæmpe om en plads på podiet hvis alt går som planlagt."

Geoffrey Willis, teknisk leder

"Det har været en meget interessant kvalifikation. Det er noget svært at finde frem til hvordan det er gået, men vi er rimelig tilfredse. Vi nåede målet for vores omgangstid, og vi har en god strategi til løbet. Begge kørere gennemførte rimelig pæne omgange og de virker ret glade. Vi kan ikke gøre noget ved racerne, så nu håber vi at alle vores forberedelser betaler sig. Fra disse placeringer ser vi godt ud til løbet hvis vi kan være holdbare."

Shuhei Nakamoto, ingeniør leder, Honda Racing Development

"Efter at have begyndt weekenden med problemfyldte træninger, finder jeg dagens resultat meget godt. Teamet gjorde det godt med at forberede racerne i tide og kørerne pressede hårdt for sikre sig 6. og 8. pladserne på grid'en. Selvfølgelig ved vi ikke hvilken strategi de andre teams er på til løbet, men at starte fra tredje og fjerde række sætter os i en stærk position. Som en kontrast til gårsdagens problemer om morgenen for begge kørere, bruger vi motoren som vi kørte med i store dele af testprogrammet i vinter."

BB  


Australiens GP - Sauber racerapport

Heinz-Harald Frenzen sikrede sig point efter den fornemme startplacering som nummer fire. Derimod måtte Nick Heidfeld udgå tidligt i løbet på grund af et brud på ophænget.

Nick Heidfeld

"De første omgange var meget sjove, men mine regnvejrsdæk mistede hurtigt effektivitet. Hvis jeg var startet længere tilbage havde jeg valgt rillede dæk, men da jeg startede godt fremme på grid'en, valgte jeg det sikre. Da jeg havde skiftet føltes raceren ikke normalt, fordi en eller anden i den hektiske trafik trak over og ramte mit højre fordæk. Senere brød ophænget sammen som en følge af det, og jeg var meget heldig ikke at ramme Ralf Schumacher da raceren kom ud af kontrol."

Heinz-Harald Frentzen

"Det var meget tæt derude på de første omgange! Men da det tørrede op meget hurtigt og jeg måtte komme og skifte til rillede dæk. Efter det var raceren meget konstant hele vejen gennem løbet og mit eneste problem var at forsøge at komme forbi Trulli, som blokerede den ene vej og så den anden. Men det var hele vejen fair, og under forholdene er jeg glad for at slutte som nummer seks og holde Alonso bag mig."

Peter Sauber, teamchef

"Det var umuligt for os at starte på rillede dæk, og efter det skiftede kørerne fra regnvejrsdæk da safety car'en kom ud. Taget alle disse problemer i betragtning så tidligt, er det fantastisk at slutte som nummer seks og score tre point. Tak til Heinz-Harald for et succesfuldt comeback til teamet. Og tak til alle i teamet for at holde hovedet koldt under prøvende omstændigheder. Det var ærgerligt at Nick blev ramt af en anden racer tidligere, men vi er glade for at begynde den nye sæson så stærkt."

BB  


Australiens GP - Renault racerapport

Begge Renault kørere sluttede på de pointgivende pladser. Jarno Trulli fik fire point for sin 5. plads mens Fernando Alonso i sin debut for Renault fik to point. Det er endvidere spanierens første Formel 1-point.

Jarno Trulli

"Jeg har det godt! Vi valge den rigtige strategi fra begyndelsen og raceren føltes meget god. Jeg er meget opmuntret fordi det ser ud til at vi nu er i stand til at få den holdbarhed som vi manglede, og at score point for begge racere ved det første løb er en fantastisk start på sæsonen. En stor tak til jer alle i Renault F1-teamet som har arbejdet meget hårdt for at nå dette."

Fernando Alonso

"Det er det bedste resultat jeg kunne forvente af mit første løb i denne sæson. Raceren var god og konkurrencedygtig hele vejen gennem løbet og vi var konstante og holdbare fra begyndelsen. Disse første point er et stort resultat for mig personligt og også for teamet som har gjort et stort stykke arbejde."

Mike Gascoyne, teknisk leder

"En meget god slutning på en positiv weekend. Teamet har gjort et fantastisk stykke arbejde. Desværre betød den første safety car at vi ikke kunne anvende det rigtige dækvalg, men begge kørere var meget stærke i den første del af løbet og de kørte meget godt hele vejen gennem resten af løbet, og fik begge racere hjem til gode pointplaceringer."

Denis Chevrier, motor leder

"Vi kan være meget tilfredse med det første løb, som blev kørt meget rent set fra motorens side. Vi viste det niveau som bekræfter os som det fjerde team. Det er en meget opmuntrende start."

Flavio Briatore, teamchef

"Jeg er simpelthen glad for vores resultat i det første løb af sæsonen. Lykønskningerne går først til hele teamet som har udført et fantastisk stykke arbejde hele weekenden igennem. Begge kørerne har gjort det godt. Jarno kørte et utroligt løb og scorede fire point og unge Fernandoo viste allerede sit talent med placeringen til to point. Jeg er også tilfreds med vores omgangstider, som er meget hurtigere end jeg havde forventet."

BB  


Australiens GP - Ferrari racerapport

Noget overraskende måtte Ferrari begynde deres titelforsvar blot med en 4. plads til Michael Schumacher. Men teamet maner til besindelse - det er var et mere aparte Grand Prix.

Jean Todt, teamchef

"Det var et meget underligt løb og det var faktisk ikke på grund af de nye regler. Vejret i starten og meget tidligt i løbet så nogle af kørerne på regnvejrsdæk mens andre var på tørvejr, safety car'en kom på to gange og der var forskellige strategier, som var faktorer som gjorde løbet svært at læse og forskelligt fra normalen. Fem point er ikke en stor høst når man tager i betragtning af vi startede med en ren rød front. Resultatet viser at den mindste fejl resulterer i en hård straf. Det var en skam for Rubens, som mistede kontrollen over sin racer da banen stadig var glat og kørte i barrieren. Som altid gav Michael aldrig op, men da han havde klar bane foran sig var han i stand til at presse det maksimale da hans racer var skadt. Dagens resultat sætter en stopper for 53 løb i træk hvor der har været en Ferrari på podiet. Nu må vi igen ud og angribe. Vi ved at det bliver en meget hård sæson, men vi ved også at vi har de rigtige elementer til at kæmpe med om succes."

Michael Schumacher

"Det skiftende vejr gjorde løbet kaotisk i dag. Vi kunne ikke have forudset at der ville have været to safety car-perioder og i den situation er det gambling om det falder ud for en på det rigtige tidspunkt. På et tidspunkt ramte jeg kerben og skadede raceren ret hårdt, og mistede meget tid på grund af det. På den sidste omgang før mit sidste pitstop var der åbenbart nogle dele som begyndte at falde af raceren og det påvirkede dens styring. Det føltes som om raceren var ødelagt og som om jeg havde en punktering. Taget alt i betragtning tror jeg at vi kan være glade for en 4. plads i dag. Det var en interessant dag med masser af action og disse fem point vil blive vigtige senere på året. F2002'eren er stadig meget stærk."

Rubens Barrichello

"En skuffende dag, men det handler ikke om at Australien er uheldigt for mig. Det er bare en af de ting der sker. Der er ingen grund til at gå i panik over resultatet. Vi skal blot koncentere os om Malaysia. F2002'eren er stadig en meget god racer, hvilket også kan ses af Michaels omgangstider, selvom han mistede nogle dele. Angående min start, skal vi undersøge hvad der skete, da jeg holdt raceren så meget med bremsen som jeg kunne, men den ville starte tidligere i dag. Vi følte at intermediate dæk var det bedste valg, men banen tørrede op meget hurtigt. Ligefør uheldet talte vi over radioen om min straf. Jeg kørte for hurtigt ind i sving 5, hvade understyring og kunne ikke holde den. Raceren kørte godt, men fordækkene var allerede i problemer, fordi banen tørrede hurtigere end forventet, og jeg måtte stadig presse hårdt. Vi må nu lægge dette løb bag os og se frem til det næste og tilpasse os de nye regler."

BB  


Australiens GP - Williams racerapport

Juan Pablo Montoya kunne have været vinderen af årets første Grand Prix, men en kørerfejl som han selv tog på sig, kostede sejren og det blev således 'blot' til en andenplads. Men generelt kan Williams være tilfredse.

Juan Pablo Montoya

"På trods af dette gode resultat, må jeg sige at det var et katastrofalt løb for mig. Vi startede på tørvejsdæk og det var en utrolig god beslutning, men så kom safety-car'en ud to gange og det ødelagde vores fordel begge gange. Da jeg så endelig igen kom i front, kørte jeg ind i sving et og kørte sidelæns da jeg trykkede på speederen. Det var absolut min fejl, men det var også den eneste fejl jeg lavede denne weekend. Ved mit andet pitstop skiftede jeg ikke dæk, da de var utrolig gode og jeg var sikker på at raceren ville være mindre hurtig på nye dæk. De sidste omgange var meget svære da jeg mærkede et stort pres fra Kimi Raikkonen."

Ralf Schumacher

"Det var et spændende race med blandede følelser for teamet. Juans andenplads er selvfølgelig godt for os, men ved mit første pitstop opstod der et problem ved skift af dæk. Da jeg var nummer tre kom jeg ind men endte ud på sidstepladsen da jeg kom tilbage på banen. Mit løb var allerede der forbi. Jeg tror dog ikke at vi skal læne os for meget op af dagens resultat. McLaren gjorde et fantastisk stykke arbejde og vandt løbet selvom de startede på de forkerte dæk. Jeg finder det mærkeligt at Ferrari også startede på regnvejrsdæk. Det er selvfølgelig vidunderligt for teamet at få en plads på podiet ved det første løb. Det er dog også klart at vi har meget arbejde foran os, da den nye Ferrari ankommer meget snart ligesom den nye McLaren."

Sam Michael, chefingeniør

"Det var meget godt for Juan og teamet at starte sæsonen med en andenplads. Vi er selvfølgelig meget glade. Det er en skam at Ralfs pitstop gav problemer med det højre baghjul, som kostede ham omkring ti sekunder. Efter alle vintertests var det meget interessant at se hvor stærke de andre racere er i løbet. Det er tydeligt at Ferrari og McLaren igen er meget stærke."

Gerhard Berger, BMW

"Det var et spændende og turbulent løb fra start til slut. Vi gik efter en god strategi, men uheldigvis mistede Juan Pablo chancen for at tage sejren. Efter sit spin forsvarede han andenpladsen på fantastisk vis. Vi er glade for denne andenplads i det første løb selvom vi faktisk kunne have vundet."

BB  


Australiens GP - McLaren racerapport

McLaren fik en perfekt start på sæsonen, ved at David Coulthard kunne sikre sig sejren i et meget actionfyldt løb i Melbourne. Men sejren kunne ligeså godt have været gået til holdkammeraten Kimi Raikkonen der dog måtte udstå en drive through straf.

David Coulthard

"En stor slutning på det der har været en svær weekend og en super start på sæsonen. Under opvarmningsomgangen var banen stadig våd, så vi besluttede at starte løbet på regnvejrsdæk. På den første omgang var banen dog blevet tør nok til tørvejrsdæk og jeg kom ind til et hurtigt skift og få fyldt op efter anden omgang. Jeg er meget glad for resultatet, især da det er en stærk kontrast til gårsdagens kvalifikation. Teamet gjorde et godt stykke arbejde og vi havde den rigtige strategi, hvilket tillod mig at optimere det til de anderledes forhold med vejret og safety-car. Jeg tror at vores præstation viser at vi har taget et skridt frem med MP4-17D'eren og yderligere forbedret vores konkurrenceevne, og forhåbentlig er vi alle på vej til en spændende sæson."

Kimi Raikkonen

"Jeg er selvfølgelig skuffet fordi jeg kørte for meget lidt for stærkt i pitlane, hvilket sikkert kostede mig sejren. Jeg er dog glad for at teamet vandt og vi kunne starte 2003-sæsonen med et godt resultat for alle. Under opvarmningsomgangen fandt jeg ud af at bnen tørrede hurtigere op end forventet, og vi besluttede at komme ind for tørvejrsdæk, så på den måde startede jeg løbet fra pitlane. Jeg havde en lang kamp med Michael Schumacher og var i stand til at holde ham bag mig. Han så hele tiden ud til at komme hurtigt ud af det sidste sving, hvilket tillod ham at hente mig og udfordre mig under nedbremsning til den første chikane. På et tidspunkt var vi side om side, men jeg vidste at jeg havde indersiden og svinget var ikke bredt nok til to racere, så jeg holdt mig foran - det var meget sjovt. Alt i alt et spændende løb."

Ron Dennis, teamchef

"Et utroligt løb for teamet og en god præstation af vores strateger. Begge kørere viste sig i svære forhold og en god sejr til David. Vores undskyldninger til Kimi, hvis 1,1 km./t. for meget i fart på vej ind på pitlane var en fejl fra teamet. Vi ser frem til Malaysia som burde passe os."

Norbert Haug, Mercedes

"Nøglen til vores succes var den oprindelige et-stop strategi og beslutningn blev taget af teamet på det rigtige tidspunkt. Begge kørere leverede utroligt. Det faktum at der var tre konkurrencedygtige teams gav et spændende løb."

BB  


Australiens GP - Minardi racerapport

Efter at Minardi teamet havde nærlæst reglementet, og fundet et smuthul, der sikrede dem rådighed over racerne op til dagens løb, så gik det alligevel ikke helt som planlagt.

Ved at undlade at køre deres kvalifikationsomgange til ende, så skulle Minardi racerne ikke stå i parc ferme natten over, og det gav teamet bedre muligheder for at justerer deres racere til de forhold som løbet skulle afvikles under.
Men alligevel begyndet problemerne for det lille team allerede inden løbet startede. En olielækage på Jos Verstappens racer, gjorde at han måtte starte i teamets reserveracer, som var sat op til teammate Justin Wilson.

Jos Verstappen udtalte efter løbet:
"Jeg tror at det mest vigtige for os som team i dag var at få raceren over målstregen i dag, og det mål blev opfyldt. Det var lidt svært for mig i reserveraceren, men det gik rimeligt for mig i dag."

Verstappens teammate Justin Wilson udgik tidligt i løbet, og fik derfor ikke den debut hos Minardi teamet som han havde drømt om:
"Det var fantastisk at have muligheden for at kæmpe med kørerne i midtfeltet, og endda passere nogle af dem. Det var kun sort uheld at et stenslag foresagede at min ene køler blev utæt, og jeg derfor blev tvunget til at udgå."
Teamet forsøgte at udbedre skaden, men desværre uden held.

Teamchef Paul Stoddart udtrykte stor tilfredshed med at Jos Verstappen og den nye PS03 racer kom over målstregen, for det er første gang at raceren tilbagelægger en hel løbsdistance, og han udtalte i den forbindelse:
"Det var en stor tilfredsstillelse at få Verstappen i mål som nummer 11, og det skyldes udelukkende en stor indsats fra hele teamet."

AN  


Australiens GP - BAR racerapport

Et af de teams der var skuffede efter søndagens løb, var BAR. De fik placeringer udenfor pointene - men kom da igennem - selvom de ellers lå godt til i starten. En dårlig strategi kostede dem mulige point.

Jacques Villeneuve

"Jeg havde radioproblemer så det var meget svært at kommunikere med pitmuren og begge racere endte med at komme i pit på samme tid. Vi kørte med det vi vidste om dækkene men vi forventede ikke at slicks kunne gå til halvvejs. Det tog lang tid at få dækkene til at virke og jeg fik ikke nok tid på nogle af sættene. Vores strategi kunne have været blevet god uden safety car men tingene gik ikke for os i dag."

Jenson Button

"Det var meget frusterende at vi tog et forkert dækvalg i starten og for min holdkammerat at komme ind på den forkerte omgang var skuffende, og egentlig også meget flovt. Raceren kørte virkelig godt i træning og kvalifiaktion så det er meget skuffende at slutte hvor vi gjorde fordi vi var meget hurtige i løbet."

David Richards, teamchef

"Det har været en meget opmuntrende weekend når det kommer til vores fart og holdbarhed. Ros skal gå til hele teamet som arbejdede i flere timer og leverede utroligt under pitstoppene. Det ser dog i bakspejlet ud til at vi valgte den forkete løbsstrategi her og vi vil se på det over de næste par dage. Vores problemer blev forstærket af at Jacques lod til ikke at være i stand til at høre sin radio ordentlig, hvilket resulterede i at han pittede på samme tid som Jenson. På den positive side ved vi at vi har en konkurrencedygtig racer og vi kan med fortrøstning se fremad til en meget mere succesfuld sæson."

Geoffrey Willis, teknisk leder

"Al det hårde arbeje som er gået til vores test har givet noget igen i denne weekend. Ved det første stop var vi usikre på slicks ville holde længe nok til at sikre at vi kun skulle tage et mere pitstop. I bagklogskabens lys viste det sig at være en forkert beslutning, hvilket resulterede i at vi ikke scorede point, hvilket vi var her for at få. En skuffende slutning på weekenden, men vi slår igen i Malaysia."

Shuhei Nakamoto, Honda Racing Development

"At være så tæt på pointpladser er meget frusterende. Både Jacques og Jenson måtte gå i pit tidligt for at skifte til tørvejrsdæk og sluttede med at køre i pit tre gange, hvilket betød at vi lige mistede pointene. Men alt i alt har vi vist at vi har en hurtig racer henover weekenden så jeg er opmuntret for resten af sæsonen."

BB  


Australiens GP - Jordan racerapport

Ingen af de to Jordan-racere kom til at se det ternede flag som OL-guldvinderen Cathy Freeman viftede med i Albert Park. Fisichella udgik fire omgange før tid mens debutanten Ralph Firman drønede i muren tidligt i løbet.

Giancarlo Fisichella

"Der skete meget i løbet. Først mistede jeg tre eller fire pladser i sving 6 på første omgang, da jeg mistede raceren lidt under nedbremsning. Ved Ralphs uheld fik jeg smådele der ramte min racer og ødelagde min bagvinge. Efter det kørte jeg med en god fart, men vi havde problemer ved pitstop med benzindækslet, og til slut i løbet havde raceren nogle problemer med gearkassen."

Ralph Firman

"Jeg pressede ikke 100% da uheldet skete. Jeg havde det godt nok indeni migselv, da jeg pludselig fik en kæmpe overstyring, mistede raceren og ramte barrieren. Rubens kørte af der, og jeg forstår at der muligvis har været noget olie på banen, men for at være ærlig så ved jeg det ikke. Det kørte godt før det og jeg var forsigtig de første få omgange, og det er et uheldigt resultat. Teamet gjorde et meget godt stykke arbejde ved at vælge de rigtige dæk, så det naturligvis meget skuffende ikke at gennemføre."

Gary Anderson, teknisk leder

"Det var et løb der var præget af omvendte forhold i starten men alle led der, og jeg mener at vi udførte et rimeligt stykke arbejde. Vores benzinstrategi i kvalifikationen var korrekt og vi tog det rette dækvalg. Jeg er meget glad til trods for at vi ikke scorede nogle point i dag, da Giancarlo kørte som nummer 9 efter at have haft dramaet med benzindækslet. Så fik vi problemer med gearskiftet, men jeg vil hellere have det når vi ikke var ved at score point!"

Martin Whitaker, Ford

"Formel 1's succesfulde start på sæsonen kunne ses i en opmuntrende debut for Jordan-Ford. Selvom jeg gerne ville have set begge racere gennemføre, giver præstationen i raceren en klar indikation af at Ford Cosworth RS motornes styrke og holdbarhed. Weekendens præstation lover godt for den kommende sæson."

BB  


Australiens GP - Toyota racerapport

Efter meget lovende takter fra Toyota, blev der ikke nogen gevinst med til det japanske mærke. Men selvom pointene udeblev har Toyota i weekenden vist at de er på vej frem og vi kommer helt sikkert til at se meget mere til teamet. Panis fik problemer med benzinpresset, mens da Matta udgik efter syv omgange da han satte sin racer af.

Olivier Panis

"Vi har haft et problem med benzinpresset til tider igennem weekenden og det kom tilbage under løbet i dag. Vi tog et godt valg ved at starte løbet på slicks og det er virkelig en skam fordi vi kørte så godt. Jeg er sikker på at vi forpassede podiet i dag, men ønsker fortsat at være positiv. Raceren føltes virkelig god og jeg mener at hele teamet har udført et godt stykke arbejde og vi har vist vores potentiale denne weekend."

Cristiano da Matta

"Jeg begyndte løbet på slicks hvor banen stadig var lidt våd nogle steder, så det var svært at begynde med, men som banen begyndte at blive mere tør gjorde jeg gode fremskridt og indhentede kørerne foran mig. Da jeg kom ind i sving 3 havde jeg to racere til venstre for mig, så jeg kunne ikke se 100-meter skiltet, og da jeg så 50-meter skiltet var det for sent. Det var en dum fejl. Løbet var meget sjovt sålænge det varede, men det var på ingen måde langt nok for mig. Vi har været virkelig konkurrencedygtige denne weekend og jeg ved at raceren er hurtig, så jeg ser frem til det næste løb."

Ove Andersson, teamchef

"Jeg er skuffet, men jeg er ikke bekymret fordi jeg mener at TF103 raceren har vist virkelig god potentiale . Vi kan nu se frem med fortrøstning til de kommende løb. Jeg er ked af det på Olivier og Cristianos vegne for det der skete i dag, men sådan er race og vi må leve med det. De har været med i race i så lang tid at de kender til det!"

BB  


Australiens GP - Jaguar løbsrapport

Begge Jaguar-kørere udgik, da begge racere fik problemer med ophænget. Teamet tager dog videre til Malaysia med gode forventninger om en god sæson.

Dr. Mark Gillan

"Det var selfølgelig ikke slutresultatet som vi ønskede, men vi er ikke for skuffede. Det har været den første weekend under de nye regler og kombineret med en ny race-pakke og en ny kører i Antonio, var et af de mange mål at få skabt datainformationer og forståelse forud for det næste løb. Beslutningen om at skifte til tørvejrsdæk på grid'en var risikabelt men viste sig at være rigtigt til sidst. Mark kørte et flot løb og kom op på 5. pladsen og på et tidspunkt var vores mand med pitboardet usikker på hvor skiltet med Michael Schumacher lå, da det var længe siden vi havde brugt det! Grundet hans løbsdebut i Albert Park og meget begrænset banetid hele wekeenden, ville det hele tiden blive svært for Antonio men ikke desto mindre kan vi tage noget ud af præstationen i dag. Han kørte et oplagt og hårdt løb, og fik derigennem værdifuld løbserfaring til sig selv. Jaguar R4'eren har vist sig at reagere godt hele weekenden og vi forlader Melboruen opmuntrede over potentialet i racer-pakken. Der er dog stadig meget udviklingsarbejde foran os, men en ting er sikket: vi har en racer som er markant bedre på alle områder end den vi kørte med sidste år. Michelin dækkene virkede godt og Cosworth Racing skal også have ros for deres utrolige arbejde som de har lagt i den helt nye CR5 V10-motor. Det er det første løb af 16 og vi har meget at se frem til efter denne weekend."

Antonio Pizzonia

"Jeg er på den ene side skuffet over ikke at gennemføre men opmuntret over potentialet i Jaguar R4'eren. Der har været mange informationer der skulle tages indenbords hele weekend og som en nybegynder har det handlet om at forstå alt hurtigt. Jeg kunne helt sikkert have brugt mere banetid frem til løbet og det ville sikkert have givet en bedre kvalfikation, men sådan er motorløb. Jeg nød løbet og fandt racerens præstation tilfredsstillende, selvom vi kan gøre det meget bedre. Der er en stor del af ikke-fundet udvikling i Jaguar R4'en, og det er målet fremover. En lang, tavlt og til slut skuffende slutning på min løbsweekend, men det kan ikke overskygge raceren potentiale. Mekaniske fejl af den slags vi blev ramt af i dag kan klares uden problemer, men det faktum at vi har set farten i Jaguar R4'en er det største vi kan tage med videre fra Melbourne."

Mark Webber

"At udgå fra femtepladsen i mit hjemmebane løb er lidt skuffende, men jeg er fortsat positiv på grund af det klare potentiale vi viste i dag. Indtil løbsdagen har det været svært at få et klart billede af hvor vi er i forhold til konkurrenterne på grund af de forskellige strategier teamsene har med dæk og benzin. Da først løbet begyndte var racerens præstation god og jeg nød at køre derude. Jeg var på en 2-stop strategi i dag og selvom jeg vidste at Michael Schumacher sikkert kørte med lidt mindre vægt hvad angår benzin, så var det en meget rar følelse af at kæmpe med ham på banen. Teamet tog det helt rigtige valg hele wekeenden - både når det kom til set-up og strategi. Gutterne har arbejdet utrætteligt og selvom det ville have været rart at belønne alle med point eller endda en podieplads, så er der en lang sæson foran os vil potentialet i raceren helt sikket være højdepunktet."

BB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk