McLaren

 
Team infoKørerePoint 
Etablering01.01.1963
LandEngland
Team ManagerRon Dennis
AdresseMcLaren International Ltd.
Working Business Park
Albert Drive
Working, Surrey
GU21 15JY
England
Telefon+44 1483 728 211
Fax+44 1483 720 157
wwwhttp://www.mclaren.co.uk Eksternt link
HovedsponsorWest (cigaretter)
MotorMercedes Benz FO110M V10
DækMichelin
ChassisMcLaren MP4-17
Baggrund
(mar. 99)

Vi kan nu vurdere hvad det var der gjorde at McLaren netop i 1998 var så stærke, men det findes der nok ikke et endeligt svar på, men jeg vil dog prøve at trække nogle ting frem her. Med indgangen til 1998 fik Formel 1 sporten et helt ny dæk reglement, hvor man skulle køre med rillede dæk, og jeg vurdere at Bridgestone havde forberedt sig bedste til det, og da McLaren havde valg at skifte fra GoodYear til Bridgestone, var det nok et af de punkter man skal pege på når man kigger på 1998 sæsonen. Bridgestone havde ikke vist det helt store i 1997, som var deres første sæson i Formel 1, men deres dæk var også monteret på de dårligste biler dengang, så det var lidt af et sats for McLaren, men det viste sig jo at give pote. En anden ting der må siges at være afgørende, var at Mercedes nok havde skruet feltets bedste motor sammen, så alt i alt var det nok feltets bedste bil. hvilket der også blev lukreret på.

McLaren glemte nok lidt at videreudvikle på bilen, for som sæsonen gik, hentede Ferrari ind på McLaren. Flere journalister havde ved sæsonstarten udtalt, at det ville vare mindst denne sæson, inden McLaren's tekniske forspring var blevet hentet, men allerede halvvejs inde i 1998 sæsonen, var Ferrari særdeles godt med. Mange temas forsøgte sig med at bruge de såkaldte X-vings (opfundet af Tyrrell), men dog ikke McLaren. Disse blev dog også forbudt, på grund af at de udgjorde en sikkerheds risiko, for de andre chauffører på banen, da man flere gange observerede at de var faldet af bilerne, dog uden person skade. Mercedes motoren viste sig også at være en smule ustabil når den blev presset rigtigt hårdt, og brød under flere løb sammen med megen røg til følge. men der blev sat skik på tingene, og det hel fik som sagt en lykkeligt udgang, både for McLaren og Mercedes.

Vi vil nok komme til at huske 1998 sæsonen, som den sæson hvor Michael Schumacher jagtede endnu en VM tittel, men han havde bare ikke materiellet til det. men sæsonen vil også blive husket for at Häkkinen endeligt havde fået en bil som passede ham perfekt, og hvor han endeligt kunne vise os alle sammen hvor stort et talent han er.

(hvj)
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk