En læser har i formel-1.dks pitsnak spurgt om hvorfor man i enkelte sæsoner har set at point er blevet delt sådan at nogle havde ½ point. Grunden har været at løbene blev afsluttet før tid, og det tidligere pointsystem gav flere muligheder for ½-point. Men det er faktisk stadig muligt under det nuværende reglement.
FIAs sportslige reglement giver forskellige muligheder. Hvis et løb bliver stoppet og ikke bliver genstartet er der forskellige forhold:
Der gives ingen point hvis der kørt mindre end to hele omgange. (Som en sidebemærkning kan det så lige nævnes at løbet starter helt forfra ved en evt. omstart.)
Der gives halvdelen af pointene hvis der er kørt mere end to hele omgange, men mindre end 75% af løbsdistancen – rundet op til nærmeste hele tal. På Suzuka (hvor der skal køres 52 omgange) betyder det at hvis løbet stoppet helt efter 2. til 39. omgang får kørerne kun halvdelen af de tjente point.
Kørerne får fuld pointscore hvis der er kørt over 75% af løbsdistancen, igen rundet helt op. Bilerne skal så køre direkte til parc ferme og løbet vil blive erklæret afsluttet med den rækkefølge der var på den forgående omgang hvor den førende racer passerede linien.
BB
17.3.1999
I marts 1999 offentliggjorde Autosport magazine følgende liste:
|
Nr. | Team | Budget (mio. $) |
|
1 | Ferrari | 193 (1,3mia. kr) |
2 | McLaren | 175 (1,1 mia. kr) |
3 | Williams | 140 |
|
4 | BAR | 96 |
5 | Stewart | 73 |
6 | Prost | 68 |
|
7 | Benetton | 65 |
8 | Jordan | 55 |
9 | Sauber | 55 |
|
10 | Arrows | 55 |
11 | Minardi | 15 |
|
NJ
16.12.1998
Q: Når man ser bagvingen på højfartsbaner, er den meget mindre end på
"normale" baner. Dvs der er mindre downforce i kurverne. Er det ikke
muligt at kunne konstruere en vinge som tilpasser sig
hastigheden,eller modstrider det reglementet?
A: Ja, reglerne forbyder dette. Man kunne sagtens lave en vinge der kunne
tilpasse sig under løbet men dette må ikke ske automatisk hvilket vil
sige at køreren selv skulle styre hvor meget vinge han ville have.
Køreren skal nemlig selv styre bilen - en vinge der justerer sig under
kørslen vil jo nødvendigvis være automatisk.
Desuden siger FIA tekniske reglement (sekt. 3.14) at alle dele på bilen
som påvirker bilens aerodynamik ikke må have "any degree of freedom" -
dvs: Vingerne må ikke kunne bevæge sig overhoved! Det er dog tilladt at
justere på vingerne under et pitstop ligesom det er tilladt at at skifte
vingen fuldstændigt. Det sidste har vi set en del eksempler på...
Grunden til at den slags vinger ikke er tilladt, skyldes nok at
udviklingsomkostningerne er for store for de små teams...Man kunne
risikere at nogle teams slet ikke ville bruge bevægelige vinget og
dermed ville de store teams have en endnu større fordel.NJ
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk