FAQ
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
11.4.1997
Hvorfor er der ingen bil med nr. 13
7.2.1997
Hvorfor får Diniz vognnummeret 2 i 97 når det var Villeneuve der blev nr. 2 i VM 96
Hvor hurtigt kører den hurtigeste F1 racer
Hvorfor skal bilen og køreren vejes efter hvert løb
Er der nogle formel 1 hold som bruger air-bag
Hvorfor malede Jordan-Peugeot deres vogne guldfarvede midt i 96-sæsonen
Hvad er "the safety car"
Hvad står der på de skilte som bliver vist til kørerne af pitpersonalet
Hvorfor kører bilerne med V10 motorer
Når en af vognene snurrer og lander med bunden i vejret kan man se en træplade under vognen. Hvad er den til?
Hvad er det røde lys bagpå vognene
Hvor hurtig er en formel 1 vogn i forhold til andre racerklasser
Hvad er en "Stop and go penalty"
Hvorfor fjernes tobaksreklamerne i nogle løb
Hvilket år var Nigel Mansell indehaver af både IndyCar mesterskabet og Formel 1 mesterskabet
Hvem bygger bilerne for holdene
Har der været kvinder i formel 1
Hvad betyder de forskellige flag under løbet
Hvor mange gange har Nelson Piquet vundet verdensmesterskabet
Dette er Formel-1.dks spørgehjørne. FAQ står for Frequently Asked Questions
som betyder at du på disse sider vil finde alle de spørgmål som oftest
stilles til formel 1. Hvis du har et spørgsmål som ikke er besvaret så skriv
til faq@formel-1.dk. Hvis du har spørgmål
til reglerne i formel 1, så kan du finde de vigtigste regler gennemgået i
vores Regler sektion.
11.4.1997
Med de mange uheld (store/små) som sker i Formel 1, er der ingen hold der vil have nr. 13 til at bringe uheld når der køres 350 km/t.
7.2.1997
Den regerende verdensmester har altid nr. 1 og hans holdkammerat kører med nr. 2. Resten af kørerne kan fritvælge deres nummer. Hvis verdensmesteren skulle vælge at skifte hold under sæsonen så beholder han sit nummer og hans kollega på det nye hold vil få nummeret 2.Det afhænger af banen, hvor der køres. Hockenheim er en af de hurtigste og der kører de med en gennemsnitsfart på 202km/t og en tophastighed på ca. 350km/t.Det er fordi bilen+kører skal have en bestemt vægt som er ens for ALLE hold fordi alle skal have lige vilkår.Slutvægten skal være inde for en vis procentdel af startvægten. Der tabes jo selvfølgelig lidt ved væsketab under løbet. Hvis man ikke har kameraer monteret så skal man i stedet have tilsvarende ballast med under løbet/træningen. FIA laver også stikprøver under løbet og træningerne. Minimumsvægten er 585 kg inklusiv kører plus 5 kg i form af et kamera eller ballast.Der er blevet lavet nogle forsøg med airbags i formel i vogne men det viste sig at være næsten umuligt da en kraftig opbremsning før et sving vil kunne udløse den pga. G-kræfterne. Desuden hører frontale sammenstød i formel 1 til sjældenhederne. Som regel snurrer vognen og så er en airbag ikke til nogen nytte.Det er fordi, det er deres sponsors (Tobaksfirmaet Benson & Hedges) kendingsfarve. Grunden til at de først gjorde det midt i sæsonen, var at de først skulle have farven til at se "rigtig" ud når den blev vist på TV.En af hovedforskellen mellem Formel 1 og Indycar er, at "the safety car" bruges flere gange i hvert løb i indycar. I formel 1 er det kun ved meget alvorlige uheld at bilen kommer på banen. Samtidigt med at bilen kører ud på banen vises "SC" på et skilt som alle kørerne kan se når de passerer pitten. Når SC først er på banen er overhaling ikke tilladt men det er pitstop til gengæld. Derfor kan der vindes meget tid ved at gå i pit på det rigtige tidspunkt. Personalet i SC lader så de bagerst kørere komme forbi indtil den ledende kører ligger lige efter. Når faren er drevet over, kører SC i pit og vognene fortsætter løbet men de ligger igen lige efter hinanden.Pitboardet bruges bl.a. til at fortælle køreren at han skal køre i pit (lang pil betyder at køreren skal køre i pit næste gang han passerer pit-indgangen). Holdene har også deres egne private beskeder som kun kørerne kender som involverer justeringer i vognen.Med V10 får man den bedste balance mellem ydelse og brændstofforbrug. En V8 er ikke hurtig nok og enV12 (som Ferrari kørte med i 95 sæsonen) bruger for meget brændstof i forhold til den ydelse den giver. Til gengæld er en V12 også hurtigere i accelerationen hvilket man tydeligt kunne se på Hockenheim og Monza i 1995.Når løbet afsluttes skal denne træplade være intakt og der er regler for hvor meget af pladen der må være slidt af. I 1995 blev Michael Schumacher frataget sin sejr i Belgien fordi pladen under hans Benneton var for slidt efter at han kørte af banen under løbet. Reglen skal forhindre at bilerne bliver anbragt meget lavt over jorden for at mindske luftmodstanden.Lyset er til for at bilerne bagved bedre kan se bilen foran. Lyset skal være tændt når vognen kører på mønstrede dæk.Formel 1 er hurtigere end alle andre racerklasser. Måske med undtagelse af Indycar som det er svært at sammenligne tider med da der køres på en anden type bane og bilerne derfor er lavet anderledes. På Hockenheim kører en McLaren med 780Hk med en gennemsnitsfart på 202 km/t. Dette er det hurtigste der køres på Hockenheim. En Formel 3000 med 450Hk har en gennemsnitsfart på 176 km/t.Når en kører får en Stop and go penalty så skal han køre i pit og holde på sin pit-plads i 10 sekunder. Før 1996 skulle straffen udstås ved en speciel ekstra plads for enden af pitten. Det er ikke tilladt for køreren at få nye dæk eller få fyldt brændstof på under en stop and go penalty. Denne straf gives hvis en kører tyvstarter, kører for hurtigt i pitten(fartgrænsen varierer fra bane til bane) eller hvis en kører ikke viger for en anden kører (som er en omgang foran) der er ved at overhale (Blocking). En kører er ikke forpligtet til at vige for en kører som ligger en plads under køreren i feltet.I Tyskland, Frankrig og England er det forbudt at reklamere for tobaksfirmaer. Derfor skifter Ferrari deres reklame ud med en række af lodrette striber. McLaren har en stjerne i stedet Williams skriver "Ro?" el. bare ?Det var i slutningen af 1992. Han vandt først Formel 1 mesterskabet i 92 og IndyCar mesterskabet i 93 og var på den måde forsvarende Formel 1 mester da han vandt IndyCar mesterskabet. Han blev så den første person som har haft begge titler på én gang.Da det ikke er tilladt for en producent at levere biler til mere end ét hold så er det altid holdet selv som byggerdem. Holdene må godt selv bygge deres egen motor men de fleste får dem fra store firmaer som Honda, Renault, Ford m.fl.Ja. Italieneren Giovanna Amati var non-q i 3 GP i 1992 (Syd Afrika, Mexico og Brasilien) Desire Wilson (Syd Afrika) var non-q i Brands Hatch i 1980.
Lella Lombardi (Italien) kørte i 1947-1976 i 17 GP (non-q i 5 af dem) Gennemførte 7 løb bedste placering en 6. plads. Døde af kræft i 1992. Kørte de fleste løb for Lavazza. Desuden Maria Teresa de Filippis som var den første kvinde i F1 1958. 3 Starter i 58 (10, ret,ret) samt 1 non-q. I 59 1 non-q
Desuden Davina Galica (England) fra Mark. Hun havde 3 forsøg i 1976 og 1978.Her er en oversigt:
Gult flag: Der er en forhindring på banen. Overhalning forbudt.
Grønt flag: Der er klar bane.
Rødt flag: Løbet/Træningen er blevet midlertidigt stoppet.
Gult med røde lodrette striber: Der er olie på banen!
Blåt flag: Der er en vogn bag ved dig som nærmer sig. Dette flag betyder ikke nødvendigvis at man skal vige med det samme. Kun hvis man holder den anden tilbage uden at samtidigt kæmpe for sin placering.
Hvidt flag: Langsomt køretøj.
Sort flag + vognnummer: Bilen med dette nummer skal køre i pit inden 3 omgange. Det flag gives hvis køreren har overtrådt en regel eller hvis der er noget fatalt galt med bilen som køreren ikke er klar over.
Ternet flag: Løbet er slut. Vinderen af løbet er den første som ser dette flag.3 gange. 1981: Brabham - Ford, 1983: Brabhan - BMW (Turbo), 1987: Williams - Honda (Turbo).
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk