FAQ
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
8.9.1997
Hvad fyldes dækkene med. Er det alm. luft eller noget specielt
2.7.1997
Hvem har vundet flest formel-1 løb gennem tiderne
Hvordan er reglerne for pit-stop når The Safety Car er på banen
16.5.1997
Hvorfor sidder Frank Williams i kørestol
Hvad er den røde kasse på Williams-racernes sidespejl
Hvad betyder de 107% der nævnes under Kvalifikationen
Hvad er racerne lavet af
Kan man lytte med på kørernes radiokommunikation
Hvor mange point får man for en sejr
Hvor mange gear har racerne
Dette er Formel-1.dks spørgehjørne. FAQ står for Frequently Asked Questions
som betyder at du på disse sider vil finde alle de spørgmål som oftest
stilles til formel 1. Hvis du har et spørgsmål som ikke er besvaret så skriv
til faq@formel-1.dk. Hvis du har spørgmål
til reglerne i formel 1, så kan du finde de vigtigste regler gennemgået i
vores Regler sektion.
8.9.1997
F1 dæk fyldes med nitrogen. Det udvider sig ikke så meget med temperaturen som alm.luft gør. Alligevel består atmosfærisk luft af 80% Nitrogen. Hvis man slår det op i DATABOGEN ser man at densiteten for for nitrogen (N2) er 1,17g/L og at atm luft. har densiteten 1.29g/L.
Hvis man slår nogle andre ting op kan man beregne molekyltætheden for de 2 luftarter. For H2 får man: 0,04176 mol/L. atm: 0,0445mol/L
En mol er: 602*1021 molekyler.
Konklusionen er at man bedre kan styre hvad der proppes i dækkene når man fylder op med en ensartet luftart.
2.7.1997
På nuværende tidspunkt forholder det sig således: Alain Prost fører med 51 sejre i sin karriere. På 2. pladsen ligger Ayrton Senna med 41 sejre. 3: Nigel Mansell. 4: Jackie Stewart. 5: Jim Clark, Niki Lauda, Michael Schumacher.Når SC kører ud bliver der viftet med gule flag over hele banen mens der vises et stort "SC"-skilt. Overhaling er forbudt sålænge disse flag er fremme. Medmindre der er sket uheld, vil pitten være åben og alle må køre i pit. Man må køre ud af pitten igen sålænge det grønne lys er tændt for enden af "pit-lane". Det grønne lys vil skifte til rødt når feltet passerer pit-udgangen. Hvis en kører er på vej ud af pitten og det røde lys tændes, skal han vente på at feltet er kommet forbi før han kan køre ud. SC kører rundt indtil faren er drevet over og kører tidligst i pit når lederen af løbet har hentet SC. Alle vogne mellem lederen og SC vil få lov til at passere SC. I SC sidder en racerkyndig kører og en official som kan skelne vognene fra hinanden. Det er den sidstes job at lade vognene komme forbi SC.
16.5.1997
Under et trafikuheld i Frankrig tilbage i 1986 brækkede han nakken og var meget tæt på at dø. Han mistede helt kontrollen over bilen og den landede på taget. Det var meget usikkert om han ville overleve. Det var kun takket være hans fremragende fysik at han klarede det så han nu kan bevæge sig selv rundt på trods af at han er 100% afhængig af andres hjælp. Han er lam fra brystet og nedefter.Under kvalifikationen sendes der telemetri-informationer til pitten via en mikrobølge-sender i sidespejlet. På grund af de mange usikkerheder der er med hensyn til kræft og kortbølget stråling, har Williams valgt at skærme mod strålingen mens vognen holder i pitten.Fra 96-sæsonen blev der lavet nogle ændringer i reglerne som betød at en kører skal have en tid som er hurtigere end 107% af pole-position. Reglen er dog til for at blive brugt som man så allerede ved første Grand-Prix i 96 hvor begge Forti-racere kom med. Samme nåde blev dog ikke udvist overfor Lola i Melbourne '97. Kun Pedro Diniz fik lov til at omgås denne regel.Selve karroseriet hvor køreren sidder, er lavet af aluminium som både på inder-, og yder-siden er dækket med carbon-fibre som er et meget stærkt materiale.Ja - Selvom det ofte påstås at holdene scrambler signalet, er det faktisk muligt at lytte med på hvad kørerne siger til folkene i pitten via radio. I Melbourne '97 er følgende frekvenser bekræftet:
Kører Frekvens
M.Schumacher 451.6125
E.Irvine 452.6125
J.Alesi 454.275
M.Salo 422.025Vinderen får 10 point og derefter gives 6,4,3,2,1 til 2,3,4,5,6-pladsen. Konstruktørernes point fordeles på samme måde for begge kørere hvis de scorer point.Reglerne påbyder at bilerne skal have mellem 4 og 7 fremadgående gear og ét bak-gear. De fleste kører med 6 gear men Jordan, Ferrari og Benneton har 7 gear+bakgear. Det skal lige tilføjes at bakgearet sjældent bruges da der for det meste ikke er brug for at køre videre når man først er fanget op af en væg men i Monaco brugte Jan Magnussen det efter en afkørsel.
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk