FAQ
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
24.10.1997
Hvorfor bruges der ikke 2-takters motorer
8.9.1997
Hvad fyldes dækkene med. Er det alm. luft eller noget specielt
2.7.1997
Hvordan er reglerne for pit-stop når The Safety Car er på banen
Hvem har vundet flest formel-1 løb gennem tiderne
Dette er Formel-1.dks spørgehjørne. FAQ står for Frequently Asked Questions
som betyder at du på disse sider vil finde alle de spørgmål som oftest
stilles til formel 1. Hvis du har et spørgsmål som ikke er besvaret så skriv
til faq@formel-1.dk. Hvis du har spørgmål
til reglerne i formel 1, så kan du finde de vigtigste regler gennemgået i
vores Regler sektion.
24.10.1997
Selvom 2-takters motorer er meget udbredt i motorcykelløb, er det kun 4-takters motorer som er tilladt i Formel 1. Desuden kræver reglerne følgende af motorerne:
- Maksimal størrelse på 3000ccm
- Max 12 cirkulære cylendre
- Max 5 ventiler pr. cylender
- Turbo er ikke tilladt i modsætning til.
8.9.1997
F1 dæk fyldes med nitrogen. Det udvider sig ikke så meget med temperaturen som alm.luft gør. Alligevel består atmosfærisk luft af 80% Nitrogen. Hvis man slår det op i DATABOGEN ser man at densiteten for for nitrogen (N2) er 1,17g/L og at atm luft. har densiteten 1.29g/L.
Hvis man slår nogle andre ting op kan man beregne molekyltætheden for de 2 luftarter. For H2 får man: 0,04176 mol/L. atm: 0,0445mol/L
En mol er: 602*1021 molekyler.
Konklusionen er at man bedre kan styre hvad der proppes i dækkene når man fylder op med en ensartet luftart.
2.7.1997
Når SC kører ud bliver der viftet med gule flag over hele banen mens der vises et stort "SC"-skilt. Overhaling er forbudt sålænge disse flag er fremme. Medmindre der er sket uheld, vil pitten være åben og alle må køre i pit. Man må køre ud af pitten igen sålænge det grønne lys er tændt for enden af "pit-lane". Det grønne lys vil skifte til rødt når feltet passerer pit-udgangen. Hvis en kører er på vej ud af pitten og det røde lys tændes, skal han vente på at feltet er kommet forbi før han kan køre ud. SC kører rundt indtil faren er drevet over og kører tidligst i pit når lederen af løbet har hentet SC. Alle vogne mellem lederen og SC vil få lov til at passere SC. I SC sidder en racerkyndig kører og en official som kan skelne vognene fra hinanden. Det er den sidstes job at lade vognene komme forbi SC.På nuværende tidspunkt forholder det sig således: Alain Prost fører med 51 sejre i sin karriere. På 2. pladsen ligger Ayrton Senna med 41 sejre. 3: Nigel Mansell. 4: Jackie Stewart. 5: Jim Clark, Niki Lauda, Michael Schumacher.
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk