FAQ
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
16.12.1998
Bevægelige vinger?
6.9.1998
Har Formel-1.dk noget at gøre med Formula 1 club Denmark?
27.7.1998
Hvad er en shake-down
Dette er Formel-1.dks spørgehjørne. FAQ står for Frequently Asked Questions
som betyder at du på disse sider vil finde alle de spørgmål som oftest
stilles til formel 1. Hvis du har et spørgsmål som ikke er besvaret så skriv
til faq@formel-1.dk. Hvis du har spørgmål
til reglerne i formel 1, så kan du finde de vigtigste regler gennemgået i
vores Regler sektion.
16.12.1998
Q: Når man ser bagvingen på højfartsbaner, er den meget mindre end på
"normale" baner. Dvs der er mindre downforce i kurverne. Er det ikke
muligt at kunne konstruere en vinge som tilpasser sig
hastigheden,eller modstrider det reglementet?
A: Ja, reglerne forbyder dette. Man kunne sagtens lave en vinge der kunne
tilpasse sig under løbet men dette må ikke ske automatisk hvilket vil
sige at køreren selv skulle styre hvor meget vinge han ville have.
Køreren skal nemlig selv styre bilen - en vinge der justerer sig under
kørslen vil jo nødvendigvis være automatisk.
Desuden siger FIA tekniske reglement (sekt. 3.14) at alle dele på bilen
som påvirker bilens aerodynamik ikke må have "any degree of freedom" -
dvs: Vingerne må ikke kunne bevæge sig overhoved! Det er dog tilladt at
justere på vingerne under et pitstop ligesom det er tilladt at at skifte
vingen fuldstændigt. Det sidste har vi set en del eksempler på...
Grunden til at den slags vinger ikke er tilladt, skyldes nok at
udviklingsomkostningerne er for store for de små teams...Man kunne
risikere at nogle teams slet ikke ville bruge bevægelige vinget og
dermed ville de store teams have en endnu større fordel.NJ
6.9.1998
Svaret en nej. Formel-1.dk er et elektronisk medie hvor Formula 1 club
Denmark" er et trykt medie. Formel-1.dk opdateres hver dag og det koster ikke noget at gå ind på siten udover hvad det
måtte koste at være på internettet i øvrigt.
NJ
27.7.1998
Shakedown er et udtryk der primært dækker at afteste en bil og holdbarheden på enkelte dele, ved at køre en række ture af få omgange, hvor man bevidst belaster forskellige dele af bilen. I andre situationer bruges Shakedown til at dække over en længerevarende test.HAL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk