FAQ
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
16.7.1998
Hvad er traction control
24.10.1997
Hvorfor bruges der ikke 2-takters motorer
8.9.1997
Hvad fyldes dækkene med. Er det alm. luft eller noget specielt
Dette er Formel-1.dks spørgehjørne. FAQ står for Frequently Asked Questions
som betyder at du på disse sider vil finde alle de spørgmål som oftest
stilles til formel 1. Hvis du har et spørgsmål som ikke er besvaret så skriv
til faq@formel-1.dk. Hvis du har spørgmål
til reglerne i formel 1, så kan du finde de vigtigste regler gennemgået i
vores Regler sektion.
16.7.1998
Traction control er en elektronisk speederkontrol som letter på speederen
hvis køreren laver hjulspin. Dermed får bilen optimalt vejgreb ud af et
sving og minimalt farttab. Hvis køreren er meget dygtig kan han selvfølgelig
begrænse hjulspinnet men med traction control bliver det perfekt i alle
sving...
McLaren kørte i starten af sæsonen med en ekstra bremsepedal som fungerede som en manuel form for traction control.
Den ekstra pedal gav en anden form for kontrol over accelerationen.
Speederen er meget svær og styre så derfor lavede McLaren-designeren Adrian
Newey den ekstra pedal som giver langt bedre kontrol over hjulspinnet. Den
blev forbudt fordi den blev beskyldt for at være en 4-hjulsstyring som er
utvetydigt forbudt i formel 1.NJ
24.10.1997
Selvom 2-takters motorer er meget udbredt i motorcykelløb, er det kun 4-takters motorer som er tilladt i Formel 1. Desuden kræver reglerne følgende af motorerne:
- Maksimal størrelse på 3000ccm
- Max 12 cirkulære cylendre
- Max 5 ventiler pr. cylender
- Turbo er ikke tilladt i modsætning til.
8.9.1997
F1 dæk fyldes med nitrogen. Det udvider sig ikke så meget med temperaturen som alm.luft gør. Alligevel består atmosfærisk luft af 80% Nitrogen. Hvis man slår det op i DATABOGEN ser man at densiteten for for nitrogen (N2) er 1,17g/L og at atm luft. har densiteten 1.29g/L.
Hvis man slår nogle andre ting op kan man beregne molekyltætheden for de 2 luftarter. For H2 får man: 0,04176 mol/L. atm: 0,0445mol/L
En mol er: 602*1021 molekyler.
Konklusionen er at man bedre kan styre hvad der proppes i dækkene når man fylder op med en ensartet luftart.
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk