FAQ


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.7.1998
 Hvad er traction control
 
24.10.1997
 Hvorfor bruges der ikke 2-takters motorer
 
8.9.1997
 Hvad fyldes dækkene med. Er det alm. luft eller noget specielt
Dette er Formel-1.dks spørgehjørne. FAQ står for Frequently Asked Questions som betyder at du på disse sider vil finde alle de spørgmål som oftest stilles til formel 1. Hvis du har et spørgsmål som ikke er besvaret så skriv til faq@formel-1.dk. Hvis du har spørgmål til reglerne i formel 1, så kan du finde de vigtigste regler gennemgået i vores Regler sektion.
 

Hop til top16.7.1998

Hvad er traction control

Traction control er en elektronisk speederkontrol som letter på speederen hvis køreren laver hjulspin. Dermed får bilen optimalt vejgreb ud af et sving og minimalt farttab. Hvis køreren er meget dygtig kan han selvfølgelig begrænse hjulspinnet men med traction control bliver det perfekt i alle sving... McLaren kørte i starten af sæsonen med en ekstra bremsepedal som fungerede som en manuel form for traction control. Den ekstra pedal gav en anden form for kontrol over accelerationen. Speederen er meget svær og styre så derfor lavede McLaren-designeren Adrian Newey den ekstra pedal som giver langt bedre kontrol over hjulspinnet. Den blev forbudt fordi den blev beskyldt for at være en 4-hjulsstyring som er utvetydigt forbudt i formel 1.
NJ  

 

Hop til top24.10.1997

Hvorfor bruges der ikke 2-takters motorer

Selvom 2-takters motorer er meget udbredt i motorcykelløb, er det kun 4-takters motorer som er tilladt i Formel 1. Desuden kræver reglerne følgende af motorerne:
 

Hop til top8.9.1997

Hvad fyldes dækkene med. Er det alm. luft eller noget specielt

F1 dæk fyldes med nitrogen. Det udvider sig ikke så meget med temperaturen som alm.luft gør. Alligevel består atmosfærisk luft af 80% Nitrogen. Hvis man slår det op i DATABOGEN ser man at densiteten for for nitrogen (N2) er 1,17g/L og at atm luft. har densiteten 1.29g/L. Hvis man slår nogle andre ting op kan man beregne molekyltætheden for de 2 luftarter. For H2 får man: 0,04176 mol/L. atm: 0,0445mol/L En mol er: 602*1021 molekyler. Konklusionen er at man bedre kan styre hvad der proppes i dækkene når man fylder op med en ensartet luftart.
 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk