Presse
Belgiens Grand Prix


 Stewart-Ford, Preview
 Rapport fra 1. fri træning
 Rapport fra 2. fri træning
 Stewart-Ford, 1. + 2. Free Practice
 Lørdagens presse konference
 Tyrrell, Lørdag
 Stewart-Ford, Kvalifikation
 Stewart-Ford, Race
 Post-race pressekonference
 Post-race press fra Spa
 

Stewart-Ford, Preview

Stewart-Ford teamet har gennemført to dages test på Silverstone, onsdag og torsdag i sidste uge. Testteamet arbejdede med ændringer på hjulophænget, hvor Rubens yderligere testede dæk torsdag eftermiddag.

Paul Stewart:
"Vi har haft en produktiv todages test på Silverstone i sidste uge. Jos var lidt frustreret over at han ikke fandt det ideelle set-up på den første dag. Vi arbejdede med testbilen natten over og Rubens, som var bag rattet om torsdagen, var mere tilfreds med bilens styring ved slutningen af testen. Den ændring vil lavede i set-upïet var noget helt nyt i forhold til hvad vi senest har kørt med. Vi satte de hurtigste tider overhovedet med SF-2 på Silverstone. Især Rubens følte at der var en markant forbedring i bilens stabilitet gennem de hurtige sving hvilket varsler godt for Spa. Det er frustrerende ikke at have haft bedre resultater i slutningen af sæsonen men, set ud fra de fremskridt vi har haft på Silverstone, ser vi frem til en god weekend på Spa."

Martin Whitaker, Ford:
"Siden det ungarske grand prix har Stewart-Ford gennemført to dages test på Silverstone uden problemer, koncentreret om set-up-arbejdet. Parallelt med chassis-arbejdet har vi også arbejdet hårdt for yderligere at udvikle motorens ydeevne, med godt resultat. Spa har mange hurtige sving og meget luftmodstand op ad bakken til Les Combes ligesom de lange stykker indtil Bus Stop-chikanen. Dette kræver ekstra af motorpræstation og af chassis'ets effektivitet."

Rubens Barrichello (SF-2/04):
"Der er af alting på Spa. Du får hurtige sving, langsomme sving, masser af hårde opbremsninger og muligheder for overhalinger. Jeg har gode erindringer om Spa. Jeg vandt mange løb tidligere i min karriere og jeg var på pole i det belgiske grand prix i 1994, så jeg ser frem til, som altid, at komme tilbage. Silverstone-testen var den bedste vi har haft i hele sæsonen. Vi fandt seks tiendedele af et sekund i forhold til kvalifikationstiden fra det britiske grand prix ved justeringer som passer til Spa, så vi er tilfredse med bilens forberedelser til løbet."

Jos Verstappen (SF-2/03):
"For mig er Spa den bedste bane i verden og jeg tror at den er mange Formel 1-køreres favorit. Den har fantastiske højfarts sving, hvilket jeg elsker den mest for. Det er en stor prøve for kørenes talent. Højdepunktet er Eau Rouge som går ned ad bakke når man kører ind i svinget og op ad bakke på vej ud - og er meget, meget hurtigt. Kører man rigtigt igennem svinget er det meget tilfredsstillende. Ofte kan vejret spille en rolle i weekenden, specielt i kvalifikationen. Vi kan få en interessant grid hvis der kommer regn på lørdag."

T-car: SF-2/02

BB  


Rapport fra 1. fri træning

Da klokken var 11 i her i formiddags, og de grønne lamper blev tændt som tegn på at den første fri træning var igang, så var luft temperaturen kun 7 C. og bane 9 C. Banen var våd efter morgenens regn, men der kom hurtigt et tørt spor.

I løbet af de første 15 minutter var alle, undtagen Ferrari og Benetton, ude på banen, men det var kun Arrows køreren Mika Salo der satte en officiel tid, og den var på 2:18,089.

Der var straks mere gang i den i det andet kvarter af denne fri træning, der var flere kører ude og sætte deres første tider, og forløbet var som følger:
Esteban Tuero - 2:13,906
Olivier Panis - 2:07,984
Jos Verstappen - 2:02,992
Jos Verstappen - 2:01,005
Jos Verstappen - 2:00,785
Johnny Herbert - 2:01,047 (2. plads)
Johnny Herbert - 1:59,208
Jacques Villeneuve - 2:00,022 (2 plads)
Olivier Panis - 1:58,859
Jean Alesi - 1:57,396

Efter 30 minutter er der et helt tørt spor hele vejen rundt på banen, og alle er nu på tørvejrsdæk.
Top 6 er følgende:
1 - Jean Alesi - 1:57,396
2 - Heinz-Harald Frentzen - 1:57,829
3 - Jacques Villeneuve - 1:57,888
4 - Olivier Panis - 1:58,859
5 - Johnny Herbert - 1:59,208
6 - Jos Verstappen - 2:00,785
Nu begynder de "tunge drenge" at komme ud på banen, og tiderne falder med det samme.
Michael Schumacher - 1:54,450
David Coulthard - 1:54,090
Eddie Irvine laver en STOR udskridning, men redder sig igennem og fortsætter.
Mika Hakkinen - 1:55,814 (3 plads)
David Coulthard - 1:54,090
Efter 45 minutter er stillingen følgende:
1 - David Coulthard - 1:54,090
2 - Michael Dchumacher - 1:54,450
3 - Eddie Irvine - 1:55,701
4 - Giancarlo Fisichella - 1:55,747
5 - Mika Hakkinen - 1:55,814
6 - Jacques Villeneuve - 1:56,419

Også i de sidste 15 minutter er der gang i den, og tiderne dykker yderligere.
Damon Hill - 1:55,446 (4. plads)
Mika Hakkinen tager den korte tur igennem "busstop".
Michael Schumacher - 1:53,543
Mika Hakkinen - 1:53,446
David Coulthard tager også lige den korte vej igennem "busstop".
David Coulthard 1:53,370.
I de sidste sekunder kører Mika Hakkinen af banen og ind i dækbarrieren.

Top 6 i dagens første fri træning blev:
Nr.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:53,37011
2Mika HakkinenMcLaren
AN  


Rapport fra 2. fri træning

Dagens anden fri træning var igen på 60 minutter med frit antal omgange, men uden brug af reservevognene.
Igen er vejret kedeligt, fugtig bane og lidt små regn.

Da sessionen startede så gik Mika Hakkinen rastløst rundt i McLaren pitten og kiggede på hans mekanikere der desperat prøvede at få hans racer genopbygget.

Højdepunkter fra de første 15 minutter:
Michael Schumacher - 1:52,677 - (1. plads).
Jean Alesi spin.
Toranosuke Takagi spin.
Michael Schumacher i pit, og teamet lukker garageporten efter ham.
Stillingen efter 15 minutter:
1 - Michael Schumacher - 1:52,677
2 - David Coulthard - 1:53,370
3 - Mika Hakkinen - 1:53,446
4 - Jacques Villeneuve - 1:53,589
5 - Heinz-Harald Frentzen - 1:54,442
6 - Giancarlo Fisichella - 1:54,619

I starten af det andet kvarter, kører Jacques Villeneuve af banen og ind i dækbarrieren. Der er tale om næsten totalt harveri af Williams raceren, men heldigvis så slap Jacques Villeneuve uskadt fra dette uheld, der næsten var en gentagelse af det uheld der i 1982 kostede hans far livet i en fri træning på netop denne bane.
Sessionen stoppes, og det tager banens officials ca. 20 minutter at genopbygge dækbarrieren, så man kan fortsætte denne fri træning.
David Coulthard - 1:52,629
Mange kørere har problemer med at de blokere hjulene under nedbremsningerne.
Eddie Irvine kører af banen, men redder skindet og kan fortsætte.
Stillingen efter 30 kørte minutter:
1 - David Coulthard - 1:52,629
2 - Michael Schumacher - 1:52,677
3 - Mika Hakkinen - 1:53,446
4 - Jacques Villeneuve - 1:53,589
5 - Eddie Irvine - 1:53,789
6 - Johnny Herbert - 1:54,130

Herefter tager løjerne rigtig fat, og nye navne gør sig bemærket:
Damon Hill - 1:53,286 (3. plads)
Mika Hakkinen - 1:52,391
Esteban Tuero spinder i "La Source", lige foran Mika Hakkinen.
Jarno Trulli kører af banen i "Bus Stop", og ødelægger der med en hurtig omgang for Michael Schumacher.
David Coulthard spinder i "La Source".
Michael Schumacher - 1:51,895
Regnen tiltager.
Stillingen efter 45 minutter:
1 - Michael Schumacher - 1:51,895
2 - Mika Hakkinen - 1:52,391
3 - David Coulthard - 1:52,629
4 - Damon Hill - 1:53,286
5 - Jacques Villeneuve - 1:53,589
6 - Eddie Irvine - 1:53,601

I de sidste 15 minutte af denne fri træning stopper regnen og solen begynder at komme frem.
Johnny Herbert udgår med en rygende Petronas motor.
Mika Hakkinen - 1:51,906 (2. plads)

Top 6 i dagens anden fri træning blev:
Nr.KørerTeamTidOmg.
1Michael SchumacherFerrari1:51,895AN  

Stewart-Ford, 1. + 2. Free Practice

Paul Stewart:
"En opmuntrende dag. Begge kørere rapporterede at de var tilfredse med bilen. De data som vi indsamlede i sidste uges test på Silverstone ser ud til at passe meget godt her. Begge kørere arbejdede med forskellige set-up-ændringer som tillod os at udvikle bilen systematisk gennem de to sessions. Rubens program blev lidt ødelagt af en punktering om eftermiddagen forårsaget af småting på banen. Det betød at vi ikke kunne følge den plan som vi havde udtænkt, som involverede dæk og benzinmængde, specielt til sidst. Ikke desto mindre er vi overbevist om at vi, hvis kvalifikationen bliver kørt i tørvejr, kan få en konkurrencedygtig position."

Alan Jenkins:
"Ikke en dårlig træning. Efter Silverstone-testen er vi ankommet med en anden indgangsvinkel til støddæmper set-up, som blev brugt af begge biler. Bilerne virkede mere forenelige med det mellem-downforce aerodynamiske set-up som er krævet på denne bane og kørerne følte at balancen i bilen var rimelig god. Rubens testede også en ændret baghjulsophængs geometri, som han kunne lide og som også vil blive brugt af Jos i morgen. Et ødelagt dæk i træningen betød at vi ikke i slutningen kørte med endnu et nyt sæt dæk på Rubens bil. Det er derfor opmuntrende at hans omgangstid var tæt på de to Benettoner."

Martin Whitaker:
"Teamet bruger serie 5-motorer hele weekenden og vi er glade for præstationen. Både Rubens og Jos kommentererede motorens jævnhed og ydeevne, noget som tydeligvis er af stor vigtighed, specielt her på Spa."

Rubens Barrichello:
"Jeg er rimelig glad for balancen og den samlede følelse for bilen er meget større end normalt på en fredag i en løbsweekend. Jeg er mere tilfreds end jeg har været i de sidste fire løb. Det betyder at jeg er i stand til at angribe mere, noget som er meget vigtigt på Spa. At arbejde ud af startblokken med bilen som den var i dag er meget opmuntrende. Med yderligere forbedringer på set-up kan vi se frem til en solid kvalifikation."
Omgange: 26
Bedste tid: 1:54.433

Jos Verstappen:
"Vi har lavet masser af arbejde i dag og tilbagelagde en masse [omgange]. Det nuværende set-up er meget andreledes end det var i morges. Jeg er rimeligt glad for bilen men vi har stadig noget vej tilbage. Jeg har stadig lidt problemer med understyring i visse sektioner af banen som kostede mig masser af tid. Hvis vi kan finde en løsning til det skulle jeg være i stand til at få en god grid-position. Vi har stadig tid før morgendagens kvalifikation til at teste et par ting."
Omgange: 28
Bedste tid: 1:55.263

BB  


Lørdagens presse konference

Spørgsmål :
Mika, Tillykke med din 10. i din karriere. Det må have være virkeligt spændende her til slut hvor du tog pole position fra David Coulthard....
Mika HAKKINEN :
Det var simpelthen ubeskriveligt, og jeg kan stadig ikke forklare 100% hvad det var der skete. Jeg havde en god fight med fight med David og inden jeg gik ud på mit sidste sæt dæk, vidtse jeg at gappet mellem os var meget lille, og jeg vidste at jeg var tvunget til at gøre noget næsten ubeskriveligt, for jeg havde kørt bilen lige til grænsen sidst jeg var ude. Jeg vidste også at han kunne køre endnu hurtigere, så jeg gik bare 100% efter at køre en perfekt omgang, og det lykkedes, og det er bare fedt!
QUESTION :
Hvordan vælger i hvem der skal ud og hvornår? Mika HAKKINEN :
For mig var det som at være i en sandwich, fordi først var det David som kørte ud, så kom jeg og Michael. Det gjorde det helt lidt mere besværligt, fordi jeg ville ikke for tæt op bag Coulthard, for så kunne jeg risikere at miste downforce, men jeg skulle heller ikke køre så langsom at Michael kom op bag mig.
QUESTION :
Er det ikke dejligt at vide, at der er et gap på mere end et sekund ned til Damon som fik en 3. plads og Michael er på 4. pladsen?
Mika HAKKINEN :
Det er selvfølgeligt rart, men jeg må lige tilføje, at det bare viser hvor stærke vores biler er - ikke for at glemme David. Men jeg tager hatten af for Damon, Jeg var imponeret over at se hvor stærkt han kunne køre. Det var i Torsdags vi sad her sammen sidst i en anden pressekonference, hvor han talte om hvor mange gode ting der var sket for teamet. Og dagens resulta viser bare at han talte sandt.
QUESTION :
David, Du havde den fornøjelse, af at have pole, næsten til slut i denne session. Ved du hvor du mistede de afgørende 10. dele sekunder ?
David COULTHARD :
Ja, uheldigvis ved jeg helt præcist hvor jeg tabte tid! Jeg prøvede at køre en lille smule mere på kerbs, på vej ind i bus stop, og derved ramte bunden af bilen kerben, og derfor hoppede bilen lidt, og jeg var lidt ude af kurs til den sidste del af min omgang. Og hvad endnu værre er, så var jeg faktisk oppe med et par 10. dele sekund indtil det punkt. Jeg er selvfølgeligt skuffet over ikke at have pole position her, men det er jo stadig muligt at lave et godt løb fra 2. start position.
QUESTION :
Ville det have være nemmer hvis du ikke havde haft presset fra Mika som lå bag dig ?
David COULTHARD :
Overhoved ikke. Når jeg køre kvalifikationsomgange, kigger jeg ikke i mine spejle, dem bruger jeg først når omgangen er slut, og jeg derfor køre en langsom omgang. Så det har ikke gjort nogen forskel.
QUESTION :
Damon, sidst du kvalificerede dig i top 3, var i Ungarn sidste år. Hvordan føles det at være her igen?
Damon HILL :
Brillant! Jeg er meget glad. Og dette her kommer af det fantastisk hårde arbejde som teamet har lavet, og selvfølgeligt Mugen-Honda.
QUESTION :
Du kom ud lige bag Michael Schumacher på din sidste tur. Hvor fandt du tiden, som skubbede ham ned på en 4. plads ?
Damon HILL :
Det er også det første jeg vil kigge efter, når jeg kommer ned til min monitor. Men forskellen er jo kun 1 hundrede del sekund eller sådan noget, hvilket betyder at det kan være sket hvor som helst. Vi kom ud næsten samtidig, så jeg kunne hele tiden se ham foran mig, så det var lidt gambling på min 'out' lap for alle forsøgte at finde plad på det tidspunkt, og jeg ville ikke komme for sent over stregen så jeg ikke kunne få min flying la
QUESTION :
Du har vundet løbet her på SPA to gange før. Hvad forventer du af løbet i morgen ?
Damon HILL :
Jeg ser selvfølgeligt frem til løbet imorgen, men lige nu vil jeg bare fejre dagens resultat. Jeg er meget godt tilfreds med hvad jeg har præsteret og det vi ljeg fejre med teamet.
HVJ  


Tyrrell, Lørdag

Tyrrell kørene Toranosuke Takagi og Ricardo Rosset kvalificerede begge til morgendagens Belgiske Grand Prix. Det er første gang Takagi er her på banen, og han kvalificerede sig som nummer 19. Det var imponerende at se, at han på et tidspunkt var helt oppe på en 11. plads. Potentialet for at han var kvalificeret endnu bedre, var til stede, hvis han ikke havde fået et motorproblem på sin anden tur, som tvang ham til at tage reservebilen. Rosset gjorde det også godt, efter at ingeniør, Alex Varnava, havde lavet nogle justeringer på bilen, og han satte derefter den 20. bedste tid. Begge kører brugte Goodyear's "Prime" dæk.
TORANOSUKE TAKAGI (No 21) Kvalificerede sig som nummer 19, omgangstid: 1:53.237

"Jeg havde ønske at være lidt længere oppe i gridden, Men jeg er ikke utilfreds med min egen indsats. Det er første gang jeg er her, og det er virkeligt en lækker bane, Det er virkeligt en bane man skal kende godt, for at få det bedste ud af sin bil. Hvis jeg bare havde fundet 2 tiendedele sekunder havde jeg været på en 16. plads i stedet for min 19. plads.."
RICARDO ROSSET (No 20) Kvalificerede sig som nummer 20, omgangstid 1:54.850

"Lige som Tora, Ville jeg også godt have været lidt længere oppe i feltet, Men på denne her bane tæller kun hestekræfter ! Jeg tror vores chancer i morgendagens løb er gode, da de næste 7 biler ligger indenfor et sekund. Hvis bilen fortsætter med at køre uden problemer, og vore pitstop fungere perfekt, Tror jeg på et godt resultat."
DR HARVEY POSTLETHWAITE, Managing Director, Tyrrell

"Tora kørte godt her til morgen, men skulle finde over et sekund for at kunne have holdt sin plads i kvalifikationen. Et speeder problem på hans løbsbil gjorde at han var nød til at bruge reservebilen, på han sidste to tur under kvalifikationen."
HVJ  


Stewart-Ford, Kvalifikation

Paul Stewart:
"Begge kørere fortsatte med at være tilfredse med bilen, og de ændringer som vi lavede på set-up'et har forbedret balancen og køreegenskaberne. Specielt Rubens var i stand til at køre bilen som vi ønskede frem for at skulle kæmpe sig rundt. Vi regnede med bedre kvalifikationsplaceringer efter den lovende gårsdag, men jeg gætter på at det er forbi vort præstationsniveau ikke præcist afspejler sig i vore grid placeringer. Begge kørere pressede hinanden gennem sessionen hvilket var meget opmuntrende. Rubens kørte en god omgang til slut, men Jos forbedrede sig ikke så meget som han troede han kunne. Alligevel føler vi at vi gør fremskridt med bilens køreevne."

Alan Jenkins:
"Bilens balance har ikke været dårlig siden begyndelsen af træningerne, der gav os en forventning om en stærk præstation. Set-up-udviklingen og mindre baggeometri ændringer har forbedret bilen, men ikke nok til at give bedre gridpositioner. Uden større styreproblemer er det klart at vi skal forbedre det samlede vejgreb i hele "pakken". Mindre downforceopsætning var hurtigere til slut, men måske fulgte vi ikke den retning tidligt nok til at finjustere set-up"et og tillade kørene at udvikle den tiltro til bilen som er nødvendig på en så krævende bane som Spa. En masse arbejde er foregået på fabrikken for at forsøge og udrydde de olielækager i gearkassen som giver problemer med holdbarheden til sidst i løbet. Som det ser ud håber vi at nyde gavn af meget gode dæk fra Bridgestone i morgen."

Martin Whitaker:
"Gennem weekenden og på grundlag af denne eftermiddags præstation er det klart at den samlede "pakke" viser tegn på forbedringer. Alligevel har vi stadig meget at arbejde med. Begge kørere kørte med serie 5-motorer i dag, selvom Jos blev ramt af en ødelagt motor i morgenens frie træning, hvor årsagen stadig er ukendt. Vores sigte i morgen er holdbarhed i begge biler."

Rubens Barrichello:
"En fjortende plads ser ikke ud som en god placering specielt efter hvor godt bilen kørte i går, men min sidste omgang føltes meget god. Ændringerne som vi lavede på forhjulsophænget i går og i dag, har forbedret bilens styring ret meget. Jeg troede at jeg måtte have ligget længere fremme på grid'en men det ser ud til at Prost og Sauber fandt mere natten over, end vi gjorde. Jeg er dog ikke helt skuffet fordi det var en hård kvalifikation. Dækkene holdt godt, hvilket er godt for løbet. Vi ser hvad der sker i morgendagens warm-up og tager det som det kommer."
Position: 14
Bedste tid: 1:52.670

Jos Verstappen:
"Jeg er rimelig glad med vores præstation i dag fordi bilen har forbedret sig meget siden morgenens træning. Vi lavede stadig ændringer under dagens kvalifikation men jeg har stadig noget understyring på visse område af banen, men ikke nær så meget som tidligere. Det er klart at jeg hellere ville være længere fremme på gridïen, men jeg tror at vi kan forbedre bilen, endda før morgendagens løb. Alt i alt håber jeg på et godt løb og med det meget uforudsigelige vejr på Spa, kan man aldrig vide hvad der vil ske."
Position: 17
Bedste tid: 1:53.149

BB  


Stewart-Ford, Race

Rubens blev fanget i det store uheld lige efter starten på den første omgang og fik en mindre armskade. Hans bil var stærkt ødelagt og han var ikke i stand til at nå til omstarten.

Jos blev sat reservebilen inden omstarten efter at han også ødelagde sin racer i det indledende uheld på første omgang. I omstarten kørte han rundt og havde endnu et sammenstød ud af ‘La Source’ og arbejdede sig op på 10. pladsen og kørte godt inden et motorproblem stoppede hans løb på 9. omgang.

Paul Stewart:
"En uheldig slutning på en begivenhedsrig weekend og et hændelsesfuldt løb. Normalt ville man sige at under de forhold ville det have passet Rubens og give ham en chance for point. Alligevel rapporterede han at banen var meget lumsk i starten. Efter hans sammenstød på første omgang og den følgende skade på hans arm, besluttede vi at han ikke skulle køre i omstarten. Jos kørte godt på de hårde regnvejrsdæk og et-stop-strategien ville have virket. Men det skulle det ikke blive. Vi ser nu frem til testprogrammet på Monza i næste uge som forberedelse til det italienske grand prix."

Alan Jenkins:
"Vi startede på de rigtige dæk og benzinstrategien sådan som løbet udviklede sig. Men i stedet for et godt resultat, står vi nu over for masser af arbejde til vore folk tilbage på fabrikken for at være i god form til det næste løb på Monza."

Martin Whitaker:
"Vores første bekymring efter løbet var for Rubens, men der ser ud til at han efter det hårde slag på hans arm, er okay. Resten af løbet var ikke meget bedre for os da Jos' motor stoppede tidligt. Det var vores anden motorfejl i weekenden hvilket giver os lidt bekymring, specielt i de seneste måneder hvor holdbarheden har været meget god."

Rubens Barrichello:
"Det var en meget kaotisk start på løbet. Forholdene derude var forfærdelige og kom man ind til ‘La Source’ efter starten, var der absolut ingen sigtbarhed. Jeg bremsede da jeg følte at der skete noget foran mig i udgangen men blev ramt bagi og det sendte mig ud i et spin. Jeg blev ramt igen fra siden og blev fanget i det store roderi. Det andet sammenstød var årsag til en skade på min venstre arm. Det er meget smertefuldt, men heldigvis er intet brækket. På den anden side er bilen ikke i så god stand. Set i bakspejlet, tror jeg at nogen skulle have taget beslutning til at køre starten bag pace-car'en."
Placering: Udgået (sammenstød)
Omgange: 0

Jos Verstappen:
"Jeg havde en god start og kom forbi fire biler. Lige da jeg kom ud af det første sving var der biler over det hele. Jeg fandt et hul men blev ramt og min højre bagdæk eksploderede. Jeg kom tilbage til pitten og hoppede over i reservevognen. Ved omstarten kom jeg godt fra start og passerede to biler. Uheldigvis, da jeg kom ud af det første sving spandt Hakkinen og jeg måtte løfte foden fra speederen og mistede et par placeringer. Tingene så meget godt, så det var uheldigt at min motor stoppede. Jeg kunne sikkert have sluttet i pointene i dag."
Placering: Udgået (motor)
Omgange: 9

BB  


Post-race pressekonference

Q: "Damon, hvilket fantastisk løb for dig. Sidste gang du vandt var da du tog verdensmesterskabet tilbage i 1996 og Jordan har ventet i 126 løb på deres første sejr, så hvilken præstation af dig?"
Damon Hill: "Jeg er meget, meget glad. Det er en stor dag for Jordan. Et fantastisk resultat. Vi har været stærke hele weekenden. Det var et meget spændende løb. Jeg er glad og mangler ord..."
 
Q: "Kunne vi vende tilbage til starten af løbet. Fortæl os om den anden start hvor du var i stand til at komme i front."
DH: "Jeg lavede en dårlig første start, men vi blev hentet tilbage på grund af uheldet, så jeg var heldig med den første start. Jeg lavede en vidunderlig anden start, og da jeg kom af sted så det godt ud. Problemet var at jeg havde et set-up som ville passe hvis det blev mere tørt. Det fortsatte med at regne og det gjorde mit løb svært."
 
Q: "Du havde en kamp med Michael Schumacher i begyndelsen af løbet. Hvad tænkte du, et par omgange senere, da du kom rundt i svinget og så ham lunte hjem med kun tre hjul tilbage på bilen?"
DH: "Jeg så ikke hans bil, men hørte at han var ude af løbet. Man har ikke tid til at være følelsesladet. Det er en meget ansvarsfuld position når man fører, så jeg fokuserede på at holde føringen."
 
Q: "Til sidst i løbet havde du Ralf lige bag dig. Havde Ralf mulighed for at overhale, eller gik I efter en 1-2-placering på det tidspunkt?"
DH: "Det var selvfølgelig meget tæt da safety-car'en kørte ud, så jeg vidste at Ralf ville presse mig, og vi havde ikke meget plads ned til Jean, så jeg måtte presse mig selv og det begyndte at blive lidt mere tørt og dækkene blev lidt slidte, så jeg var under pres hele vejen."
 
Q: "Damon, godt klaret. Ralf din første podieplacering siden Argentina 97. Du må være meget glad for dagens resultat.
Ralf Schumacher: "Jeg er meget glad, specielt for teamet. Vi har haft en virkelig dårlig start på sæsonen, og en svær start. Så det er vendt helt rundt nu. Vi er nummer 1 og 2 - med lidt held må vi nok indrømme, men vi leverede en stærk præstation. [Der var] lidt problemer i begyndelsen af løbet, med et forkert dækvalg. Men det gik. Efter safety-car'en, hvor vi var samlet holdt vi os på første og anden pladsen - Damon som nummer 1 og mig som toer. Men vi måtte presse os selv lidt fordi Jean pressede os."
 
Q: "Ved den første start, med uheldet, var du en af de få 'overlevende'. Det så næsten ud til at du stoppede din bil?
RS: "Ja, det var meget pudsigt. Jeg så McLarenen foran mig og jeg så at der skete en masse omkring mig. Så jeg drejede bilen til venstre og parkerede den, og satte den i frigear og ventede. Pludselig kom der en Arrows der lige kørte forbi mig med 10 centimeters mellemrum. Da alt var faldet til ro satte jeg [bilen] i gear og kørte igennem, så jeg var meget heldig.
 
Q: "Godt klaret Ralf. Jean din første podieplacering i denne sæson. Er det lidt uventet?
Jean Alesi: "Selvfølgelig, ja. Det er utroligt for teamet fordi vi aldrig har set så højt et konkurrenceniveau mellem bilerne. Mange biler gennemfører løbene og vi har haft masser af problemer med at få point, så under disse forhold havde vi mulighed for at få disse vigtige point, virkelig vigtige point, så jeg er ekstremt glad."
 
Q: "I slutningen af løbet, da safety-car'en var kørt ind, var du tæt bagved Ralf og Damon. Var du tilfreds med tredjepladsen, eller ville du være i stand til at hente Ralf og måske overhale ham?
JA: "Nej, for at være ærlig var jeg i stand til at holde samme fart bag dem, men det var absolut umuligt at forsøge noget da der var nul sigtbarhed. Jeg var faktisk ret overrasket over at safety-car'en kørte ud og vi racede videre. Personligt mener jeg at det var ekstremt farligt, specielt på langsiderne hvor d
BB  


Post-race press fra Spa

Ferrari


Michael Schumacher: Udgik på 25. omgang efter et uheld.
Eddie Irvine: Udgik efter at være snurret af på 26. omgang.
Der var 2 starter i det Belgiske grand prix. Irvine var involveret i det første uheld sammen med 11 andre biler og startede i omstarten i reservevognen. I den anden start kom Michael ind på 2. pladsen og Eddie lå nr. 3. På 10. omgang gik Irvine tidligt i pit for at få en nye næse på bilen og kom tilbage på en 9. plads. På 11. omgang, passerede Michael Hill og tog føringen. På 24. omgang gik Irvine i pit for 2. gang da han lå på 6. pladsen, men på 26. omgang røg han af banen og ud i gruset. Michael ramte Coutlhard da han prøvede at overhale ham med en omgang og ødelagde dermed højre forhjulsophæng. Han kom tilbage til pitten og udgik.
Jean Todt: "Et skuffende resultat. Michael udgik mens han førte løbet da han var ved at passere Coulthard. Eddit udgik efter hans pitstop men det kunne have været et godt løb. Det der skete for Michael var meget alvorligt. Han sad bag Coulthard over en omgang trods de gule flag. McLaren køreren sænkede farten mærkbart på langsiden mens han kørte omkring 200km/t. Nedbremsningen var meget aggressiv og på den våde bane var en kollision uundgåelig. Konsekvenserne af dette uheld kunne have været meget værre."

Michael Schumacher: "Jeg er meget irriteret over det der skete. Det var tydeligt at vi kunne have taget føringen i VM, da jeg klart var den hurtigste på banen. Coulthard så ud til at køre 5-6 sekunder langsommere end han kunne have gjort, da jeg lå bag ham. Da han kom tilbage i løbet, var han meget hurtigere igen. Tydeligvis er det meget farligt at løfte foden fra speederen på langsiden som han gjorde. Han har nok erfaring til at vide at man ikke sænker farten på langsiden uden at give en advarsel. Så man kunne tro at han gjorde det med vilje. Under den anden start, lå jeg på ydersiden af Hakkinen og jeg prøvede at give ham lidt plads. Han tvang mig langt ud men jeg havde den bedste linie så jeg kunne accelerere bedre ud af svinget. Det er meget skuffende at stadig være 7 point bagud i mesterskabet, når jeg kunne have forladt Spa med et 3-points forspring."

Eddie Irvine: "Det var et pinligt løb for mig. Jeg mistede kontrollen i den første start. Jeg hoppede straks i reservevognen som oprindeligt var sat op til Michael. Selvom mekanikerne gjorde et godt stykke arbejde med at få bilen sat op til mig, var det stadig ikke ideelt. Jeg skulle have kørt på et komfortabelt niveau i stedet for at kæmpe hele løbet med at hænge på Michael og Damon, hvilket jeg var i stand til. Måske pressede jeg for hårdt. Jeg røg af og beskadigede næsevingen. Vi tog chancen og satte regnvejrsdæk på og det viste sig at være den rigtige beslutning da regnen kom igen. Alt gik godt men efter mit pitstop kom jeg ud bag Fisichella. Jeg var hurtigere end ham men jeg kunne ikke se hvor jeg kørte. Jeg kom ind over et hjørne og kørte af."


Jordan


Benson & Hedges Jordan Mugen-Honda teamet fik en utrolig 1-2 i dagens Belgiske grand prix, hvor Damon Hill tog sin 22. sejr i karrieren trods uhyrlige forhold. Samtidigt var det teamets første sejr i formel 1. Efter at have kommet uskadt igennem uheldet hvor løbet blev genstartet, kom Damon afsted forrest i feltet indtil han blev overhalet af Michael Schumacher. Ferrari-køreren kørte senere galt og gav verdensmesteren fra 1996 chancen for at generobre førstepladsen som han beholdt resten af løbet. Ralf Schumacher gik tidligt i pit og røg op på 3. pladsen, derefter 2. og dér lå han resten af løbet. Teamet havde aftalt med kørerne inden starten at de skulle holde positionerne hvis de lå 1-2.

Damon Hill: "Jeg er virkelig glad. Jeg sagde
NJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk