Tæt på Eifelbjergene i Tyskland ligger uden tvivl den mest skræmmende racerbane af dem alle. Den 22 kilometer lange Nürburgring, med snoede sving og ændringer gennem det bølgende landskab i regionen, var i dens tid scenen for heltemodige kørere, berømte sejre og forfærdende uheld. Det er en bane fra en anden tid, malet med bredpenslede pennestrøg - udklækket i en tid hvor afkørselsarealer, grusgrave og fartnedsættende chikaner ikke var standard i banedesignerens repertoire.
I disse dage ligger en moderne og langt mere sikker Nürburgring blot et stenkast fra den oprindelige bane. På blot 4,556 kilometer er den betydelig mindre end dens forgænger, men har stadig masser af udfordringer på sin egen måde. I øjeblikket lægger den asfalt til Luxembourgs grand prix. Igen i år er banen den sidste af de europæiske løb i verdensmesterskabet 1998, et løb som får en vigtig betydning for udfaldet af dette års titelkamp.
"Det er en ny bane og mange mennesker kan ikke lide den, delvis, som jeg fornemmer det, som følge af banen som ligger lige ved siden af," kommenterer Tyrrells løbsingeniør, David Brown. "Hvis den måske i stedet havde været placeret i Spanien, ville den have været mere vellidt. Problemet er at man efter udfordringerne på højfartsbanerne Spa og Monza, ser Nürburgring som et tamt løb. Der er ikke rigtig nogen hurtige sving, kun et enkelt rimelig hurtigt s-sving.
Det er en bane som kræver høj downforce, og weekendens store emne vil uden tvivl være understyring. De teams der effektvit kan fjerne understyringen fra deres chassis vil være hurtige.
Da det ikke er en højfartsbane, er Nürburgring god for bremserne, specielt i forhold til Monza. Der er heller ikke noget decideret problem med dækkenes holdbarhed. Det der er påkrævet her, er alle de normale ting som man behøver for at få en konkurrencedygtig tid ud af en Formel 1-bil: god traction, specielt ud af hårnålene, en god balance i chassiset og stabilitet under nedbremsning og det bedst mulige kompromis mellem downforce og tophastighed. Vigtigst at alt er at man skal arbejde på ens egen strategi, uanset hvad alle andre gør og så holde sig til den."
Det italienske grand prix vidnede om Tyrrells bedste resultat indtil videre i denne sæson med Toranosuke Takagi sluttende på en stærk niendeplads og holdkammeraten, Ricardo Rosset, kom hjem som nummer 12. Begge er kendt med den moderne Nürburgring, så der er gode grunde til at være optimistiske for Tyrrells muligheder i Luxembourgs grand prix.
David Brown vil dog lige give en advarsel. "Vejret kan spille en afgørende rolle i weekendens aktiviteter, sådan som det var på Spa," siger han. "Til tider kan man tro at man står midt i en sky, sådan som klimaet er i Tyskland. For et par år siden, blev warm-up'en på Nürburgring udsat i 45 minutter på grund af tæt tåge."
Vejret kan blive det store spørgsmål på Nürburgring, men en ting er sikkert - efter Ferraris 1-2 placering på Monza i sidste uge, vil tusindvis af tyske og italiensek fans møde op for at heppe på de røde biler. Banen er nok mild, men atmosfæren er elektrisk.
Det 53 omgange lange Luxembourg grand prix vil begynde klokken 14 lokal tid søndag den 27. september. Sidste års løb blev vundet af Jacques Villeneuve i Williams med Jean Alesi (Benetton) på andenpladsen og Villeneuves holdkammerat, Heinz-Harald Frentzen sluttede top-3 postitionerne. Omgangsrekorderne på Nürburgring står i Mika Hakkinens (McLaren) navn, der tog pole position i tiden 1 minut 16,602 sekunder og Frentzen med den hurtigste omgang i løbet på 1:18.805.
Tyrrells chassis:
Ricardo Rosset: 026/01
Toranosuke Takagi: 026/05
Reservebil: 026/02
Martin Whitaker:
"Det italienske grand prix for to uger siden var en problemløs weekend for os og sluttede med endnu en top-10 placering til Rubens. Vi var tilfredse med introduktionen af den nye serie 6 version af Zetec-R V10. Motoren som blev benyttet af begge kørere under lørdagens kørsel, indholder en kombination af nye komponenter som resulterede i en forbedret omdrejningspræstation. Både Rubens og Jos var imponeret over den nye motors kraft og køreegenskaber. Vi planlægger at have yderligere to motorer klar til Nürburgring som vil blive brugt om lørdagen. Siden det italienske grand prix, har Ford gennemført købet af Cosworth Racing og udnævnt Dick Scammell til 'Managing Director' - en træk der starter en nye æra i et højproduktivt samarbejde mellem Ford og Cosworth."
Rubens Barrichello (SF-2/05):
"Det er vigtig at fronten af bilen kører godt på Nürburgring for at finde god traction og få aerodynamisk effektivitet, fordi der er masser af opbremsninger. Vi vil stole på det set-up som vi brugte i Østrig som et begyndelsespunkt fordi vi forventer at bilen vil køre som den gjorde på A1-Ring. I Østrig var vi rimeligt tilfredse - jeg kvalificerede mig som nummer 5. Hvis det er vådt og koldt som forudsat bliver weekenden yderligere intest og specielt i mesterskabet."
Jos Verstappen (SF-2/02):
"Jeg kender banen godt fra mine dage i det tyske Formel 3. Vejret vil være en vigtig faktor som det ofte plejer. Normalt kæmper man med understyring på Nürburgring så vi må finde et set-up som hjælper os med at få det bedste ud af vores dæk bekæmpe det. Da overhalinger er så svære, er det vigtigt at kvalificere sig langt fremme. Jeg håber at banen vil beholde meget af gummibelægningen weekenden igennem, fordi banen ellers har en tendens til at være glat."
T-car: SF-2/03
Paul Stewart:
"Begge biler kørte fejlfrit gennem mogenens og eftermiddagens sessions i dag, hvilket gav os mulighed for at arbejde med at vurdere det set-up som vi besluttede at køre med fra starten af weekenden. Rubens arbejdede sig gennem et program der indbefattede at få det bedste ud af dækkene. Jos mistede masser af tid fordi vi besluttede at foretage en væsentlig ændring på hjulophænget mellem de to sessions. Vi tror at vi er på vej i den rigtige retning, hvad angår set-up."
Alan Jenkins:
"Tidliger erfaring fortalte at det største problem med Nürburgring-banen ville være understyring. Alligevel var begge biler i den første del af morgenens session ramt af overstyring ved indgangen til sving. Vi opdagede at vi havde over-kompenseret med en kombination af det set-up som vi startede med og med de dæk som Bridgestone valgte. Ved slutningen af dagen var de ændringer som vi foretog med støddæmperne, roll bars og den aerodynamiske balance, gjorde os i stand til at forbedre styringen mærkbart. Med udsigten til ustadigt vejr over de næste to dage, er det bydende nødvendigt at have en tidlig indikation af dækvalget for løbet - at finde balancen mellem præstation i forhold til holdbarhed. 'Primary' og 'option' dækkene fra Bridgestone kørte begge godt med tankene fyldt op og vi er tilfredse med at have nok informationer til at foretage det rette valg i løbet, hvis noget tid bliver mistet i morgen på grund af regn. Den omdrejning i midterintervallet af serie 6-moteren vil uden tvivl blive en fordel på denne bane, måske endnu mere en den var på Monza.
Martin Whitaker:
"Vi erfarede ingen problemer under dagens kørsel med serie 5-motoren. Som på Monza vil vi køre med serie 6-motorer i morgendagens kvalifikation."
Rubens Barrichello:
"Jeg tror alle måtte kæmpe for at finde vejgreb i dag. Banen var meget snavset hvilket forårsagede et par biler til at køre af og gule flag blev viftet. Vi forbedrede os gennem afdelingen med ve havde ikke fundet den samlede balance i bilen som ville have givet os bedre tider. Jeg kørte det nye chassis for første gang, hvilket vil tage en lille stykke tid at sove i. Dækholdbarhed vil være vigtigt hvis vejret forbliver så varmt som det var i dag."
Omgange: 28
Tid: 1:21.538
Position: 11
Jos Verstappen:
"Til morgen vidste vi ikke om det set-up vi havde valgt ville passe til forholdene. Vi kørte et par omgange for at vurdere og besluttede at foretage en større ændring af hjulophænget. Mekanikerne gjorde et godt stykke arbejde for at færdiggøre arbejdet og få mig ud i den sidste del af eftermiddagens afdeling. Styringen blev forbedret, men jeg mister stadig tid visse steder på banen, på grund af noget understyring. Vi har stadig noget vej til at finde en optimal set-up til kvalifikationen."
Omgange: 26
Tid: 1:22.566
Position: 16
Måske var det den afslappende efterårssolskin i Eifel-regionen af Tyskland der forårsagede at kørerne mistede koncentrationen for et øjeblik, men en strøm af spin og ture uden for banen fremhævede den første dags forberedelser til søndagens Luxembourg grand prix. Tyrrell-kørerne Ricardo Rosset og Toranosuke Takagi var ingen undtagelse, da begge kørere spandt på banen i dagens to 1-times afdelinger da de arbejdede med at sætte deres biler op til den kringlede Nürburgring-bane. Ingen biler blev svært beskadiget og teamet vil i morgen fortsætte med at arbejde gennem deres løbsforberedende program.
Toranosuke Takagi:
"Vi foretog en vigtig fremdrift til morgen indtil jeg havde et mindre problem med gearkassen mod slutningen af afdelingen. Her i eftermiddag foretog vi nogle gode justeringer i chassis'et og jeg kørte nogle længere vurderingsomgange med Goodyears 'Prime' og 'Option' dæk. Uheldigvis mistede jeg bagenden af bilen da jeg kom ud af det sidste sving på pitstrækningen og spandt. Jeg ramte autoværnet på indersiden af svinget, heldigvis ikke så hårdt, men hårdt nok til at punktere et dæk og det betød at vi mistede halvdelen af afdelingen. Det er ikke en god måde at starte og vil skal hente noget af det ind i morgen."
Position: 18
Bedste omgang: 1:22.792
Ricardo Rosset:
"Banen var meget glat og mistede vejgreb, men den blev bedre som morgenen skred frem og gummi blev lagt i svingene. Chassisbalancen i min bil gav først lidt understyring med en tendens til at få lidt overstyring ud af nogle af svingene, men min løbsmekaniker og jeg gjorde fremskridt for at forbedre det. Jeg spandt et par gange om eftermiddagen og opdagede grænserne og sidste gang blev bilen holdende i gruset i femte sving. Det er en skam fordi vi mistede de sidste 20 minutter af afdelingen.
Position: 21
Bedste omgang: 1:23.644
Kørenes første møde med Nurburgring banen idag er den 3. fri træning, senere idag køres også 4. fri træning samt kvalifikationen..
Køretid: 45 minutter.
Vejret: Let støvregn.
Minut | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Ralf Schumacher og Mika Hakkinen er de første på banen. Nu kører også Michael Schumacher ud. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | De kører dog alle idepot igen, der var bare tale om at checke forholdene. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Alle kørerne, undtagen Jacques Villeneuve, har nu været ude og køre en omgang. Alle kørte på intermediate dæk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Solen bryder igennem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Jos Verstappen er den første kører der sætter en tid - 1:36,818 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Begge Ferrari'erne og begge McLaren racerene er på banen nu.
Stillingen i top 6: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Ralf Schumacher er hurtigst i øjeblikket. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | David Coulthard - 1:31,5 = 1. pladsen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | Top 6: 1 - David Coulthard. 2 - Eddie Irvine. 3 - Heinz-Harald Frentzen. 4 - Mika Hakkinen. 5 - Damon Hill. 6 - Ralf Schumacher. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AN Kvalifikations rapportDagens kvalifikation op til Luxembourgs Grand Prix her på Nurburgring i Tyskland blev en rigtig gyser.På grund af at Mika Hakkinen og Michael Schumacher står lige i pointstillingen i dette års mesterskab, så var det meget vigtigt for de to kørere at få den bedst mulige startplads på gridden, nemlig polen, men der er kun plads til en af dem! Næsten lige så vigtigt for de to kørere, er det at få deres teamkollegaer med frem, så de evt. kan "beskytte" dem mod angreb bagfra. Så de over 100.000 tilskuere der var kommet for at se kvalifikationen, havde virkelig noget at se frem til. Vejret: Der var let regn umiddelbart inde kvalifikationen.
Kvalifikationen minut for minut:
|