SPM: De frustrationer du har haft med dit hold for nylig kogte over i de udtalelser du fremsatte efter det Ungarnske GP for 2 uger siden. Kan du uddybe hvilke problemer det drejer sig om ?
Jean Alesi: Det er jo ikke vanskeligt at indse, når du hele tiden stopper i løbene på grund af meget små detajler. Det begyndte efterhånden at gå mig på, og da jeg fik chancen for at køre for Alain, så tog jeg den.
SPM: Vi husker det gode forhold du havde til Alain Prost i 1991, da I var holdkammerater hos Ferrari. Bliver det vanskeligere, når du skal køre for Prost's team næste år og forholdet bliver chef/kører i stedet for kører/kører ?
Jean Alesi: Det er ikke noget chef/venskabsforhold. Alain er chefen, og sådan er det. Vi vil samarbejde. Jeg behøver ikke at invitere til fest, når jeg gerne vil forklare et eller andet. Men jeg ser det som en chance. Som jeg allerede har forklaret i Frankrig, har jeg stor respekt for hvad Alain tidligere har opnået som kører, og især nu hvor han har taget udfordringen op om at organisere et Fransk F1-team. Det bliver godt at arbejde sammen med ham.
SPM: Alain, hvordan ser du på samarbejdet med Jean ?
Alain Prost: Det Jean siger er rigtigt: venskab for sig og arbejde for sig. Igennem de sidste par år har jeg jævnligt snakket med Jean om mulighederne for at han skulle blive medlem af vort team. Når du taler om team og arbejde, må man nødvendigvis holde venskabet udenfor. Når diskussionerne er overståede, kan man være venner igen. Det var dog vanskeligt for mig at tage beslutningen (om at antage Jean som kører): når man er venner ved du ikke hvad der kan ske, men du ønsker heller ikke at ødelægge venskabet, fordi venskaber er vigtige i ens liv. Du ønsker ikke at miste det. Men arbejde er arbejde, og jeg tror det bliver et godt samarbejde. Når Jean taler om bilen og tekniske sager er han meget professionel - måske mere professionel end udenforstående kan forestille sig. I den sammenhæng kan det styrke vort venskab at arbejde sammen som et team.
SPM: Havde du et ønske om at skabe et nationalt Fransk team ?
Prost: Overhovedet ikke. Det har været irriterende at se antydningerne om, at jeg fra starten havde en sådan plan. Det har ikke været tilfældet. Jeg ønsker at skabe et team med hjemsted i Frankrig, fordi det er en del af udfordringen. Men bortset fra mig og nogle af vore partnere er vi ikke alle Franske. Vore sponsorer ønsker at skabe international opmærksomhed, og de ønsker at blive mere og mere internationale. Men der er absolut ikke noget stærkt ønske om at skabe noget som er 100% Fransk, hverken hvad angår kørere, motorer eller sponsorer.
SPM: Eddie, dette løb er vigtigt for dig hvis du ønsker at forøge dit forspring i point'ene i forhold til Mika i kampen om verdensmesterskabet. Men Spa har ikke altid været et sted hvor du har haft heldet med dig, vel ?
Eddie Irvine: Nej. Alle forsøger at fortælle mig hvor vigtigt dette løb er, men alle løb er vigtige. Ethvert GP giver de samme antal point, og så længe vi er foran efter det sidste løb, spiller det ingen rolle hvad der sker her. Jeg er ligeglad med om jeg scorer nul point here, bare jeg er forrest nar vi afslutter sæsonen på Suzuka. Mere er det ikke i det. Vi har en chance her, selvom jeg forstår vejret bliver bedre - hvilket alle siger giver McLaren en fordel. Men som vi har set fornylig, klarer vor bil sig ikke så dårligt endda. Man kan ikke bedømme os på hvad der skete i Ungarn, hvor jeg havde et problem med differentialet faktisk lige fra starten af løbet. Vi viste hvad vi er værd i kvalifikationen, og hvis vi ikke havde haft det problem, tror jeg bilens resultater i løbet havde lignet meget.
SPM: Ved du hvad din rolle bliver når Schumacher på et senere tidspunkt vender tilbage ?
Irvine: Jo, jeg antager jeg skal gå efter kør
SPM : Pedro, i Ungarn gav din nuværende holdkammerat udtryk for nogle frustrationer omkring team’ets præstationer, er du enig ?
Pedro Paulo Diniz : ja, vi har haft en hel del problemer med vognenes pålidelighed, især i starten af sæsonen. Vi har mistet mange points af den grund og det har været meget frustrerende.
SPM : Olivier, hvordan vil du betegne din 1999-sæson hos Prost indtil nu ?
Olivier Panis : Tja, for mig har sæsonen ikke været let. Der har været en
udvikling siden 1998 og vognen er kraftigt forbedret. Men alle andre teams har
også fået bedre biler. I det sidste 2 måneder har vi arbejdet hårdt på at
forbedre vognen yderligere og nu går det godt for holdet.
SPM : Jacques, her til eftermiddag mistede du et hjul på et af de hurtigste afsnit af denne bane. Hvad skete der ?
Jacques Villeneuve : Det var simpelthen et forhjulsophæng der gik af da jeg bremsede kraftigt.
SPM : Hvad tænker du på når sådan noget sker ?
Jacques Villeneuve : Tja, man kigger efter havd man vil ramme, og det var et godt sted fordi der ikke var så mange ting man kunne køre ind i. Jeg syntes, det var forholdsvist sikkert, så det var OK.
SPM : Gary, indenfor det sidste år har du skiftet mellem to "galliske" teams.
Kan du beskrive forskellen i atmosfæren hos Steward sammenlignet med Jordan ?
Gary Anderson : De er ret forskellige. Eddie Jordan er i særklasse, og han er
en rigtig god fyr at arbejde sammen med. Vi havde mange godt stunder i løbet af de 9 år jeg var hos ham. Hvad angår Jackie Stewart er han meget professionel, og han ved hvor svært det er at nå de mål vi har sat os. Vi har haft mange problemer med Ford motoren, hvilket har lagt ekstra pres på os. Og når du har så ungt et team, tager det tid at få alle detajlerne på plads. Men vi arbejder på det både på kort og langt sigt. Men der er en klar forskel
mellem Eddie’s livsstil og Jackie’s. Det påvirker hele holdet. Til syvende og
sidst vil de begge nå deres mål, men på hver sin måde.
SPM : Ron, du og din partner besluttede fornylig at sælge 40% af TAG-McLaren til Daimler-Chrysler. Hvordan påvirker det McLarens uafhængighed ? Bliver I et datterselskab hos Mercedes ?
Ron Dennis : Nu er 40 % af 100 jo et mindretal, så der kan ikke findes nogen
matematisk formel som kunne få nogen til at fortolke et mindretal som en
kontrollerende indflydelse. Som vi fortalte på Silverstone har vi opnået
fuldstændig lighed ved at Mansour Ojjeh og TAG solgte 30% af deres aktier og jeg 10%, hvilket stiller TAG og mig lige. Og som en del af aftalen er vore aktiebeholdninger nu låst mod hinanden, det giver en klar 60 procents stemmeandel, hvilket betyder vi har bevaret kontrollen over gruppen.
Daimler-Chrysler's interesse er netop at være involveret i hele gruppen, hvilket faldt sammen med den kontrakt vi har lavet om at producere en Mercedes-Benz sportsvogn, der skal bære McLaren’s mærket. Og samtidig med at vi naturligvis er stolte over det, er det også en glimrende kommersiel mulighed for gruppen at producere en bil, som skal sælges gennem Mercedes-Benz organisationen. Det er et stort fremskrdt for os og fører os frem imod at blive det selskab, vi bliver nødt til at være om nogle få år, når store
bilfabrikker som Ford, Toyota, BMW og Honda begynder at optrappe deres
bestræbelser på at vinde i F1-sporten. Jeg tror på, at et hvilketsomhelst GP team, som til den tid står helt uafhængigt, ville skulle kæmpe meget hårdt for
at overleve.
SPM : Frank, er du enig i at et uafhængigt F1-team nu skal se sig om efter støtte fra en større bilfabrik ?
Sir Frank Williams : Hvis Ron mener at et F1-team behøver en partner på motor
siden, har han absolut ret.
SPM : Ejerne af TAG-McLaren gruppen har afhændet en andel af deres interesser
SPM : Til lykke Mika, med din femte pole position i rækkefølge!
Set i lyset af de to store ulykker med BAR racerne i dag, var det da
vanskeligt at finde motivationen til at jagte pole position ?
Mika Hakkinen: Nej det var ikke vanskeligt at finde motivation, men det var
svært at forstå banens kondition. Normalt bliver banen hurtigere og hurtigere
hen mod enden af sessionen, men når der er ulykker indebærer det oftest Safety
Car og ambulancer kørende ind og ud af banen og der forekommer en del
vragrester. De forhold gør track’et langsommere, så det bliver svært at
afgøre, hvor hårdt du kan gå til den på de forskellige steder. Men
motivationen er der stadig.
SPM : Du og David har et helt sekunds forspring idag i forhold til jeres
nærmeste rival. Havde du forventet det?
Hakkinen: (efter at have rådført sig med Coutlthard) Ja ! Sommetider når
fordelen er 1-2 tiendedele, er du meget glad for det. Et sekund kan derfor
være vanskeligt at forstå, men det viser bare vi har en rigtig god vogn og
dygtige kørere – vi kan være meget tilfredse.
SPM : Hvor finder du hver gang den lille smule ekstra fart i sammenligningen
med de andre, inklusive David?
Hakkinen: Det kan jeg ikke fortælle dig lige nu, da Formel 3000 er lige ved at
begynde deres løb. Men det er blot noget som kommer med erfaringen, når man
har haft en lang karriere i racersport, fra selvtillid, koncentration og
vished om hvornår det er det rette øjeblik til at give den hele armen. Det er
bare en hel masse små brikker, der skal falde på plads før du kan gøre det.
SPM : I dag var David hurtigere end dig på 2 af sektorerne, mens du var
hurtigst på midtersektoren. Har du med vilje ændret din vogns set-up i den
retning?
Hakkinen: Nej, jeg var bare ikke god nok på den første og sidste sektor i
begyndelsen af denne session. Så i anden omgang fandt jeg ud af, at min første
sektor var meget hurtig, mens sidste sektor kun var en tiendedel dårligere end
Davids bedste – og i midtersektoren havde jeg mistet noget tid. Du er bare
nødt til at finde den rette balance, når du kører på denne bane: hvis du maser
på hele banen rundt, er du sandsynligvis ikke i stand til at opnå den bedste
omgangstid. Så du må finde nogle kompris’er.
SPM : Jeg forstår denne bane kan være meget hård ved dækkene. Hvordan
planlægger du at klare det problem?
Hakkinen: Vi har valgt den hårde compound til denne weekend, så det skulle
være OK. Sagde jeg at jeg brugte det hårdeste dæk ? Nej, det tror jeg ikke.
Men som du ved, når en F1 racer er sat op med svag downforce, begynder hjulene
at glide en del og du får en masse hjulspin, det er hårdt ved dækkene,
fodfæstet bliver svagere og det kan være et problem. Derfor er det op til
kørerne og teknikerne at finde den bedst mulige balance i vognen, for at
bevare dækkene i god form gennem hele løbet.
SPM : Føler du dig lettet over at se Irvine sat helt tilbage på 6. pladsen?
Hakkinen: Ja, absolut ! det er fantastiskt, ikke ? Det er jeg rigtig glad for!
SPM : I betragtning af de to kæmpe ulykker med Villeneuve og Zonta her i
eftermiddags, har du da nogle kommentarer om Eau Rouge/Raidillon sektionen,
hvor de skete ?
Hakkinen: Vi kan måske le og smile nu, men da de ting skete tidligere så det
alvorligt ud. Derfor var jeg ret overrasket over at se (på TV) nogle af BAR
holdets medlemmer le. Jeg tænkte, ‘hvad foregår der ?’ Der havde været to
alvorlige uheld og kørerne kunne let have været kommet alvorligt til skade, og
de lo ! Jeg var rigtig, rigtig skuffet over de BAR folks attitude. Heldigvis
er det ikke mit problem ...
Men ja, Eau Rouge er et vanskeligt sving. Hvis du har en god vogn – stærk og
pålidelig – er det meget fornøjeligt, ja fantastiskt
Tid | Hændelse |
09.25 | Her 5 minutter før banen åbnes, kan vi konstatere at det er en fin og tør morgen her på Spa, hvilket faktisk er ret usædvanligt. |
09:00 | Så er der grønt lys, men der holder ingen kørere og venter i pitudkørslen. |
09.32 | Ralf Schumacher er første mand på banen. Og nu følger resten efter i en lind strøm. |
09.34 | Ralf Schumacher - 1:56,398 - 215,509 km/t. |
09.35 | Heinz-Harald Frentzen, David Coulthard samt Ralf Schumacher skifter til deres reserve vogne. |
09.38 | Der er nu masser af vogne på banen. |
09.40 | Selv om der nu er gået 10 minutter, og der har været rimelig godt med vogne på banen, så er der alligevel kun fire kørere der har fået noteret tider.
Stillingen blandt de kørere der har fået noteret en tid: |
09.41 | AN Afsluttende pressekonferance (uddrag)Her er søndagens pressekonferance med de tre kørere der placerede sig bedst i dagens Grand Prix løb
1. David Coulthard (McLaren), 1 time 25:43:057
SPM : Tillykke David, med en overbevisende sejr her på Spa ! Vi oplevede en aggressiv kørsel mellem dig og Mika i det første sving. Hvad skete der ?
SPM : Så du og Mika rørte faktisk hinanden ?
SPM : Du var meget hurtigere end Mika indtil det første pit-stop, mens i kørte med samme hastighed i resten af løbet. Pressede du simplethen mere i begyndelsen ?
SPM : Da du vandt på Silverstone nævnte du at jeres to konkurrenter var udgået på grund af ulykker og andre problemer. Giver det dig mere tilfredsstillelse at vinde her på kørernes favoritbane ?
SPM : Mika, nu har vi hørt Davids version af hvad der skete på de første få meter. Hvordan vil du beskrive havd der skete mellem jer ?
SPM : Hvad skete der lige inden starten ?
SPM : Heinz, du fik en god start og fasthold din 3.plads mens McLarens bilerne trak væk fra dig, og resten af feltet faldt tilbage i forhold til dig. Man kunne vel kalde det et 'stille og roligt'-løb for dig ?
GRN Race rapport - MinardiIGEN KOM MINARDI OVER MÅLLINIEN
Marc Gene.
Luca Badoer.
Cesare Fiorio.
Fondmetal Minardi teamet vil teste på Monza – som også er deres hjemmebane – den 1 og 2 september, så de kan være 100 % klar til næste løb, som vil foregå på Monza. BKP Race rapport - JordanSucces for JordanWeekendens løb i Belgien blev endnu et i rækken af gode løb for Jordan teamet. Begge kørere kom i pointene, hvilket på fornem vis konsoliderede 3. pladsen i VM for konstruktører. Heinz-Harald Frentzen måtte dog vige 3. pladsen i kørernes VM for David Coulthard, der jo vandt, men det ændrer ikke på den kendsgerning, at Jordan for alvor har etableret sig som ”best of the rest” efter McLaren og Ferrari. Efter løbet havde kørerne følgende kommentarer:
Heinz-Harald Frentzen: ”Jeg er meget glad for dagens resultat. Det var et godt løb for os, selvom det ikke var så spændende for tilskuerne. Teamet gjorde det godt, og pointene vi scorede i dag hjælper Jordan til at nå den 3. plads i VM for konstruktører, som er vores mål”.
Damon Hill: ”Jeg lavede en dårlig start, med alt for mange omdrejninger på motoren, hvilket resulterede i for meget hjulspind, og derefter håbede jeg bare jeg kunne hente point til teamet. Naturligvis har du store forhåbninger, når du starter i anden startrække, men det klappede ikke for mig i dag”.
Også Eddie Jordan udtrykte tilfredshed, hvilket han også har alt mulig grund til. En podie pladsering, begge biler i top 6 og en konsolidering af konsoliderede 3. pladsen i VM for konstruktører. Jo, Jordan er så sandelig et team på vej frem mod at kunne spise kirsebær med de store. TNR Race rapport - FerrariIRVINE ER KUN 1 POINT EFTER MIKA HAKKINEN
Jean Todt.
Eddie Irvine.
Mika Salo.
BKP Race rapport - BARBAR på Spa FrancorchampsSå skete det! Bil nr. 22 (Jacques Villeneuves bil nr.) fuldførte sit første GP, efter en weekend som helt sikkert kommer til at gå i BAR’s glemmebog. Jacques Villeneuve og team-kollegaen Ricardo Zonta stod for hele weekenden dramatik, og man må sige de gjorde det godt; det lavede de mest sindssyge crash og slap godt fra det. Zonta har udentvivl været lidt chokeret da det er hans første år i formel 1, men Villeneuve har taget sine crash med stor humor. Kort efter hans voldsomme uheld, udtalte han: jeg er bare ked af at jeg tabte mine kontaktlinser, da hjulet ramte barrieren. Det er i grunden utroligt at det netop er Jacques Villeneuve som udtaler dette. Han mistede jo, som de fleste ved, sin far, den berømte, berygtede og elskede Gilles Villeneuve, i Belgien i 1982 (dog på Zolder banen). Men den unge Villeneuve er bestemt ikke Villeneuve junior, han er JACQUES Villeneuve; sig selv! På grund af Villeneuve og Zontas crash måtte BAR teamet tage natten i brug for at begge biler stod til start. Jacques havde ingen specielle problemer, for han fik reservebilen, men Zontas bil måtte hentes fra en test, der heldigvis foregik i Europa, og den blev ombygget i nattens løb.
Selve løbet fik en lidt forkert start. Jacques mistede et par pladser og Zontas bil blev stående på startlinjen, men mekanikerne fik den dog hurtig i gang igen. Han måtte desværre udgå efter 35. omgang da han mistede 3. gear. Jacques Villeneuve kunne køre er problemfrit løb (hvilket alle hans fans sikkert har fejret, på the-jacques-kinda-way. Åh åh !). Man kan jo spørge sig selv om det er Dannii (hans nye kæreste) skyld, at han pludselig har fået ny energi…
Han udtalte efter løbet: Graig Pollock var også utroligt glad for at Jacques fuldførte, og i det hele taget over den stemning, der havde været i BAR lejren trods uheldene. Tillykke British American Racing, trods uheldene havde i en flot weekend. Godt gjort. MEL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|