Europas Grand Prix kan måske give en svar, men det kan også gøre verdensmesterskabet endnu mere indviklet. Den skadede Michael Schumachers fans vil jo muligvis støtte den anden tyske kører Heinz Harald Frentzen, og det kan give ham og Jordan teamet den støtte der i sidste ende vil give dem endnu en sejr, men det kan jo også være de er loyale over for Ferrari-teamet at de stadig støtter dem, og det kan give Edmund Irvine, eller Mika Salo en sejr og flere point til verdensmesterskabet.
Der er så mange spørgsmål, men de endelige svar må vi vidst se på søndag.
Sejre og sorger på Nurburgring
En absolut mindeværdig sejr var den Jackie Stewart kørte i hus i 1968. Skotten vandt med fire minutters forspring til Graham Hill i der dengang kørte for Lotus. Grand Prix’et blev afholdt under de værst tænkelige vejrforhold.
I 1976 blev der kørt det sidste Formel 1 løb på den gamle Nürburgring. Det var under dette løb at Niki Lauda var tæt på død efter sit frygtelige uheld.
Tyskerne ville dog stadig gerne have Nurburgring med på kalenderen. Men ikke før end 1984 vendte formel 1 sporten tilbage til Nürburgring, men til en helt ny bane anlagt i umiddelbart forlængelse af den gamle.
Men Grand Prix’et blev afholdt som det Europæiske Grand Prix, fordi det Tyske Grand Prix allerede var blevet afholdt på Hockenheim.
Det følgende år dannede ”den nye” Nürburgring rammer om det Tyske Grand Prix. Ved den lejelighed satte Italieneren Teo Fabi overraskende Pole Positions i sin Benetton sponsorede Toleman Hart, løbet blev vundet af Alain Prost i en McLaren TAG.
Derefter skulle der gå 10 år for Nüburgring igen skulle danne rammen om et Formel 1 Grand Prix og endnu engang blev det afholdt som det Europæiske Grand Prix i 1995 og sejren gik til den tyske Michael Schumacher som herved er den eneste tysker der har vundet på Nürburgring.
De to følgende år blev sejren kørt hjem til Williams Renault teamet og canadieren Jacques Villeneuve.
Sidste års Grand Prix
Sidste år Grand Prix ligner utroligt meget det i år. McLaren og Ferrari ligger lige.
Sidste år lignede Mika Hakkinen (McLaren) en der allerede havde tabt mesterskabet til den røde hær på stejlende sorte hingste. MEN så skete det søndag morgen stillede Hakkinen op og denne gang lignede han den vordende verdensmester; han var målbevidst og havde kun et i tankerne:
SEJR.
Det var dog 2. køreren hos Ferrari, Edmund Irvine, der fik den bedste start, men han var jo 2. kører, så inden første omgang var ovre, havde Michael Schumacher overhalet Irvine. Efter 12 omgange blev han så overhalet igen. Denne gang af ”rivalen” Mika Hakkinen, og nu kunne Hakkinen starte sin jagt mod Schumacher.
Det gik som planlagt (I McLaren lejren!!), Hakkinen gik op og tog føringen, og nu var det lige pludselig Schumacher der lignede tapperen, dog selvom han blev nr. 2!
David Coulthard fik en 3. Plads og derefter kom Edmund Irvine (Ferrari), Heinz-Harald Frentzen (Williams Mecachrome) og Giancarlo Fisichella (Benetton-Playlife).
Dramatikken begyndte da første start blev afblæst. Om det var en tyvstart fra David Coulthards side eller problemer med en kører længere nede i feltet stod ikke rigtig klart. Anden start er uden uheld indtil Damon Hill pludselig falder tilbage i første sving, hvilket sætter lidt af en kædereaktion i gang, da Alexander Wurz støder op i Jordan'en og tager Diniz og Zanardi med ud. Pedro Diniz' Sauber slår et par kolbøtter og ender med bunden i vejret. Styrtbøjlen og venstre baghjul er flået væk, men Diniz bevæger sig og Sid Watkins og hans mænd er hurtigt fremme. Diniz kom heldigvis ikke til skade. Sikkerhedsvognen kommer ud mens mørke skyer trækker sig sammen. Forrest er Frentzen, Hakkinen der er sluppet foran Coulthard, Schumacher, Panis, Fisichella, Irvine og Jacques Villeneve. Da sikkerhedsvognen kører ind på 6. omgang går en duel i gang mellem Fisichella og Irvine, som Irvine tilsidst vinder, mens Zanardi kører sig selv af banen i et ambitiøst forsøg på at overhale Zonta og Takagi samtidig. Mika Hakkinen holder sig under et halvt sekund fra Frentzen da det begynder at regne. Ralf Scumacher går til angreb på Coulthard og kommer også forbi.
Hakkinen, Salo og Takagi går i pit efter regnvejrsdæk, hvad der senere skal vise sig at være en fejltagelse af dimensioner -især for Salo. Ferrari-mekanikerne har nemlig ikke deres bedste dag, for nu at sige det mildt, og de tager dem over 37 sekunders kaotisk pitarbejde at få sendt Salo af sted igen. Da Eddie Irvine kommer i pit 3 omgange senere gentager komedien sig. De andre kørere der var inde og skifte dæk må i pit igen og skifte tilbage. Det anbringer bl.a. Hakkinen nede på en 12.-plads sammen med Irvine efter fiaskoen i pitten. Williams-teamet har lært af andres fejltagelser og sender Ralf Schumacher ud på tørvejrsdæk.
Tilbage i front er Frentzen, der bliver presset så meget af Coulthard, at han tager den "forbudte" vej over. Men hvad for en straf der bør gælde i dette tilfælde, når knapt nok at blive overvejet, før tyskeren går i stå, en sørgelig exit til enhver drøm han nogensinde kan have næret om VM, på 32. omgang. Nu begynder det at regne igen og denne gang går alle i pit, på nær den førende David Coulthard. Kort efter placerer skottens McLaren snuden i dækbarrieren. Nu fører Ralf Schumacher på hjemmebane, men kun end til han går i pit 7 omgange senere. Han kommer ud af pitten efter Fisichella og Herbert. Nu er det for alvor løbet kommer til at minde om en hvis børnesang om ti uforsigtige små cyklister, da Giancarlo Fisichella igen mister kontrollen over sin Benetton og kører af. Han følger Hakkinens eksempel fra forrige GP og dækker ansigtet med armen mens han tårevædet ærgrer sig over hvordan en føring kom og gik. Det samme kan Ralf Schumacher, der var kommet foran Herbert, gøre da hans højre bagdæk punkterer. Schumacher går i pit og kommer tilbage i løbet foran Villeneuve.
Efter 53 omgange er stillingen: Herbert, Trulli, Barrichello, Badoer, Schumacher, Villeneuve, Gene, Irvine, Hakkinen, Zonta og de la Rosa. Hvem ville have forestillet sig Stewart Prost og Minardi som de tre førende teams i dette GP. Det vil være en sensation for det lille kriserate Minardi team, hvis Badoer kan holde stillingen, og men skal det altså heller ikke være. Og Badoer bryder hulkende sammen. Også BAR skuffes: med under ti omgange tilbage ryger først Zonta og der næst Villeneuve ud. Det skaber en hel ny situation hos Hakkinen og Irvine, der indleder en dramatisk jagt på de sidste point. Hakkinen har overhalet Eddie Irvine og med to omgange tilbage er han forbi Marc Gene. 2 points til Mika, 0 t
MIKA HAKKINEN:
I dag scorede jeg to meget hårdt tjente men værdifulde VM-points. Vi vil nu bygge videre på dette resultat, når vi rettet fokus mod det næste løb i Malasia.
DAVID COULTHARD:
Jeg er meget skuffet over at være kørt af under de vilkår, da jeg havde en god føring og det er mere acceptabelt at køre af, når du forfølger end når du fører. Jeg er ked af på holdets vegne. Det er den første gang i denne løbssæson jeg har mistet bilen i en afgørende situation, men det er en ringe trøst.
RON DENNIS:
Jeg havde aldrig troet jeg skulle være så tilfreds med en femteplads. Team'et må tage ansvaret for at kalde Mika ind under hvad der viste sig at være en kort byge. Begge kørere gjorde deres bedste, men David ved jo godt, at for at slutte først, skal man først slutte. Nå det er sagt, så fører vi stadig begge verdensmesterskaber, og vi ser frem til de resterende Grand Prix'er.
NORBERT HAUG:
Sikket et tosset og bemærkelsesværdigt løb vi havde i dag. Det er en skam for David, men Mika var heldig til sidst, da han fortsat ligger forrest i VM-kampen med to ekstra points. Det positive aspekt er at Ferrari ikke scorede points ved denne lejlighed. Til lykke til Stewart team'et!
EDDIE OVERLOD FEMTEPLADSEN TIL HAKKINEN, OG FØRSTEPLADSEN TIL HERBERT, FRENTZEN OG COULTHARD UDGIK. FRYGTELIGE FEJLTAGELSER BEGÅET AF SCUDERIA'S HOLD I DE FØRSTE 2 PITSTOP: SALO 38 SEK. OG EDDIE 29 SEK. HAKKINEN FØRER MED 2 POINTS FORAN EDDIE. TRULLI ANDEN, BARRICHELLO TREDJE.
Johnny Herbert vandt et enestående Europæisk Grand Prix på Nürburgring denne weekend. Han slog Italieneren Trulli, som blev jagtet for sin andenplads af Herberts Stewart-Ford holdkammerat Rubens Barrichello. Herbert indrømmer han fik taget de rigtige beslutninger undervejs til sejren. Han startede blot som nr. 13, men to regnbyger gjorde løbet til et lotterispil. Det var blot den tredje sejr i Herberts karriere, og han er den sjette vindende kører i denne sæson. Det var den første sejr for Stewart, og Jarno Trulli's bedste resultat nogensinde. VM-kandidaterne Heinz-Harald Frentzen og David Coulthard var blandt de 5 frontløbere, men efter forkert dækvalg var det kun Hakkinen der kunne lægge flere points til de bestående i tabellen. Han nu fører med 2 points foran Ferrari's Eddie Irvine som sluttede på syvendepladsen, lige akkurat udenfor points'ne.
JEAN TODT:
Løbet var een række af problemer omgivet af megen dramatik. Vi var ude af stand til at vende de forsatte skift i vejret og de situationer det skabte, til vort bedste. Ved det første pitstop ventede vi på Eddie, men Salo kom ind først for at få skiftet en beskadiget frontvinge, og vi mistede værdifuld tid. Irvine kom ind umiddelbart efter Mika (Salo), og et ændret dækvalg i sidste øjeblik kostede os også masser af tid. På slutningen af 45. omgang stoppede Salo med et bremseproblem, som vi for øjeblikket analyserer. Under disse usædvanlige forhold klarede vore vigtigste konkurrenter problemerne bedre end os. Mesterskabet er stadig indenfor rækkevidde. Det er ikke tiden til gensidige anklager. Hvis vi ønske at kæmpe om VM-titlen, må vi ikke snuble som idag i de resterende løb.
EDDIE IRVINE:
Vor strategi var helt forkert. Vi blev ude når vi skulle have været kommet ind. Vi har mistet endnu en god chance. Med hensyn til mit første pitstop var pitmandskabet klar til mig, men Salo kom ind først og derfor måtte mekanikerne slippe af med mine dæk og i stedet at sætte hans på. Så, da jeg kom ind, kunne de ikke finde det ene af mine dæk. De fandt det dog, og jeg mistede masser af tid. Det er vanskeligt, når du har eet hold mekanikere, der skal betjene to vogne. Vi fik vore pitstop i forkert rækkefølge. Vi skulle have angrebet foran, i stedet for at dække Hakkinen, men der var alt for mange fejl. Mod slutningen, da banen begyndte at tørre op, var jeg ude af stand til at følge med, fordi balancen i min bil ikke var rigtig. Alligevel er vi sluppet billigt, da jeg trods alt kun er 2 points efter titelkandidaten.
MIKA SALO:
Den første gang jeg skiftede til regnvejrsdæk, var en fejltagelse. Men senere fik jeg et problem med bremserne, der var aktiveret hele tiden. Det føltes som om jeg havde trukket en håndbremse. Vognen var meget vanskelig at styre, selv på lige strækninger, fordi hver gang jeg lettede på speederen, blokerede baghjulene. Da banen begyndte at tørre op, blev det umuligt at fortsætte. Jeg er ikke klar over, hvad der gik galt under mit pitstop.
JOHNNY HERBERT:
Jeg er helt oppe i skyerne. Det er specielt tilfredsstillende for Jackie, fordi det er sidste år holdet bærer hans navn. Det er også et fanatastiskt resultat for Ford Motor Company, fordi de viste stor tillid ved at købe team'et tidligere i år og har nu bekendtgjort deres hensigt med at vinde verdensmesterskabet med Jaguar Racing. En stor tak også til mine mekanikere, Gary Andersen og teknikerne - de har gjort en stor indsats. Da jeg førte, håbede og bad jeg henimod slutning til at det hele skulle holde. Jeg kunne slappe lidt af, fordi der var et stort hul ned til Trulli. Jeg kunne skifte gear tidligere og bremse tidligere og simpelthen koncentrere mig om ikke at presse bilen for meget. Efter en ikke specielt god kvalifation havde jeg bestemt ikke ventet at stå på toppen af podiet idag. Der er altid et element af held i et løb, og i dag var det vor tur.
RUBENS BARRICHELLO:
Jeg er virkelig lykkelig på Herberts vegne, for han har haft sådan en vanskelig sæson. Men jeg er i to sind, for selvom jeg under Herbert sejren, ville det have været rart selv at være den, der kørte Stewart-Ford holdets første sejr hjem - især fordi det er min sidste sæson hos dem. Men jeg ønsker ikke at tage noget fra Herbert - han kørte et rigtigt godt løb. Jeg prøvede virkelig meget hårdt henimod slutning at komme forbi Trulli, men jeg kunne bare ikke. Det eneste sted jeg kunne overhale, var i chikanen, men jeg havde set hvad der skete for Alesi og Irvine der, og ønskede ikke at risikere for meget.
JACKIE STEWART:
Det er vanskeligt at beskrive hvordan jeg har det. Det er bare vældig godt for hele holdet. Dette der uden tvivl det vigtigste øjeblik i min løbskarriere. Jeg har vundet Grand Prix'er, jeg har vundet verdensmesterskaber, men at vinde som konstruktør er den højest tænkelige lykkefølelse. Kørerne lavede overhovedet ingen fejl. Vor strategi var helt rigtig. Det var en helstøbt holdindsats og alle medlemmerne fortjener lige stor ros. Det er også en passende belønning for Ford, og det retfærdiggør den tillid, de har vist os.
JARNO TRULLI:
Jeg er virkelig lykkelig. Det er mit bedste resultat i Formel 1, og jeg er ikke mindst lykkelig på hele holdets vegne. Alle har arbejdet fantastiskt godt. I starten havde jeg et mindre problem med koblingen og jeg kom kun langsomt i gang. I det første sving undgik jeg ulykken, men mistede nogle pladser samtidig med jeg fik noget debris på hjelmen og på den ene hånd. Da det begyndte at regne, kaldte de mig ind i pit for at skifte til regndæk, men jeg kiggede på himlen og så det var ved at klare op og at banen stadig var tør. Jeg foretrak at fortsætte løbet. Efter mit første pitstop gik jeg atter ud på slicks, men efter 8 omgange begyndte det at regne kraftigere. Jeg gik i pit igen for regndæk og tilstrækkeligt med brændstof til at fuldføre løbet, og derefter var jeg på det tidspunkt den hurtigste på banen. Jeg fik slicks på ved mit sidste stop og var forsigtig derefter. Så var det at Barrichello, nu hurtigere end mig, kom op. Da jeg kender banen godt, vidste jeg hvor jeg kunne finde den tørre ideallinie, og med nogle få omgange tilbage havde jeg ingen intentioner om at lade ham tage min andenplads.
ALAIN PROST:
Jarno kørte sit løb rigtig godt. Jeg vidste, han måtte kæmpe med Barrichello og at han ville holde sig foran, sådan som han gjorde. Olivier traf en logisk og mere sikkert beslutning om at skifte dæk da det begyndte at regne. Det er den slags løb han holder af. Han var meget hurtig, og jeg er oprigtigt skuffet på hans vegne. Et stort "godt klaret" til hele holdet. Vore to vogne gennemførte begge, vi har vist pålidelighed og vi lavede ingen fejl, trods de vanskelige forhold. Dagens løb er belønningen for vore anstrengelser og alt det arbejde, vi har lagt i det. På et tidspunkt hvor vi er ved at bygge en ny vogn op, er et resultat som dette meget motiverende.
ALEX ZANARDI:
Jeg fik en god start hvor jeg overhalede fem-seks biler. Jeg tog ingen
chancer, så jeg blev på indersiden af banen - hvad der normalt er det
sikreste. Men i uheldet mellem Wurz og Diniz' Sauber var det eneste jeg kunne
gøre for at undvige at køre ind i gruset, og da jeg kom tilbage på banen var
jeg sidst. Min vogn var ikke beskadiget, og jeg var også i stand til at
overhale nogle få konkurrenter og få lidt sjov ud af det. Men mit løb skulle
være aggressivt, hvis jeg ønskede at høste nogle points. Der opstod en
overhalingschance da Zonta og De La Rosa kørte dårligt igennem chikanen. Jeg
kom forbi Zonta men De La Rosa - måske fordi hans dæk var våde - bremsede for
tidligt og gav mig ikke anden chance end at køre af banen. Min gearkasse gik i
stykker, så jeg kunne ikke starte igen.
GABRIELE RUMI:
Mine første ord er til Luca (Badoer), som kørte et perfekt løb hvor han
avancerede højt op i klassifikationen, hans omgangstider var utrolige, blandt
de hurtigste, og derfor havde han fortjent langt mere. Hans exit, på sådan en
favorable dag, slår skår i glæden. Gene? skabte resultatet gennem godt
arbejde, og beviste dermed at hele team'et gør et godt stykke arbejde. Fra det
første løb i denne sæson har vi knoklet for at udvikle bilen, men desværre har
man ikke kunnet se eller forstå denne indsats. Men til slut har viljen til
resultater, trods de utallige vanskeligheder, frembragt dette resultat.
CESARE FIORIO, sportsdirektør:
I pitten besluttede vi to gange at lade kørerne fortsætte på slicks selvom det
regnede. Det viste sig at være en risikabel beslutning, som begge chauffører
forstod at håndtere på bedste måde. De klarede sig rigtig godt på det glatte
underlag uden at lave fejl. De udførte et excellent stykke arbejde. Den risiko
vi løb, gav fuld belønning.
RICARDO ZONTA:
Jeg valgte selv at komme i pit for at skifte til regndæk under den første
byge, men det var en fejl for regnen var ikke så slem. Det var en skam, for
bilen var hurtig og i god balance og jeg kunne have sluttet bedre uden det
ekstra pit stop. Gutterne gjorde et storartet arbejde for mig, især 'Rocky'
Rocquelin, som var min tekniker for første gang. Over weekenden havde vi
lejlighed til at afprøve en masse, for at se hvad der virkede bedst i
setup'et. Jeg tror hvis vi kunne gøre weekenden om med den viden, ville jeg
kunne klare mig langt bedre.
JACQUES VILLENEUVE:
Det var ekstremt skuffende at udgå kun fire omgang før afslutningen, men jeg
havde næsten ventet det, fordi jeg havde problemer med at skifte gear mindst
10 omgange før det. Vor et-stops strategi var god, fordi vi var nødt til at
tage chancer, selvom vi måske skulle have skiftet til regnvejrsdæk, fordi jeg
under den første byge spandt af banen i chikanen og var nødt til at tage det
roligt indtil regnen stilnede af. Det positive er, at nu er vognen
konkurrencedygtig og vi må simpelthen bare kæmpe i de sidste to løb. Points
skal nu være vort mål, ikke blot at gennemføre.
CRAIG POLLOCK, bestyrelsesformand og adm. Direktør:
Til trods for endnu et ufuldført løb for Jacques, begynder tingene at hænge
sammen. Vognen viste sig meget konkurrencedygtig i dag - begge kørere var i
stand til at køre hurtige omgange, og især Ricardo's tider var på højde med de
bedste's, efter banen begyndte at tørre op. Holdet arbejde godt sammen, vi
holdt til presset og et-stops strategien for Jacques fik os næsten i
points'ne. Vi synes, vi tabte med en meget lille margen denne gang. Men vi
skal dog stadig gøre det bedre.
DAMON HILL:
Jeg fik en god start, men da jeg kom ud af det første sving havde jeg intet
moment og kunne ikke slippe væk. Den efterfølgende ulykke var meget grim og
jeg så det ske, men der var ikke noget jeg kunne gøre. Jeg så Pedro (Diniz)
flyve forbi mig og jeg var meget bekymret, da jeg var på stedet den gang de
tog sig af ham. Jeg er meget lettet over at høre han er OK.
EDDIE JORDAN:
Dette løb var en remse af katastrofer for nøgle-teams'ne. For os og
Heinz-Harald var det en forspilt chance. Men vi førte løbet og gjorde et
superbt arbejde indtil afkørslen. Vort hold er ikke det eneste der er skuffet
i dag. Jeh føler med Heinz, men der er en perlerække af kørere man kan have
ondt af: David Coulthard, Ralf Schumacher og Giancarlo Fisichello for at
nævnte de mest indlysende. Mesterskabet er stadig åbent. Det var herligt at se
Johnny Herbert vinde løbet, og jeg vil gerne gratulere Stewart med holdets
første sejr.