Med VM 1999 for kørere og konstruktører uden afgørelse, åbningen af det malaysiske grand prix på Sepang-banen den 17. oktober sikker på spænding og høj intensitet. Malaysia er ikke fremmed i forbindelse med international motorsport efter at have holdt deres første grand prix - for motorcykler - på Shah Alam i 1991. I april i år var motorcykel grand prix'et den første internationale begivenhed der blev kørt på det nye layout. Den 5,542 km. lange Sepang-bane, der ligger tæt på den nye Kuala Lumpur International Airport, er blevet hyldet som det mest opdaterede motorkompleks i verden. Men for Formel 1-teams såvel som for Bridgestone, betyder det et skridt ind i det ukendte.
"Uden at have tidligere erfaring med banens forhold i forbindelse med Formel 1, har vi vendt os til vore kolleger i Motorcykel-afdelingen som har været til motorcykelrace på Sepang tidligere i år," siger Yoshihiko Ichikawa, tekniske direktør for Bridgestone Motorsport. "De data som blev givet til os indikerede at omgangstiderne vil være meget lig dem der blev opnået på baner som Imola og Magny-Cours," siger Ichikawa. "Det lader til at overfladen vil være ret vanskelig, selvom dette karakteristika kan ændre sig som banen bliver kørt til."
Til Sepang har Bridgestone besluttet at tage de bløde og ekstra bløde dæk som blev stillet til rådighed for teams'ene i Monaco og Ungarn tidligere i år. "Eftersom vi forventer at se højere hastigheder end på disse to baner kan dette valg virke overraskende," indrømmer Ichikawa. "Men det er klart at i denne del af sæsonen er kørerne og deres ingeniører sikre på deres evner til at minimere understyring med de blødere dæk."
"Selvom vi forventer ret høje lufttemperaturer omkring 30-33 grader, kan det umuligt blive et problem," tilføjer Ichikawa. "Som sædvanlig skal man i valget af compound ikke kun tage den måde teams'ene sætter deres racere op for at tilpasse sig dækkene i betragtning, men også den yderligere holdbarhed ved de hårdere dæk, hvilket kan være en faktor hvis det bliver varmt på løbsdagen."
Alle teams er i samme båd, da der ikke har været nogen Formel 1-test på banen. En ting kan alle dog være sikre på: det bliver VARMT!
Ralf Schumacher:
"Det er svært for mig at tale om det malaysiske grand prix, eftersom vi ikke har kørt der før. Ud fra layoutet er det en racerbane der ser meget interessant ud, med nogle hurtige og mellemhurtige sving, og jeg håber at vi er i stand til at sætte FW21'eren så godt op som muligt så vi kan være konkurrencedygtige."
Alex Zanardi:
"Jeg har ikke hørt meget om den bane. Jeg ved at det er muligt at det er en bumlet bane da den er ny. Det vil sikkert være fugtigt, hvilket vil gøre det til et hårdt løb. Mod slutningen af sæsonen er racerne alligevel mere pålidelige og kørerne er stærkere, så det skulle ikke blive et problem."
Ikke siden Østrig 1997 har Formel 1 kørt på en ny bane. En ny bane er dog ikke, som mange ellers tror, en stor udfordring, hvilket Mike Gascoyne forklarer: "Vi er vant til at flyve væk til løb, så logistikken er ikke noget problem. Fra en ingeniørs synspunkt bruger vi meget detaljerede banekort til computersimuleringer og til at forudsige kørerlinien. Vi kender det optimale niveau af downforce og med den downforce kan vi finde hastigheden på ethvert punkt på banen og så optimere gearlængerne. Så vi tager til Malaysia med en god vide af den type bane: det bliver en mellem/høj downforce-bane, som vil være meget hård for bremserne."
"Der ere nogle vi ikke kan kende indtil vi ankommer, som for eksempel om kørerne kan bruge kantstenene eller ej. Den information vil influere på det mekaniske set-up. På Monza, for eksempel skal man bruge kantstenene for at være hurtig så man sætter bilen meget blødt for at kunne gøre dette. I Malaysia kan det være at kantstene er for høje eller glatte til at de kan anvendes, men vi bliver nødt til at vente indtil kørerne kommer ud fredag morgen. Banens overflade er noget af en ukendt faktor, så vi kan ikke rigtig fortælle hvordan dækkene vil klare sig. Det er ikke et stort problem, men er det på nogen måde eftersom det er sket på andre baner året igennem, for eksempel i Brasilien som årligt får lagt ny asfalt."
"Det detaljerede mekaniske set-up skal gøres på Sepang, men racerne er meget justerbare og vi vil køre med ret mange forskellige typer set-ups på de forskellige baner sæsonen igennem, så det skulle ikke være svært at justere raceren til at finde den rigtige balance. Alle kørere vil gå ud tidligt den første dag for at finde rundt på banen, men indenfor 20 omgange har de fundet kørerlinien. Det varme, fugtige vejr vil blive det største problem, da det vil gøre kølingen af raceren meget svært og nogle teams vil få holdbarhedsproblemer. Vi tror at vores racer vil gøre det godt i Malaysia. Den har kørt meget konkurrencedygtigt og der er ingen grund til at tro det ikke vil fortsætte på Sepang."
Benson and Hedges Jordan-teamet har haft en meget produktiv todages test med Heinz-Harald Frentzen i Barcelona den 6. og 7. oktober. "Raceren kørte meget konkurrencedygtigt," siger Gascoyne, "Heinz var i et meget god sindsstemning. Jeg tror han har lagt skuffelsen på Nürburgring bag sig." Heinz tilføjede: "De to dages test var ikke kun produktive, men faktisk ret fornøjelige. Jeg blev ved med at checke hvor lang tid vi havde tilbage hver dag for at se hvor meget test vi stadig kunne presse ind."
Før Heinz-Harald Frentzen fløj til Malaysia, besøgte han Jordan-fabrikken for at overraske 2.000 medlemmer af Club Jordan, Jordan Grand Prix' fanklub, der var dukket op til åbent hus. Frentzen mødtes med Eddie Jordan for at tale til fansene. Om dagen kommenterede Frentzen: "Jeg var ret overrasket over antallet af supportere Jordan har. Atmosfære på fabrikken var fantastisk - det var en meget speciel dag. Jeg ville have håbet at jeg kunne have taget dem med til at heppe på os i Malaysia!"
Johnny Herbert, bil nr. 17 (SF3-05)
"Efter sejren i det Europæiske Grand Prix har jeg virkelig været "tændt". Løbet har betydet utroligt meget for min selvtillid, og jeg gå til sæsonens to sidste løb og være tilfreds og ivrig efter at slutte sæsonen på toppen. Jeg er blevet oversvømmet med lykønskninger, hvilket gør det hele værd. Jeg vidste, jeg havde det at vinde løb i mig, og nu har jeg fået smag for det, og jeg ser frem til at gøre det igen."
"Jeg tror start rækkefølgen vil komme til at se bekendt ud, selvom Sepang er en uprøvet bane. Barcelona testen gik fint, selvom vi måtte stoppe tidligt den sidste dag med defekt hjul leje. Jeg var hurtigst den anden dag, og jeg gjorde større fremskridt med hensyn til at forbedre bilens set-up, end jeg har gjort hele året. Det tegner alt sammen godt for Malaysia."
Rubens Barrichello, bil nr. 16 (SF3-04)
"Jeg har været ved at lære banen på en PlayStation. Ud fra hvad jeg kan se, ser den ud til at være temmelig svær – en masse hårnåle sving og områder, hvor der skal bremse hårdt. Vi kommer alle sammen til at starte helt fra bunden, fordi vi ingen data har, vi kan støtte os til – f.eks. har vi ingen målinger om påkrævet downforce. Jeg har fået at vide at banens faciliteter skulle være fantastiske. Dette kunne være vores bane."
"Jeg ved, vi kan forvente varmt og fugtigt vejr, så jeg har trænet derefter. I Brasilien har jeg løbet en del ved middagstid, hvor temperaturen er meget høj. Det er vigtigt at være i stand til at klare varmen specielt på en bane, der ser ud til at være fysisk krævende."
Paul Stewart
"Malaysia bliver teknisk krævende, idet banen er ukendt. Vi er ivrige efter at score flere point efter vores præstation på Nurburgring. To point adskiller os fra Williams og fjerde pladsen i konstruktør VM, og det må være vores mål. Det bliver svært for Williams er p.t. meget stærke. Vi har fejret teamets første Grand Prix sejr, men det er ”business as usual” i sæsonens to sidste løb."
Martin Whitaker, direktør, Ford Racing, Europa
"Efter vores sejr i det Europæiske Grand Prix ser vi naturligvis alle sammen frem til de to sidste løb med forventning. Siden løbet har vi testet på Barcelona, hvor vi ud fra et motor mæssigt synspunkt fik udført et stort stykke test arbejde – både mht. udvikling til resten af sæsonen og information til næste år. Desuden satte Johnny (Herbert) konkurrence dygtige tider og var sågar hurtigst på anden dagen. Så vi ser ud til at være i god form, når vi drager til det Malaysiske Grand Prix."
Her er de odds tal som det indtil nu har været muligt at få fat i:
Nr. | Kører | Team | Odds |
1 | Ralf Schumacher | Williams | 10 - 1 |
2 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 10 - 1 |
3 | Michael Schumacher | Ferrari | 6 - 1 |
4 | Mika Hakkinen | McLaren | 6 - 1 |
5 | Eddie Irvine | Ferrari | 11 - 2 |
6 | David Coulthard | McLaren | 5 - 1 |
Konstruktionen af dette moderne 'state-of-the-art' anlæg blev blot afsluttet sidste år og er beliggende i bekvem tæt afstand fra Kuala Lumpurs internationale lufthavn. Den ca 5,8 km lange bane udgør en unik udfordring, da den er den eneste bane i dette års løbskalender, som hverken teams eller kørere tidligere har testet eller kørt løb på.
I sådanne tilfælde, hvor West McLaren Mercedes endnu ikke har kørt på en bane, anvender holdet computerbaserede simulationsteknikker til at foretage de indledende forberedelser. På den måde kan man danne sig et foreløbigt indtryk af anlæggets karakteristika før man ankommer til Sepang. Udfra dette er det muligt at opstille informationer om valg af optimale udvekslingsforhold i gearkassen og om vognens set-up, som teamet vil anvende til den indledende træning. Men den uundværlige evaluering af de faktiske forhold på stedet, herunder især banens friktion og kerbs vil give de helt afgørende data for det endelige set-up.
Sepang-banens profil indikerer at setup'et kræver høj downforce og større-end-normal bremsekraft. Den gennemsnitlige omgangstid forventes også at ligne forholdene på baner som Magny-Cours og Imola.
Denne dedikerede bane blev designet med henblik på at danne mønster for fremtidige baner og man har tilstræbt at optimere tilskuerforholdene med bedst mulig overblik, således at man kan følge løbets udvikling på de afgørende steder. Der tænkes især på de tre oplagte overhalingsmuligheder, hvor kombattanterne kan forsøge at udbremse hinanden, når de skal igennem de snævre hårnålesving, nr 1: ved enden af start/mål strækningen, sving nr. 9, og nr. 15: det afsluttende hårnålesving, der fører ind på opløbsstrækningen.
Mika Hakkinen: "Jeg glæder mig meget til udfordringen ved at køre løbet på den helt nye bane. Sidste år fik jeg lejlighed til en meget kort gennemkørsel i en almindelig Mercedes-Benz gadebil, men jeg tror det kommer til at gå lidt hurtigere denne weekend."
David Coulthard: "Selvom en ny bane udjævner konkurrencen en del, tror jeg stadig vi har en lille fordel denne weekend, fordi vi har haft en meget konkurrencedygtig bil til hver eneste Grand Prix denne sæson. Banen er blevet designet med intentioner om at give spændende løb, og kortet frembyder helt sikkert en del klare overhalingsmuligheder."
Ron Dennis: "En ny bane repræsenterer uundgåeligt et usikkerhedsmoment, men vi har gjort de nødvendige forberedelser for at prøve at sikre os, at vi er konkurrencedygtige og kan tage den forestående udfordring op."
Forberedelse: Det er klart, at når Sepang banen er ny for alle teams, er det umuligt at forberede sig specifikt på løbet. Men selvom der nu kun er to løb tilbage i denne sæson, stopper udviklingen ikke, og teamet har testet i Barcelona tre dage i sidste uge med to biler og vores tre kørerer. Testen bestod af en blanding af udvikling på bilen og aftestning af nogle nye affjedrings dele, som måske vil blive brugt i de to sidste løb. Ud over dette er der blevet arbejdet intenst på fabrikken med design af den ny B200, så som sæsonen lakker mod enden, har vi mere travlt end nogensinde.
Banen: I disse tider er vores simulerings teknikker avancerede nok til at give os en rimelig idé til, hvordan bilens set-up skal være på en helt ny bane. For at gøre dette fodrer vi vores computere med data fra kort af over banen sammen med vores normale data fra bilen. Til trods for dette er der altid faktorer, som vi ikke kan tage højde for, før vi ser banen - f.eks. asfaltens sammensætning og overflade. Vores simulation har imidlertid vist, at Sepang er en interessant bane med 3 meget langsomme sving, 4 tredje gears sving, 4 fjerde gears sving og 2 høj hastigheds femte gears sving. Derudover er der to temmelig lange langsider på ca. 800 meter hver. De bliver en interessant udfordring for ingeniørerne, eftersom top hastighed på disse langsider bliver meget vigtigt, da de begge bliver efterfulgt af steder, hvor der kan overhales. Resten af bane derimod vil kræve temmelig meget downforce og maksimalt grip. Vi vurderer, at det optimale downforce niveau kommer til at ligge fra medium og opefter, lidt ligesom Silverstone og Barcelona, selvom det i stor udstrækning er afhængigt af det grip, vi kan få ud af dækkene.
Løbet: En af de primære faktorer, der får effekt på løbet, er valg af dæk. Bridgestone medbringer de samme typer dæk som på Nurburgring, og derfor vil de fleste teams nok forsøge sig med de super bløde dæk. Dette kan resulterer i to stops strategier, dog vil vi nok se nogle teams forsøge sig med en lidt hårdere dæktype og satse på et enkelt stop. Dette afhænger meget af banens overflade. Chancen for et ”wet race” er dog stor, da Malaysia for øjeblikket er på vej ind i en meget regnfuld tid. Banens layout er således, at der i hvert fald skulle være to gode overhalings muligheder, hvilket gerne skulle forøge spændingen. Banens to første sving er dog meget skarpe og kan komme til at spille en afgørende rolle i udfaldet af løbet.
Sp: Johnny, hvordan reagerede din familie på sejren på Nürburgring for tre uger siden?
Johnny Herbert: "Det gode ved det hele er: sidste gang jeg vandt et grand prix var min datter ikke gammel nok til at værdsætte det. Denne gang var det godt for dem at være der og være i stand til at nyde det. Sådan som jeg har det, har sejren renset tavlen. Det har været et problematisk år for mig, og det at få den type resultat og det at have været hurtigst ved testen i Barcelona sidste uge har lettet alt fra mig, og gjort at jeg føler mig mere tilfreds. Det har været en positiv ting."
Sp: Mika, du kan vinde mesterskabet her. Hvordan planlægger du at gribe weekenden an?
Mika Hakkinen: "Jeg forsøger at gribe det normalt an. Der er ikke nogen decideret forskel i vores forberedelser til det. Vi har haft en god test i Barcelona og raceren klarer sig bedre end tidligere. Jeg forventer at det bliver en udfordring for alle teams og kørere, fordi vi ikke har kørt her før og fordi der ikke har været en ekstra dag med træning. Det ser ud til at være en god bane, og tager man i betragtning at den er splinterny er det godt at se at den ikke er blevet designet kun med chikaner og tætte sving. Det er en kombination af hurtige og smalle sving. Jeg mener det er en utrolig bane: der er blevet udført et flot stykke arbejde her."
Sp: Sidste år var din nærmeste rival til titlen Michael mens det i år er Eddie. På hvad måde har det ændret tingene?
Mika Hakkinen: "I ret meget, faktisk! Jeg skal bare score flere point end Eddie scorer. Det er det ideelle for mig."
Sp: Er Michael og Eddie forskellige typer af konkurrenter?
Mika Hakkinen: "Ja og nej. Jeg tænker ikke over det på den måde. Ser man på Eddie, er han tydeligvis lige så stresset som Michael var sidste år. Det er den måde jeg griber tingene an og ved at holde Eddie bag mig ligesom jeg gjorde med Michael sidste år."
Sp: Hvor følsomt føles det at være øverst i mesterskabet?
Mika Hakkinen: "Vi har stadig to løb tilbage. Ser man for eksempel på banen har vi en racer der er utrolig dynamisk. Vi har også masser af hestekræfter, så det med at holde føring i mesterskabet gør ingen forskel hverken hvis der er to point eller mere mellem os. Så længe der er efter..."
Sp: Eddie, hvad er din reaktion ved at have Michael ved din side?
Eddie Irvine: "Det er godt, fordi vi har været sammen og kørt race sammen i 3½ år og arbejdet meget godt sammen. Der er ingen tvivl om at det at have ham tilbage vil hjælpe teamet. Vi giver hver især vores ideer, og nogen gange er det mine der er de bedste, andre gange hans. Vi går altid efter det vi mener vil være det bedste og der er altid mange ideer der kan kastes i "krukken". Fra det synspunkt bliver det godt – plus at Michaels køreregenskaber altid vil være en bonus for et hvilket som helst team."
Sp: Hvad er dine mål her?
Eddie Irvine: "Mit personlige mål er at vinde mesterskabet i Japan. Så hvad der sker her er ikke rigtig vigtigt så længe jeg kan vinde titlen i Japan. Det er svært at sige om jeg behøver tre eller ti point her: vi må bare gøre vort bedste for at tage så mange point som vi kan, og så håbe at jeg har en chance i Japan, hvor jeg håber jeg kan gøre det. Det vigtigste for mig er at jeg har en chance når vi tager til Japan."
Sp: Kan vejret været til din fordel her?
Eddie Irvine: "Indtil videre i år har det ikke været det! Hver gang at vejret har været uforudsigeligt i år, har vi haft et eller andet med min racer. Men det er tid at det ændrer sig. Vi har kigget på de ting der gik galt i de sidste to regnvejrsløb, og jeg tror vi har afdækket det. Det er det eneste vi kan. Der er ingen bedre mand til jobbet om at tage beslutning om hvad der skal gøres i regnvejr end Ross Brawn, og alt afhænger af ham."
Sp: Heinz-Harald, du og din holdkammerat Damon Hill
Som før nævnt var banen våd efter nattens regnvejr og det kom til at påvirke tiderne. Alle kørerne startede på samme måde som de plejer, ved at køre en enkelt check-runde for lige at se om raceren fungerer efter at den er blevet bygget op til løbet. Flere kørere havde dog lidt problemer med den nye bane der skulle læres at kende, endda i regnvejr. En af de først til at spinde af var Pedro Diniz, der er tilbage i grand prix-løb efter sit uheld for tre uger siden. De første ti minutter lå tiderne over to minutter. Første mand til at komme under de 2 minutter var Michael Schumacher der var tilbage for fuld musik.
Eddie Irvine skulle derefter forsøge at sætte de samme tider som Schumacher men ireren var i stort set hele træningen efter tyskeren. De to Jordan-racere klarede sig rigtig godt i regnvejret og Frentzen lagde sig en overgang i spidsen af træningen. Efter en halv times tid forsøgte Michael Schumacher at sætte bedre tider ved at køre på tørvejrsdæk, men han forbedrede ikke sine omgangstider på det tidspunkt. Men så dukkede der er en rigtig hurtig kører op - Jean Alesi havde pludselig fundet formen og han slog Frentzens hurtigste tid markant. Franskmanden kørte på tørvejrsdæk og hans tider blev bedre for hver omgang han kørte.
De to Sauber-kørere lagde sig en kort overgang i spidsen, mens Alexander Wurz dukkede op i den forreste del af tidstabellen som den første der slog Jean Alesis tid efter franskmandens blændende omgange. Mod slutningen af træningen skiftede føringen konstant - Diniz og Panis fik blandt andet kilet sig ind på 1. pladsen. I de sidste minutter var det en kamp mellem Michael Schumacher, Jean Alesi og Olivier Panis. Sidstnævnte kunne dog ikke være med da franskmanden havde dagens største uheld. Hans racer blev totalt smadret da han røg af banen, men han kommer ikke noget til. Træningen fortsætter imidlertid, og i de sidste sekunder får flere kører mulighed for at sætte deres bedste tider.
Det bliver Michael Schumacher der kører den hurtigste tid - 1:44,824 bliver tiden svarende til en gennemsnitshastighed på lidt over 180 km./t. Derefter følger de to Sauber-racere med Alesi som den bedste af de to, Barrichello som nummer 4, Irvine som nummer 5 og Alexander Wurz som nummer 6. De to McLaren-kørere? De var ret anonyme: Hakkinen som nummer 9 over 2 sekunder efter Michael Schumacher mens Coulthard lå en placering efter. Frentzen der er underdog i spillet om VM kørte 12. bedste tid. Tiderne bliver dog nok forbedret yderligere senere på dagen i den anden træning. Overskrifterne ser ud til at være klar: Michael Schumacher er tilbage i topform!
BAR:
Jacques Villeneuve: "Bilen var nærmest magisk i dag, men vi er nødt til at gøre det samme lørdag, når vi har lært mere om banens grænser. Vi arbejdede meget hårdt med at finde et godt set-up denne morgen, og det endte jo godt her til eftermiddag."
"Banen er rar at køre på, men har nogle meget krævende sving, hvor det er svært at finde det rigtige bremsepunkt. Overfladen er mere glat, end jeg regnede med, den ville være, men banen er stadig sjov. Jeg har været i Malaysia i ti dage, så jeg er akklimatiseret, men det er stadig meget varmt."
Ricardo Zonta: "Det er alle tiders, at Jacques har sat hurtigste tid, fordi det beviser at bilen kan være god her. Det er dog skuffende for mig, for på grund af alle afbrydelserne, var jeg ikke i stand til at komme ind i en rytme og sætte hurtige tider. Her til morgen gik en ventil i udstødningen i stykker, kort efter jeg var kørt ud, og her i eftermiddag var det koblingen, der gik i stykker. Så i dag var ikke en god dag, men jeg skal nok jagte Jacques' tider lørdag."
McLaren:
David Coulthard: "Det har været en nydelse her den første dag på den nye Malaysiske bane. Det er en interessant bane, med en god overflade, nogle gode sving og udmærkede curber. Jeg havde en ganske ligetil første træningsdag, som viser, at vi er, hvor vi skal være med hensyn til dæk slidtage, og så må vi se, hvordan tingene udvikler sig i morgen."
Mika Hakkinen: "Vi brugte klart nok det meste af den frie træning på at lære den nye bane at kende. I samarbejde med min ingeniører afprøvede jeg et antal forskellige set-ups, som vi havde forberedt til denne weekend, og jeg føler mig godt tilpas med det arbejde, vi har udført i dag. Men jeg ved, at der stadig er lang vej endnu, men det glæder jeg mig til og til at køre løb her for første gang på søndag."
Williams:
Ralf Schumacher: "Det er en god bane, men også meget udfordrerne og svær. Hvis du styrer ind i svingene for tidligt eller for sent, klarer du det ikke, så simpelt er det! Desuden har banen både meget hurtige og meget langsomme sektioner, så det er svært at finde et godt set-up. Vi skal arbejde meget hårdt for at finde et godt kompromis til begge disse bane konditioner."
Alex Zarnadi: "Jeg må indrømme, at banen set fra et teknisk synspunkt er meget smuk og meget svær på samme tid. Jeg tror, vi river småsten op fra asfalten, og banen er derfor meget beskidt uden for ideal linien, sikkert fordi det er første gang i lang tid, at der kører biler på den. Idet banen er så bred, inviterer den til overhalinger, men der er kun en linie og kun én."
Ferrari:
Eddie Irvine: "Det er en rigtig god bane. Den er ekstremt svær, men netop derfor er den sjov. Der er en del blinde sving og også en del meget lange sving. Fordi der er så mange sving og så mange forskellige typer, er det svært at finde balance i bilen. For øjeblikket føles den lidt "løs" i bagenden, men det kan være fordi, dækkene er slidt. Dækvalg bliver meget svært. Fysisk er banen ikke hård, og det er køligere i bilen end udenfor. Regnen i morges hjalp os ikke, men vi er i ganske god form. Vi skal bare fin tune et par ting i morgen, da der stadig er ting, der kan forbedres."
Michael Schumacher: "Jeg er glad for at sige, at jeg overhovedet ikke havde nogen smerter, så jeg var i stand til at koncentrere mig 100% om at køre. Bilen er sjov at køre på denne bane. Banen er temmelig krævende, men god med nogle interessante sving, hvilket er ret usædvanligt for en helt ny bane. Selv da banen var våd, var der rigeligt med grip. Vi arbejdede på set-ups i dag, men vi mangler stadig lidt. Idet vi tidsmæssigt ikke ligger langt efter, og har tid n
Sp: Første spørgsmål til de to kørere: Hvad er jeres indtryk af denne bane nu hvor I har haft den første erfaring med den?
Fisichella: "Den er meget god. Allerede da jeg kørte rundt på den i en gadebil fandt jeg ud af at den er fantastisk. I en F1-racer er den totalt anderledes, men stadig god. Der er nogle få steder hvor jeg stadig leder efter den bedste linie under nedbremsning og jeg mistede den første træning fordi jeg havde lidt problemer med elektronikken."
Schumacher: "Grundlæggende ser den nemmere ud end den er. Den er meget bred og visse sving ser hurtigere ud end de faktisk er når man går ind i skæringspunktet og de er meget tætte. Jeg tror at vi stadig leder efter de bedste linier. Med de hurtige og langsomme dele, er der også noget besvær med at finde det rette set-up. Det er virkelig en udfordrende bane."
Sp: Fra jeres synspunkt, hvad er teamejernes indtryk?
Rumi: "Det er virkelig en moderne bane som afspejler de mest moderne konstruktionsteknikker. Stedet og tilpasningen gør det til et af de bedste grand prix."
Dennis: "Det er den første helt nye bane vi har kørt på siden Hungaroring i 1986 og det har tydeligvis krævet en væsentlig investering. Arrangørerne har tydeligvis taget de gode råd de har fået fra andre baner, fordi faciliteterne er uden lige. Det gør livet meget nemmere for et team når der er gode faciliteter. Jeg forventer et godt løb, men flere overhalingsmuligheder på grund af banens bredde. Det bliver en interessant weekend."
Todt: "Det er en smuk bane og vi var meget interesseret i at se hvor meget der er blevet udført fra ingenting. Vi kan ikke medbringe vores vante faciliteter her, men vi har med det samme været i stand til at få det komfortabelt her. Kørerne kan virkelig lide banens layout, som også er virkelig krævende. Det eneste der skal håndteres er vejret, hvilket kan være ret svært."
Jordan: "Det er en bane til det nye årtusinde. Investeringen har været til ære for landet. Malaysia bør være meget stolte over at have lavet en anderledes struktur, baseret på demokrati som ser ud til at været meget klart. Man behøver en bestemt politisk struktur for at være i stand til at lave en så stor investering, og det er en indikation af hvor Formel 1 kan være i fremtiden. Jeg er overimponeret over alt, fra lufthavnen til hotellet og gallaen i går aftes. Lad os håbe at vi kan lave et sensationelt løb for at være i stand til at tilbagebetale for deres engagement i motorsport."
Sp: Giancarlo og Ralf: I førte begge løbet på Nürburgring i forskellige faser da det regnede, men var ikke i stand til at gennemføre (hvilket dog ikke er korrekt eftersom Ralf Schumacher blev nummer 4). Med mulighederne for regn på søndag, hvad er jeres chancer for at føre her igen?
Fisichella: "Når jeg ser tilbage på Nürburgring-løbet gør det mig ked af det. Jeg mener at jeg kørte så godt - jeg var hurtigere end alle andre kørere i de samme svære forhold - så jeg er ikke bekymret over mulighederne for at køre i regnvejr igen. Men jeg tror stadig at tørvejr vil være det bedste for os, og for tilskuerne."
Schumacher: "Nürburgring-løbet var meget skuffende. Det ville have været godt at slutte sæsonen med et topresultat som det. Teamet gjorde et godt stykke arbejde og vi var i stand til at køre meget hurtigt under alle forhold, hvad enten det var tørt eller vådt. For os er den eneste chance for at gentage det resultat at det er vådt: i øjeblikket kæmper vi stadig når det er tørvejr."
Sp: Gabriele, der er rapporter der siger at Telefonica involverer sig mere i Minardi, endda ved en overtagelse. Hvor langt er forhandlingerne nået?
Rumi: "Vi er stadig i de sidste faser af forhandlingerne med Telefonica. Den eneste udtalelse jeg kan komme med på dette tidspunkt er at vi forventer at opnå en aftale med Telefonica, men indtil forhandlingerne e
Solen skinner fra en skyfri himmel og det er en meget varm eftermiddag, 47 C. Så det bliver nok ikke de helt hurtige omgange racerne kan præstere.
Tid | Hændelse |
00:00 | Pitudkørslen åbner. |
00,01 | Takagi er første mand på banen. Han efterfølges hurtigt af Trulli, Herbert og Panis. |
00.05 | Takagi - 1:46,290 |
00.06 | Heinz-Harald Frentzen sipnder af banen, og kan ikke komme fri af kattegruset igen. |
00.07 | Johnny Herbert - 1:41,519 |
00.08 | Michael Schumacher - 1:40,830 Eneste kører der endnu ikke har været på banen er Jacques Villeneuve. Eddie Irvine på 2. pladsen - 1:40,882 |
00.10 |
1. Michael Schumacher 1:40,830 197.870 km/t. 2. Eddie Irvine 1:40"882 3. Johnny Herbert 1:41,519 4. Rubens Barrichello 1:41,933 5. Ralf Schumacher 1:42,350 6. Alexander Wúrz 142,359 Nu kommer Jacques Villeneuve ud på banen. |
00.11 | En af Sauber racerne spinner med redder sig ind på banen igen og kan fortsætte. |
AN Pressekonference efter Malaysia´s grand prix:Irvine havde følgende at sige på pressekonferencen umiddelbart efter Ferrari's dobbeltsejr i Malaysia's grand prix:"Michael gjorde et godt stykke arbejde, og han har bevist at han også kan kører andenkører. Bilen var virkelig skarp idag og lå godt i svingene."
interviewer: Troede du at løbet var tabt da du kom ud fra andet pitstop, eller
viste du at Mika skulle ind igen?
Interviewer: Nu kommer turen til Suzuki banen, hvor du jo har kørt en hel del.
Det er vel din hjemmebane? Interviewer: Men nu hvor du ligger i spidsen ,i både mesterskabet og i konstruktørernes, og Michael er tilbage, er der så ikke store chancer for at I vinder begge på Suzuki? Michael Schumacher:
Interviewer: Hvad syntes du om 1 pitstop strategien? Mika Hakkinen:
Interviewer: Hvordan var det at ligge bag ved Michael, omgang efter omgang?
Interwiever: Er det hele tabt for Mclaren nu? JMS
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|