Presse
Australiens Grand Prix


 Albert Park - overblik
 Albert Park - Bridgestone preview
 Albert Park - McLaren preview
 Albert Park - Jordan preview
 Albert Park - BAR preview
 Albert Park - Williams preview
 Albert Park - Fredagens 1. frie træning
 Albert Park - Fredagens 2. frie træning
 Albert Park - Torsdagens pressekonference
 Albert Park - Arrows frie træninger
 Albert Park - BAR frie træninger
 Albert Park - Ferrari frie træninger
 Albert Park - Jaguar frie træninger
 Albert Park - Fredagens pressekonference
 Albert Park - Prost frie træninger
 Albert Park - Lørdagens 1. frie træning
 Albert Park - Lørdagens 2. frie træning
 Albert Park - Ferrari kvalifikation
 Albert Park - BAR kvalifikation
 Albert Park - Benetton kvalifikation
 Albert Park - Jaguar kvalifikation
 Albert Park - McLaren kvalifikation
 Albert Park - Arrows kvalifikation
 Albert Park - Jordan kvalifikation
 Albert Park - Jordan race
 Albert Park - McLaren race
 Albert Park - Benetton race
 Albert Park - Ferrari race
 Albert Park - Omgang for omgang
 Albert Park - Minardi race
 Albert Park - Prost race
 

Albert Park - overblik



Hent Shell-Ferraris kort over Albert Park som pdf (862kb).
MRR  


Albert Park - Bridgestone preview

Nu er ventetiden næsten ovre. Alle elleve Formel 1-teams er nu på vej "down under" til Albert Park-banen i Melbourne efter at intensive tests og udviklingsprogrammer er blevet udført på deres racere.

Hvem har gjort det rigtigt, og hvem forkert? Hvem er flyvende og hvem har bluffet? Det vil blive klart når det australske grand prix begynder på søndag den 12. marts. Omgangstiderne har antydet forbedringer fra Benetton, Sauber, Jaguar og Arrows. Jordan har konstant imponeret, mens både BMW-Williams og BAR-Honda har arbejdet tæt sammen med deres nye motorpartnere. Den markante lyd fra den nye McLarens udstødning, har givet anledning til interesse. Imens har Ferrari ingeniører, fra det afsides Fiorano og Mugello, været målrettet for at bevare deres hårdtvundet konstruktørmesterskab fra 1999.

Løbet i Albert Park vil markere Bridgestones 50. grand prix. Det er den japanske leverandørs fjerde sæson og andet år i træk som officiel leverandør til Formel 1-VM. I denne sæson vil mere end 2.500 dæk være påkrævet for at holde Formel 1-racerne på banen ved hvert løb. Med et valg mellem to tørvejrsdæk og regnvejrsdæk, er Bridgestone med til at være en markant faktor i strategien og til det enkelte teams præstation. Ved at arbejde med teams'ene har Bridgestone-ingeniørerne været i stand til at raffinere dækkens præstation og hjælpe til at forøge hastigheden og styringen til alle deltagere i verdensmesterskabet.

I år vil teams'ene blive forsynet med fire nye specifikationen af tørvejrsdæk: ekstra bløde, bløde, medium og hårde, som afviger markant i forhold til sidste års specifikationer og vil give teams'ene en ny udfordring i deres valg.

Bridgestone Motorsports tekniske leder, Yoshihiko Ickikawa: "Albert Park har en utrolig glat overflade som altid har været snavset i begyndelsen af weekenden på grund af den dagligt bruges som en del af byens vejnet. Banen er særlig snavset under fredagens træning. Det øger sliddet på dækket og gør det svært for teamet at finde et godt set-up. Raceren er tilbøjelige til at understyre på grund af kombinationen af snævre sving og en glat overflade – dette forvirrer valget fordi de bløde dæk forventes at give mere vejgreb men kan også påvirke balancen."

"I år har vi minimeret forskellen i præstation mellem ekstra blød, blød og medium-dækkene. Denne ændring vil gøre dækvalget til en langt større faktor i racernes præstation under løbsforhold. Mod slutningen af sidste sæson valgte næsten alle teams den samme compound da de valgte forud for kvalifikationen. I år, på grund af reduktionen i præstationsforskellen mellem ekstra blød, blød og medium-specifikationerne, skal teams'ene til at arbejde hårdere for deres valg af dæk. Vi forventer at dækvalget igen vil blive en udslagsgivende faktor i hver raceres præstation. I Australien vil teams'ene blive forsynet med blød (soft) og medium specifikationerne."

Når feltet sættes fri den 12. marts vil mere end 17.000 hestekræfter blive anbragt på den glatte overflade i Albert Park. Uanset vejret, vil Bridgestones Potenza-dæk blive leveret til hver kører for at få kræfterne ned, sikkert og effektivt, for at give fart og det skuespil hvori Formel 1 trives.

BB  


Albert Park - McLaren preview

West McLaren-Mercedes går ind i dets første grand prix i det nye årtusinde med en positiv indstilling efter at have testet 2000-udfordreren, MP4-15'eren. Den nye racer blev præsenteret tidligt i februar, og teamet begyndte et omfattende testprogram, under hvilken de arbejdede med dæktests, motor og set-up arbejde, både på Jerez og i Barcelona.

Mika Hakkinen ankommer til Australien som forsvarende verdensmester – et mesterskab som han er indstillet på at forsvare, for at blive en af få kørere der har vundet titlen tre gange i træk. Holdkammeraten David Coulthard vil være en af finnens største rivaler til VM i år, og skotten er fokuseret på at begynde sæsonen med en sejr.

Albert Park-banen ligger cirka 10 minutter fra det centrale af Melbourne og den sceniske placering gør det til en stor favorit hos alle Formel 1-teams.

Albert Park har tidligere været til succes for McLaren. David Coulthard vandt der i 1997, og Mika og David sluttede på en overvældende første og andenplads i 1998. Sidste år var Mika og David nr. 1 og 2 i kvalifikationen, men uheldigvis gennemførte ingen af den – kun otte kørere gennemførte løbet – det laveste antal under et løb i Melbourne.

Det første australske grand prix fandt sted i 1985 i Adelaide, men flyttede til Melbourne i 1996. McLaren har vundet det australske løb 7 gange, mere end noget andet team (1986, 88, 91, 92, 93, 97 og 98)

Mika Hakkinen:
"Der er altid en speciel følelse omkring det første løb i en ny sæson. Vi har udført en masse tests de sidste par måneder, men det er nu vi har chancen for at se hvordan vi klarer os i forhold til alle andre. Det australske grand prix er en god start på sæsonen, og giver altid en fantastisk atmosfære."

David Coulthard:
"Jeg har brugt tiden på at teste og sikre mig at jeg er i god fysisk form. Albert Park er en af de bedste gadebaner i verden – hvis ikke den bedste – og det er sjovt for kørerne, selvom det ikke er en af de hurtigste baner i kalenderen. Læg dertil en masse solskin og vi har et godt løb."

Ron Dennis:
"Der er ingen tvivl om at vi har arbejdet hård for at være klar til 2000-sæsonen. Vi har kørt en masse kilometer, så vi kan komme til det australske grand prix og en ny sæson med en positiv indstilling. Vi har ofte klaret det godt i det australske grand prix og det er noget vi ser frem til at fortsætte med."

BB  


Albert Park - Jordan preview

Jordans administrerende direktør, Eddie Jordan, er klar om hvad han ønsker i Formel 1-VM 2000. "Vi har McLaren og Ferrari i sigte. Hvis de sænker deres 'forsvar', er vi der til at udfordre dem. Jeg vil være ret skuffet hvis vi bliver dårligere end nr. 3," siger han indledningsvis. "Jeg ønsker at teamet skal klare sig mindst lige så godt som sidste år i forhold til vores placering i mesterskabet, men jeg ønsker at gøre det ved at vinde flere point. At stå stille eller gå tilbage er ikke noget vi ønsker. Mens der helt sikkert vil være en hård udfordring fra Williams og Jaguar, uden at være respektløse over for dem, er det op til dem at hente os."

"At vinde er det eneste jeg kan tænke på i øjeblikket. Det er svært at beskrive, men jeg tror det er som med narko. Det er det der vækker mig om morgenen. Denne følelse er det samme i hele teamet og det gør meget meget stolt."

Der er virkelig et stærkt, sammenhængende ønske om sejr i Jordans hovedkvarter ved Silverstone. 200 medarbejdere har oplevet den måske hårdeste off-season med at arbejde mange timer på design, at fremstille, bygge og teste Jordan-Mugen/Honda EJ10'eren. Som Jordans ledende direktør, Trevor Foster siger: "Der er ingen tvivl om at alle på fabrikken til tider har haft det hårdt. Med den begyndende sæson, vil det hårde arbejde fortsætte for at vi kan fortsætte med at udvikle og forbedre vores pakke. Men alle angriber arbejdet i den rigtige ånd – folk er nok trætte, men de ved at belønningen ligger på banen til os."

Under vinterpausen med race, har Jordan sammensat den "pakke" som de mener er den mest konkurrencedygtige til dato. "Jeg er meget tilfreds ved at gå ind i 2000-sæsonen," siger Eddie Jordan. "Vi har gjort store fremskridt med raceren, motoren, kører line-up og også på marketingsiden, men en fantastisk gruppe sponsorer der støtter os. Så er alt er gået et niveau op. Men det bliver sandhedens time for alle teams, så vi vil se hvor meget fremskridt vi har taget i forhold til de andre, og specielt i forhold til McLaren og Ferrari."

"Der er altid en balance mellem holdbarhed og fart. Disse to passer ikke altid godt sammen, så vi må vente og se hvad der sker i Melbourne. Vi har bestemt styrket tingene til grænsen i år for at presse på i mesterskabet, og vi vil se hvordan det påvirke præstationen på banen i de tidlige løb."

Begge Jordan-kørere, Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli er opstemte forud for årets første løb. "Jeg ser frem til at komme til Australien," siger Frentzen. "Det er et godt land med en vidunderlig atmosfære. Jeg er særlig spændt på at køre race igen og at komme tilbage efter vinterpausen. Når alle testresultater i år er lagt sammen, tror jeg at vi klarer os godt i Melbourne. Det er et vigtigt løb og det er mit mål at score point."

"Vi har set at vores racer ser konkurrencedygtig ud og at den er bedre end 1999-raceren," tilføjer Trulli. "Vi ser virkelig frem til løbene. Vi havde lidt problemer med holdbarhed, men det er blevet løst og vi er sikre på at alt er i orden til det australske grand prix. Jeg tror vi klarer os godt i kvalifikationen. Det er sikkert at løbet er noget andet, da det er første gang at vi vil køre med raceren under varme forhold i et langt løb, men det er det samme for alle teams."

"Jeg ved at det er en meget vigtig sæson for mig, men jeg tror på teamet. Jeg har tiltro til mekanikerne og ingeniørerne. Jeg ved at teamet vil give en stor chance i år for at klare mig godt og opnå de resultater jeg ikke fik chancen for at opnå før. Jeg ser virkelig frem til det første løb!"

Om Jordans kører line-up i 2000 siger Jordan: "Vores team har altid set ud til at arbejde bedre med yngre kørere, og jeg tror at vi har en utrolig sammensætning med Heinz-Harald, som allerede har vist verden hvad han er, og så Jarno Trulli."

BB  


Albert Park - BAR preview

Det australske grand prix er et de mest populære løb i Formel 1-kalenderen, og landet er entusiastisk og vidende motorfans er sikre på at strømme til Melbourne til det indledende løb i 2000-sæsonen. Den udfordrende Albert Park-bane bruger Melbournes gader som basis for layoutet, og som et resultat af dette, er overfladen ret snavset når Formel 1-racerne begynde at køre fredag. Det renses dog hurtigt, og omgangstiderne bliver bedre når der kommer gummi i svingene. Den glatte overflade betyder at dækholdbarheden ikke er et problem, men at få dækkene til at virke optimalt er et problem. Vejret i Melbourne ser ud til at blive varmt i midten af marts, så den mekaniske holdbarhed kan være et emne for teams. Det er derfor at det australske grand prix har fået ryet som et "gennemførelses løb".

Sidste år:
Villeneuve kvalificerede sig opmuntrende på 11. pladsen i BARs debut grand prix og Zonta som nr. 19 på en bane han ikke havde set før. Uheldigvis gennemførte ingen af kørerne løbet – Villeneuve kørte spektakulært galt på 13. omgang da bagvingen faldt af hans racer, og den unge brasilianer kørte stærkt indtil et problem med gearkassen tvang ham til at udgå på 48. omgang. Ferraris Eddie Irvine blev en overraskende vinder hvor favoritterne før løbet – Michael Schumacher og Mika Hakkinen – ikke formåede at score points.

I år:
Jacques Villeneuve:
"De seneste par år ser det ud til at hvis jeg har klaret mig godt i Australien, og at resten af sæsonen er gået godt, så jeg håber på et godt resultat i Melbourne. Af den grund – jeg har sagt det før, men siger det igen – gik jeg ikke ind i motorløb for ikke at kæmpe og vinde, og jeg gik heller ikke til dette team for ikke at kæmpe og vinde, så det må være målet. Jeg tror at der er enhver chance for at vi får en god sæson og måske overrasker nogle."

Ricardo Zonta:
"Jeg ser virkelig frem til Australien og starten af sæsonen. Sidste år var svært for mig, fordi jeg ikke havde mulighed for at kende banerne. Nu gør jeg det, og jeg kender også alle folkene i teamet meget bedre, hvilket vil gøre det lettere at arbejde med dem. Testarbejdet har gået meget godt og vi har været i stand til at køre mange kilometer, hvilket er godt. Det har gjort at jeg kender den nye BAR-Honda 002 og kan opbygge min tillid til den."

Alastair Gibson, chefmekaniker:
"Vi er i en meget anderledes position i forhold til hvad vi var sidste år. Raceren har kørt pålideligt fra begyndelse af test, hvilket har tilladt os at fokusere på at udvikle chassiset og motorpakken. Begge kørere har dertil fået en brugbar mængde kilometer før sæsonen, og som et resultat, kan vi gå ind til det første løb meget mere forberedte end vi var i 1999. Jeg tror ikke at nogen kan give en hurtig forudsigelse, men der er en følelse i teamet at vi har gjort fremgang og, hvis heldet er med os, kan vi få en bedre tid end sidste år. For BAR går vejen kun op!"

BB  


Albert Park - Williams preview

Årets første Formel-1 løb. Ny uprøvet motor og ung urutineret anden kører. Ikke lige frem det bedste fundament for at score VM-point. Det tidligere top team Williams (nu BMW WilliamsF1) går efter alt at dømme endnu en hård sæson i møde, hvor de i bedste fald nok ikke skal regne med mere end placeringer midt i feltet. Ralf Schumacher kan dog godt gå hen at blive lidt af en joker. Udgår flere af de store (McLaren, Ferrari, Jordan), og er stabiliteten til stede, kan der sagtens ligge point og vente på Ralf, hvis ellers han kan holde niveauet fra sidste år.

Jenson Button – ja, hvad kan vi egentlig forvente af ham? Er han hot eller not? Mange er kommet med deres meninger, advarsler og deslige, så det tror jeg, at jeg vil undlade. Måske skal vi bare lade hans præstationer på banen – eller måske mangel på samme – tale for ham.

Frank Williams:
”Ralf kørte strålende i Melbourne sidste år og endte på tredje pladsen, men denne sæsons første løb bliver sværere for os. Jenson har gjort det godt under testene de seneste par uger og har lært en masse. Det bliver en hård sæson for os alle, og vi nære ingen falske illusioner om, hvad der ligger foran os”.

Gerhard Berger:
”Om nogle få dage begynder en ny æra for BMW. Efter tolv års fravær er vi meget spændte og stolte over at tage imod udfordringen om endnu en gang at være med i det verdensomspændende engagement: Formel-1. Vi har dog brug for tid til at lære, og vi må ikke sætte vores forventninger for højt i dette det første af vores fem års samarbejde med Williams F1. Hvis vi kvalificere os i den bedre halvdel af midterfeltet, har vi nået vores første mål. Der er mange områder under udvikling mellem de to virksomheder, og vores vej til toppen vil tage tid. Partnerskabet beviste sidste år med sejren på Le Mens, at ved hvad der kræves af motor løb på højeste niveau”.

Ralf Schumacher:
”Sæsonens første løb er altid specielt. Efter alle vinter testene er jeg glad for, at det nu er tid til at køre race. På dette tidspunkt af året bliver der altid stillet spørgsmål til hvor godt forberedt de enkelte teams er. BMW WilliamsF1 får et svært år, men det er en udfordring, som vi accepterer som en del af vores lang fristede udvikling. De seneste test af FW22 beviser, at teamet har lavet et godt stykke arbejde, specielt fordi bilen er bedre end sidste års. Den har bedre mekanisk grip og bedre downforce. Albert Park er for mig en af de smukkeste by baner der eksisterer og en af de sikreste ikke at forglemme. Ud fra et set-up synspunkt behøver du masser af mekanisk grip og træk kræft, specielt i de langsomme sving som Jones, Clark, Ascari og Prost, som alle er anden eller tredje gears sving. I svingene Whiteford, Lauda og Waite er et velafbalanceret aerodynamisk set-up alt afgørende, hvis man skal opnå en god tid”.

”Nogle dele af banen er temmelig ujævne og gør, at der er vigtigt af finde et godt affjedrings set-up. Den frie træning om fredagen kan være en smule svær fordi banen er så beskidt, idet den til daglig er en del af byens vejnet. Det eneste virkelig gode sted at overhale er for enden af start/mål langsiden. Alt i alt har jeg kørt i Melbourne tre gange. Jeg gennemførte to omgange i 1997 på grund af en knækket trækaksel, og i 1998 kolliderede Jan Magnussen med mig. Sidste år kvalificerede jeg mig derimod som nummer otte og sluttede løbet på podiet som nummer 3. Hvis vi ikke får nogle tekniske problemer under kvalifikationen, forventer jeg en placering i den gode ende af midterfeltet. Løbet derimod er en helt anden historie. Mangel på holdbarhed har plaget mange teams under vinterens tests, og det er ikke svært at regne ud, at dem der gennemfører løbet sandsynligvis får point med hjem”.

Jenson Button:
Ligesom de fleste andre Formel-1 baner har jeg aldrig kørt på Albert Park før. I sådanne situationer er der ikke ret meget andet at gøre end at springe ud i

AN  


Albert Park - Fredagens 1. frie træning

Så kom sæsonen endelig i gang – efter måneders pause skal McLaren, Ferrari og alle de andre til at vise hvordan de står. Hvordan går det for de nye i Formel 1 – Jaguar, Honda og BMW? Eller hvordan står de forskellige teams i forhold til hinanden? Det er noget af det som træningen kan indikere – men ikke svare endeligt på.

Ser man på de første tider fra den første træning er der ingen tvivl – det bliver et opgør mellem McLaren og Ferrari – de andre teams lader til at være lysår efter. I den australske varme var det tydeligt at de to teams har overtaget, mens andre teams kæmper. Blandt andet kunne begge Prost-kørere parkere deres racerer på banen efter at være kørt af – ikke en god start for Prost-teamet.

Overraskende kan man sige at det er at Villeneuve er nr. 5, som den bedste af resten af Formel 1-feltet, samt at Ralf Schumacher er så godt med. Det bliver spændende at se hvordan det ellers udvikler sig dagen igennem.

Resultatet af træningen kan findes under menuen resultater.

BB  


Albert Park - Fredagens 2. frie træning

Den sidste times træning er blevet kørt down under – og nu er Formel 1-sæsonen for alvor kommet i gang igen. Det er tydeligt at det er de to store teams – McLaren og Ferrari – der kommer til at dominere i begyndelsen af denne sæson.

Det må man sige at de har gjort under fredagens træning, hvor de har ligget meget tæt på hinanden, med Michael Schumacher som marginalt den hurtigste. Det bliver en hård og tæt kamp mellem de to store teams. Derudover har Barrichello fået en god start hos Ferrari.

Men man må sige at det har haft sin pris – der er ikke blevet givet ved dørene. Michael Schumacher kørte midtvejs af den anden træning ind i en mur og beskadiget hans racer – heldigvis uden at han kom noget til. Hakkinen og Coulthard fandt også sig selv udenfor banen – Hakkinen spandt af under hans sidste forsøg, så der er virkelig blevet gået til makronerne. Noget overraskende var det Jacques Villeneuve i BAR-raceren der var bedste kører i næste ”gruppe”. Jordan har haft problemer, hvor Jarno Trulli i den første træning ikke fik sat nogen tid, og resultaterne lover ikke godt for Jordans ambitioner om at være med blandt de store.

Derudover er det ganske overraskende at Gaston Mazzacane er helt oppe på 12. pladsen – for det første fordi det er en Minardi, men også fordi det er hans debutløb og at han slet ikke kender banen… Williams ligger til gengæld godt tilbage og Prost-teamet har placeret sig solidt på de sidste pladser – men de er jo også kun kommet til Melbourne for at teste…

Nu kan vi så se frem til weekenden – først med kvalifikation og på søndag køres sæsonens første løb.

BB  


Albert Park - Torsdagens pressekonference

Deltagende: Mika Hakkinen, Eddie Irvine, Michael Schumacher, Gerhard Berger (BMW) og Takefumi Hosaka (Honda).

Sp: Gerhard, hvilket resultatniveau vil du være tilfreds med for BMW i år?

Berger: Hvis vi kan være lidt foran midterfeltet – hvad det så end er – så tror jeg at vi har opnået vores mål. Vi har en meget aggressiv kørersammensætning. Ralf viste sit potentiale sidste år, så vi er sikre på at han kan være i stand til at hjælpe os i den rigtige retning. Med Jenson er det meget interessant at have så ung en kører med hos os. Selvfølgelig er det kun begyndelsen af racet, og han har stadig meget at lære og han skal lære at leve med presset i en løbsweekend. Men vi tror at han har et stort potentiale og vil være en af de store kørere i fremtiden. Det er derfor vi var klar til at investere i ham og hjælpe ham frem de næste par år.

Sp: Er der nogen chance for at du kommer tilbage i cockpittet?

Berger: Med min nuværende ekstra vægt, hvordan skulle jeg komme ned? Nej, der er ingen chance overhovedet. Da jeg kom til banen spurgte jeg mig selv hvordan det ville være at komme tilbage. Men jeg har ikke følelsen mere. På en eller anden måde er ilden døet ud. Jeg kan se tilbage på mine fantastiske år som en kører, og det er rart at være involveret i Formel 1, men det bedste har været at være kører.

Sp: Hosaka – velkommen til dig og velkommen tilbage for Honda som en deltager i Formel 1. Kan du forklare hvorfor I skiftede holdning omkring grundlæggelsen af jeres rene Honda-team sidste år, og kun valgte at levere motorer til BAR?

Hosaka: Først og fremmest må jeg undskylde mit dårlige engelske (og vel deraf også det danske…) Jeg kan sige at det er vores tredje indtræden i Formel 1 og vi vurderede mange muligheder og den første intention var at bygge vores eget chassis. Efter nogen dybdegående undersøgelser nåede vi til den konklusion at vi ikke kunne gøre det med succes. Vi behøvede mere kendskab og mere tid. På samme tid var der hos Honda unge ingeniører der stadig ønskede at lave chassis og motorer. For at gøre det skulle vi have vores eget team, og vi skulle binde os til at lede det. Men vi fandt ud af at det ikke var vores område, og derfor skiftede vi standpunkt og vendte tilbage til at levere motorer.

Sp: Hvor står Honda når det drejer sig om udvikling?

Hosaka: Vi har stadig yderligere to dage. Vi forventer ikke at nå vores mål nu. Jeg vil sige at vi er 80% på vej, og med mere forarbejde at udføre. Vi ved ikke hvor mange hestekræfter vi skal bruge for at vinde løb. Det er kun gennem race at vi kommer til at vide hvor mange hestekræfter vi skal bruge for at vinde. Så snart vi ved det, vil vi med det samme ændre vores motor. Måske vil det være for meget at spørge om ændringer forud for det brasilianske grand prix. Så giv os lidt mere tid…

Sp: Er jeres relation til BAR dybere end blot det at levere motorer?

Hosaka: Sidste gang Honda var involveret i Formel 1, leverede vi blot motorer. Men denne gang har vi et godt samarbejde med BAR, ikke kun som leverandør af en motor, men også til chassiset. Det hjælper os når vi ændrer motoren og bygger nye dele.

Sp: Eddie, du har altid ønsket status som nummer 1. Er du glad for din position hos Jaguar?

Irvine: Jeg er meget glad for at jeg skiftede. Det er klart at jeg ikke kommer i den samme konkurrencedygtige situation som jeg havde hos Ferrari sidste år. Men man skal huske at det var det samme for Michael da han forlod Benetton til Ferrari i 1996. Der er meget arbejde at lave. De sidste år har jeg set hvad Ferrari gjorde for at blive konkurrencedygtige, og så må jeg se hvor vi er og hvor langt vi kan komme. Tiden vil komme hvor vi er tættere på, og jo tættere vi kommer des sværere bliver det. Men i øjeblikket er der så mange områder som vi kan forbedre hvilket giver mig håb.

Sp: Ser du derfor Jaguar vokse til en plads hvor de kan udfordre McLaren og Ferrari?

Irvine: Det skal være sådan. Det er hele ideen. Såda

BB  


Albert Park - Arrows frie træninger

Arrows-Supertec A21 kørte for første gang på Melbourne-banen i deres nye 2000-udseende. Racerne sluttede som nr. 14 og 20 med Pedro de la Rosa i tiden 1:34,060 og Jos Verstappen med 1:34,708. Ingen af kørerne havde større problemer:

Pedro de la Rosa:
"Vi kørte ikke ud for at køre en sidste runde på grund af en lækage i køleren, så efter ikke at have været på banen mod slutningen af træningen, hvor de hurtigste tider blev sat. Jeg er ret glad for at have kørt den tid med gamle dæk der havde kørt 30 omgange. Vi er allerede hurtigere end kvalifikationen sidste år og det er en bane der får mere vejgreb weekenden igennem. Raceren er god og jeg er glad for at vi har forbedret den fra morgenens kørsel."

Jos Verstappen:
"Jeg mener at det var en behagelig dag, specielt for mig at komme igen efter ikke at have kørt her siden 1997 og blive kendt med banen igen. Raceren er virkelig god. Det eneste mindre problem var med bremserne i den anden træning, så vi skiftede skinner. Hvis man ser på splittiderne så er vi der. Jeg var hurtigst i en af sektorerne hvilket lyder godt til i morgen."

Tom Walkinshaw:
"Som jeg altid har sagt, så er det den første rigtige teams for hvert team. Pedro vil være i stand til at gøre god brug af det han lærte sidste år og jeg ved at Jos vil være tilbage meget hurtigt. Jeg tror at jeg skal holde tilbage med kommentarer om vores præstation indtil vi når klokken 14 i morgen."

BB  


Albert Park - BAR frie træninger

Honda fik sit længeventede comeback til Formel 1 her i eftermiddag, i træningen til søndagens australske grand prix i Melbourne. BAR-Honda teamet var opmuntret over resultaterne på den første konkurrencemæssige aktivitet i denne sæson, hvor Jacques Villeneuve sluttede dagen som nummer fem og Ricardo Zonta som nier.

Jacques Villeneuve, nr. 5
"For at være ærlig, er jeg lidt overrasket over dagens resultat, men det er meget opmuntrende for alle. Jeg tror at Ferrari og McLaren er urørlige i øjeblikket, men i dag var vi næstbedst. Raceren har været meget god hele dagen og vi fandt en god balance, specielt i højfart svingene. Det er godt at køre rigtig race efter al den testning."

Ricardo Zonta, nr. 9
"Jeg er meget glad for dagens resultat, og det meget interessant at efter Ferrari og McLaren, er tiderne meget tætte. Jeg tror at alle presser hårdt på for at se hvor de præcist er i forhold til de andre teams. Banen var lidt beskidt, så vi kørte med lidt mere downforce, men i morgen skulle vi være i stand til at køre med mindre vinge og køre hurtigere på langsiderne."

Takefumi Hosaka, Honda R&D
"Mere end den position som vi opnåede i dag der gør mig glad, er hvor glade de mange ingeniører, mig selv inklusiv, for hvem Formel 1 er en ny oplevelse, har fået stor tiltro til racerens præstation. De to topteams er tydeligvis meget stærke, men vi er ikke bekymrede over denne afstand. Først må vi koncentrere os om at komme ind i top-10, og så score point. Vi må tage det skridt for skridt."

Kazutoshi Nishizawa, Hondas tekniske leder
"Vi er meget befriet. Der er mange unge gutter i teamet som er meget nervøse før dagens begyndelse, så det er godt at den første dag gik uden problemer. Melbourne har ikke lange stræk, så en god omgangstid er ikke kun op til motoren. Det er kombination af motor, kører og raceren der gør forskellen."

Craig Pollock, BARs direktør
"Vores positioner i dag siger meget om det arbejde teamet har ydet vinteren over. Det faktum at Jacques og Ricardo har sat tider der ligger 0,3 sekund fra hinanden, viser også at vi er ved at være der. Det er meget svært i tests før sæsonen at få en fornemmelse af hvor man er i forhold til de andre teams, da man ikke ved præcis hvilken specifikation de kører på deres racere. Under alle omstændigheder giver dagens præstation en god start på sæsonen."

BB  


Albert Park - Ferrari frie træninger

Michael Schumacher: Nr. 1 – 1:32,130, 15 omg. – chassis nr. 200
Rubens Barrichello: Nr. 3 – 1:32,482, 30 omg. – chassis nr. 199
Temperatur: luft 26 grader, banen 44 grader

Jean Todt:
"Vores raceres præstationsniveau var opmuntrende. Vi arbejdede mest på set-up til løbet. Vi har i dag set at præstationsmæssigt er F1-2000 bedre end sidste års F399. Jeg tror at vi i morgen vil være i stand til kæmpe om de forreste pladser. Jeg blev lidt bange da Michael kørte af, men heldigvis blev det hurtigt klart at han var ok. Nu må vi se på hvordan chassiset har det."

Michael Schumacher:
"Vi er i øjeblikket de hurtigste og jeg er tilfreds med at være med fremme, hvilket er et godt tegn. Vedrørende mit uheld, slap raceren fra mig og jeg mistede kontrollen. Uheldigvis var der ikke noget sted at køre hen. Jeg er ok og slog mig ikke. Vi forbedrede raceren mellem de to sessions og vi ved hvor vi kan gøre fremskridt til i morgen. På trods af uheldet har vi levet op til vores forventninger."

Rubens Barrichello:
"Jeg er glad for min første løbsdag for Ferrari. Det var godt fordi raceren var med fremme. Alt arbejdet som vi udførte i Mugello har betalt sig, fordi vi er ankommet her meget velforberedt. Der er stadig meget arbejde at udføre, men i dag har vi udviklet raceren yderligere. Da jeg gik ud på banen, kunne jeg med det samme føle at raceren var i god balance. Mit ene sæt dæk holdt sig godt gennem hele sessionen. Det var et følelsesladet øjeblik at se så mange brasilianske flag i mængden, da jeg gik ud på min første omgang."

BB  


Albert Park - Jaguar frie træninger

Michael Schumacher sluttede hurtigst efter den første træning til det australske grand prix, på trods af et stort uheld kun 27 minutter inde i træningen.

Tyskeren mistede kontrollen over hans Ferrari i Stewart Corner. Ferrari'en kom ikke igennem svinget ind i det hurtige højresving, skøjtede på tværs af grusgraven og ramte dækmuren hårdt, hvilket ødelagde venstre side af raceren.

Schumachers 1:32,130 var lige en tiendedel hurtigere end David Coulthard, som havde et 360 graders spin i Stewart Corner, selvom han var i stand til at gennemføre træningen.

Verdensmesteren Mika Hakkinen sluttede som nummer fire, efter den anden Ferrari med Rubens Barrichello. Begge McLaren-kørere havde spins og var pressede tydeligvis deres racere til grænsen. Hakkinen var heldig at slippe for at smadre raceren, da han mistede kontrollen over hans MP4-15 i de sidste sekunder af træningen.

Jacques Villeneuve var i hans BAR den første kører efter de to top teams, foran Saubers Pedro Diniz og Jordans Heinz-Harald Frentzen.

Jaguar Racings Eddie Irvine var på en opmuntrende 5. plads med 20 minutter tilbage, men sluttede som nummer 10.

"Vi har fået en del forskellige problemer på forskellige områder," siger Irvine. "Top fire er som man kunne forvente at se, og det bliver meget svært at komme meget tæt på, og meget konkurrencedygtige efter dem. Det bliver ikke nemt at slutte som nummer 3,4 eller 5 i år."

Hebert var på 17. pladsen, men gennemførte kun 11 omgange. Raceren stoppede på banen om morgenen og teamet skiftede motor og gearkasse i mellemtiden. Om eftermiddagen fortsatte han med at have problemer med koblingen, på trods af at skifte frem og tilbage med rattet.

"Det er frustrerende," siger Herbert. "Men de omgange vi har kørt har været gode. Den allerførste tur var på en snavset bane, men på den eneste tur om eftermiddagen var raceren ikke så dårlig, selvom jeg måtte lette lidt på grund af at Michael Schumacher var i barrieren. Jeg er faktisk ret tilfreds med det fra det synspunkt."

Paul Stewart indrømmede at teamet stadig har meget hjemmearbejde at udføre. "Problemer som vi havde i dag er parallelle til det vi har set under tests," siger han. "Det er ikke særlig overraskende, men jeg tror at der en grund-hastighed i raceren. Vi skal blot sikre os at vi har det hele rigtigt til i morgen."

Bagerst på grid'en, var de to Prost-racere hele tre sekunder efter de hurtigste. Begge kørere havde fortsat problemer med elektronikken som har plaget teamet siden begyndelsen af året.

BB  


Albert Park - Fredagens pressekonference

Tilstede var Jenson Button (BMW-Williams), Gaston Mazzacane (Minardi), Jarno Trulli (Jordan), Ron Dennis (McLaren), Neil Ressler (Jaguar Racing) og Jean Todt (Ferrari).

Q: Tillykke Jean, med Ferraris præstation i dag. Opfatter du dette som et godt tegn på hvad der videre vil ske denne sæson?
Jean Todt: Det første dag er altid meget interessant, selv om vi må vente lidt længere før vi kan se hvordan det går i mesterskabet. Vi kender naturligvis allerede McLarens styrke, men vi må vente og se om de andre teams byder på nogle overraskelser, for eksempel Jaguar, Williams med BMW-motoren og BAR og Jordan med deres Honda-motorer. Nu er det op til os at være så stærke som muligt. Indtil videre virker vores bils potentiale ganske godt.

Q: Ron, hvad er dine forudsigelser?
Ron Dennis: Det er endnu for tidligt at sige. Men som Jean påpeger, så indikerer den første dag dog nogenlunde hvor vi befinder os i forhold til de andre teams. Vi er slet ikke overraskede over dagens 'grid'. Alle teamene kører uundgåeligt med forskellige brændstofbeholdninger og dæk. Vi er næsten præcis hvor vi forventede vi ville være. Den største modstand mod os vil komme fra eet team, ligesom det har været de sidste par år. Der er ingen grund til hvorfor dette skulle ændre sig, selvom jeg tror at Williams måske udadtil har været mere negative end deres præstation i virkeligheden kommer til at vise. Det er åbenlyst at de er langt mere konkurrencedygtige end de har fremstillet sig selv som, og jeg forudser at de vil ligge konstant i top 10.

Q: Der var episoder sidste år, hvor jeres kører-politik så ud til at true jeres chancer i mesterskabet. vil det ændre sig i år?
Ron Dennis: Nej. Den forbliver nøjagtig det samme. Den forbliver rodfæstet i vores filosofi og det vil forsætte sådan. Jeg tror på at det er den rette måde at drive et formel 1-team. Om end alternative systemer har deres fordele, finder jeg at ulemperne er større end disse.

Q: Er stabiliteten grund til særlig bekymring hos McLaren, nu hvor vi går det første løb i møde?
Ron Dennis: Vi har gjort os stor umage i forsøget på at sikre at vi er mere stabile i de første løb end vi var sidste år. Vi byggede en bil, kaldet MP4/14J, som tillod os at afprøve dette års motor og gearkasse et par måneder før den nye bil selv stod klar. Der er blevet kørt rigtig mange kilometer med den, og den nye MP4/15 har allerede kørt omkring 5.500 kilometre i testene. Hen imod slutningen af testene begyndte vi at få en meget god stabilitet, men på dette tidspunkt af sæsonen er du nødt til at regne med visse problemer. Det er ikke muligt at simulere temperaturer og banernes karakter. Albert Park er temmelig hård mod bremserne og i år kan vi opleve store vanskeligheder med at vælge de rette dæk. Men når alt kommer til alt er det ens for alle. Som du kan se på dagens resultater, er tiderne allerede langt tættere end de var mod slutningen af sidste sæson. Jeg er sikker på, at det vil et tæt løb på søndag.

Q: Jean, hvor står den nye Ferrari angående stabiliteten Har I haft nogen problemer i testene?
Jean Todt: Ja, vi har haft nogen, hvilket er ganske almindeligt, og det er et vigtigt spørgsmål. Sidste år endte vi med en utrolig god stabilitet, men nu starter vi forfra med en ny bil og jeg tror at vi må gøre os meget umage for at nå det stabilitetsniveau som vi vil få brug for.

Q: Hvad skete der med Michael i den ulykke i eftermiddags da han ramte ind imod barriererne?
Jean Todt: Han var på en hurtig omgang og han mistede simpelthen herredømmet over bilen. vi er nu i gang med at skille bilen ad og jeg håber vi kan nå at sætte den ordentligt sammen, i hvert fald inden søndag.

Q: Neil, selvom du har været involveret i F1 i lang tid, er du et nyt ansigt for mange af os her. Kan du fortælle os hvad dine ansvarsområder er i Jaguar-teamet?
Neil Ressler: Jeg er formand

CBA  


Albert Park - Prost frie træninger

Den første dags træning på Albert Park, gik ikke ret godt for Prost teamet. Begge kørere sluttede helt i bunden af feltet ( se under resultater på forsiden ).

Jean Alesi: "Det er ikke lige den måde, som man ønsker at starte sæsonen på. Det kan alle vist se. Men man er nødt til at starte et sted, og der er nu noget at arbejde på, for at vi kan forbedre vores positioner. Vi er nødt til at finde det rigtige sted at starte nu, for at vi kan komme tilbage til vores egentlige niveau."

Nick Heidfeld: "Jeg startede dagen med en masse optimisme og uden noget egentligt pres. Uheldigvis havde vi i formiddags en del problemer med bremserne, og i eftermiddag prøvede vi adskillige set-ups, hvilket til sidst gav en lille forbedring, men bilen forblev meget ustabil, specielt bagenden var meget levende og nervøs."

Alain Prost: "Det er helt klart vanskeligt at komme hertil, og opleve den manglende forberedelse, som vi har lidt under. Dette er egentlig den første rigtige test af bilen. Vi har mulighed for nu, at arbejde med ting på bilen, som vi ikke har prøvet før. Dagen i dag var flere gange afbrudt af småproblemer, som forhindrede os i at fuldføre det planlagte program. Nu må vi vente til i morgen, med at se hvor konkurrencedygtig vi kan få bilen."

PDL  


Albert Park - Lørdagens 1. frie træning

Michael Schumacher satte atter hurtigste tid i 3. afdeling af weekendens tidtagninger. Over et halvt sekund havde han ned til David Couthard på andenpladsen, men det bør påpeges, at manden alle forventer vil foresætte med at være tyskerens værste konkurrent ikke fik registreret nogen tid. På sin føste om gang måtte Mika Hakkinen vende tilbage til pitten med mekaniske problemr og han vendte ikke tilbage igen.

Først på banen var de to Jordan'er, de to Sauber'er og Marc Gene, senere fulgt af sæsonens debutant-team, Jaguar. Mika Hakkinens exit skete efter kun ganske få minutter, men et lille kvarter senere gjorde Jenson Button sig uheldigt bemærket, da han anbragte sin Williams i barrieren for derefter at havne tværs over banen. Dette resulterede i et rødt flag.

Button var af banen i træningen - måske er det det han veksler et par ord om med Patrick Head?
Foto: Allsport

Efter 10 minutter havde banens marshalls fjernet vognen og nu strømmede bilerne ud fra pitten. Michael Schumacher var først klar, men David Coulthard satte bedste tid og forbedrede den igen et par omgange senere. Benetton og Jaguar var også godt med, men kun Jordan kunne blande sig med de tre førende. Villeneuve satte på et tidspunkt 3.-bedste tid, men endte på en 7.-plads efter Ralf Schumacher. Alesi parkerede sin Prost i græsset, men langt mere opmærksomhed var der i de sidste minutter om Michael Schumacher, der i reservevognen først sætter hurtigste tid for derpå at slå Mika Hakkinens '99-pole (1:30.462).

Tiderne finder du som sædvanligt under Resultater.

CBA  


Albert Park - Lørdagens 2. frie træning

Under anden frie træningstid som netop er afsluttet, var der kun små ændringer blandt de 10 hurtigste kører. McLaren havde store problemer, fordi de måtte skifte motorer mellen træningsrunderne – på begge biler. Dette indebar at man 7 min. før tiden udløb, kunne sende Häkkinen afsted, men det blev kun til ét reelt forsøg pga. gult flag. Og dette forsøg mislykkedes. Ellers var det kun 4 af kørerne som forbedrede sig blandt de 10 hurtigste. Det var R. Schumacher som blev nr. 5 og meget overaskende P. De La Rosa fra Arrows som blev nr. 7 og J. Verstappen nr. 8 samt J. Herbert som blev nr. 10. Herbert måtte dog senere udgå med motorproblemer.
FLY  


Albert Park - Ferrari kvalifikation

Ferrari i anden startrække på griden i årets første løb i Melbourne.
Michael Schumacher brugte 9 af sine 12 omgange, MS kørte i chassis nr. 198. MS bedste tid der ragte til en plads som nr. 3 var 1.31:075.
Rubens Barrichello kørte 8 af sine 12 omgange, RB kørte i chassis nr. 199. RB bedste tid der ragte til en plads som nr. 4 var 1.31:102.

Jean Todt:

"Jeg var meget glad for dagens kvalifikation, når man sammenligner med sidste års kvalifikation. Jeg er også meget skuffet af forskellige grunde, vi var ikke i stand til af få det bedste ud af bilen. I morgen, vi vil få et meget åbent løb, det bliver meget tæt og meget hårdt p.gr.a den høje temperatur som ingen teams har testet i.
Teamet har gjort et fortræffelig stykke arbejde med at gøre Michael Schumacher's bil klar tid i dag, efter MS uheld i går."

Michael Schumacher:

"Det genere mig overhovedet ikke at jeg kun blev nr. 3, fordi i morgen bliver et langt og hårdt løb, så det betyder ikke så meget hvor jeg starte på griden, det der vigtigst er hvor jeg slutter når løbet er kørt.
Jeg er sikker på at vores biler er meget driftsikker, i de test vi har holdt i løbet af vinteren, har vist at det er meget stabil bil vi har fået lavet.

Jeg afbrød en omgang fordi jeg ikke var tilfreds med set-upet. Vi lavede nogle ændringer og jeg prøvede igen, men dækkene var ikke gode, og jeg lavede en kørefejl så jeg var en tur i græsset. Til sidst blev mit forsøg ødelagt af det røde flag.

Vi har en bil der er meget konkurrencedygtig og vi vil prøve at presse både bilen og de andre så hårdt som vi kan, så må vi se hvad der sker.
Denne bil har mange forbedringer i forhold til sidste års bil på samme tidspunkt."

Rubens Barrichello:

"Jeg glad for det arbejde hele teamet gjorde i dag, også at jeg ikke er langt efter MS i tidskørslen, men det var ikke alting der klappede som det skulle, det var lidt ærgerligt, for bilen var helt perfekt, og jeg er sikker på at jeg kunne komme foran MS, eller måske kunne tage pole.
Jeg kørte meget sent ud, fordi der skulle laves nogle ændringer på bilen. Da jeg så kom ud på tredje forsøg, så var jeg nød til at sætte farten ned p.gr.a der hvar gult flag, derudover var jeg forsinket da bilen skulle kontrolvejes, derfor havde jeg ikke tid til at køre ud 4 gange."

BKP  


Albert Park - BAR kvalifikation

BAR/Honda pressemeddelelse – lørdagens kvalifikation:
Den første kvalifikation i Hondas tredje æra i formel 1, bragte en top 8 position på gridden til Jacques Villeneuve og Lucky Strike Reynard BAR Honda-teamet i Melbourne denne eftermiddag. Mens mange rivaler stoppede eller forlod banen, beviste canadieren BAR Honda 002'erens holdbarhed, selv i temperaturer, der nåede op over 30°C, for at sætte sin og BAR's bedste startposition siden Barcelona i maj 1999. Holdkammerat Ricardo Zonta var ikke i stand til at udnytte sine brillante resultater fra den fri træning og et spin mod slutningen af tidtagningen forhindrede brasilianeren i at forbedre sin 16.-plads.

Jacques Villeneuve – 8 (1:31,968)
"Bilen er velafbalanceret og jeg tror vi fik så meget ud af den som vi kunne. Jeg kunne måske have forbedret med to eller tre tiendedele, men Jeg ville stadig have været nr. 8. Vi ligger midt i forfølgergruppen, hvilket omtrent hvor jeg forventede vi ville være. Jeg vil forsøge at angribe i morgen og jeg håber vi kan score nogle points. Jeg tror andre må forlade løbet før vi kommer på podiet, men dette er det første løb og alt kan ske."

Ricardo Zonta – 16 (1:33,117)
"Efter den gode præstation i går, gik vi galt med set-uppet i morges. Derfor fik jeg problemer med understyr, da vi puttede nye dæk på. På min sidste omgang var det bedre, jeg to tiendedele oppe, men jeg mistede downforce bag Wurz og bagenden svingede ud. Bilen kørte godt med masser af benzin i går, men med en lille byrde forbedred vi os ikke, så jeg er lidt skuffet."

Takefumi Hosaka - administrerende direktør, Honda R&D
"Det er godt at Jacques er så tæt på fronten, men vi er ikke helt tilfredse. Kvalifiketionen handler om at vise at din bil er i absolut topform og vi ville gerne have været en anelse hurtigere. I morgen begynder Hondas tredje formel 1 generation."

Kazutoshi Nishizawa - teknisk direktør, Honda Racing Development
"Vi er tilfredse med den første kvalifikation. Motorens temperatur har været fin hele tiden, som vi så det i Kyalami. Eftersom dette sandsynligvis er det varmeste løb vi vil komme til at opleve i år, har vi tiltro til afkølingssystemet. Vi havde et lille problem med gearkassen i Ricardos bil, men alt i alt er vi temmelig tilfredse."

CBA  


Albert Park - Benetton kvalifikation

Benetton pressemeddelelse – lørdagens kvalifikation:
Giancarlo Fisichella - 9 (1:31,992)
"Vi sigtede efter at blive blandt de ti første, så jeg er ganske tilfreds med denne position. Min første hurtige omgang var god og vi gjorde en god forbedring på den sidste omgang, mine split-tider viser at jeg kunne have været tre tiende hurtigere, men vore satsning på at gå ud lige til sidst betalte sig ikke på grund af det røde flag afbrød mit sidste forsøg."

Alexander Wurz – 14 (1:32,775)
"Jeg var latterligt uheldig med trafikken i kvalifikation i dag. På hver eneste af min hurtige omgange havde jeg en foran mig som ikke brugte sine spejle. Det er meget frustrerende, for efter morgenens to træninger havde vi endelig fundet grippet med dækkene og jeg vidste kunne været kommet med nogle stærke omgangstider. Unødvendigt at sige er jeg meget skuffet."

Rocco Benetton
"Efter alle de tests i vinter ved vi nu hvor alle teamene står og der er ingen store overraskelser., selvom jeg er skuffet fordi jeg føler at vi kunne have forbedret et par pladser. Ikke desto mindre gjorde vi gode fremskridtmed giancarlo og selvom Alex havde potentialet til at opnå et bedre resultat, var han ualmindligt generet at trafikken."

CBA  


Albert Park - Jaguar kvalifikation

Årets første kvalifikation var en omgang blandede følelser, også for Jaguar. Irvine sluttede på syvende pladsen, mens Johnny Herbert endte helt nede på tyvende pladsen.

Irvine var glad for sin placering, specielt efter at han fandt ud af, at han var under et sekund efter pole position, på en bane hvor der kan være stor afstand i mellem placeringerne rent tidsmæssigt. Han fik skiftet motoren efter formiddagens træning, fordi han følte, at den ikke virkede som den skulle, og med en anden motor var han klar til selve kvalifikationen.

"Jeg er tilfreds. Jeg troede ikke vi kunne komme så tæt på. Handlingen var absolut ikke god, men vi fik rettet op på nogle ting andre steder. Vi er ofre for manglende handling og grip, så det gør det sværere at køre, men rigtig mange kørte af banen, så vi er ikke de eneste med disse problemer."

Efter flere ændringer undervejs, var det tid til det sidste forsøg på at sætte en bedre tid, og det med kun tre minutter tilbage. Men det gik ikke så godt, fordi Coulthard lavede et pænt crash. Rødt flag og det hele afbrudt.

"Jeg prøvede ikke at sætte en tid på den første omgang, og jeg kom ikke rigtigt i gang til den anden, og så kørte DC galt, så var der ikke mere at gøre."

Teamets anden kører, Johnny Herbert, havde en alt andet end vellykket dag. Han sluttede på tyvende pladsen lige foran de to debutanter, Jenson Button og Gaston Mazzacane. Han startede dagen med motorproblemer, og under kvalifikationen stoppede bilen på banen. Han nåede dog tilbage og fik reservebilen, men det var heller ikke godt.

"Jeg kom i reservebilen, men det var ikke godt, den trak meget til højre, og da jeg kørte ud på banen gik servostyringen i stykker. Det er frustrerende for alle, men vi må arbejde videre, hvis vi vil nå noget. Vi ved at vi har en hurtig bil, men det er ligesom om, at der kun er en bil i øjeblikket der dur."

Er det ikke en sang der er hørt før i det samme team, men bare under et andet navn?

PDL  


Albert Park - McLaren kvalifikation

McLaren pressemeddelelse – lørdagens kvalifikation:
Mika Hakkinen: Chassis 01
David Coulthard: Chassis 02
T-car: Chassis 03
West McLaren Mercedes-kørere Mika Hakkinen og David Coulthard vil begynde det første løb i det nye årtusind fra første og anden position på gridden – det tredje år i træk hvor de optager den forreste række i australske GP. Mikas hurtigste tid var 1:30.556, mens David satte en tid på 1:30.910.

Mika Hakkinen:
"Jeg er meget glad for at begynde sæsonen med en pole position, der er min tredje i træk i det australske grand prix. Vi var nød til at skifte motoren i morges, så vi havde kun lidt tid at finde et optimalt set-up. Der lykkedes dog os at finde frem til et der passede til forholdene, at komme ud på det rigtige tidspunkt og at få det bedste ud af dækkene. Alt i alt, et godt stykke arbejde af alle."

David Coulthard:
"Efter træningen i morges var jeg ikke sikker på at vi kunne kvalificere os i første række, eftersom vi var nødt til at skifte motor mellem de to tidtagninger. Jeg må indrømme at jeg ikke var tilfreds med bilens balance i kvalifikationen, men jeg forsøgte alligevel at køre så hurtigt som muligt. Jeg mistede bilens bagende i det sidste minut af tidtagningen og røg af og bilen fik nogen skade bagerst."

Ron Dennis:
"Dagens grid-positioner er først og fremmest resultatet af mekanikernes præstation. De skiftede to motorer samtidig på 42 minutter for at give kørerne vigtig men begrænset tid på banen i anden halvdel af træningen, som var betydningsfuld for resultatet af kvalifikationen. Løbet er en hel anden sag. bilerne er ikke som vi vil have dem til at være, men jeg er sikker på at mekaninker vil koncentrere sig meget om det i morgen. Hvad end resultatet bliver, vil der gå fire løb før vi rigtig kan vurdere vores konkurrencedygtighed."

Nobert Haug:
Denne pole er en fantastisk belønning til Mika og hans team, eftersom de næsten ingen tid fik på banen på grund af et problem med motoren. Dette skulle ikke være sket efter vores omfattende testprogram og jeg vil gerne undskylde til vores gutter, der skiftede motorerne på rekordtid. David er nr. to og gjorde et godt arbejde. Det bedste mulige resultat i dagens kvalifikation betyder ikke at vi allerede har vundet morgendagens løb. Vi står godt til at gøre det men vi undervurderer bestemt ikke vores stærke modstandere, især begge Ferrari'er."

CBA  


Albert Park - Arrows kvalifikation

Arrows-Supertec med Pedro de la Rosa og Jos Verstappen vil starte 12 og 13 på grid'en. Pedros bedste tid var 1:32,323 og Jos' 1:32,477.

Pedro de la Rosa:
”Det var ikke en god kvalifikation, men vi må være realistiske da det ikke kan være dårligt når alt går galt og vi stadig er nummer 12. Jeg kunne have været i top-10, det er min fornemmelse, da vi ikke fik det meste ud af det. Det er en skam da teamet har gjort et godt stykke arbejde. Vi håber på holdbarhed i løbet, og jeg kan erindre at jeg startede længere tilbage sidste år og scorede stadig point.”

Jos Verstappen:
”Til morgen så det meget godt ud, selvom vi vidste at det ville blive meget tæt. Jeg ved at vi arbejdede hårdt, men jeg er sikker på at vi kan forbedre os. Det eneste er nu at arbejde på set-up til løbet i morgen. Mod slutningen blokerede forbremsen og jeg følte et problem bag i raceren. Jeg ved ikke hvad der forårsagede det. Jeg kørte gennem gruset, men ødelagde ikke raceren.”

Tom Walkinshaw:
”Jeg kan ikke lade som om jeg er glad for resultatet da jeg mener at vi kan være i top-10 med begge kørere. Vi har hentet konkurrenterne hvis man sammenligner os med hvordan det var for 12 måneder siden, og det er en succes, men vi ønsker altid mere og jeg ved at kørerne og racerne er i stand til at give bedre resultater.”

BB  


Albert Park - Jordan kvalifikation

Heinz-Harald Frentzen
”Vores præstation i dag viser at vi opnår det vi vil opnå, at komme tættere på de to topteams. Jeg er meget glad for kvalifikationen og jeg ser frem til sæsonen og lukke hullet yderligere. Det vigtigste i morgen er at fuldføre løbet.”

Jarno Trulli
”Med alle de problemer jeg har haft i denne weekend, er jeg meget glad for at være kvalificeret som nummer seks. Når det så er sagt, så er jeg også frustreret fordi jeg kun var i stand til at køre en ren omgang og jeg tror at hvis jeg havde mere tid på banen kunne jeg have været tættere på Ferrari eller kunne endda have slået dem. Men jeg ser virkelig frem til sæsonen, og der er ingen tvivl om vi har en meget konkurrencedygtig racer.”

Eddie Jordan
”Resultatet er meget opmuntrende og ser ud til at indikere at vi ikke er så langt efter de to topteams. Begge kørere klarede det utrolig godt. Jarno sluttede godt som nummer seks i hans første kvalifikation for teamet, specielt efter alle hans holdbarhedsproblemer med raceren, der betød at han kun fik en ren omgang. Jeg vil ikke give forudsigelser om morgendagen, da holdbarhed er en vigtig faktor. Vi håber at gennemføre løbet og score points.”

BB  


Albert Park - Jordan race

Jordan førte dagens australske grand prix i en stærk fremvisning af at være konkurrencedygtige før Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli var tvunget til at udgå i deres Jordan Mugen-Honda EJ19'ere. Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli havde en skuffende dag hvor Frentzen mistede chancen for at bliver nummer to da en læk i hydraulikken, og ikke som først antaget et problem med gearkassen, tvang ham til at udgå. Hans løb sluttede kort efter et langt pitstop som blev forsinket af en blokeret benzindyse. Jarno Trulli, som var på en etstop-strategi som hans holdkammerat, kæmpede for tredjepladsen da han blev ramt af en ødelagt udstødning som gjorde at motoren brød sammen, som gjorde at han udgik på 36. omgang.

Heinz-Harald Frentzen:
”Jeg er meget skuffet over resultatet, da jeg var i en stærk position og kunne have sluttet på podiet. I det mindste har vi opdaget at problemer var en læk i hydraulikken, så det er hurtigt at rette.”

Jarno Trulli:
”Jeg fik en meget god start, men blev uheldigvis stoppet bag Schumacher og Barrichello og jeg kunne ikke komme frem fra 6. pladsen. Jeg var sikker efter Barrichello og Heinz-Harald under størstedelen af løbet. Flere omgange efter at sikkerhedsbilen var kørt ind, fik jeg et problem med udstødningen som gjorde en ende på mit løb. Racerens potentiale er meget godt – vi skal blot forbedre holdbarheden.”

BB  


Albert Park - McLaren race

McLaren-Mercedes sluttede det australske grand prix meget tidligt, da David Coulthard udgik fra andenpladsen med et problem med motorens trykluftsventil-system efter 11 omgange. Mika Hakkinen, som førte købet fra pole position, trak sig ud med et lignende problem syv omgange senere.

Mika Hakkinen
”Det er klart at jeg er skuffet over at forlade Australien og sæsonens første løb uden point, specielt da jeg ikke scorede nogen her sidste år. Jeg var meget glad for raceren indtil jeg blev tvunget til at udgå med en teknisk fejl. Vi vil finde præcist ud af hvad der forårsagede problemer og arbejde hårdt for at løse det inden det næste løb.”

David Coulthard
”Jeg fik en god start og følte mig sikker på andenpladsen da motoren udviklede et problem lige efter sikkerhedsbilen var kørt ind. Jeg kørte i pit for at skifte motoropsætning, men problemer kunne ikke løses og det var uheldigvis slutningen på mit australske grand prix.”

Ron Dennis
”Det er naturligvis en skuffende slutning på løbet som vi kontrollerede fra front. Vi kan i det mindste være positive over at de fejl vi oplevede i løbet var de samme som der var i træning, så det skulle ikke være særlig svært at finde en løsning på dem, da det er et område vi ikke tidligere har haft problemer på. Det er tydeligt at vi er hurtige nok til at vinde. Vi sparede benzin fordi Mika og David var meget glade for deres racere, men som altid – for at slutte først, skal man gennemføre først.”

Norbert Haug
”Det samme problem i motorens trykluftsventil-system som gav problemer i går, stoppede os i dag. Vi skal løse problemerne hurtigt for ikke kun at være hurtige, men også til at kunne gennemføre løb.”

BB  


Albert Park - Benetton race

Giancarlo Fisichella
”Jeg fik en dårlig start da der var problemer med koblingen og jeg mistede en del placeringer. En eller anden ramte mig eller raceren bagi, så min racer gik i stykker fordi den blev meget løs og jeg havde en stor overstyring i svingene, og kunne ikke køre raceren som jeg kunne i warm-up'en. Men da jeg lærte at kontrollere det var jeg i stand til køre godt, men kunne ikke risikere at køre ud fra linien. Jeg er glad for at få to point i det første løb, det er en god start på sæsonen.”

Alexander Wurz
”Jeg havde uheldigvis problemer med min kobling i starten og fik ikke en ren start, så jeg brugte resten af løbet til at indhente. Så mistede jeg en placering under pitstop og der var kun 2 sekunder mellem 4. og 8. pladsen så man kan ikke tillade sig den mindste fejl. Det er et godt resultat for teamet at begge racere gennemfører det første løb konkurrencedygtigt.”

Rocco Benetton
”Jeg er glad for vores præstation i dag. Det er klart at holdbarhed var hovedpersonen, selvom et problem med bagenden af Giancarlos racer, efter et sammenstød med Irvine og de la Rosa, var vi stadig i stand til at komme i pointene. Vi skal arbejde mere på at forbedre koblingen for at forbedre starterne, men det første mål har været at få en konkurrencedygtig og holdbar racer til løbet, og det er blevet opnået.”

BB  


Albert Park - Ferrari race

Michael Schumacher: nr 1. Tid 1:34:01.987. Chassis nr. 200 Rubens Barrichello: nr 2. Tid 11.415 efter MS. Chassis nr. 199.

Jean Todt:

"Vi kunne ikke få en bedre start på vores sæson. Dette var vores første 1 - 2 sejer med vores nye køre line-up. Bilerne kørte rigtig godt i starten af løbet. Jeg var lidt bekymret ang. bilernes driftsikkerhed. Vi fik en drømme start på sæsonen, mens vores værst rivaler ikke fik nogle point. Nu skal vi benytte lejligheden til holde de andre bag os, det bliver meget svært. Sæsonen er jo ikke bare 1 løb, men 16 løb, og der er forhindringer foran os.
Hele teamet har gjort en godt stykke arbejde hele week-enden. Michael Schumacher's bil blev genopbygget after fredagens uheld, takke været MS's dygtige mekaniker.
Vi lavede om på Rubens Barrichello's pit-stops strategi, i forventning om at det kunne få RB forbi Frentzen, og dette forløb helt efter planen."

Michael Schumacher:

"Dette var vores femte forsøg på at vinde her i Australien, og være konkurrencedygtig fra starten af sæsonen.
Den første gang jeg prøvede bilen, da var jeg klar over at her havde vi en bil der var meget hurtig, og at vi ville være i stand til at slås om mesterskabet fra første løb.
Jeg var ikke specialt nervøs igår. jeg tænkte "Lad bare Mika fejre pole, så vil jeg fejre sejren". Vi skal forbedrer vores starter, men jeg havde ingen problemer med at følge tempoet i starten af løbet, så jeg besluttede at tage det med ro, og så presse lige inden pit-stoppene. jeg var meget skuffet over at McLaren udgik, jeg ville fortrække at vinde over dem i et regulært race.
Til slut lod jeg RB komme forbi, jeg vidste at RB skulle ind for at få benzin igen, så der var ingen grund til at presse bilen unødvendigt.
Jeg glæder mig til resten af sæsonen. Vi har en bil som er konkurrencedygtig på alle punkter, der ud over ved vi hvor vi kan viderudvikle bilen."

Rubens Barrichello:

"Jeg lavde en dårlig start, men bilen var meget konkurrencedygtig, desværre kunne jeg ikke komme forbi Frentzen. Det er meget svært at overhale på denne bane. Jeg prøvede meget hårdt, men da det ikke lykkedes, besluttede jeg at holde lidt igen. Jeg talte hele tiden med Ross Brawn, og vi besluttede at lave om på min pit-stop strategi så jeg kunne komme forbi Frentzen. Mit eneste problem under løbet var, da jeg skulle afsted efter mit første pit-stop, så var bilens gear i neutral
Nu ser jeg frem til at køre i Brasilien. Måske kan vi bytte plads MS og jeg, så kunne jeg vinde i mit hjemland."

BKP  


Albert Park - Omgang for omgang

Årets første løb, det Australske Grand Prix, blev i dag afviklet på Albert Park banen i Melbourne. Vejret var solrigt og banen var tør under hele løbet. Der var på forhånd lagt op til en hård kamp imellen McLaren og Ferrari kørene, som klart havde distanceret sig i forhold til de øvrige, både i de frie træninger og i kvalivikationen. Her kommer løbets udvikling omgang for omgang, så du selv kan følge kampen.

OmgangHændelse
- 15 min. Allerede før starten begyndte dramatiken til årets første Grand Prix. Prost teamet fik problemer med Jean Alesi's racer men den var på gridden, og den blev kørt i pit, og man måtte i al hast have reserve vognen klar, men man kunne ikke nå at genindtage pladsen i gridden, så jean Alesi Skal starte fra pitlane, og dermed sidst.
0 Opvarmnings omgang:
Alle kommer godt fra start, og fuldføre opvarmningsomgangen, og selve startgridden formeres hurtigt, så ikke motorene bliver overophedet eller dækkene for kolde.
Starten Først da alle biler er på plads i startgridden, tager Prost mekanikerene dækvarmerne af Jean Alesi's racer.

Da starten går er det Mika Hakkinen og David Coulthard der kommer bedst fra start, men også Heinz-Harald Frentzen er kommet hurtigt fra start.
Alle kørere er afsted, og alle slipper igennem det første sving.

Top 6 er følgende:
1 - Mika Hakkinen
2 - David Coulthard
3 - Michael Schumacher
4 - Heinz Harald Frentzen
5 - Rubens Barricello
6 - Jarno Trulli

1 Den kører der gør det bedst på første omgang er Williams debutenten Jenson Button, han startede på 21. pladsen og er nu på 15. pladsen.

Johnny Herber udgår efter en kollision med Sauber køreren Jean Alesi.

3 Mika Hakkinen er nu 1,7 sek. foran David Coulthard.

Jean Alesi spinder rundt under et forsøg på at overhale Pedro Diniz. Han laver herefter en "Burning Donut" og er igen på rette vej.

6 Pedro de la Rosa og Eddie Irvine kolidere, og begge kører udgår. Endn
AN  


Albert Park - Minardi race

MARC GENE nr 9.
Chassis 03 1.35:13.022

"Jeg er meget glad for at min bil er utrolig konkurrencedygtig, den er rigtig hurtig og den var i god balance under hele løbet.
Jer er ked af at jeg havde et lille sammenstød med Heidfeld på første omgang, jeg lavede en fejl og ramte Heidfeld. Jeg var nød til at køre i pit, og mine mekaniker lavede et fortræffelig stykke arbejde med at skifte min styrearm på record tid. Da jeg kom ud igen var jeg overrasket over at der ikke var sket mere med bilen, jeg frygtede det værste, men bilen kørte perfect.
12 omgange før mål fik jeg at vide fra pitten, at jeg skulle køre alt hvad jeg kunne, Schumacher var ved at indhente mig, men jeg var i stand til at øge afstanden mellem os. Det kunne kun ske fordi jeg har en hurtig bil i år."

GASTON MAZZACANE
Chassis 02, udgik efter 41 omgange.

"Jeg er meget skuffet over at jeg ikke fuldførte løbet, men jeg fik problemer med gearkassen. Det er synd for alle i teamet, for de har arbejdet meget hårdt hele week-enden for at løse alle de mange problemer der har været.
logisk nok har havde vi mange forventninger til dette løb, og derfor at er det kedeligt at udgå når man ligger til at få en god F1 debut."

GABRIELE RUMI

"Årets første løb gik ikke som vi havde forventet.
I det første sving havde Marc Gene et mindre uheld med Heidfeld, det betød at MG skulle i pit for at få ordnet sit styretøj. Der for var MG løb ikke repræsentativ, men hans fart og omgangstider viste at der ikke var noget galt med bilen. Hvis vi var sluppet atsted uden uheld, så havde vi kæmpet med de 6 - 7 biler som sluttede sammen.
Det er synd for Gaston Mazzacane som kæmpede hæderligt hele week-enden, men så måtte udgå med gearkasse problemer.
Også en stor salut til alle gutterne, for det fortrinlige stykke arbejde de gjorde på MG bil i garagen."

BKP  


Albert Park - Prost race

Jean Alesi – udgik på 29.omgang:
"Jeg begyndte dette løb i reservebilen efter elektronisk-hydraulisk motorproblem med min bil. Jeg var nødt til at starte fra pitten i en bil der var forberedt til min teamkollega. Jeg havde en masse fysiske problemer og set-uppet var ikke tilpasset mig. Det endte med at mit løb sluttede tidligt med et problem med motoren. Det er slutningen på en svær weekend, hvor alle har arbejdet meget hårdt; men der er stadig meget at gøre før det næste løb."

Nick Heidfeld - nr. 10:
"Jeg er virkelig glad for at have afsluttet løbet for hele teamet. Det er dog tydeligt at vi mangler en del i pålidelighed på visse områder. Jean havde nogle motorproblemer og jeg var meget bekymret over mine bremser, som gjorde, at jeg blev nødt til at returnere til pitten. Desværre havde vi samtidig et radiokommunikationsproblem og teamet var ikke klar da jeg kom ind. Jeg mener mine tider på banen ikke var helt slemme mod slutningen selvom jeg gerne ville have gjort det endnu bedre. Vi vil nu gøre alt vi kan for at forbedre på vores erfaringer fra dette åbningsløb."

Alain Prost:
"Vi vidste dette første løb ville være en stor prøve for os, vores første rigtige prøve. Og trods alle de problemer vi har haft denne weekend, er vi temmelig tilfredse med den 10.-plads Nick opnåede. Han er opmuntret af stabilitetsniveauet, på trods af de bremseproblemer han oplevede. Hvad angår Jean, var det en skam, at han ikke kunne køre løbet i sin løbsbil. Rent pålidelighedsmæssigt, ville det have været interessant for os at se ham kæmpe sig vej gennem feltet længere end han kunne. I dag havde han kapaciteten til at gøre det. Det er klart, at der er en masse problemer at ordne i denne i den korte pause og det er et stort arbejde teamet at håndtere i tæt samarbejde." in full cooperation."

Corrado Provera:
"Vi vidste dette første løb i den nye sæson ville være meget svært. At Nick Heidfeld afsluttede løbet, egentlig vores første fulde distance under rigtige forhold, er at betegne som ganske tilfredsstillende. Masser af problemer skal stadig løses for at forbedre vores stabilitet og gøre os mere konkurrencedygtige. Et meget vigtigt stykke arbejde med at udtænke og skabe AP03 undet ofte vanskelige forhol, er blevet udført af både Prost Grand Prix og af Peugeot Sport. Det første ternede flag som få troede vi ville se, har givet os opmuntring og en stærk motivation til at arbejde."

CBA  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk