Det vil også være spændende at se, hvordan tidligere og nuværende Ford/Stewart/Jaguar-kørere vil klare sig. I Australien viste Irvine at Jaguaren kan køre stærkt, men den kunne ikke holde. I Brasilien sidste år sluttede Irvine på femtepladsen. Johnny Herbert har sidst fået point i Brasilien i '93, hvor han kom ind på en fjerdeplads. Fokuseringen er selvfølgelig nok størst på Rubens Barrichello. Han har altid følt det som noget helt specielt, at komme hjem til Brasilien for at køre. Og det er selvfølgelig ikke mindre i år efter skiftet til Ferrari. Men så begynder spørgsmålene at komme, bl.a. fordi Ferrari aldrig har været helt så hurtige på denne bane som McLaren. Men med den forberedelse som Ferrari har vist indtil nu i denne sæson, er der en lidt større sandsynlighed for en brasiliansk triumf på hjemmebanen.
Jaguars testkører, brasilianske Luciano Burti, siger at han ikke kan huske hvornår der - siden Ayrton Sennas død - har været så stor interesse og spænding omkring løbet i Brasilien blandt hans landsmænd.
"Det er første gang siden Ayrton Senna, at der har været totalt udsolgt på Interlagos. Der er en utrolig stor interesse for det alle steder, specielt i pressen og medierne. Dækningen af Rubens Barrichello er lige så stor i Brasilien, som dækningen af Jenson Button er i England."
Også Jackie Stewart har ytret sig om RB: "Han kører stort set som jeg selv ville køre. Han kører aldrig over grænsen, han ved hvor den er."
For Michael Schumachers vedkommende, er en af de største målsætninger, at følge McLaren igennem hele løbet. I de senere år har Ferrari haft det svært med at følge med McLaren på denne bane. Om det så er forberedelserne der ikke har været timet ordentlig, ja, det er der måske noget der kunne tyde på.
"Det var selvfølgelig godt at vinde i Australien, men jeg mangler at vise, at jeg kan slå McLaren. Det kunne jeg ikke, fordi begge biler udgik med motorproblemer. Dette års Ferrari føles meget bedre end sidste års model, og den er konkurrencedygtig på alle typer baner, også på en bane som Interlagos, som er meget bumpet og har nogle meget hurtige sving. Det er en af de få baner hvor kørselsretningen er imod uret."
Spændende bliver det at se, om han får ret. I hvert fald får han et helt nyt chassis sendt over, da han jo som bekendt mere eller mindre smadrede en bil i Australien. Den gamle er sendt tilbage til Italien, og bliver bygget op igen, og skal så bruges som testbil.
Rubens Barrichello er på sin vis ligeså utålmodig efter at vise noget i Brasilien. Udover at han er ligeså glad som Schumacher over bilen, føler han også spændingen ved at skulle køre foran sit hjemmepublikum, og det i en bil som er god nok til, at han har store muligheder for at vinde. Han har i hvert fald en stor fordel; han er kendt med de høje temperaturer og den store luftfugtighed, som er en væsentlig faktor i Sydamerika. Kan han komme ordentlig fra start, kan han "slippe" for at hænge efter f.eks. Frentzen.
"Der er kun en ændring, jeg helst vil have i forhold til Australien, og det er hvordan vi slutter løbet. Interlagos er en stor kontrast i forhold til Australien. Banen er meget hurtigere, og de hurtige sving stiller store krav til fysikken, specielt nakkemusklerne. Det er også en bane, hvor det er meget nemmere at overhale, så faren for at skulle hænge bag efter en anden bil som jeg gjorde i Australien, er væsentlig mindre. Det er også en stor motivation at skulle køre i Brasilien i en Ferrari; det har været en stor drøm siden jeg så de første løb her som dreng. Skulle jeg vinde, vil det være en følelse som vil være fuldstændig ubeskrivelig."
I hvert fald bliver de fysiske forudsætninger omkring banen i orden. Der bliver opført ekstra tribuner, for at kunne opfylde bare lidt af kravet om billetter. Efterspørgslen er ikke blevet mindre efter Barrichellos andenplads i Australien.
Jos Verstappen om løbet på Interlagos:
"Selvfølgelig ser jeg frem til at komme til Sao Paulo. Vi har et par uger til at løse nogle mindre problemer med raceren og jeg tror at Brasilien kan være hvor vi viser vores fart. Jeg foretrækker denne form for baner end gadebaner. Jeg ser virkelig frem til det og jeg tror at vores racer kan klare det godt. Jeg tror at der vil være mange tilskuere, specielt efter at Rubens klarede sig godt i Australien, og jeg tror at det kun kan være godt for os alle."
De sidste tekniske informationer:
Kvalifikation midt i feltet til det australske grand prix, gav Pedro de la Rosa og Jos Verstappen med 12. og 13. pladsen på start-grid'en. Problemer med ophænget som opstod under løbet tvang teamet til at begge udgik, efter at Pedros racer kørte af på 6. omgang og Jos derefter blev kaldt i pit kort efter at ingeniørerne bekræftede fejlen i ophænget. Teamet er sikre på at årsagen til problemer er fundet.
Sidste år:
Det brasilianske grand prix 1999 viste sig at være et ret traumatisk løb for BAR. Ricardo Zonta fik fodskader efter et stort uheld under lørdagens træning, som forhindrede ham i at deltage i hans hjemmebaneløb og gjorde at han mistede yderligere tre løb. For at føje mere til teamets uheld, blev Jacques Villeneuve rykket ned bagerst efter at have kvalificeret sig som nummer 16, som et resultat en uoverensstemmelse i benzinen som blev opdaget af FIAs tekniske officials. I løbet kørte han sig op i feltet, og nåede 7. pladsen inden han udgik på 50. omgang med et problem i hydrauliksystemet. Kun ni af de 21 kørere gennemførte det brasilianske grand prix, som blev vundet af McLarens Mika Hakkinen.
I år:
Jacques Villeneuve
"Resultatet i Australien var godt efter kampene sidste år og i Brasilien skal bygge videre på dette og forsøge at holde momentet. Banen er bumpet og overfladen er meget hård ved dækkene. Dertil er temperaturen ofte høj og der er altid mulighed for kraftig regn, så alt kan ske. Det vigtigste er at sikre os at vi med til slut og vil være i stand til at score nogle point."
Steve Farrell, chefingeniør
"Interlagos-banen er traditionelt meget bumpet, men vi har fået at vide at der er blevet lagt ny belægning for nylig. Vi arbejder ud fra den antagelse at vores set-up stadig skal klare en vis mængde bump. Vi har nu en nyttig mængde data på banen og har udført en masse simulation på test-rig'en i Brackley. Vi vil også gøre fuld brug af rig'en gennem løbsweekenden for finjustere vores chassisopsætning. Vi vil spille vores ’holdbarhedskort’ igen i Brasilien, for at vinde på de mulige uheld hos de andre."
David Lloyd, løbsingeniør for Ricardo Zonta
"Det australske grand prix var virkelig med til at give alle i teamet et boost med begge kørere i pointene. For Ricardos vedkommende, koncentrerer vi os om kvalifikationen for at få det bedste ud af dækkene i Brasilien. Vi skal lave nogle tilbagevendende forsøg med nye og let-brugte dæk, for at bekræfte vores tanker og være sikre på at han er tilfreds med hans racer. Interlagos er ikke en power-bane, så vi satser på holdbarhed og en højere grid-placering til Ricardo. Hvis vi får vores løbstrategi rigtig, skulle han se det ternede flag og få nogle flere point."
Jordan-teamet viste i Melbourne at de har en konkurrencedygtig pakke. "Det vigtigste for os i Melbourne, var at se hvor gode vi er," siger Trulli. "Vi ønsker at bekræfte at vi er 3. hurtigst på banen, og vi havde følelsen weekenden igennem at vi er det eneste team der i øjeblikket kan hente Ferrari og McLaren." Gascoyne er enig, men tilføjer at hvis man skal kæmpe mod de to topteams, behøver Jordan en problemfri weekend i Brasilien. "Vi skal arbejde på raceren fredag og lørdag, hvilket vi ikke kunne i Melbourne på grund af holdbarhedsproblemer. Brasilien er svær – det er varmt, banen er bumlet, racerne har ikke været hjemme siden Melbourne, hvilket gør det sværere at ændre dem, garagerne er små og så videre. Totalt set er det en prøvende weekend, men vi håber at tingene går mere problemfrit end i Melbourne og at begge kørere har mulighed for at arbejde med deres set-up."
"Problemerne vi havde i det australske grand prix, viste sig at være rimelig trivielle, hvilket var meget frustrerende," fortsætter Gascoyne, "men i sidste ende er det godt at vide at problemet ikke er uopretteligt. Siden da har Jarno haft en to dages problemfri test på Silverstone, hvor han kørte mange lange distancer og trænede pit stops for at se racerens holdbarhed. Han kørte 900 kilometer, og det samt det at han fandt en meget bedre balance i raceren end under vinterens test, betyder at han klar. Den følelse har smittet af i teamet."
Trulli forlod Silverstone med foråret i kølvandet. "Jeg føler mig mere sikker i raceren efter testen. Jeg tror at vi kan være mere konkurrencedygtige end i Australien, og jeg ser frem til weekenden. Jeg ønsker at se om vi virkelig forbedrede raceren – det føles i hvert fald sådan! Vi mistede en god chance i Australien, men jeg tror at vi kan klare os godt sæsonen igennem."
Om hans første løb for Jordan siger Trulli yderligere. "Min første løbsweekend var ret god, på trods af at jeg ikke gennemførte løbet. Atmosfæren er meget god, og jeg følte at jeg arbejdede meget godt med mine ingeniører og mekanikere og med min holdkammerat, Heinz. Vi havde et godt resultat i kvalifikationen og forventningerne var store til løbet da vi så hvor konkurrencedygtige vi var i forhold til Ferrari og McLaren. Det var meget uheldigt ikke at gennemføre løbet, men vi viste at vi kan være med fremme i front."
"Jeg mener at jeg i Melbourne viste at jeg er i stand til at gøre et godt arbejde. Presset er sandelig på mig og teamet, men jeg har tiltro til mig selv og jeg er meget motiveret, hvilket gør tingene lettere for mig og jeg tror ikke at vi får problemer i sæsonen når det drejer sig om at klare presset. Det er min bedste chance for komme tæt på de to topteams. Vi er meget tættere på Ferrari og McLaren i forhold til sidste sæson, og det er meget opmuntrende at se at vi klarer os bedre end teams'ene bag os."
Testen på Silverstone koncentrerede sig om de nye dele der er blevet udviklet i Jordans vindtunnel, lange holdbarhedsture, og set-up til Brasilien. Trulli testede alene, eftersom hans holdkammerat, Heinz-Harald Frentzen blev hjemme hos hans kone, Tanja der venter parrets første barn. Fra hans hjem i Monaco siger Frentzen: "Sæsonen starter for Jordan i Brasilien. Australien var meget skuffende for os, og jeg ser frem til at gøre det rigtigt på Interlagos. Jeg nyder banen og vi har altid haft nogle gode løb der før i tiden med gode overhalingsforsøg. Sidste år var godt for os i Brasilien og det vil være godt at gentage den præstation."
Det er hvad der er på "menuen" for kørerne. Godt nok er der regn i området omrkring Sao Paulo, men der kommer opklaring. Sol og lette skyer og temperaturer op til 28-29 grader er hvad der indtil videre loves af de vejrkyndige. Men som altid er der visse usikre faktorer i forudsigelser om vejret, så en update kan komme efterfølgende.
Frank Williams
"Melbourne gav os en meget opmuntrende start og gav et bedre resultat end vi havde forventet. De fire VM-point er værdifulde for BMW-Williams og reflekterer teamets hårde arbejde. Ralf og Jenson fortsætter med at imponere og er begge på vej til store ting."
Gerhard Berger
"Melbourne var en god start for os. Vores tredjeplads gav en utrolig interesse, men vi må også sætte resultatet i perspektiv. I Australien opnåede vi ikke mere end det der var vores mål, at være konkurrencedygtige i det øverste midterfelt. Vi blev 'presset' op på podiet fordi vores konkurrenter udgik, men dette skal ikke afledede opmærksomheden fra at BMW-Williams gjorde et godt stykke arbejde. I Melbourne viste vi at vi har taget skridt frem i forbindelse med holdbarhed, men at vi stadig er langt fra vores langsigtede mål."
Ralf Schumacher
"Efter vores gode start i Melbourne, ser jeg frem til at køre på Interlagos. Banen er meget udfordrende for både kørere og motorer. Man skal finde et godt kompromis mellem aerodynamisk downforce, mekanisk vejgreb og topfart. De snævre sving i inderkredsen – såsom 'Pinheirinho' og 'Bico de Pato' – kræver optimalt mekanisk vejgreb, masser af vinge og høj downforce. Dette skal balanceres i forhold til de to lange stræk, hvor racerne behøver maksimal hastighed og så lille vinge som muligt. Når man er på en ekstrem bumlet banen, skal man finde et godt affjedringsset-up. Fra kørerens synsvinkel, er Interlagos virkelig udfordrende med de mange forskellige sving, fra hurtige venstresving mod slutningen af de to stræk til en svær indersektion hvor en god rytme er vital. Det bedste sted at overhale er for enden af start/mål-langsiden. I 1997 startede jeg fra 9. pladsen. Uheldigvis fik jeg en fejl i elektronikken under løbet og det resulterede i at jeg udgik på 53. omgang fra 12. pladsen. I 1998 spandt jeg af i 'Descide do Lago', men sidste år sluttede vi som nummer 4."
Jenson Button
"Jeg har hørt en masse om Interlagos om at den er meget bumlet og ret bakket. Det er selvfølgelig svært at få et rigtigt indtryk fra on-board billeder som jeg har studeret og BMW-Williams hjælper mig til at forstå yderligere af data fra sidste år. Det andet interessante ved Interlagos er at den går imod urets retning. Jeg har kørt gokart på baner imod uret, men ikke i en Formel 1-racer, udover den seneste test på Kyalami som var ramt af forfærdelige vejrforhold. Jeg har lært en del i Melbourne og kan ikke vente på at køre race igen. Vores testprogram på Silverstone i denne uge gik godt, og hjalp mig til at forstå raceren bedre. Det har været en ret god uge for mig og jeg er varmet op til arbejdet i Brasilien."
Sauber teamet har sendt 53 personer, 3 racerbil og et reserve monocoque.
Den totale vægt på alt dette grej er 19.5 tons, og er pakket i 87 kasser.
Alt grejet er tilbage i europa igen den 31 marts, så skal alt gøres klar til løbet i San Marino, hvor der skal køres den 9 april.
Peter Sauber:
"Vi så racerbilens potentiale i Melbourne. I denne week-end skal vi bekræfte de forventninger vi har til bilen."
Pedro Diniz:
"Selvfølgelig er det Brasilianske Grand Prix meget vigtigt for mig. Det er meget spændende at skulle køre i sin hjemby, på trods af at der vil være et stort pres på de brasilianske kører.
Banen er blevet lavet om siden sidste år, jeg håber så at de problemer der er med alle de bump er blevet løst.
Jeg elsker udfordringen på Interlagos, og jeg er sikkee på at teamet vil gøre en god figur ved det Brasilianske Grand Prix, så håber jeg bare at jeg gør en bedre figur, end i Melbourne.
Jer er meget stolt af at skulle repræsentere Brasilien."
Mika Salo:
" Jeg er fast besluttet på at ligge skuffelsen i Melbourne bag mig, så jeg vil gøre mit bedste for Sauber og mig selv her i Brasilien.
Bilen føles rigtig god, og jeg ser frem til endnu en god præstation at teamet og os kører."
McLarens tredjekører Olivier Panis fløj direkte fra Melbourne for at gennemføre et tre dages testprogram på Silverstone, og teamet er sikre på at problemer med det pneumatiske ventilsystem, som tvang både Mika og David til at udgå tidligt i det australske løb, er blevet løst.
Interlagos-banen er regnet som en af de mest udfordrende baner i kalenderen. De 4,325 km. består mest af venstresving og er en af de få grand prix-baner der går imod urets retning. Eftersom Formel 1-kørerne for det meste tester og kører på baner i urets retning, kan Interlagos gik kørerne problemer med den venstre side af hovedet og nakken.
Sammen med varme og bumpene bliver Interlagos en meget hård bane for alle kørerne.
Det brasilianske grand prix har været afholdt på Interlagos-banen 14 gange. Det første løb fandt sted i 1973, men løbet flyttede til Jacarepagua-banen i Rio de Janeiro i 1978 og vendte tilbage to år efter – kun for at Jacarepagua holdt det fra 1981 indtil løbet igen kom tilbage til Sao Paulo i 1990.
McLaren vandt det brasilianske grand prix første gang i 1974 med den lokale helt Emerson Fittipaldi bag rattet og har totalt vundet løbet ni gange – mere end nogen anden konstruktør i Formel 1.
Mika Hakkinen
"Hele teamet er optimistiske om at vi forlader Brasilien med et godt resultat og jeg er fokuseret på at score mine første point i sæsonen – og min tredje sejr i træk i Brasilien."
David Coulthard
"Vi ser alle frem til det brasilianske grand prix. Men det bliver hårdt, da Interlagos er en af de mest fysisk krævende baner i kalenderen for kørerne. Jeg sluttede som nummer 2 her i 1995 og 1998 og jeg planlægger at blive en bedre i 2000."
Ron Dennis
"Teamet har arbejdet hårdt for at sikre at vi har løst problemet som gjorde at Mika og David ikke gennemførte det første løb. Jeg tror at vi kan vise potentialet, som vi viste i Australien da begge kørere kontrollerede løbet i front indtil de udgik."
Et stort regnområdet har lagt sig over Sydamerika med kraftige regnbyger og torden, og nu ventes det at det vil komme til at ligge over Sao Paulo i løbsweekenden. Dermed kan løbet blive totalt anderledes og udfordrende - og ikke mindst totalt uforudsigeligt.
Som bekendt er vejret altid en ubekendt faktor, så i morgen kan det meget vel være andre meldinger der kommer...
"Forberedelsen til dette løb begyndte lige efter det første grand prix i Melbourne hvor racerne blev pakket ned og sendt til det brasilianske løb. Alle racere kom direkte af sted fra Australien til Brasilien – det samme gjorde mekanikerne."
"Efter den første klargøring var udført i Melbourne, fortsatte processen i denne uge der fører frem til løbet i Sao Paulo. På grund af at det er to dobbelt-direkte-løb, og den begrænsede tid, er det normalt at se mange nye udviklinger på raceren i Brasilien og, når det drejer sig om Benetton, modifikationerne til dette løb er centreret om at løse små problemer der opstod under det australske grand prix."
"Der er ikke nogle nye præstations-dele på raceren til dette løb."
"Interlagos banen byder på mange nye udfordringer for både kørere og løbsingeniørerne. Det er en af de usædvanlige baner der går imod urets retning og dette, sammen med høj fugtighed og høje temperaturer, kan dræne kørerne for kræfter."
"Det er et problem med den meget bumlede bane og derfor kæmper løbsingeniørerne for at sætte raceren op på en sådan måde at kørerne vil finde raceren forudsigelig og nem at køre. Downforce er medium til høj, og opsætningen af ophænget bliver optimeret i forhold til kørslen, på grund af bumpene og sikre god traction, især ud af det sidste langsomme sving."
"Interlagos er en bane der ikke giver problemer for bremserne og den er gennemsnitlig når det komme til slitage af dæk. Det er nok sikkert at de fleste teams vil kæmpe for at få de bløde dæk til at fungere på trods af at det traditionelt er et et-stop løb."
"Den valgte strategi til dette løb er ikke kun dikteret af den normale nedbrydning af dækket og effekten af benzinmængden, men også at Interlagos har en af de længde pitlanes i Formel 1, og de nye lavere fartbegrænsninger vil presse strategierne mere mod et stop."
"Igennem de sidste år har Interlagos givet nogle spændende løb, da der er meget gode overhalingsmuligheder og det er normalt at se racerne helt på grænsen for at forsøge at udbremse hinanden i det første sving."
"I begyndelsen af omgangen accelereres der til max. hastighed over 300 km/t på vej til det første sving som er et ret udfordrende 2. gearssving ned ad bakken, som tages med omkring 95 km/t. Banen går skarpt ned hvilket gør det meget svært at bremse til dette sving."
"Strækningen efter dette fører os til et højresving – jeg er stadig i andet gear, men så accelererer jeg op i 3. gear – det er meget nemt og lidt fladt. Så er der et langt venstresving som fører til en strækning hvor jeg kører over 300 km/t før jeg bremser hårdt til det næste venstresving. Dette er et medium sving som tages i 3. gear med omkring 135 km/t."
"Herfra accelererer jeg en kort stykke – når 5. gear og en hastighed på godt 280 km/t før jeg går ind i et meget svært og hurtigt højresving i 4. gear, som har en dobbelt skæring, og det tages med godt 180 km/t. Derefter skal jeg bremse til et meget langsomt sving som tages i 1. gear med under 80 km/t, og det følges umiddelbart af et langsomt venstresving, stadig i 1. gear med omkring 95 km/t."
"Et meget kort stræk fører til det langsomste sving på banen og igen tilbage i 1. gear og denne gang ned til 70 km/t. Jeg kan virkelig lide det næste sving, som tages næsten med fuld speeder i kvalifikationen med omkring 200 km/t i 4. gear. Jeg letter lige foden lidt fra speederen før jeg bremser hårdt igen til det sidste sving som fører til strækningen og det er sandsynligvis det vigtigste sving på omgangen, da det virkelig er en udfordring."
"Jeg tager det i 2. gear med lidt over 100 km/t. Jeg skal have en ren udgang af sving, da det er meget vigtigt at begynde at køre op ad bakken til mållinien til slutningen af omgangen."
Pedro Diniz: "Jeg kørte med en rimelig mængde benzin hele dagen men til eftermiddag, af en eller anden grund som vi i øjeblikket undersøger, var min racer dårligere på de lige stræk i forhold til hastighederne om morgenen. Eftersom banen blev bedre hele dagen, er jeg sikker på at jeg kunne have været hurtigere uden det lille problem."
Mika Salo: "Sauber C19'eren føltes god på Interlagos, og jeg er rimelig glad for den måde det hele gik for mig i dag. Mit største problem er noget jeg ikke kan gøre noget ved: banens overflade. Bumpene på langsideren er så utrolige, og det gør at man skal gå på kompromis når raceren skal sættes op. Men under de givne forhold er det ens for alle, så jeg tror vi er ok."
Peter Sauber: "Med 39 og 38 omgange til Mika og Pedro, har vi nået en Grand Prix-distance uden større problemer i dag, mens vi arbejde på set-up til løbet. Når man tager i betragtning hvilke dæk og benzinmængden vi kørte med, er jeg glad for Mikas tid. Men det vigtigste er vi forbedrer Pedro set-up så han kan lukket hullet op til Mika."
Diniz (C19-04): 1:19,081 – 18. plads
Salo (C19-02): 1:17,933 – 12. plads
Reserve: (C19-01)
Giancarlo Fisichella:
"Vi har fundet et godt udgangspunkt til balancen. Jeg fandet ud af banen er meget bumlet på de lige stræk her tim morgen, men resten var bedre end sidste år. Under mine sidste runder kom jeg ind i traffik så jeg ved at jeg kan køre hurtigere i morgen – vi skal blot arbejde for at få lidt mere traction."
Alexander Wurz:
"Til morgen gjorde vi gode fremskridt med set-up. Jeg havde et problem med koblingen men vi var i stand til at løse dette til eftermiddag. I den anden træning fik vi lavet nogle forbedringer i balancen, men jeg spandt af i det fjerde sving efter kun 8 omgange, så jeg var reduceret til at være tilskuer resten af tiden."
Resultat:
10. plads - Giancarlo Fisichella (chassis B200/02) - 1.17,831
19. plads - Alexander Wurz (chassis B200/03) - 1.19,129
Vejret og temperatur:
Sol, skyet
Luft: 27-31 grader, banen 36-45 grader
Pedro de la Rosa: "Det var indhentning for os og jeg er meget tilfreds med at have kørt den runde da det viste sig at være min hurtigste. Raceren var ret god, og jeg blev mere kendt med banen. Vi spillede lidt med downforcen og fik en rimelig balance. Vi brugte ikke nye dæk og jeg tror det er den rette vej til i morgen."
Jos Verstappen: "Vi havde en god træning og lavede noget nyttigt arbejde. Omgangstiderne var gode på trods af benzinmængden. Det ser meget godt ud til i morgen. Mod slutningen pressede jeg på et andet sæt dæk og med en anderledes balance, og jeg kørte for bredt og spandt."
Tom Walkinshaw: "Vi kan være optimistiske om vores muligheder, men det er tidligt. Begge kørere fik det meste ud af træningen på trods af dækkenes stand og deres benzinmængde og satte gode tider."
Jarno Trulli nr. 8 - 1.17,642:
"Jeg er meget glad for træningen i dag. Sidste uge, under teste på Silverstone gjorde jeg store fremskridt for at balancere raceren og jeg er meget glad fordi jeg følte de samme forbedringer i dag. Det var godt at have en problemfri fri træning og jeg var i stand til at fortsætte med at forbedre racerens set-up."
Heinz-Harald Frentzen nr. 11 – 1.17,920:
"Vi udførte et godt arbejde i dag og gjorde hjemmearbejdet til løbet. Der var ikke nogle problemer og vi fik nogle vigtige informationer som vi kan arbejde med i morgen og på søndag."
Reserve-raceren er sat op til Jarno Trulli til morgendagens kvalifikation. Mika Hakkinen var hurtigst foran Michael Schumacher med en bedste til på 1:15,896 efter 30 omgange. Rubens Barrichello var glad for de mange fans der har indtaget tribunerne på Interlagos, og sluttede som nummer 4.
Spørgsmål: Var jeres 3.-plads i Australien en overraskelse for BMW?
Dr. Mario Theissen: Ja, det var virkelig en overraskelse for os. Denne sæson var vi forberedt og indstillet på at finde os til rette i formel 1 midt i feltet. Dette opnåede vi og vi var heldige at nogle af vores konkurrenter foran os fejlede, hvilket gav os en plads på podiet. Men det er ikke noget vi kan klare ved egen hjælp endnu.
Spørgsmål: I havde stabilitetsproblemer i testene, såvel som i Australien. Er de blevet løst nu?
Dr. Mario Theissen: Nogle er blevet løst, mens andre nye er kommet til. Vi er ikke nær så pålidelige, som vi har brug for. Det er hvad vi må koncentrere os om de næste par uger. Men vi gør allerede betydelige fremskridt og jeg føler mig tryg ang. denne weekend. Vi udvikler til stadighed motoren og der ikke blive nogle store designændringer gennem sæsonen. Men vi forventer at forbedre os fra løb til løb og der vil være små forbedringer fra løb til løb. Det er videreudvikling snarere end drastiske designændringer.
Spørgsmål: Flavio, velkommen tilbage som f1-teamboss. Hvordan er situationen i Benetton Formula nu hvor det er blevet købt af Renault?
Flavio Briatore: Benetton Formula har nu en ny bestyrelse, bestående af Patrick Faure, mig selv og Christian Contzen, den administrerende direktør for Renault Sport. Rocco Benetton er nu trådt tilbage [som leder] og Benetton-familien har solgt 100% af deres aktier [til Renault].
Spørgsmål: Er det sandt at du har udtalt at du havde indtrykket af at teamet havde været på ferie [siden du forlod Benetton i 1998]?
Flavio Briatore: Benetton er et team jeg kender meget godt. Mindst 60% af de ansatte er de samme folk som jeg havde i 1996 og 1997. Det kommer til at tage noget tid [før der begynder at ske noget], men det bliver ikke før 2002, at Renault kommer med dets nye officielle motor. Hvad vi nu arbejder på er forberede teamet til år 2002 og vi har givet os selv hvad vi håber vil være tid nok til at forbedre teamet og dets organisation. Vi vil forsætte med Supertec og jeg er ganske glad for at have teams på kundebasis. Ecclestone har foreslået alle de større bilproducenter [der er involveret i leveringen af motorer til formel 1] også leverer til et kundeteam. Jeg synes det er en god ide og jeg tror at jeg også taler på Renaults vegne om emnet. I de næste par uger vil vi diskutere Supertechs fremtid med Patrick Faure.
Spørgsmål: Hvor pludseligt skete denne overtagelse?
Flavio Briatore: Den skete ikke så hurtigt. Vi har forhandlet med familien de sidste 8 måneder, men for en gangs skyld skete det i hemmelighed. Som du ved, er det meget svært at holde noget hemmeligt i formel 1, så vi gjorde et godt stykke arbejde for ingen opdagede noget under forhandlingerne.
Spørgsmål: Norbert, ser du en trend blandt bilproducenter, der involvere sig som ejere i formel 1-teams?
Norbert Haug: Det er ret åbenlyst hvad der er ved at ske. I løbet af de næste par år vil der være 7 producenter i f1. Det bliver den hårdeste oplevelse bilproducenterne har været involveret i siden 1950'erne. Når man ser på det engagemant diverse producenter lægger for dagen betyder det at vi kommer til opleve en fantastisk – og hård – periode i sportens historie.
Spørgsmål: Jeres Mercedes-motorer led under adskillige meget omtalte skavanker i Australien, Kan du fortælle os hvad der gik galt?
Norbert Haug: Det problem vi havde i Melbourne var at vi ikke scorede nogen point. Grunden til dette på begge biler var et ødelagt filter i kompressoren [i det pneumatiske ventilsystem]. Vi har ordnet det og testen på Silverstone sidste uge gik ganske godt. Vi foretog også en masse dyno runs, så det problem burde være på nuværende tidspunkt være under ko
Michael Schumacher: nr. 2 - 1m 16.375.
"Jeg er nogenlunde tilfreds med dagens arbejde i dag. Banen er blevet bedre end sidste år, men der er stadigvæk nogle bump som gør det svært for os kører, men vi næste der hvor vi regnede med at være efter den frie træning.Fredagene er blevet mere spændende, nu hvor vi er tættere på vores konkurrent end vi plejere at være på dette tidspunkt.
Jeg er sikker på at vi nok skal lave et godt resultat i kvalifikationen. Bilen har et godt set-up, og vi ved hvordan vi skal forbedre det, så alt ser godt ud."
Rubens Barrichello: nr. 4 - 1m 16.613.
"Jeg var gladere for bilen under den første frie træning, en jeg var under den anden frie træning, men vi har tid til at få de sidste ting på plads til kvalifikationen.
Jeg spant af i Senna kurven, fordi min fodhviler knækkede af, det var et uhyggeligt øjeblik.
Banen har flere bump end jeg regnede med, men alt i alt, så har det været en god dag, og vi skal nok være 100% klar til kvalifikationen."
Gaston Mazzacane: nr. 16 - 1:18.280.
"I dag har der ikke været nogle problemer overhoved, og dagens træning har hjulpet mig med at lære bilen bedre at kende. Da jeg kørte min sidste omgang lavede jeg en fejl, og kom ud noget snavs på banen, derved mistede jeg ca. et ½ sekund, ellers havde jeg sluttede omkring en tiende plads."
Spørgsmål: Det første jeg vil spørge jer om angår de reklameskilte, der faldt ned på banen ved bremseområdet før Turn 1. Jean Alesi var lige ved at have hvad der kunne have været en alvorlig ulykke: Hvad er jeres reaktion på det der skete der?
Hakkinen: Jeg synes det er temmelig stor skandale. Men i vis forstand er jeg sikker på at arrangørerne her har forsøgt at gøre deres bedste på forskellige måder. De har lavet mange forbedringer på banen den slags ting burde ikke ske. Nu er de nød til at analysere hvad der dik galt, hvis fejl det var og så videre. Det var meget uheldigt for Alesi og han er heldig at han ikke kom til skade. Jeg har aldrig hørt om noget lignende ske før. Det er første gang i min karriere.
David Coulthard: Min reaktion er den samme som Mikas. Ingen gjorde det med vilje og jeg er sikker på at det vil ordnet inden i morgen. De folk, der ansvarlige for baneinspektion, er nødt til gå alt igennem nu. Men jeg er sikker på de aldrig har været tvunget til at tænke på den slags før. Det burde ikke være så svært at sørge for at et reklameskilt ikke falder ned…
Michael Schumacher: Det eneste der undrer mig er at vi har kørt bilerne her i halvanden dag uden at der skete noget før kvalifikationen startede. Det forstår jeg ikke.
Spørgsmål: Var du vred over at miste chancen for at være i poleposition?
Michael Schumacher: Hvis jeg vinder løbet i morgen vil jeg ikke føle mig vred. Hvis jeg taber løbet fordi jeg ikke var på pole, vil jeg måske være vred. Men det er det samme for alle…
Spørgsmål: Var du mere vred over at dit liv og dine kollegaers liv blev bragt i fare af de faldende reklamebannere?
Michael Schumacher: Ja, bestemt. Men som David sagde, så gjorde ingen det med vilje. Der har været reklameskilte hvert år, tror jeg, og nogle gange sker visse ting. Jeg tror andre baner vil lære af dette.
Spørgsmål: Bortset fra afbrydelserne, Mika, var du så tilfreds med den måde kvalifikationen forløb på?
Hakkinen: Jeg er nødt til at være glad, fordi jeg tog pole. Jeg tror jeg kunne have været hurtigere og David og Michael vil sikkert sige det samme. Det var en meget svær kvalifikation på grund af skiltene og også meget kompliceret. David pressede mig tydeligvis ved at køre tider, der lå meget tæt på mine egne. På enhver bane med ny asfalt, plejer man at forbedre sin tid hver gang man kommer ud.
Spørgsmål: Ligesom det var her i eftermiddags, kan morgendagens forhold ændre sig fra tørt til vådt. Hvad mener du om det?
Hakkinen: Jeg føler mig meget sikker på løbet i morgen bilens balance er næsten aldrig præcis som jeg vil have, men bilens præstationer er meget konstante og vi er meget hurtige. Jeg ser frem til i morgen. Ved mindre noget teknisk går galt, kan jeg ikke se nogle problemer foran os.
Spørgsmål: Frustreret, David?
David Coulthard: Tja, det er lang tid siden de sidste tørre omgange, så frustrationen er forsvundet nu. Helt ærligt, har jeg været meget positiv overfor løbet hele weekenden, Lige fra den første omgang, har min bil følt bedre balanceret end jeg kan huske nogen bil har været på denne bane. Jeg har konstant været hurtig og hvis det er tørt i morgen føler jeg, at jeg kan være stærk på hver eneste omgang i løbet. Jeg ved dog ikke hvordan det vil være, hvis det bliver et vådt-tørt løb.
Spørgsmål: Efter at have været hurtigst gennem det meste af dagens kvalifikation, tror du så ikke du kunne have taget pole i dag?
David Coulthard: Det gør jeg. Men det var jeg ikke. Når alt kommer til alt var det Mika der satte tiden. Jeg kom tæt på. Men ikke godt nok.
Spørgsmål: I lighed med flere andre kørere, kom du efter den sidste pause i kvalifikationen, da overfladen var våd. Fandt du ud af noget?
David Co
Morgenen startede ikke godt for Prost teamet, da man konstaterede en fejl ved Jean Alesi's motor og derfor måtte skifte den inde dagen warm-up.
Dagens warm-up blev afviklet i overskyet vejr, på en delvis fugtig bane.
Morning warm-up minut for minut:
Min. | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:30 | De fleste af kørene køre en enkelt omgang, og så direkte tilbage i pitten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:37 | Den første kører der sætte en tid er Ralf Schumacher - 1:25,874. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:40 | RØDT FLAG: Alexander Wurz er gået i stå midt i pitudkørslen. Han løber tilbage til pitgaragen for at få reservevognen, men den er desværre sat op til Giancarlo Fisichella, så den vil ikke passe ham optimalt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:44 | GRØNT FLAG. Heinz-Harald Frentzen, Giancarlo Fisichella samt Johnny Herbert er de først kørere der er tilbage på banen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:49 | David Coulthard sætter hurtigste tid - 1:20,689 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:50 | Stillingen i top 6: 1 - Mika Hakkinen 2 - David Couldhard 3 - Rubens Barrichello 4 - Giancarlo Fisichella 5 - Ricardo Zonta 6 - Eddie Irvine |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:51 | Mika Hakkinen - 1:19,917 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AN Interlagos - Status i mesterskabetNu hvor de to oversøiske forårs løb er kørt ser det ud til at Ferrari er kommet bedst fra sæsonstarten. Med sejre i begge løb samt en anden plads i Australien så har de nu 26 point, og på en delt anden plads kommer Benetton og McLaren med hver 6 point. Også i kørenes mesterskab er der allerede på nuværende tidspunkt et markant forspring til Michael Schumacher, der har 20 point, ned til de tre kørere der deler andenpladsen med hver 6 point, det er Rubens Barrichello, David Coulthard samt Giancarlo Fisichella.
Der er ialt 6 teams der har scoret point i år:
I kørenes mesterskab er der nu 9 kørere der har scoret point, og det er følgende:
|