Pat Symonds fortæller om hvad han forventer sig af løbet og hvordan teamet forbereder sig til løbet på Sepang:
Forberedelse
"Racerne og teams'ene bliver i Fjernøsten mellem Japan og Malaysia, og der er ikke nogen banetest som forberedelse til det sidste grand prix. Masser af arbejde bliver udført i baggrunden hvor ingeniørerne bruger mange timer på at simulere banen og se på forskellige set-ups. Der er ikke nogle nye komponenter til dette sidste løb, da racerne har nået den endelige specifikation. Dette bortleder ikke opmærksomheden fra konkurrencen for alle som kæmper om placeringer i mesterskabet i det sidste løb."
Løbet
"Banen i Malaysia er rimelig nem ved dækkene og kræver generelt et blødt dæk som kan føre til et par få muligheder for at køre med forskellige strategier og forsøge at hjælpe på resultatet. Banen er meget bred og der er nogle gode overhalingsmuligheder, som altid fører til godt race. Vejret til det sidste grand prix kan blive meget omskifteligt, da det generelt er meget varmt i denne del af verden, hvilket kan give problemer med kølingen af raceren, men løbet i år ligger lidt senere end sidste år, og da det er lidt længere inde i regntiden, kan det vende op og ned på løbet. Uanset hvad der sker, er det sidste chance for kørerne og teams'ene at få de pladser de har kæmpet om hele sæsonen, så man kan forvente et godt og hårdt løb."
Inden han lige forlader os helt forklarer han den relativt nye Sepang-bane igennem. Wurz gennemførte løbet sidste år på 8. pladsen. Her forklarer han banen igennem, og du kan høre hans kommentarer ved at klikke her for oversigten over Sepang.
Pedro Diniz:
Jeg synes virkelig godt om banen, og er den atmosfære som de malaysiske arrangører forstår at skabe. Det er en god bane med nogle rimelige hurtige sving. Men jeg kan ikke lide det langsomste sving. Sidste år passede bilen godt til banens karakteristik, så jeg ser frem til at det sker igen i år."
Mika Salo:
"Sepang er en rigtig god bane, arrangørerne har haft meget besvær med at skabe de gode faciliteter som der er. Det er også "hjemme" Grand Prixet for Sauber Petronas, så jeg frem til at slutte min tid i teamet med at score nogle vigtige points til teamet."
Willy Rampf, teknisk direktør:
"Sepang banen kræver rigtig meget downforce - kun Monaco og Hungaroring kræver mere. Alt i alt er der meget lidt vejgreb på banen. Vi vil fokusere på at skabe et maksimalt mekanisk grip, og så optimere bilen efter de nye dæk fra Bridgestone. Der er to forholdsvise lange langsider, som kan skabe muligheder for at overhale. Vejret er en total uberegnelig faktor her, det bliver lidt af en udfordring for alle, hvis det bliver regn under kvalifikationen."
Jos Verstappen: "Sepang banen er en helt ny bane for mig, da jeg aldrig har kørt her, men jeg ser frem til at køre på banen.
Jeg er taget tidligere herud end resten af teamet, for at lære banen bedre at kende. Jeg håber at vi kan slutte sæsonen af på en værdig måde, både over for vores sponsorer og fans."
Michael Schumacher 9/4
Mika Hakkinen 5/2
David Coulthard 5/1
Rubens Barrichello 10/1
Ralf Schumacher 28/1
Heinz-Harald Frentzen 33/1
Jacques Villeneuve 33/1
Jarno Trulli 33/1
Jason Button 50/1
Giancarlo Fisichella 66/1
Eddie Irvine 100/1
Johnny Herbert 100/1
Rubens Barrichello
David Coulthard
Mika Hakkinen
Michael Schumacher
Gerhard Berger
Jean Todt
Fredag d. 20 oktober kl. 15.30.
Jenson Button
Pedro Diniz
Nick Heidfeld
Johnny Herbert
Peter Sauber
Lørdag d. 21. oktober kl.14.15.
De 3 hurtigste fra kvalifikationen.
Søndag d. 22. oktober.
De 3 bedst placeret i løbet.
Begge kørere har siden Grand Prix'et i Japan holdt ferie, men er ved at være klar til at køre igen. Imens har Luca Badoer testet og klargjort teamets biler til årets sidste Grand Prix. Det har gjort hjemme i Italien på henholdsvis Fiorano og Mugello banerne. Testen af den nyeste evolution af 049 motoren er forsat, og det ventes at Ferrari gør ligesom i de seneste løb, nemlig at man bruger 049C motoren (den nyeste) til kvalifikationen, og 049B til løbet. Derudover har Luca Badoer lavet starter - nok som følge af, at McLaren er bedre til dette - og arbejdet med setuppet til Sepang banen.
Men var det nu det gik sidste år. Der vandt Eddie Irvine foran Michael Schumacher, men det var ikke nok til at sikre Ferrari kørernes titel. Derimod vandt man konstruktørernes titel. Efter løbet sidste år var der også en del ballade om konstruktionsændring som Ferrari havde foretaget. Der blev protesteret imod denne ændring, og i første omgang gik protesten Ferrari imod, men ved en senere appelafgørelse, fik Ferrari tilkendt sejren. Det ønsker man ikke sker igen.
Jean Todt:
"Vi mangler kun 4 points for at sikre os konstruktørernes mesterskab også, og der vi ikke blive taget nogen teknisk risiko, her i sæsonens sidste løb."
Ross Brawn:
"Man kan være sikker på, at vi vil gennemgå bilen stykke for stykke, udfra regulativet, og vi vil sikre at der er margen, så intet bliver misforstået. Med hjælp fra dataene fra sidste år, skulle det være lettere at finde et setup, som vi håber at kunne ramme allerede den første dag. Derefter er det et spørgsmål om at finjustere bilen."
Det er kun det andet Grand Prix, der bliver kørt på banen, så alle data er vigtige. Der vil blive stillet krav om at have et højt downforce setup. Banen har adskillige helt langsomme sving, hvor man skal have et så godt grip som muligt. Man håber også, at der ikke er så meget støv og skidt på banen som sidste år. Men er kørerne klar til Sepang?
Michael Schumacher:
"Jeg glæder mig til at komme tilbage til Sepang banen igen. Nu hvor titlen er sikret, vil det blive mere fornøjeligt at køre race for at vinde uden at der er et kæmpepres hvilende på skuldrene. Men når det så er sagt, så er der stadig nogle point at køre om for teamet. Ferrari teamet mangler stadig nogle points i at sikre sig konstruktørernes mesterskab, og jeg ikke tage nogen unødvendig risiko som måske vil ødelægge teamets chance for at vinde "The Double"."
Rubens Barrichello:
"Selv om jeg som brasilianer er vant til høj varme og stor luftighed, så var det meget varmt her sidste år, jeg tror aldrig jeg har svedt så meget. Jeg kunne ikke tro, at der ville være så varmt. Fysisk er det et meget hårdt løb."
Gerhard Berger:
"Så er vi kommet til sæsonens sidste løb. Vi vil gøre alt for at slutte med manér. Vores sæson er blevet meget bedre end vi havde turde håbe på. Vi vil bruge vores kræfter, her i det sidste løb, på at udbygge vores føring i konstruktørernes mesterskab, så det gælder om for hele teamet at være på tæerne.
Sepang banen repræsentere alt hvad der er nyt indefor Formel-1 baner. Faciliteterne er helt nye, og adgangsforholdene er tiptop. Selve banen er en medium-fast bane, og det skulle passe godt til os."
Jenson Button:
" Da det er mit sidste løb for teamet i denne omgang, så vil det være dejligt at slutte mellem de 3 første. Denne bane er helt ny for mig, men der er jo ikke første gang at jeg kommer til en ny bane i år. Jeg er sikker på at jeg nok skal nå at lære banen at kende, når vi har den frie træning om fredagen.
Jeg skylder BMW WilliamsFl Teamet meget, og jeg ved slet ikke hvordan jeg skal sige tak. De gav mig en chance for at køre Formel-1, og det er jeg dem taknemmelig for. Den arbejdsindsats teamet har lagt for dagen igennem hele sæsonen, er helt fantastisk, og det gælder både hvad angår motor og chassis. BMW har ikke været med i Formel-1 i 13 år, så hvad de har opnået på så kort tid er helt utroligt. Jeg er ked af at jeg nu skal forlade teamet, men glæder mig til at prøve kræfter et andet sted. Men jeg glæder mig også til at komme tilbage til teamet om 2 år."
Ralf Schumacher:
"Nu hvor vi næsten er 100% sikker på at ende som nr. 3 i konstruktørernes mesterskab, så ser vi frem til at komme til Malaysia hvor der ikke vil være det store pres på teamet.
Sepang banen er meget hård ved os kørere, og sidste år havde vi problemer med at finde et godt set-up. Der er stor højdeforskel på banen, og der er også nogle meget langsomme sving. 3 af svingene skal tages 1. eller 2. gear, 4 sving i 3. gear, 4 sving i 4. gear, og 2 sving i 5 gear. Selve start/slut strækningen er 800 meter lang, og de 2 efterfølgende hårnåle sving giver gode muligheder for at overhale.
Nå man tager vores nuværende præstation i betragtning, så er vores mål for løbet, at begge racer kommer i mål, helst mellem de 6 første."
Sepang er en ny bane, der betegnes som en af de mest krævende baner hvad angår kørernes fysik. Derudover har den malaysiske bane nogle forhold der ikke ses andre steder - blandt andet med den store dobbeltsidede tribune på langsiden.
Sidste år gennemførte hverken Villeneuve eller Zonta - hydraulikfejl hos Villeneuve og en vandlækage hos Zonta, sendte de to kørere ud af løbet.
Jacques Villeneuve
"Det er godt at vende tilbage til Malaysia. Sepang er en fysisk krævende bane, og er meget teknisk, men interessant at køre på. Den har også en ret glat overflade. Et godt set-up virker på de fleste baner, og dette er en af dem, men den samlede præstation afhænger meget af dækkene. Min største bekymring vil være at blive hydreret før weekenden - så meget væske vil man tabe under løbet."
Steve Farrell, chefingeniør
"Sepang er en utrolig bane, og det er godt at slutte sæsonen af på en så smukt konstrueret bane. Det er klart at malaysierne er stolt af at bygge verdensklassefaciliteter. Minderne fra sidste år giver frygt for heden og fugtigheden samt de store fysiske krav. Kombinationen af de omliggende forhold og det at vi brugte den blødeste compound fra Bridgestone, gjorde det til et hårdt løb for kørerne.
Efter at været gået forbi Jordan på Suzuka, og med kun to points forskel op til Benetton, er vores fokus som team lagt på at score nok point til at sikre 4. pladsen i VM for konstruktører. Uanset hvad der sker kan vi se tilbage på 2000-sæsonen med nogen tilfredshed. Det er fair at sige at vi er kommet langt det sidste år, og har vist at vi har forvisningen og viljen til at lægge sidste år bag os. Den største udfordring der nu ligger foran os, er at sikre at vi bliver et team der er i stand til at få podiepladser i 2001."
Men hvad vil man så satse på i Malaysia, som er vært for årets sidste Grand Prix? Der er mulighed for at avancere et par pladser, både for kørerene, men også for teamet i konstruktørernes mesterskab. Med andre ord satser man på opnå et så godt et resultat som muligt, for at vise, at man ikke er helt tabt. Men det sker i skyggen af en ikke så god sæson som sidste år.
Eddie Jordan:
"Som jeg ser det, så har teamet arbejdet utroligt hårdt i denne sæson, dog uden at opnå de resultater som vi havde ønsket. Malaysia vil være vigtig for os, fordi det giver os chancen for, at genopbygge lidt af den tabte stolthed. Hvis vi kan få et godt resultat, har vi stadig chancen for at slutte på fjerdepladsen."
Lidt af de samme tanker gør Trevor Foster, administrerende direktør, sig:
"I øjeblikket er vi placeret på sjettepladsen, det er dårligere end vores målsætning for sæsonen, men vi vil stadig kæmpe for at opnå en bedre placering. Vi har vist, at vi kan være med i kampen om de vigtige points, men desværre har vi ofte været ramt af uheld. Husk på at vi er det eneste team, som har været i stand til at tage en plads i forreste startrække, udover Ferrari og McLaren. Det viser, at der trods alt, er et vist potentiale i teamet. Nu drejer det sig om Sepang. Det er ikke den bedste bane for os, men vi vil gå ud og kæmpe alligevel. Det er en bane som kræver meget downforce. Efter resultatet sidste år, har vi visse forhåbninger om en god placering igen i år."
Heinz-Harald Frentzen er glad for at komme til Malaysia. Sidste år var en fornøjelse for ham, og han glæder sig meget til gensynet, ikke bare med banen, men med hele atmosfæren.
Heinz-Harald Frentzen:
"Personligt, ser jeg meget frem til at køre igen på den mest moderne bane i verden. Menneskerne herude er utroligt varme og gæstfrie. Jordan ser ud til at klare sig godt her, ligeså vel som i Japan. Generelt set, har banen nogle hurtige sving, den er rimelig nem at køre, men alligevel krævende. Varmen og den høje luftfugtighed gør det vanskeligere at køre her. Vi skal have fundet det rigtige setup med den rette mængde downforce. For mig at se, er sving nr. 7 og 8, de mest krævende og udfordrende."
Ellers stemningen i teamet sådant, at man glæder sig til næste sæson, hvor man får Honda fabriksmotoren, og samtidigt håber på, at man kan få gavn af den viden, som Honda ligger inde med.
Der er rigtig varmt nu i Malaysia - temperaturen kommer ikke under 25 grader, men når op til 33 grader! Og så er varmen særlig hård - der er over 90% fugtighed, så det er tropiske forhold. Til fredagen loves der skyet vejr, med mulige tordenbyger - og 33 grader.
Lørdag er der mere af samme skuffe - måske lige lidt varmere. Søndag bydes der på mere sol og op til 33 graders varme.
Mika Hakkinen:
"Jeg vil gerne slutte af med et godt resultat her i Malaysia, både for min egen skyld, men også for teamets skyld.
Jeg glæder mig til at køre på banen, for den er bygget med det ene formål, at der kun skal køres Formel-1 her, og så er alle faciliteterne helt fortræffelige.
Banen har flere steder hvor der er muligheder for at overhale, og det er med til at gøre det til en af de mest spændende løb i sæsonen.
I år måtte jeg nøjes med at vinde sølv, og det er da ikke så dårligt, når man nu har vundet verdensmesterskabet 2 gang i træk. Man kan heller forvente at vinde hele tiden, men måske vinder jeg igen næste år."
David Coulthard: "Vi har stadig en spinkel chance for at vinde konstruktørernes mesterskab, og Mika og jeg vil gøre alt for at det skal lykkes.
Sepang er en meget teknisk krævende bane, hvor man har en god bladning af langsomme sving og hurtige langsider, så vores racere vil sikkert køre med et medium/high downforce set-up."
Ron Dennis: " Vores forberedelse til dette løb er ikke anderledes end det plejer at være - vi vil vinde det. Vores mål er at vinde kvalifikationen og selve løbet."
Ralf Schumacher
"Det varme og fugtige vejr bliver meget hårdt til løbet, især for mig da jeg ikke har det så godt. Jeg har fået en meget alvorlig forkølelse. Udover det mener jeg at vi havde det svært ved at få raceren op i fart på denne bane. Det så bedre ud i den anden træning end til morgen, men der er stadig meget arbejde i det."
Jenson Button
"Jeg kan godt lide banen. Den er meget bred og åben, men jeg ved ikke hvordan løbet vil blive her. Det ser ud til at være meget svært at få set-up'et rigtigt her, hvilket vi fandt ud af i dag. Varmen hjælper ikke på det, selvom det ikke er så fysisk belastende som jeg havde troet."
Patrick Head
"Det bliver et hårdt løb for racerne og kørerne. Vi koncentrerede os om at se på raceren med forskellig benzinmængde og så også på kølingen."
Dr. Mario Theissen, BMW
"På trods af de høje temperaturer og fugtighed, fungerede motorerne i begge racere uden problemer. Både Jenson og Ralf kørte i gruset og fik køleren fyldt med sten og støv. Derfor steg olie- og vandtemperaturen pludselig, og vi måtte holde begge racere i garagen indtil de var gjort rene."
Michael Schumacher
"Vi har haft en god fredag her på Sepang. Raceren fungerede som forventet ret godt. Det var meget tæt mellem McLaren og os, som vi vidste det ville blive. Jeg tror vi får en interessant weekend at se, hvor begge parter vil kæmpe frit for et godt løb, hvor vi begge vil forsøge at sikre yderligere en sejr til dem vi har. Vi ønsker at vinde konstruktørernes VM og det kræver kun minimalt at gøre det, men jeg vil gerne gøre mere end det mindst mulige. De varme forhold er selvfølgelig ikke behagelige i raceren, men jeg er stærk nok til det, så det generer mig ikke. Faktisk lider jeg mere i køligt vejr end i varmt."
Rubens Barrichello
"I dag var det lidt svært for mig, da jeg havde fået en meget svær forkølelse. I eftermiddag vil jeg forsøge at slappe af og blive helt klar til i morgen tidlig. Fugtigheden er meget høj og jeg led i cockpittet. Vi forbedrede raceren ret meget dagen igennem, og jeg er meget forventningsfuld - både for i morgen og til søndag. Jeg brugte meget tid på at arbejde med set-up til løbet, og brugte kun et sæt dæk."
Jean Todt
"De høje temperaturer her på Sepang gør livet meget svært og det har ført til at ingeniørerne vælger at bruge luftindtagene på sidekasserne. Dagens arbejde var ren rutine: vi arbejdede på set-up til løbet og med aerodynamik. Vi har konkluderet at raceren, som kun brugte et sæt dæk, generelt kører godt. Som jeg har sagt ved stort set ethvert grand prix i år, er jeg sikker på at vi i morgen vil se den sædvanlige kamp - den sidste i sæsonen, mellem os og vores sædvanlige rivaler om de to forreste rækker. Alle i teamet er meget fokuserede og motiveret på grund af løbets vigtighed, som vil afgøre udfaldet af konstruktørernes VM."
Mika Hakkinen
"Da vi forberedte os til løbet, arbejdede vi meget med at få det optimale set-up til raceren, og vi gjorde gode fremskridt under de to træninger. Teamet har gjort et godt stykke arbejde med at forberede raceren siden Suzuka og jeg er tilfreds. Mens det er svært at køre under disse varme forhold, er det ikke så hårdt som sidste år, da vi nu har servostyring. Der er ingen tvivl om at dagens træning var en god måde at begynde forberedelserne til årets sidste løb."
David Coulthard
"Min racer var ikke så god som jeg ville have det, og vi arbejdede hårdt for at lave nogle justeringer for at forbedre følelsen for raceren. Mit største problem var understyring, men jeg er sikker på at vi kan finde yderligere forbedringer ved at studere data."
Ron Dennis
"Mens faciliteterne på Sepang er de bedste i verden, så gør heden og fugtigheden det meget hårdt for alle. Som et resultat af det, er forberedelserne på racerene noget sværere, hvilket betyder at udfaldet af dagen er lidt mere tilfredsstillende for teamet."
Norbert Haug
"Ikke en dårlig start for os, og vi lærte meget til løbet. Jeg tror at vi også er i en position til at klare os godt i kvalifikationen i morgen."
Marc Gené: ”vi har lavet meget arbejde på raceren i dag, mange ting er blev udskiftet, men alligevel mangler raceren topfart på langsiderne. Det springende punkt i dag, er vores dårlige aerodynamik, og det er et punkt vi må bruge mere tid på næste år. Min racer er velafbalanceret, men alligevel mangler der noget. Jeg lavede meget test arbejde i dag, og jeg er sikker på at vi finder et fornuftigt set-up til i morgen.”
Eddie Irvine: ” Vi var med fra starten i dag, men vi fik ikke lavet de samme forbedringer på vores racere, som de andre teams gjorde. Vi fik næsten pejlet os ind på et godt set-up, så jeg tror vi står stærkt i morgen.”
Johnny Herbert havde en nogenlunde træning. Johnny klagede over at bagenden var meget nervøs, men sluttede på en ok 13. plads. Selv om det er hans sidste løb, så syntes Johnny alligevel at man nok skal få rettet de forskellige ting til i morgen tidlig.
Johnny Herbert: ”Vi lavede nogle radikale ændringer mellem de 2 frie træninger, og det hjalp en del på racerens stabilitet. Før vi lavede ændringerne, var raceren meget ”nervøs”, men det er åbenbart helt normalt her, for sidste år var der de samme problemer, men det ser ud til at vi ikke er de eneste der slås med det problem. Hvis vi når at få styr på problemerne, så er jeg sikker på at vi nok skal få en god kvalifikation.”
Mika Salo: "Raceren var i fin balance og vejgrebet var ok på langsiderne. Det vi sloges med var manglende vejgreb i de langsomme sving. I den 2. frie træning kom jeg for hurtig ind i sving 9, og jeg kunne ikke undgå at ramme noget der lå på kørebanen. Jeg ved ikke hvad det var, men da jeg kom ind i sving 14, så skred raceren ud, og endte i sandkassen. Da jeg var kommet ud af raceren, kunne jeg se at raceren var punkteret på højre baghjul."
Holdkammeraten Pedro Diniz sloges hele dagen med kraftig overstyring, senere var problemet kraftig understyring og dårlig bundtræk. Da dagen var omme, så havde Diniz dagens 16. hurtigste tid.
Pedro Diniz: " Vi forbedrede raceren meget mellem de 2 frie træninger, men det var ikke nok. Jeg havde meget overstyring, men efter at jeg skiftede til nye dæk, så havde jeg meget understyring. Vi mangler meget for at have et godt set-up til i morgen."
Efter træningen sagde Pat Symonds ” Vi fik lavet nogle gode forbedringer på begge racere i dag. Balancen var ikke god da vi startede i morges, men vi fik skruet på de rigtige knapper i dag. Begge racere kørte godt, og jeg ser frem til kvalifikationen i morgen.
Giancarlo Fisichella klagede igen over manglende vejgreb, men var ellers tilfreds med dagens forløb.
Giancarlo Fisichella: ” I den første frie træning havde jeg god fart i de hurtige sving, men manglede bundtræk ud af de langsomme sving. Vi fik fikset nogle ting inden den 2. frie træning, og det hjælp. Vi fandt en god balance på gamle dæk, men vi skal nu finde en god balance på raceren med nye dæk. Men at starte med en 8. plads, lover godt for weekenden.”
Alex Wurz klagede også over den dårlige balance i raceren, men var tilfreds med dagens arbejde.
Wurz trækkes tilbage i pitten
Alex Wurz: ”Da vi startede i morges var balancen meget dårlig, men vi gjorde store fremskridt i løbet af dagen. Da jeg var ude med mit bedste set-up og nye dæk, så var der desværre gult flag, så derfor kunne jeg ikke forbedre min tid, og derfor tabte jeg 5. pladsen. Vi skal stadig forbedre raceren, men jeg er sikker på at vi er på rette vej.”
Ved den første frie træning, gik det næsten over al forventning. Det var lidt vådt på banen, og Jacques Villeneuve gjorde god brug af sine køretekniske egenskaber, og placerede sig på en sjette plads. Også Ricardo Zonta var godt med fremme og sluttede på en niende plads. Begge var enige om, at man havde et godt setup.
Men så kom eftermiddagens frie træning. Det var noget Jacques Villeneuve godt kunne have undværet. Da han skulle køre ud første gang, var der problemer med bilen. En defekt brændstoftilførsel gjorde at han ikke kom ud til den anden fri træning. Mekanikerne kæmpede for at finde fejlen, men nåede det ikke før træningssessionen var over. Dermed fik Jacques Villeneuve ikke kørt en eneste omgang i eftermiddags. Helt anderledes gik det for Ricardo Zonta. Efter den udmærkede præstation i formiddags, arbejde man videre med bilen, og i løbet af sessionen fandt man mere og mere fart i bilen. Jacques Villeneuves tid fra i formiddags talte stadig, men da han ikke kunne forbedre den, fik han registreret en tid der placerede ham på syttende pladsen. Zonta derimod fik kørt sig frem i placeringerne, og sluttede på en syvende plads.
Ricardo Zonta:
"Bilen føles rigtig god her, og jeg er selvfølgelig meget glad for dagens resultat. Setuppet var rigtig godt, vi fik lavet nogle modifikationer, som gjorde bilen hurtigere og hurtigere hele tiden. Det er ekstremt varmt her, og inde i bilen sveder man utrolig meget. Banen har en del hældninger, og man skifter kørselsretning ustandseligt. Det gør det vanskeligt at få et ordentligt vejgreb ud af de langsomme sving. Jeg tror dog, at vi vil klare os fint i morgendagens kvalifikation."
Knap så optimistisk var Villeneuve dog ikke lige efter sessionen: "Vi er ikke helt sikre på hvad problemet er, bilen var dog rigtig god i formiddags. Stort set uden det store setup-arbejde, var bilen god, og allerede efter nogle få omgange, kunne jeg køre rigtig stærk i den. Der er dog stadig mulighed for forbedringer, og derfor var det ekstra irriterende, at jeg ikke kom ud at køre i eftermiddags. Jeg tror dog ikke, at den mistede tid vil få den store indflydelse på at øge bilens præstation."
Til lørdagens kvalifikation, vil BAR benytte den nyeste udvikling af Honda motoren, som første gang blev brugt for 2 uger siden i Japan. Og apropos Honda, så har man haft travlt med at afvise alle rygter om, at Honda er ved at overtage BAR teamet. Honda har godt nok, ifølge forlydender, mulighed for at bruge en option i kontrakten med teamet, om at kunne gøre det. Men både BAR og Honda har haft travlt med i de sidste dage at afvise alle rygter.
Jacques Villeneuve
"Jeg er skuffet. I den første del af det sidste forsøg, var raceren hurtig, og på et stykke på banen må der have været gået en cylinder i motoren eller noget, så jeg mistede meget kraft. Det kostede mig 6 eller 8 tiendedele i fart på det lige stræk alene, så jeg afbrød blot omgangen. Resultatet af konstruktørernes VM er meget vigtigt for teamet. Det betyder bedre garager næste sæson, og flere penge til teamet. Flere penge betyder højere udviklingsbudget, som skulle give en bedre racer. Vi behøver et stort skridt frem næste år, så vi vil gå efter det bedst mulige resultat i morgen."
Ricardo Zonta
"Mit første forsøg var ret godt i sektor et og to, men jeg lavede en fejl hvor jeg bremsede til hårnålen, og mistede måske fire tiendedele. Selvom jeg arbejdede meget hårdt med mine ingeniører og var i stand til at sætte nogle hurtige sektortider, kunne jeg ikke få et godt flow. Min racer var hurtig og havde forventet at kvalificere mig bedre. 11. pladsen er ikke så dårlig en position til løbet og der er en chance for at få point. Løbet er meget vigtigt for os, da vi skal gennemføre og score nogle flere point. Jeg håber for teamet, mekanikerne, og mig selv, at kunne få et godt resultat i mit sidste løb. At slutte som nummer 4 i VM vil være meget rart."
Malcolm Oastler, teknisk leder
"Det var samlet set et ret godt resultat i dag. Vi ved at vi kunne have kørt lidt hurtigere, men 6. og 11. pladserne skulle give os chancen for at score flere point i sæsonens sidste løb. Alle i teamet - inklusiv Honda, har gjort det rigtigt godt i år, og vi håber at kunne slutte sæsonen på toppen i morgen."
Alexander Wurz
"Jeg er meget glad for 5. pladsen. At kvalificere sig efter McLaren og Ferrari, er virkelig en pole for mig! Jeg er meget glad for det jeg nåede i min sidste kvalifikation med teamet, og jeg håber at det får rygterne der har fulgt mig i år til at falde. Jeg ønsker at sige tak til de folk som arbejdet med mig og som har støttet mig de sidste tre år i teamet."
Giancarlo Fisichella
"Der var tydeligvis god potentiale i raceren, da Alex virkelig var hurtig, og jeg er glad på hans vegne. Jeg skuffet, fordi jeg håbede på at være i top-8. Vi var ikke så godt forberedte som vi burde, på grund af mit problem til morgen. Det er en skam fordi jeg var hurtig i går."
Flavio Briatore
"Jeg er meget glad for Alex' præstation i dag. I den sidste del af sæsonen har han gjort det meget godt, og i dag overskred han alle forventninger, og gav os en meget stærk position til løbet i morgen. Jeg er skuffet over Giancarlos placering. Vi forstår ikke hvad der skete med hans racer, da den var hurtig i går, så vi skal se på det nu."
Pat Symonds
"Et godt resultat for Alex, især da det er hans sidste løb med os. Han har brugt sig selv godt hele weekenden, og resultatet viser sig. Jeg tror at vi kan sige at vi har trænet ham godt nok til at give ham videre til McLaren. Giancarlo havde en svær dag, som ikke blev hjulpet af en fejl i gearkassen til morgen, hvilket kostede ham tid på banen. Det betød at han ikke havde dækkene på en måde som han ville i kvalifikationen, men gjorde det godt og redde sig flot i hans sidste forsøg. Han er i en position hvor han kan hjælpe os og kæmpe for at beholde 4. pladsen i mesterskabet."
Mika Hakkinen
"Jeg var ude på grænsen. Jeg havde et problem med raceren og banen. Det var meget svært. Jeg kæmpede virkelig efter løbet sidste år. Ingen luft kommer ind i cockpittet. Det er meget varmt, og med både høj temperatur og fugtighed, er det meget udmattende. Det er hårdt. Jeg satte min bedste tid mod slutningen, men det var uheldigvis ikke hurtigt nok. Karakteristikken af Sepang betyder at det er nemt at miste tid på vej ind i og ud af svingene, og hvis man ikke har den rette balance er det et problem."
David Coulthard
"Vi fik det ret varmt i vores racer. Men vi er ved at vænne os til det. Jeg er skuffet over at være så langt efter Michaels tid. Jeg kæmpede lidt, men kvalifikationen er kun en del af weekenden. På denne bane er udgangen af svingene det der gør forskellen på en omgangstid. Vi lavede nogle ændringer på raceren til mit andet og tredje forsøg, men det virkede ikke, så vi vendte tilbage til det oprindelig set-up, men vi skal stadig arbejde på balancen. Sepang-banens natur betyder at det er nemt at finde ud af hvor man mister tid, så vi skulle være i god form til i morgen."
Ron Dennis
"Vi brugte træningerne til morgen til at optimere vores præstation til løbet, og måske viser det sig ikke i kvalifikationen. Forhåbentlig kommer belønningen for vores anstrengelser i morgen."
Norbert Haug
"Når afstanden til pole tages i betragtning, så var det ikke en af vores bedste kvalifikationen, men alligevel tror jeg at sejr er muligt."
Michael Schumacher
"Jeg forsøgte med en lav downforce opsætning ved mit andet forsøg, men raceren føltes ikke god, og jeg kørte tilbage for at få mere downforce til mit sidste forsøg hvor jeg satte tiden. Jeg ventede i begyndelsen, da banen var meget støvet og der var ingen grund til at bruge mine dæk. Kvalifikationen var ikke så let som det kunne se ud. Jeg kørte kun et par få omgange, fordi vi ikke havde mere tid, da vi besluttede os til at vente da banen er støvet her. Det var bedre at spare på dækkene.
Raceren kører rigtig godt. Vi udviklede og forbedrede det over de to sidste dage, og vi havde den optimale balance i kvalifikationen, og også til længere stræk i løbet.
Mit første forsøg var ikke lige på. Så forsøgte vi at skifte bagvingen til det andet forsøg, men det var en forkert beslutning, så vi vendte tilbage til den oprindelige opsætning til mit sidste forsøg. Udover en lille fejl i den første sektor, så var det hele rigtigt.
Da mesterskabet er afgjort, er det den ideelle situation, fordi der ikke er noget pres. Vi kører race fordi vi kan lide det og kører til grænsen for sjov. Men vi kører stadig efter konstruktørernes titel, og det er meget vigtigt for os, selvom der skal et mirakel til for at vi ikke får disse tre point. Det vil selvfølgelig være vigtigt at gennemføre, at have en god strategi, og forsøge at tilpasse raceren for at få den rette balance som passer dækkene. At være fire en halv tiendedel hurtigere end de andre, betyder at jeg kan slappe af om i morgen. Jeg er ked af det på Rubens vegne, fordi han har kæmpet med en meget svær forkølelse hele weekenden.
Rubens Barrichello
"Efter at have kæmpet med lidt helbredsproblemer de sidste par dage, gav jeg alt hvad jeg havde til sidst i kvalifikationen for at køre en god omgange, og jeg føler jeg opnåede det. Det er en skam at begge McLaren-kørere var hurtigere end jeg, begge med en meget lille margin. Jeg er sikker på at vores racer vil være konkurrencedygtig. I morgen vil vi forsøge at forbedre opsætningen yderligere, og jeg håber at føle mig bedre tilpas i morgen. Jeg tror det bliver et meget tæt løb, og det kan komme helt ned på strategien. Der er nok plads til at vinde pladser i starten, da banen er bred, og der er også et par steder hvor man kan overhale. Jeg tror vi kommer til at se et godt løb, og jeg vil give mit bedste for et godt resultat, og hjælpe teamet med at vinde konstruktørernes mesterskab, hvilket vil være vigtigt for os."
Jean Todt
"Efter at have vundet kørernes VM i Japan, viser dagens præstation vores vilje til at kæmpe til den sidste del af sæsonen. Det var en flot pole fra Michael, og en meget stærk præstation af Rubens, som uheldigvis blev rykket ned fra den forreste række i sidste øjeblik - og blot med 36 tusindedele. Nu koncentrerer vi os om løbet, og vi ønsker at slutte denne store sæson for Ferrari, på toppen. Jeg er glad for at vi begynder en time senere end normalt, da det betyder at vores fans i Italien og resten af Europa ikke skal så tidligt op som de gjorde for 14 dage siden. Jeg var stolt over dagens tider, som skyldes Bridgestone-dækkene. Vi har fundet mere end to sekunder i forhold til 1999. Det viser det potentiale vi vil have næste år."
Heinz-Harald Frentzen har været udsat for nogle motorproblemer, således fik han ikke meget køretid i formiddagens session. Jarno Trulli var ikke enig med dækkene, om deres reaktion, og man havde ikke for meget tid til at ændre på forholdene. Jarno Trulli fik niende pladsen, og HHF tiende pladsen. Spørgsmålet er hvordan teamet vil tackle placeringerne. Man har et par placeringer i konstruktørernes mesterskab, at køre for. Det har noget at gøre med de tilskud eller afslag, man får på transport, hoteller osv. i næste sæson. Kørernes kommentarer indeholdt en behersket optimisme.
Jarno Trulli:
Det er selvfølgelig ikke det vi håbede på. I morges prøvede jeg at køre på nogle raspede dæk, og det var egentlig med et godt resultat. Her i eftermiddags prøvede vi igen på nogle nye dæk, der også var raspede. Men det fungerede slet ikke som forventet. Til sidst fik jeg dog en god omgang, men det kunne have været bedre med nogle andre dæk. Det kan blive vanskeligt, når vi starter fra femte startrække, men man ved aldrig hvad der sker i gennem et løb."
HHF:
"Problemerne som jeg havde i morges, bevirkede at jeg ikke havde et ordentligt kvalifikations-setup. Det var heller ikke for godt med dækkene. Alt i alt, er jeg rimelig tilfreds med min placering. Det kunne have været meget værre."
En ting er dog glædeligt for Jordan teamet. En af sponsorerne, Hewlett-Packard, har forlænget kontrakten med teamet med endnu tre år. HP har været med hos Jordan siden teamet startede i F1. Jordan bruger selvfølgelig også HP udstyr i alt deres arbejde.
Det blev derfor kun til en sekstende plads for Jenson Button. Ikke den bedste startplacering for den unge englænder i hans foreløbige sidste Grand Prix for Williams teamet.
Jenson Button:
"Det var meget skuffende. Jeg havde håbet på at kunne starte årets sidste løb med BMW-Williams fra en noget bedre position. Jeg satte den bedste tid i min første runde, efter det ville det bare ikke hænge sammen. Vi fik ikke kørt nok i formiddags, så jeg havde ikke et ordentligt setup. Jeg håber på, at det vil gå ligesom i Tyskland, hvor jeg startede fra en toogtyvende plads, og sluttede som nr. fire."
I formiddagens session havde Ralf Schumacher derimod koncentreret sig meget om at finde et godt setup. Men formiddagens tid rakte kun til en elvte plads. Man fik dog rettet nogle ting til kvalifikationen, så han sluttede på ottende pladsen. Ud over bilen, skulle han også kæmpe med noget forkølelse. Og det er ikke sjovt i den stærke varme i Malaysia.
Ralf Schumacher:
"Jeg sluttede nederst, men dog indenfor den ramme jeg havde forudsagt. Men jeg håber dog stadig på at score nogle points. Jeg kunne have været hurtigere, men på min bedste omgang, lavede jeg en lille fejl i det andet sidste sving. Vi har måtte kæmpe utrolig meget for at finde et godt setup. Hvis jeg får en god start søndag, kan jeg måske score nogle vigtige points."
Patrick Head:
"Uheldigvis var Jenson Button ramt af nogle tekniske problemer, og sandt at sige, så var bilen overhovedet ikke god til kvalifikationen. Han kan få et vanskeligt løb. Ralf starter sidst i en meget tæt gruppe. Det var faktisk muligt, at slutte lidt højere, men det lykkedes ikke. Det bliver et langt og hårdt løb for begge kørere. Vi skal yde det optimale for at være sikre på at komme igennem de 56 omgange."
1. Michael SCHUMACHER (FERRARI), 1'37.397s
2. Mika HAKKINEN (McLAREN), 1'37.860s
3. David COULTHARD (McLAREN), 1'37.889s
TV-pressekonferencen
Spg.: Tillykke, Michael, med din 9. poleposition denne sæson - din 4. pole i træk, og den 32. i din karriere. Du kørte kun 8 omgange i dag: Hentyder det til, at det var let?
Michael Schumacher: Nej, overhovedet ikke. Til at begynde med er denne bane en smule mere beskidt og langsom, så det giver mening [kun] at bruge tre sæt [dæk] i stedet for at spilde et fjerde sæt. Det er i hvert fald vores mening. Så vi blev inde og ventede [i starten], hvilket er den ene grund til, at jeg kun kørte 8 omgange. Den anden [grund] er, at jeg blev nødt til at afbryde [mit 2. forsøg], fordi det ikke var hurtigt nok til [at det kunne betale sig] at fortsætte. Bilen kørte meget godt. Vi har gradvist forbedret bilen igennem weekenden til en optimal balance, ikke kun i kvalifikationen men også til løbet. Vi har gjort et godt stykke arbejde med [bilen].
Spg.: Foretog du justeringer fra forsøg til forsøg?
MS: Du foretager de endelige justeringer, kun de sidste detaljer. Vi eksperimenterede med et par ting, men vi endte med at gå den vej, som vi mente var den bedste.
Spg.: Indtil de endelige sekunder af sessionen, hvor først David og derefter Mika var hurtigere end din holdkammerat, så det ud som om, at løbet ville starte med en Ferrari-frontrække. Er du skuffet over, at Rubens faldt ned som 4. hurtigst?
MS: Jeg har ondt af ham. Han har en rimelig alvorlig forkølelse lige nu, og han har det ikke godt på den side. Han har kæmpet hele weekenden, og det ville være et boost for ham at holde 2. pladsen. At falde ned til 3 og så 4 er en skuffelse. Men løbet er langt, og vi ved, at vi har en god bil. Lad os se, hvad der sker...
Spg.: Mika, du så ud som om, at du kæmpede gennem det meste af dagens session. Men så - helt til slutningen - satte du en endog meget hurtig omgang ind. Var det den absolutte grænse for din bil i dag?
Mika Hakkinen: Det var det sandelig. Jeg vil ikke sige, at det var en meget hurtig omgang, men den var god nok til at give mig 2. pladsen.
Spg.: Betyder det, at der er en årsag til, at du kæmper? Er der nogle områder på bilen, som du ikke er tilfreds med?
MH: Denne bane har synligvis en karakteristik, hvor bilen skal have en meget stabil indgang [i sving], en meget stabil udgang og god 'traction'. Vi var ikke i stand til at få det maksimale ud af [disse] elementer i dag, og det er derfor, vi ikke var de hurtigste.
Spg.: David, ud fra de tider du satte tidligere i weekenden, forventede vi, at du ville være den tætteste på Michael i dag. Smeltede det hele sammen i kampens hede?
David Coulthard: Det er utrolig tæt, og det tager kun én udgang fra et sving, og pludselig gør det forskellen. Naturligvis er jeg skuffet over at være så langt væk fra Michaels tid. Jeg mener ikke, at vi har fået bilen til at virke 100% rundt på denne bane, så det er nemt at forestille sig, hvor vi kunne have været, hvis vi havde haft en bedre balance. Det eneste der forvirrede mig, var at jeg i mit 2. og 3. forsøg kæmpede for at matche, det jeg havde lavet i det 1. [forsøg]. Vi ændrede bilen tilbage, i det sidste forsøg, og vi var i stand til at vinde en smule tid, men ikke nok til at få den forreste position.
Spg.: Er du glad for balancen, som du har fundet til løbet?
DC: Det ved jeg ikke før løbet! Det kommer meget an på banens temperatur, forholdene, hvordan dækkene virker: så mange forskellige faktorer. Vi ved alle, at kvalifikationen kun er en del af weekenden - en vigtig del - men det er den s
Marc Gene:
"Jeg er ret tilfreds med kvalifikationen. Min tid blev forbedret med 1,2 sekund fra i formiddags, og jeg var 3 sekunder hurtigere end sidste år. Det betyder, at vi alle har arbejdet rigtig godt, specielt ingeniørerne, som har fundet et rigtig godt setup. Mekanikerne har også arbejdet hårdt, efter at jeg beskadigede bilen i formiddags. Min eneste beklagelse er, at jeg ikke kunne finde det tiendedel sekund, der gjorde at jeg kunne komme foran Pedro Diniz."
Gaston Mazzacane:
"Min kvalifikation var noget af en katastrofe. Jeg prøver dog på, ikke at blive for pessimistisk i forhold til i morgen. I dag lykkedes det overhovedet ikke, at sætte en ordentlig tid. Så alt jeg kan gøre nu er at forberede mig til i morgen."
Giancarlo Minardi:
"Vi er meget tilfredse med den forbedring som Marc lavede i løbet af dagen. Hans omgangstider var mere end 3 sekunder hurtigere end sidste år, og jeg tror ikke at det kunne køres ret meget bedre. Det skal sammenlignes med, at det var stort den samme motor, som vi havde til rådighed sidste år. Det beviser hvor godt et arbejde, der udført på dette års bil. Men selvfølgelig kan vi ikke være tilfredse med igen at være sidst."
Specielt Jean Alesi er ikke særlig optimistisk. Man oplever efterhånden en falsk optimisme når man hører ham udtale sig.
Jean Alesi:
"Jeg er klar til i morgen. Vores placeringer i dag er helt klart dårlige. Men det vigtigste er hvordan vi slutter løbet i morgen. Jeg tror, at hvis kan nå i mål, så har vi en chance for at nå det resultat, vi gerne vil opnå. Og det er det vi fokuserer på lige nu."
Nick Heidfeld:
"Jeg er meget skuffet over min placering i dag. I formiddags, var bilen ikke så dårlig som resultatet måske giver udtryk for, og jeg følte faktisk at der var mere i bilen. Vi prøvede at optimere bilen hele tiden under kvalifikationen, men det var ikke nok. Balancen i bilen var helt forskellig fra i formiddags."
Alain Prost:
"Vi har igen måttet kæmpet med den stærke varme. Den har helt tydeligt en negativ effekt på bilernes ydeevne. Vi er på enhver måde meget skuffede over, ikke at kunne opnå de tider vi satte i formiddags."
Eddie Irvine var en smule skuffet over sin 7. plads i kvalifikationen. Eddie indrømmer at han holdt lidt igen i det sidste sving, for at sikre sig en hurtig omgang. Hvis han ikke havde gjort det, så er Eddie sikker på at han var sluttet som nr. 5.
Eddie Irvine:
"Min racer var ikke lige så god i kvalifikationen som den var i morgenens frie træninger. Mit mål for dagens kvalifikation, var at vinde 5. pladsen og derfor er det frustrerende at være så tæt på, også ikke vinde den pga. min egen dumhed. Jeg tror at jeg har gode chancer for at ende i pointene i morgen. Det ville være dejligt at slutte sæsonen af med point. Hvis vejret holder, så bliver det meget varmt i cockpittet i morgen, men det var det jo også sidste år, og der vandt jeg her på banen."
Efter en god 1. fri morgen træning, så klagede Johnny Herbert over at der var meget understyring på hans racer i den 2. frie træning, efter at man havde skiftet motor mellem de 2 træninger.
Johnny Herbert vil i sidste Formel-1 Grand Prix, starte som nr. 6 på griden, og selv om han ikke er helt tilfreds med sin placering, så mener han, at han har gode chancer for at slutte højere oppe i morgen.
Johnny Herbert:
" Jeg syntes at det er mærkeligt at en racer kan ændre sig fuldstændigt, bare fordi man skifter motoren. Raceren kørte perfekt i morges, men så skiftede vi motor, også var der meget understyring på raceren.
Mit første forsøg var ligesom Eddies, helt af h. til. Eddie forbedrede sine tider, men det gjorde jeg ikke. Det var jeg ret misfornøjet med, da dette er mit sidste Grand Prix. Men selv om det ikke lige gik min vej, så ville jeg ikke give op, for hvis vi kunne finde den rette balance i raceren igen, så vidste jeg at vi ville være langt fremme på griden. Og heldigvis så lykkedes det.
Nu skal vi arbejde på at finde et godt set-up til i morgen."
Pedro Diniz:
" Jeg har hele dagen kæmpet med alt for meget understyring af raceren, og det var derfor at jeg var nødt til at afbryde mit første forsøg i dagens kvalifikation, for at køre i pit og lave nogle ændringer. På mit andet forsøg, havde vi nogle interne misforståelser hvad angå mine dæk. Mit sidste forsøg var mit bedste, så er det bare kedeligt at jeg ikke fik tid til af lave de rigtige justeringer på raceren."
Mika Salo:
" Jeg er skuffet fordi jeg ikke fik én god omgang i dag. På min første omgang kørte jeg for stærkt, så da jeg skulle køre min hurtige omgang, så indhentede jeg de forankørende racere. Det andet forsøg snakker vi ikke om, det var bare dårligt, og på mit tredje forsøg lavede jeg en fejl. Ved mit sidste forsøg var der mange racere ude på banen, og jeg kom uheldigvis ind i en kø. Jeg er sikker på at jeg kunne have gjort det bedre i dag, for selve raceren kørte godt."
Peter Sauber:
" På vores "hjemmebane" som Sepang er, havde vi håbet på en bedre placering, og er derfor meget skuffet. Vi havde mange problemer med understyring af vores racere igennem hele weekenden, og desværre nåede vi ikke at løse problemet inden kvalifikationen, det var specielt Pedros racer der var problemer med.
Hvis man sammenligner Mikas sektortider, så skulle han have sluttet på omkring en 12. plads, og det var også et af vores mål for weekenden.
I morgen forventer vi et meget langt og hårdt løb, men da C19 har et godt set-up i race trim, så mener jeg at vi har en mulighed for at score point i morgendagens løb."
Pedro de la Rosa:
"Jeg havde en god kvalifikation. Raceren kørte godt, og jeg satte min bedste tid på nye dæk. Jeg prøvede med brugte fordæk og nye bagdæk, men det var ikke den rette løsning, men det var fordi fordækkene var for slidte tror jeg. Den første del af banen kørte jeg hurtigt, men jeg kunne ikke forbedre mine tider på den sidste del af banen, det var som om at forhjulene allerede var slidt op efter ganske få omgange."
Jos Verstappen
" Jeg er meget skuffet over min kvalifikation, for jeg er sikker på at det kunne gøres bedre. Jeg sloges med understyring af raceren. I et sving ramte jeg en kantsten, og det ødelage min køler, så jeg var nødt til at skifte til reserveraceren. Den var desværre sat op til Pedro, og selv om teamet lavede nogle ændringer, så blev den aldrig så god som min egen racer."
Steve Nielsen:
"Vi sluttede hvor vi troede vi ville slutte da vi ankom her til Sepang. Men efter nogle gode frie træninger her i morges så troede vi, at vi ville være længere fremme på griden.
Pedro lavede en god kvalifikation, selv om han har haft svære arbejdsbetingelser hele weekenden. Jos var uheldig at ødelægge køleren på sin racer, og var derfor nødt til af skifte til reserveraceren som var sat op til Pedro. Jos kunne desværre ikke forbedre sine tider i den racer. Alt i alt må man sige at det var en skuffende kvalifikation for teamet."
Kørerne startede fra henholdsvis en syttende og en tyvende plads. Og allerede på første omgang gik det galt. Pedro Diniz kom i karambolage med Nick Heidfeld, og ramte Jean Alesi, og med alvorlige skader på bilen, han nødt til at udgå. Derimod gik det noget bedre for Mika Salo. Han kæmpede en sej kamp igennem hele løbet, og sluttede på en fortjent ottende plads, selvom det ikke gav point.
Pedro Diniz:
"Det var et kort løb for mig. Jeg blev presset af Nick Heidfeld, hvorefter jeg ramte Jean Alesi, og det var så det. Det var langt at rejse, for så kort et løb."
Mika Salo:
"Bilen føltes rigtig god i første stint, og jeg var helt oppe på ottende pladsen indtil mit første pitstop. Det andet sæt dæk gav meget understyring, og det var faktisk først i mit tredje stint, at jeg igen kunne begynde at presse på. De sidste fem omgange, var de bedste. Man kunne virkelig føle hvordan at vejgrebet kom tilbage. Jeg vil gerne takke Peter Sauber og hele teamet for et godt år. Jeg håber at man få gavn af nogle af de ting som jeg har været med til at udvikle - f.eks. den servostyring vi bruger."
Peter Sauber:
"Vi er glade for at have nået to mål i dag. Nemlig at slutte i top 10, og at slutte foran Jaguar i konstruktørernes mesterskab. Pedro var meget uheldig på den første omgang. Mika derimod kørte sig flot op ottende pladsen - hele teamet gjorde et flot stykke arbejde ved pitstoppene. Og endnu en gang. C19 har bevist at den er meget pålidelig."
Det ser ud til at Pedro Diniz ikke har den store fremtid i teamet. Mange antyder, at finnen Kimi Raikkonen får et sæde hos Sauber. Pedro Diniz har været i kontakt med Prost teamet, og får/køber sig måske til en plads der. Det er også kommet frem, at hans meget rige far er ved at købe en del af teamet, men det er ikke bekræftet nogle steder. "Jeg har været i en tæt kontakt med Alain Prost, for at se om jeg kan køre der i næste sæson. Teamet har ikke klaret sig ret godt i år, men med Ferrari motorer næste år, skulle alt gå meget bedre. Men der sker så mange ting lige nu, så intet er afgjort endnu. Og mht. til rygterne om min far, ved jeg ikke noget. Jeg ved kun det aviserne har skrevet."
Hvis det har sin rigtighed at Diniz senior køber noget af Prost teamet, er det ikke utænkeligt, at der er et sæde med i prisen.
Først blev Mika Hakkinen kaldt ind til en 10 sekunders straf, for at lave en rullestart, noget som man ikke kunne se på tv. Derefter måtte David Coulthard tage et lidt for tidligt pitstop pga. af overophedning af motoren.
David Coulthard:
"Det lykkedes mig at avancere fra tredje pladsen til anden pladsen ved starten, og jeg tog føringen, da Mika skulle ind for overstå sin tidsstraf. Uheldigvis kom jeg for langt ud i et af svingene, der blev der suget noget græs ind på den ene af kølerne. Der forårsagede en overophedning af motoren, og teamet valgte at tage mig ind, så de kunne fjerne græsset. Samtidig gennemførte vi dækskifte og benzinpåfyldning. Da jeg kom ud igen, lå jeg længe bag Michael Schumacher. Jeg prøvede at lægge pres på ham i håb at han ville lave en fejl, men det gjorde han desværre ikke. Så jeg måtte stille mig tilfreds med anden pladsen. Jeg vil gerne takke teamet for deres store indsats i hele sæsonen, og jeg ser allerede nu frem til næste sæsonstart i Australien."
Mika Hakkinen:
"Det var ikke den bedste måde at slutte sæsonen på. Min bil bevægede sig en lille smule da starten gik, men jeg holdt stille da lysene blev slukket. Min et-stops-strategi ville have været perfekt og da min fungerede rigtig godt, tror jeg på at jeg kunne have vundet. Teamet arbejde som sædvanlig storartet, og jeg vil gerne takke alle for den store indsats som de har lavet igennem hele året. Jeg er stort set tilfreds med forløbet at sæsonen, og har nogle gode minder fra den. Jeg ser nu frem til en pause inden vi skal begynde at teste igen i december."
Ron Dennis:
"Vi vil gerne have sluttet sæsonen med en sejr, og det er helt klart at begge biler var i stand til at vinde i dag. Løbet mindede os om, at selv den mindste fejl, har afgørende indflydelse på resultatet. På den anden side, efter deres små fejltagelser kørte både Mika og David et flot løb. Nu er det tiden til at lykønske både Michael og resten af Ferrari teamet med begge mesterskaber. Jeg håber, at deres sejrsfest vil strække sig over de næste tre måneder, så vi kan få en lille fordel til næste år."
Norbert Haug:
"Det var et spændende løb, hvor David udfordrede Michael Schumacher næsten igennem hele løbet. Mika var på en et-stops-strategi, som desværre blev ødelagt af straffen. Det var flot at han kørte sig frem til fjerde pladsen. Det har været en stor og flot sæson, hvor vi har været med i den tætte kamp om begge mesterskaber. Alle i teamet har arbejdet rigtig flot, og jeg gerne takke dem for det. Vi er nu så småt begyndt at fokusere på næste sæson. Et stort tillykke til Ferrari med begge mesterskaber."
Alt gik næsten som det skulle. Michael Schumacher havde pole position, men som man også har set ved de foregående Grand Prixer, kan Ferrarierne ikke rigtig lave starten. Begge McLaren bilerne kom foran. Men ved hjælp af den sædvanlige strategi, udtænkt af Ross Brawn, kom Michael Schumacher endnu en gang først over målstregen. Men det skal ikke udelukkes at han fik lidt hjælp af Mika Hakkinen, da denne kom til at lave en lillebitte rullestart. Ikke meget, men nok til at sensorerne i startgridden registrerede det. Men med sejren har Ferrari sikret sig "The Double" altså begge mesterskaber.
Jean Todt:
"Mesterskabet kunne ikke være sluttet bedre end det gjorde i dag, med to kørere på podiet. Tallene for denne sæson, taler for sig selv. Ti sejre, ni til Michael og en til Rubens. Det har været et fantastiks år. Vi kunne have sikret os titlen med bare tre points, men vi ville have det hele med. Det fortjener teamet. En stor tak til Montezemolo, som vil være med os i aften for at fejre begivenheden med alle i teamet. En lige så stor tak til alle de fans som har støttet hos hele vejen. Drømmen er nu gjort til virkelighed, takket være et "dream team"."
Michael Schumacher:
"Vi ønskede at vinde konstruktørernes mesterskab. Ikke bare ved at få de tre nødvendige points, men med en sejr og en tredje plads. Det var et hårdt løb, og DC pressede på hele vejen, så det var hårdt psykisk, og også ved bilen. Jeg vidste ikke at Mika havde lavet en rullestart, fordi jeg koncentrerede mig om lysene. Jeg fik en dårlig start, og kunne ikke rigtig komme afsted. Så jeg var pludselig på tredjepladsen da DC udbremsede mig. Han trak væk fra mig, og jeg var lidt bekymret, fordi jeg kunne ikke køre hurtigere. På det tidspunkt var noget hurtigere end mig. Jeg håbede på, at han ville køre i pit ret hurtigt, det gjorde han og vores strategi klarede resten. Til sidst satte DC mig igen under pres. Jeg koncentrerede mig om at passe på det sidste sæt dæk, for at kunne svare igen hvis han skulle prøve at overhale mig. Og så koncentrerede jeg mig selvfølgelig om ikke at lave nogen fejl. Når teamet har pakket det hele sammen, skal vi have en stor fest. Så skal vi have lidt ferie. Det fortjener alle i teamet. De har arbejdet utroligt hårdt og leveret en perfekt bil."
Rubens Barrichello:
"Det var meget svære betingelser at køre i. Det var meget varmt, og jeg frygtede at varmen ville påvirke mig, fordi jeg stadig har lidt influenza i kroppen. Men bilen føltes rigtig god, og det lykkedes mig at opretholde et godt tempo. Jeg lavede ikke nogen god start, og Villeneuve og Wurz var oppe på siden af mig. Jeg var heldig med ikke at ramme nogen. Jeg kom ind i det første sving rimelig hurtigt, og det lykkedes mig at holde Villeneuve bagved. Derfra var det et rimeligt ensomt løb, men på en møde føler jeg det som det bedste løb, næstefter Hockenheim, fordi jeg ikke følte mig rask. Men jeg kunne holde tempoet hele vejen, undtagen de sidste omgange, hvor teamet bad mig om at tage den lidt med ro. Det eneste problem jeg havde, var ved det andet pitstop, hvor jeg havde besvær med at få bilen i gear. Det har været en god sæson, og fordi vi er sluttet så godt, tror jeg også at vi har en god udgangsposition til næste år."
Gaston Mazzacane
Min bil var velafbalanceret under en tung og lettere brændstofbyrde. Jeg havde god fra begyndelsen et problem med koblingen under nedbremsningen, der plagede mig i hele løbet. Heldigvis holdt jeg mig fri af den første ulykke og efter få omgange havde jeg en respektabel placering. Vi gik efter en et-stopsstrategi, så derfor var jeg tungere end Alesi, der havde to. Desværre, da jeg kom tilbage på banen var han foran mig, selvom det kun var med et knurhårs forspring. Senere endte jeg to gange i græsser og jeg kom ind i pitten for få renset. Temperaturene faldt igen til et normalt niveau, men på omgang 51 gik et stempel i motoren itu. Jeg er skuffet over ikke have sluttet, som jeg gerne ville, men jeg ser frem til den kommende sæson og håber at gøre nogle fremskridt.
Marc Gene
Jeg er tydeligvis skuffet over ikke at have afsluttet mit løb. På første omgang passerede jeg ulykken hvor begge Prost'er og Diniz' Sauber var involveret og, som vi havde forventet, begyndte min bil at føles velafbalanceret hen i mod sjette omgang. Mine omgangstider var virkelig gode. Jeg var i stand til at holde Ralf (Schumacher) og Mika (Hakkinen) bag mig, om end kun for et par omgange. Min bil viste sig at være konkurrence dygtig til mit første pitstop, hvorefter den led af voldsomt overstyr, på mit andet sæt dæk. Jeg begik et par fejl uden at kunne skubbe på som jeg kunne før. Til sidst havde jeg et problem med venstre baghjul og jeg var tvunget til at stoppe. Men vi har stadig nået vores mål, at slutte nr. 10 i konstruktørernes mesterskab, og, taget midlerne i forhold til de andre team i betragtning, vil jeg gerne ønske mit team tillykke med det excellente arbejde i denne sæson.
Marc Gene må se i øjnene, at hans F1-karriere meget vel kan være ovre efter dette løb.
Gian Carlo Minardi
Det har været et hårdt kæmpet løb med Marc, der udviste en af sine bedste præstationer i år, i en sæson vor vores hovedmål bestemt er blevet nået. At sikre en tiendeplads i konstruktørernes mesterskab er en belønning, som hele teamet fortjener efter det hårde arbejde, de har udført i de sidste par måneder. Efter at have overstået in læretid i F1 i dag er Gaston en af de kører, der har fået samlet en større mængde løbserfaring. Det er trist at han måtte slutte sit løb for tidligt. Nu må vi fokusere på den kommende 2001-sæson, og koncentrere alle vores anstrengelse om at opnå de mål, som teamet fortjener for at være så godt som de andre.
Jean Alesi
Dette løb begyndte under hårde forhold. I sammenrendet på første omgang, blev jeg ramt bagfra, spandt og så et dæk komme flyvende og smadre mit spejl. Jeg vidste ikke om bilen var blevet skadet eller ej. Men heldigvis kom sikkerhedsvognen ud og teamet forsikrede mig snart at der ikke var noget i vejen med min bil. Efter det forsøgte jeg hente så meget ind som muligt og jeg gennemførte løbet, men ikke med et resultat, som vi kunne bruge i verdensmesterskabet. Nu må vi forberede godt til vinteren og gøre vores bedste for at være til 2001-mesterskabet.
Nick Heidfeld
Desværre, er der ikke så meget, jeg kan sige om dette løb, eftersom jeg var ude efter andet sving. Jeg kom i klemme mellem to biler, og jeg havde ikke plads til at undgå sammenstødet. Jeg er meget ked af det på teamets vegne. Selvom det ikke er den perfekte måde for mig at slutte sæsonen på, vil jeg gerne takke alle. Jeg ønsker teamet alt det bedste næste år, og vi vil se hinanden igen.
Alain Prost
Faktisk afspejler dette løb vores sæson ganske godt. Vi fuldførte løbet, men uden at være konkurrencedygtige nok. I en sådan situation som i år, var det svært at håbe på et rigtigt stærkt resultat i det allersidste løb. Men på en måde er vi glade for, at sæsonen er ovre. Nu håber jeg bare på at vi kan forberede vores fremtid med sindsro. Alle hos Prost Grand Prix er klar til vise et nyt ansigt frem i 2001-sæsonen, og udfordringen i vores genopbygning begynder allerede i dag.
1. Michael Schumacher (Ferrari), 1:35:54.235s (194.199 km/h);
2. David Coulthard(McLaren-Mercedes), 0.732 sek. bagefter
3. Rubens BARRICHELLO (Ferrari), 18.444 sek. bagefter
TV-PRESSEKONFERENCEN
Spg.: Tillykke Michael, med at have hjulpet Ferrari til at genvinde konstruktørernes mesterskab. Dette er også din 9. sæsonsejr, [hvormed du har] tangeret Nigel Mansells 1992-rekord. Kan man sige, at det var fordi “du var dét værd” ? (hint hint)
Michael Schumacher: (griner) Tak fordi du mindede mig om min L’OREAL-reklame (Rubens fremhæver Michaels røde paryk)... Vi ønskede at vinde dette løb, og vi gjorde det. Det var et meget hårdt løb, og også meget snævert, [fordi] DC skubbede virkelig hårdt på fra start til slut. Det gjorde jeg også, og det betød et ‘flat out’ race, som var meget hårdt fysisk og bilmæssigt. Vi gjorde det! Vi vandt konstruktørernes mesterskab, ikke kun ved at tage tre point, men ved at vinde og blive nr. 3. Det er præcis det resultat, som teamet fortjener efter min mening.
Spg.: Du må have været ret overrasket over at finde begge McLaren[bilerne] foran dig ved slutningen af den første omgang. Vidste du, at Mika Hakkinen fik en tyvstart-straf?
MS: Nej. Jeg kan ikke kigge i spejlene [når lysene tænder], og fordi han er 8 meter, eller sådan noget lignende, bag mig, var det umuligt for mig at se, som da David havde den samme situation på Indy. Jeg kunne ikke bedømme det, fordi jeg er koncentreret omkring lysene. Derefter ser du på de andre gutter, for at se, hvad de laver. Jeg fik dog ikke en særlig god start, fordi jeg led under at komme ordentligt afsted. [Jeg havde] en masse hjulspind, inden jeg kom ordentligt afsted. Under alle omstændigheder faldt vi ned til 3. [pladsen], efter at DC udbremsede mig på ydersiden. Derefter blev vi bare nødt til at se, hvad strategien kunne gøre for os.
Spg.: Du satte din personlige hurtigste omgang ved udgangen af den første af dine tre ‘stints’, og du kørte aldrig så hurtigt igen i de efterfølgende to. Er det fordi du kontrollerede løbet, eller fordi bilens præstation gik en anelse ned?
MS: Nej. Det kan have været dækkene, fordi de bliver bedre jo mere de bliver brugt. Og jeg kørte flere omgange på det første sæt, end på de andre, så det kunne være en faktor. Desuden så jeg i den sidste ‘stint’ afstanden og bedømmede den. Du kører ikke 100%, da du ikke ønsker at begå de fejl, som du begår, når kørslen er 100%. Du tager det roligt og kører en lille smule langsommere, hvilket betyder, at omgangstiderne er lidt langsommere.
Spg.: David, du var så tæt på, og alligevel så langt væk. Du skubbede hårdt på hele tiden, og kørte også med en meget forskellig strategi end din holdkammerat. Hvordan kom teamet på det?
David Coulthard: Vi havde ikke planlagt at stoppe så tidligt som omgang 18, men desværre, da jeg kørte af banen ved indgangen til 6. sving, blev venstre side af bilen [luftindtaget] fyldt med græs, og gennem fem omgange steg temperaturen. Derefter stabiliseredes [temperaturen], men teamet følte, at det ville være bedre at tage risikoen ved at tabe noget tid [med et tidligt pitstop], hvilket ville garantere, at motoren ville klare det [hele løbet]. Det er skuffende, fordi det [uden disse problemer] ville have været en tættere [fight med Michael]. Men det er altså sådan, løbet udviklede sig. Jeg skulle have holdt bilen på banen...
Spg.: Efter løbet havde du en tæt samtale med Michael. Hvad fortalte du ham?
DC: For at være ærlig, undskyldte jeg bare over for Michael for dette år! Som I ved, har vi haft nogle uoverenstemmelser, og jeg er flov over, at jeg nogle gange sagde tingene lidt for offentligt, i stedet for at snakke med ham face-to-face. Ved slutning
Kampen om de vigtige points, stod blandt andet i mod Benetton, som havde Alex Wurz med i top seks i startfeltet. Til gengæld havde Ricardo Zonta sat dagens hurtigste tid i warm uppen. Starten var dog ikke god for Zonta, som mistede en del placeringer ved starten. Han fik sig dog ret hurtigt kørt op igen, og ved det første pitstop var han helt oppe som nr. fire. Men nogle omgange senere, begyndte det at gå galt. Under forfølgelsen af Irvine kom han uden for banen, og fik samlet en del græs i sidekasserne foran kølerne. Og nogle omgange senere var motoren så varm, at den ikke ville være med mere. Det gik op i røg og damp og ude var Zonta.
For Jacques Villeneuve gik det helt anderledes. Han lavede en god start og var oppe at presse Barrichello ved første sving. Senere fik han overhalet Wurz, og beviste at der er fart i BAR bilen. Han kunne holde tempo med de fire forreste, men så heller ikke mere. I den sidste del af løbet, havde JV en god duel med Hakkinen, som dog sidder i den bedste bil af de to. Men flot igen af JV at sikre sig selv og teamet nogle vigtige points.
Jacques Villeneuve kæmpede hårdt med Mika Hakkinen.
Ricardo Zonta:
"Jeg tabte noget af koncentrationen ved starten, da jeg så at Hakkinen lave sin fejlstart. I løbet af de første par omgange fik jeg overhalet fire eller fem biler, og bilen føltes rigtig god. Jeg følte at jeg var hurtigere end både Jaguar, Williams og Jordan bilerne. Desværre kørte jeg af banen og samlede en masse sand og græs op. Motoren fik ikke køling nok, og så var det løb slut."
Jacques Villeneuve:
"Vi har lavet store fremskridt og forbedringer ved bilen igennem hele sæsonen. Vi kender bilen bedre i forhold til set up, og det har gjort det muligt, at gå mere til den og give de andre en større udfordring i kampen om points. Honda motoren kører fint, og alle folkene hos Honda, har arbejdet hårdt i hele sæsonen. Vi har fået en samlet pakke, hvor motor og chassis arbejder sammen som en god enhed. Det har gjort det muligt for os, at komme i mål og få samlet nok points sammen til en samlet femte plads."
Craig Pollock:
"Vi er glade for det samlede resultat, hvor vi er á point med Benetton og foran Jordan. Jacques kørte endnu en gang et godt løb. Det har været en god slutning på en god sæson. Jeg er utrolig stolt af alle i teamet her og hjemme på fabrikken. En stor tak til Ricardo for hans indsats i dag og over de to år. Jeg vil gerne ønske ham held og lykke med hans nye job."
Takefumi Hosaka:
"I dag opnåede vi målsætningen ved at slutte som nr. fem i konstruktørernes mesterskab. Resultatet er opnået ved en meget stor indsats af alle i teamet. Jeg vil gerne takke alle hos BAR og mine egne Honda kollegaer for deres hårde arbejde sæsonen igennem."
Pedro de la Rosa:
"Det var et meget kort løb for mig, og nu vil jeg og teamet se uheldet på videoen, men umiddelbart vil jeg tro at det er Diniz der er skyld i ulykken - men jeg er ikke sikker. Det var ret skuffende at udgå så tidligt i løbet. Men jeg var heldig at jeg ikke kom til skade, for raceren var oppe på t hjul, og var meget tæt på at tippe rundt.
Jeg havde håbet på at slutte sæsonen på en bedre måde, fordi jeg tror at vi kunne have klaret os godt på denne bane.
Generalt er jeg meget glad for sæsonens forløb. Vi fik vist at vi er det team der har forbedret sig mest, siden sidste år. Vi har haft en god sæson, hvor vi tit har konkurrencedygtige med de teams der skulle være langt foran os på papiret.
Jos Verstappen: " Jeg lavede en god start som betød at jeg røg et par pladser frem. Desværre bremsede jeg for sent i det første sving, og spant rundt. Jeg lavede et U-sving, og var heldigvis kun 50 meter efter Minardierne, så jeg tabte ikke så meget tid, og heldigvis kom sikkerhedsbilen ud lige bagefter, så jeg kun hurtigt op til feltet. Jeg havde et godt løb, hvor jeg overhaler flere af de andre racere.
På det første sæt dæk kørte raceren rigtigt godt, og jeg kørte nogle hurtige omgange. På det andet sæt dæk var der nogle problemer, jeg fik simpelthen alt for meget overstyring i raceren, og det gjorde den meget svær at styre. På de sidste omgange begyndte motoren at blive meget varm, og min gearkasse brød sammen, jeg kunne kun køre i 5 gear.
Det var dejligt at komme i mål, når man har så mange problemer.
Generalt har det været god sæson, og jeg er tilfreds med min egen og teamets præstation."
Steve Nielsen: " Jeg vil først takke Supertec, holdet og alle de folk på Leafield, der har utroligt hårdt hele sæsonen. Uden dem ville vi havde vi aldrig klarede at opnå de flotte resultater, som vi har opnået i år for teamet. Jeg ved godt at vi ikke fik point i dag, men det er rart at vide, at vi er konkurrencedygtige med mange af de andre større teams.
Vi har kørt mange gode løb i år, og vi har også kæmpet om point i år, og det har været med til at motivere hele teamtet, så alt i alt, har det været en god sæson, desværre fik vi ikke flere point - for jeg mener at vi har en racer og kørere, der er bedre end det der er blevet vist i år - men vi vil arbejde hårdt hele vinteren på at videreudvikle på raceren. Pedro har været indblandet i en del uheld i år, og FIA vil nu se på de uheld, så må vi imens vente på deres dom.
Jos havde problemer med sin racer i dag, men heldigvis kom han i mål, selv om han kun havde et gear."
Eddie Irvine kom hurtigt ud af starthullerne, og bevarede sin 7. plads. Hurtigt indhentede han Jacques Villeneuve, og begyndte at presse Villeneuve, men kunne ikke komme forbi. Da Villeneuve var kommet forbi Alex Wurz efter det første pitstop, så begyndte Eddie Irvine at presse Wurz, og ved næste pitstop var Eddie Irvine foran Wurz da pitstoppene var gennemført. Derefter kørte Eddie Irvine en sikker 6. plads i hus.
Eddie Irvine: " Der var dejligt at slutte sæsonen af med 1 point - og det var hårdt arbejde at få det. Når top 4 er så gode i forhold til os, så må vi andre slås om krummerne, og derfor skal vi være stolte over vores præstation i dag. Vi lavede ingen ændringer på min racer forud for løbet, og vores strategi var perfekt.
I den sidste del af sæsonen er vi begyndt at forstå raceren bedre, og det har løst nogle grundlæggende problemer med racerne, så hvis de nye teorier er rigtige, så tror jeg at vi opnår nogle store forbedringer til næste sæson."
Gary Anderson: " Eddie kørte hurtigt på 1. og 3. sæt dæk, mens 2. sæt dæk ikke var gode, de skabte ubalance i raceren. Vi mener at vi har et godt udgangspunkt med denne racer til næste år, og det var dejligt at slutte af med et point, efter er lang og besværlig sæson for hele teamet."
Johnny Herberts lange og glorværdige Formel-1 karriere er nu slut. Desværre for Johnny Herbert var det ikke den bedste måde at slutte sin karriere på, da hans racer brød sammen på 49. omgang.
Herbert brugte den samme pitstop strategi som han brugte i 1999, og sikrede han 3 point. Herbert lå på en 4. plads da han kørte i pit for at for skiftet dæk og flydt benzin på, men et meget langsomt pitstop sendte ham ned gennem rækken. Da Herberts uheld skete, lå han på en 11. plads.
Tydeligt rystet efter uheldet, kravlede Herbert ud af vraget, men pga. stærke smerter i benet, blev han båret hen til en båre, og kørt til det banens hospital for en grundigere undersøgelse. En røntgen undersøgelse viste senere at der ikke var brækket noget i benet.
Johnny Herbert: "Det var uundgåeligt det der skete i dag. Jeg startede min karriere med at blive båret ud til min racer, så jeg måtte slutte med at blive båret fra min racer.
Jeg er ret skuffet over at et sammenbrud på raceren skulle slutte min karriere, men også fordi jeg havde et godt løb. Desværre gik der koks i mit pitstop pga. der gik kludder i mit gearskifte.
Der er ikke noget bedre end at slutte sin karriere end med et ordentligt knald.
Jeg har lidt ondt i mit venstre knæ, men det er ikke alvorligt."
Gary Anderson: " Johnny kørte et godt løb, og gjorde det vi forventede af ham, men desværre låste han baghjul da han kom ind til pitstop, og motoren stoppede, og det tog for lang tid at starte den igen.
Johnny ulykke skyldtes et ophæng brød sammen. Det må IKKE ske, og vi
Efter løber roste Flavio Briatore teamet og sagde " Tillykke til teamet for den flotte 4. plads i konstruktørernes mesterskab. Det er meget motiverende for hele teamet, at vi kan gøre det så godt, da vi har haft en meget svær sæson. Jeg er sikker på at vi bliver stærkere og stærkere, nu da vi har fået afklaret nogle af de væsentlige ting i teamet. Hele teamet ønsker Jenson Button velkommen i teamet, og vi ser frem til en godt samarbejde med Giancarlo Fisichella og Jenson Button."
Pat Symonds havde også noget på hjertet, her hvor sæsonen er slut. " Vores mål i dette Grand Prix, var at forsvare vores 4. plads i konstruktørernes mesterskab, og jeg er meget glad for at det lykkes. Jeg vil også gerne lykønske hele teamet. Der er tydelige fremskridt at spore i teamet i forhold til sidste sæson, og jeg tror at der er noget stort i vente for dette team!"
Alex Wurz: "Jeg lavede en god start og kunne forsvare min 5. plads efter en dyst med Villeneuve. Det var ganske fornøjeligt, og jeg nød virkeligt løbet. Senere opstod problemer med mine bremser. Det var svært at holde raceren på banen, så jeg er tilfreds med at slutte på en 7. plads, selvom jeg er skuffet over ikke at score nogle point, da jeg har været meget hurtig hele weekenden.
Nu vi jeg takke hele teamet for de 4 år vi har arbejdet sammen."
Giancarlo Fisichella: " Det var et svært løb. Jeg havde kun et pitstop, og det var ikke den bedste strategi for mit vedkommende. Jeg havde meget overstyring på raceren, men det vigtigste var jo at vi sluttede på 4. pladsen konstruktørernes mesterskab, og det er jeg glad for at vi gjorde."
Jarno Trulli " Vi startede med en 3 stop strategi, da vi mente at det ville kunne få mig hurtigere frem igennem feltet, pga. min dårlige start placering på griden. Jeg kom hurtigt op på 10. pladsen, og skulle ind til mit første pitstop, og der lavede vi om på min strategi, så jeg kun skulle lave 2 pitstop. Da jeg kom ind til mit andet pitstop manglede der 28 omgange, så jeg skulle have ekstra meget brændstof på, og det ødelage balance i raceren, og gjorde den meget svær at køre. Men jeg kom da heldigvis i mål."
Heinz-Harald Frentzen var nødt til at skifte til reserve raceren i sidste øjeblik, da servostyringen brød sammen da han var på vej til griden. Heinz-Harald Frentzen lå midt i feltet da der opstod problemer med at vælge gear, og var derfor nødt til at udgår fra løbet da der også var problemer med hydraulikken.
Jenson Button var den første til at udgå, da hans racer på 18. omgang brød i brand. Det var ikke lige den måde den unge englænder havde ønsket at slutte i teamet på, men han kan se tilbage på en sæson som har været en af de bedste en rookie nogensinde har haft.
Jenson Button fortsætter nu hos Benetton, hvor han er udlejet til i 2 år. Det er så meningen at Jenson Button skal tilbage til BMW WilliamsFl Teamet i år 2003.
Jenson Button:
"Det var ikke den måde jeg ville slutte på. Selve starten var rigtig god. Jeg smuttede fra en 16. plads til en 10. plads, og alt så ud til at flaske sig for mig. Men så begyndte min motor at ryge, og så "døde" den bare på langsiden.
Det har været det bedste år i mit liv, og jeg vil gerne takke BMW WilliamsFl Teamet, og jeg er meget ked af at skulle forlade teamet nu. Alle har været meget søde mod mig, og jeg glæder mig til at komme tilbage til teamet i år 2003."
Ralf Schumacher løb varede lidt længere, men han havde også sine problemer at slås med. Under hele løbet havde led raceren af kraftig understyring, da han var på en 1 pitstop strategi. Der ud over var problemer med olie systemet. Ralf Schumacher holdt gang i raceren til der manglede 13 omgange af løbet.
Ralf Schumacher:
" Jeg er meget skuffet. Jeg startede som nr. 8, og jeg er gik efter at score point i dette løb. Min start var rimelig god, selvom jeg havde meget brændstof ombord, da jeg kun havde planlagt et pitstop. Jeg tabte 7 placeringer på første omgang, da jeg var nødt til at kører ud i græsset mens jeg kørte ved siden af en Jaguar. Da raceren havde meget understyring, havde jeg ingen muligheder for at indhente de foran kørerende
racere. Selv efter mit pitstop blev det ikke meget bedre, og til sidst blev jeg kaldt ind at teamet."
"Så sluttede vores eventyr sagde Dr Mario Theissen " Vi startede med nogle motorer med meget høj ydelse, som vi brugte første gang på Spa, men desværre måtte Jenson Button udgå med en sammen brændt motor. Vi vil nu undersøge den motor nærmere i München.
På Ralf Schumachers racer var der problemer med olie systemer, og for at undgå et større havari, kaldte vi ham i pit. Det var ikke er godt løb for teamet, men jeg er sikker på at vi i løbet af aften, nok vil glæde os over vores 3. plads i konstruktørernes mesterskab. Alt i alt en god sæson for hele teamet i vores debut sæson."
Ralf Schumacher, som var kvalifikationens store positive overraskelse, var en meget skuffet mand efter dagens Grand Prix. En kollision med Rubens Barrichello i det allerførste sving efter starten ødelagde hans drømme. Stinksauer var han, i hvert fald var det den reaktion man kunne se på RTL umiddelbart efter løbet. Der mente han, at Barrichello skulle tage hjem og læse reglementet.
Men ellers blev vi vidne til en flot kæmpende Ralf Schumacher, som med en til tider meget urolig bil kæmpede med alt hvad der var i nærheden. Men desværre for ham, stod indsatsen ikke helt mål med resultatet. Bedre var det slet ikke for Montoya, som har oplevet en weekend, hvor alt enten var med ham eller i mod ham.
Ralf Schumacher:
Jeg troede jeg havde lukket døren for ham, og at det var godt nok til at komme foran ham, men det åbenbart ikke hans opfattelse. Jeg vil gerne se det på tv inden jeg siger mere. Selvfølgelig er jeg meget skuffet, fordi jeg følte at jeg i min situation havde mulighed for at opnå nogle stort. I det mindste at få nogle flere points.”
Montoya blev nødt til at skifte til reservebilen inden starten pga. nogle motorproblemer.Montoya:
Da vi holdt i startfeltet inden starten, døde motoren og jeg måtte skifte til reservebilen og starte fra pitlane. Da det så startede med at regne, snakkede jeg med pittet over radioen og fortalte dem, at jeg blev nødt til at skifte dæk til regnvejrsdæk. Det blev besluttet at jeg skulle blive ude en omgang mere, men jeg nåede ikke til pittet pga. aquaplaning. Jeg lettede speederen lidt, men der var ingen vejgreb og motoren døde simpelthen, og så spandt jeg af.”
Helt anderledes følelser havde Heinz-Harald Frentzen, som efter løbet bl.a. sagde at det var et af de mest spændende løb han havde deltaget i. Han var bl.a. involveret i en af de mest spændende dueller længe set i Formel 1. Han havde dog undervejs et problem med elektronikken som satte ham tilbage. Under de frie træninger, var også Jarno Trulli godt fremme og viste at Honda motoren absolut ikke er ueffen.
Kazutoshi Nishizawa, Honda :
"Sikke et løb. Jeg må tilstå, at jeg har nogle meget blandede følelser. Først og fremmest føler jeg med BAR teamet. Det var en meget uheldig dag for dem. Dernæst er jeg glad for Jordans resultat. Samarbejdet mellem Jordan, Honda og Heinz-Harald Frentzen var perfekt. Det tillod at vi kunne tage nogle risici i forhold til strategien, specielt i mod slutningen af løbet."
Nishizawa sagde senere, at én af de risici man tog, var at køre meget et minimum af benzin i bilerne. Det har også hidtil i år vist, at Jordan vil noget i Formel 1. Sidste år var man plaget af mange tekniske problemer, men nu er man på sporet af samme form som blev vist i 1999 sæsonen.