Presse
Malaysias Grand Prix


 Sepang - Jaguar preview
 Sepang - McLaren preview
 Sepang - Williams preview
 Sepang - Benetton preview
 Sepang - Honda preview
 Sepang - Arrows preview
 Sepang - Sauber preview
 Sepang - Odds
 Sepang - Jordan preview
 Sepang - Ferrari preview
 Sepang - 1. fri træning
 Sepang - 2. fri træning
 Sepang - Sikkerheden
 Sepang - Arrows frie træninger
 Sepang - Sauber frie træninger
 Sepang - McLaren frie træninger
 Sepang - Arrows kvalifikation
 Sepang - Williams kvalifikation
 Sepang - McLaren kvalifikation
 Sepang - lørdagens pressekonference
 Sepang - Jaguar kvalifikation
 Sepang - Sauber kvalifikation
 Sepang - Benetton kvalifikation
 Sepang - Prost kvalifikation
 Sepang - Sauber race
 Sepang - søndagens pressekonference
 Sepang - Prost race
 Sepang - Benetton race
 Sepang - Jordan race
 Sepang - Arrows race
 Sepang - Minardi race
 Sepang - McLaren race.
 Sepang - Jaguar race
 Sepang - Bridgestone race
 Sepang - Michelin race
 Sepang - BAR race
 Sepang - Ferrari race
 

Sepang - Jaguar preview

En lille optimisme findes i Jaguar teamet forud for det næste Grand Prix i Malaysia. Man fik begge biler i mål i Australien - og intentionerne er at forsætte med det.

Det australske Grand Prix var opmuntrende for Jaguar på den måde, at man har en foreløbig målsætning, der hedder at man skal have begge biler i mål hver gang. Det blev opfyldt i Australien. Det næste trin i målsætningen er at få så mange points med hjem som muligt hver gang.

Man er dog fuldt ud klar over at man skal i mål inden pointene kommer, og derfor er det i første omgang holdbarhed, man fokuserer på. Mange ting er ændret hos Jaguar teamet i vinterens løb. Specielt i det organisatoriske. Med ankomsten af Bobby Rahal og Niki Lauda, har teamet ændret mange ting i hele organisationen. Nye mennesker er indsat på vigtige poster, holdningsændringer har været - og er stadig - et vigtigt tema.

Men der er nogle små handikaps i teamet. Luciano Burti kommer til en ny bane næsten hver gang. Der har været mange spekulationerne om, hvad der egentlig skete omkring ansættelsen af Pedro de la Rosa. Noget kan tyde på, at teamet skal have arbejdsro til at få de mange ændringer kørt ind i den daglige rytme.

Forud for det malaysiske Grand Prix, har teamet foretaget tests på Silverstone. Disse tests er foretaget af de la Rosa. De to faste kørere har ikke testet, men derimod forberedt sig fysisk på løbet. Specielt Eddie Irvine har været en ret flittig gæst i træningslokalerne. Den høje varme kombineret med en meget høj luftfugtighed, stiller store krav til kørernes fysik.

Eddie Irvine:
"Jeg ser frem til løbet, fordi jeg vandt her for et par år siden, og jeg kom ind på sjettepladsen sidste år for Jaguar. Det betyder måske ikke så meget, men det giver alligevel en helt god følelse. Jeg har ikke testet siden vi var i Australien, så jeg har brugt meget tid på at holde mig i form. Det bliver specielt vigtigt i år, da vi har hørt, at det bliver endnu varmere end da vi var der sidst. Så tidligt i sæsonen er det ikke belejligt med så høje temperaturer, hverken for os eller motorerne. I det mindste kunne vi i Australien se, at motorerne var gode nok. Bilerne virkede meget pålidelige, så forhåbentlig har vi noget at bygge videre på."

Luciano Burti:
"Ligesom det var tilfældet med Albert Park, så har jeg ikke kørt i Sepang før. Banen er endnu en ny og ukendt udfordring for mig, så det gælder om, at lære banen at kende lige fra starten. Selv om løbet i Australien frembød mange vanskeligheder for mig i starten, så er jeg glad for min placering i løbet. Jaguar har gjort meget for at få en stor holdbarhed puttet i bilerne, og det er så op til mig at være i den bedst mulige form for at kunne klare de vanskelige fysiske forhold på banen. Det bliver et meget fysisk krævende løb."

Bobby Rahal:
"Vi har lige siden starten, arbejdet meget hårdt for at få en stor holdbarhed i bilerne. Det er derfor glædeligt at se, at begge biler kom i mål i Australien. Det hårde arbejde i vinterens løb, har kunnet betale sig, og vi kunne med lidt held have fået points i Australien også. Vi har lært meget siden løbet i Australien, og et af de næste mål er at få mere fart i bilerne. Cosworth introducerede nogle nye motorer til løbet i Australien, og de blev godt modtaget af kørerne. Og sammen med udviklingsarbejdet sammen med Michelin, håber vi at få opfyldt nogle flere af de fastsatte mål i løbet af sæsonen. Flytningen af Grand Prix'et til tidligt på sæsonen, er en vigtig faktor. Statistikken siger at det i de sidste 5 år, har det regnet 4 gange den 18 marts. Det kan betyde forhold, som vi håber at kunne drage nytte af."

Foreløbig ser det ud til at de mange ændringer hos Jaguar, både på det ene og andet område, har kastet resultater af sig i positiv retning. Men vi har kun haft et enkelt Grand Prix indtil nu, men mon ikke at Jaguar vil opleve en fremgang i forhold til sidste år, hvor bilen meget sent blev udviklet færdig. Flere ting indikerer at man er bedre forberedt i år.

PDL  


Sepang - McLaren preview

Åbningsløbet i Australien var lidt en blandet fornøjelse for McLaren. Godt nok sikrede David Coulthard sig 2 pladsen i løbet, men til gengæld røg Mika Hakkinen tidligt af banen grundet en mekanisk defekt.

Det var en streg i regningen for McLaren, at Mika Hakkinen røg af banen tidligt i løbet på grund af en defekt i affjedringen i hans bil. Til gengæld har man kunnet glæde sig over, at David Coulthard kørte sig ind på 2 pladsen i løbet, efter at have startet fra en måske skuffende 6 plads.

Siden det australske Grand Prix har kørerne forberedt sig til det malaysiske Grand Prix. Mika Hakkinen har været en tur hjemme hos familien for at være sammen med dem. David Coulthard afholdte nogle få dages ferie i Australien, inden han tog hjem og tog i træningslokalerne. Imens har Alex Wurz testet på Magny Cours i Frankrig. Teamet har lokaliseret og ændret den fejl i affjedringen som forårsagede Hakkinens afkørsel. Wurz har bl.a. testet den nye specifikation som er lavet i affjedringen. Under testen havde han bl.a. selskab af en ny ung kører, Gary Paffett, som er kommet under McLarens vinger. McLaren har ikke oplyst yderligere om, hvad man har arbejdet med under testen, men mon ikke man har opdaget nogle småting hist og her under løbet i Australien, som man har ændret siden og afprøvet.

Mika Hakkinen:
"Jeg sigter efter at score sæsonens første points på Sepang. Alle i teamet er ret optimistiske omkring at jeg får mine første points i år der. Jeg kan godt lide at køre på Sepang, den har en god kombination af sving og hurtige stræk. Det eneste store minus, er at luftfugtigheden er meget høj, men hvis vi sørger for at få væske nok, skulle det ikke være det store problem."

David Coulthard fik sæsonens og teamets første points i år i Australien. Dermed rundede han 300 points i sin karriere. Og han er sikker på at der kommer flere points i hus Sepang.

David Coulthard:
"Vi er klar til at forbedre resultatet fra Australien. Der skal arbejdes hårdt for at gøre dette, men vi er klar. Med de muligheder som Sepang banen giver for at overhale, så skulle det blive et underholdende løb både for os og ikke mindst tilskuerne."

Ron Dennis:
"David demonstrerede i Australien mulighederne i MP4-16 med hans 2 plads. Vi har i hele teamet arbejdet hårdt for at kunne gøre det endnu bedre. Vi har testet på Magny Cours, og vi er i en meget god udgangsposition til Sepang."

PDL  


Sepang - Williams preview

Ralf Schumacher:
"Det er en af de mest moderne baner i Formel 1-kalenderen, dels pga banens udlægning men også fordi faciliteterne omkring banen, såsom tribuner, pit o.lign, repræsenterer en meget høj standard. Sikkerheden er også på højeste niveau med nogle af de bedste "sandkasser" af nyeste generation. Men det gør ikke løbet nemmere, tværtimod er løbet et af de sværeste fordi der er meget høje temperaturer og en ekstrem høj luftfugtighed. Derudover er det vanskeligt at finde den rette linie på denne bane, det vanskeligør også løbet. På trods af det, er jeg glad for at komme til Malaysia. Jeg føj direkte herover fra Australien for at komme væk fra den traumatiske oplevelse i Melbourne."

Juan Pablo Montoya:
"Det Malaysiske Grand Prix bliver et spændende løb specielt pga vejrforholdene med høje temp. og høj luftfugtighed, der skulle give gode betingelser for dækkene. Vores bil, FW23, er konkurrencedygtig i både tørt og vådt vejr, så vi bekymrer os ikke så meget om hvilket vejr det måtte blive i Malaysia. Vor bil har stort potentiale, selvom vi stadig er i starten af sæsonen og vi stadig har mange småting der kan justeres, så om alt går vel tror jeg vi kan være meget hurtigere. Jeg har aldrig kørt på Sepangbanen, umiddelbart ser den meget ud. Jeg har brugt en uge på at studere onboard-optagelser fra sidste års løb, set på telemetridata og kørt en hel del omgange på computerspil, så jeg føler mig klar til banen."

Patrick Head, teknisk direktør:
"Vi var meget skuffede over ikke at gennemføre Melbourne og ikke score point, muligheden var der men det lykkedes desværre ikke. Sepangbanen er en god bane med suveræne faciliteter og en udfordring for kører og bil med en god variation af sving. Ved vores tidligere besøg i Sepang, har vi haft en del problemer, men vi mener nu at have styr på tingene således at vi kan møde banens høje krav. Meget vil afhænge af de nye Michelindæk og deres vejgreb. Dækkene var gode i Melbourne og vores Motor (BMW) levede også op til forventningerne, så vi har god grund til at være optimistiske mht Sepang og resten af sæsonen. Både Ralf og Juan gjorde en god indsats i Melbourne, dog er jeg sikker på at Juan vil forbedre sin startposition yderligere."

Dr. Mario Theissen, BMW motorsportsdirektør:
"Vi fandt hurtigt ud af fejlen med Juan Pablos motor, det var en dårlig forbindelse mellem olietanken og motoren som på et tidspunkt slet ikke forsynede motoren med tilstrækkelig olie. På trods af dette, var det en god indsats i Melbourne, vore motorer var stærke og hurtige og der var ingen tekniske problemer igennem hele weekenden. Dersom ingen af vore biler gennemførte 100% løbsdistance, har vi ikke fået bekræftet stabiliteten, derfor er det vores kerneområde i weekendens løb. Vi har desuden et par forbedringer i baghånden, som vi afprøver i Sepang."

BKP  


Sepang - Benetton preview

Selvom alle hos Benetton var forberedt på en svær opstart i Melbourne, havde man dog håb om en bedre placering end 13 og 14 for henholdsvis Fisichella og Button. Buttons placering skal yderligere ses i9 lyset af hans udgang af løbet få omgange før mål. Ifølge Pat Symonds, teamets sportsdirektør, var den største overraskelse derimod omgangstiderne som lå ca. 3,5 sekunder under sidste års pole position.

Pat Symonds mener dog ikke at vi vil se de samme forbedrede tider i Malaysia, bl.a fordi det var det sidste løb i sæsonen og hele årets udvikling kunne ses ved dette løb. Derudover er Sepangbanen bedre til de mere "bløde" dæk og sammenholdt med de aerodynamiske krav for den nye sæson, vil der utvivlsomt ikke komme de samme forbedringer som i Melbourne.

Teknisk direktør, Mike Gascoyne, erkender at åbningsløbet var dårligt men Renault arbejder hårdt på at forbedre motoren til de næste 2 løb. Han håber at begge biler vil være i stand til at kvalificere sig bedre og derfor stå stærkt når Formel 1 kommer til Europa. Udover motoren vil der også være andre ændringer som forhåbningsvis vil være klar til Malaysia.

" Vi har en ny aerodynamisk pakke, som vi håber bliver taget i brug i Malaysia, hvis ikke, vil den blive testet på chassis no. 4 i Barcelona og dernæst indsættes i Brasiliens Grand Prix. I ugens løb har vi testet i Silverstone med Mark Webber, hvor både dæk og elektroniske systemer blev gennemprøvet. Til det kommende løb, skulle vi gerne have et par ændringer klar, således at vi er forberedt på de høje temp. og luftfugtigheden. Vores mål er stabilitet og begge biler i mål på et konkurrencedygtigt plan.

Tidligere har vi set 2 stop strategier i Malaysia, det kunne godt gentages, da vi ofte oplever ekstreme temp. og fugtighed som forårsager stort stress/slid på både kører og bil.

Gordon Poulsen

Sepang - Honda preview

Det er nu 5 måneder siden Honda sidst kørte på Sepang banen i Kuala Lumpur, Malaysia. Honda står overfor en anderledes udfordring da klimaet lige nu er meget varmt og fugtigt. Denne blanding kan slå enhver motor ud ret tidligt, så der arbejdes på højtryk for at sikre at både Jordan og BAR vil være i stand til at fuldføre med Hondas RA001E V10 motor.

De Honda drevne biler så utroligt stærke ud i Melbourne, og begge hold lader til at have kæmpe potentiale. Mon ikke Williams skal finde på noget genialt for ikke at slutte som 5'er i konstruktørernes VM? Jordans Heinz Harald Frentzen kørte et blændende løb, indtil hans kontrovers med Rubens Barrichello, men formåede alligevel at kæmpe sig tilbage til en 5. plads. Olivier Panis i BAR raceren kørte også et godt og stabilt løb, men blev fik en tidsstraf efter at have overhalet under gult flag, hvilket vel er retfærdigt nok. Jarno Trulli og Jacques Villeneuve fik ikke det store ud af løbet, men formåede alligevel at imponere ved at køre hurtigt og stabilt under træning og kvalifikation.

"Kombinationen af varme og fugt som kendetegner Kuala Lumpur, giver os en lidt anderledes udfordring hvad kortlægningen af motorerne angår til denne lejlighed", siger Kazutoshi Nishizawa, Teknisk Chef for Honda Racing Development. "Sepang har blandede karakteristika hvilket kræver andre styrker fra en motor - der er to lange lige stykker som kræver rå kraft mens resten af banen er ret teknisk, til hvilket køreren behøver fremdrift fra hans motor."

Sidste år havde Honda et rimelig godt løb, da Jacques Villeneuve sluttede som nr.5 og scorede 2 point til Honda. Honda har tilsyneladende skabt en rigtig god motor, den er både kraftfuld og holdbar. Ved Silverstone testen 8-9 marts kørte Jordans testkører, Ricardo Zonta, 140 omgange uden motorbesvær. For at gøre en lang historie kort, så ser det ikke så ringe ud endda for Honda forud for det malaysiske Grand Prix.

RS  


Sepang - Arrows preview

Efter et lille pust, er det igen blevet tid til at køre Formel 1. Arrows teamet er taget videre til Malaysia i et forsøg på at få skrabet nogle point til sig.

Teamet mener selv at de havde et godt løb i Melbourne, men det blev ikke omsat i point. I det mindste er racerne holdbare (så længe Bernoldi dog ikke knalder dem i muren…) Teamet har testet tre dage på Silverstone hvor det har været Johnny Herbert der har været i aktion. Det er dog primært med fremtidige forbedringer for øje – blandt andet traction control.

Jos Verstappen
"Jeg kan virkelig godt lide Malaysia og kan altid godt lide at tage dertil. Det er en god bane, og jeg må sige at jeg foretrækker permanente bane frem for gadebanerne vi kører på. Forhåbentlig vil Sepang passe bedre til A22'eren end det var tilfældet i Australien, hvor vi ikke var så glade for vores præstation. Vi ved at vi skal forbedre raceren. Teamet har arbejdet på Silverstone mellem de to første løb, så lad os håbe de har fundet løsningen."

Enrique Bernoldi
"Sepang er endnu en bane som jeg aldrig har kørt på, men jeg har gjort mit hjemmearbejde, ved at studere banens layout og se på data. Jeg ved det bliver et hårdt løb på grund af varmen og fugtigheden, men jeg er sikker på at jeg er stærk nok, og har trænet hårdt siden vi forlod Australien. Jeg håber selvfølgelige på et bedre løb end det jeg havde i Melbourne, og jeg var arbejdet hårdt for at nå det."

Tom Walkinshaw
"Jeg tror at vi kan tage til Malaysia i en god ånd. Jos' fuldførelse i Melbourne viser at vi har en solid racer, og Asiatech-motoren kørte en hel løbsdistance uden holdbarhedsproblemer. Teamet har testet med Johnny på Silverstone i denne uge for at få bugt med de problemer vi havde i Australien. Malaysia bør passe A22'eren lidt bedre end banen i Albert Park, så vi håber på en god slutning, og måske – hvis heldet er på vor side – at få nogle point."
BB  


Sepang - Sauber preview

Sauber-drengene Nick Heidfeld og Kimi Raikkonen er mere sultne end nogensinde før! Hos Sauber-teamet har man virkelig troen på, at den store succes fra Australien kan gentages. Begge kørere sluttede i top-6 i Melbourne, og dette resultat vil Sauber naturligvis gerne forbedre foran deres "hjemmepublikum" i Malaysia. Saubers største sponsor, Petronas, har hjemmebane i Malaysia, og derfor vil der naturligvis være en ekstra ære i at yde en god præstation i den kommende weekend.

Nick Heidfeld har kørt på banen én gang før, hvorimod Kimi Raikkonen aldrig har haft fornøjelsen af dette. Heidfeld glæder sig, hvilket han gav udtryk for således: "Sepang er en virkelig god bane, og det er også en vigtig bane set med holdets øjne, så jeg glæder mig virkelig til løbet. Jeg er mere selvsikker efter at jeg scorede mine første VM-point i Australien. Vores bil, C20, var både meget hurtig og driftssikker, og jeg håber, at vi kan sikre os et lignende resultat".

At Raikkonen aldrig har fyret den af i Sepang før, er åbenbart ikke noget problem for den 21-årige finne: "Sepang er endnu en ny bane for mig. For at være ærlig, så har jeg altid haft let ved at lære nye baner at kende. Jeg nød virkelig mit første løb i Melbourne, og det føltes fantastisk at score mit første VM-point i første forsøg. Ligenu vil jeg bare køre ræs igen. Dette er bare endnu et løb for mig. Jeg vil meget gerne fortsætte med at score point. C20'eren var yderst konkurrencedygtig i Australien, og den er godt klædt på til Sepang."

Mere beskeden var holdets tekniske direktør, Willy Rampf: "Efter Red Bull Sauber Petronas' succesfulde start på sæsonen, ser hele holdet frem til vores hjemme-grand prix, det 3. Petronas Grand Prix i Malaysia. Dette grand prix, Sepang, er en meget moderne bane med høje sikkerheds-standarder. Banen har nogle mellem-hastigheds sving og nogle meget snævre chikaner, som gør det yderst interessant. Ligeledes kan kørere overhale på de to langsider på denne bane".

Det skal blive spændende at se, om Sauber-holdet kan leve op til dels de mange store ord, men også til den flotte præstation i Melbourne forrige weekend. Om ikke andet kan de måske være med til at skabe lidt panik i de fine herrers selskab...Ferrari og McLaren watch out!

SHN

Sepang - Odds

Så er odds'ne til det Malaysiske Grand Prix 2001 klar, det er William Hill, der har offentliggjort tallene. I toppen har de Michael Schumacher som vinder, og Ferraris 6. sejr i træk.

Plac. Kører Odds
1 Michael Schumacher 11/10
2 Rubens Barrichello 9/1
3 Mika Hakkinen 5/2
4 David Coulthard 10/3
5 Heinz-Harald Frentzen 20/1
6 Ralf Schumacher 28/1
7 Jarno Trulli 33/1
8 Juan Pablo Montoya 40/1
- Jacques Villeneuve 40/1
10 Olivier Panis 50/1

BKP  


Sepang - Jordan preview

Både Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli tog tilbage til deres hjem i Monaco, efter det Australske Grand Prix. Her har Heinz-Harald nydt tiden sammen med sin familie, og holdt formen ved lige. Jarno var kun hjemme en dag, før han fløj til Maldiverne, hvor han stod på ski sammen med Italiens tidligere verdensmester Alberto Tomba.
Begge kørere har planlagt at vende tilbage til Malaysia i god tid, for at kunne nå at akklimatisere.

Heinz-Harald Frentzen:
”Personligt glæder jeg meget til at komme tilbage til den mest moderne racerbane i hele verden. Folket i Malaysia er meget imødekommende, og er glade for at se Formel-1.
Jeg ser frem til dette løb, og jeg synes at Malaysia er et af de mest innovative og multikulturelle lande i Asien. Sepang banen har mange hurtige sving, og er krævende at køre på. Varme og fugtighed gør at denne bane er vanskeligere at køre end andre baner.
For at få et godt set-up, så skal vi bruge alle de tekniske dele vi kan skaffe, for at få så meget downforce som muligt. De sværeste steder på Sepang banen, er som jeg husker det, sving 7 og sving 8, da de er meget tekniske krævende.”

Jarno Trulli:
”Jeg elsker at køre på Sepang banen, da den er meget mere udfordrende end så mange andre baner. Det er en bane hvor man hurtig finder en rytme, men den ekstreme varme gør det meget fysisk hårdt at køre her.
Jeg har brugt de sidste par dage på at træne på Maldiverne, så jeg kan være i den bedst tænkelig form, forud for weekendens Grand Prix løb i Malaysia. Jeg tror at dette løb kan hjælpe os meget i forståelsen af raceren udviklingsmuligheder.”

BKP  


Sepang - Ferrari preview

Mens Michael Schumacher har nydt en kort ferie mellem Grand Prixet i Australien, og den kommende weekends Grand Prix, så har Rubens Barrichello brugt tiden på at teste på Ferraris testbane i Fiorano. Rubens Barrichello har testet racernes driftsikkerhed, og han har også afprøvet nogle nye ting til raceren.

Michael Schumacher:
”De 2 gange vi har kørt på banen, har altid været til sidst på sæsonen. Denne gang skal vi køre i marts, og det forlyder at det er meget varmere og meget mere vådt på denne årstid. En ting er sikkert, og det er at det bliver et meget hårdt fysisk løb, men det er det samme for alle kørere, men jeg er ikke nervøs for om jeg kan klare strabadserne, for jeg har aldrig været i bedre form. Jeg har selvfølgelig nogle ”varme” minder fra Sepang, men selv om det er en meget krævende bane, så er det også den mest sikre bane i hele cirkuset.
Jeg vil meget gerne lave et hat trick med Ferrari, og det ville være dejligt at sætte 10 point ind på kontoen.
Vi fik vist i Australien at Rubens og jeg begge er meget hurtige, og at raceren er pålidelig, men det bliver svært at gentage succesen i Malaysia- specielt hvis vejret begynder at drille.”

Rubens Barrichello:
”Vi har nogle aerodynamiske ændringer til løbet på Sepang. Vi har også arbejdet med driftsikkerheden af alle racerens komponenter.
Malaysia vil være meget varmt, og meget fugtig, og det vil sætte både racerene og kørerne under ekstreme betingelser.
Jeg var ikke tilfreds med løbets udfald i Australien, men jeg syntes dog at der var meget positivt i løbet, og jeg ser frem til næste løb, hvor jeg vil køre for at Michael skal vinde løbet.
Det bliver mærkeligt at komme tilbage til Sepang banen, for det var her vi havde en helt fantastisk fest, da vi sikrede begge verdensmesterskaber.”

BKP  


Sepang - 1. fri træning

Det var Rubens Barrichello og Michael Schumacher der førte an i den første fri træning forud for Malaysias Grand Prix.

Rubens Barrichello var den eneste kører der kom under 1:40 tider, og han sluttede 0,621 sek. foran Michael Schumacher som kom på 2. pladsen.
Så det blev altså Ferrari på de to første pladser.

I de sidste minutter af denne fri træning lykkedes det Jarno Trulli i Jordan at komme op på 3. pladsen og McLaren køreren David Coulthard kom på 4. pladsen.

På 5. pladsen kom så den bedst placerede Michelin kører, det var Jaguaren med Eddie Irvine, som dog sluttede denne fri træning af med en defekt jaguar holdende ude på banen.

6. pladsen den besatte Heinz-Harald Frentzen i sin Jordan, og på 7. pladsen kom Mika Hakkinen i hans McLaren.

AN  


Sepang - 2. fri træning

Dagens 2. fri træning sluttede med en Jordan på 1. pladsen. Jarno Trulli blev med tiden 1:38,846 den hurtigste mand på banen.

Bag ham kom de to Ferrari kørere Michael Schumacher og Rubens Barrichello. Schumacher var 0,083 sek. langsommere end Trulli.

På 4. pladsen kom David Coulthard i hans McLaren og på 5. pladsen Eddie Irvine i hans Jaguar.

Mika Hakkinen havde kørt sig en plads frem i forhold til første fri træning, og sluttede på 6. pladsen.

AN  


Sepang - Sikkerheden

Ovenpå den alvorlige ulykke i Australien, er der meget fokus på sikkerheden. Weekendens Grand Prix vil blive fulgt meget nøje af flere instanser.

Det er aldrig rart med ulykker, og da slet ikke når resultatet er med dødeligt udfald. Officials ved Grand Prix'et på Sepang banen, har fået indskærpet flere ting som de skal være opmærksomme på. Eksempelvis må de ikke gå uden for hegn eller afspærring, uden at det er absolut nødvendigt. De har ligeledes fået at vide, at de altid skal se imod kørselsretningen. Det er der faren kommer fra. Eneste undtagelse er de officials, som markerer med gule flag, de er nødt til også at skal følge med i hvad der sker længere henne ad banen. De officials som ikke har flagpligter, skal under faser med gule flag, også holde med deres kollegaer som står med flagene. Er deres opmærksomhed rettet mod en afkørsel eller ulykke, kan de ikke se hvad der kommer imod dem. Men ellers kan man ikke gøre ret meget mere med så kort varsel. Heldigvis er der de fleste steder på Sepang banen ret gode afkørselsmuligheder, og dermed langt ud til barrierer og hegn.

Flere og flere i Formel 1 blander sig nu i debatten. Eksempelvis Jean Todt og Jackie Stewart.

Jean Todt:
"Det var en forfærdelig ulykke. Man kan ikke gøre noget når 2 biler kolliderer, og den ene bliver luftbåren. Det er vanskeligt at forbedre sikkerheden, når vragdele flyver igennem luften. Der er grænser for hvordan sikkerheden kan forbedres på og omkring banen. Hvornår er et sikkerhedshegn højt nok? Der hvor de største fremskridt er sket, er omkring kørernes sikkerhed."

Jackie Stewart:
"Jeg har fået mange breve i den seneste uge, med mange forskellige forslag om ændringer. Et par af dem går på, at officials skal bære en slags skudsikker vest. Men også andre forslag er kommet frem. Man kan måske forhøje nogle hegn her og der, men hvor høje skal de være? Hvordan skal officials beskyttes? Skal de sidde i et bur med direkte adgang til banen, eller i et bur med hegn for? Deres opgave er trods alt at være ved banen i tilfælde af den ene eller anden ulykke. De skal reagere hurtigt og være ved ulykkesstedet hurtigst muligt. Hvordan beskytter man publikum imod vragdele? De kan flyve utroligt langt væk fra ulykkesstedet, alt afhængig af farten. Jeg er sikker på at FIA og sikkerhedskommisionen ser meget alvorligt på alle disse spørgsmål, og så hurtigt som muligt indfører tiltag der skal øge sikkerheden."

PDL  


Sepang - Arrows frie træninger

De to Arrows kørere sluttede på 15. og 18. pladsen, så de var ikke helt med fremme på beatet. De havde flere problemer - blandt andet med motor- og koblingsproblemer.

Jos Verstappen
"Først og fremmest vil jeg gerne takke mine mekanikere for at udføre et fantastisk arbejde. Motorskiftet mellem de to træninger var det hurtigste de har gjort indtil videre. Sensorproblemet i den første træning gjorde at vi næsten mistede tiden på banen til morgen, så i eftermiddagen blev brugt til at evaluere dæk. Vi er stadig langt væk når det kommer til set-up, så der er meget arbejde at udføre der, men forhåbentlig kan vi hente det tabte ind i morgen."

Enrique Bernoldi
"Vi havde et problem med koblingen til morgen hvilket reducerede vores banetid. Til eftermiddag var vi i stand til at køre mange omgange, hvilket er nødvendigt for mig for at lære banen. Jeg vil gerne takke mine mekanikere for deres hurtige arbejde i disse svære forhold. Ligesom Jos har vi stadig meget arbejde med set-up og håber at finde farten i morgen."

Mike Coughlan
"Vi er skuffet over at vi mistede den første træning i dag, men vi kom os. Vi koncentrerede os om at sammeligne dæk i eftermiddag, og ser frem til at komme videre i morgen."

Guy Audoux, Asiatech
"Efter deres strøgede morgentræning, havde begge kørere end omfattende eftermiddag i heden på Sepang. De kørte hver godt 20 omgange og gav teamet vigtig information til morgendagens kørsel."
BB  


Sepang - Sauber frie træninger

De to Sauber-kørere sluttede i midten af feltet - Heidfeld som nummer 12 og Räikkönen som nr. 14.

Nick Heidfeld
"Alt køre meget glat for mig i dag, så jeg var i stand til at fokusere på at sætte raceren op. Selv varmen var ikke årsag til nogle problemer. Til morgen forbedrede vi raceren og jeg var glad for den, men til eftermiddag forsøgte vi os med nogle ændringer, og racerens balance var ikke så god."

Kimi Räikkönen
"Det er en rar bane, og det er ikke noget problem at lære den at kende. Jeg mener jeg har haft en rimelig dag, når man tager i betragtning at det er første gang jeg er her, men vi skal arbejde på set-up. Jeg havde for meget understyring og generelt virkede raceren nervøs. Det bliver i orden i morgen."

Peter Sauber
"Efter en god start til morgen lavede vi nogle ændringer på racerne, men var ikke i stand til at forbedre os. Vores hovedmål var forberedelse til løbet, når man tænker på at det er det varmeste løb i kalenderen. JEg mener at vi havde en god retning til de frie træninger og kvalifikationen i morgen."
BB  


Sepang - McLaren frie træninger

De to McLaren-kørere nåede ikke frem i det forreste geled, og det var David Coulthard der satte 4. bedste tid, mens Mika Hakkinen blot blev nummer 6 i fredagens træning.

David Coulthard
"Der er ingen tvivl om at det er meget varmt her, og det bliver et hårdt løb på søndag. Vi har lavet meget arbejde i dag, men vi har en del vej tilbage inden jeg er glad for raceren. Det er dog lørdagens kvalifikation der tæller, hvor vi kan se hvor vi er i forhold til vores konkurrenter."

Mika Hakkinen
"Vi har nogle problemer med at finde den rigtige balance i raceren så det passer til denne bane. Hovedproblemet er manglende vejgreb i fronten, hvilket betyder at raceren er svær at køre. Vi skal studere data og finde frem til hvor vi kan forbedre. I dag er det fri træning, om man ved ikke hvor meget benzin som konkurrenterne kører med."

Ron Dennis
"Vi har haft mere produktive træninger end dem i dag. Kørerne og deres ingeniører har ikke fundet balancen endnu, hvilket altid er svært at finde på denne bane."

Norbert Haug
"Vi har arbejdet på vores opsætning til løbet og har ikke nået vores mål, men i morgen er det atter end dag til at forbedre vores racere."
BB  


Sepang - Arrows kvalifikation

Efter en utilfredsstillende kvalifikation for OrangeArrows teamet, sluttede Jos Verstappen og Enrique Bernoldi på en henholdsvis 18. og en 19 plads på gridden.

Jos Verstappen:
"Jeg havde en meget frustrerende kvalifikation. Vi var ikke i stand til at eliminere den understyring jeg har haft hele weekenden, så det var svært at presse raceren til det yderste. Derudover manglede vi også motorkraft.
Pga. af den dårlige kvalifikation, så bliver det svært i morgen, men vi vil selvfølgelig gøre vores bedste."

Enrique Bernoldi:
"Raceren er blevet bedre hen over weekenden, men vi er meget langt fra at have den perfekte racer til morgendagens løb.
Jeg havde en god omgang i mit sidste forsøg, men jeg blev blokeret af Raikkonen, men jeg glad for at jeg er kommet tættere på min holdkammerat, og jeg håber at alt går som det skal i morgen."

Mike Coughlan:
"Vi er meget skuffede. Vi har meget arbejde forude, men vi ved nu hvor vi skal bruge kræfterne, for at kunne forbedre vores resultater. Vi skal teste i Barcelona næste uge, og da vil der være nogle nye dele klar til raceren. De skulle meget gerne kunne forbedre vores præstation ved det næste Grand Prix i Brasilien."

Guy Audoux:
"Endnu en lærerig dag for Asiatech. En 18. og en 19. plads på gridden, viser ikke det rigtige billede af racerens kunnen, men vi arbejder videre med at forbedre den.
Morgendagens Grand Prix vil være en hård test, både for kørerne, men også for materiellet. Efter løbet vil vi have nogle gode og brugbare data, som vi kan arbejde videre med, så vi kan forbedre motoren, og dermed hele teamet."

BKP  


Sepang - Williams kvalifikation

For anden gang i træk, skal Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya starte fra henholdsvis 2. og 3. startsrække på gridden. Ralf Schumacher sluttede på 3. pladsen, mens Juan Pablo Montoya sluttede på en 6. plads.

Ralf Schumacher:
"Jeg er meget positivt overrasket. Jeg havde ikke regnet med at slutte så højt oppe på gridden, specielt efter de frie træninger i går. Jeg havde indtil flere gode forsøg, men specielt det 3. forsøg var godt, og det var helt klart at vi havde en god racer og opsætning. Jeg kan ikke forestille mig at vi kan køre fra Ferrari og McLaren i morgen, mest fordi at Michelin aldrig har testet på denne bane. Jeg er dog sikker på at vi vil score point i morgen, noget vi ikke kunne præstere i Melbourne.
Den største forskel mellem løbet i Australien og her, er dækkene. Dækkene er meget bedre, og passer bedre til denne bane, end de gjorde til Albert Park.
Det var sjovt at kæmpe mod min bror, og jeg kan levende forstille mig, hvordan vores forældre har haft det der hjemme, hvor de har fulgt den tætte kamp mellem os."

Juan Pablo Montoya:
"Jeg er meget glad for min 6. plads. Jeg kunne godt have placeret mig bedre, men på mit sidste forsøg blev ødelagt, da jeg havde et spin på omgange før mit flying lap.
Når man tænker på hvordan mine frie træninger gik i går, så er jeg yderst tilfreds med dagens resultat."

Patrick Head:
"Det er helt klart at vi er tilfredse med dagens kvalifikation. Jeg er specielt tilfreds med Ralfs kvalifikation. Han forbedrede sig gang på gang, og fik det bedste ud af raceren hver gang.
Vi er meget imponerede over Michelin dæk, og selvfølgelig også BMWs motor, som har vist sig at være meget stærk og driftsikker.
Juan lavede også en god kvalifikation, især når man tænker på hvor lidt træning han havde i går."

Gerhard Berger:
"Det var sjovt at se Schumacher brødrene duellere om pole position. Dette viser hvor stærkt teamet er, og det viser også at alle i teamet har ydet deres bedste. Jeg glæder mig til løbet i morgen, og jeg tror at vi i løbet af sæsonen vil være i den forreste række på gridden."

BKP  


Sepang - McLaren kvalifikation

West McLaren Mercedes team vil starte søndagens Malaysiske Grand Prix, fra en 4. og en 8. plads. Mika Hakkinens tid var på 1:36.040, mens David Coulthards tid var på 1:36.417.

Mika Hakkinen:
"Det er klart at jeg er skuffet, over at skulle starte i anden række på gridden. Vi havde nogle problemer med raceren, som havde indvirkning på vores tider i den sidste sector. Vi ved hvad problemet er, men har bare ikke kunne løse det endnu. Jeg ser frem til søndagens løb, og glæder mig til at gennemføre det første løb for mit vedkommende."

David Coulthard:
"Vi kæmper en hård kamp for at finde den rette balance i raceren. Pga. at vi ikke har fundet den rigtige balance i raceren, så har jeg ikke kunnet presse raceren til det yderste, og derfor var jeg nødt til at køre defensivt, ellers var jeg røget af banen. Vi lider lige nu under, at vi ikke har mulighed for at teste raceren godt nok, men jeg er sikker på at vi nok skal have løst problemet til i morgen. Jeg tror at det vil gå godt i morgen, da jeg ved at jeg er hurtigere end en del af de kørere der ligger foran mig, men det bliver svært, for det er meget svært at overhale på Sepang Banen."

Ron Dennis:
"Kørernes kommentar siger vist det hele.
Vi har lavet forbedringer på racerne hele weekenden, og vi skal nok få løst de sidste problemer til i morgen, og jeg er også sikker på at vi vil gøre det godt i morgen."

Norbert Haug:
"Kavlifikations resultatet er ikke tilfredsstillende for os. Vi skal helt sikkert forbedre os på en række punker hvis vi skal gøre os håb om noget stort i morgen, men jeg ved at teamet er i stand til at løse problemerne, så vi igen kommer til tops."

BKP  


Sepang - lørdagens pressekonference

Efter den spændende kvalifikation fik vi en ret uventet top-tre i den efterfølgende pressekonference, bestående af M. Schumacher (Ferrari), Rubens Barrichello (Ferrari) og Ralf Schumacher (Williams).

Spg.: Michael, hvordan er det at kæmpe mod din bror snarere end McLaren?
Michael Schumacher: Ret sjovt! Jeg synes vi skal fortælle ham at han er så ung, og at tingene bør bygges langsomt op...[griner]. Nej, han klarer det godt, og det er fantastisk at se ham der. [Williams-]teamet og han har bygget noget op, som de kan være stolte af, og de har givet os en god modstand. Ærlig talt - hvor modstanden kommer fra betyder ikke noget i sidste ende, når vi racer. Jeg vil hellere se ham [Ralf] der end en anden, fordi vi kender hinanden godt fra tidligere, og vi ved hvordan vi skal håndtere hinanden under løbet. Så jeg ser frem til det, men på banen vil [Ralf] være en konkurrent.

Spg.: Apropos konkurrence, er du overrasket over hvor dårligt McLaren har klaret det denne eftermiddag?
MS: Fjerde, kalder du det for dårligt?? Tidsforskellen er overraskende stor. I morges så de rimeligt konkurrencedygtige ud, men de faldt tilbage af en eller anden årsag. Men vi så sidste år, at de ikke fik kvalifikationen på plads, og derefter gjorde det godt i løbet. Så Mika [Hakkinen] er stadig i en god position for at få et godt løb. For David [Coulthard] er det en smule mere svært fra 8. position, men sådan kan det gå.

Spg.: Hvis vi vender tilbage til dig: Du har sat voldsomt hurtige kvalifikationstider og derefter næsten sat dig tilbage i garagen for at vente på at nogen skulle [angribe] dine tider. Det så lidt mere vanskeligt ud i dag. Ændrede du konstant på bilen?
MS: Ikke så meget, nej. På min første tur i dag, ville det have gjort min situation langt mere komfortabel, hvis ikke jeg havde haft problemer. Men grundet dette, blev vi nødt til at foretage adskillige ændringer for at gøre op for [den tabte] tid. Jeg vidste at min sidste tur kunne blive hurtigere - grundet visse omstændigheder - så vi koncentrerede os alle om at få det hele på plads til den sidste tur.

Spg.: Rubens, tillykke med andenpladsen. Igen forbedrede du dig stille og roligt. Foretog du mange ændringer?
Rubens Barrichello: Ikke rigtigt. Jeg mener, jeg lavede fejl på min første to ture. Jeg lavede nogle ændringer på bilen , som jeg ikke havde held med, så da jeg havde taget [den rigtige] retning var jeg meget mere komfortabel med bilen på den tredje tur, og jeg vidste også, at jeg havde alt [parat] til den sidste tur. Det var ret tæt, og jeg er virkelig glad. Jeg synes det var en god omgang - tingene faldt bare på plads, og det er ret rart.

Spg.: Det var i hvert fald varmt, men det var også bemærkelsesværdigt under kvalifikationen, at vinden så ud til at tiltage. Havde det nogen som helst indvirkning på bilen?
RB: På en måde kunne man se, at vi kørte hurtigere én vej [rundt på banen] og langsommere den modsatte vej. Du bliver blot nødt til at have i hovedet, at fordi du har vinden i ryggen, kan det have nogen indvirkning på bremsepunktet. Det er faktisk alt. Bilen virker til at være rigtig god, jeg er med [hvor det gælder] og giver min ven her [M. Schumacher] mere modstand end sidste år. Så det er jeg ret tilfreds med.

Spg.: Ralf, jeg tror, at vi er lidt overraskede over at se dig her i dag på tredjepladsen, men er du selv overrasket?
Ralf Schumacher: jeg er bestemt overrasket. Jeg mener, efter vores indsats i går, troede jeg ikke, at vi var i nærheden af denne position. Vi er tættere på Ferrari end vi havde forventet. Men det er blot i kvalifikationen. Jeg tror, at vi havde en god 'pakke' i dag. Jeg fik også en god omgang. Jeg ser os ikke køre mod [Ferrari] eller McLaren i morgen, men vi vil forsøge vores bedste, for at score nogle point mere.

Spg.: Taget i betragtning hvor hurtig du har været - du fik faktisk tre gode omgange - hvorfor ser du ikke dig selv i stand ti

ISH  


Sepang - Jaguar kvalifikation

Kvalificeret midt i feltet. Dermed holdt de løfter som Eddie Irvine har udtalt i løbet af de foregående dage.

Ikke så mange så ret meget til Jaguar og for øvrigt ret mange af de andre teams i dag under kvalifikationen til morgendagens Grand Prix. Al fokus var på Ferrari og Ralf Schumacher i Williams. Der var lagt op til en ren broderduel, men det gik ikke helt som mange håbede.

Eddie Irvine har tidligere sagt, at Jaguar nok ikke ville være så højt oppe af listen efter kvalifikationen. At det så gik i dag som det gjorde, var tilgengæld heller ikke hensigten. En 12 plads blev det til for Irvines vedkommende.

Irvine:
"Jeg fik faktisk ikke den rigtige omgang i dag. I mit sidste forsøg, blev jeg forhindret af Villeneuve, da jeg kom til sidste sving. Jeg troede han også var på en hurtig omgang, men i stedet bremsede han meget ned for at køre i pit. En mand med hans erfaring, burde vide bedre, men jeg på den anden side set heller ikke, at det ville have haft den store indflydelse på min placering."

Luciano Burti kom endnu engang til en ny bane, og klarede det vel egentligt fint. Burti kom ind på 15 pladsen. Efter kvalifikationen sagde Bobby Rahal bl.a.: "Selvfølgelig er jeg skuffet over at vi ikke kunne køre hurtigere. Udfra feedbacken fra de frie træninger, havde jeg håbet på at se begge vore biler i top 10, eller i hvert fald bedre end dette. Uheldigvis hindrede Villeneuve Irvine på hans sidste omgang, men det er hvad der kan ske, og det skal ikke bruges som nogen undskyldning. Vi fik bare ikke det maksimale ud af det i dag. Vi vil i aften og nat arbejde hårdt for at analysere dagens data, og prøve at få noget bedre ud af det i morgen."

PDL  


Sepang - Sauber kvalifikation

Et af samtaleemnerne siden det australske Grand Prix, har været om Sauber kan forsætte det de satte i gang på Albert Park.

Forudsætningerne er ganske anderledes i Malaysia, hvor højere temperaturer og en væsentligt højere luftfugtighed skaber andre betingelser for motorer og kørere. Sauber teamet har sikkert også haft nogle forhåbninger om at skabe et godt resultat. Resultatet af dagens kvalifikation betød dog startplaceringer som nr. 11 og nr. 14 for henholdsvis Nick Heidfeld og Kimi Räikkönen. Resultatet var lidt blandede følelser.

Nick Heidfeld:
"Bilen var ret god i dag, man håber dog altid på at kan finde lidt ekstra ved at ændre setuppet. I de første 2 runder kørte jeg med raspede fordæk, og i den 3die med nye dæk, men de var ikke så gode. Det hele var med os i Melbourne. Vi er gode i racetrim, så én 11 plads er ikke så dårlig et udgangspunkt."

Kimi Räikkönen:
"Det har været en noget frustrerende dag. Bilen kørte fint i formiddags, vi ændrede dog lidt for fjerne noget understyring. Jeg satte min bedste tid i min anden runde, men jeg kunne måske have sat en bedre tid i mit 3'die forsøg, hvis der havde været for meget trafik. Til sidst blev jeg kaldt ind til teknisk undersøgelse, og det forsinkede så meget at vi ikke kunne nå et 4'de forsøg."

Peter Sauber:
"Vi har været i stand til at forsætte den samme præstation hidtil som i Australien. Desværre fik vi ikke denne gang en top 10 kvalifikation. Men det er ok. Vi kan godt skabe et godt løb fra hvor vi er i feltet."

PDL  


Sepang - Benetton kvalifikation

Hos Benetton er der skuffelse at spore efter dagens kvalifikation. Det virker som om, at den nye konstellation, Benetton/Renault ikke i øjeblikket er den perfekte løsning.

Det var ikke den bedste side, at teamet fik vist sig fra under dagens kvalifikation. Man fik ikke udnyttet tiden ret godt i dag pga. flere problemer med bilerne.

Fisichella:
"Jeg er yderst skuffet, jeg fik faktisk kun en kvalifikationsrunde. Min tanke var at det er fordi det er i starten af sæsonen. Jeg ved at det kan gøres meget bedre. Jeg blev nødt til at afbryde mit andet forsøg, og under det tredje forsøg blev jeg nødt til at afbryde. Det var øjensynligt et problem med bilen, selvom vi endnu ikke ved hvad det er. Det blev besluttet at jeg skulle prøve i reservebilen, men den var sat op til Jenson, og selvom mekanikerne gjorde alt hvad de kunne, så kom jeg desværre for sent ud, til at jeg kunne nå at få en omgang på banen."

Jenson Button:
"I mit første forsøg, var jeg nok lidt for forsigtig, samt at der også var noget overstyring i de hurtige sving. Der blev så lavet nogle ændringer til mit andet forsøg, hvilket forbedrede balancen i bilen. Vi blev ved med at arbejde i den retning, men jeg føler ikke at vi har fået det bedste ud af bilen endnu, så jeg er meget skuffet over 17 pladsen."

De 2 Benetton kørere starter med Fisichella fra 16 pladsen, og Jenson Button fra 17 pladsen.

PDL  


Sepang - Prost kvalifikation

Prost teamet har en 9 plads med i bagagen fra Albert Park. En bedre motorer end sidste år, men passer bilen til banen?

Lørdagen var fra starten præget af flere uheldige episoder. Motoren i Mazzacanes bil fik lyst til at lege med, og startede med en lille brand. Alesis bil havde problemer med nogle ting på undersiden af bilen, og det forsinkede også. Kvalifikationen sluttede med Alesi på én 13 plads, og Mazzacane på én 19 plads. I første omgang fik han én 20 plads, men pga. Bernoldis deklassificering rykkede han en plads frem.

Jean Alesi:
"Dagens resultat viser en ret stor fremgang i forhold til Australien. Vi er ved at nærme os det vi testede den til i vinter. Den er dog relativt vanskelig at køre på lige netop denne bane. Vi skal give den alt hvad den kan i morgen. Jeg er dog ganske fortrøstningsfuld, og jeg ved at der er masser af plads til yderlige udvikling og forbedringer. Dagens resultat viser at vi bevæger os i den rigtige retning."

Gaston Mazzacane havde også problemer med bilen, men fandt dog til sidst næsten et sekund og forbedrede sin placering.

Mazzacane:
"Det har været en svær dag for mig i dag. Det gik meget fint i morges, hvor vi hele tiden fandt forbedringer i setuppet. Vi forsatte med yderligere modifikationer under kvalifikationen. Vi fandt næsten et sekund, men efter at vi havde lavet yderligere ændringer, havde jeg kun en omgang tilbage."

Alain Prost:
"Vi har lært meget ved dette andet løb allerede. Først og fremmest, så passer dækkene rigtig fint til denne bane. For det andet, selv om vi har kæmpet med at finde en ligeså god balance i bilerne, som vi havde i vinters, så kender vi nu mere til denne forskel. Jean har konstant forbedret sin præstation siden i morges, og vi er tilfredse med den placering han har opnået. Gaston derimod har haft flere problemer med at finde det rette setup til kvalifikationen. Specielt i de hurtige sving, kørte han for langsomt. Vi er ret sikre på at vi nu kan finde den rette balance i bilen til morgendagens løb. Vi har fået mange informationer som vil hjælpe os. Holdbarhed og pålidelighed er nøglestenene på denne bane, og vil gøre den store forskel i morgen."

PDL  


Sepang - Sauber race

Var der nogen der var skuffede, var det kørere og hele personalet hos Sauber. En meget hurtig exit for begge kørere, var man opnåede i Malaysia.

Efter den flotte sæson i Australien, kom man ned på jorden igen i Sauber teamet. Man havde ganske vist ikke opnået verdens bedste startplaceringer, men alligevel lige uden for top 10, så forhåbningerne var i behold til dagens Grand Prix. Begge kørere udgik dog inden for løbets første 4 omgange.

Kimi Räikkönen:
"Jeg er meget skuffet over at mit løb var færdig allerede inden første sving, især da bilen kørte rigtig godt under formiddagens warmup. Et eller andet i transmissionen gik i stykker."

Nick Heidfeld:
"Løbet var godt nok helt i starten, da det kun dryppede lidt i starten. Men så kom regnen inden for et sekund på den 3 eller 4 omgang. Vi var mange der blev ofre for aquaplaning og endte i sandgraven. Jeg prøvede at holde gang i bilen og holde den rullende, men i stedet for "satte" den sig på bunden, og så var det slut. Det ville have været rart at score nogle points i dag, i stedet for overhovedet ikke at komme i mål."

Peter Sauber:
"Kimi havde et teknisk problem, højest sandsynligvis enten trækaksel eller koblingen. Nick blev offer for det våde føre som så mange andre. Jeg er ked af det overfor det malaysiske publikum, og for fansene derhjemme, at vi ikke kunne vise vores potentiale. Det var nogle usædvanlige omstændigheder. Vi vil nu prøve at lave gøre en meget stor indsats i Brasilien i stedet."

PDL  


Sepang - søndagens pressekonference

Efter et af de mest spændende og dramatiske løb i lang tid, tog Michael Schumacher sin anden sæsonsejr og sin sjette sejr i træk. Pressekonferencen gik vi glip af på TV, men her kommer den. Deltagerne var:

1. Michael SCHUMACHER (FERRARI), 1h47m34.801
2. Rubens BARRICHELLO (Ferrari), + 23.660s
3. David COULTHARD (McLaren), + 28.555s

Spg.: Michael, din sjette sejr i træk, men på teamradioen på sejrsrunden hørte vi dig sige til Ross, at det var en smule kedeligt i slutningen. Var det kedeligt i starten?
Michael Schumacher: Jeg sagde ikke kedeligt, du må have misforstået noget. Jeg sagde at det ikke bliver lige så nemt i fremtiden, vi bliver nødt til at fortsætte med at 'køre på'. Nej, du kan ikke kalde dette løb for kedeligt. Det var spændende! Jeg troede det hele var forbi på den omgang, hvor det begyndte at regne, og jeg kørte af banen. Jeg så barrieren tæt foran mig, og tænkte at dette var min del [i løbet], og så så jeg Rubens komme ud på samme sving. Så faktisk var vi heldige at bilerne holdt og ikke blev alvorligt beskadiget, og at vi til sidst var i stand til at [gemmeføre] løbet, som vi gjorde.

Spg.: Da safety-bilen kørte ind [i pitten], var du fem sekunder hurtigere pr. omgang, end nogen anden. Hvorfor?
MS: For det første havde jeg, vi havde begge intermediate dæk på sammenlignet med nogle af de andre kørere, der havde regnvejrsdæk på. Jeg tror, at det gjorde en forskel, selvom da jeg var bag Jos [Verstappen] og han 'fløj' afsted, havde han regnvejrsdæk på. Jeg tror at han var den hurtigste derude. Jeg troede at det ville være meget nemmere at overhale ham, men han kørte meget godt, og han gjorde det meget svært for mig.

Spg.: Hvor stor en risiko, og hvis beslutning, var det at sætte intermediate-dæk på midt i en monsoon?
MS: Det var faktisk en kører-beslutning. Vi vidste at hvis det ville regne, ville vi kæmpe i et par omgange, men være bedre i slutningen, og sådan gik det.

Spg.: Rubens, du var også involveret i de hændelser i de første omgange, og det kulminerede i at du havde et meget langt pitstop. Fortæl os om det.
Rubens Barrichello: Jeg fortalte Ross [Brawn] en omgang før jeg kørte af, at det faktisk regnede en smule, og da jeg så Michael køre af [banen], var jeg for tæt på ham. Min bil kørte ret godt på det tidspunkt, og så så jeg ham køre ligeud af sving 5. Jeg havde ikke tid til at gøre noget som helst. Hvis jeg havde spundet på det tidspunkt, ville jeg have ramt Michael i midten, så jeg var heldig at kunne køre ud igen. Det var faktisk en skam, at jeg ikke kunne køre i pit på det tidspunkt. Vi besluttede at blive på banen, og pludselig tror jeg, at jeg spandt tre eller fire gange igen. Der var meget vand på banen, men vi foretog et godt dækvalg, men desværre tog pitstoppet lang tid. Det gik meget godt, men pludselig så jeg en af mekanikerne sætte et slick på min højre side; motoren var allerede ophedet, det hele var ophedet. Så jeg blev nødt til at slappe en smule af, og køre ud igen.

Spg.: Når alt kommer til alt, foretog Michael ét stop og du foretog to [benzin-stop]. Var det hele tiden planen?
RB: Jeg siger dig, Michael er en helvedes god kører, men jeg ønsker, at jeg også kunne have en smule af hans held! jeg tror, at da han kørte af samlede han ikke så mange sten, som jeg gjorde, så jeg blev nødt til at stoppe endnu en gang for at få renset [luftindtagene], så Michael fik [sejren].

Spg.: Jeg tror, at under løbet mistede du begge dine "sideplader". Hvordan kørte bilen med disse manglende dele?
RB: jeg tror at vi har en god bil - en fantastisk bil! Faktisk den bedste bil jeg nogensinde har kørt, som jeg også har sagt før. På et tidspunkt sagde jeg over radioen, at jeg så nogle dele, der fløj væk fra bilen. Det var stort set sidepladerne. Jeg kørte af banen tre eller fire gange, så bilerne er meget robuste, men de er ikke off-road biler, og det er stort set det.

ISH  


Sepang - Prost race

Prost teamet har næsen oppe efter noget mere i år. Specielt efter at have skiftet til Ferrari motorer, er der kommet nye forhåbninger i teamet.

Man oplever i hvert fald ikke de samme motorproblemer som tidligere. Og nu er bilerne begyndt at komme i mål også.

Men det malaysiske vejr er en uberegnelig faktor, som også kørerne kom til at lide under i forskellig grad.

Jean Alesi:
"Da det startede med at regne, troede jeg at jeg havde en chance for at opnå et godt resultat. Jeg var på en 6 plads, da safety car'en kom ud pga. regnen. Uheldigvis havde jeg en masse overstyring med regnvejrsdækkene, så jeg tabte nogle placeringer. Da banen tørrede op igen, fandt jeg et ret godt tempo, men jeg kunne ikke avancere. Jeg er egentlig noget skuffet."

Gaston Mazzacane:
"Det var et meget vanskeligt løb. I regnen mistede jeg mere og mere vejgreb, specielt i bagenden af bilen. Jeg tabte nogle placeringer da safety car'en kom ind. Jeg er dog glad for at have fuldført løbet, uden at have lavet nogle fejltagelser, og jeg føler at jeg har lavet et godt job for teamet. Jeg er skuffet over at jeg skulle i pit 2 gange: Ved mit første stop, kunne teamet ikke fylde brændstof på, da der var noget galt med pumpen. Hvis det ikke var sket, kunne jeg have sluttet i en bedre position, og måske også have udfordret Button. Jeg havde forventet at slutte løbet bedre end 2 omgange efter vinderen. Jeg vil arbejde hårdt for teamet, så vi kan få nogle fremskridt i det næste Grand Prix."

Alain Prost:
"Vi har indtil nu opnået målsætningen i forhold til holdbarhed. Vi sluttede et vanskeligt med 2 biler. Vi har dog stadig ikke opnået det optimale med det materiale vi har til rådighed. Vores omgangstider er dog tilfredsstillende. Vi har i dag også set, det niveau som vore konkurrenter har. De er hurtige og meget pålidelige. De våde betingelser i dag skulle dog have favoriseret os noget mere. Desværre havde vi forskellige tekniske problemer. Det er derfor svært at drage nogle egentlige brugbare konklusioner af dette løb. Vi skal dog stadig arbejde hårdt for at komme videre, og vi håber snart at kunne præsentere et resultat af dette."

PDL  


Sepang - Benetton race

Benetton er et af de teams som stadig har et hårdt arbejde foran sig. Det blev delvist afspejlet i dagens Grand Prix.

Derfra skal dog trækkes et par personlige fejl af kørerne. Den største fejl begik Fisichella vel allerede i starten, da han ikke kunne finde sin startplads. Resultatet blev at han skulle starte bagerst. Jenson Button havde en enkelt afkørsel som satte ham tilbage. Desværre for Fisichella måtte han senere udgå med et teknisk problem i bilen.

Jenson Button:
”Det var virkelig meget vanskelige forhold at køre under. Teamet lavede et flot arbejde med at få os begge i pit, da det begyndte at regne. Jeg blev bare fanget bag safety car’en da den kom ud. Senere lavede jeg en fejl og kørte af banen, men jeg fik mig kørt op så jeg sluttede på én 11 plads.”

Fisichella:
”Ja, mit løb startede ikke så godt, da jeg lavede en fejl ved ikke at kunne finde min startplads. Og så skulle jeg starte bagerst. Jeg fik dog lavet en god start, fik mig kørt op på én 13 plads. Da regnen kom, var jeg heldig med at komme ind til dækskifte på det rigtige tidspunkt. Men selv bag safety car’en var bilen næsten håbløs at styre, fordi der var virkelig rigtig meget vand på banen. Efter mit andet pitstop, havde jeg brændstof nok til at køre løbet til ende, men desværre satte et problem med brændstoftrykket en stopper for det.”

Pat Symonds:
”Som jeg sagde efter kvalifikationen, så er vi nødt at arbejde videre på at få mere fart og en større pålidelighed i bilerne. Vi har opnået lidt i dag, men vi ved også at det kun er et enkelt trin på stigen. Vi er glade for at Jenson fuldførte løbet. Han kørte et meget stabilt løb under svære betingelser. Hele teamet har arbejdet godt igennem hele weekenden.”

PDL  


Sepang - Jordan race

Jordan teamet og specielt Heinz-Harald Frentzen havde en noget speciel start på dagens Grand Prix. Elektriske problemer med bilen skabte forvirring og travlhed lige inden starten.

Da bilerne var ude på opvarmningsomgangen inden starten, begyndte bilen at fejltænde og Frentzen faldt bagud i feltet. Da samtidig starten blev udsat, lykkedes det mekanikerne at få ordnet problemet, og bilen var klar. Frentzen var indblandet i flere herlige dueller. En duel med Ralf Schumacher ledte tankerne tilbage til tidligere tiders Formel 1 løb. Lige sådan var Frentzen også med i firemandsduellen R. Schumacher, Verstappen, Hakkinen og så ham selv. Det blev belønnet med en placering i pointene.

Frentzen:
”Vi var meget heldige i dag. Jeg havde et underligt elektrisk problem inden starten, og motoren ville ikke tage omdrejninger. Heldigvis var der omstart, så vi nåede at få det ordnet. Jeg var indblandet i den herlige duel mellem Hakkinen og Verstappen. Da de var ved at ramle sammen, så jeg et hul som jeg udnyttede og smuttede forbi. Men det var vanskeligt, for bilen var svær at styre, lige så snart jeg drejede, ville den skride ud. Alt i alt synes jeg det var det bedste jeg kunne få ud af det.”

Holdkammeraten Jarno Trulli var på et tidspunkt helt fremme og føre løbet. Men han spandt rundt ligesom så mange andre, han virkede lidt mærket af spindet i resten af løbet, og kom ikke helt op i det samme tempo igen.

Trulli:
”Jeg lavede en god start, og var fremme at føre efter at begge Ferrarier spandt af. Men så ramte jeg en bræmme af vand på banen og spandt selv af. Efter det føltes bilen ikke helt så god mere. Vi skal have kikket på de opsamlede data for at se hvad der skete bilen da jeg spandt af. Jeg kom ind på én 8 plads, heldigvis scorede Heinz-Harald tre points til teamet.”

Eddie Jordan:
”Heldet var med os i dag. Det opvejede noget af det uheld vi har været ramt af tidligere. Det var et fantastik løb, og det var godt at begge biler kom i mål, den ene endda i pointene. Vi nåede det mål vi havde set inden starten, nemlig 3 points. Nu skal vi prøve at holde fast i det.”

PDL  


Sepang - Arrows race

Det var et løb med mange modsætninger for OrangeArrows teamet. Jos Verstappen sluttede for anden gang, lige uden for de pladser der giver point, efter at han havde kørt noget af det bedste han nogensinde havde kørt. Jos Verstappen kørte sig 12 pladser op på første omgang til en sjette plads. Jos Verstappen var på et tidspunkt i løbet helt oppe på anden pladsen, hvor han lå og pressede McLaren køreren David Coulthard, og kæmpede om første pladsen. Selv om det ikke blev til nogle vigtige point i dette løb, så er Jos Verstappen meget glad for at raceren var så stærk og driftsikker, specielt efter alle de problemer man har haft under de frie træninger og i kvalifikationen.

Jos Verstappen:
”Hele teamet er yderst tilfredse med dagens resultat. Efter en svær start på weekenden, så var det dejligt at være med helt fremme hvor det sker. Vi fik det maksimale ud af min racer i dag.
Jeg fik en perfekt start, og jeg passerede 12 racere i det første sving. Jeg har virkeligt nydt dagens løb, og det var specielt sjovt at være helt oppe på anden pladsen. Det eneste jeg er lidt ked af, det er at jeg ikke fik nogle point, men jeg er meget glad for igen at have gennemført sæsonens andet Grand Prix.”

Holdkammeraten Enrique Bernoldi havde problemer fra morgenstunden. Der opstod problemer med vekselstrømsgeneratoren, og derfor var han nødt til at skifte til reserve raceren.
Under selve løbet, havde han også sine problemer at slås med. Han oplevede ligesom så mange andre kørere at raceren var umulig at styre, pga. den monsun regn der pludselig væltede ned over dele af banen, og pga. den megen regn akvaplanede han af banen.

Enrique Bernoldi:
”Vi havde nogle problemer med min vekselstrømsgenerator, netop som jeg skulle køre til gridden, og derfor var jeg nødt til at skifte til reserve raceren. Jeg fik en god start, og havde ingen problemer med at følge med de andre. Men på 11. omgang i sving 8, var det simpelthen for glat, og jeg røg af banen. Jeg er meget skuffet over ikke at komme igennem hele løbet.. Men jeg glæder mig meget til det næste løb om 14 dage.”

Mike Coughlan:
”Jos kørte et perfekt løb i dag, og han havde også kræfter til at presse de forankørende racere.
Raceren kørte perfekt i dag, efter at vi fik mindre downforce. Så fik vi den fart i raceren som skulle til for at kunne følge med de andre.
Vi håbede at det ville begynde at regne igen, men uheldigvis kom der ikke mere regn, og det betød at vi var nødt til at tanke en gang til. Vi er lidt skuffede, for jeg mener at vi havde fortjent mindst 1 point efter dagens løb.
Enrique havde det igen svært. Pga. den megen regn røg han af banen efter kun nogle få omgange. Vi er alle skuffede, men vi vil gøre alt for at bakke ham op, så han kan gøre det godt til det næste Grand Prix, som i øvrigt er på hans hjemmebane.
Vi tager nu til Barcelona, hvor vi skal teste i 4 dage. Vi skal prøve at finde et godt set up til løbet i Brasilien. Vi skal også prøve at finde ud af, hvorfor vores racere bruger så meget benzin, for lige nu bruger de så meget, at vi er nødt til at lave 3 pitstop, mens de andre kun skal lave 2. Vi skal også afprøve noget nyt software, som må bruges fra det Spanske Grand Prix.”

Guy Audoux:
”En strategi hvor man kørte med lav downforce, og megen angrebslyst, gav en flot og velfortjent 7. plads til teamet i dag. Den forbedrede driftsikkerhed giver håb for fremtiden, og moralen hos Asiatech er steget et par grader. Vi ved at der er meget der skal forbedres, men det ser ud til at vi er på rette vej.”

Tom Walkinshaw var ikke tilstede ved det Malaysiske Grand Prix, da han lå i sengen med influenza.

BKP  


Sepang - Minardi race

European Minardi F1 teamet har god grund til at juble for anden gang i træk. Fernando Alonso og Tarso Marques kom begge i mål i dagens Malaysiske Grand Prix. Et løb hvor mange udgik pga. kraftigt regnvejr. På et tidspunkt i løbet, mindede det mere om powerboat løb end et Formel-1 Grand Prix. Begge kørere oplevede flere problemer igennem løbet. Fernando Alonso sloges med høje temperaturer i gearkassen, mens Marques bagdæk eksploderede. Da dækket eksploderede ødelagde det en del af bagvingen. I pitten var der også en del problemer. Da det regnede allermest, løb vandet ned i de computere der er ved pit væggen. Det betød at man ikke kunne komme i kontakt med kørerne over samtaleanlægget, og at man ikke havde noget telemetri signal i det meste af løbet.

Fernando Alonso:
”Det var en meget mærkelig søndag for os. Hele dagen syntes jeg ikke at jeg havde en særlig god føling med raceren, men det skyldtes nok at jeg aldrig fandt et godt chassis set-up. Det var meget svært da det begyndte at regne. Jeg havde problemer i alle svingene, og det hjalp ikke at jeg skiftede dæk et par gange.
Jeg var i pit 5 gange, og det er jo lidt usædvanligt, og det kostede også meget tid. Det positive ved dette løb er, at jeg har fået en masse erfaring, og har prøvet at køre under meget svære forhold, og jeg er sikker på at det vil gøre mig i stand til at være bedre forberedt til det Brasilianske Grand Prix.”

Tarso Marques:
”Jeg fik en god start, og jeg kom ind til dækskifte på det rigtige tidspunkt. Men så begyndte det at gå ned af bakke. Ved mit første pitstop kunne jeg ikke sætte raceren i 1. gear da jeg skulle ud igen, og det kostede mig 2 sekunder. Senere mistede jeg luften i mit højre bagdæk. Det skyldtes en punktering. Senere mistede jeg hele slidbanen, og det kostede mig også en masse tid.
Jeg er dog glad for at jeg gennemførte løbet, og jeg lærte meget om raceren i dag, og det gjorde teamet også. Nu gælder det om at forberede os så godt som muligt til det næste Grand Prix, og jeg ser frem til at køre på min hjemmebane.”

Paul Stoddart:
”Efter et meget spændende Malaysiske Grand Prix, hvor vejret spillede et pus med mange af kørerne, så lykkedes det for begge European Minardi kørere at komme gennem hele løbet, selv om de begge havde problemer med deres racere.
Fernando må have sat ny rekord i pitstop, men det skal der til siges, at det var teamet der sagde at han skulle fortsætte med at køre, selv om der var mekaniske problemer.
Vi er meget tilfredse med at Tarso kom gennem hele løbet, også selv om han mistede et baghjul. Alt i alt, så har vi fået 3 af 4 racere igennem de første 2 løb, og det er mere end vi nogen sinde havde ture håbe på for 6 uger siden.”

BKP  


Sepang - McLaren race.

I et løb som havde 2 starter. Første gang skyldtes at Giancarlo Fisichella stoppede på tværs af gridden, da man havde kørt den første opvarmningsomgang. Den anden gang, skyldtes at Juan Pablo Montoyas racers motor stoppede, netop som man skulle i gang med den anden opvarmningsomgang.
McLaren køreren David Coulthard gennemførte løbet, og sluttede for anden gang på podiet. Denne gang på en 3. plads.

Med dagens 3. plads, beholdte David Coulthard sin 2. plads i kørernes mesterskab, dog deles 2. pladsen med Rubens Barrichello.
David Coulthard fik en god start. Han startede på 8, pladsen og var oppe på 4. pladsen , da man var kommet igennem det andet sving. David Coulthard indrømmer at det var en forkert beslutning at skifte til regnvejrsdæk, men han er glad for de 4 point som kom ind på kontoen, da han ikke forventede at slutte så langt fremme.
David Coulthard ved at teamet kan gøre det bedre, og han ser frem til næste løb i Brasilien.

David Coulthard
”At starte fra en 8. plads, så ville jeg have været tilfreds med nogle færre point, men med de betingelser vi kørte under i dag, så kunne alting ske. Jeg fik en god start, og kom hurtigt op på en 4. plads, og da det begyndte at regne udnyttede jeg det med fordel. Jeg var en tur af banen lige før jeg var på ind for at for regnvejrsdæk på. Set i bagspejlet, så skulle vi ikke have skiftet til regnvejrsdæk, men på det tidspunkt mente vi at det var det rigtige valg. Jeg førte løbet, da sikkerheds bilen kom på banen. Men da Michael og Rubens kørte intermediet dæk. Da de havde truffet det rigtige valg, så kunne de også tage de 2 første pladser.
Da det begyndte regne, var det kun på den ene halvdel af banen. Der hvor det regnede styrtede det ned, og man kunne ingenting se. Jeg så slet ikke sikkerhedsbilen kom ud. Hvis jeg havde vist at sikkerhedsbilen var kommet på banen, så havde jeg også skiftet til intermediet dæk.
Med dagens høst af point, så bevarede jeg 2. pladsen i kampen om mesterskabet, og på nuværende tidspunkt har jeg flere point, end jeg havde sidste år efter 2 løb.
Nu skal vi arbejde videre med raceren, og jeg ved at vi har en racer som kan meget mere end vi fik vist i dag.”

Holdkammeraten Mika Hakkinen kom ind på en 6. plads, og tog derved årets første point. Også Mika Hakkinen drog fordel af det kraftige regnvejr, og da flere af de foran kørerende kørte af banen, så rykkede Mika Hakkinen nogle pladser frem. Senere var Mika Hakkinen i stand til at sætte dagens hurtigste tid, som var på 1:40.962. Det skete på omgang 48.
West McLaren Mercedes teamet har netop nu 11 point i konstruktørens mesterskab, og dermed er teamet netop nu på en 2. plads i konstruktørens mesterskab.

Mika Hakkinen:
”Jeg blev fanget bag Ralf Schumacher da han spandt, og derved mistede jeg min 4. plads. Da sikkerhedsbilen kørte ind igen, var jeg ikke i stand til lave nogle nævneværdige fremskridt, og jeg blev igen fanget bag en kører. Denne gang var det Jos Verstappen, og det kostede mig megen tid.
Efter mit 3. pitstop, var jeg igen i stand til at køre stærkt, og satte nogle hurtige omgange, og jeg indhentede hurtigt Ralf Schumacher. Det var ikke noget problem at køre op til Ralf Schumacher, men jeg var ikke i stand til overhale ham. Hvis der skal siges noget positivt om dette løb, så er det at jeg scorede årets første point.”

Ron Dennis:
”Det var teamets beslutning at sætte regnvejrsdæk på racerne, og på daværende tidspunkt, så så det ud til at være den rigtige beslutning, da det væltede ned. Senere fortalte David, at han aquaplanede med 100 km/t bag sikkerhedsbilen. Da sikkerhedsbilen kørte i pitten, var vejr- og baneforholdene kraftigt forbedret, og de kørere der havde valgt intermediet dæk, havde en stor fordel, frem for dem som havde valgt regnvejrsdæk.
Selve resultatet var en skuffelse for Mika, men han fik vist at raceren kan mere end vi fik vist i denne weekend.
David kørte igen et godt løb, og han havde fortjent sin 3. plad

BKP  


Sepang - Jaguar race

Grand Prix'et er noget Jaguar helst vil glemme. Kun meget få lyspunkter var der at spore. Teamet lover imidlertid, at udviklingen forsætter - på flere områder.

Der var ellers en del fremgang at spore i de sidste dage op til Grand Prix'et. Men igen var man offer for ydre omstændigheder.

Som det var tilfældet i Australien, blev Eddie Irvine igen skubbet af banen. Eddie Irvine mener selv at det var Jos Verstappen, der igen var synderen. Denne gang førte det øjensynligt til at Irvine udgik. Luciano Burti klarede igen at få raceren i mål, efter et vanskeligt løb, hvor de fysiske rammer ikke var optimale, men alligevel mere eller mindre ens for alle.

Eddie Irvine:
"Igen et eksempel på, at der er nogle der bruger den indvendige side af hovedet. Det var også tilfældet i Australien. Jeg blev skubbet af allerede i det første sving af Verstappen, tror jeg det var. Med den plads som trods alt er til rådighed i det første sving, vil jeg ikke engang begynde at tænke på, hvad der egentlig går igennem hovedet på ham. Jeg var lige kommet tilbage på banen, da himlen åbnede for sluserne. Det var næsten umuligt at se noget, og jeg røg af banen sammen med flere andre. På det tidspunkt var der mange der kørte i pit for at skifte dæk, men jeg nåede ikke så langt, fordi der havde samlet sig en masse skidt i kasserne foran kølerne. Kølerne var også begyndt at miste vand, og jeg havde ikke andre muligheder end at udgå. Det var virkelig en skam, for vi er begyndt at få styr på holdbarheden, hvilket er blevet bevist af Luciano Burti. Der er dog endnu flere ting som vi skal arbejde videre med, inden vi bliver ordentligt konkurrencedygtige."

Luciano Burti:
"Jeg mistede nogle placeringer i starten, da Eddie røg af banen. Jeg nåede at vinde et par placeringer tilbage inden det begyndte at regne. Jeg fik regnvejrsdæk på, men banen begyndte at tørre ret hurtigt op, så bilen begyndte at skride ret meget. Jeg fik så tørvejrsdæk på, men bilen var faktisk meget urolig hele eftermiddagen. Vi skal udnytte træningen fredag og lørdag noget bedre. I næste uge skal vi teste i Barcelona. Der er nogle ting der skal korrigeres og rettes."

Teamchef Bobby Rahal var alt andet tilfreds med udfaldet af Grand Prix'et. Han var bl.a. meget sur over at Irvine for andet løb i træk, blev skubbet af banen. Men indrømmer også, at teamet nok skulle have valgt en anden pitstopsstrategi for Luciano Burti, der var først til sidst i løbet, at hans omgangstider blev rigtig gode. Bobby Rahal siger også, at teamet nu skal hjem og evaluere hvad der er sket i de seneste uger, hvor man har været i østen. Også på det organisatoriske plan, skal der ske noget. I næste uge tester Jaguar som tidligere nævnt i Barcelona.

PDL  


Sepang - Bridgestone race

En fantastisk triumf for Ferrari, som lavede et andet dækvalg end alle andre der kører på Bridgestone. Én 1-2 sejr i de vanskelige forhold på Sepang banen blev resultatet.

Løbet startede med en tør bane, men efter ganske få omgange, var en stor del af banen på det nærmeste oversvømmet af den megen vand der kom ned fra himlen. Alle biler kørte i pit under safety car perioden, og skiftede til regnvejrsdæk. Alle skiftede til de rigtige regnvejrsdæk, undtagen Ferrari, der valgte at køre på intermediat dæk i stedet. Var det et sats?

Ross Brawn:
"Vi prøvede intermediat dækkene under formiddagens warm up, og der virkede de virkelig stærke. I eftermiddags var banen våd nogle steder, og andre steder ikke. Så det at vælge dem, var faktisk en af de få rigtige beslutninger vi lavede i dag. Vi kiksede et pitstop næsten totalt, jeg kaldte den forkerte bil ind først. Men heldigvis blev vi reddet af et godt dækvalg. Under disse forhold, var intermediat det helt rigtige valg."

Adrian Newey:
"Set i bakspejlet, skulle vi have skiftet til intermediat ved det første pitstop. Den vejrudsigt vi havde tilgængelig sagde at det ville regne yderligere, så vi valgte deciderede regnvejrsdæk. Selvom sikkerhedsbilen kørte rundt derude i mange omgange, ville vi have at vores kørere skulle køre rundt under disse betingelser med intermediat dækkene. Vi tog en konservativ holdning, fordi vi ikke ville risikere nogle ulykker. Jeg er ikke overrasket over, at Ferrari var så meget hurtigere på intermediat efter at have set dem i formiddags. Mika havde muligheden for at køre stærkere, men han blev holdt tilbage af flere andre kørere. Han var meget hurtigere på det sidste sæt dæk. David kørte et rigtig flot løb. Havde han været på intermediat, kunne han have været med i kampen med Ferrari'erne."

Hisao Suganuma:
"Alle vores forskellige regnvejrsdæk havde deres første optræden i år i et løb. Vi kunne ikke have ønsket bedre betingelser for vores intermediat dæk og de andre to typer regnvejrsdæk vi havde med. Intermediat dækkene var specielt gode da banen blev mere og mere tør, og det var en meget vis beslutning af Ferrari at vælge dem. Det viste sig at være den rigtige beslutning, når forholdene ændrer sig så meget som i dag. De andre typer regnvejrsdæk, viste sig dog også at fungere rigtig fint. Opsummering efter løbet viste at alle vores dæktyper er meget brugbare. Vi har en lovende sæson foran os."

PDL  


Sepang - Michelin race

Michelin har vundet sæsonens første point. Det skete da Ralf Schumacher kom i mål på en ufortjent 5 plads. Ufortjent fordi han havde faktisk gjort sig fortjent til noget mere.

Efter en fremragende kvalifikation, som resulterede i én 3 plads, blev Ralf Schumacher udsat for en kollision med Rubens Barrichello allerede i det første sving. Og siden måtte han kæmpe sig op igennem feltet. Det gav for øvrigt plads til nogle fremragende dueller med bl.a. Jos Verstappen, Heinz-Harald Frentzen og Mika Hakkinen.

2 andre Michelin kørere kom i top 10 også, nemlig Jean Alesi og Luciano Burti. Dermed har Michelin delvist bevist, at man er på rette vej, men der er selvfølgelig lang vej endnu. Forudsætningerne det skete under, var også atypiske for et normalt Grand Prix. De to teams som har leveret biler til Michelins test i det seneste år, er sjovt nok også dem, der endnu har haft den største succes. Og lad os ikke glemme, at Tom Kristensen har haft sin store andel i udviklingsarbejdet.

Pierre Dupasquier, Michelin:
Hvilket løb. Det er helt klart dejligt, at score nogle points, selvom det var et noget mærkeligt løb. Efter regnen i begyndelsen, blev det selvfølgeligt svært for alle, men jeg må sige, at jeg meget imponeret over Ferrari'erne, specielt at de kunne køre så godt med intermediat dæk i den kraftige regn. Det er stadig meget tidligt, men jeg er sikker på at vi kan lære en masse af dette løb, selvom jeg i øjeblikket er lidt forvirret over de mange indtryk og data vi får ind. Ralf var meget hurtig, specielt i den midterste del af løbet. Dømt ud fra Ralfs tider, ser det ud til at vore dæk er stand til at være både hurtige og konstante i brug, men vi behøver mange flere løb under mere normale tilstande, for at vi virkelig kan se hvor vi er."

PDL  


Sepang - BAR race

Det var en meget skuffende dag for the Lucky Strike Reynard British American Racing Honda teamet. Franskmanden som lå nr. 9, kørte af i sving 6, da der opstod en olielækage i hans motor. Få minutter senere kørte holdkammeraten Jacques Villeneuve af banen, pga. den megen regn på banen.

Jacques Villeneuve:
"På den sidste del af banen begyndte det at regne meget kraftigt, men meget hurtigt blev regnen endnu kraftigere, og man kunne ingenting se, selvom der ingen racere var foran en. På det tidspunkt kørte jeg på tørvejrsdæk, og selv om der er riller i dækkene, så var det ikke nok til at lede vandet væk.
Jeg prøvede at køre langsomt tilbage til pitten, men pludselig begyndte raceren skride ud, og jeg kunne ingenting gøre for at redde situationen.
Jeg er meget skuffet, men under disse forhold er det mere held hvis man holder sig på banen, og i dag var jeg ikke heldig."

Olivier Panis:
"Jeg er meget skuffet, for teamet havde igen fået lavet en virkelig god racer til mig. Balancen var god I raceren, og jeg er sikker på at jeg ville have fået point, hvis jeg var kommet igennem løbet uden problemer.
Jeg fik en god start. Jeg havde kun planlagt 1 pitstop, og jeg havde ingen problemer med at følge med de racere der skulle lave 2 pitstops.
Jeg mener at det var mit oliesystem der havde en lækage, og derfor brød raceren I brand. Det var ikke min lykkedag, men jeg håber at det går bedre til næste løb i Brasilien om 14 dage."

Malcolm Oastler:
"Udefra så det ud til at være et godt løb. Desværre deltog vi ikke i det, da vores racere kun kørte nogle få omgange.
Olivier fik en lækage i oliesystemet, og Jacques havnede i sandkassen. Det var en skam at det ikke varede så længe, fordi alle i teamet havde gjort en stort stykke arbejde for at det skulle gå godt.
I næste uge skal vi teste i Barcelona, og vi forventer at være med helt fremme ved det næste løb i Brasilien."Craig Pollock:
"Det var et meget skuffende resultat for hele teamet. Vi havde virkeligt lagt meget arbejde i at få det bedste ud af racerne til dette løb. Også på fabrikken har man arbejdet meget hårdt for at få gjort en 3. racer klar til dette løb.
Vi må nu lægge skuffelsen bag os, og arbejde endnu hårdere for at det skal lykkes i Brasilien."

BKP  


Sepang - Ferrari race

Det var Michael Schumachers ide at der skulle sættes intermediate dæk på racerne. Og det viste sig at være den rigtige beslutning, da det hurtigt holdt op med at regne.

Michael Schumacher vandt sit 6. løb I træk, mens Rubens Barrichello kom ind på 2. Pladsen.
Begge kørere var en tur i sandkassen på 3. Omgang, da der var glat i et sving, hvor Olivier Paniss racer havde tabt olie.
Trods en tur i sandkassen, og et meget langt pitstop, så fik teamet en flot 1 - 2 sejr, og det er ikke sket siden det Amerikanske Grand Prix sidste år.

Michael Schumacher:
"Vi valgte at bruge intermediate dæk, fremfor at bruge regnvejrs dæk. Nogle steder var det svært at stryrer raceren, pga. den store mænge vand på banen, men hvis vi kunne holde racerne på banen, så vidste vi at vi hurtigt ville få en fordel, da det kun var på en del af banen der lå meget vand.
Man kan ikke påstå at det var et kedeligt løb. Vi var meget heldige at vores racere ikke gik i stykker da vi kørte af i sammen sving. Vi kunne lige så godt have påkørt hinanden, men det skete heldigvis ikke.

Rubens Barrichello tabte megen tid på sit første pitstop. Man kom til at sætte Michael Schumachers dæk på hans racer, og da man opdagede fejlen, manglede der et hjul i Rubens Barrichellos dæk sæt.

Rubens Barrichello:
"Da jeg så at Michael kørte af, var for tæt på ham til selv at kunne undgå at køre af. Heldigvis skete der ikke noget med raceren, og jeg kunne fortsætte uden problemer.
Jeg skulle nok have kørt i pit en omgang tidligere, for på den sidste omgang før mit pitstop, var jeg af banen 3 til 4 gange, fordi der var meget vand på banen.
Vi lavede et godt valg angående dæk, men mit pitstop tog alt for lang tid. Jeg så at en af mekanikerne satte slick dæk på min racer, og alting gik bare af h..... til i det pitstop, men jeg prøvede at beherske mig, og ikke blive alt for ophidset, for det hjælper ikke i stressede situationer.
Michael er en f..... god kører, og jeg kunne sommetider godt tænke mig noget af hans held. Da han kørte af fik han ikke lige så mange sten ind I indsugningen som jeg gjorde, og det betød at jeg var nødt til at lave et ekstra pitstop for at få dem renset ud.
Jeg syntes at vi har en helt fantastisk racer - den bedste jeg nogensinde har kørt i, men jeg må dog sige at den ikke dur uden for banen, da den ikke er bygget til at køre terrænkørsel."

BKP  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk