Teamet rider på en bølge af selvtillid efter Malaysia og man håber at kunne holde momentet oppe i Brasilien. Er har været test i Barcelona, Catalunya, hvor alle kørere, dvs Jos Verstappen, Enrique Bernoldi og Johnny Herbert har været igennem det fulde testprogram. Testen var dog fortrinsvis tildelt test med lavt brændstof, for at yderligere forbedre kvalifikationsmulighederne ved at finde det perfekte setup. Samtidig håber de at de ekstra testkilometre også kan forbedre Asiatech motoren.
Interlagosbanen er en blanding af hurtige sving og lange langsider, dog med en sektion med meget langsomme sving, der tvinger teams til at gå på kompromis med setup. Yderligere kører banen mod uret og det vil stille større krav til kørerens fysik og udholdenhed, da alle andre baner (undtagen Imola) løber den "normale" vej. Ligesom i Malaysia sættes der også krav til motoren, der vejret er meget omskifteligt med høje temp. og pludselig tordenskyer inden for få minuter.
Sidste år kørte Jos Verstappen et godt løb, på et tidspunkt nummer 3 for derefter at ende på en flot 7.plads. "Jeg er stadig meget motiveret efter Malaysia og sidste års løb på Interlagos gik ret godt så jeg formoder at det vil gå bedre i år, da vi har forbedret vores bil yderligere. Dog havde jeg sidste år et par problemer med fysikken, specielt nakkemuskelerne, men det har jeg forberedt mig til og sørget for bedre kondition i år."
For Enrique Bernoldis vedkommende er det hjemmebane og han håber også på et godt løb....
"Det er det 3.løb og min hjemmebane. Selvfølgelig skal jeg gennemføre løbet denne gang og forhåbentlig med en god placering, nå nu min familie og venner er mødt op. Jeg holder meget af banen med en god kombination af langsomme og hurtige sving som samtidig sætter store krav til fysikken."
Tom Walkinshaw håber ligeledes på gode resultater i Brasilien. "Vi har i den forløbne uge testet 4 dage i Barcelona og lært endnu mere om bilen. Vi testede forskellige setups og udholdenheden af motoren, så vi er klar. Motivationen i teamet bekymrer mig ikke, efter den flotte kørsel i Malaysia, så vi må håbe at dette forsætter i Brasilien med begge biler i mål og evt. nogle point, om heldet er med os."
Gordon Poulsen
Under testen testede man forskellige dæktyper og små forbedringer ved bremserne. For Jordan gælder det om at bevare 3 pladsen i konstruktørernes VM. Selvfølgelig mest af hensyn til egne interesser, men også i forholdet til Honda, som også leverer motorer til BAR, som endnu ikke har fået så meget ud af sæsonen.
Efter testen i sidste uge, tog Frentzen til vel nok verdens største IT-udstilling i Hannover. Flere af teamets sponsorer var at finde blandt udstillerne. Men nu er teamet draget af til Brasilien. Og de endelige forberedelser er i fuld gang.
For Frentzen gælder det om at forsætte den gode stime han er inde i. Én 5 plads i Australien, én 4 plads i Malaysia er hvad han har opnået indtil nu. Kan han forsætte den opadgående kurve og få én 3 plads i Brasilien? I givet fald vil det være 3 gang i træk, at han placerer sig på 3 pladsen i Brasilien.
Frentzen:
”Bortset fra Imola, så er Interlagos den eneste bane hvor man kører mod urets omløbsretning. Jeg kan godt lide banen, vi har oplevet nogle gode løb i de seneste år, der er faktisk nogle gode overhalingsmuligheder her. Der kom ny belægning på sidste år, det gav nogle hurtigere omgangstider, men banen er stadig meget bumpet.”
Trulli:
”Interlagos er en dejlig bane, men den er rimelig teknisk svær. Jeg har altid godt kunnet lide at køre i Brasilien, fordi jeg synes at banen passer fint til min kørestil. Jeg har altid klaret mig godt her, så jeg håber at jeg igen kan få points her. Sidste år scorede vi vores første points her, så jeg håber selvfølgelig på en gentagelse.”
Sidste år kom Trulli ind på 4 pladsen lige efter Frentzen.
Eddie Jordan:
”Vi ønsker at forblive på 3 pladsen. De første par løb er forløbet godt for os, men vi er oppe mod en meget hård konkurrence. Heinz er sluttet på 3 pladsen her i Brasilien de sidste 2 år, så hvis vi kan holde det, og få Jarno i pointsene også, vil det være perfekt.”
Interlagos banen har 2 gode langsider, samt en del vanskelige sving. Langsiderne giver mulighed for at de mere kraftfulde motorer rigtigt kan vise hvad de indeholder. Spørgsmålet er så om bilerne kan følge med. Ved testen i sidste uge, arbejdede Honda sammen med begge teams, for at optimere deres motorer. Både den forsatte udvikling af motorerne, og det egentlige motor setup til Brasilien. Desuden blev der også arbejdet med tracktion control.
Honda har tidligere haft rimeligt gode resultater i Brasilien. 3 gange er det blevet til sejr. De 2 brasilianere, Nelson Piquet og Ayrton Senna har vundet på banen, Senna 2 gange. Derudover er blevet til 10 podium placeringer. I år har Heinz-Harald Frentzen chancen for, at komme på podiet for 3 gang i løbet af 3 år.
Kazutoshi Mishizawa, Honda R&D:
”Ingerlagos er dybest set en mellemhastighedsbane, men man kører faktisk med fuld gas i forholdsvis lang tid. Fra det sidste sving og op ad bakken forbi pitlane er et af to steder hvor en stærk motor kan give en fordel. Vi har hidtil i år haft nogle lovende kvalifikationer, med alle 4 biler i top 10. De er desværre ikke blevet omsat til de bedste resultater, men vi håber på, at nu er det tide, hvor resultaterne begynder at komme.”
Foreløbig er det Jordan der har fået mest ud af samarbejdet med Honda, men mon ikke at BAR er ved at få styr på deres problemer? Tiden er i hvert fald ved at nærme sig hvor de skal vise bedre resultater end hidtil.
Renault har valgt en atypisk vinkel mellem cylinderrækkerne i deres motor. Det har indtil nu skabt forskellige problemer for teamet. Motoren giver meget kraftige vibrationer fra sig, samt at den har en tendens til at vride sig meget kraftigt. Det har betydning fordi den er er en integreret del af chassiset. Under testen i sidste uge i Barcelona, blev forskellige modifikationer af chassiset testet. Det har tidligere forlydt, at Benetton vil komme med et forbedret chassis, eller i hvert fald en del af chassiset. Hvorvidt denne forbedring kommer i bilerne i Brasilien eller man venter til det næste, vides endnu ikke. Men noget har man på bedding, også til Grand Prix’et på Interlagos.
Mike Gascoyne:
”I sidste uge testede vi i Barcelona, hvor Mark Webber kørte i B200, hvor han arbejdede med dæk og ny elektronik. Jenson Button og Giancarlo Fisichella kørte i B201. Vi testede nye chassisdele hvor der er ændret forskellige ting, nogle af disse vil vi bruge i Brasilien. Nogle nye aerodynamiske ændringer gav os også forhåbninger om at vores resultater bliver væsentligt bedre.”
Pat Symonds:
”Interlagos banen er en udfordring for både kørere og ingeniører. Det plejer at være varmt og meget fugtigt, og så kører man den modsatte vej af hvad man plejer at gøre på andre baner. For ingeniørerne bliver det vanskeligt at finde det rigtige setup. Banen er stadig meget bumpet, der er 2 langsider, og nogle snævre sving, så det bliver et kompromis. Sidste år sluttede Fisichella på 2 pladsen, og Button fik sine første points der.”
På trods af de problemer Jenson Button hidtil har oplevet i denne sæson, så hænger han ikke med hovedet. Sidste år var han hos Williams, hvor han havde stor succes. Men nu er han i et andet team, hvor tingene endnu ikke rigtigt er lykkedes. Men på et punkt har han hos sin nye arbejdsgiver haft succes. Han er hidtil den eneste der er kommet i mål i den nye B201.
Nick Heidfeld:
”Teamet har ind til videre vist at de har en racer som kan køre lige op med de andre racere, så jeg ser frem til løbet i Interlagos, hvor jer tror at vi vil kunne gøre det godt, hvis vi ikke løber ind i problemer.
Løbet i Interlagos bliver et anden slags løb i forhold til de 2 løb vi har kørt, da det er en bane som er meget ujævn. Vejret er også en vigtigt faktor, for det skulle blive meget varmt og fugtigt, og der skulle være muligheder for nogen regn.
Jeg vil satse på at komme langt frem på gridden i kvalifikationen, også må vi se hvordan det spænder af i selve løbet.”
Kimi Räikkönen:
”Interlagos er endnu en ny bane som jeg først skal til at lære at køre på. Det bekymre mig ikke at man køre den modsatte vej rundt, og jeg er blevet fortalt at det er en af de hårdeste baner at køre på, fordi banen er så ujævn.
Jeg skal nok bruge meget tid på at finde det rigtige set-up, og jeg ser frem til at prøve kræfter med Interlagos banen. Jeg håber at jeg igen vil få muligheder for at slås om pointene, men ellers ser jeg frem til en hård weekend.”
Eddie Irvine:
”Min statistik på Interlagos banen er ikke just prangende. Jeg har kun scoret 1 point i 7 starter, og det var med en 6. plads tilbage i 1999.
Interlagos er en meget krævende bane, mest fordi man kører mod uret, og så er den meget ujævn. Jeg har hørt at man har forbedret banen med ny asfalt, men jeg tror ikke det har hjulpet, fordi sidste år havde man også lagt ny asfalt, men det gjorde kun banen endnu mere ujævn.
Hvis banen skulle vise sig at være hård ved racerne, og de så må udgå fordi de rasler fra hinanden, så tror jeg det er til vores fordel, for R2 har vist sig at være en meget stærk og holdbar racer.
I Barcelona brugte vi megen tid på at teste det nye traction control, men vi fik også tid til afprøve nogle nye aerodynamiske dele, så må vi håbe at det kan hjælpe på at forbedre vores generelle præstation.”
Luciano Burti:
”Jeg kender ikke Interlagos særlig godt, for jeg har kun kørt her en gang, og det var i Formel Ford klassen. Da jeg var en lille dreng var jeg tit der for at ser på banen, så det blive en speciel oplevelse at komme tilbage som voksen, og så selv skulle køre på banen. Weekendens løb bliver en hård omgang, for der skal bruges så meget tid på banen som muligt, for at lære banen at kende, og for at finde et godt set-up.”
Efter en flot opvisning i Malaysia, er Williams igen klar til at vise deres styrke i Brasilien. På trods af en forkølelse som Ralf Schumacher fik i Malaysia, er han 200 % klar til at udfodre Ferrari i toppen. Michelin dækkene arbejdede godt i varmen i Malaysia og bragte Ralf på en startposition som nummer 3 og han endte efter et par uheld som nummer 5. Varmen er også anmeldt i Brasilien i denne weekend, så Williams håber at Michelin igen vil bringe dem i front. Det er dog en fysisk hård banen, med høj varme og den kendsgerning at banen kører "mod uret" gør det også ekstra hårdt for køreren. Ralf er klar over disse betingelser og føler sig godt forberedt.
" Det brasilianske Grand Prix er et af de mest krævende i sæsonen, men jeg tror den er god for os med de høje temp. der har god indflydelse på dækkene. Vor motor har ingen problemer i varmen, dog ser jeg problemer i regnvejr, hvor vi stadig mangler det sidste for at følge med Ferrari og Mclaren. Jeg håber at banen er forbedret i forhold til sidste år, hvor jeg oplevede hovedpine efter kort tid, pga alle de bump der var dengang. De skulle være væk nu, så alt tyder på et bedre løb."
Teamkollega Juan Pablo Montoya håber at det denne gang vil lykkedes ham at komme i mål, efter et par uheldige løb fra hans side. Samtidig er han ikke langt fra hans hjemland, Colombia, så presset og forventningerne er høje. Udover tests i Barcelona har han også deltaget i PR-events i sydafrika inden Brasilien. " I teorien burde vi ikke have haft så godt et løb i Malaysia som vi fik, så vi håber at kunne gentage overraskelsen i Brasilien. Jeg har aldrig kørt her, men jeg kender Brasilien hvor jeg tidligere kørte Champ Car i Rio De Janeiro, og vandt. Jeg håber også at der vil være mange colombianske fans som vil støtte mig i mine bestræbelser. Sidste uge testede jeg i Barcelona og jeg er i øjeblikket i Madrid et par dage med min kæreste. Jeg har dog brug for hvile, da jeg stadig føler en del jetlag fra alle rejserne. Inden afrejse til Sao Paulo, skal jeg dog et par dage til Colombia."
Williams har ikke haft en sejr siden 1997 og Frank Williams håber snart at den kommer til ham, specielt efter Malaysia. "Jeg ser frem til dette løb, de lange stræk er guf for vores motorer og tilbyder gode muligheder for overhalinger, lad os håbe det bliver spændende. BMW sportsdirektør, Gerhard Berger konkluderer; " Melbourne og Malaysia krævede megen downforce og dette var svært pga de nye regler. Interlagos kræver ikke så meget downforce, men vi skal igen kæmpe med høje temp., hvilket dog indtil nu ikke har været noget problem for os. I Malaysia var det en fordel for os overfor dækkenen og motoren led heller ingen skade af de høje temp. Motorydelsen er meget vigtig ipå Interlagos, så der har vi ingen problemer, vi skal nok score point !!!!!".
Gordon Poulsen
I sidste uge testede Ferrari teamet på lige fod med flere andre teams i Barcelona. Men bilen som Schumacher brugte, virkede ikke optimalt, der var problemer med elektronikken til motorstyringen i forbindelse med tracktion control. Bilen bliver dog ikke kasseret, men er skilt ad, og er blevet sendt til Brasilien. Men visse dele er dog ikke fundet gode nok, og er blevet frasorteret.
Det der bliver interessant at se, er om konkurrenterne kan gøre noget ved Ferraris hidtidige succes i år. Flere faktorer er afgørende, en af dem er vejret.
Michael Schumacher:
”Det vil højest sandsynligvis blive endnu et hårdt løb, både for os og bilerne. Det kan være meget varmt i Brasilien, samtidig med at luftfugtigheden er høj også. Forhåbentlig ikke så slemt som den var i Malaysia. Vi har bevist bilens holdbarhedsevne igennem de to første hårde løb i denne sæson, og det er selvfølgelig en opmuntring her lige før det brasilianske Grand Prix. Man kan aldrig være helt sikker på at fuldføre et løb, men teamet har lavet et utroligt stort stykke arbejde, for at sikre dette. Ingen kan vel li’ at køre i regnvejr, men hvis vi får det, er det rart at vide at bilen også er stærk der.”
Michael Schumacher har ikke afskrevet McLaren som de værste konkurrenter. Noget tyder på, at de er ved årsagerne til at bilen ikke opfører sig efter beregningerne. I øjeblikket ser det dog ud til at den værste konkurrence for Michael Schumacher er holdkammeraten, Rubens Barrichello. Godt nok ligger han á point med David Coulthard, men han kører på hjemmebane i Brasilien. Et sted han aldrig har vundet, men det er vel nok hans største ønske at vinde netop der. Og med den styrke som begge biler i princippet har, har muligheden vel aldrig været større.
Barrichello:
”Det vil være min største drøm der går i opfyldelse, hvis jeg kan vinde i Brasilien. Når man har et helt land bag sig, så er ens motivation ekstra stor og skærpet. Desværre måtte jeg udgå sidste år med motorproblemer. Det første må være at komme i mål, sker det som nr. 1 er det en ekstra bonus.”
Men måske kommer der konkurrence fra en lidt uventet kant. Williams bilerne har vist sig at være meget stærke, især med den nye BMW motor. Og da Interlagos er en bane hvor man kører med fuld gas i ca. 60 % af tiden, kan det være at Williams kan udfordre både McLaren og Ferrari. Ralf Schumacher vil sikkert gerne vise sin storebroder, at både BMW og Michelin godt kan noget.
Men det er en helt anden bil man tager med til Brasilien i år. Et chassis og ikke mindst en ”ny” motor. Ferrari er blevet motorleverandør, og Peugeot er kasseret i Alain Prost’s øjne. I sidste uge testede teamet i Barcelona, hvor de to unge kørere, Oriol Servia og Stéphane Sarrazin, testede for teamet. De to faste kørere havde fået fri indtil det brasilianske Grand Prix. Under testen blev der arbejdet med aerodynamik, nye mekaniske dele og test af dæk. Specielt aerodynamikken og dækkene kan få betydning i det brasilianske Grand Prix. Begge kørere glæder sig til Grand Prix’et.
Jean Alesi:
”I forhold til Albert Park og Sepang, så er Interlagos en bane som kræver mindre downforce, og det skulle være en fordel for os. Vi er kommet hertil med en hel del ændringer i bilen. Noget er ændret på frontvingen, og det skulle gerne være noget, som skulle hjælpe os til en god placering. Der er kommet ny belægning på nogle enkelte steder på banen. Det skulle forhindre nogle af de ting som ramte os sidste år. Bortset fra det, kan jeg godt lide det brasilianske Grand Prix.”
Gaston Mazzacane:
”Jeg er fuld af fortrøstning op til dette Grand Prix. Det ville glæde mig at kunne vise, hvad vi har opnået siden det sidste Grand Prix. Vi arbejder stadig med udviklingen af bilen, men der skulle være en chance for et bedre resultat allerede nu. Jeg kan virkelig godt lide Interlagos: den er hurtig, meget teknisk og der er gode muligheder for overhalinger. Det giver os mulighed for at angribe under løbet, hvilket ikke altid er tilfældet på andre baner. Jeg er opsat på at vi får et godt resultat her. Specielt efter de to første løb, som var vanskelige. Og så gør det ikke noget, at der netop til dette løb, kommer en masse tilskuere fra Argentina i denne weekend.”
Der er delte meninger blandt feltets kørere om det brasilianske Grand Prix. Men noget de alle kan blive enige om, er den fantastiske stemning som altid hersker på tilskuerpladserne.