Ferrari har et formidabelt forspring i konstruktørernes mesterskab. Men selv om at Michael Schumacher i øjeblikket har 18 points forspring, er intet sikkert eller afgjort endnu. Og det som MS jagter er selvfølgelig én endnu større føring til David Coulthard. Men det kan blive en vanskelig opgave. Nürburgring er måske en lidt kedelig bane umiddelbart. Kønsløs kalder nogle den. Men den skal ikke undervurderes. Vi kan bare gå 2 år tilbage og se på resultatet. To Stewart-Ford i top 3. Det meget omskiftelige vejr i området giver en ret stor uberegnelighed i forhold til resultatet. Grundige forberedelser er en primær ting når der skal køres på den nye Nürburgring.
Ferrari har siden indsatsen i Canada, ledt efter årsagen til den defekte sensor som satte Rubens Barrichello ud af spillet. Desuden er alvorlige dæktests blevet gennemført sammen med Bridgestone. Williams og Michelin havde ramt det helt rigtige i Canada, og ikke engang Ferrari kunne hamle op med Williams.
Michael Schumacher:
"I Canada var Michelin dækkene bedre på dagen, og da Williams havde den perfekte bil, kunne vi ikke stille noget op. Men siden er Bridgestone kommet med nogle nye dæk. Vi håber på at være foran igen, men det er så tæt at man kan ikke være helt sikker. Vejret bliver en vigtig faktor. Det kan skifte fra det ene øjeblik til det andet. Fra nu af gælder det at sikre sig så mange points som muligt i hvert af de resterende løb i sæsonen. Holdbarheden i vores biler er ret god, så chancerne er store, men igen, intet er afgjort."
Rubens Barrichello blev nr. 3 for 2 år siden i den ene af Stewart bilerne, og sidste år blev han nr. 4. Han har nu fået Ralf Schumacher tæt på sig i kampen om tredjepladsen.
Barrichello:
"Jeg var meget skuffet over ikke at få nogle points i Canada. Det bliver svært at holde min tredjeplads i mesterskabet foran Ralf. Jeg vil gå efter en podieplacering, og forhåbentligt foran Ralf. Vi har haft en rigtig god dæktest og et stort arbejde med setuppet, så jeg håber at vi kan være lige så konkurrencedygtige som vi har været hidtil."
Således testede man i sidste uge på Silverstone, som et led i forberedelserne til både det europæiske Grand Prix, og også de to efterfølgende. Testen på Silverstone var primært fokuseret på tre ting. Nemlig test af ny elektronik, dæktest og en hel del setup arbejde. Testkøreren Sarrazin åbnede for Prost teamet den første dag, og de to efterfølgende dage var det Jean Alesi og Luciano Burti der var bag rattet i bilerne. I alt blev der kørt i omegnen af 1400 km i de tre dage. I forberedelserne er der selvfølgelig blevet indregnet de faktorer der gør sig gældende på Nürburgring. Nemlig at banen er kendt for at give en del understyring på grund af et noget dårligt vejgreb. Samtidigt er indregnet at der er et hårnålesving og flere forskellige typer sving. Noget der stiller krav til teknikken, både hos biler og kørere.
Netop Luciano Burti har ikke kørt på banen før. Derimod har Jean Alesi kørt her mange gange med vekslende held. Bedste placering for ham var i 1997 med en 2 plads. Men mon ikke optimismen er i top hos Jean Alesi efter hans gode placeringer i Monaco og Canada.
Henri Durand, teknisk direktør:
"Med en maksimum fart på omkring de 300 km/t, og med mange typer af sving, er Nürburgring en bane som stiller store krav rent teknisk. Det er påkrævet at køre med en ret høj downforce. Som sædvanlig skal vi prøve at finde de rigtige dæk og udnytte dem bedst muligt. Vi vil ikke have nogle deciderede nye dele klar til bilerne til dette løb, men ved det næste Grand Prix på Magny-Cours vil vi have flere nye ting klar omkring aerodynamikken. Den bedste placering vi endnu har haft, var Jarno Trullis 2 plads i 1999. Vi ser frem til et god præstation og et godt resultat på denne krævende bane, specielt efter de opmuntrende resultater i de 2 seneste løb."
Michelin gjorde comeback ved sæsonstarten. Man har allerede nu nået mere end vel nok de fleste har regnet med. Så sent som ved det sidste Grand Prix i Canada, var der flere biler med Michelin i toppen end der plejer. Godt nok var feltet meget reduceret til sidst, men forholdene har været ens for alle.
Bridgestone har derfor i den senere tid haft travlt med udviklingen af nye dæk. Det sidste nye er blevet testet af bl.a. Ferrari ved de respektive tests i sidste uge. Man håber nu på hos Bridgestone, at løbsstrategien sammen med de nye dæk vil klare situationen for Bridgestone.
Hisao Suganuma, teknisk chef, Bridgestone:
"Jeg forventer at de fleste teams vælger én to stopsstrategi, fordi mængden af brændstof vil påvirke dækkene i det meget kuperede terræn. Derfor vil man ikke køre så mange omgange på dækkene. Understyring har tidligere været et problem netop på Nürburgring, så vores opgave bliver at hjælpe kørerne til nogle gode omgangstider. En fleksibel pitstopstrategi vil være meget afgørende fordi i disse bjerge skifter vejret meget ofte uden nogen varsel. Der kan komme regn uden nogen varsel. Det så vi sidste år. På Nürburgring gælder det om at sikre sig det maksimale vejgreb, og det betyder som regel en blødere compound. Og specielt hvis vejret er dårligt og der er lave temperaturer, vil det blødere dæk være en fordel."
Nürburgring er hjemmebane for næsten en fjerdedel af feltet. De tyske kørere har i hvert fald et godt kendskab til banen. Dens noget særegne, måske lidt kønsløse opbygning og karakter kender de ganske udmærket. Et lidt vejgreb med dertil hørende understyring, skiftende vejrforhold. Et par af de ting der gør banen lidt anderledes. Til gengæld er den meget sikker, der er gode afkørselsmuligheder overalt på banen. Et minus måske er at tilskuerpladserne er forholdsvis langt fra banen. Men omvendt også meget sikkert for tilskuerne. Men hvad kræves der af bilerne på banen?
Willy Rampf, teknisk direktør:
"Den nye Nürburgring kræver meget downforce. Bilerne opnår maksimum hastighed for enden af start/mål langsiden, og lige før den sidste chikane inden start/mål langsiden. De meget forskelligartede sving kræver en utrolig god balance i bilen, og ved den sidste chikane inden start/mål langsiden er det nødvendigt med en god stabilitet ved nedbremsningen."
Nick Heidfeld som udgik i det sidste Grand Prix i Canada, har holdt træningsfri efter lægens ordre. Han har netop i dag torsdag gennemgået det sidste lægetjek, og har fået grønt lys til at køre på Nürburgring.
Nick Heidfeld:
"At køre på hjemmebane er altid meget vigtigt for en kører. Jeg ser naturligvis frem til at køre foran alle de fans, som altid har været en god støtte for mig. Sidste års Grand Prix var ikke nogen speciel god fornøjelse, men det skulle blive meget anderledes i år hvor jeg har en væsentlig bedre bil."
Kimi Räikkönen:
"Det gav en herlig følelse at score nogle points i Canada. Jeg ser frem til at kunne gøre det igen i denne weekend. Jeg kender ikke den nye Nürburgring, men jeg kendte heller ikke banen i Montreal, så jeg er sikker på at jeg nok skal lære denne bane at kende også."
Det bliver i hvert fald en noget anderledes udfordring for Kimi Räikkönen at køre på Nürburgring. Den er så meget anderledes i forhold til hvad han tidligere kørt på i Formel 1. Men mon ikke at han nok skal få lært denne banes karakter at kende også.
Ralf Schumacher og Montoya var de 2 hurtigste ved formiddagens anden frie træning. Michael Schumacher havde problemer med bilen, en utæt hydraulikslange gjorde at han ikke fik kørt særlig mange omgange i formiddags. Kan Ralf Schumacher sikre sig karrierens første pole?
Kl. er 13,00 og de kan bare gå i gang. Vejret er perfekt. Tilskuerpladserne er godt besatte, så alt er klart. 8 min. gik der så kom næsten som sædvanligt en Minardi på banen som den første. Men kun et par omgange blev det til. Ventetid igen. 6 min. gik der inden den næste kom på banen. Jacques Villeneuve i BAR bilen kørte ud. Imens er der travlhed i pitgaragerne. Det er lige før at der bliver travlhed på banen. De sidste forberedelser bliver færdiggjort. Imens har Villeneuve sat en tid der er 3,5 sek. hurtigere end Tarso Marques i Minardien. Efter 20 min. begynder der for alvor at komme trafik på banen. Flere og flere vover sig ud til den første runde af kvalifikationsomgange.
I det 25 min. kommer den kører på banen der har flest fans på tilskuerpladserne. Nemlig Michael Schumacher. Også verdens vel nok hurtigste lillebror kører ud, og sætter straks de to McLaren biler på plads. Også Montoya blander sig nu med en foreløbig tredjeplads. Storebror Michael kører ind på andenpladsen. I denne fase skifter tiderne hele tiden. Montoya der for få minutter siden var på først andenpladsen, siden tredjepladsen er lige pludselig nede på syvende pladsen. Det tegner foreløbig til en spændende affære mellem Ferrari, McLaren og Williams.
En interessant detalje er det af følge hvordan bilerne reagerer når man kører igennem chikanen lige før start/mål langsiden. Det er tydeligt hvilke biler der er i god balance når man kører det sidste stykke ud af chikanen. Mange biler er meget urolige netop på dette sted. Det betyder at køreren mister tid da der skal bruges tid og kræfter på at holde bilen på rette kurs. Interessant er det også at Trulli er hurtigere end Frentzen og at Räikkönen er hurtigere end Heidfeld - i hvert fald i dette øjeblik. Der mangler stadig 22 min. af kvalifikationen, så meget kan ske. De fleste er nu i gang med deres anden og/eller tredje runde af kvalifikationsrunder. Og så kom der jubel på tilskuerpladserne. Michael Schumacher sætter den foreløbige hurtigste tid. 0,266 sek. hurtigere end lillebror Ralf. Og han er dermed også den første kører under 1:15. på en omgang.
De sidste tætte 10 min. er i gang. Det er nu det for alvor virkelig gælder. Den sidste runde af kvalifikationsomgange skal bruges optimalt. Barrichello er kommet ind på fjerde pladsen, Frentzen på ottende pladsen, men stadig efter Jarno Trulli. I de sidste minutter er der lagt op til mange dueller på tiden. Vil Ralf kunne overtage førstepladsen fra storebror Michael? Tæt trafik, 14,00 er rundet og de sidste biler skal i mål. Ingen forbedringer, David Coulthard kører af banen i allersidste sving. Og dermed er kvalifikationen slut.
En lille opsummering af kvalifikationen. Det var Michael Schumachers 39 pole position i karrieren og den syvende i denne sæson. Det er anden gang i træk, at de to brødre Schumacher holder i forreste række. I top 10 er 5 teams repræsenteret. Kun 2 biler på Michelin i top 10, nemlig de 2 Williams biler på anden og tredjepladsen.
De seks hurtigste efter dagens kvalifikation:
1. M. Schumacher, Ferrari - 1:14.960
2. R. Schumacher, Williams - 1:15.226
3. Montoya, Williams - 1:15.490
4. Barrichello, Ferrari - 1:15.622
5. Coulthard, McLaren - 1:15.717
6. Hakkinen, McLaren - 1:15.776