Presse
Italiens Grand Prix


 Monza - Williams preview
 Monza - Minardi preview
 Monza - Arrows preview
 Monza - Jaguar preview
 Monza - Ferrari preview
 Monza - McLaren preview
 Monza - 1. fri træning
 Monza - 2. fri træning
 Monza - Kvalifikationen
 Monza - Minardi race
 Monza - Prost race
 

Monza - Williams preview

Williams teamet glæder sig til weekendens Grand Prix på Monza. Det er en bane som passer Williams bilerne ganske fortræffeligt.

Williams bilerne har vist sig at være ganske gode på de hurtige baner. Kombinationen Williams-BMW-Michelin har ved flere lejligheder vist deres potentiale på netop denne type bane. Men noget skal lige ryddes af vejen inden. Den mildest talt noget uheldige præstation på Spa i Belgien skal gemmes langt væk. Et eller andet skal bevises, men det er teamet også opsat på.

Tidligere har Williams 5 sejre på Monza. Eksempelvis vandt Nelson Piquet her i 1983. Det var samme år han vandt verdensmesterskabet, sjovt nok i en Williams-BMW. Man håber på igen at kan sejre i denne kombination. Og da bilen er som skabt til højfartsbaner, er der stor sandsynlighed for at man i år kan sejre her. Monza er en af de gamle klassiske Grand Prix baner ligesom Spa. Monza banen har dog gennemgået nogle ændringer gennem tiden, men er stadig en af de hurtigste baner i løbskalenderen.

Ralf Schumacher:
"Monza er ikke så krævende for kørerne, men der ret ofte ganske interessante løb her. Der er i hvert fald tre muligheder for at overhale. Med lidt mere held end på Spa, må vi kunne klare os godt her. Banen er meget lig Hockenheim, så den passer fint til bilen."

Montoya:
"Det er en bane ligesom Hockenheim og der klarede vi os ganske fint. Vi burde være meget hurtige, men lad os se hvad der sker. Det vigtigste er at vi kan kvalificere os ligeså godt som på Spa. Jeg har aldrig kørt her, kun testet nogle enkelte gange, men hvis vi kan få bilen sat rigtigt op, burde vi kunne lave et godt resultat her."

Sam Michels:
Monza er en bane med lav downforce ligesom Hockenheim. De fire hurtige sving gør at vi kan bruge en hårdere compound. Et par andre punkter er chikanerne og de ret korte nedbremsningszoner. Det mekaniske set up skal være et kompromis mellem en stabil bil på de meget hurtige stræk, og så være god nok til at kunne bruge kerberne rigtigt. Ved den seneste test var vi meget glade for de compounds og konstruktioner som Michelin havde udviklet til os. Det er en kritisk bane for dækkenes holdbarhed, og vi har gjort meget ud af at teste netop dette. Med lave vinger og masser af hestekræfter burde det være en god bane at overhale på. Afhængig af kvalifikationen får det en afgørende indflydelse på løbsstrategien."

Mario Theissen:
"På Spa viste vi i kvalifikationen at vi kan nå langt når det hele stemmer. Men på løbsdagen var det tydeligt at teamet begik alt for mange fejl til at kunne være med i toppen. Det positive er at vi har lært af dette. Vi benytter bl.a. tiden mellem løbene til at lære af dette. Vi har forberedt os til Monza ved at teste på Magny-Cours, og samtidig udvikle nogle ting i München. Vi ser frem til løbet på Monza fordi det er en bane der passer utrolig godt til bilen. Det er målet at vinde det sidste løb i Europa i denne sæson."

PDL  


Monza - Minardi preview

Så er det tid til et nyt løb for Minardi. Denne gang er det et hjemme Grand Prix. Tarso Marques er skiftet ud med det nye talent, Alex Yoong.

Den nye kører Alex Yoong får sin officielle løbsdebut for Minardi i det kommende Grand Prix. Dermed åbner Minardi måske op for en ny æra. Nemlig en større adgang for asiatiske kørere. Der er masser af talent i østen. Det er samtidig et nyt marked for Formel 1 marketingsfolkene. Masser af sponsorkroner kan findes i østen. Alex Yoong er den første kører i en lang række af kørere der findes derude. Og i takt med at et endnu antal europæiske Grand Prix'er flytter ud i den store verden er det med at have etableret forbindelserne.

Minardi testede i sidste uge på Mugello. Bl.a. har den nye gearkasse givet nogle problemer. I Belgien havde man ret store problemer med den. Men det skulle nu være løst. Samtidigt testede man en del andre nye dele. Alt sammen på samme tid, og det ser lovende ud ifølge de seneste udtalelser fra teamet. Problemet er bare for Minardi, at selvom man har et ganske udmærket chassis, så er motoren slet og ret for svag. Men det vil vi nok se i de kommende år at det bliver forandret. Paul Stoddart arbejder hårdt på at finde penge i østen bl.a. så teamet kan få flere hestekræfter i form af en mere tidssvarende motor. Den gamle Ford motor kan ikke følge med.

Så det er med ret store forventninger at man tager til Monza. Det er her at man skal se og også bevise at det udviklingsarbejde man har gang i, går i positiv retning. Det bliver også interessant at følge Alex Yoong i hans debut. Kan han klare kvalifikationskravene på den lynhurtige Monza bane? 107% grænsen kan betyde at de langsomste biler måske ikke kommer med i Grand Prix'et. Meget vil blive bevist på lørdag og søndag.

PDL  


Monza - Arrows preview

Den europæiske sæson er ved at gå på hæld og som finalen i Europa køres løbet på Monza - en bane der er kendt for sin hurtighed og ikke mindst de mange Ferrari-fans. Arrows er også klar til at tage udfordringen op på en af de hurtigste bane i kalenderen.

Men som det kunne ses sidste år kan det gå galt, og Arrows husker da også hvordan det gik sidste år. Pedro de la Rosa var involveret i det store uheld i den anden chikane - et uheld der fik fatale følger for en frivillig brandmand. Der var dog et godt resultat til Arrows, idet Jos Verstappen sikrede teamet deres bedste resultat i 2000-sæsonen med en 4. plads. Den placering vil de meget gerne holde igen i 2001.

Jos Verstappen:
"Jeg kan lide at køre race på Monza da jeg elsker hurtige baner og atmosfæren er altid fantastik. Jeg forvener at tifosis vil være lidt mere højlydte i år, nu da Michael har vundet endnu et VM. Banen er et mix af hurtige kurver, lange strækninger og hurtige chikaner og det bliver hårdt arbejde for Arrows-teamet. Under alle omstændigheder havde jeg et godt løb her sidste år hvor jeg sluttede som nummer fire, så vi vil presse hårdt på for at give dette års løb vores bedste indsats."

Enrique Bernoldi:
"Jeg elsker Monza - det er en god bane. Den er virkelig hurtig, hvilket betydre at man kører med meget lidt downfoce på bilen. Det bør passe vores bil bedre end på andre baner, så forhåbentlig kan vi få et godt resultat. Jeg har kørt her mange gange før, dog for et stykke tid siden, så jeg ser meget frem til at komme tilbage. Italien er et smukt land, og jeg elsker maden og menneskerne."

Mike Coughlan, teknisk leder:
"Monza er en højfarts- og lav downforce bane, som er meget hård ved bremserne. Den er som sådan meget lig baner som Canada, hvor vi havde et par små problemer. Vi har gjort fremskridt på de områder, så forhåbentlig vil det være bedre. Jeg føler at det vil passe vores racer ret godt og sidste år havde vi vores bedste resultat i sæsonen her, selvom det var under tragiske omstændigheder med officialsens død. Det er sidste løb for at udvikle før løbene længere væk, men vi har også kørt nogle test på ligeudsstrækninger, som burde være til fordel for os."

BB  


Monza - Jaguar preview

Står Jaguar i stampe i resten af sæsonen? Mens de nærmeste konkurrenter, specielt Benetton, har fået fart i bilerne, står Jaguar nærmest stille.

Jaguar har igen haft en dårlig sæson. Det er ikke blevet til så mange points som man havde håbet på. Spørgsmålet er nu om udviklingen af dette års model mere eller mindre er sat i stå, og man så koncentrerer sig om næste års model. Et eller andet kunne tyde på det. Niki Lauda som nu har overtaget ledelsen i teamet efter Bobby Rahal, siger at man ikke har ændret synderligt på den aerodynamiske del af bilen siden det ungarske Grand Prix. Det kunne indikere at man satser på udviklingen af næste års bil.

Jaguar har måske heller ikke så meget at gøre på de højfartsbaner der er tilbage i år. Så hvis denne konklusion er rigtig, ligner det en fornuftig beslutning. Men helt uforberedt kommer man trods alt ikke til Monza. I sidste uge mens alle andre teams testede rundt omkring i Europa på racerbaner, testede Jaguar på en flyveplads. Elvington flyvepladsen blev lejet i tre dage. Man havde sammensat et mindre testprogram hvor man arbejde med bremser og så finde det rigtige aerodynamiske setup. Det meste af testen foregik ud ad de lange runways på flyvepladsen, altså ligeudkørsel.

Monza er en lidt speciel bane for et par af de kendte mennesker i Jaguar teamet. Både Niki Lauda og Eddie Irvine kender banen fra deres tid hos Ferrari. Monza er Ferrari land. Og Ferrari har fejret mange sejre her, det er virkelig Ferrari land. Men det bekymrer ikke Lauda og Irvine. Tværtimod glæder de sig til gensynet.

Niki Lauda:
"Monza er et utroligt attraktivt sted, specielt hvis man sympatiserer med dem i de røde biler."

Eddie Irvine er ikke så begejstret for selve banen, men erkender at omgivelserne er fantastiske.
"Jeg er ikke nogen stor fan af denne bane i dens nuværende udformning, men på den anden side set kan jeg ikke forestille mig en verden uden netop denne bane, simpelthen pga. atmosfæren. Den rammer én lige så snart man kommer igennem portene ind til parken. De italienske fans har mange og lange traditioner herfra, og jeg håber at jeg kan få lidt støtte fra dem fordi jeg har kørt i deres elskede røde biler. Det er en slags hjemmebane for mig idet jeg har bor lidt længere nede af vejen. Det bliver rart at være hjemme i stedet for den endeløse række af hotelværelser."

Pedro de la Rosa har et lidt andet syn på Monza. Hans forventninger går i en hel anden retning.
"Efter skuffelserne i de seneste løb og jeg håber på at jeg kan lave en noget bedre indsats denne gang. Det er en bane som jeg godt li'. Den ligner Hockenheim meget med de lange hurtige stræk og de langsomme sving. Vi testede her for et par måneder siden og da var bilen rigtig god. Vi har ikke andet valg end at prøve at angribe det bedste vi kan. Situationen er ikke god for os, så vi må prøve at vise noget. Vi skal prøve at holde os foran Benetton i denne weekend. Men det bliver ikke let."

Niki Lauda indrømmer også at man er begyndt at lægge meget energi i udviklingen af næste års bil.
"Vi har ikke lavet de store ændringer ved aerodynamikken siden Ungarn, så vi skal finde det optimale setup til denne weekend. Dækfirmaerne har skærpet udviklingen af deres produkter, så igen vil vi se en kamp på denne front. Lige nu er vores største bekymring Benetton-Renault. De er kommet stærkt i den sidste tid og har overhalet os i mesterskabskampen. De har ikke gjort livet lettere for os. Vi må prøve at imødegå denne udfordring så godt vi kan, samtidigt er vi begyndt at lægge flere og flere kræfter i udviklingen af den nye bil. Jeg er meget optimistisk mht. dette. Det jeg hidtil har set er meget lovende. Alle går ind den opgave med stor entusiasme, og der arbejdes meget hårdt på at få flyttet Jaguars logo til den anden ende af pitlane."

Det vil sige at udviklingen næsten er stoppet hos Jaguar. Kræfterne bliver nu lagt andet steds. Men mon ikke at gensynet med Monza i hvert fald hos Lauda og Irvine får adrenalinet til at køre lidt

PDL  


Monza - Ferrari preview

Ferrari, Formel 1 og Monza er 3 navne som er stærkt tilknyttet hinanden. Et fjerde navn knytter sig til også, nemlig tifosi.

Der er ingen tvivl om hvor man er når man kommer til Monza. Det er Ferrari land. Ikke nogen andre steder ses så mange rødklædte fans. De italienske fans elsker den stejlende hingst. De er i gennem lang årrække blevet skuffede, men i de seneste år har lykken smilet til de mange tifosis igen. Nu kan de igen fejre en verdensmester, og kan Michael Schumacher leverer en sejr som gengæld for deres support, bliver der fest i og omkring den gamle kongepark.

Men er det noget som ingen ønsker gentaget, så er de sidste års tragiske ulykke hvor en official ved banen blev dræbt. Til gengæld kan sejren glide de røde biler af hænde. Williams-BMW har markeret sig ganske meget i denne sæson, og specielt på de hurtige baner. Monza er en bane som passer utrolig godt til Williams bilerne.

Michael Schumacher:
"Vi kan meget vel se Williams i forreste startrække igen. Vi så på Hockenheim hvor stærke de kan være og Monza er meget lig Hockenheim. På den anden side set, så har Bridgestone udviklet nogle dæk med vigtige forbedringer, og vi håber på at de nye dæk kan være med til at sikre os sejren. Og selvfølgelig vil jeg gøre alt hvad jeg kan for at vinde foran alle Ferraris fans. Vi havde en god test i sidste uge, og vi vil gøre hvad vi kan for at holde os foran alle andre.

Et ubesvaret spørgsmål hænger dog stadig i luften. Vil og kan Michael Schumacher køre for sin holdkammerat, Rubens Barrichello? Der er flere gange udtrykt ønske om at Ferraris anden kører skulle have andenpladsen i VM for at bevise Ferraris overlegenhed over hele sæsonen. I Belgien blev det i hvert fald ikke til noget. Gør det på søndag?

PDL  


Monza - McLaren preview

Selv om McLaren ikke kan nå nogen titler i år, så er der stadig vigtige points for dem at køre om. Andenpladsen i konstruktørernes VM betyder også noget, men bagfra nærmer Williams sig.

McLaren kan ikke sikre sig nogen titler i år. Men kampen om andenpladserne er langt fra afgjort endnu. I kørernes mesterskab kan 3 kørere sikre sig denne plads. Bedst ligger David Coulthard med 11 points forspring til Barrichello og 15 til Ralf Schumacher. I konstruktørernes mesterskab ser det endnu bedre ud. Der er forspringet på 22 points. Men der tæller begge bilers placeringer med. Men både David Coulthard og teamet er opsatte på at disse andenpladser skal sikres hurtigst muligt.

I sidste uge testede McLaren ganske alene på Valencia banen. Alle 3 kørere var i aktion der i større eller mindre omfang. David Coulthard og Alex Wurz tog sig af den største del af testen. Mika Hakkinen har ikke testet så forfærdelig meget i år. Måske en indikation på at han er ved at være mæt og/eller ikke er motiveret mere. I hvert fald er der i denne uge skrevet kontrakt med Kimi Räikkönen. Men det forhindrer ikke kørerne i at være opsatte på at skal vise noget i det italienske Grand Prix, som samtidigt er det sidste løb i Europa i år.

David Coulthard:
"Jeg tilstræber at slutte en plads bedre end i Belgien. Det er helt klart for at forbedre min position i mesterskabet. Vi havde en rigtig god test i Valencia i sidste uge. Jeg ser frem til den udfordring som Monza giver."

Mika Hakkinen:
"Efter at vi begge scorede points i Belgien, ser det godt ud i kampen om konstruktørernes mesterskab. Men vi skal stadig arbejde på at udbygge dette forspring. Jeg nyder at køre på Monza. Det er en herlig bane, de italienske tifosis skaber en enorm stemning."

Ron Dennis:
"Vi tager til hvert eneste løb for at vinde Grand Prix'et. Også her på Monza vil vi søge at opnå det optimale og slutte den europæiske del af sæsonen med en sejr."

En ting er sikkert. Står det til Williams, vil McLaren ikke få det let. Williams kan stadig nå andenpladsen, og efter nogle års fravær fra den absolutte top vil Williams vise at de er på vej tilbage for alvor.

PDL  


Monza - 1. fri træning

Den første fri træning forud for Italiens Grand Prix 2001 vil starte ti minutter tidligere end normalt, da der kl. 11:00 vil blive afholdt en mindehøjtidelighed på grund af katastrofen i New York og Washington.

1. fritræning:
TidHændelse
10:50 Så er de grønne lamper tændt. og første mand på banen er Kimi Raikkonen, der netop har skrevet kontrakt med McLaren for 2002 sæsonen.
10:55 Næsten alle har nu været ude på en installations runde.
11:00 Så kommer de første tider:
Bernoldi - 1:28,866 - 1.pl.
Enge - 1:30,472 - 6.pl.
11:05 Button - 1:27,234 - 1.pl.
Irvine - 1:27,401 - 2.pl.
Trulli - 1:27,466 - 3.pl.
11:07 Fisichella - 1:27,276 - 2.pl.
Yoong - 1:31,192 - 10.pl.
Alesi - 1:28,699 - 5.pl.
11:08 Trulli - 1:27,182 - 1.pl.
Hakkinen - 1:27,489 - 5.pl.
11:09 Panis - 1:28,452 - 7.pl.
Coulthard - 1:26,877 - 1.pl.

Heidfeld - 1:26,019 - 1.pl.
Frentzen - 1:28,951 - 11.pl.
11:10 Hakkinen - 1:26,962 - 3.pl.
11:11 Yoong har tekniske problemer.
AN  

Monza - 2. fri træning

I dagen første fri træning var det som vanligt Ferrari og McLaren der var tone angivende, men også Sauber kørerne var godt med. Men de kørte desværre begge galt, og det er tvivlsomt om teamet kan nå at få deres racere klar her til den 2. fri træning.

Ligeledes bliver de igen spændende at se hvordan Thomas Enge og Alex Yoong klarer sig.

En anden kører der var uheldig i den 1. fri træning var Jos Verstappen, også han kørt galt, og ligeledes her er det spændende at se om teamet har fået hans racer klar her til 2. fri træning.

Bane temp.: 17 C.

2. fri træning:
TidHændelse
13:00 Så tænder de grønne lamper og dagens 2. fri træning er igang.

Første mand på banen er Giancarlo Fisichella.
13:02 Vejret er overskyet, og der er også faldet et par dråber regn, men ikke nok til at banen er fugtig.
13:04 Hakkinen, Irvine og Yoong på banen.
13:05 Irvine kører en tur af banen og begraver sin Jaguar i en af grusfælderne, hans session er slut.
13:07 Alesi - 1:27,696 - 17.pl.
13:08 de la Rosa - 1:26,902 - 9.pl.
Montoya - 1:26,910 - 10.pl.
Yoong - 1:30,857 - 21.pl.
13:09 Fisichella - 1:26,852 - 10.pl.
13:10 de la Rosa - 1:26,318 - 7.pl.
Hakkinen - 1:26,048 - 5.pl.
AN  


Monza - Kvalifikationen

Med ugens triste tragedie i USA i bakspejlet gik kvalifikationen i gang. Medfølelsen med de mange ofre i USA blev markeret på forskellig vis i og omkring gridden. Men nu til det, det hele drejer sig om.

Vejret kommer vi hurtigt over. Høj sol med passende temperaturer. Og allerede efter 1 minut kørte debuten Alex Yoong ud på banen. Men det varede ikke længere end til den første chikane, så var det slut i første omgang. En teknisk defekt - sikkert i forbindelse med gearkassen - stoppede ham. Og lige efter kom Fernando Alonso med en lignende defekt. Ved formiddagens træning havde begge Minardi biler problemer med koblingen, og måske var det den der drillede igen.

Næste mand på banen var en anden debutant Tomas Enge. Alonso var hurtigt tilbage i pitten og kom hurtigt ud i reservebilen.

16 min.: Nu kommer de næste biler ud. Bernoldi sætter den foreløbige bedste tid.

20 min.: Panis kører ud, men laver et par småfejl i chikanerne som koster tid. Men alligevel sætter han hurtigste tid. Men det skal nok blive ændret. Ralf Schumacher gør sit første forsøg. Og sætter hurtigste tid.

23 min.: Montoya, Hakkinen og flere andre kommer ud. Montoya kører et ½ sekund hurtigere end Ralf Schumacher. Og allerede nu begynder tiderne at skifte meget hurtigt.

24. I dette øjeblik er top 4 de to Williams biler i front, og derefter kommer begge Sauber med Räikkönen som den hurtigste.

28 min.: Michael Schumacher forbedrer bedste tid med 3/100 sek. Ferrari bilerne ser anderledes ud i denne weekend. Ferrari viser deres medfølelse med ofrene og de efterladte i USA ved at fjerne alle reklamer fra bilen og har også fået den røde næse på bilen skiftet ud med en sort.

35 min.: Coulthard sætter sin hidtil hurtigste tid, men må nøjes med en foreløbig 5 plads. Men denne placering er kun til låns. Nu begynder der virkelig at blive sat konkurrencedygtige tider i toppen. Top 3 er dog den samme endnu. Dvs. M. Schumacher, Montoya og R. Schumacher.

39 min.: Nu er der sket ændringer i toppen også. Hurtigste mand er nu Montoya foran M. Schumacher og Barrichello. Hurtigste McLaren kører er Coulthard på sjettepladsen og Mika Hakkinen er på niendepladsen.

49 min.: Barrichello erobrer andenpladsen fra M. Schumacher. Hakkinen har forbedret sin placering med én plads. Flere kørere bl.a. Michael Schumacher har "gemt" nogle omgange og har dermed stadig chancen for at forbedre deres tider. Alex Yoong hænger lige omkring 107% grænsen, når han at komme med i søndagens Grand Prix?

54 min.: Endnu et forsøg fra M. Schumacher, men det lykkedes ikke endnu at fravriste Barrichello andenpladsen. Montoya ligner en der er sikker på førstepladsen og dermed pole position. Hakkinen kører af banen i Lesmo kurven. Og dermed er det slut for ham for i dag. Rødt flag pga. Hakkinens uheld. Tomas Enge stopper ude i græsset med motorproblemer.

Efter nogle minutters pause hvor banen blev ryddet, er alle klar igen. Og næsten alle kører ud til de sidste 4 minutter. Den sidste intense jagt på forbedringer er i gang. Barrichello får bremset for sent ved en chikane og kan ikke nå mere. Kan R. Schumacher nå noget?

Med lidt forsinkelse er kvalifikationen slut. For første gang er Barrichello foran M. Schumacher i denne sæson.

De seks forreste ved starten på det italienske Grand Prix:

1. Montoya - Williams - 1:22.216
2. Barrichello - Ferrari - 1:22.528
3. M. Schumacher - Ferrari - 1:22.624
4. R. Schumacher - Williams - 1:22.841
5. Trulli - Jordan - 1:23.126
6. Coulthard - McLaren - 1:23.148

De to debutanter, Tomas Enge og Alex Yoong sluttede på henholdsvis 20 og 22 pladsen. Den lidt atypiske startrække lyder lovende. Vil Michael Schumacher køre for Barrichello denne gang?

PDL  


Monza - Minardi race

Det lille beskedne italienske Minardi team havde en ny kører med til det italienske Grand Prix. Det malaysiske talent Alex Yoong debuterede.

Alex Yoong er den første malaysiske kører i Formel 1 nogensinde og skriver sig dermed ind i Formel 1 historien. Hans debut blev måske lidt af en skuffelse. Desværre udgik han kun 8 omgange fra mål da han spandt af banen. Det skete i det første af svingene i Lesmo kurven. Han havde undervejs i løbet klaget over at bilen overstyrede.

Men inden han kom så langt blev han udsat for lidt af hvert. I næsten hele weekenden havde Minardi problemer med gearkassen. Det var ret tydeligt under lørdagens kvalifikation, hvor begge kørere begge parkerede deres biler i den første chikane efter udkørslen fra pittet. Og ved starten af søndagens race blev Yoong lidt skræmt da frontvingen fra Buttons bil ramte hans bil. Det skete ved den sædvanlige tumult i den første chikane for enden af langsiden. Ydermere blev han forsinket ved det andet pitstop han foretog. Centermøtrikken på højre baghjul ville ikke af da man skulle skifte dæk. En debut på godt og ondt, mest ondt.

Fernando Alonso startede løbet i reservebilen. Pga. problemer med den nye gearkasse foretog man valget af reservebilen som er udstyret med den gamle gearkasse. Måske et fornuftigt valg. Alonso kom i gennem løbet og sluttede på en 13 plads.

Efter løbet udtrykte teamet og især teamejeren Paul Stoddart stor tilfredshed med Yoongs indsats. Især på trods af de problemer som teamet havde igennem hele weekenden. Men man håber nu på at den ekstra økonomiske indsprøjtning som bl.a. Yoong har med fra Malaysia kan gøre at man kan få løst nogle af de småproblemer som altså er store nok til at sinke teamet.

PDL  


Monza - Prost race

Minardi var ikke ene om at præsentere en debutant. Prost teamet havde som afløser for Burti fundet Formel 3000 køreren, Tomas Enge.

Optakten for Prost teamet var ikke alt for godt. Luciano Burti kørte galt på Spa i Belgien, og en afløser skulle findes. Det klarede man ved at skrive kontrakt med Formel 3000 køreren Tomas Enge som test- og reservekører foreløbig for resten af sæsonen. Og da Burti ikke er klar til at køre, blev Tomas Enge sat i sædet. De første to dage af weekenden var ikke for gode for Enge. Forskellige problemer gjorde hans indsat i søndagens løb usikker. Men til alt held holdt bilen hele vejen hjem, og han kunne køre i mål på én 12 plads. En rimelig debut i Formel 1 for Tjekkiets første kører i Formel 1.

Helt anderledes gik det for teamets anden kører Heinz-Harald Frentzen. Allerede ved starten fik han problemer. Da Trulli i sin Jordan spandt rundt i den første chikane måtte Frentzen undvige i ydersporet, og tabte derved nogle placeringer. Senere blev han holdt tilbage af Bernoldi i Arrows. Men på 30 omgang var det slut. Pludselig mistede motoren trækket. Et eller andet var knækket i gearkassen eller transmissionen. Efter løbet var der mange blandede følelser i teamet:

Tomas Enge:
"Jeg er glad for at jeg kunne fuldføre mit første Formel 1 løb. Alt er nyt så jeg er stadig i en læreproces. Det lykkedes mig at anvende alt det tekniske udstyr i bilen uden at lave fejl. Jeg sluttede på 12 pladsen hvilket jeg er tilfreds med. Jeg er glad for at have fået muligheden for at køre for Prost, og jeg håber at jeg kan udføre mit job godt, både for Prost og for Luciano."

Alain Prost:
"Kørerne har haft lange diskussioner om løbet, og besluttede at de ville undlade at overhale før de var kommet igennem de første chikaner. Vi føler med Heinz-Harald og hans skuffelse. Ikke alle ville følge beslutningen om overhalinger og skar igennem den første chikane. Det kostede adskillige placeringer, det er lidt svært at acceptere. På trods af forskellige holdbarhedsproblemer klarede vi det trods alt rimeligt alligevel. Tomas klarede det fint i hans debut løb trods problemer de første dage."

Det er endnu ikke sikkert om Burti bliver klar til det amerikanske Grand Prix. Der har været forlydender fremme om at han måske ikke kommer til at køre mere i år. Men det er endnu uvist. Alt afhænger af hvor hurtigt at han bliver rask nok til at kunne køre igen.

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk