Heinz Harald Frentzen blev sidste år nummer fire på banen – men der kørte han jo som bekendt for Jordan. "Jeg ser frem til Malaysia. Sepang er en af de mest moderne baner i Formel 1, og folkene der er meget imødekommende. Banen har nogle meget hurtige sving og er meget teknisk krævende, men har en meget glat overflade, så den er rar at køre på. Det meget varme og fugtige vejr kan til tider gøre løbet svært, men jeg er sikker på at vi passer godt til! Efter Melbourne håber jeg selvfølgelig på en bedre weekend," siger tyskeren.
Hans holdkammerat, Enrique Bernoldi ser også frem til løbet. "Jeg kan virkelig lide Sepang. Den har et godt mix af sving og de hurtige er særlig gode. Det er muligt at overhale, men det er vigtigt for os at kvalificere os bedre end vi gjorde i Australien, så vi vil arbejde meget hårdt på det. Sidste års løb var meget hårdt i monsunregnen, så jeg håber på godt vejr denne gang," siger brasilianeren.
Bernoldi fik ikke meget for sine sponsorpenge i Australien - han håber det bliver bedre i Malaysia
(Foto: Arrows)
Fra den tekniske side af teamet ses der også frem til de nye udfordringer. "Teamet ser meget frem til Malaysia. For os vil det være starten af den nye sæson, fordi løbet i Australien blev en skuffelse for os. Banen skulle passe godt til vores racer da A23'eren køler meget hurtigt, så heden skulle ikke blive et problem. Vi kørte meget godt sidste år, og udfordrede om andenpladsen og kørte i top-6 i store dele af løbet. Selvfølgelig håber vi ikke på de samme monsunforhold, men jeg tror at vi kan stile efter en top-10 placering i kvalifikationen, under forudsætning at alt går godt, og det skulle give os en god chance til løbet," siger Mike Coughlan der er Arrows' tekniske leder.
Honda som team er måske så meget sagt, men man er trods alt motorleverandør til 2 teams. Men ingen af de 4 biler kom i mål i Australien. 2 af bilerne var impliceret i den voldsomme ulykke ved starten. De 2 andre, Satos Honda og Villeneuves BAR, udgik senere i løbet.
Den store skuffelse søger man nu at ligge bag så, og i stedet se fremad til GP'et på Sepang banen. Noget af det man skal arbejde med er de klimatiske forhold. Det har indflydelse på motorstyringen. Dermed skal ingeniørerne til at pille lidt ved softwaren som skal programmeres om. Disse data har man indsamlet i Hondas R & D afdeling, samt at man normalt er en tur på Kyalami banen i Sydafrika. Det har man dog ikke været i år. BAR har testet i Europa i stedet. Alle disse data skal nu omsættes til en omprogrammering i forhold til Albert Park. Samtidigt er banens karakter anderledes i forhold til Albert Park.
Honda, Fisichella og Jordan håber på bedre held i Malaysia
(Foto: Honda GP)
Helt uforberedt kommer man ikke. Anthony Davidson testede på livet løs på Silverstone 2 dage i sidste uge. Disse data der dér blev indsamlet kommer med i Hondas beregninger. Luftfugtigheden og heden som er nogle af kendetegnene for Sepang, er væsentlige faktorer for Honda, som netop har testet afkøling af motorerne meget.
Det kommende GP i Sepang er vigtigt for Honda, som er tvunget til at gøre en god figur der. Malaysia og Kuala Lumpur er et af de store centre for Hondas indsats i Østen. Så teknikerne er sikkert blevet bedt om at gøre en ekstra indsats, så Honda kan bevise at det ikke er deres skyld hvis noget går galt.
Eddie Irvine fik kørt en 4 plads hjem ved det australske GP, men det var pga. den massive ulykke ved starten som satte omkring det halve af feltet ud af løbet. Det kan man selvfølgelig være glade for, men det giver ikke noget grundlag for teamet at vurdere hvor man er i forhold til de andre, og slet ikke Arrows som bruger den samme motor.
Der har visse steder været spekuleret i om man ville vælge sidste års model til det malaysiske GP, men det har man modsat fra Jaguars side. R3 skal bruges og det er den man vil fokusere på for at få løst problemerne. Især skulle det være rigeligt galt med den aerodynamiske konstruktion. Bilen i sig selv er pålidelig nok, men der er ikke nok fart i den, og slet ikke nok til at følge med Arrows som i Australien var hurtigere.
Niki Lauda:
"Bortset fra de 3 points vi fik med fra Albert Park, så har der egentlig ikke været noget at fejre. Det var en vanskelig weekend. Det er der ingen tvivl om. Vi skal forbedre bilen meget og hurtigt. Det er dog meget lidt vi kan gøre ved bilen lige nu. Vi tager ikke hjem mellem de to første GP'er. Det er først efter det malaysiske GP at vi lige når at komme omkring fabrikken. Vejrbetingelserne i Australien var meget afvekslende. Det er lige meget om det regner eller er tørt. Bare vejret er det samme hele tiden. Det giver os mere ro til at indstille bilen. Løbet i Albert Park var hårdt, men Sepang kan vise sig at være endnu hårdere. Vi vil lære at forstå bilen endnu bedre. Vi bliver nødt til at udnytte tiden fuldt ud i fredagens træninger. Vi har ikke besluttet endnu hvor der skal sættes ind. Tiderne vi kørte i Australien var forholdsvis hurtigere end under de første tests, så vi er på vej fremad."
Jaguar er stadig i krise selvom de sikrede sig point i Melbourne - de roder rundt i den tunge ende af feltet
(Foto: Jaguar)
Eddie Irvine:
"Melbourne var et mareridt. Inden vi nåede at køre i Australien var vi klar over at vi havde problemer. Jeg tror ikke at nogen havde forventet en startplads bag ved en Minardi. Det er ikke for at tage noget væk fra Minardi. Men vi kunne på det tidspunkt bare ikke gøre det bedre. Vi kunne ikke få noget ud af bilen og vejret gjorde det ikke ligefrem nemmere. I Malaysia får vi en chance for at gøre det bedre, men jeg tror helt ærligt ikke at det bliver ret meget bedre. Om løbet her i Malaysia kan jeg sige at det er et sted der kræver at man er i absolut fysisk form. Det er utrolig krævende af ens fysik."
de la Rosa:
"Det bliver en vanskelig weekend for mig, jeg har ikke kørt her i 2 år. Jeg bliver nødt til at lære banen at kende igen under fredagens frie træninger. Det er en hård bane at køre på, men samtidigt er det en moderne bane med masser af plads. Sikkerheden er i top og faciliteterne udenfor banen er bare perfekte."
Jaguar er snart tvunget til at gøre noget. Både for deres egen skyld, men også for kørerne. Irvines kontrakt udløber efter denne sæson, og måske forlader han teamet under alle omstændigheder. Især hvis det ikke bliver bedre. Og mon ikke Ford også snart forventer noget.
Tim Edwards:
”Normalt vil man kun sende de 4 gearkasser, ophængning, affjedring og andre mekaniske dele tilbage på fabrikken. De vil så blive genopbygget og sendt tilbage til teamet. Denne gang er vi nødt til at sende mange nye karrosseridele til teamet, da mange af de dele vi havde med, er blevet brugt til at genopbygge de 2 racere vi har i gang p.t.
6 kasser med nye dele er allerede sendt til Malaysia ,og 2 ekstra er ved at blive fyldt op og gjort klar til at blive sendt af sted. Hvis der skulle opstå problemer med at man igen skulle komme til at mangle reservedele, så må vi sende folk af sted med delene og så må de checke dem ind som personlige baggage.
Vi har alle arbejdet meget hårdt for at blive 100% klar til dette løb, og vi har nået målet.
Mens mange har knoklet i Jordan teamet, så har kørerne slappet af, og ladet op til det næste løb.
Giancarlo Fisichella tog efter løbet i Australien hjem til familien i Monaco. Her har han holdt formen ved lige med cykling, gymnastik og løb.
Mens Giancarlo Fisichella slappede af i familiens skød, så slappede Takuma Sato af på øen Langkawi, som ligger ud for den malaysiske vestkyst. Her holder Takuma Sato formen ved lige var at løbe i junglen og lave workout på stranden. Der har også været tid til en helikopter tur for at ser på de lokale vilde dyr.
Eddie Jordan:
”Vi er nødt til at fokusere på dette Grand Prix og glemme skuffelsen i Melbourne. Der var ingenting vi kunne gøre for at forhindre at Giancarlo Fisichella blev fanget i ulykken ved sidste Grand Prix. Desværre udgik Takuma Sato i sidste Grand Prix med mekaniske fejl. Mekanikerne havde ellers arbejdet hårdt hele natten, men desværre forgæves. Jeg håber at kørerne har lært noget siden sidste Grand Prix, og tager det lidt mere roligt i det første sving denne gang. Jeg er sikker på at tilskuerne syntes det er sjovere at se 22 racere køre race, end at se dem smadre sammen i første sving”
Giancarlo Fisichella:
” Jeg kan ikke vente med at komme tilbage i raceren. Ulykken forhindrede mig og mange andre kører i at gøre det vi er bedste til, nemlig at køre race.
Jeg har nydt denne uge op til dette Grand Prix. Jeg har slappet godt af og ladet op til løbet, da jeg ved at det er et meget krævende løb for os kørere, da det er meget varmt. Sidste år mistede jeg ca. 3,5 liter kropsvæske under løbet”
Takuma Sato:
” Jeg har tidligere kørt på Sepang banen. Det var sidste år efter at jeg vandt på Macau, så jeg kender lidt til banen. Det er en bane der passer godt til min kørestil, da der er mange lange sving hvor der kan køres hurtigt, og raceren og køreren skal yder det optimale hele tiden, så jeg er sikker på at jeg kommer til at kunne lide dette løb, og denne bane.
Efter min første Grand Prix Weekend, så glæder jeg mig helt vildt til at komme i gang igen, og jeg håber at alt forløber bedre denne gang.”
Banen har et meget lavt grip, og det er kun Monaco og Hungaroring hvor man skal køre med højere downforce. Sidste gang vi kørte på banen, var det ikke tilladt at bruge alle de elektroniske hjælpemidler, som man godt må bruge nu. De vil denne gang gøre det nemmere for kørerne, specielt i sving 9 som er hårnåle svinget.
Den kvælende varme gør det meget vigtigt at have meget køling til motoren, og det kræver C21, ellers går det galt.
I Melbourne var C212 meget god, så vi tror også på at det vil den også være ved dette Grand Prix."
Nick Heidfeld: "Grand Prix'et i Melbourne varede ikke længe for mit vedkommende, men alting gik godt for mig og teamet under de frie træninger og i kvalifikationen. Så derfor tror jeg også at vi vil gøre det godt ved dette Grand Prix i Malaysia.
Som man nok kan forstå er dette løb meget vigtigt for teamet. Jeg ser frem til weekenden med ro i sindet, og jeg glæder mig endnu mere til at tage de første point i år, foran vores venner fra Petronas."
" Felipe Massa: "Jeg har ikke tidligere kørt på Sepang banen, men hvad jeg indtil videre har set af faciliteterne, så må jeg sige at jeg er imponeret. Jeg tror at vi vil gøre det godt på denne bane, for raceren var meget god for mit vedkommende, især om fredagen og lørdagen. Jeg håber at jeg vil få muligheden for at tage mine første point i denne weekend, så vi kan sige at vi er kommet godt i gang med den nye sæson.
Alle i teamet har hjulpet mig utroligt meget med at faldet til i teamet, og jeg føler mig allerede som en del af Formel-1 cirkusset."
Williams fik en god og en dårlig placering i Australien. I Malaysia skal dette forbedres. Sidste år kom ingen af bilerne i mål på de pointgivende placeringer. Det skal der gøres noget ved i år. Williams har udført et kæmpe testarbejde i år i forhold til tidligere. Det skal man forhåbentligt begynde at se resultatet af allerede i Malaysia. Der skal køres nogle points ind på kontoen. Men en faktor som kan få indflydelse er vejret. Det kan være meget omskifteligt på de kanter. Men det er en faktor som er ens for alle teams. Så vil det vise sig hvor godt man er forberedt.
Montoya:
"Det er en god bane. Jeg nød det virkeligt her sidste år, selvom jeg ikke kom i mål. Det malaysiske GP bliver ret interessant for os, vi tror alle på at vi har en stærk pakke, så det ser godt ud. Bilen er god og i det varme vejr forventer vi at dækkene klarer sig bedre end i Australien. Sidste år kvalificerede jeg som nr. 11 i Australien og nr. 6 i Malaysia og nu må vi vise at det kan vi gøre bedre. Det bliver et hårdt løb for i Malaysia er det som regel meget varmt og der er en meget høj luftfugtighed."
Ralf Schumacher:
"Jeg har allerede taget afstand til hvad der skete i Melbourne. Jeg har besluttet at i denne sæson vil jeg kun se fremad uden at bekymre mig om hvad der er sket. Det giver ingen mening. Presset på os i år er ikke så stort som jeg havde forventet. Der er trods alt 17 løb og ingenting bliver afgjort i starten af sæsonen. Vi oplevede i Australien at bilen og dækkene også er konkurrencedygtige i koldt vejr. I Malaysia er det modsat. Varmen giver os en fordel fordi Michelin dækkene trods alt er bedre når det er varmt. Vi har også foretaget nogle små men vigtige ændringer ved bilen, så alt i alt er vi ret fortrøstningsfulde."
Sam Michels:
"Vi forventer det bliver noget varmere end i Australien. Sepang er en udfordrende bane med mange retningsændringer. Der er 3 langsomme sving, og 4 gode langsider hvor der kræves god motorkraft. Det er muligt at overhale flere steder på banen, som gør at den er mere interessant end så mange andre baner. Michelin kommer med en ny serie dæk, så det bliver spændende at se hvad de kan præstere."
Gerhard Berger:
"Det var ikke nogen overraskelse for mig at Michael Schumacher og Ferrari vandt i Australien. Jeg har hele tiden sagt at Ferrari igen i år målet vi skal sigte efter. Vi har testet flere forskellige ting her fornyeligt. Der bliver lavet nogle få ændringer ved bilen. Målet er at vi kommer endnu tættere på Ferrari. Vi skal ikke ligge for meget i resultatet fra Australien. Til gengæld vil det blive sæsonen hvor Ferrari ikke vil være - og ikke skal være - så dominerende som i de senere år. Vi vil udnytte de muligheder som det giver og prøve at vinde flere løb."
Dermed er alle hos Williams enige om at i år skal man indhente Ferrari. Man tog lige som tilløb til det sidste år. Og i år skal det så være endnu mere tæt.
Lige som flere andre blev Renault ufrivilligt ofre det store sammenstød som var et af resultaterne af Ralf Schumachers og Rubens Barrichellos voldsomme sammenkomst ved starten af det australske GP. Men i kvalifikationen viste begge kørere noget af det forventede. Man er kommet længere frem i startfeltet. Bilen har under tests også vist sig at være pålidelig. Så nu skal der arbejdes videre med de andre forbedringer af bilen.
Mike Gascoyne:
"Alt i alt ser det godt ud. Vi er nu nået til et punkt hvor vi sammenlignet med sidste år er noget lige så langt, så vi tror på en god præstation i Malaysia. Hjemme på fabrikken har man har travlt med nogle nye ting, og resultatet vil vi få at se i Malaysia. Vi får en ny diffuser, en ny bagvinge og der kommer også nye dele på affjedringen bag på bilen."
Pat Symonds:
"De højere banetemperaturer byder på større udfordringer til dækkene, men det er ikke noget vi bekymrer os så meget om. Michelin dækkene har det bedst når det er varmt, så det er til fordel for os. Med ændringerne på bil og dæk til i år, forventer jeg at det bliver muligt at tage mange flere sving med fuld gas end tidligere. Det er noget som vi kan hente meget tid på. Vejret bliver en vigtig faktor i år også. Hvad det ender med må vi afvente at se til på lørdag eller søndag formiddag."
Begge kørere har forberedt sig hårdt i vinterens løb. En mere intensiveret fysisk træning skal give kørerne større styrke, og dermed mulighed for at bevare koncentrationen meget nemmere. En god fysisk tilstand er også vigtig i Malaysia, da varmen og den høje luftfugtighed stiller store krav til fysikken. Jenson Button har siden det australske GP trænet hårdt i Australien. Jarno Trulli har opbygget sin fysik i vinterens løb, og vil udbygge og vedligeholde sin fysik gennem hele sæsonen. Begge kørere er også meget optimistiske forud for det malaysiske GP. Begge kender banen godt og har store forventninger til bilen. Forbedringerne siden sidste år er store, og da de mærker fremskridt hele tiden, er de meget fortrøstningsfulde.
Jacques Villeneuves sæsonstart var meget skuffende, da han var nødt til at udgå da han lå til at få point.
Jacques Villeneuve vil på Sepang banen vise hvor god BAR raceren virkelig er.
Jacques Villeneuve:
" Jeg ser virkelig frem til weekendens løb i Malaysia. Det er en bane der stiller store krav til køreren, specielt på grund af varmen. Ligesom banen i Melbourne, er banen meget lang. Der er nogle gode langsider og nogle meget skarpe sving. Det passer godt til mig så jeg glæder mig.
Vores racer er temmelig konkurrencedygtig, så derfor er jeg selvfølgelig meget skuffet over at jeg ikke kom i mål i det sidste Grand Prix, da jeg lå godt til at kunne tage nogle point."
Jacques Villeneuve har altid sluttet mellem de 10 bedste i kvalifikationen, og i 2000 sluttede han på en 5. plads.
Holdkammeraten Olivier Panis der også er meget glad for banen, mener at det er en af de sværeste baner, specielt hvis det begynder at regne.
Olivier Panis:
"Sepang banen er meget krævende, og det er svært at finde et godt set-up. Langsiderne er meget lange, så man skal have meget fart i raceren for at kunne overhale. Man skal samtidig sørge for at man har grip nok til at kunne holde sig på banen i de meget langsomme sving.
Hvis det begynder regne, så har man udmærket grip. Men hvis det begynder at regne meget på disse kanter, så er det ikke en racer du har brug for. Så skal man bruge en båd.
Selve banen er godt designet. Der er alle former for sving, både hurtige og langsomme sving. Der er også nogle gode langsider.
Man skal arbejde meget inde i raceren, da man hele tiden skal dreje og skifte gear. I år har vi jo automatisk gearskifte, det havde vi ikke sidste år, så det bliver nok lidt lettere i år.
Jeg håber at mit løb på Sepang banen forløber bedre end sidste år. Der udgik jeg på anden omgang med tekniske problemer. Det er ret frustrerende, da jeg havde valgt at starte på regnvejrsdæk, og det så viste sig at det hurtigt begyndte at regne og, raceren var rigtig konkurrencedygtig.
Jeg håber at vi i denne weekend får lov til at vise hvor gode vores racere i virkeligheden er, og ser frem til et spændende Grand Prix."
Teamchef David Richards forventer også at det vil gå teamet bedre i denne weekend.
David Richards:
" Løbet i Australien viste tydeligt at der er nogle fundamentale ting der skal rettes. Før disse ting er blevet rettet, kommer vi ikke videre med udviklingen af vores teknologi og racer. Så før disse er på plads kan vi ikke forvente at forbedre vores resultater og præstation.
Løbet her i Malaysia er meget krævende, og alle ting vil blive afprøvet til det absolutte maximale. Jeg håber at vi I teamet får det maximale ud af vores racere i denne weekend. Hvis vi gør det, så skulle vi meget gerne slutte mellem de 10 bedste, både i kvalifikationen og i selve løbet.
Det er meget vigtigt for os at begge racere gennemfører løbet, da det vil give os nogle vigtige informationer vi kan bruge i udviklingen af raceren, og at Honda også får nogle informationer de kan arbejde videre med."
Kun en af Bridgestones biler kom i mål i Australien. Til gengæld var det vinderen. I Malaysia håber man dog på at det bliver langt bedre med flere biler både i mål, men også i pointene. Det lumske vejr der kan forekomme i Østen er der også taget højde for. Bridgestone møder op med dæk der kan dække hele behovet. Desuden er der igen igen udviklet nogle nye dæk. Disse er testet på Silverstone, Fiorano og Mugello i sidste uge. Alt skulle dermed være på plads. Og selvfølgelig håber Bridgestone ikke på en gentagelse af den voldsomme start i Australien.
Hiroshi Yasukawa:
"Australien var både en succes for os, men også en skuffelse. Kun én bil på Bridgestone kom i mål, til gengæld var det på førstepladsen. På trods af det, så var vores ingeniører overbevidste om at det var de rigtige dæk der kom med til Australien. Efter et løb er det et af vores teams der fører og indtil videre har vores dæks præstation vist sig at være ganske overbevisende."
Det ene af tørvejrsdækkene fra Australien kommer også med til Sepang. Desuden tager man et nyt dæk med, udviklet specielt til Sepang og lignende forhold. Bridgestone tager mere end 1500 dæk med til Sepang.
Sidste års løb var en blandet fornøjelse. Man startede på tør bane, men allerede efter ganske få omgange regnede det. Ferrari tog chancen og satte intermediate dæk på og det viste sig at være en god satsning. Ferrarierne kom først i mål. Kun en bil med Michelin dæk kom i pointene. Så Bridgestone ved hvad der skal til.
Kimi Räikkönen kørte sig ind på en flot 3 plads i Australien på trods af flere vanskeligheder gennem løbet. Først var der tumulten lige efter starten. Senere måtte han i pit for at få fjernet et eller andet - muligvis en vragdel - der var faldet ned ved sædet i hans bil og generede ham. Det kostede måske 2 pladsen, men nu er det dét næste løb der gælder. David Coulthard kom ellers i føringen for en kort stund, men problemer med gearkassen gjorde at han måtte udgå. Nu sætter han næsen op efter at komme i mål og helst så langt fremme som muligt. Sidste år blev han nr. 3 i løbet, i år har han en ny kollega i teamet som vil vise hvad han er værd. Så for DC bliver der noget at køre for.
David Coulthard:
"Jeg ser frem til det malaysiske GP. Det er en herlig bane med et godt miks af sving, hurtige strækninger og gode overhalingsmuligheder. Jeg er opsat på at score mine første points i år og lige nu ser det ret godt ud. Jeg har siden løbet i Australien slappet af i Thailand i nogle få dage, så jeg er klar til at komme i gang igen."
Räikkönen:
"Det var fantastisk at køre i bilen i en direkte konkurrencesituation. Specielt også da jeg kom på podiet for første gang i min Formel 1 karriere. Jeg tog til Bali efter det australske GP for at træne og vænne mig til det varme og fugtige klima som venter os i Malaysia."
Men ikke alt var fryd og gammen efter det australske GP. I ledelsen i teamet var man noget skuffet over resultatet, dog kunne man glæde sig over enkelte lyspunkter.
Martin Whitmarsh:
"Selvom vi er skuffede over resultatet i Australien, så viste Kimi Räikkönen at der er potentiale både i ham og bilen. Vi ser frem til at kunne forbedre resultatet i Malaysia. Vi kommer dertil med den samme målsætning som altid, nemlig at sikre os sejren. Hele teamet har arbejdet hårdt siden Australien for at vi kan nå den ønskede målsætning."
Toyota fik deres første point i Formel 1 da Mika Salo i Toyotas debutløb kørte sig ind på en 6 plads. Det skal nu følges op så også Alan McNish kommer i mål. Kommer der points med i købet, gør det sikkert ikke noget. Men man ved godt at så let går det ikke.
Toyota er måske lidt bedre forberedte til banen end så mange andre debutanter. Toyota som udførte et stort testprogram sidste år, var på Sepang for at teste der. Det betyder at begge kørere kender banen. Men det betyder også at teamets ingeniører og teknikere har et basismateriale at arbejde ud fra. Det kan vise sig at være til stor fordel for debutanterne.
Kørerne er også ganske klar over at Sepang er meget anderledes. Varmen og den høje luftfugtighed er faktorer man skal tage højde for. Kørernes fysiske tilstand bliver afgørende. Allan McNish ser det ikke som det store problem da han udtaler at det bliver noget lignende som da han kørte i sportsvognene - bl.a. ALMS. Mika Salo er heller ikke så bange for varmen og luftfugtigheden. Hans tanker går faktisk mere på banen. Banen er en af de bredeste og det giver ikke den samme fornemmelse af farten, som en smallere bane gør. Det kan få indflydelse på vurderingen af bl.a. bremsepunkter osv.
Ove Anderson, teamchefen, har som målsætning at få begge biler i mål. Giver det points er det udmærket, men som han siger, det er først og fremmest et læreår for teamet. Så må pointene komme hvis det ellers falder i hak.
Ferrari valgte at anvende F2001 bilen i Australien. Det viste sig at være ganske fornuftigt, da det viste sig at man var med i toppen igennem hele weekenden. Det tyder på at man også vil bruge bilen i Malaysia. Valget som sikkert er truffet for lang tid siden har vist sig at være en god disposition. Men hjemme i Italien tester man stadig F2002. De to testkørere kører masser af omgange for at få bilen op på niveau med F2001 modellen eller allerhelst endnu højere.
Hos Ferrari er man således vel forberedte til GP'et på Sepang banen. De to værste ting man arbejder med er først og fremmest vejret. Men også dækvalget kan få afgørende betydning.
Ross Brawn:
"Dækkene bliver helt sikkert den største tekniske udfordring på denne bane, for selv om banen her er meget lig Albert Park, så betyder den højere banetemperatur og de forskellige typer af hurtige sving at der kan komme et større slid. Vi vil bruge en del af tiden fredag til at køre med fulde tanke og afprøve forskellige dæk for at finde det rigtige valg til om søndagen. Vi skal også påregne at banen bliver kørt mere og mere ren i løbet af weekenden."
I Australien var det sådan at langt de fleste teams - også Ferrari - valgte at bruge den blødeste tilgængelige compound til GP'et. På grund af de to baners mange lighedspunkter er det ikke usandsynligt at mange vælger at gøre det igen. Dæksliddet bliver mindsket en vis grad da banen ikke byder helt så mange nedbremsninger, noget der også betyder noget for valg af bremseskiver. Til gengæld er flere hurtige strækninger med forskellige typer af sving som kan få indflydelse på dæksliddet. Så er der kun vejret tilbage. Monsun regn er en fast bestanddel af vejrliget på de kanter. Ferrari har på Fiorano mulighed for at oversprøjte hele banen med vand for at simulere regnvejr i mange afskygninger. De erfaringer man har hentet her er selvfølgelig med i den samlede vurdering når dækvalget skal gøres.
Ferrari satser altså endnu en gang på F2001 modellen. Det hænger bl.a. sammen med at man er langt væk hjemmefra. At flyve F2002 bilen ud er en rimelig kostbar affære. Efter det malaysiske GP skal man til Brasilien. I mellem de to GP'er tager de fleste teams hjem. Muligvis beslutter Ferrari sig så for at benytte den nye i Brasilien, eller også venter man til de europæiske løb. Uanset hvad så vil Ferrari gøre alt for også at vinde i Malaysia.
Problemer med motoren hvor der opstod en kortslutning kostede den første træning.
Kimi Räikkönen
"Det er rart at være den hurtigste, men det er for tidligt at sige hvordan vi klarer os i morgen. Selvfølgelig håber jeg at vi kan vise samme niveau, men i det mindste er vi nu med fremme. Vi arbejdede igennem vores program og udover et mindre problem med bremserne i den første træning, var det problemfrit. Jeg tror ikke der er noget specielt omkring raceren der har forbedret vores præstation siden Melbourne, men selvfølgelig har vi tørvejr og det tillader os at arbejde med raceren, men lad os vente os se hvor vi er i morgen."
David Coulthard
"Som en forberedelsesdag var det ikke ideelt. Jeg var ikke i stand til at køre meget i den første træning, da raceren udviklede et elektrisk problem som satte ild i raceren. Jeg va ri stand til at få raceren tilbage til pitten for at sikre at mekanikerne havde nok tid til at udføre det nødvendige arbejde til den anden træning. Under de forhold at sætte næstbedste tid, er det opmuntrende, men sin altid er det fredag og det er vigtigste er hvor vi ender i morgen."
Coulthard havde problemer i den første træning, men vendte godt tilbage i den anden
(Foto: McLaren)
Ron Dennis
"Problemerne som vi havde i den første træning krævede at vi måtte forkorte og variere vores oprindelige program. Under forholdene er resultatet opmuntrende, men selvfølgelig har fredagens frie træninger meget lidt til fælles med resultatet af kvalifikationen."
Norbert Haug
"Den første træning gav lidt problemer for os, men den anden gik bedre og teamet lærte meget om set-up til denne bane."
Ralf Schumacher
"Vi kan være rimelig glade for den første dag. Raceren er stadig meget nervøs på de hurtige steder, som vi skal have løst til i morgen. I den første træning koncentrerede vi os mest om bremser når man ser på det store pres som de er sat under i løbet. I den anden træning ændrede vi meget på opsætningen, hvilket gav pote. Grip-niveauet i banen forbedrede sig henover træningerne, hvilket hjalp vores tider til at blive bedre.
Juan Pablo Montoya
"Vi har arbejdet hårdt i dag, da raceren var meget svær at køre i starten, men den var klart forbedret i den anden træning. Der er dog stadig plads til forbedringer. Vi lavede også noget arbejde med bremser og dæk, hvilket vi er rimelig glade for. En positiv ting er at jeg ikke lider så meget på grund af heden."
Sam Michael, chefingeniør
"Produktiv dag, men selvfølgelig svær under de varme forhold, men det er det samme for alle. Vi gjorde meget af vores hjemmearbejde til søndagens løb, især med bremser og dæk, hvilket har givet os mange informationer at kigge på i aften, men vi har stadig noget arbejde at se på for at koncentrere os om morgendagens kvalifikation, for at sikre os gode grid-placeringer. Det var en problemfri dag da begge racere kørte fint og med mange omgange."
Marin Theissen, BMW
"Vi kom igennem to positive fredags frie træninger. Ralf kørte 40 omgange og Juan 35, hvor der primært blev arbejdet med set-up og dækvalg. Vi havde ingen problemer på motorsiden, og fartmåleren på langsiden viser at vi ligger i front. Temperaturen i motorerne ligger også på det 'grønne' niveau. Det viser at vores motordesign er det rette og der meget vigtigt til det varmeste Grand Prix i sæsonen. Man kan ikke på en dyno simulere så høje temperaturer og fugtighed."
Ross Brawn indikerer dog at det ikke er helt så nemt som det kunne se ud - plus at Ferrari havde et sjældent problem med en af deres racere, da Barrichello fik problemer med sin motor.
Michael Schumacher
"Det var en rimelig dag, udover at der var mange gule flag. Vi arbejde på at finde vores valg af dæk. Dækkene er gode og jeg er glad for deres præstation. Det betød at vi ikke brugte meget tid på at finde et set-up til bilen. Men jeg er meget optimistisk for resten af weekenden. Jeg er ikke bekymret over afstanden til de hurtigste kørere i dag. Vi forventede at de andre ville være hurtige her, men vi skal huske at det er tiderne om fredagen ikke altid giver en klar indikation af den reelle situation."
Rubens Barrichello
"Det var en travl dag i dag hvor der skete meget. Mod slutningen af træningen stoppede jeg ude på banen med et motorproblem. Det var hele tiden svært i dag og meget varmt. Vi har meget arbejde til i morgen, men jeg er tilfreds."
Jean Todt
"En normal fredag hvor vi koncentrerede os om arbejdet til søndagens løb. Fra starten af træningen havde Rubens et problem med motoren, som betød at han ikke gennemførte hele sit program. I morgen kan vi forvente en meget tæt kamp om topplaceringerne. Da præstationen mellem dækkene er meget ens, er situationen den - som vi forventede - at det er tæt mellem os og vores nærmeste rivaler. Det rette dækvalg vil være vitalt både for kvalifikation og løbet."
Ross Brawn
"Banen var ret glat i dag og vi skal arbejde på at forbedre racerens set-up for at kompensere for det manglende vejgreb. Vi kørte med begge typer dæk, men har ikke et klart billede af hvilken vi vælger. Vi kørte set-up til løbet hele dagen og situationen ser ikke så klar ud som det gjorde i Melbourne. Det betyder at vi har noget mere arbejde at se til. Men når man tænker på den mængde benzin vi kørte med, tror jeg at vi kan klare os rimelig godt i denne weekend."
Mika Salo
"Det var en rimelig dag. Vi lavede meget arbejde på racerens balance og fandt nogle gode ting. Vi har allerede gjort fremskridt siden Australien og raceren føltes bedre. Banen er stadig meget glat og det har ikke hjulpet nogen. Vi skal arbejde i nat på at ændre nogle få ting før kvalifikationen i morgen."
Allan McNish
"Vi havde et par få problemer i den første træning med elektronikken som forhindrede vores kørsel. Vi fik kørt nogle omgange i den anden træning og generelt er raceren ikke så dårlig. Dækkene virker også meget stabile. Vi bliver nødt til at balancere raceren lidt bedre i forhold til dækkene, men det lader til at Michelin har to gode sæt med til denne weekend."
Keizo Takahashi
"Selvom Allan havde nogle tekniske problemer med elektronikken i den første træning, har teamet haft et tilfredsstillende resultat under meget høje temperaturer. Det har hjulpet os at vi har testet her før med TF101'eren, og vi fortsætter med at finjustere vores set-up til i morgen."
Jenson Button
"Vi havde en god dag og gennemførte det planlagte program. I forhold til de andre teams er vi hvor vi forventede at være, og nu håber vi på at gøre det godt i kvalifikations trim."
Jarno Trulli
"En ret svær dag for os med set-up, og vi arbejdede hele dagen på at få balancen i raceren rigtig. Vi arbejdede også med dækvalg, men et problem med min racer under eftermiddagens træning betød at vi ikke fik udført så meget arbejde som vi gerne ville. Raceren føltes god på banen, men vi skal fortsætte med at arbejde på balancen i morgen."
Jarno Trulli havde lidt problemer med motoren - den malaysiske varme kræver noget ekstra
(Foto: Renault)
Pat Symonds
"En brugbar dags arbejde for begge racere, selvom nogle af resultaterne ikke viste det vi havde forventet. Et mindre problem med Jarnos racer betød det desværre at han ikke gennemførte sit program, men vi fik ikke desto mindre indsamlet de informationer vi behøvede."
Denis Chevrier
"A-spec motoren inkluderer nogle udviklinger i forhold til den motor vi brugte i Melbourne, og vores mål var i dag at måle den under høje temperaturer samt at finde frem til indflydelsen ved forskellige løsninger vedrørende køling og så køre vores normale program til optimering af motoren. Mens Jenson havde en problemfri dag, havde Jarno motorproblemer under eftermiddagens træning som betyder at vi nu skal undersøge det for at finde frem til det potentielle skade for resten af weekenden."
Spørgsmål: Michael, det er interessant, at din kvalifikationstid er lige akkurat langsommere end sidste års tid.
Michael Schumacher: Jeg ved ikke hvor godt det er, når man forestiller sig hvor mange penge alle har sat ind på at køre hurtigere og så er vi list langsommere fra det ene år til det andet, men her sidder vi i midten. Det var, hvad vi håbede på, og der er, hvad vi har opnået. Alle begyndte at kede sig efter Australien og tro at det bliver en let sæson, og nu ser man, hvad der kommer til at ske: Tingene er meget tætte, og vi får et spændende løb i morgen, tror jeg.
Sp.: Fik ændrede betingelser dig til at tage dit sidste forsøg tidligt i stedet for at vente som sædvanligt?
MS: Det var ærligt talt kun et spørgsmål om trafik, og Ross syntes, det var det rigtige tidspunkt at forsøge. Ærligt talt burde vi have ventet til allersidst, hvis man så på temperaturen, fordi jeg tror, det var endnu koldere, end da jeg kom ud. Jeg asatte den samme tid, og sådan var situationen egentlig, vi kunne ikke forbedre den yderligere.
Sp.: Juan Pablo, hvis du havde kombinere dine bedste sektortider, havde du været på pole i stedet for Michael.
Juan Pablo Montoya: Ja, jeg ved det. Det er lidt frustrerende. Bilen var virkelig god, men jeg mistede især tid på den sidste sektor. På de to første sektorer syntes jeg, at den var fin og satte virkelig den tredje sektor sammen, og det handlede alt sammen om at sætte det hele sammen. Første sektor var ikke særlig hurtig, lidt over tiendedel fra. Jeg prøvede lidt hårdere på enden sektor, men jeg gjorde en lille fejl, og det var så det. Jeg opgav omgangen.
Sp.: Williams-racerne så bemærkelsesværdigt styg ud på banen i går. Hvad gjorde I for at ændre dem til i dag?
JPM: Alt. På min bil ændrede vi stort set alt. Vi forsøgte os med alt med hver eneste lille del. Min bil var virkelig god på anden sektor, der er den hurtigste sektor og har banens hurtigste sving. Det var rart. Det var rart at vide, at vi kan match Ferrari'ernen især i de hurtige sving. Men de ser ud til at have lidt mere downforce.
Sp.: Rubens, du opgav sent i tidskørslen at køre hurtigere…
Rubens Barrichello: Det er jeg tilfreds med. Det tog os et stykke tid at finde en bedre opsætning, for bilen virkede ikke som den samme som om morgenen. I morges føltes den lidt mere samlet, men jeg er tilfreds. Den sidste tur er altid under pres, tror jeg. Der er trafik og så meget andet, så det er godt i det mindste at være tæt på fforreste startrække, og vi kan altid gå efter kampen.
Sp.: Hvorfor kom du så sent ud? Troede du, at forholdene ville ændre sig?
RB: Når man kommer til en bane som denne, hvor der ikke køres meget, venter man til sidst, for det virker som om banen bliver bedre og bedre. Man ved aldrig om den køer af eller ej. Man har noget til at fortælle en det, men det kan aldrig være helt præcist. Så det var et spørgsmål, om at få fri bane.
Sp.: Michael, hvad forudsiger du til morgendagens løb?
Michael Schumacher: Ærligt talt så blever vejrforholdene en vigtig faktor, og der er mulighed for byger ligesom sidste år, og under de forhold er det ærligt talt svært at forudsige noget. Vores mål ligger klart. Vi vil slutte løbet så højt oppe som muligt forhåbentligt med Rubens en placering bedre eller omvendt. Det er vores mål. Om det lykkes for os… Der er et par biler bag os som gerne vil lave om på det.
Nick Heidfeld som startede dagen løb fra 5. pladsen udtaler:
"Jeg lavede en rigtig god start og var helt opppe på siden af David Coulthard inden han "lukkede døren" for mig. Raceren kørte rigtig godt i dag, stærkt og pålideligt, og selv da Michael Schumacher og Juan Pablo Montoya overhalede mig, så var jeg i standt til at forsvarer min placering. Man håber altid på bedre resultater, men dagens femte plads var et godt resultat for teamet efter skuffelsen i Australien. Vi kunne ikke få mere ud af det i dag."
Nick Heidfeld kørte sig til en flot 5. plads i Malaysias Grand Prix i dag.
(Foto: Sauber)
Måske endnu mere imponerende var Felipe Massa'a præstation i dag, her i hans andet Grand Prix løb, startede han fra 11. pladsen og sluttede på 6. pladsen, og han kommentar hertil var:
"Jeg er meget stolt over at have scoret mit første VM point allerede i min andet løb, det føles vidunderligt. Jeg har fået fortalt at jeg havde en påkørsel i det første sving, men jeg observerede intet, og jeg holdt mig ude af problemer. Måske havde vi i dag lidt for meget downforce, og det hindrede mig i at overhale på langsiderne, men da først Bernoldi var væk, kunne jeg køre løbet i mit eget tempo og jeg lavede ingen fejltagelser. Jeg var næsten sikker på at bare jeg fuldførte så var der point i vente, og den taktik viste sig at holde."
Også teamchef Peter Sauber var yderst tilfreds med dagens resultat:
"At have begge vores racere i pointene her på Petronas hjemmebane er fantastisk, specielt i så hårdt et race. Alle i teamet udførte et perfekt arbejde, ikke kun her i racet, men i løbet af hele weekenden. Det var ikke nemt for os at komme os over skuffelsen i Australien, men jeg mener at vi har rejst os med stil. Der er virkelig noget at fejre i dag."
Nick Heidfeld er nu på en delt 7. plads i VM sammen med Mark Webber, de har begge 2 point.
Felipe Massa er på 9. pladsen med 1 point, en plads han deler med Mika Salo.
Med 3 point er Sauber teamet nu på 4. pladsen sammen med Jaguar og Renault.
Allerede i næste uge tager Sauber teamet til Circuit de Catalunya uden for Barcelona for at forberede sig til Brasiliens Grand Prix on 14 dage.
Efter dagens løb udtalte Heinz-Harald Frentzen:
"Starten var meget skuffende efter min gode kvalifikation. Men de først jeg fik raceren igang så føltes den god, og vi har også lært en masse i dag, da det er første gang vi kører en fuld løbsdistance. Det var et lidt ensomt løb, men jeg var dog i stand til at sammenligne vores A23 racer med et par af de øvrige racere og jeg føler at vores tempo er ok, så det var meget ærgeligt med den dårlige start."
Som eneste Arrows kører kom Heinz-Harald Frentzen i mål på 11. pladsen.
(Foto: Arrows)
For teamets anden kører Enrique Bernoldi gik starten på løbet meget bedre, og allerede på den første omgang overhalede han fire kørere. Mens han var på sidste pladsen kæmpede han i en periode meget hårdt med Michael Schumacher, der var på vej op igennem feltet, og efter at have mistet placeringen til Schumacher så tog han den tilbage med en dristig manøvre. Men glæden var kort for Bernoldi, på 21. omgang så opstod der problemer med benzintilførslen og han måtte udgå.
Enrique Bernoldi's kommentarer til dagens løb var følgende:
"Selv om jeg ikke kunne fuldføre dagen løb, så var det et af de bedste jeg hidtil har kørt. Jeg havde en herlig fight med Michael, han overhalede mig, jeg overhalede ham, til sidst måtte jeg dog gi' mig, men det var sjovt. Jeg føler nu at jeg har mere tillid her forud for mit hjemme Grand Prix i Brasilien."
David Coulthard var meget skuffet over resultatet af hans andet løb i den nye Formel 1 sæsonen, hvor han endnu ikke har scoret nogen point og han udtaler:
”Jeg er meget skuffet over dagens resultat da jeg var overbevist om at Kimi og jeg var sikrede et par gode placeringer efter dagen løb.”
Kimi Raikkonen lå på anden pladsen i dagen løb da hans motor gav op!
(Foto: West McLaren Mercedes)
Kimi Raikkonen udtaler:
”Det er en skam at slutte racet på denne måde, når jeg har en racer med potentiale for at slutte i en topplacering. Min start var god på trods af en hel fyldt tank og jeg lå på en anden plads da min motor eksploderede. Vi havde planlagt en et-stop strategi som ville have været helt perfekt.”
Jenson Button kørte ellers et meget stærkt løb og havde satset rigtigt med en 1-stop strategi. Derimod gik det knap så godt for den anden Renault-kører Jarno Trulli der allerede efter ni omgange måtte udgå med en overophedet motor. Men resultatet er med til at placere Renault som det team der måske ligger lige efter Ferrari, McLaren og Williams.
Jenson Button
"Et godt race for mig, på nær problemet til sidst. Jeg kørte meget konstant og pressede hele tiden meget hårdt på, selvom Williams og Ferrari var klart hurtigere end os. Efter Montoyas andet stop besluttede jeg at det var mere sikkert at lade ham komme forbi, da hans topfart var meget højere og Michael var meget langt efter. Efter det så alt godt ud indtil jeg følte et problem med ophænget to omgange fra slut, og raceren begyndte at køre på tre hjul. Selvfølgelig er jeg skuffet på egne og teamets vegne over ikke at få vores første podieplads, men det er stadig et godt resultat."
Mod en podieplads - og så alligevel snydt til sidst af tekniske problemer. Renault har vist at de har farten!
(Foto: Renault F1)
Jarno Trulli
"Jeg fik en god start og vandt mange placeringer på den første omgang, og overhalede blandt andet Fisichella under nedbremsning. Jeg fulgte med Jenson da motoren mistede power og begyndte at overophede mod slutningen af første omgang. Problemet blev ved med at blive værre, så jeg kørte raceren i pit og løbet var ovre for mig."
Flavio Briatore
"Jensons præstation er et godt resultat for alle der er involveret, for teamet, for køreren og for Renault. Ærgerligt at vi ikke også fik Jarnos racer til mål!"
Denis Chevrier
"På motorsiden havde Jenson et helt normalt løb uden nogen problemer overhovedet. Jarno var tvunget til at stoppe med overophedning og manglende motorpower hvilket betød at han ikke kunne forsvare sin placering, så vi tog ham ind i garagen inden der skete nogen skade. På trods af skuffelsen over Jensons problem på de sidste omgange, var præstationen på det niveau som vi forventede under et helt løb og det bekræfter den fart vi har vist indtil videre."
Resultatet gør at VM fortsat er vidt åbent, samtidig med at Williams har lagt sig i spidsen for konstruktørernes verdensmesterskab. Samtidig kunne BMW også notere sig at deres motorer kører hurtigst og holder sig ret godt under meget ekstreme forhold.
Ralf Schumacher
"Det var en vidunderlig dag, hvor alt blot gik perfekt. Selvfølgelig havde jeg noget held og kunne drage fordel af uheldet i første sving. Jeg er ked af det der skete for Juan Pablo og Michael, men sådan er det at det nogle gange går. For to uger siden var det Michael som drog fordel af mit uheld. Min racer var vidunderlig at køre, især efter pitstoppet. Vores Michelin-dæk var også perfekte og jeg er glad på mine og Juan Pablos vegne over at have fået vores første 1-2 for BMW Williams F1-teamet."
Juan Pablo Montoya
"I starten kørte Michael helt ud til højre side af banen hvilket var meget nemt at forudsige, men da vi begge kom ind i det første sving, gav jeg ham nok plads men han havde lidt understyring og ramte mig, og det var det! Det er lidt frustrerende fordi raceren var meget god og dækkene virkede til at være der fra første omgang. Jeg mener at det var uretfærdigt at straffe mig med gennemkørsels-straffen (drive through, red.), fordi det ikke var min mening at forårsage sammenstødet og det var et normalt løbsuheld, hvilket også blev bekræftet af Michael under pressemødet. Tilbagetoget gennem feltet var meget spændende, selvom jeg måtte gøre det to gange."
Patrick Head
"Det var en stor indsats for alle og en velfortjent succes for både Ralf og Juan, som måtte arbejde hårdt for at komme igen. Kørerne, teamet, ingeniørerne, motorerne, raceren og dækkene - i dag gik alt perfekt. Det er meget tilfredsstillende for alle og en god belønning for al det hårde arbejde igennem vintertiden."
Gerhard Berger
"Det er et sensationelt resultat, da det er den første 1-2 sejr for BMW-motorer i Formel 1. Selv på vej mod vores mesterskab i 1983 skete dette ikke. Kørerne og teamet var bare utrolige. Og selvfølgelig er vi også lidt stolte over præstationen og holdbarheden i vores motorer under den ekstreme hede i Malaysia. Jeg vil gerne takke vores team i München, som jeg håber også fester nu. Det eneste vi ikke fik i denne weekend var pole position, så nu har vi noget at gå efter. For at være lidt seriøs, så vil vi arbejde så hårdt som vi kan for at fortsætte på dette niveau."
Michael Schumacher holder sig dog fortsat i front af VM, men det er blevet tættere, mens det for Barrichello står på et kedelig nul i tabellen. Selvom teamet dog blev slået i dag, er det ikke noget der giver dem søvnløse nætter frem mod de resterende løb i år.
Michael Schumacher
"Det var et spændende race og min racer var holdbar og konstant. Når det kommer til uheldet, så kunne Juan måske have givet mig lidt mere plads, men det valgte han ikke og vi ramte hinanden. Sådan er det i race. Det var kun et lille puf, men jeg måtte i pit for at få skiftet frontvinge. Når det kommer til reglerne vedrørende straf, så bør de være lidt mere konstante, selvom det kan være svært at opnå. Jeg besluttede at presse på lidt til slut, og hvis jeg ikke havde gjort det havde jeg nok ikke fanget Button, som tydeligvis havde et problem. Vi har haft taget vores gamle racer med til de to første løb og jeg forventede ikke at have 14 point på dette tidspunkt. Så at få 4 i dag er godt og jeg er glad og afslappet omkring det. Som jeg ser det, taget i betragtning at jeg måtte kæmpe mig op gennem feltet, var en to-stop strategi den rette."
Rubens Barrichello
"Jeg gav mit bedste. Jeg fik en god start og holdt mig på den rene side af banen og slap fri af sammenstødet foran mig. Jeg tror at valget af to-stop strategien var det rette, fordi vi kunne have haft problemer med dækkene ved kun at stoppe en gang. Hvis man tager vores nærmeste rivalers racer/dæk-præstation i betragtning, tror jeg at jeg mindst kunne være blevet nummer to, hvilket også ville have været godt."
Jean Todt
"Efter gårsdagens kvalifikation, kan dagens resultat kun beskrives som værende skuffende. Det var en skam for Rubens, som for anden gang i træk ikke fik point. I dag kunne han mindst være sluttet på andenpladsen. Nu skal vi finde ud af hvad der skete med motoren, da den slags problemer er uvante for os. Michaels løb var formet af sammenstødet i første sving. Det er anden gang at et sammenstød lige efter starten koster os dyrt. Michael forlod pitten på sidstepladsen og gav alt fra da, og sluttede på 3. pladsen på podiet. Vi vidste at dette VM vil blive meget tæt, og det blev bevist i dag. Det er en kamp mellem gode teams, gode motorer og dækmærker. Vi må dog ikke glemme at vi stadig ikke har kørt med F2002'eren, så burde være hurtigere end den modificerede F2001, selvom den racer har vist sig at være meget konkurrencedygtig. Jeg er også glad for at Sauber scorede point her i Malaysia."
Som altid bliver der stillet nogle spørgsmål til Pierre Dupasquier:
Sp: Der har været talt meget om hvordan dækslitage kunne forårsage nogle problemer i denne weekend. Hvor bekymret var du før starten?
Pierre Dupasquier (PD): "Jeg var ikke så bekymret, fordi jeg ikke tror at nogle af de andre teams ville have et problem - selv dem som kun planlagde at stoppe én gang. De varme forhold vil altid give en belastning på dækkene og man kan aldrig være helt sikker på hvad der måtte ske. Efter at have set os om efter afslutningen af løbet, synes jeg at vores dæk klarede sig ret godt. Tingene var nok mindre marginale for de kørere der stoppede to gange, men man skal huske at de kørere generelt presser hårdere på med mindre benzin, så samlet var dæksliddet ikke meget forskelligt."
Sp: Sammenstødet i det første sving hindrede os i at få chancen til at se om Juan Pablo Montoyas to stop ville have været mere effektivt end Ralf Schumacher ene.
PD: "Jeg tror ikke var meget imellem deres valg. Men når det kommer til Juan Pablos sammenstød med Michael Schumacher, så var det et klassisk løbsuheld, hvor tingene blev meget tætte."
Sp: Er I klar til at udfordre Ferrari fremover?
PD: "Den nuværende Ferrari er meget godt udviklet og er en hurtig racer - men selvom vi ikke kan slå dem i VM-løbet, mener jeg at vores teams kommer til at give dem en hård tid ved alle weekender."
Sp: Hvad lærte I i Malaysia?
PD: "Ret meget, fordi vi kørte med nye dæk for første gang og samlede masser af vigtig data som vil hjælpe i vores fremtidige udviklingsprogram. Meget af det vi hentede i denne weekend vil hjælpe os i vort dækvalg til det næste løb i Brasilien."
Sp: Er det sandt at alle jeres teams kørte med det bløde (B) dæk?
PD: "Det er vist meget fair at sige det."
Allan McNish var tæt på at komme til at score point men måtte nøjes med den ligegyldige 7. plads. Et langt pitstop kostede den mulige pointplacering.
Mika Salo
"Det var en rimelig dag. De første omgange var meget gode og jeg fortsatte med at holde på kørerne i front og lavede nogle overhalinger. Jeg fik et elektronisk problem med traction controllen efter det første pit stop som ruinerede mit løb. Men det er opmuntrende at begge vores to racere gennemfører og det er godt for teamet."
Allan McNish
"Selvfølgelig er jeg meget glad når man tager i betragning hvor vi startede på grid'en. Raceren føltes mere komfortabel at køre - meget bedre end den var i kvalifikationen og i fredags. I dag var jeg i stand til at køre race med raceren og jeg troede ikke at kunne køre race på dette tidspunkt. Vi ser nu frem til Braslien med endnu mere sikkerhed."
Ove Andersson
"Det er kun vores andet løb og vi fik begge racere hjem. Okay vi havde nogle problemer - et elektonisk problem på Mikas racer og lidt forvirring ved Allans sidste pitstop, men det er alt sammen en del af læreproccessen. Vi er faktisk konkurrencedygtige i løbet og ligger til at score point før disse problemer, så det er et meget godt resultat for hele teamet."
Uheldet skete på vej ind i banens andet sving hvor Sato blev presset meget hårdt af Mika Salo i Toyota-raceren. Den urutinerede japaner blev i skyndingen så forvirret at han ramte Fisichella der mistede sin bagvinge og chancen for at score point.
Takuma Sato
"Jeg er virkelig ked af det der skete med Giancarlo. Jeg undskylder mange gange - det skulle slet ikke være sket. Jeg så en Toyota presse ham på vej ind i det første sving og så ind i det andet sving lå de side om side med mig lige bag dem. Uheldigvis trak jeg på tværs og kørte lige op bag i Giancarlo. Jeg ødelagde min styring og frontvinge i uheldet, men mekanikerne var i stand til at skifte vingen i pitstoppet og jeg levede med styringsproblemerne. Selvfølgelig er jeg meget glad for at have gennemført løbet i top-10, men det er påvirket af at jeg ødelagde min holdkammerats chancer for at score point. Jeg undskylde ham det lige efter løbet, og han tog det meget pænt hvilket siger meget om hans gode karakter."
Giancarlo Fisichella
"Det var godt at begge racere gennemførte løbet uden problemer, men der er ingen tvivl om at Takuma lavede en fejl ved at ramme mig og det ødelagde vores chancer for at score point. Han føler tydeligvis meget skidt ved det, og han kom og undskyldte lige efter løbet. Der er ingen grund til at dvæle i det - jeg tror han lærte en lektie! Ellers gik løbet uden uheld, raceren var lidt svær at styre, men jeg er meget opmuntret over holdbarheden."
Eddie Jordan
"Det var opmuntrende at se begge racere køre uden problemer, men det var oprivende at se vores to kørere have et uheld. Der er ingen tvivl om at det er en lektie der er lært for Takuma og han kostede Giancarlo mulige point. Men den måde som begge kørere håndterede den svære situation siger meget om dem: Takuma undskyldte ikke kun overfor Giancarlo, men gik også rundt til hele teamet og sagde undskyld. Giancarlo tog det meget pænt - et klart tegn på modenhed."
Jacques Villeneuve
"Vi gennemførte løbet, men det er også det eneste positive vi kan tage med fra i dag. Jeg havde intet vejgreb og så begyndte jeg at få problemer med styringen. Det er klart nogle ting som vi skal have set på hvis vi skal forbedre os. Vi forventer intet nyt indtil Imola, så vi må se hvad den udvikling bringer."
Olivier Panis
"Jeg fik en fantastisk start og var lige efter Jacques efter det første sving. Jeg var på den samme strategi som han og jeg tror at hvis vi havde gennemført løbet kunne vi have taget begge racere indenfor top-10. Desværre fik jeg problemer med koblingen, ligesom til morgen og jeg måtte stoppe. Vi skal holde vores fokus og fortsætte med at arbejde hårdt til Brasilien. Det er helt sikkert min målsætning når vi tester i næste uge i Barcelona."
David Richards
"Begge kørere og hele teamet har lagt meget i denne weekend, men vores problemer har været synlige for alle. På trods af at Jacques sluttede på 8. pladsen har vi stadig et enormt bjerg at bestige og det mål kan ikke nås uden nogle radikale forandringer."
Malcolm Oastler
"Vi havde nogle få problemer med Jacques' racer og vi måtte formindske vores præstation for at sikre os mod det problem som vi oplevede på Oliviers racer. Så opdagede vi også et problem med styringen. Jacques kørte som en helt for at holde raceren kørende og blev med at presse for point, men en 8. plads var det bedste vi kunne gøre. Desværre for Olivier fik vi et tilbagefald af det problem med koblingen vi havde til morgen. Vi skal have set på data nu og bruge i næste uges test til at løse holdbarheden og løfte præstationen i vores racere til et acceptabelt niveau."
Pedro de la Rosa
"Det var virkelig et meget hårdt race. De varme forhold er meget ekstreme. Alligevel pressede jeg hårdt på derude. Raceren føltes rimelig godt balanceret, men jeg hjalp ikke mig selv ved at ramme Panis. Jeg troede at han ville give noget plads så jeg kunne overhale og til sidst havde jeg ikke anden mulighed end at ramme ham. Det var min fejl. Da jeg var på en to-stop strategi fortsatte jeg med at angribe, men mistede downforce hver gang jeg kom op bag Satos Jordan-Honda. At slutte på 10. pladsen viser den relative holdbarhed der er i R3'eren i et løb som kostede mange løbet på grund af manglende udholdenhed. Farten er det som vi mangler og vores fokus er nu på vores tredages test i Barcelona i næste uge, hvor vi vil køre test med sidste års R2'er."
Eddie Irvine
"Det var et hårdt løb - så længe det varede! Vi havde intet andet valg end at presse hårdt på og det var hvad jeg gjorde. Jeg var oppe på 9. pladsen da jeg kom op bag Alex Yoongs Minardi. Han havde fået blåt flag og det var min mening at overhale. Han trak over og da jeg kørte forbi, slog han ind over min linie og fjernede min frontvinge. Jeg kom ind i pitten og teamet gjorde det godt med at udskifte frontvingen. Jeg kom tilbage på 11. pladen og mens raceren var en udfordring at køre, følte jeg at vi havde en chance derude. Vores fart i løbet var bedre end hos Jordan-Honda, Toyota og BAR-Honda. Lige før pitstoppet mistede jeg hydraulisk pres som betød at jeg ikke kunne bruge koblingen. Vi havde intet andet valg end at udgå. Igen har vi haft en svær weekend og jeg ser frem til at gøre fremskridt i Barcelona i næste uge. Med Niki og Guenther i front er jeg sikre på at vi finder en vej frem."
Niki Lauda
"Vi skulle have scoret point i dag, men begge vores kørere var involveret i uheld som kostede os. Eddie var nok udgået alligevel på grund af tabet af hydraulisk pres, men Pedro burde have været længere fremme. Alligevel har vi igen vist at uanset at man starter bagerst, har vi kapaciteten til at kæmpe om point. Livet vil være noget lettere hvis vi kvalificerer os længere fremme, og min vigtigste prioritet er at finde mere fart. Vi vil teste R3'eren overfor R2'eren i Barcelona i næste uge og vil finde ud af hvad vi gør derfra. Vi vil dog køre med R3'eren i Brasilien. Det er sikkert. Vi har ikke kapaciteten til at udvikle tre R2'ere i tide for Brasilien. Skulle vi vælge at skifte til R2'eren i et par løb, vil det være Imola der er begyndelsesstedet og ikke Brasilien."
Shuhei Nakamoto
"Dage som i dag er selvfølgelig skuffende for alle. Vi fik ikke det ud af det som vi ønskede, men sådan er race og det gælder om at slå igen. Ser vi på det positive klarede tre ud af fire Honda-drevne racere sig hjem i det meget svære forhold og vi fik så meget som vi kunne ud af motorerne uden nogle problemer. Vi vil være klar til at kæmpe om to uger."
Alex Yoong
"Løbet gik meget glat, med undtagelse af hvor benzinsystemet ikke gav nogen benzin ved mit første stop. Med slitagen og lidt held, tror jeg at vi kunne have sluttet i top-10 og givet vores malaysiske fans noget at juble over. Desværre gik 4. gear efter mit andet stop. Jeg forsøgte at køre uden det, men så gik også femte og sjette gear, og der var intet andet valg end at parkere og få et lift tilbage til pitten."
Mark Webber
"Det ser ud til at vi havde et problem med raceren til sidst. 1-stop strategien gik meget godt og selvom det gjorde raceren meget tung i begyndelsen af racet og den ikke så nem at køre, vidste vi at hvis vi nåede til det stadie, kunne vi slå nogle. Jeg var ikke så sikker på hvordan vores konkurrenters dæk ville klare sig, så det så ud til at der var en chance for at vi kunne få et brugbart resultat. Jeg blev ved med at presse på, og fik god erfaring her i Malaysia. Folkene gjorde det godt og i det der har været en hård og meget varme weekend for alle. Det er en skam at vi ikke var i stand til at slutte i top-10, som ville have været en belønning for al den indsats der var lagt, men jeg ser nu frem til det næste løb på Interlagos."
Paul Stoddart
"Det er skuffende at hverken Mark eller Alex var i stand til at gennemføre dagens løb, men begge kørere og hele Minard-teamet gav igen deres yderste under meget varme forhold. Vi er meget tilfredse og vi var i stand til at hjælpe Alex med lidt Formel 1-historie ved at være den første malaysiske kører der starter sit hjemmebane Grand Prix, og det er flot at han var i stand til det foran de ledende repræsentanter fra det malaysiske parlament, og også fra de malaysiske firmaer som støtter teamet så entusiastisk. Vi går efter bedre resultater til dem i Brasilien."
Ross Brawn, Ferrari
"3. pladsen er en trøstpræmie til sidst og Michael kørte meget godt. Vi havde håbet at Rubens kunne have været i en position til at sejre. På grund af problemerne med hans motor, fortalte vi Michael at han skulle være forsigtig med sin racer. To stop var den hurtigste strategi for os med de Bridgestone-dæk som vi valgte."
Willy Rampf, Sauber
"Det var et svært løb for os, men det var rigtigt at stoppe to gange her. Begge kørere i top seks er mere end vi forventede og vi er meget stolte af at have gjort det foran vores sponsor Petronas. Bridgestone-dækkene var konstante i hele løbet under svære forhold."
Hisao Suganuma
"En podieplads og yderligere to kørere i top-6 er ikke et så dårlig resultat i det der var et svært løb for alle. Sauber gjorde det fantastisk og Michael kørte et godt løb til at omme tilbage fra sidstepladsen i starten og slutte som 3'er. En 2-stop strategi var det rigtige valg til vores dæk på denne bane, men det var ikke godt nok på dagen. Vi vil lære af dette resultat og sikre at vi forbedrer vores præstation til Brasilien, hvor vi forbereder at introducere en ny konstruktion."