Presse
San Marinos Grand Prix


 Imola - Honda preview
 Imola - Michelin preview
 Imola - Williams preview
 Imola - Arrows preview
 Imola - Jaguar preview
 Imola - Bridgestone preview
 Imola - Minardi preview
 Imola - McLaren preview
 Imola - BAR preview
 Imola - Sauber preview
 Imola - Ferrari preview
 Imola - Toyota preview
 Imola - Arrows kvalifikation
 Imola - Sauber kvalifikation
 Imola - Toyota kvalifikation
 Imola - Minardi kvalifikation
 Imola - Williams kvalifikation
 Imola - McLaren race
 Imola - Williams race
 Imola - Ferrari race
 Imola - Sauber race
 Imola - Toyota race
 

Imola - Honda preview

Honda har ikke haft nogen stor sæson endnu i år. Både hos BAR og Jordan har der været en del utilfredshed. Nu kommer der en evolution af motoren.

BAR og Jordan har ikke været vildt imponeret over Honda motoren i de første 3 GP'er i år. Faktisk udtrykte BAR kørerne i de indledende tests at der mangler et eller andet. Men nu sker der noget. Den første evolution af RA002'eren bliver introduceret ved San Marinos Grand Prix.

Honda har med den hidtil anvendte motor kørt med en begrænsning af omdrejningerne. Denne begrænsning bliver nu fjernet. Samtidigt er der ændret på flere ting inden i motoren. Altså nok ændringer til at kunne kalde det for en evolution. I sidste uges test på Valencia fik den "nye" sin ilddåb og umiddelbart så det ud til at der var sket forbedringer. Men en ting er test, noget andet er race. Det ser vi i den kommende weekend.

Shuhei Nakamoto, Honda:
"Selvom vi har haft en meget vanskelig start på sæsonen, så er vi forsat fast besluttet på at kæmpe videre. Vi introducerer en ny evolution af motoren på Imola, og selv om det ikke er et stort skridt, så er det et skridt i den rigtige retning. Vores mål er at producere den bedste motor i Formel 1 og at vinde verdensmesterskabet og jeg er sikker på at vi nu har taget det første skridt i den retning."

Ambitionerne er der tilsyneladende ikke noget galt med. Den japanske ihærdighed fornægter sig ikke, men spørgsmålet er om metoden er rigtig. Honda har mange ingeniørstuderende til at udvikle deres motorer til motorsport. Spørgsmålet er om det er den rigtige vej at gå i så krævende en klasse som Formel 1. Måske det vil være bedre med erfarne kræfter. Mon ikke de to teams vil sætte mere pris på den løsning - og specielt Jacques Villeneuve.

PDL  


Imola - Michelin preview

I den kommende weekend har Michelin noget at fejre. Det er et år siden man fik den første sejr efter come back'et til Formel 1.

Siden starten af sidste sæson har Michelin vist sig som en seriøs udfordrer til Bridgestone. Sidste sæson blev det også til flere sejre. Havde det ikke været for en helt bestemt kombination havde Michelin sikkert også sikret sig flere sejre. Også i denne sæson har Michelin været stærke. Fremragende kvalifikationer og en 1 - 2 sejr er det hidtil blevet til i år. Men mere er på vej.

Pierre Duspasquier, Michelin:
"Hvis man kikker på Ralf Schumachers præstationer i Brasilien, satte han sin hurtigste tid med 27 omgange tilbage. Det er klart at han endda kunne have kørt endnu hurtigere hvis ikke at var blevet holdt tilbage af hans bror. Starten af denne sæson viser at vi ikke har ligget på den lade side i vinterens løb. Vi vil bruge en ny compound og en anden konstruktion når vi kommer til Imola. De nye dæk indeholder en blanding af nye ideer og de gode elementer i de konstruktioner vi har nu. Vores partnere skal nok bruge lidt tid til at vænne sig til de nye dæk, men vi er overbeviste om at det bliver en stor gevinst."

Michelin beviste sidste år at de havde de helt rigtige dæk til Imola. Banen er som bekendt en hurtig bane. Sidste år kørte Ralf Schumacher med en gennemsnitshastighed for løbet på 202,06 km/t. Selvom det er en hurtig bane, så er der en del chikaner indbygget. En anden faktor er banens skiftende kvaliteter af asfalten. Der er ny og gammel asfalt. Typerne af asfalt varierer også, så der er store krav til at finde de rigtige dæk. Michelin er i hvert fald meget optimistiske med deres dæk.

PDL  


Imola - Williams preview

Efter en god start på Formel-1 sæsonen, hvor man fører konstruktørernes mesterskab, skal man nu i gang den europæiske del af sæsonen, og det betyder at der vil komme nye udfordringer for BMW WilliamsF1 teamet, og man vil gøre alt hvad man kan for at holde Ferrari teamet bag sig.

BMW WilliamsF1 teamet har netop afsluttet en 3 dags test i Valencia, hvor teamets testkørere Marc Gene og Antonio Pizzonia testede i en FW24 og i en FW23C. Man testede dæk med Michelin og man afprøvede noget nyt motor software om tirsdagen.
Om onsdagen deltog Juan Pablo Montoya i testen, og han satte dagens næstbedste tid.
Om torsdagen satte Juan Pablo Montoya igen dagens næstbedste tid i en FW24. Antonio Pizzonia testede i en FW23C.

Det er værd at bemærke at Williams har en bemærkelsesværdig rekord her på Imola. Teamet har siden 1980 vundet løbet i alt 8 gange, mens McLaren har vundet løbet 6 gange og Ferrari kun har vundet løbet 3 gange i den samme periode.
I 2001 var det første gang at WilliamsF1 vandt løbet i samarbejde med BMW. Det var også Ralf Schumachers første Formel-1 Grand Prix sejr.

Efter en hård kamp om sejren i Brasilien, hvor storebror Michael vandt, er Ralf ivrig efter at komme i gang, og han håber at han igen i år vil kunne sætte 10 point ind på kontoen efter weekendens løb. Ralf er af den overbevisning, at FW24 er mere konkurrencedygtig på Imola banen, da man allerede har testet på banen i år.

Ralf Schumacher:
"For at være helt ærlig, så ærgrer det mig at jeg ikke vandt i Brasilien.
Banen her i San Marino er en bane der passer godt til mig, da der er mange hurtige områder, og selvfølgelig fordi jeg vandt her sidste år. Jeg kan ikke se nogen grund til, at vi ikke skulle kunne gøre det godt igen i år.
Ferrari viste på Interlagos at deres nye racer er hurtigere end den gamle, og det betyder at BMW WilliamsF1 teamet skal arbejde endnu hårdere for at opnå succes i denne weekend, men det tror jeg også at de er i stand til."

Holdkammeraten Juan Pablo Montoya er på 3. pladsen i kørernes mesterskab. Han mistede sin 2. plads efter endnu et uheld med Michael Schumacher på første omgang. Juan mistede frontvingen på raceren, og var derfor nødt til at køre i pit på første omgang. Derved mistede han masser af tid og kom langt efter førergruppen. Alligevel kæmpede Juan sig tilbage i løbet, og sluttede på en flot 5. plads og fik derved 2 vigtige point.
Sidste års løb bringer ikke gode minder frem for Juan. Det var hans første løb på banen. Efter flot kørsel og udsigt til at tage point, blev Juan kaldt ind af teamet, da man opdaget at der var problemer med koblingen. Juan var i pit i mere end 1 minut, og da han endelig kom på banen igen, var det kun for at udgå kort tid efter.

Juan Pablo Montoya:
"San Marino er en god bane, og jeg var uheldig sidste år da vi kørte her. Jeg er sikker på at det bliver bedre i år. Sidste år regnede det en del, og derved mistede jeg meget tid til at lære banen at kende.
I almindelighed er det italienske folkefærd meget venlige, og der er en god atmosfære på banen.
Det er godt at være tilbage i Europa efter al den rejsen i marts. Man er mere afslappet, da man ikke hele tiden skal ud på de lange flyrejser.
Efter de tre første løb, så er vi ret sikre på at vi kan forsætte det gode arbejde, vi indtil videre har præsteret, og forhåbentlig holder det tørt. Hvis det holder tørt, så er det en bane der passer godt til vores racer."

Sam Michael:
"Da vi kørte her sidste år, var det koldt og det regnede. Det krævede meget downforce, meget motorkraft og det helt rigtige set-up.
Der er nogle middel hurtige og nogle meget hurtige sving. Så er der et par chikaner og så skal der bremses meget på denne bane. Det er altid hårdt for kørerne. Det gør at trækkraft er en vigtig del her på banen.
Normalt er det et løb hvor man har flere pit-stop, men der er muligheder i at kun at have 1 pit-stop, så det ser ud til a

BKP  


Imola - Arrows preview

Det er vist ingen hemmelighed for nogen at de sort-orange Arrows biler ikke har klaret det ret godt hidtil i år. Men måske er der noget på vej.

Alt i mens at resultaterne er blevet væk på flyveturene til Østen og til Brasilien, så har Arrows hjemme i Leafield forberedt sig til den europæiske del af Formel 1 kalenderen. Man har ikke været ret aktive når det gælder tests. Men det ændres nu. Fra d.16 april starter man seriøst op med test på Silverstone, og så skal der ske noget. Men hvilke ting der skal ske, og hvilke ændringer der vil ske, holder man tæt med indtil videre. I hvert fald glæder kørerne sig til at komme i gang i Europa.

Frentzen:
"Jeg ser frem til at starte på den europæiske del af løbskalenderen, og Imola er et ganske glimrende sted at starte. Banen er ret speciel med nogle gode nedbremsningszoner, og det giver jo lidt andre muligheder end ellers. Det er en bane som skulle passe ganske godt til os. Jeg elsker at køre her, især er det italienske publikum overordentlig entusiastiske, det skaber en rigtig god atmosfære."

Bernoldi:
"Jeg elsker virkelig Imola. Det er en bane som er meget udfordrende, men også herlig at køre på. Banen har nogle gode sving og nogle ret hurtige chikaner, så det bliver vigtigt at finde den helt rigtige balance i bilen så vi kan få nogle gode omgangstider. Det er ikke lykkedes for mig at komme i mål i år endnu, så det første mål bliver at få bilen kørt over målstregen denne gang. Men jeg tror på det, der er masser af fart i bilen, så måske kan vi blande os med de forreste."

Banen sætter visse krav til bilerne. Bremserne bliver belastet ret meget på netop denne bane, og det samme gælder for så vidt også dækkene. Måske har Arrows tryllet et eller andet frem hjemme i Leafield. Man skulle helst undgå bl.a. det noget drastiske sammenbrud i bagtøjet som man oplevede i Brasilien. Heldigvis uden personskade til følge.

PDL  


Imola - Jaguar preview

Jaguar har haft store problemer med R3'eren hidtil i denne sæson. Efter at have fået egen vindtunnel hjemme i England, skal der nu arbejdes intensivt på forbedringer.

Jaguar har langt om længe fået egen vindtunnel. De lange, krævende og dyre ture til en lejet vindtunnel på vestkysten i USA er slut. Nu skal der ske noget. I sidste uge var Jaguar teamet på Valencia for at teste, og resultaterne herfra sammenholdt med de første tests i den nye vindtunnel skal forbedre aerodynamikken på bilen. Aerodynamik er underlig størrelse. Man kan altid finde forbedringer, så det er et arbejde der aldrig stopper.

Som næsten alle andre teams har Jaguar og deres kørere lidt under at man ikke kan nå at teste ordentligt imellem de tre første løb i sæsonen. De lange flyveture tager tid, og så er der noget med tidsforskelle. Det er derfor ikke noget at sige til at kørerne er glade for at det nu er Europa det drejer sig om.

Allerede i Brasilien var der en lille fremgang at spore på bilen, og det forventes nu at yderligere fremgang vil ske. Imola er i hvert fald en bane hvor høj fart er en faktorerne, så aerodynamikken skal være i orden. Det forlyder at i løbet af den næste halvanden måneds tid, vil der komme mange små, men vigtige ændringer på bilen. Teamets nye chef for den aerodynamiske udvikling, Ben Agathangelou, har allerede fundet mange steder hvor der kan laves ændringer. Ben Agathangelou kommer fra Renault F1, og har en god erfaring med i bagagen. Han har stået for mange af de små ændringer der allerede er foretaget, og som vil ske i den kommende tid.

Begge kørere håber på det lidt koldere europæiske klima vil være til gavn for teamet. Jaguar kører som bekendt på Michelin, og kørerne håber på at netop deres kombination - eller pakke om man vil - får succes på Imola. Der bliver nu mere tid til at teste. Samtidigt bliver der mulighed for mere hvile inden det næste Grand Prix. De grønne håber stadig på at håbets farve vil gøre sig gældende.

PDL  


Imola - Bridgestone preview

Bridgestone har noget at skulle have hævnet. 5 af de 6 biler i top 6 sidste år var iført Bridgestone dæk, men ingen af dem vandt.

Ralf Schumacher var så fræk at vinde sidste års Grand Prix på Imola. Den eneste bil med Michelin vandt foran 5 Bridgestone biler. Det har Bridgestone besluttet at det skal der laves om på i år. Firmaets teknikere har studeret data og dæk fra sidste år særdeles grundigt, og nu skulle man være klar med nye tiltag.

Hisao Suganuma, Bridgestone:
"De dæk vi havde sidste år på Imola var ganske enkelt ikke gode nok. Ganske kort: de bløde compounds var for bløde og de hårde var for hårde. Vi har siden gransket svingene og asfalten på banen ganske nøje. Udfra det har vi udviklet en compound og en anden konstruktion af dækket, som vi mener vil ramme lige i plet."

Bridgestone kan dog ikke beklage sig. Michael Schumacher har kørt 2 sejre hjem i år. Ferrari og Bridgestone testede i sidste uge nye dæk både på Fiorano og i Valencia, så forberedelserne er gjort. Hvor mange dæk Bridgestone vil vælge at tage med til Imola denne gang, har de ikke villet afsløre denne gang. Men ingen tvivl om at man kommer grundigt forberedt denne gang. Så er det op til de respektive teams og kørere at få kørt sejren i hus.

PDL  


Imola - Minardi preview

Weekendens løb på Imola banen er sæsonens 4. Grand Prix. Banen blev bygget i 50-erne, og var i sin oprindelige længde 3,1 miles. I 1995 blev banen gjort lidt kortere, nemlig til det mål som den har nu , som er 3,065 miles. Første gang man brugte Imola til Formel-1 var i 1980, og Niki Lauder var den første kører der vandt på banen.

Imola banen er overordentlig populær hos kørerne, da den ligger i et smukt landskab. Derudover er det en meget varierende bane, hvor man kører op og ned af bakkerne, og pga. de mange forskelligartede sving banen har.

Banen vil altid blive husket for 2 ting, nemlig to store ulykker.
I 1982 var Nelson Piquet indblandet i et stort uheld i kvalifikationen, og den fejd Didier Pironi, og Giles Villeneuve havde da selve hovedløbet blev sat i gang. En endnu mere dramatisk ting banen nok huskes for, er nok weekenden i 1994 da Roland Ratzenberger og Ayrton Senna mistede livet.

Sidste års løb her på banen, var ikke nogen succes for teamet. Tidligt i løbet fik Fernando Alonso problemer med bremserne da der var opstået et hul i bremse kaliberen, og det medførte at han ikke kunne bremse. Da Fernando Alonso på et tidspunkt skulle bremse hårdt ned i et sving, virkede bremserne ikke og han fortsatte ind i dæk barriererne. Det medførte at racerens hjulophæng blev slemt beskadiget, og den unge spanioler måtte udgå allerede på sjette omgang.

Holdkammeraten Tarso Marques havde også sine problemer at slås med. Der var mange problemer med hans dæk, og på 54. omgang måtte han udgå med brud på benzinslangen.

I år har teamet testet mere end de gjorde sidste år, og man håber at man vil kunne komme fra sit ”hjemmebaneløb” med et godt resultat. Minardi PS02 kom tilbage i onsdags fra Brasilien, og har siden testet 2 dage i Misano Adriatico. Mark Webber har forestået testen, og man har afprøvet nye aerodynamiske dele, som man ikke havde fået gjort klar til det brasilianske Grand Prix.

Ikke nok med at det er teamets ”hjemmebaneløb”, så ligger fabrikken heller ikke langt fra den berømte bane - Circuit Enzo e Dino Ferrari. Årets løb på Imola banen, er også et jubilæum, da det er løb nr. 275 for Minardi teamet.

BKP  


Imola - McLaren preview

Dette års San Marino Grand Prix markerer at Formel-1 er vendt tilbage til Europa, efter at man har kørt 3 oversøiske løb. Imola banen er 3.065 miles / 4.933 kilometer lang.

West McLaren Mercedes teamet har siden de kom tilbage fra Brasilien testet i Valencia. Kimi Raikkonen og teamets 3. kører Alexander Wurz forestod testen. Om torsdagen kørte Kimi Raikkonen testens hurtigste tid på 1:12.453, men også om onsdagen var han dagens hurtigste mand på banen.

Siden det første Formel-1 løb blev kørt på Imola banen, har McLaren teamet vundet løbet seks gange. Den sidste sejr ligger tilbage i 1998, da David Coulthard vandt løbet.

David Coulthard har I de sidste 4 år været på podiet. De sidste 4 år er West McLaren Mercedes teamet lige ledes startet i pole position. I 1998 og 2001 havde David Coulthard pole position, mens Mika Hakkinen havde pole position 1999 og 2000.
David Coulthard er den kører i Storbritanien der har scoret næst flest point, nemlig 363. Den kører der har scoret flest point i Storbritanien er Nigel Mansell.

David Coulthard:
"Jeg er meget glad for min 3. plads i Brasilien. Resultatet viser at vi gør store fremskridt i hele teamet, og at jeg nu er i gang med min kamp om titlen. Jeg har gode minder fra Imola banen. I de sidste 4 år har jeg været på podiet, og jeg satser på at dette skal være det femte år jeg kommer derop. Igen skal vi køre på en banen, hvor vi skal køre mod urets, og på denne bane er der få overhalingsmuligheder. Det bedste sted er i Tosa hårnålesvinget." Holdkammeraten Kimi Raikkonen havde ikke et helt så vellykket køb i Brasilien. Kimi Raikkonen var nødt til at udgå, da hans højre baghjulsnarv kollapsede 3 omgange før mål. Det var 2. gang i træk at Kimi Raikkonen måtte udgå af et løb, og derfor håber han, at han vil få mulighed for at gøre det bedre i denne weekend.

Kimi Raikkonen:
" West McLaren Mercedes teamet har netop afsluttet en rigtig god test i Valencia. Vi kørte nogle meget hurtige tider, og racerne klarede sig godt i løbssimulation. Min løbserfaring fra banen er ikke så stor. I 2001 var jeg nødt til at udgå, fordi mit rat faldt af under løbet. Jeg håber at det går bedre i år, og at jeg igen vil slutte mellem de 6 bedste."

Martin Whitmarsh:
"Selv om David Coulthard sluttede med en podium placering i Brasilien, så har vi ikke de helt store forventninger om at vi skal vinde weekendens løb. Der er stadig meget arbejde der skal gøres, før vi kommer helt til tops, men vi ved hvor vi kan lave forbedringer, og det arbejder vi meget hårdt på at gøre. Imola banen er en bane med en hurtig langside og nogle meget snævre sving. Den kræver medium downforce og er meget hård ved bremserne."

Norbert Haug:
"Det er dejligt at være tilbage i Europa. Imola banen er en bane med nogle hurtige sektioner. Nogle tætte chikaner, og nogle langsomme sving. Gennemsnitstemperaturen vil være markant lavere end vi har være vant til i de 3 sidste løb, og det skulle gerne gøre det lettere for alle at gennemføre løbet. Vi har lavet en del forbedringer siden sæsonstarten, og hele teamet arbejder utrolig hårdt for at lave endnu flere forbedringer til racerne. Det kører efter planen, og vi ser frem til en stor sæson for teamet.

BKP  


Imola - BAR preview

BAR halter også i år. Olivier Panis har endnu ikke fuldført et løb i år. I Brasilien udgik Villeneuve på sidste omgang. Nu må der da snart ske forbedringer.

BAR har ikke haft nogen succes i år endnu. Men måske er der noget lovende på vej. Honda har meddelt at man leverer en ny evolution til både BAR og Jordan til San Marinos Grand Prix. Motoren vil have flere omdrejninger til rådighed, samt at en del ting i konstruktionen er ændret.

BAR testede i sidste uge i Spanien. Programmet der bestod af test af den nye motor, forbedringer af udstødningsystemet, nye elektroniske ændringer og bremsetest. Nogle små ændringer af aerodynamikken blev også testet. Alt i alt ting som skal få BAR længere frem.

Jacques Villeneuve:
"Løbet i Brasilien var endnu et skuffende løb for os. Teamet har dog vist nogle lovende fremskridt med bilen ved testen i Valencia. Jeg forventer dog ikke de store forandringer, kun at vi kan vise at vi bevæger os i den rigtige retning. Bilen føltes bedre i Brasilien, så jeg håber at vi kan gøre det endnu bedre i den kommende weekend. Jeg glæder mig til at komme til Italien. Entusiasmen er meget stor, og maden elsker jeg. Banen er en high downforce bane og har et meget interessant layout. Vi har tidligere været ret konkurrencedygtige, og det håber vi selvfølgelig på at gentage. Det vil være rart at få nogle points med hjem."

Olivier Panis:
"Jeg har ikke fuldført et løb endnu i år, så min primære målsætning er at komme i mål denne gang. Holdbarheden bliver en meget vigtig faktor. Dernæst bliver min opgave at sikre os så godt et resultat som muligt. Vi har igen fået lavet nogle forbedringer. Efter testen i Valencia er jeg en forsigtig optimist. Jeg mener at vi er på vej i den rigtige retning nu."

Dave Richards, teamchefen:
"Det er en langsom proces at opbygge noget til fremtiden. Vi har gjort fremskridt i de seneste uger. Den primære opgave i denne weekend er at få det bedst mulige ud af bilen som den er nu."

PDL  


Imola - Sauber preview

Sauber har jubilæum i den kommende weekend. Det er Grand Prix nr. 150 siden startede sin deltagelse i Formel 1.

Sauber har siden sin debut kørt 149 Grand Prix'er. Nr. 150 kommer på søndag. Måske giver det anledning til at en af kørerne kan sikre sig nogle ekstra points til samlingen. Men der er visse forhindringer.

Peter Sauber:Imola er en hurtig bane hvor der køres forholdsvis meget med fuld gas, men fordi der er en del langsomme chikaner så er den også hård ved bremserne. Det gør det ekstra vanskeligt at finde det rette mekaniske setup. Man er nødt til at opnå det maksimale mekaniske grip samt den bedst mulige bremseevne. Det er ikke unormalt i dag at kørerne udsættes for 4 G under nedbremsningerne. Det er også en type bane hvor man skal køre med en ret høj downforce - især i kvalifikationen. Derefter skal setuppet ændres så aerodynamikken bliver bedre, især i forhold til dækkenes holdbarhed. Det er en krævende bane for kørerne idet den indeholder alt. Langsomme og hurtige stræk, langsomme chikaner og højdeforskelle."

Nick Heidfeld:
"Imola er en dejlig bane, selv med de mange chikaner. Jeg kan godt lide at det ikke bare er fuld gas hele vejen, det er dejligt med variationer i højdeforskellen, og de lange bløde sving også selv om det går ned ad. Det er svært at overhale på banen. Den stiller store krav til bremserne, det mekaniske grip og aerodynamikken. Jeg tror dog at vi vil klare os ret godt."

Felipe Massa:
"Imola er en af mine favoritbaner. Jeg kender den ret godt fra min tid i Formel 3000. Det er en dejlig bane som jeg elsker at køre på, så jeg ser frem til at vi kan få nogle flere points med hjem."

PDL  


Imola - Ferrari preview

Ferrari har en kæmpe fordel ved San Marinos Grand Prix. Skulle man mangle en reservedel er der ikke langt hjem til fabrikken.

Ferrari stiller op til San Marinos Grand Prix med F2002 til begge kørere. Det er i hvert fald det Ross Brawn udtaler her kort før San Marinos Grand Prix. Dermed er megen debat ophørt. Ferrari har en kæmpe fordel i denne weekend. Skulle man af uransagelige årsager løbe tør for en eller flere reservedele, er der ikke langt hjem til fabrikken. Finder ingeniørerne hjemme på fabrikken på en lille men vigtig modifikation til bilen, kan den meget hurtig leveres på banen. Ikke nok med det, Ferrari har faktisk været så frække at leje banen til at teste på for nogle få uger siden. Det skete med F2002 modellen, så alle data med den nye bil på banen giver en fordel.

Men uanset om man hedder Ferrari eller noget andet, så er banen den samme. Det betyder at Ferrari må tage hensyn til at der er stor belastning på bremserne på denne bane. Setuppet giver også næsten sig selv. Efter at chikanerne er blevet anlagt på banen så er banen ændret i forhold til downforce setuppet.

Ross Brawn:
"Denne bane er sammen med banen i Canada de hårdeste ved bremserne. Pga. dette så vil teamet bruge det stærkeste system af 3 valgmuligheder. Men også dækkene har stor betydning her. Vi har testet et nyt Bridgestone dæk som vi brugte i Brasilien. Også til dette løb har vi testet en helt ny konstruktion. Noget som også bliver vigtigt er hvordan bilens traction skal være. Med de langsomme chikaner banen har, er det nødvendigt med det rette traction setup igennem disse. Mange gætter på pitstop strategien. Her er der mulighed for enten ét pitstop eller to. De to muligheder har begge fordele, så det vanskeligt at afgøre det. Vejret kan få stor betydning i dette valg. Den nye bil har vist sig at være meget konstant i sin opførsel igennem et helt løb. Det er med til at gøre et valg af strategi lettere, og så i forhold til dækkene."

PDL  


Imola - Toyota preview

Toyota imponerer stadig, men for at følge med de nærmeste konkurrenter, er en stadig udvikling nødvendig. Men Toyota har noget nyt klart.

Toyota som er debutant i år har overrasket positivt hidtil. 2 points er der kørt ind på kontoen. Ikke værst af en debutant. Forhåbningerne til San Marinos Grand Prix er at man denne gang skal have begge biler i mål og selvfølgelig på så høj en placering som muligt. Imola banen er ikke ny for Toyota. Sidste var man flere gange på banen for at teste. Disse data kan man i stort omfang bruge nu.

I Formel 1 står udviklingen ikke stille. Jagten på én endnu hurtigere tid hører aldrig op. Det gælder Toyotas konkurrenter og det gælder lige så meget for Toyota. I sidste uge testede man nye dele på Valencia banen. Det er primært nye aerodynamiske dele. Også nogle nye bremsematerialer blev testet. Desuden offentliggjorde Toyota for nogle dage siden at i hvert fald Mika Salo får fornøjelsen af en ny motor med flere hestekræfter.

Mika Salo:
Vi har grund til at tilfredse efter løbet i Brasilien. Vi håber da også på et lignende resultat i denne weekend. Jeg er vild med at køre på Imola og håber igen på en top 6 placering. Vi har lavet nogle modifikationer ved bilen til dette løb. Det er mest på det aerodynamiske område. Allan havde en rigtig god test her sidste år, så vi bevæger os ikke i blinde."

Allan McNish:
"Vi havde en god test i Valencia i sidste uge. Vi prøvede nogle nye ting, deriblandt nogle elektroniske, og vi mærkede store fremskridt. Jeg testede med teamet på Imola sidste år, og der fik vi samlet en masse oplysninger, som er yderst vigtige idet der ingen tests normalt er på banen. Det var meget nyttigt for mig også fordi Imola kræver noget, så jeg er glad for at have kørt her."

Ove Anderson:
"Jeg kunne næsten ikke tro at vi sluttede i pointene igen. Det er noget teamet virkelig har fortjent oven på alt det hårde arbejde. Jeg tror alle i teamet er glad for den generelle pålidelighed som bilerne udviser. Men vi er stadig langt væk fra at slutte i top 10 uden at bilerne foran os udgår. Vores vindtunnel i Köln er nu oppe at køre rigtigt, så vi kan selv udvikle noget mere. Vi har lavet nogle aerodynamiske ændringer til denne weekend, så nu må vi se hvad det kan bringe os."

PDL  


Imola - Arrows kvalifikation

For Arrows teamet blev resultatet af dagens kvalifikation en blandet sag, syv placeringer skiller teamets to kørere på startgridden til morgendagens løb på Imola banen.

Med tiden 1:23,862 placerede Heinz-Harald Frentzen sig bedst af de to Arrows kørere og han udtalte efter kvalifikationen blandt andet:
"Ballancen i raceren er stadig ikke 100% god i kvalifikations trim, men det regner vi snart med er løst. Raceren er meget bedre i racetrim, så jeg ser frem til et godt race i morgen."

Enrique Bernoldi placerde sig på 20. pladsen med tiden 1:24,808, en tid han satte i reserve-raceren da motoren på hans egen racer gav op allerede på vej ud til det første stint, Bernoldi's kommentar til kvalifikationen:
"Jeg var ikke helt tilfreds med ballancen i reserve-raceren og det sinkede mig en del i starten. Sidst i sessionen gik det rigtig hurtigt for mig, men så kom jeg ind i trafik og blev forhindret i at forbedre tiden, jeg er elleres overbevist om at vi kunne have slået Jaguar'ene i dag."

Arrows teamets tekniske direktør, Mike Coughlan, er lettere skuffet efter kvalifikations kørslerne, og udtaler:
Frentzen gjorde et fint stykke arbejde i dag, men vi føler at vi burde have haft begge racere i top 12. Bridgestone dækkene fungerede perfekt i dag, jeg er mere bekymret for det problem som Bernoldi havde med sin racer i starten af kvalifikationen, men nu vil vi studerer data'erne fra racere og så se hvad der gik galt."

AN  


Imola - Sauber kvalifikation

Nick Heidfeld og Felipe Massa kvalificerede deres Sauber racer til en 7. og 11. plads til morgendagens Grand Prix i San Marino.

Nick Heidfeld udtaler: "Jeg er virkelig glad. Med den hårde konkurrence fra de tre top teams føler jeg at min 7. plads er lige så god som en poleposition. Min racer var virkelig god i dag og jeg kunne have være endnu hurtigere hvis ikke jeg havde være ude i græsset på min bedste omgang. Det bliver svært at udfordre kørerne foran i feltet i morgen, men jeg tror vi har mulighed for at score nogle point."

Felipe Massa udtaler: "I formiddags havde jeg problemer med hydraliken og jeg tror det havde indflydelse under kvalifikationen. Jeg syntes ikke raceren var i balance, den overstyrede i det hurtigste sving og når jeg bremsede. Jeg havde håbet at kunne kvalificere mig i top 10. Så jeg er skuffet over at det ikke lykkedes men en 11. plads er ok."

Peter Sauber udtaler: "Jeg er godt tilfreds med endnu en 7. plads i kvalifikationen. Nick og teamet har udført et fantastisk job. Felipe havde forventet en bedre placering, men det er stadig tilfredsstillende med en 11. plads og hans chance skal nok komme."

LIC  


Imola - Toyota kvalifikation

Kvalifikationen idag på Imola banen var et meget tæt opgør mellem de to Toyota kørere, Mika Salo og Allan McNish, kun 0,003 sekund skilte deres tider.

Mika Salo:
"At skulle starte fra 16. pladsen er ikke så dårligt med tanke på de problemer vi har haft indtil nu. Vi har ikke meget 'grib' i raceren og den er meget ustabil når vi kører på kerb'erne. Det er selvfølgelig lidt frustrerende i øjeblikket, men nu må vi se i morgen. Jeg håber på at få en god start."

Allan McNish:
"Alt i alt var det en god dag, selv om vi ikke er så langt fremme i feltet som vi havde håbet på. Placeringerne afspegler nok meget godt vores placering i feltet i øjeblikket. Vi har foretaget nogle forbedringer på racerne siden i går, og raceren føltes rigtig god her under kvalifikationen."

Keizo Takahashi - Teknisk koordinator i Toyota teamet udtaler:
"Vi var heldig at det holdt tørt idag, men vi har stadig ikke fundet det helt rigtige setup til racerne. Vi vil forsøge at forbedre setup'et til løbet i morgen og så slutte så godt som muligt i løbet."

AN  


Imola - Minardi kvalifikation

Lørdag var en dag med blandede følelser for Minardi. Én kører i med i løbet i morgen - endda på én 19 plads, og en uden for. Denne gang var der ingen nåde.

Minardi teamet må nøjes med at have én kører med i morgen når starten går til San Marinos Grand Prix. Kun Mark Webber formåede at kvalificere sig. Til gengæld imponerede han igen ved at køre bilen ind på en 19 plads. Det skete dog ikke uden problemer. De sidste to runder af kvalifikationsomgange skete nemlig i reservebilen. Hans oprindelige løbsbil begyndte lige pludselig at tabe motorkraft.

Mark Webber:
"Det var en underlig dag og en underlig kvalifikation for os. Vi havde et problem med min løbsbil, så jeg måtte skifte til reservebilen, som var indstillet til Alex. Jeg gav den alt hvad jeg kunne på min sidste omgang for at få den tid jeg nu kunne opnå. Et stort cadeau til gutterne i pitgaragen som virkelig gjorde hvad de kunne for at få bilen indstillet til mig.

Helt anderledes var det for den unge malaysiske kører Alex Yoong. Han var endnu en gang ikke ret heldig. Hele dagen kæmpede han faktisk med at få løst et problem med bilens bremsebalance, men det blev aldrig løst helt.

Alex Yoong:
"Ikke nogen heldig dag. Jeg var en smule uheldig med aldrig at have kørt her før i tørvejr. Jeg følte at jeg havde nogenlunde styr på det efter formiddagens træning, men jeg undervurderede det grip banen giver når den er tør og bilen er sat op til kvalifikation. Jeg har specielt ondt af gutterne som virkelig prøvede at få det til at fungere og få mig med i løbet."

Paul Stoddart:
"Det var en fantastisk kvalifikation af Mark. Specielt set i lyset af at han undervejs måtte skifte til reservebilen. Vi føler med Alex, specielt når man ser på at han ved de seneste 2 løb har været inden for et halvt sekund efter Mark i kvalifikationen. Alex's bil havde store problemer med bremserne i dag, og den store tidsforskel mellem ham og Mark i dag giver ikke det rette billede af det han egentlig kan."

Alex Yoongs dårlige kvalifikationstid betyder at han kommer uden for den fastsatte 107 % tid, som reglementet foreskriver. Tidligere har kommissærerne taget Alex Yoong med i løbet alligevel, men denne gang gik den ikke, heller ikke på trods af appeller fra Minardi teamet. Til gengæld kommer Sato i Jordan med. Kommissærerne har åbenbart vurderet at Satos præstationer er i fremadgående retning og derfor har taget ham med. Hans tid var ellers dårligere end Yoongs.

PDL  


Imola - Williams kvalifikation

Efter store vanskeligheder fredag, vel nok mest pga. vejret, så blev lørdagens kvalifikation en noget bedre sag for Williams.

Williams kørerne havde ikke nogen helt god dag fredag under regnvejret. Bl.a. var begge kørere en tur af banen, i dag lørdag gik det straks meget bedre. Solen skinnede under formiddagens træning, det var dog blevet overskyet til kvalifikationen, hvor et nyt regnvejr truede, men heldigvis forblev det tørt.

Pga. det truende regnvejr var der straks aktivitet lige fra starten af kvalifikationen. Også Williams kørerne var ret hurtigt ude og begyndte deres arbejde. Og straks satte de sig i front, men kun lige indtil Michael Schumacher satte skred i tingene. De to teams - Williams og Ferrari - var de eneste som satte sig igennem for alvor. Desværre for Williams trak Ferrari det længste strå så Ralf Schumacher kvalificerede sig på tredjepladsen med Montoya lige efter. Lillebror Schumacher var dog ikke utilfreds med sin placering.

Ralf Schumacher:
"Vi kan faktisk være rimeligt tilfredse fordi vi er så tætte på Ferrari. Jeg kunne desværre ikke forbedre tiden i mit sidste forsøg pga. en fejl. Sidste år startede jeg som nr. 3 her og vandt. Der er ingen grund til at det ikke skulle kunne ske igen. En god strategi kan føre én langt. Der kan ske meget i løbet af et race, men hvad end der sker i morgen, så vil vi prøve at få yderligere nogle points. Det ser lovende ud."

Montoya var ikke specielt begejstret for fredagens vejr, men lørdag fik han og teamet styr på bilen igen.

Montoya:
"Jeg havde en helt god kvalifikation her i dag, selvom jeg havde problemer med at finde den rette balance i bilen. I betragtning af gårsdagens regn, så lykkedes det os alligevel at finde et ret godt tørvejrs setup til bilen. Det gør at vi kan satse på at opnå endnu en podieplacering."

Sam Michael:
"Vi er glade for at vejret ændrede sig til vores fordel. Men der er stadig lidt op til Ferrari, så det skal vi arbejde videre på. Ikke bare til i morgen men sandelig også til de kommende løb. Nu kan vi koncentrere os om at forberede os uanset hvordan vejret bliver."

Gerhard Berger:
"Det faktum at begge kørers tider er så tæt, viser os at vi har fået det mulige ud af den øjeblikkelige situation. Ferrari har igen vist hvad de kan, men vi er ved at nå op til dem. Vores startpositioner er gode, og jeg tror på at vi vil være i stand til at forsvare vores startpositioner også i regnvejr."

PDL  


Imola - McLaren race

McLaren står i år i den grad i skyggen af Ferrari og Williams. Hvis ikke McLaren får løst deres problemer med bilen, bliver de sandsynligvis overhalet indenom af Renault.

McLaren havde en ikke så god dag på Imola. Sagt på en anden måde, det var skidt. Det erkender man da også fuldt ud i teamet. Man har meget store problemer med at få bilen til at fungere rigtigt. Flere ting under den egentlig meget nydelige sort/sølvgrå overflade fungerer ikke godt nok. Det benægtes heller ikke teamet.

David Coulthard:
"Jeg manglede grip igennem hele løbet. Ved starten havde jeg en meget stor understyring. Det tog noget tid inden det blev løst nogenlunde. Efter det begyndte bagenden af bilen bare at skride. Vi havde indstillet bilen til at køre med mindre vinge for at øge farten, men det hjalp stort set ikke. Jeg kæmpede med bilen det bedste jeg havde lært, men det hjalp ikke."

David Coulthard fik femtepladsen foræret da holdkammeraten udgik, men blev senere overhalet og måtte nøjes med sjettepladsen. Kimi Räikkönen kørte lige så stille og roligt fra Coulthard - lige indtil han fik problemer med bilens udstødning. Efter hans eneste pitstop brækkede der et udstødningsrør af og teamet valgte at trække ham ud af løbet.

Räikkönen:
"Et ret begivenhedsløst Grand Prix for mig. Bilen var ret nem at håndtere, men vi mangler farten til at kunne være med helt fremme. Teamet bad mig om at køre i pit da udstødningen brækkede. Man opdagede at den varme udstødningsgas påvirkede affjedringen. Vi bliver nu nødt til at forbedre bilen endnu mere og forhåbentlig får vi snart nogle positive resultater ud af vores anstrengelser."

Både Ron Dennis og Norbert Haug erkender at bilen slet ikke fungerer optimalt. Begge er også enige om at der skal arbejdes hårdt hjemme i Woking og hos Illmor for at få mere gang i sagerne.

PDL  


Imola - Williams race

Forventningerne var store til Williams før søndagens Grand Prix. Kunne de følge succesen op fra sidste år?

Williams fik deres første sæsonsejr i sidste sæson på Imola. Derfor var forventningerne høje til teamet. Med i forventningerne var også at man allerede inden Imola havde vundet en 1 - 2 sejr.

Umiddelbart så det også lovende ud. Ved starten overhalede Ralf Schumacher Rubens Barrichello der ikke fik den bedste start. Andenpladsen holdt lige til det første pitstop. Et perfekt pitstop for Barrichello fik ham ud foran Ralf Schumacher. Derefter var det kun at håbe på for Ralf Schumacher, at Barrichello fik en defekt eller kiksede et pitstop. Det var da også lige ved at det sidste gik i opfyldelse, men det var ikke nok. Det virkede som om at der ikke var den sidste nødvendige fart i Ralf Schumachers bil, heller ikke i Montoyas bil for den sags skyld.

Ralf Schumacher:
"Jeg tror at vi fik det bedst mulige ud af det i dag. Pitstop strategien var perfekt. Jeg fik en god start og kunne holde mig foran Barrichello indtil det første pitstop. Begge mine pitstop var gode, bilen, motoren og dækkene var gode. Det var bare ikke nok alligevel i dag. Vi må stadig gøre forbedringer for at kunne vinde nogle af de næste løb."

Montoya:
"Jeg er en smule skuffet eftersom at jeg forventede noget mere af løbet. I dag var der ikke noget at gøre. Jeg måtte kæmpe med en dårlig balance i bilen. Bilen var faktisk rigtig god i warm-uppen, så vi besluttede at lave nogle få minimale ændringer. De havde uheldigvis ikke den positive virkning som vi havde forventet."

Mario Theissen:
"Det er vist klart at Ferrari laver nogle rigtig gode biler. De sikrer sig i den grad at vi hele skal arbejde hårdt for at nå nye mål. Ikke desto mindre er tredje - og fjerdepladsen et positivt resultat for os. Noget andet positivt er også at begge biler kommer i mål i pointene."

Altså blev det til en tredje - og fjerdeplads til Williams. Gode points når man som målsætning har at blive mindst nr. 2 i konstruktørernes mesterskab. I den kommende uge vil Williams teamet forberede sig til det kommende spanske Grand Prix på Silverstone, hvor Marc Gene, Antonio Pizzonia og Ralf Schumacher vil teste.

PDL  


Imola - Ferrari race

Hvor McLaren og Williams havde en ikke så god dag, hvilket også erkendes fuldt ud i de to teams, så var det helt anderledes hos Ferrari.

Sæsonens første 1 - 2 sejr for Ferrari blev kørt i hus hjemme i højborgen på Imola. Begge kørere havde til dette Grand Prix fået F2002 modellen og det gav fuld bonus. Det var også Barrichellos første points i denne sæson. I et ellers kedeligt løb var det for Ferrari rart at se at deres pitstops virkede, men en lille fejl ved det sidste af Barrichellos pitstop kunne have kostet andenpladsen for ham, men det lykkedes alligevel at få ham ud foran Ralf Schumacher.

Michael Schumacher:
"Der er mange grunde til at være stolt i dag. Vi slog ikke til sidste år, men nu har vi givet det hele tilbage igen til vore mange tifosis. Det var et specielt Grand Prix for mig og jeg er stolt over den måde det hele forløb på. Det var helt rigtigt set at Rory Byrne skulle på podiet denne gang. Han er helt unik, meget motiveret og i det hele taget en stor personlighed. Jeg er glad for at have arbejdet med ham i det meste af min Formel 1 karriere. Selvom meget afhænger af ham så er mange andre også involveret. Sejren i dag skyldes udover hele den samlede pakke, især dækkene. Bridgestone har virkelig fået lavet nogle dæk som arbejder meget konstant."

Barrichello:
"Jeg er meget glad for dette resultat, især fordi jeg ikke har fået nogle points i de første 3 Grand Prix'er. Det er dejligt med dette resultat lige foran alle vore tifosis, og så i en bil som bare er perfekt. Den havde den bedste balance og set up jeg har set. Ved starten var det min mening at komme af sted på samme måde som Michael. Men jeg startede i ydersporet og der er mere skidt på banen. Jeg kunne derfor ikke nå at lukke af for Ralf som fik en perfekt start. Det er desværre helt umuligt at overhale på denne bane. Heldigvis fik jeg lavet en perfekt indkørsel til mit første pitstop som gjorde at jeg kunne erobre andenpladsen. Til sidst kunne jeg ikke se mine omgangstider fordi telemetrien gik i stykker. Jeg fik at vide over radioen at jeg skulle slække lidt på tempoet for at skåne motoren. Jeg vidste ikke hvor langt jeg havde op til Michael men jeg kunne for det meste se ham langt foran mig."

Jean Todt:
"At få en 1 - 2 sejr på hjemmebane er bare fantastisk. I dag så vi 2 ekstraordinære gode kørere, et stort team og nogle ekstreme gode Bridgestone dæk. Vi ved dog godt at ikke alle weekender slutter på denne måde, så vi vil bevare begge ben på jorden og forsætte med det hårde arbejde. Der er stadig lang vej inden sæsonen er slut."

PDL  


Imola - Sauber race

Sauber kørerne kom i mål på henholdsvis én ottende og én tiende plads. Det var ikke lige det de havde regnet med.

Forhåbningerne om igen at få points var absolut til stede. Men det nærmeste man kom, var Massas ottende plads. Flere faktorer gjorde udslaget. Heidfeld havde lidt problemer med bilen, en svigtende radiokommunikation sendte ham i pit af flere omgange.

Heidfeld:
"Jeg troede at teamet havde kaldt mig ind over radioen til det første stop, men det vidste sig at det havde de ikke, så da jeg kom ind var de slet ikke klar og jeg måtte komme ind igen 3 omgange senere. Så fik jeg en straf for at køre for stærkt i pitlane. Det var ret irriterende fordi jeg samtidigt følte at Renault'erne holdt os tilbage i den første del af løbet. På det tidspunkt overstyrede bilen en del, det blev dog bedre da bilen efterhånden blev lettere pga. mindre benzin. Men med 4 pitstops ja hvad kan man så gøre? Alt i alt en ret frustrerende eftermiddag."

Felipe Massa havde et noget lysere syn på dagen. Han stod vel egentlig også for den eneste ordentlige overhaling i løbet, i hvert fald den eneste ordentlige overhaling man kunne se på TV.

Felipe Massa:
"Tja, jeg kørte mere eller mindre på grænsen det meste af dagen, så jeg er selvfølgelig glad for min ottende plads. Det ville selvfølgeligt have været rarere med nogle points. Jeg kunne ret let følge med Nick og Renault'erne i den første del af løbet. Der mener jeg at vi mistede en del tid. Senere fik jeg chancen for at overhale Trulli, og jeg tænkte at nu er det alt eller intet, så jeg tog chancen og det gik jo fint."

Sauber tester i denne uge på Silverstone sammen med flere andre teams. Men interessant er det at se at Nick Heidfeld igen får god konkurrence fra en yngre og mere uerfaren kører. Sidste år var det Kimi Räikkönen der fulgte Heidfeld til dørs. Massa kan godt finde på at gøre det samme i år.

PDL  


Imola - Toyota race

Søndag var nedtur for Toyota. Efter en glimrende indsats i de første Grand Prix'er i år, mødte teamet bagsiden af medaljen.

Toyota har som debutant klaret det flot i år hidtil. 2 points er det blevet til. Men søndagen viste også at der er lang vej endnu til toppen. Men som Ove Anderson har sagt flere gange. Det er kun et læreår.

Allerede ved starten gik det galt. Allan McNish blev stort set holdende da starten gik og feltet jog af sted. McNish fik dog listet bilen ud i siden af banen hvorfra den senere blev fjernet.

McNish:
"Lige efter starten mistede jeg fuldstændigt trækket i bilen. Jeg kunne slet ikke komme af sted på nogen måde. Jeg havde ikke andet valg end at trække over til siden, og heldigvis kom jeg ikke i vejen for nogen. Det er første gang at vi har sådan et problem. Bilen har hidtil været forholdsvis holdbar."

For Mika Salo gik det lidt bedre. Han kom i hvert fald længere inden problemerne også begyndte for ham.

Mika Salo:
"Traction kontrollen i bilen forsvandt ret hurtigt efter starten og senere mistede jeg også fjerde gear. Det er første gang i år at jeg må udgå, hele weekenden har dog været præget af forskellige problemer."

Ove Anderson:
"Selvfølgelig er vi skuffede, men vi er også realistiske. Vi har indtil nu været ret heldige, og dagens skuffende resultat er en del af den indlæringsproces vi er i gang med. Vi skal nu have undersøgt hvad der har forårsaget problemerne. Vi tester i denne uge på Mugello"

Toyota tester ikke sammen med de fleste andre teams som sandsynligvis møder op på Silverstone. Toyota har lejet sig ind på Mugello, hvor Salo og McNish tester den 16 og 17. Testkørerne Ryan Briscoe og Stephane Sarrazin overtager bilerne den 18 og 19. Altså fire dages test hvor flere af de andre teams har annonceret at de vil teste i 3 dage.

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk