Williams ligger lunt tæt på Ferrari i kampen om konstruktørernes mesterskab. Alle andre er hægtet af den kamp i øjeblikket. Men i forhold til Ferrari mangler der lidt på den tekniske side. Bilen er ikke helt i topform endnu, det ved man også hos Williams som til det østrigske Grand Prix har nye ting klar til bilen.
I forberedelserne har Williams i denne omgang testet både i Valencia og på Danielson banen. Tre kørere har deltaget i det for Williams efterhånden ret omfattende testarbejde. De nye dele er klar og kørerne glæder sig.
Montoya:
"A1-Ring er meget interessant bane i og med at den er hurtig. Jeg må indrømme at jeg godt kan li' den bane. Den er ret enkel med meget lidt vejgreb, og det gør den faktisk sjov at køre på. Modsat de fleste andre baner, så ligger A1-Ring faktisk ude midt i ingenting. Vi klarede os godt sidste år, også selvom hverken Ralf eller jeg scorede nogle points pga. tekniske problemer. Indtil problemerne kom, lå vi ret godt til. Jeg er overbevidst om at vi igen nok skal lave en god præstation i Østrig."
Ralf Schumacher:
"Jeg sagde før det spanske Grand Prix, at vi vil komme tættere på Ferrari i den østrigske Grand Prix, alene af den grund at banen passer bedre til os. Vi har nogle nye dele klar som skal gøre os mere konkurrencedygtige på A1-Ring. Jeg håber at alle i teamet - inklusive mig selv - har lavet hjemmearbejdet ordentligt. Så har vi skabt vejen for en god succes."
Banen i det allersydligste Østrig har en asfaltbelægning som ikke giver det samme vejgreb som på så mange andre baner. Samtidig er den lidt af en powerbane da en god del af banen køres op ad bakke. Ikke nok med det, det er også en af de baner hvor man i længst tid kan køre med speederen i bund. Det stiller store krav til materiellet. Michelin havde sidste år nogle ret gode dæk klar, og Williams teamet forventer da også i år at Michelin stiller med et godt udvalg specielt beregnet til denne bane.
Arrows fik sæsonens første point da Frentzen kørte i mål i top 6 i det spanske Grand Prix. Teamet testede i sidste uge på Silverstone, hvor Bernoldi var bag rattet. Blandt testede man en ny motor, Arrows kører ligesom Jaguar med Cosworth motorer som nu er blevet en kende opdateret. Efter testen var der stor tilfredshed med den nye motor. En ny baghjulsaffjedring blev også testet. Også det gik godt, så mon ikke vi får mindst en af delene at se i Østrig.
Sidste års Grand Prix i Østrig var lidt af en skuffelse for Bernoldi. Trods en rimelig kvalifikation - faktisk den bedste han havde sidste år - så kom han ikke i mål i selve løbet. En hydraulisk fejl satte en stopper for hans indsats. Frentzen er selvfølgelig lykkelig efter at have sikret teamet årets første point.
Frentzen:
"Jeg kan godt lide den østrigske bane, den er primært bygget op over langsomme sving, som gør at det bliver én næsten high downforce bane. Det skulle passe godt til A23'eren. På minussiden er det sådan at de langsomme sving og de ret høje kerbkanter kan virke forstyrrende, så man skal være fuldt koncentreret hele tiden. Selvfølgelig er det sådan at efter vi har fået sæsonens første points, ja så er teamet blevet ekstra motiveret. Forhåbentligt kan vi få mere succes i denne weekend."
Bernoldi:
"A1-Ring er en bane med meget lidt vejgreb. En bane med langsomme sving og enkelte hurtige. Den er sjov at køre på, specielt da der er flere muligheder for at overhale. Det drejer sig dog i høj grad om at få så god en kvalifikation som muligt. Sidste fik jeg en god start, men måtte udgå med en hydraulisk fejl. Meget ærgerligt da bilen kørte fantastisk godt. Man skal notere sig at vejret kan skifte meget hurtigt i bjergene. Vores test i sidste uge gik rigtig godt. Vi fik kørt en masse kilometer hvilket har givet os en masse data at arbejde videre med."
Som tidligere nævnt har Arrows testet både en ny motorspecifikation og en ny baghjulsaffjedring. Og da testen forløb vel, er der store forhåbninger i den kommende weekend. Kan vejret nu holde lige så godt som det gjorde sidste år, hvor der stort set var tørvejr alle tre dage, kan kørerne ikke klage.
Den noget mere glatte bane i Østrig kræver en anden compound. Bridgestone har til lejligheden udviklet endnu en ny compound til de fem teams som Bridgestone er leverandør til i år, nemlig Ferrari, Sauber, Jordan, BAR og Arrows. Ferrari har som sædvanligt stået for de fleste testkilometer. Ved det spanske Grand Prix var der faktisk 4 Bridgestone biler i top 6 og det resultat håber man selvfølgelig på at kan forbedre. Rent faktisk har de fem teams testet på seks forskellige baner i sidste uge.
Hiroshima Yasukawa:
"Det var dejligt at kunne være med til at fejre resultaterne fra det spanske Grand Prix. Efter 5 løb er jeg tilfreds med de foreløbige resultater. Nu bliver det sværere, vi skal bevare koncentrationen og indsatsen og ikke lade det gå os til hovedet. Derfor vil vi prøve at glemme den opnåede succes og så koncentrere os om det næste løb. A1-Ring er noget anderledes bane, der er ikke meget vejgreb i asfalten, det kan give problemer i forhold til understyring, specielt over det venstre forhjul."
Sidste år havde Bridgestone god succes på banen. I hvert fald top 3 kørte på Bridgestone, og det ser dækfirmaet jo helst gentaget. Sidste havde man den fordel at der var tørvejr hele tiden. Der er ingen garanti for at det vil gentage sig i år.
Eddie Jordan og co. har ikke fået meget ud af det i år. Bilerne er udgået gang på gang med tekniske fejl og defekter. Pengestrømmen til teamet har været væsentligt aftagende i og med at flere sponsorer enten har forladt teamet eller har begrænset deres støtte. Men trods disse vanskeligheder kæmpes der videre. En omorganisering i teamet har begrænset antallet af ansatte, også blandt toplederne. Så Eddie Jordan og resten af teamet håber nu at lykken vil vende til noget positivt for teamet.
Siden det spanske Grand Prix har teamet analyseret bilerne godt og grundigt for at finde frem til årsagerne til at man er udgået så ofte. Især ved det hydrauliske system har der været mange fejl. Man har fundet et par ting som er konstateret som de fejlbærende elementer. Der er nu konstrueret og bygget nye dele. Det har tilsyneladende hjulpet og man mener allerede nu at disse hydrauliske skulle være løst, hvis der da ikke dukker nye op.
Også på det aerodynamiske område har teamets ingeniører arbejdet. Til det østrigske Grand Prix kommer man således med en helt ny frontvinge.
Fisichella:
"Jeg er altid glad for at komme til A1-Ring, det er en dejlig bane hvor jeg har gode minder fra. I 1997 startede jeg som nr. 14 og sluttede som nr. 4. Året efter fik jeg min første pole i Formel 1. Banen er mere teknisk end den er hurtig. Da den ligger så tæt på San Marino, betragter jeg den næsten som værende den fjerde af de italienske løb i forhold til tilskuerne, sammen med Imola, Monza og Monaco."
Takuma Sato:
"Jeg ser frem til at køre i Østrig fordi jeg her håber at det bliver muligt at forbedre sæsonen og score nogle points. Jeg vil gerne være den første Honda kører der scorer points i denne sæson. Jeg kan godt lide banens udformning og vil selvfølgelig køre 100 % som jeg plejer."
Takuma Sato er i gang med sin første sæson i Formel 1. A1-Ring er en af de baner som han endnu ikke har kørt på, så specielt fredagen går med at lære banen at kende.
Flere gange i denne sæson er der blevet lovet regn på løbsdagen. Den er hidtil udeblevet og heldigvis for det vil mange måske mene. Åbenbart ser det lige sådan ud til det østrigske Grand Prix.
Her er den foreløbige prognose for vejret i det østrigske:
Fredag: Mest skyet med temperaturer mellem 7 og 21 grader.
Lørdag: Spredte byger og temperaturer mellem 7 og 21 grader.
Søndag: Byger og temperaturer mellem 7 og 19 grader.
Man må håbe for de mange tilskuere - der er meldt om 20 % flere tilskuere i år end der var sidste år - at det forbliver tørt. Sidste år var det tørt og god varme i alle tre dage.