Malaysias Grand Prix startede med at være sidst på sæsonen, hvilket gik en del ud over tilskuer mængden, men nu ligger løbet som nummer to i løbskalenderen, hvilket skulle sikre at der kommer flere tilskuerer til Sepang banen, og mange af dem kommer for at heppe på det "lokale" team - Sauber teamet - med Nick Heidfeld og Heinz-Harald Frentzen i racerne.
Efter årets første løb, Australiens Grand Prix, hvor Heidfeld måtte udgå, men hvor Frentzen kørte sig ind på en flot 6. plads, så er både kørere og team opsatte på at gøre det endnu bedre på Sepang banen.
Heinz-Harald Frentzen betegner Sepang banen som værende en mellemting mellem Nürburgring og Jerez, overfladen som meget jævn, med både langsider og nogle gode sving. En bane med gode udfordringer.
Nick Heidfeld er som han selv udtaler det:
"Meget bevist om, hvor vigtigt det er for teamet at vise gode resultater, her i Malaysia, foran vores sponsorere."
Samtidig med at han personligt, er opsat på at gøre det bedre end i Australiens Grand Prix, hvor han udgik.
Men udover pligterne på banen, så står de to Sauber kørere over for en travl uge op til Grand Prix'et, med mange repræsentationsopgaver for teamet i Malaysia, hvoraf de fleste er i samarbejde med Petronas.
Hverken Ralph Firman eller Giancarlo Fisichella kom i mål i Australiens GP, om end at Fisichella kun man manglede 4 omgange i at fuldføre. Men det har ikke knækket optimismen hos de to kørere. Nu venter der et nyt løb med hårde fysiske udfordringer.
Ralph Firman:
”Som flere af mine kollegaer, har jeg kørt i den japanske GT serie og i Formula Nippon mesterskabet. Jeg vandt nogle få løb sidste år, specielt var det tilfredsstillende at vinde her i Malaysia, som er det eneste løb der køres uden for Japan. Sepang er en af de bedste baner jeg har kørt på i de seneste år, så jeg glæder mig til at komme tilbage. Jeg kender vejret og har siden Australien øget træningsmængden, så jeg er sikker på at være i god form. Det australske Grand Prix var noget af en oplevelse for mig, og jeg var selvfølgelig skuffet over ikke at kunne fuldføre. Men jeg lærte meget af løbet, så jeg ser frem til det næste og håber på at teamet kan score nogle points.”
Fisichella:
”Der er rigtig gode faciliteter på Sepang, selvom jeg nu ikke synes at banen er noget særligt. Efter en skuffende start i Melbourne ser jeg frem til at lære endnu mere om bilen. Jeg har brugt pausen til at forberede mig til løbet i Sepang. Det er et af de allermest krævende løb overhovedet. Det er faktisk det eneste løb hvor jeg drikker i bilen. Det er noget som jeg ellers finder forstyrrende for min kørsel. Men det viser hvor hårdt løbet er.”
Gary Anderson:
”Det er en fantastisk bane med store udfordringer både for kørerne og på det tekniske område. Ligesom sidst vil vi fokusere på strategien. Sidste gang snød vejret os en smule, så det skal med i overvejelserne. Men vi har bilerne oppe i tempo og vi håber på at kunne komme igennem denne gang. Sidste gang udgik Fisichella med gearkasseproblemer forårsaget af et uheld i pittet. Vi har arbejdet meget på at det ikke gentager sig. Bilerne kører godt og tilsyneladende pålideligt. Derfor håber vi også på et bedre resultat end sidste år.”
Fra Fords side håber man på at kunne udvikle forholdet yderligere med gode resultater til følge. Og måske lykkedes det at få succes, selvom teamet ikke har verdens bedste økonomi.
Løbet i Malaysia er berømt / berygtet for at være meget hårdt for kørernes fysik. Så mens kørerne tilpasser sig, har teamet hjemme i England været i gang med at forbedre holdbarheden således at der ikke kommer flere brud på ophænget, hvilket var årsagen til at begge kørere udgik af årets første løb i Melbourne.
David Pitchforth, direktør
"Vi var selvfølgelig alle skuffede over at være udgået med begge fra det australske Grand Prix, men nu har vi forstået problemet og rettet det, så vi tager til Malaysia med optimisme over den gode fart vi viste i sidste weekend. Det nye format for løbsweekenden gør det meget svært at finde ud af hvor vi står i forhold til konkurrenterne og selv efter Australien, er der stadig en grad af usikkerhed mellem teams. Med forskellige kørere der kører med forskellig mængder benzin hele weekenden og fortsætter med disse strategier i løbet, er det svært at give en lige-for-lige vurdering af præstationen med nogen så tidligt på sæsonen. Vi kender dog til potentialet i vores 'pakke'. Melbourne viste klart at Jaguar R4'en er meget medgørlig og velbalanceret, og vores mål til Malaysia er at drage fordel af dette. Banens natur sammen med heden, lover godt for præstationen i dækkene, men indtil vi er påbanen til vores to timers test om fredagen, kan vi ikke være sikker. Reserve-raceren vil være sat op til Antonio denne gang, og det burde sikre at han får maksimal banetid om fredagen, hvilket han manglede i sidste uge i Melbourne. Mark har før kørt på Sepang, og vil uden tvivl hurtigt falde til kravene på banen. Vi har ikke testet mellem de to løb, selvom meget udviklingsarbejde fortsætter på fabrikken, især med yderligere chassiser, som vil blive introduceret i nær fremtid."
Antonio Pizzonia
"Jeg forlod Melbourne med blandede følelser efter mit første Formel 1-løb. Jeg var imponeret over den måde som teamet gennemførte deres arbejde og er rimelig tilfreds med hvor meget jeg lærte weekenden igennem, selvom jeg godt kunne have haft mere banetid forud for kvalifikationen og løbet. Reserveraceren vil være sat op til mig i Malaysia, og sammen med min løbs-racer, vil jeg gå efter at få så mange omgange som muligt under vores test om fredagen og i de frie træninger. Jeg har aldrig før været i Malaysia, endsige kørt løb der. Sepang-banen ser meget interessant ud og skulle være meget fornøjelig, især nogle af de hurtige sving. Heden og fugten vil helt sikkert spille en vigtig rolle for alles weekend, men for at være ærlig, så ser jeg frem til at køre under disse forhold, fordi min løbserfaring fra Brasilien, var på baneoverflader der var tæt på at smelte! Når det så er sagt, så er de voldsomme regnskyl også en del af Malaysia såvel som den bagende sol - og vi så det for et par år siden ved dette løb. Jeg ser dog uanset hvad meget frem til dette Grand Prix og især til at få revance fra Melbourne."
Mark Webber
"Sepang er en af de nyeste baner i kalenderen og helt sikkert en af de bedste. Banen er en af de få som faktisk giver mulighed for overhalinger. Med de to hårnåle og de længere-end-normalt strækninger, er der normalt mere aktivitet for kørerne, såvel som de fans der ser på. Den langde pitstrækning giver os tophastigheder på lidt over 300 km./t. og sammen med femten særlige sving, er der sikret os et spændende og krævende løb. Vores strategi til denne banen vil blive sat henover weekenden. Antonio og jeg vil forsøge at gennemføre så mange omgange som muligt i optakten til kvalifikationen i et forsøg på at finde det optimale løbsdæk og set-up til raceren. Fugtigheden underløbet kan være overvældende, ikke blot for mig, men også for raceren. Med det in mente, ved jeg at teamet vil måle ekstra godt for at forbedre effektiviteten i racerens kølesystem."
Ove Andersson, teamchef
"Vi havde en bittersød sæson start i Australien. Jeg var selvfølgelig skuffet over at vi forlod Melbourne tomhændet, da ingen af racerne nåede til mål, men vi fik virkelig vist potentialet i vores TF103 henover weekenden. Jeg mener at vi kan være svagt optimistiske til denne weekends malaysiske Grand Prix. Vi gjorde det godt her sidste år og efter en succesfuld test på Jerez i sidste uge, burde vi være i stand til at kæmpe om vores første point i sæsonen."
Olivier Panis
"Jeg ser selvfølgelig frem til at køre i Malaysia i denne weekend. Vi har lige haft en produktiv test i Spanien og vi viste i Melbourne at vi har en hurtig racer. Malaysia er i sig selv meget varmt og fugtigt, men Sepang banen er, for at være ærlig, virkelig behagelig. Den er meget bred og der er godt greb, men det er svært for dækkene fordi der er nogle højfarts chikaner og hårde nedbremsninger. Løbet kan enten være som en et-stop eller to-stop strategi og Michelin har en god statistik på denne bane. Hvis man har en stærk motor og en god balance til at følge racerne tæt, så er der nogle overhalingsmuligheder på de to lige stræk."
Cristiano da Matta
"Både Olivier og jeg har haft det travlt siden Australien med at flyve tilbage til Europa for hver at teste på Jerez i to dage, men det var det virkelig værd. Vi gjorde nogle forberedelser til denne weekends løb, som er meget værdifulde da det er første gang jeg kører på Sepang banen. De nye regler er igen ikke en fordel for mig, og jeg har meget lidt tid til at lære banen før der skal gives alt til kvalifikationen. Hvis vi kan være så konkurrencedygtige sm vi var i Australien og komme i mål, så vil jeg være mere end glad."
Sepang ligger i et område som er kendt for varme og høj luftfugtighed. Det gør er at der er store krav til materiellet - ikke mindst motor og kølere. Men det frygter man ikke hos Renault, det har man forberedt sig på ved tests forskellige steder. Pat Symonds siger at banen i sig selv faktisk stiller større krav. Svingene har vidt forskellig karakter. Og ikke nok med det. Hjulcamberen skal indstilles som et kompromis da svingene er så forskellige.
Renault får dog lidt hjælp i den retning. Renault er et af de teams som har lov til ekstra testtid på banerne forud for et Grand Prix. Hos Renault var man glade for de points som det gav, men man var utilfreds med kvalifikationen. Man havde håbet på lidt bedre tider. Det er noget af det som man vil arbejde videre med så man får en mere optimal kvalifikation. Ligeledes håber man på at kan undgå pacecar perioderne. Det er ødelæggende for den planlagte strategi, men det er man ikke ene om at mene. Det rammer alle mere eller mindre. Ingen planlægger en strategi på at der kommer pacecar.
Alt i mens at teknikere, ingeniører osv. Forbereder sig på test, kvalifikation og Grand Prix'et, så har kørerne været til ekstra træning for at forberede sig på varmen og den høje luftfugtighed. Sepang har meget høje temperaturer i øjeblikket og er et af de allervarmeste løb for kørerne. Det sammenholdt med en høj luftfugtighed kræver en yderst god fysik.
BAR teamet havde gode træningssesioner og kvalifikationer i Australien. Alligevel blev det ikke til points bl.a. pga. et koks i pittet hvor begge biler kom i pit samtidigt. Men det har ikke fået teamet til at miste modet. Tværtimod er man endnu mere opsatte på at vise at det ikke var tilfældigt at man havde så gode tider i træning og kvalifikation i Australien. I sidste testede testkøreren Takuma Sato i Spanien flere forskellige ting på bilen, bl.a. ny motor og radioanlæg. Også en aerodynamisk forbedring blev testet. Imens har de to kørere været til yderligere fysisk træning for at forberede sig på den heftige varme og høje luftfugtighed som er i Malaysia.
Begge kørere er glade for Sepang banen. Begge udtrykker glæde over at køre på banen, som ifølge de to kørere, er sjov at køre på. Også teamet er optimistiske. Man erkender fuldt ud at der var en alvorlig fejl i Australien. Men det har man lært. Det og så de forbedringer som Sato har fundet sammen med testteamet i Spanien, øger faktisk optimismen i teamet. Man har lidt at revanchere sig for. Nu skal der points på kontoen.
David Coulthard
"Det er svært med disse forsøg over én omgang at være helt tilfreds med sin præstation især i de meget varme forhold. Jeg lavede ingen større fejl, men jeg understyrede lidt i sving ni og i svinget inden strækningen på bagsiden, så jeg var lidt langsommere med accelerationen end jeg forventede. Vi kunne have været hurtigere, men sikkert ikke så hurtige som Renault'erne. Vi håber dog at deres strategi sender dem i pit tidligere end os, og jeg tror vi kan få et godt løb i morgen."
Kimi Raikkonen
"Min omgang var ikke en total fiasko, men den var heller ikke god. Jeg blokerede baghjulene under nedbremsningen til hårnålen, hvilket kostede mig noget tid, men heldigvis holdt jeg raceren på banen. Vi ser hvad der sker i morgen, da der var meget små forskelle på grid'en. Der er ikke så meget test under et Grand Prix mere, så vi må se hvordan alle klarer sig under løbsforhold og forhåbentlig kører alle i front med meget lidt benzin."
Ron Dennis, teamchef
"En interessant kvalifikation som har givet os grid placeringer som følge af meget forskellige benzinmængder. Det bør blive et nyt fascinerende løb."
Norbert Haug, Mercedes
"En interessant grid. Selvom vi nok kunne have gjort det bedre i dag, burde vi være godt forberedt til løbet i morgen."
Cristiano da Matta
"Det var et meget hårdt løb i dag. På vej til grid'en fik jeg problemer med raceren så jeg måtte skifte til reserveraceren og starte fra pitten. Vi havde et problem med benzinpresset med mindre benzin, så jeg måtte kørte hele løbet med fyldte tanke, hvilket gjorde overhalinger umulige. Det var meget frusterende, men som løbet begyndte måtte jeg glemme det og blot gøre mit bedste. Det er selvfølgelig skuffende, da jeg følte at vi kunne have sluttet i pointene, men forhåbentlig kan vi gøre det ved mit første hjemmebaneløb i Formel 1 om fjorten dage i Brasilien."
Olivier Panis
"Jeg fik en rigtig god start på løbet og var indenfor de fem første, hvor jeg meget tidligt havde en god kamp med Barrichello. Tingene så meget lovende ud for os og raceren var meget konkurrencedygtig. Jeg kom ind til mit planlagte pitstop og vi kom benzin på, men efter tre sving faldt benzintrykket pludseligt og motoren døde. Problemet er sikkert meget lig det som vi oplevede i Melbourne, men i øjeblikket ved vi ikke om det var det samme. Lige nu er jeg meget vred og skuffet, fordi alle har gjort et meget godt stykke arbejde i weekenden. Raceren har meget at give og jeg er ikke en der vil give op, så resultaterne vil snart komme."
Ove Andersson, teamchef
"Jeg er meget skuffet fordi vi var i stærke positioner til at få et meget godt resultat i dag, med en meget konkurrencedygtig racer og en god strategi, men vi fik det samme problem som i Melbourne med de to racere. Vi har i det mindste et specifikt problem at arbejde på og skal have løst det til det næste løb. Konkurrencedygtighed er en ting, men nu skal vi have fokus på det vigtigste, som er holdbarhed."
Teamet tester på to baner i optakten til det brasilianske Grand Prix. De to Grand Prix kørere tester i Barcelona fra 26. til 28. marts, mens Ricardo Zonta tester for sig selv på Paul Ricard i samme periode.
Men ellers må det siges at have været en ny stor dag for Michelin, og selvom der er roser for dækkene, så skal det japanske mærke til at dykke dybere ned for at finde mere tid i dækkene.
Hisao Suganuma, teknisk leder
"Vores dæk fungerede som det var forventet i dag og jer glad for at vores dæk kunne klare de strategier der var valgt af vores teams. Det var ærgerligt at et uheld på den første omgang ikke viser den reelle præstation hos Ferrari. Både Michael og Rubens så begge ud til at kunne presse hårdt med Bridgestone i disse ekstreme forhold, hvor Michael satte den hurtigste tid i løbet, og det er godt at få vores første podieplacering i år. Jenson Button leverede også en stærk præstation og det er nu op til os at analysere dagens data så vi kan fortsætte med at forbedre os."
Ross Brawn, teknisk leder, Ferrari
"Det var en meget varm dag og dækkene skulle der passes på, men de havde det fint. Med alle de ting der skete i løbet, gik det blot ikke for os."
Rubens Barrichello, Ferrari
"Bridgestone dækkene kørte fantastisk godt i dag."
Geoff Willis, teknisk leder, BAR
"Ved løbet i dag havde vi en meget bedre balance i Jensons racer og det var godt at køre race. Vi var på en 2-stop strategi og havde ingen problemer med dækkene og de gjorde det ret godt. Dækkene virkede fine og tak skal gå til Brigdestone og alle andre der har givet os sæsonens første point."
Placeringerne for Bridgestone i det malaysiske Grand Prix
Rubens Barrichello, Ferrari nummer 2
Michael Schumacher, Ferrari nummer 6
Jenson Button, BAR nummer 7
Nick Heidfeld, Sauber nummer 8
Heinz-Harald Frentzen, Sauber nummer 9
Ralph Firman, Jordan nummer 10
Jos Verstappen, Minardi nummer 13
De to kørere startede løbet i den tunge ende af feltet, og gjorde ellers ikke det store væsen af sig i løbet. Pizzonia markerede sig dog ved at brage ind i bagenden på Montoya og siden udgå med det der lignede en kørerfejl, men blev noteret til at være et problem med bremserne. Webber fik problemer med at få benzin tilført.
Mark Gillan
"Det har været en hård weekend lige fra starten. Vi har sloges med flere ting i weekenden og det mest markante har været at få benzinen tilført... Uheldet i det første sving kom til at påvirke flere racere, men det var helt sikkert ikke en fejl fra Antonio som endte med at blive offeret. Hans frontvinge blev ødelagt og måtte køre i pit efter den første omgang og det kostede ham løbet. Mark kørte dog et stærkt løb i dag mens point blev røvet på grund af motorolie problemet. Vi fulgte problemet hele vejen men det blev meget tidligt klart at Mark ikke kunne fuldføre løbet og for at undgå store skader på motoren, tog vi beslutningen at kalde ham ind. Vi er ikke helt sikre på hvad der forårsagede at Antonio spandt, men det lader til at være et bremseproblem. Farten i Jaguar R4'en var igen meget opmuntrende og ved at undersøge Marks sektortider, er det meget tydeligt at han var med fremme på farten i dag, især i sektor et og to... Farten er der - ingen tvivl. Ved at få den holdbar er jeg sikkert på at det vil give point og det er selvfølgelig det som vi nu er fokuseret på at få."
Mark Webber
"Skuffende, ja, men der er meget at være opmuntret ved, når det kommer til farten i vores racere. Problemet med benzintilførslen har plaget os hele weekenden og lige til løbet, men farten og balancen var god taget benzinstrategien i betragtning. Jeg var i stand til at snige mig igennem det første sving og begyndte at presse så hårdt på som muligt. Michelin dækkene arbejdede meget godt i dag og vi kunne have fået point fra løbet i dag, selv efter forsinkelsen i pitten ved mit første pitstop. Det kostede mig nok 30 sekunder, men da jeg var tilbage skinnede racerens præstation igennem, indtil 35. omgang hvor vi ikke have noget andet valg end at sige stop. Potentialet i denne racer er tydeligt og vi skal fortsat være afslappede, og komme videre med arbejdet om at få noget ud af racerens sande kapacitet."
Antonio Pizzonia
"Mit løb blev meget effektivt afsluttet efter sammenstødet i første sving. Jeg blev ramt bagfra og ramte ind i en anden racer, hvilket gav en skade på frontvingen. På vej ind i pitten på den første omgang mistede jeg også meget tid, og det gjorde udfaldet for løbet. Race-erfaring er noget af det jeg stadig ikke har så meget af, så det var vigtigt at presse på og få så mange kilometer som muligt. Balancen og følingen med Jaguar R4'en er ret god, men på 43. omgang sluttede det med det som jeg følte var et bremseproblem. Bagenden af raceren slog ud og jeg var herefter en passager og spandt i gruset. Det næste løb er på hjemmebane og når der nu lægges så meget arbejde i at løse de småproblemer der har været i weekenden, er jeg sikker på at gøre flere fremskridt på Interlagos."
Jean Todt
"Det var et meget hårdt løb, og det havde vi forventet. Starten var det kritiske øjeblik, da Michael kørte sammen med Trulli og Rubens mistede nogle pladser. På 3. omgang kaldte vi Michael ind i pit for at skifte frontvingen, som var blevet ødelagt ved sammenstødet. Samme uheld gav også en straf til Michael og han kørte gennem pitten på 9. omgang, hvor han mistede mere. Når alt tages i betragtning så er Michaels 6. plads vigtigt for mesterskabet. Rubens kørte et godt løb til at blive nummer to. Vi har derfor samlet fået elleve point, hvilket er vigtigt for begge mesterskaber. Vi vidste at vores konkurrenter har gjort fremskridt og dette løb bekræfter det. Nu skal vi arbejde sammen med vores partner, Bridgestone såvel som Shell, for at være godt forberedt til det næste løb i Brasilien, hvor vi vil fortsætte med at køre F2002'en. I mellemtiden vil vi fortsætte med at udvikle F2003-GA'en, som vi ved at hurtigere end den nuværende racer."
Rubens Barrichello
"Efter starten kørte jeg næsten side om side med Michael og jeg opdagede en racer som spandt imod mig. Jeg måtte undvige og så kørte Trulli bredt og jeg måtte trække til indersiden og det kostede mig meget tid. Der var mange småstykker fra andre racere og jeg var heldig ikke at ramme noget. Jeg fandt mig selv efter Heidfeld, men vi havde en god topfart og jeg var i stand til at overhale racere. Raceren var sat fantastisk op, men efter at være faldet tilbage måtte jeg hente ind og det prægede mit løb. Efter det var det uden problemer. Når jeg kørte uden nogen foran mig, kan jeg sige at Kimi var i stand til at komme lidt væk. Jeg må takke kommisærerne for at give mig lov til at køre løbet uden HANS. Sid Watkins checkede det og var enig i at jeg ikke skulle anvende det, da jeg har fået noget brok [sygdommen!, red] hvilket er meget smertefuldt. Jeg forsøgte hele weekenden at få HANS til at virke og til det næste løb skulle vi have en løsning der klarer problemet."
Michael Schumacher
"Det var et hårdt løb med en uheldig start. Jeg lavede en fejl og ramte Jarno, og det har jeg undskyldt overfor ham. Det var det afgørende øjeblik for mit løb. Det kom som en stor overraskelse at jeg stadig var i stand til at kæmpe om point efter at jeg kørte ind til min drive-through straf. Så jeg er glad nok taget alt i betragtning. Jeg har intet at udsætte på raceren, som arbejdede meget godt, takket være teamet. Lad os håbe at næste løb bliver bedre."
Jenson Button kom i mål på en syvende plads og sikrede både teamet og ham selv 2 points, men det skete efter en hård og sej kamp - med bilen. Setuppet på bilen var ikke helt ok, og blev gradvist værre og værre løbet igennem. Det største problem var overstyring, men også manglende vejgreb gjorde det til en meget hård dag i den malaysiske hede. Oven i problemerne med bilen var der også konkurrenter at kæmpe med. I den sidste del af løbet ville både Jarno Trulli og Michael Schumacher have Buttons placering.
Jenson Button:
"Det var et meget trættende løb, bilen var meget vanskelig at køre. Bilen var væsentligt langsommere end Renault'erne i dag, og når bilen er så vanskelig at håndtere er det svært at blive oppe foran. Jeg kæmpede med et meget lavt vejgreb, ikke bare bag i bilen men også foran. Overstyringen blev meget slem til sidst i løbet, det ødelagde simpelthen dækkene. Jeg holdte Jarno Trulli bag mig så længe som jeg kunne, men da jeg skulle bremse i det sidste sving, blokerede baghjulene. Jeg kørte ligeud og Michael Schumacher fik derfor mulighed for at komme forbi også. Det var meget skuffende fordi jeg kæmpede hårdt for at holde 5 pladsen. Vi fik dog nogle points alligevel og det er det vigtigste nu inden vi skal til Brasilien."
Den tidligere verdensmester Jacques Villeneuve kunne ikke starte løbet. Et elektrisk problem gjorde stor skade på gearkassen på opvarmingsomgangen, så stor skade at JV ikke kunne starte bilen igen.
Jacques Villeneuve:
"Det var en stor skuffelse eftersom vi havde gjort meget ud af setup og brændstofstrategi. Det så ikke for godt ud i kvalifikationen, men vi var ret fortrøstningsfulde forud for løbet. Vi kunne bare ikke bevise det pga. en elektrisk fejl ved starten. Sort uheld, men sådan er det."
Helt på linie med de to kørere var også teamchefen Dave Richards og den tekniske direktør, Geoffrey Willis. Også hos Honda var man lidt frustrerede, men var også glade for sæsonens første points. Nu gælder arbejdet med at finde hvorfor den elektriske fejl opstod og forårsagede så stor skade. Man kikker allerede frem til det brasilianske Grand Prix om 14 dage.
Først havde man en god træning, og da den endelige kvalifikation var afgjort, var der Renault'er på begge pladser i forreste startrække. De største Renault fans havde måske håbet på at den placering kunne holde løbet igennem, men det holdt ikke stik. Allerede i det andet sving gik det galt for Jarno Trulli. Et yderst optimistisk, men også meget hasarderet overhalingsforsøg fra Michael Schumacher gjorde at begge biler blev sat meget langt ned i feltet. Trulli og Michael Schumacher fik dog undervejs i løbet kæmpet sig tilbage i pointene.
Derimod gik det godt for Fernando Alonzo som fra pole tog teten i lang tid. Men efter pitstop runderne var han røget et par placeringer ned. Alligevel var det en meget glad Alonzo der kørte over målstregen som nr. 3 og dermed til sin første podieplacering i Formel 1 nogensinde. Ikke alene var han glad for sin placering, men han var også glad for i det hele taget at kunne fuldføre løbet. Dagen startede med en feber på 38,5 grader. Den blev ikke mindre gennem løbet, men mon ikke noget af feberfølelsen skyldes glæde over det gode resultat. Men teknikken begyndte at spille ind i den sidste del af løbet. Til sidst måtte Alonzo skifte gear manuelt da gearkassen ikke kunne holde mere og begyndte så småt at strejke. Alonzo var efter løbet hurtigt fremme og takke teamet for det gode resultat. Han var også ærgerlig på Trullis vegne over at han ikke kunne være med fremme allerforrest i feltet.
Jarno Trulli var selvfølgelig også ærgerlig, specielt over Michael Schumachers hasarderede stunt i andet sving, men glædede sig dog over at det alligevel blev til points. Bag kulisserne var teamledelsen glade for resultatet, om end de mente at det kunne have bedre, men igen var Schumacher årsag til Trullis resultat. Den største glæde var selvfølgelig på vegne af Alonzo, men også at det nu er lykkedes at score mange gode points i de første 2 løb.