Når BAR teamet næste weekend deltager i det canadiske Grand Prix, er der et par jubilæer man kan være med til at markere. Først og fremmest er det det canadiske GP nr. 25 som bliver kørt i Montreal. Det vigtigste for BAR er måske deres eget jubilæum. Det er nemlig Grand Prix nr. 75 for deres vedkommende efter overtagelsen af Tyrrell teamet. Derudover er det Jacques Villeneuves GP nr. 8 banen. Og sjovt nok er det den bedste placering teamet har opnået på banen som er opkaldt efter Jacques Villeneuves far, Gilles Villeneuve. To ottendepladser er de bedste placeringer som BAR har opnået på JVs hjemmebane.
Efter skuffelsen i Monaco håber teamet på oprejsning, specielt efter at Honda har leveret en ny evolution af deres motor som i den forgangne uge er blevet testet på Monza.
Jacques Villeneuve:
"Vi har arbejdet med en ny motor i denne uge på Monza. Bilen føles rigtig god med en lav downforce opsætning. Selvom vi har haft adskillige problemer med holdbarheden i de foregående løb, så ser jeg alligevel frem til det canadiske GP med visse forhåbninger. Banen i sig selv er ikke særlig interessant pga. at svingene er langsomme, men det er spændende for løbet. Banen er rigtig godt placeret. Kørerne oplever altid fantastisk stemning her."
Jenson Button:
"Jeg ser frem til løbet efter min ulykke i Monaco. Jeg håber at jeg får en noget mere blid medfart denne gang. Det er en ret sjov bane at køre på. Det er nogle få lange stræk med nogle snævre chikaner og langsomme sving, så det er fuld gas - op og stå på bremsen, fuld gas - op og stå på bremsen. Banen er ret snavset om fredagen, så det er vigtigt at blive en af de sidst startende i lørdagens kvalifikation."
Banen er som Jenson Button nævner det, meget beskidt og snavset når man starter om fredagen. Banen bliver stort set kun brugt til det ene løb om året. Det bliver derfor ikke det bedste udgangspunkt man får at teste på. Det gælder kun for de teams som ikke tester i løbet af sæsonen. De kan så gøre banen klar i et vist omfang for de andre teams.
Banen er også kendt eller berygtet for at være meget hård ved gearkasse og især bremser. BAR har allerede bestemt sig til at anvende de største bremser man har på lager med dertil hørende kalibre og klodser. Styreevnen i bilerne er også noget man fokuserer på. Banen er mere ujævn end mange andre baner er, det gælder også inde i chikanerne. Derfor kan det være vanskeligt at styre bilerne i chikanerne. Til gengæld venter man sig meget af det man har fået ud af testen på Monza. Og især regner man med at holdbarheden er blevet væsentligt øget.
Williams teamet vandt den første sejr i Monaco i 20 år. Det har givet et stort løft til teamet. Derfor er man ekstra fortrøstningsfulde forud for det næste GP i Canada som er en helt anden type bane. En bane som faktisk passer bilerne meget bedre end banen i Monaco. Banen er som bekendt en bane med nogle hurtige langsider afbrudt af chikaner, et par langsomme sving og nærmest et hårnålesving. Det gør banen til en bane med kategori af lav til medium downforce. BMW motoren kan her få lov til at strække ud og vise de mange hestekræfter som den har. Williams har tidligere vundet 6 gange i Canada, mens BMW som har taget 2 sejre. Begge partnere ønsker at dette tal bliver øget i næste weekend.
Montoya:
"Naturligvis sætter jeg Canada højt. Sidste år havde jeg pole og førte løbet længe inden jeg måtte udgå fra andenpladsen. Banen passer ganske fint til vores samlede pakke. Vi har i de sidste år lavet gode resultater her. Jeg kan li' at køre her. Det er en kørers bane, ret teknisk og modsat Monaco, så er det til at overhale her."
Ralf Schumacher:
"Jeg ser frem til det canadiske GP. Ikke alene kan jeg li' banen her, men også omgivelserne er perfekte. Der er altid en god stemning her. Jeg er glad på Juan Pablos vegne over sejren i Monaco. Det har givet hele teamet en stor optimisme."
I sidste uge testede Williams både på Silverstone og på Monza. Ralf Schumacher på Silverstone og testkøreren Marc Gene på Monza. Begge kørere arbejde primært med setup arbejde til GP'et i Canada. I teamet er man yderst glade for sejren i Monaco. Man håber på at kunne bygge videre på det i Canada også. Det hænger sammen med at Nordamerika er et ret vigtigt marked for BMW som har inviteret mange gæster på et besøg i pittet i den kommende weekend. Kan man leve op til det gode resultat fra Monaco, er man nået langt i markedsføringen.
Også for Giancarlo Fisichella er Gilles Villeneuve-banen i Montreal en som har givet gode resultater. Teamet kommer parate til denne weekends race, efter at de har gennemført en test på Silverstone.
Giancarlo Fisichella
"Jeg ved ikke hvorfor, men jeg ser altid ud til at køre godt i det canadiske Grand Prix. Jeg er meget sikker på Gilles Villeneuve-banen, fordi den er så let for mig at finde grænserne i raceren hver gang jeg kører der. Man skal være hurtig i chikanerne og dem er der 3-4 stykker af, så måske er det derfor jeg kører så godt der og får gode resultater. Derudover kan jeg virkelig godt lide byen og det er normalt en god weekend. Jeg håber igen i år at kunne score point."
Ralph Firman
"Vi havde en rimelig test som forberedelse til Canada, og det mest værdifulde for mig, var at få mere tid i raceren. Jeg bliver mere og mere familiær med den nu, og jeg ser virkelig frem til Montreal, da det altid er fornøjeligt at lære nye baner. Jeg har kun set banen på TV, men den ser meget interessant ud, fordi der lader til at være nogle overhalingsmuligheder og gode race, så jeg håber jeg får chancen for at komme i pointene igen."
Gary Anderson, teknisk leder
"Denne bane er interessant, på grund af det niveau af downforce vi kører med, så der er en chance for at gøre noget anderledes. Pitstop strategi vil være værd at lægge mærke til, fordi dækkene normalt er meget gode og bliver bedre som løbet går. Så dem som tager chancen og kører lang tid til det første stop, vil få en fordel - men deres placering på grid'en vil hindre dem i starten... Det er et godt race for Jordan og vi glæder os til at komme der. Konkurrencen er hård i øjeblikket, men vi kæmper rimeligt med i midterfeltet efter de fire første. Vi kæmper for at være med fremme, så hvis nogen oppe foran får tab, vil vi ligge til at drage fordel af det. I Canada er det ikke uhørt at folk udgår, da motorer og bremser hele tiden er på grænsen, og også ved at køre over kerbs, kan fejl ske og dermed uheld... Giancarlo har altid været god her, og det er en bane som behøver fintfølelse, med lange strækninger, lav downforce og nogle chikaner. Der er overhalingsmuligheder, men uanset hvilken bane det handler om, kræver det præstation at komme forbi. Som altid er vores forventninger rimelige - vi har gjort det godt tidligere der, og forhåbentlig kan vi gøre det samme igen."
Jost Capito, direktør Ford Team RS
"Det canadiske Grand Prix markerer halvvejs i sæsonen, og efter at have kørt nogle af de europæiske løb, er det første løb længere væk, siden Jordan Ford trimferede i det brasilianske Grand Prix. Både Giancarlo Fisichella og Ralph Firman gennemførte sikkert det seneste løb i Monaco, hvilket understregede sikkerheden hos både kørere og racere. Vi går efter at gentage denne præstation i Montreal, og jeg håber at vi denne gang bliver belønnet med nogle point. Løbet har traditionelt flere uheld, så der er alle muligheder for at få et godt resultat for dem som når til det ternede flag."
Hisao Suganuma
"Jeg er virkelig glad for at se præstationen i vores dæk til det ekstreme vejr, være så gode i dagens kvalifikation. Vi havde tydeligvis det rette dæk til disse forhold og resultatet taler for sig selv - vi havde et bedre præsterende dæk. Det bliver bakket op af at vi havde Nick Heidfeld som treer og Ralph Firman som nummer fire, og to gode præstationer fra Minardi-kørerne."
Ross Brawn, teknisk leder Ferrari
"Begge kørere var glade og de gjorde et godt stykke arbejde under disse forhold. Jeg må sige at Bridgestones dæk til ekstremt vejr er meget gode. Jeg mener at forholdene blev værre under kvalifikationen, men vi kørte samtidig med Raikkonen, Alonso og Montoya, og vi havde tydeligvis en fordel på dækkkene."
Willy Rampf, teknisk leder Sauber
"Det er klart at til disse forhold er Bridgestone dækkene overlegne i forhold til deres rivaler. Vi fandt en god balance i raceren og selvom dæktrykket og opsætningen var lidt af et gæt, mener jeg at vi gættede rigtigt."
Jean Todt
"Et par få omgange, men gode er hvad kan siges om denne fredag, når man tager eftermiddagens resultatet i kvalifikationen i betragtning. Vejret betød at vi ikke fik så mange omgang i den frie træning, og det er svært at finde en retning, især når forholdene skiftede under kvalifikationen. Når det så er sagt, er vi sikre for resten af weekenden. Vi ved at vi har en meget god racer-motor pakke og har fornemme Bridgestone dæk til vores rådighed."
Rubens Barrichello
"Selvfølgelig er jeg glad for vores præstation i dag. Raceren styret meget rent, selv med al det vand der var på banen. Vi måtte improvisere lidt når det kom til setup, da forholdene på banen skiftede fra morgenens frie træning og eftermiddagens kvalifikation."
Michael Schumacher
"Det var ikke let at vænne sig til forholdene på banen, som var så svære i forhold til i morges. Der var meget aquaplaning, og derfor var det hårdt at sætte en tid på blot én hurtig omgang. Tingene gik dog ret godt og det var vigtigt at sikre at vi starter sent i morgendagens afgørende kvalifikation. Jeg kørte af på vej ind i hårnålen fordi der var lidt aquaplaning, lige da jeg bremsede, så jeg måtte tage asfalten rundt."
Ross Brawn
"Jeg håber at det regner igen på søndag! Kørerne er glade for den måde som dagens kvalifikation gik under disse svære forhold. De havde problemer med aquaplaning, men det var ikke noget alvorligt. Baneforholdene ændrede sig under kvalifikationen, og det kunne have fået en effekt på det endelige udfald. I forhold til de andre kørere som kørte i starten, må vi sige at vi havde en markant fordel i forskellig præstation fra dækkene.
Nick Heidfeld
"Til morgen kæmpede jeg med trafik og fik ikke rigtig en ren omgang, men min omgang i kvalifikationen gik godt, selvom den stadig ikke var optimal. Det var ikke muligt under de vejrforhold som vi oplevede. Jeg er meget glad for mit resultat, især da det ikke er let at køre med så meget vand på banen, og raceren aquaplaneede overalt. Jeg havde et meget godt set-up takket være mine ingeniører, og nu håber jeg at det også regner de næste to dage."
Heinz-Harald Frentzen
"Jeg håber at jeg har mindre vand på banen når jeg starter morgendagens kvalifikation som den 14. Systemet med at starte i omvendt rækkefølge i lørdagens kvalifikation er ret hårdt, da det ofte er et spørgsmål om held."
Peter Sauber
"Det var en meget interessant kvalifikation. Begge vores kørere var i stand til at opnå meget gode resultater. Heinz' 7. plads og især Nicks 3. plads, er en stor motivation for hele teamet. Vi skal også huske at Bridgestone var med til at levere dette gode resultat."
Ralph Firman
"Jeg havde en rimelig god omgang, og var lidt mere heldig med vejret end andre var. Det vigtigste var ikke at lave nogen fejl og raceren føltes virkelig god med disse dæk, så forhåbentlig fortsætter det med at regne i morgen."
Giancarlo Fisichella
"Uheldigvis kom jeg ud på det værste øjeblik. Regnen var på sit kraftigste og så er jeg på en af de sidste pladser, sammen med Trulli som kørte ud på samme tid. Jeg er ikke virkelig glad, men i det mindste er det ikke lørdag, hvor det er den vigtige kvalifikation."
Gary Anderson
"Ralph kørte en god omgang, og gjorde det godt ved at drage fordel af forholdene og jeg er tilfreds med ham. Giancarlos omgang gik ikke så godt, da han havde den sværeste regn da han kørte ud, og led noget under aquaplaning. Vi har dog en racer med i toppen til morgendagens kvalifikation, og vi er ikke sikre på vejrudsigten, og det kan måske være til vores fordel!"
Michael Schumacher:
"Set tilbage på min kvalifikationsomgang, så er jeg tilfreds med min placering på gridden. Selvom jeg havde kørt en perfekt kvalifikationsomgang, så er jeg ret sikker på at jeg ikke kunne have taget pole position.
Da det regnede var vi meget konkurrencedygtige, men nu hvor det er tørt, så er alle topteams utrolig tætte på hinanden.
Da jeg så at Kimi Raikkonen var kørt af banen, vidste jeg at jeg bare skulle koncentrere mig om at gøre det godt, og jeg vil da gerne indrømme at det ser godt ud for mig, angående min chance for at komme nærmere Kimi Raikkonen i kampen om mesterskabet.
I morgen bliver det igen dækkene som bliver en vigtig faktor i løbet, og jeg syntes at vi har en god chance for at tage en plads på podiet i morgen."
Ferrarikøreren Rubens Barrichello var den sidste mand til at køre en kvalifikationsomgang, og endte med at sætte dagens 5. hurtigste tid. Rubens Barrichello vil starte ved siden af Jaguar køreren Mark Webber, som igen imponerede ved at sætte dagens 6. hurtigste tid.
Rubens Barrichello:
"I dagens frie træning havde jeg ingen problemer, men under opvarmningen havde jeg problemer med bremserne. Da jeg startede min kvalifikationsomgang fik jeg blokeret bremserne og derved fik jeg ødelagt mine dæk, og det påvirkede hele min kvalifikationsomgang. Alligevel er jeg rimelig tilfreds. Jeg er sikker på at jeg nok skal få overhalet nogle i dette løb, da det er en bane hvor der er mange muligheder for at overhale."
Jean Todt:
"Igen var vi vidner til en spændende kvalifikation. Opvarmningen og kvalifikationen var det eneste tidspunkt man har haft til at køre i tørvejr. Og hvis vi skal evaluere dagens resultat, så er der mange ting man skal tage i betragtning, men vi er rimeligt tilfredse med dagens resultat, dog er jeg sikker på at vi kunne have gjort det bedre.
Jeg er sikker på at begge kørere vil gøre deres bedste for at lave et godt løb i morgen, og det er meget vigtigt at begge kørere henter point til teamet i kampen om mesterskabet, da kampen er meget tæt i toppen."
Ross Brawn:
"Det er for tidligt at kunne sige at Bridgestonedækkene er bedre i regn end på tør bane. Under kvalifikationen var banen ikke helt optimal, da der ikke var kørt ret meget gummi ned i banen, da det har regnet meget.
Jeg er sikker på at vi har lagt en god taktik og er derfor ikke særlig nervøs for løbet i morgen.
Angående selve kvalifikationen, så var alle selvfølgelig lidt skuffede, da vi kunne have gjort det bedre, men jeg er fortrøstningsfuld og ser frem til et spændende løb i morgen."
Michael Schumacher:
"Set tilbage på min kvalifikationsomgang, så er jeg tilfreds med min placering på gridden. Selvom jeg havde kørt en perfekt kvalifikationsomgang, så er jeg ret sikker på at jeg ikke kunne have taget pole position.
Da det regnede var vi meget konkurrencedygtige, men nu hvor det er tørt, så er alle topteams utrolig tætte på hinanden.
Da jeg så at Kimi Raikkonen var kørt af banen, vidste jeg at jeg bare skulle koncentrere mig om at gøre det godt, og jeg vil da gerne indrømme at det ser godt ud for mig, angående min chance for at komme nærmere Kimi Raikkonen i kampen om mesterskabet.
I morgen bliver det igen dækkene som bliver en vigtig faktor i løbet, og jeg syntes at vi har en god chance for at tage en plads på podiet i morgen."
Ferrarikøreren Rubens Barrichello var den sidste mand til at køre en kvalifikationsomgang, og endte med at sætte dagens 5. hurtigste tid. Rubens Barrichello vil starte ved siden af Jaguar køreren Mark Webber, som igen imponerede ved at sætte dagens 6. hurtigste tid.
Rubens Barrichello:
"I dagens frie træning havde jeg ingen problemer, men under opvarmningen havde jeg problemer med bremserne. Da jeg startede min kvalifikationsomgang fik jeg blokeret bremserne og derved fik jeg ødelagt mine dæk, og det påvirkede hele min kvalifikationsomgang. Alligevel er jeg rimelig tilfreds. Jeg er sikker på at jeg nok skal få overhalet nogle i dette løb, da det er en bane hvor der er mange muligheder for at overhale."
Jean Todt:
"Igen var vi vidner til en spændende kvalifikation. Opvarmningen og kvalifikationen var det eneste tidspunkt man har haft til at køre i tørvejr. Og hvis vi skal evaluere dagens resultat, så er der mange ting man skal tage i betragtning, men vi er rimeligt tilfredse med dagens resultat, dog er jeg sikker på at vi kunne have gjort det bedre.
Jeg er sikker på at begge kørere vil gøre deres bedste for at lave et godt løb i morgen, og det er meget vigtigt at begge kørere henter point til teamet i kampen om mesterskabet, da kampen er meget tæt i toppen."
Ross Brawn:
"Det er for tidligt at kunne sige at Bridgestonedækkene er bedre i regn end på tør bane. Under kvalifikationen var banen ikke helt optimal, da der ikke var kørt ret meget gummi ned i banen, da det har regnet meget.
Jeg er sikker på at vi har lagt en god taktik og er derfor ikke særlig nervøs for løbet i morgen.
Angående selve kvalifikationen, så var alle selvfølgelig lidt skuffede, da vi kunne have gjort det bedre, men jeg er fortrøstningsfuld og ser frem til et spændende løb i morgen."