Presse
Østrigs Grand Prix


 Østrigs Grand Prix - Lørdag
 Kvalifikationsrapport
 Morning Warm Up
 Post-race pressemeddelelser
 

Østrigs Grand Prix - Lørdag

Så er dagens 3 kørsler blevet afviklet. De to frie træninger i formiddages blev afviklet i tørt vejr, hvor imod kvalifikationen her i eftermiddag den belv afviklet i stærkt regnvejr. I dagen første fri træning ar der ikke den stor vilje til at komme ud på banen som de første, på grund af regn i nat var banen "vasket ren" for gummiaflejninger og derfor meget glat. Efter 10 minutter var der kun 6 kørere der havde været på banen og fået noteret en tid, og efter 20 minutter havde der været 20 kørere på banen, og først efter 40 af de 45 minutter som der var til rådighed i denne fri træning havde alle kørerne været ude og sætte en tid. Da de 45 minutter var gået så var der 12 kørere der var inden for 2 sek. af den hurtigste tid og top 6 således ud:
Nr.KørerTeamTidGap
1Mika HakkinenMcLaren1:11,938216,336 km/t.
2David CoulthardMcLaren1:12,329+ 0,391 sek.
3Eddie IrvineFerrari1:13,089+ 1,151 sek.
4Michael SchumacherFerrari1:13,103+ 1,165 sek.
5Giancarlo FisichellaBenetton1:13,354+ 1,416 sek.
6Jacques VilleneuveWilliams1:13,456
AN  


Kvalifikationsrapport

Dagens kvalifikation startede i et forrygende regnvejr, og først 27 minutter inde i de 60 minutter som køreren har til rådighed til at køre deres 12 kvalifikationsomgange i, kom de første vogne på banen. Hen imod slutningen af kvalifikationen holdt regnen op og der udviklede sig noget der næsten kunne se ud som et tørt spor.
I de ca. 35 minutter som der blev kørt i kvalifikationen skiftede polen hele tiden, og det var tydeligt at vejret gav de kørere med de svagere motorere en chance for at være med i toppen. Og slut resultatet var da også ganske overraskende.
TidHændelse
00 På trods af at løbsledelsen havde talt om at udsætte kvalifikationen, så startede den på trods af at regnen piskede ned.
Der var dog ingen kørere som startede.
27 Først efter 27 minutter kommer den første vogn på banen, det er Toranosuke Takagi som bliver efterfulgt af Damon Hill.
Takagi kommer kun halvvejs rundt på banen før han spinder.
Damon Hill sætter dagens første tid - 1:35,618, denne tid er ca. 20 sek. langsommere end tiden for en "tør" omgang.
Jos Verstappen kører ud, men spinder med af banen med det samme.
35 4 kørere på banen:
Michael Schumacher
Eddie Irvine
Jos Verstappen
Pedro Diniz
38 Jacques Villeneuve spinder af banen, og må løbe tilbage for at komme ud i reservevognen.
40 Der har nu været 10 kørere ude på banen.
Og top 6 ser således ud:
1 - Michael Schumacher - 1:34,457
2 - Heinz-Harald Frentzen
3 - Ralf Schumacher
4 - Damon Hill
5 - Jean Alesi
6 - Jos Verstappen
41 Jean Alesi - 1:33,843
42 Eddie Irvine - 1:33,088
Michael Schumacher - 1:31,697
AN  

Morning Warm Up

I den halve time som der er til rådighed til Morning Warm UP var der igen McLaren teamet der var hurtigst, efterfulgt af de to Ferrarier, helt i den vanlige stil. Overraskende var at se Shinji Nakano køre med, under kvalifikationen igår var hans tid udenfor 107% tiden, og der er ikke kommet nogle oplysninger frem om hvorfor han er med alligevel, han var i øvrigt den kører der kørte flest omgange her i Morning Warm Up, han kørte 20 omgange. Det må også betegnes som lidt af en overraskelse at Jacques Villeneuve kun blev nr. 21, 2,858 sek. efter Mika Hakkinen på første pladsen. Yderligere en overraskelse stod Toransuke Takagi for, han sluttede på 6. pladsen i sin Tyrrell racer kun 1,179 sek. den hurtigste tid.
Top 6 i Morning Warm Up ser således ud:
Nr.KørerTeamTidGap
1Mika HakkinenMcLaren1:13,301212,314 km/t.
2David CoulthardMcLaren1:13,602+ 0,301 sek.
3Michael SchumacherFerrari1:14,307+ 1,006 sek.
4Eddie IrvineFerrari1:14,350+ 1,049 sek.
5Jean AlesiSauber1:14,474+ 1,173 sek.
6Toransuke TakagiTyrrell1:14,480<
AN  


Post-race pressemeddelelser

Ferrari


Schumacher kom op på 2. pladsen efter en omgang mens Eddie var på en 6. plads. Michael kørte af på 17. omgang og kørte i pit på 18. for at få en ny næsevinge sat på. Han kom tilbage i løbet på en 16. plads. Irvine lå som nummer 5 på 8. omgang, og derefter nummer 4 og på 23. omgang lå han på 2. pladsen. På 27. omgang kørte Eddie i pit og havnede bag ved Coulthard. Michael lavede sit andet stop på 42. omgang da han lå på 5. pladsen. På 52. omgang kørte Eddie i pit for anden gang da han lå på 3. pladsen. På 55. omgang nåede Michael op på 4. pladsen. På 68. omgang passerede han Eddie, som kæmpede med bremseproblemer, og sluttede på 3. pladsen. Jean Todt: "For at kunne kæmpe for førstepladsen med en 2-stop strategi, var Michael simpelthen nødt til at overhale Hakkinen så han kørte hele tiden på grænsen. Hans bil blev skadet da han kørte af og han kørte i pit og fik den repareret. Derefter kæmpede han sig op igennem feltet fra sidste pladsen til en podieplads. Efter en god start, kørte Eddie en agressivt løb. Han fik bremseproblemer i sidste del af løbet og dette blev han advaret om. Derfor tog han ingen unødvendige chancer ved at holde sin teamkammerat bag sig. Mesterskabet er stadig meget åbent og vi har fået 7 point. Vi ved at vores hovedrival er meget stærk, men vi opgiver ikke kampen."

Michael Schumacher: "Dette var en usædvaneligt løb. Taget i betragtning hvad der skete for mig, havde jeg ikke ventet at få 4 point, så jeg er ekstremt tilfreds. I mit uheld mistede jeg kontrollen fordi jeg kom for hurtigt ind i svinget; Jeg kørte ud på græsset og jeg kunne ikke holde bilen på banen. Det var en dum fejl. Da bilen hoppede gennem gruset, og jeg mistede min frontvinge, troede jeg at der var sket mere skade men bilen viste sig at være meget stærk. Endnu engang gjorde teamet et godt stykke arbejde i pitten og for dette takker jeg mine ingeniører. Bilen føltes helt i orden og jeg kunne køre hurtige omgange og jeg begyndte at indhente placeringer. Alle kørerne jeg overhalede, var meget retfærdige. Jeg havde en god kamp med min bror som kørte et meget godt løb. Hen mod slutningen, havde både Eddie og jeg bremseproblemer så vi måtte holde os lidt tilbage."

Eddie Irvine: "I morgen havde jeg problemer med koblingen så vi skiftede den. Men problemet opstod igen under starten så jeg blev nødt til at sænke den. Jeg havde meget hjulspin men jeg kom alligevel godt afsted. Alesi lod mig komme forbi og Barrichello udgik så det gjorde mit løb en del lettere. Jeg jagtede Fisichella og fik afstanden ned på 4 sekunder. Desværre mistede jeg et par sekunder bag Michael da han havde mistet sin frontvinge. Bremsesliddet havde været kritisk hele vejen gennen løbet og jeg fik besked på at slappe af og derfor indhentede Michael mig. Da han kom forbi pressede jeg igen et par omgange fordi Ralf var bag mig men teamet gav mig igen besked på at køre stille."


McLaren


Den 4. 1-2 sejr, den 6. sejr for West McLaren Mercedes teamet og Mika Hakkinens femte success i denne sæson bragte glæde til både kørerne Mika Hakkinen og David Coulthard og hele teamet. En våd kvalifikation hvor ingen af kørerne fik en plads i første række, for første gang i år, betød at dagens resultat var særligt godt. På trods af at David var indvolveret i et af de mange uheld på første omgang, hvilket kunne have ødelagt løbet fuldstændigt, kørte han fænomenalt. Og Mikas start betød at han førte løbet fra første sving til han så det ternede flag.

Mika Hakkinen: Teamet spillede en meget vigtig rolle i denne fremragende sejr. 1-stop strategien var ideal for mig og jeg var i stand til at køre fuldt ud hele vejen og det var fantastisk. Starten er altid en lodtrækning men jeg fik det bedste ud af den. Dog var min bremsebalance ikke for god til at starte med, hvilket betød at jeg ikk
NJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk