Presse
Monacos Grand Prix


 1. frie træning
 2. frie træning
 Tilfredsstillende dag for BAR
 Morning Warm-up rapport
 

1. frie træning

Klokken 11:00 blev banen åbnet til den første frie træning. Første mand på banen er Marc Gene hos Minardi - og han bliver også den første der gennemfører en omgang. Et par minutter efter kommer Mika Hakkinen på banen men der bliver ikke sat nogle hurtige tider - det er de langsommere kørere der ligger forrest da der er gået et kvarters tid, blandt andet fordi mange af kørerne blot kører ud på banen og vender tilbage med det samme. Tiderne indikerer at banen ikke er perfekt - de ligger godt 20 sekunder fra sidste års tider. En af de mulige topkørere, Damon Hill kommer på banen og sætter den hurtigste tid - to sekunder hurtigere end alle andre. Michael Schumacher kommer på banen for at sætte en god tid - men han kommer til at ramme en af barrierne og må i pit for at få repareret sin Ferrari - på trods af det var en let skade kostede det tid. Uheldet regner åbenbart ned på familien Schumacher for kort tid efter må Ralf Schumacher se sin Supertec-motor futte af - derfor sluttede han som den sidste i dagens første træning - 9,638 sekunder efter Irvine. Efter en halv time var top-6 som følger:

KørerTid
Eddie Irvine 1:26,371
Rubens Barrichello1:27,912
Damon Hill1:28,152
Jarno Trulli1:28,450
Jean Alesi 1:28,462
Heinz-Harald Frentzen1:28,795

Eddie Irvine har sat den hurtigste tid - over et sekund hurtigere end Barrichello. Jarno Trulli har også kørt sig godt op - mens de to McLaren-racere ikke kan sætte gode tider. Irvines tid holder et par minutter - så ligger Hill nr. 1 og også Frentzen er stærkt kørende og lægger sig lige efter. Jordan-racerne ser ud til at køre rigtig godt. Med et kvarter tilbage er stillingen blandt de seks første som følger:

BB  


2. frie træning

Ved dagens anden træning blev tiderne væsentligt forbedret. Heinz-Harald Frenzen måtte allerede efter kort tid parkere sin racer i garagen da der var problemer med hans Jordan - derfor måtte han nøjes med en 19. plads - 3,6 sekunder efter Michael Schumacher. At Monaco er en svært bane måtte Toranosuke Takagi erfare i et kort øjeblik - efter en sen nedbremsning måtte han lige snitte barrieren, men det var ikke alvorligt. Efter ti minutter viser Giancarlo Fisichella at han er godt kørende i Monaco - han rykker op på andenpladsen, og slutter som nr. 5 på førstedagen i Monaco. Damon Hill var igen gældende helt fremme og var den første til at slå Irvines bedste tid, mens begge McLaren-racere var begyndt at bevæge sig op i tabellen. Stillingen efter et kvarter af den anden træning:

KørerTid
KørerTid
Damon Hill1:24,380
Eddie Irvine1:24,627
Giancarlo Fisichella1:24,775
David Coulthard1:24,913
Michael Schumacher1:25,032
Mika Hakkinen1:25,045

Eddie Irvine tager igen førstepladsen og tiderne er nu nået ned under 1 minut 24 sek. mens Mika Hakkinen kæmper for at slå Irvines tid, og slår tiden. Michael Schumacher forsøger også at forbedre sin tid - men mister lidt tid til sidst på en hurtig omgang, men igen-igen overtager Irvine føringen da man nærmer sig den første halve time. Jarno Trulli kører galt efter at have sat den 6. bedste tid, men det er ikke alvorlig og italieneren kan godt fortsætte. Efter en halv time var top-6 som følger:

KørerTid
Eddie Irvine1:23,554
M
BB  


Tilfredsstillende dag for BAR

For British American Racing sluttede torsdagens frie træning med det bedste samlede resultat i teamets historie med Zontas afløser Mika Salo på en ottende plads og Jacques Villeneuve lige efter. Grunden til tilfredsheden med resultatet skal muligvis ses i lyset af, at teamet helt naturligt anvender de andre teams udrustet med samme motor ( Supertec ) som pejlemærke og her klarede teamet sig ganske udmærket. Kun Giancarlo Fisichella i Benetton klarede sig med en femteplads bedre.

Førstekører Jacques Villeneuve - niende plads i 1.23.862 :

"Så langt har det været vor bedste frie træning i denne og sammenlignet med hvad jeg normalt opnår i Monaco, er dette et meget positivt resultat. Vi udførte nogle gode tests på den snævre Nogaro bane sidste uge, så hele temaet har store forventninger til denne weekend. Vi arbejder efter samme linie af opsætninger som ved kvalifikationen på Imola og ved testene på Nogaro, og det synes at være måden at komme frem ad. På denne bane, behøver vi stadigt at forbedre os en lille smule, da vi er et sekund efter de førende; men kan vi klare det, kan det gå ganske godt".

Mika Salo - ottende plads i 1.23.793:

"Jeg havde ikke nogen problemer med bilen i dag, og for hver gang blev det bare bedre og bedre. Vi gjorde store fremskridt i forbedringen af bilens stabilitet gennem testene på Nogaro sidste uge. Mine omgange var problemfrie, hvilket er meget godt, da Monaco ikke efterlader megen plads til fejltagelser. Overfladen på de nye belægninger på langsiderne er mere jævne og jeg kunne køre stærkere, da de ikke er så bumpede. Jeg planlægger at give mig 100% ved kvalifikationen på lørdag ".

Craig Pollock - administrerende direktør

"Begge kørere har gjort et fremragende stykke arbejde her i Monaco, der er det første for British American Racing. Sluttende dagen med alle fire biler intakte, på så krævende en bane, er yderst vigtigt. Det er meget opmuntrende at se både Jacques og Mika mellem de ti første. Endnu et bevis på, at teamet er på vej i den rigtige retning."

KLH  


Morning Warm-up rapport

Så er morgenens "warm-up" afsluttet, og det var en meget spændende kørsel at følge. Stillingen i toppen skiftede hele tiden, og der var derfor spænding om udfaldet lige til det sidste. Her kommer en kort rapport fra dagen første kørsel:

Tidhændelse
09:28 Der er en flot blå himmel over Monaco her til formiddag, og banen er helt tør.
09:30 Startsignalet bliver givet til dagen "Morning warm-up".

Alle kørere tager straks en runde.

09:32 Alle kørere er tilbage i pit.
09:34 De fleste teams sender deres kørere ud i deres reserve vogne, for lige at afteste dem en sidste gang.
09:35 Som den første af "spidskandidaterne" kører Michael Schumacher nu ud på banen igen.
09:37 Hans tid blev kun 3:26,026, så alt kan ikke være gået efter planen.
09:38 Der er indtil nu kun 4 kørere der har sat "seriøse" tider:
1 - Jean Alesi - 1:28,527 - 136,921 km/t.
2 - Ralf Schumacher - 1:28,644
3 - Damon Hill - 1:35,360
4 - Alex Zanardi - 1:44,421
Resten af de 10 kørere der har fået noteret tider ligger på 3:26 eller der over.
09:40 Efter 10 minutters kørsel er stillingen i top 6 følgende:
1 - Ralf Schumacher
2 - Jean Alesi
3 - Alex Zanardi
4 - Rubens Barrichello
5 - Damon Hill
6 - Mich
AN  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk